Dag mede Tweakers,
Wij gaan onze zolder isoleren van ons 102 jaar oude huis, 2 onder 1 kapper.
:strip_exif()/f/image/QqmAqST6MDTbOH83tqYaJb66.jpg?f=fotoalbum_large)
Info:
schuin dak
0 isolatie aanwezig nu
16cm dikke draagbalken
dakpannen op ~2cm sparren (denk sparren) hout
Ruimte wordt een primaire levensruimte. (dus het moet goed en netjes, de zolder is groot en wordt geen rommel zolder)
6cm Spouw word ook gevuld met knauf supafill.
We hebben al een paar dingen duidelijk voor onszelf:
We willen isoleren met PIR, afwerken met GIPs, en dan de gips netjes gladmaken en schilderen.
We willen de balken in zicht houden.
Vragen:
1- Ik dacht nu aan 140mm PIR + 9.5mm kant en klare platen. Kan ik dit alles vastlijmen/ kitten aan het houten dak en klem purren (met bussen purschuim) en dan zit het goed?
2- met instructiefilmpjes zie ik dat er gebruik wordt gemaakt van ~20mm ventilatielatten.
Kan dit zonder?
Want waar ventileer je heen? de spouw gaat vol (en zover ik weet loopt de binnenrand uberhaupt niet de spouw in.)
En aan alle andere kanten is het volgetimmerd. Dus ik creeer dan een luchtkamer waar het vocht in kan zitten?
Overigens is al het houd op het dak (gelukkig!) droog aan de hand.
alvast bedankt!
Wij gaan onze zolder isoleren van ons 102 jaar oude huis, 2 onder 1 kapper.
:strip_exif()/f/image/QqmAqST6MDTbOH83tqYaJb66.jpg?f=fotoalbum_large)
Info:
schuin dak
0 isolatie aanwezig nu
16cm dikke draagbalken
dakpannen op ~2cm sparren (denk sparren) hout
Ruimte wordt een primaire levensruimte. (dus het moet goed en netjes, de zolder is groot en wordt geen rommel zolder)
6cm Spouw word ook gevuld met knauf supafill.
We hebben al een paar dingen duidelijk voor onszelf:
We willen isoleren met PIR, afwerken met GIPs, en dan de gips netjes gladmaken en schilderen.
We willen de balken in zicht houden.
Vragen:
1- Ik dacht nu aan 140mm PIR + 9.5mm kant en klare platen. Kan ik dit alles vastlijmen/ kitten aan het houten dak en klem purren (met bussen purschuim) en dan zit het goed?
2- met instructiefilmpjes zie ik dat er gebruik wordt gemaakt van ~20mm ventilatielatten.
Kan dit zonder?
Want waar ventileer je heen? de spouw gaat vol (en zover ik weet loopt de binnenrand uberhaupt niet de spouw in.)
En aan alle andere kanten is het volgetimmerd. Dus ik creeer dan een luchtkamer waar het vocht in kan zitten?
Overigens is al het houd op het dak (gelukkig!) droog aan de hand.
alvast bedankt!