Zolder isoleer advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipje
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-04 11:05
Dag mede Tweakers,

Wij gaan onze zolder isoleren van ons 102 jaar oude huis, 2 onder 1 kapper.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yKMtrXZosTsSq3Zfdf7v9iweGl4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QqmAqST6MDTbOH83tqYaJb66.jpg?f=fotoalbum_large

Info:
schuin dak
0 isolatie aanwezig nu
16cm dikke draagbalken
dakpannen op ~2cm sparren (denk sparren) hout
Ruimte wordt een primaire levensruimte. (dus het moet goed en netjes, de zolder is groot en wordt geen rommel zolder)
6cm Spouw word ook gevuld met knauf supafill.

We hebben al een paar dingen duidelijk voor onszelf:
We willen isoleren met PIR, afwerken met GIPs, en dan de gips netjes gladmaken en schilderen.
We willen de balken in zicht houden.

Vragen:
1- Ik dacht nu aan 140mm PIR + 9.5mm kant en klare platen. Kan ik dit alles vastlijmen/ kitten aan het houten dak en klem purren (met bussen purschuim) en dan zit het goed?
2- met instructiefilmpjes zie ik dat er gebruik wordt gemaakt van ~20mm ventilatielatten.
Kan dit zonder?

Want waar ventileer je heen? de spouw gaat vol (en zover ik weet loopt de binnenrand uberhaupt niet de spouw in.)
En aan alle andere kanten is het volgetimmerd. Dus ik creeer dan een luchtkamer waar het vocht in kan zitten?

Overigens is al het houd op het dak (gelukkig!) droog aan de hand.

alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:36
Ik zou hier even kijken: Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom!

Overigens blijft er weinig balk over na 14cm pir + gips denk ik? En waar ga je het gips aan bevestigen eigenlijk?

Die ventilatielatten zou ik achterwege laten, zorg er wel voor dat je onderdak (buitenkant woning) dampopen is. Verder zou ik, ook bij PIR, een dampremmende folie aanbrengen tussen isolatie en gipsplaat.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:36
Vastlijmen tussen de balken gaat denk ik niet werken... PIR kan krimpen en dan loskomen.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipje
Dag soepkip bedankt voor je antwoord,

Ik wil het lijmen én klemmen. dus beetje van beiden, daarnaast zal de primaire vastmaken van het lijmen komen. Het is meer de kwestie of je dan zonder klemlatten kan werken.

Bedankt voor de link, ik ga hem checken.

De Pir aan dubbele zijden met aluminium bewerkt dat is dampwerend geloof ik.

Het zijn combi panelen, gips al vastemaakt aan de pir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Dus van de 16cm dikte van de balken, heb je al 14,95cm opgevuld; wat heeft het voor zin om die 1.05cm van de balk nog te laten uitsteken? Dan is het toch veel gemakkelijker om de ruimte tussen de balken helemaal op te vullen, en de gipsplaten als mooi vlak erboven te plaatsen zonder uitstekende balken.
Ik zou er nog 2cm glaswol of steenwol aan toevoegen (extra geluidsdemping, en is indrukbaar dus kan mooi oneffenheden aan de dakkant opvullen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipje
Bedankt voor je antwoord naftebakje,

Ja het is idd makkelijker om dat te doen, maar we willen de balken in zicht hebben. oog wil ook wat.
Het is niet veel, maar dan kan je ze wel zien. Ook kan je aan de balken dingen ophangen, aan de PIR + gips verwacht ik niet veel op te hangen.

Het was idd dan de afweging 120mm te doen, voor 2 cm extra balk.
140 zoals nu.
of 160 en de balk helemaal weg werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:19
Hier op zolder bezig met 10cm PIR+gips.
Deze schroef ik met 13cm gipsschroeven tegen het dakbeschot.
Pur voor de naden.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Pagina: 1