Beste lezers,
Afgelopen 2 weken, sinds het weer wat warmer is buiten, heb ik een opmerkelijk probleem met mijn Nibe F130 met VPD 150-R boilervat. Nu heb ik er zelf ook wat aan geknutseld, maar dat leverde tot voor kort geen problemen op.
De aanvoertemperatuur richting WP loopt snel op, bovenin het vat warmt het ook snel op, maar halverwege of 'onderin' blijft de temperatuur laag.
Logisch toch? "Zo werkt een boiler", zal je denken. Koud onderin, warm bovenin.
Maar: de WP haalt zijn water juist onderuit het vat. Hoe kan dit?
Dit is hoe de standaard aansluiting is:
:strip_exif()/f/image/qoZPt1XYyy2lpy3pQMnLBGf5.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit zijn de benamingen van alle aansluitingen:
:strip_exif()/f/image/BPFFDk4Om4xWX4s4UIZ8LLOF.jpg?f=fotoalbum_large)
Een random moment na bijvoorbeeld 2x een kwartier douchen:
:strip_exif()/f/image/pXrs50AKTV8QfHRPI2alm8HQ.jpg?f=fotoalbum_large)
(WP schakelt hier straks uit, omdat BT12 richting de bovengrens gaat, terwijl het vat nog lang niet warm is)
Sensoren locaties:
Verw. (BT6), onderin (UA2)
Boven (BT7), bovenin (UA1)
Condensor uit (BT12), naar boilervat (op XL36)
Condensor retour (BT13), warmtepomp aanzuiging (op XL3)
Zodra 'condensor in' oploopt naar 54*C of als 'condensor uit' oploopt naar 63*C, dan schakelt de WP veiligheidshalve uit.
De WP stuurt op de gemeten temperatuur van 'verwarmen'. Ik heb inmiddels verschillende inschakel- en uitschakeltemperaturen geprobeerd om pendelen te voorkomen. Ook heb ik al een fabrieksreset uitgevoerd: het probleem blijft.
Eigen aanpassing (donkergekleurde lijnen):
:strip_exif()/f/image/tqCDgORw6a3vRnrBlU010u8H.jpg?f=fotoalbum_large)
Tussen de veiligheidsklep koud water en de retourleiding naar WP heb ik een externe pomp en warmtewisselaar met Cv-systeem gemaakt. Ik heb ik de winter dus ongeveer de helft van het boilervat beschikbaar voor verwarming cv-systeem.
De externe pomp schakelt 's winters in als de watertemperatuur onderin minstens 50*c is, en schakelt uit als het te ver daalt.
De WP draait continu door eigenlijk.
Edit juni2024: inmiddels is het 'geknutselde' er af en doet het probleem zich nog steeds voor.
Wat is er dus veranderd:
De leiding naar het cv-systeem heb ik in de zomer (2 weken terug) gesloten. Het is immers warm genoeg buiten.
Mijn idee dat het 50*C-water nu niet meer wordt 'gekoeld' door de afgifte aan het cv-systeem naar 35*C ongeveer, de warmtepomp heeft dus in de winter geen probleem gehad met het plotseling ontstane probleem in het boilervat.
Ik hoop dat ik voldoende duidelijk heb gemaakt wat ik heb gedaan, geprobeerd enzovoort.
Uiteraard kan ik hier nog wel meer tekst kwijt wat ik nóg meer geprobeerd heb, maar liever reageer ik op vragen die er gaan ontstaan..
Dank alvast!
Edit sept2025: hier lees je de uiteindelijke oorzaak https://gathering.tweaker...message/83345484#83345484
Afgelopen 2 weken, sinds het weer wat warmer is buiten, heb ik een opmerkelijk probleem met mijn Nibe F130 met VPD 150-R boilervat. Nu heb ik er zelf ook wat aan geknutseld, maar dat leverde tot voor kort geen problemen op.
De aanvoertemperatuur richting WP loopt snel op, bovenin het vat warmt het ook snel op, maar halverwege of 'onderin' blijft de temperatuur laag.
Logisch toch? "Zo werkt een boiler", zal je denken. Koud onderin, warm bovenin.
Maar: de WP haalt zijn water juist onderuit het vat. Hoe kan dit?
Dit is hoe de standaard aansluiting is:
:strip_exif()/f/image/qoZPt1XYyy2lpy3pQMnLBGf5.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit zijn de benamingen van alle aansluitingen:
:strip_exif()/f/image/BPFFDk4Om4xWX4s4UIZ8LLOF.jpg?f=fotoalbum_large)
Een random moment na bijvoorbeeld 2x een kwartier douchen:
:strip_exif()/f/image/pXrs50AKTV8QfHRPI2alm8HQ.jpg?f=fotoalbum_large)
(WP schakelt hier straks uit, omdat BT12 richting de bovengrens gaat, terwijl het vat nog lang niet warm is)
Sensoren locaties:
Verw. (BT6), onderin (UA2)
Boven (BT7), bovenin (UA1)
Condensor uit (BT12), naar boilervat (op XL36)
Condensor retour (BT13), warmtepomp aanzuiging (op XL3)
Zodra 'condensor in' oploopt naar 54*C of als 'condensor uit' oploopt naar 63*C, dan schakelt de WP veiligheidshalve uit.
De WP stuurt op de gemeten temperatuur van 'verwarmen'. Ik heb inmiddels verschillende inschakel- en uitschakeltemperaturen geprobeerd om pendelen te voorkomen. Ook heb ik al een fabrieksreset uitgevoerd: het probleem blijft.
Eigen aanpassing (donkergekleurde lijnen):
:strip_exif()/f/image/tqCDgORw6a3vRnrBlU010u8H.jpg?f=fotoalbum_large)
Tussen de veiligheidsklep koud water en de retourleiding naar WP heb ik een externe pomp en warmtewisselaar met Cv-systeem gemaakt. Ik heb ik de winter dus ongeveer de helft van het boilervat beschikbaar voor verwarming cv-systeem.
De externe pomp schakelt 's winters in als de watertemperatuur onderin minstens 50*c is, en schakelt uit als het te ver daalt.
De WP draait continu door eigenlijk.
Edit juni2024: inmiddels is het 'geknutselde' er af en doet het probleem zich nog steeds voor.
Wat is er dus veranderd:
De leiding naar het cv-systeem heb ik in de zomer (2 weken terug) gesloten. Het is immers warm genoeg buiten.
Mijn idee dat het 50*C-water nu niet meer wordt 'gekoeld' door de afgifte aan het cv-systeem naar 35*C ongeveer, de warmtepomp heeft dus in de winter geen probleem gehad met het plotseling ontstane probleem in het boilervat.
Ik hoop dat ik voldoende duidelijk heb gemaakt wat ik heb gedaan, geprobeerd enzovoort.
Uiteraard kan ik hier nog wel meer tekst kwijt wat ik nóg meer geprobeerd heb, maar liever reageer ik op vragen die er gaan ontstaan..
Dank alvast!
Edit sept2025: hier lees je de uiteindelijke oorzaak https://gathering.tweaker...message/83345484#83345484
[ Voor 30% gewijzigd door Chewmonkey op 05-09-2025 13:52 ]
24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)