Warmtepompboiler: plotseling onderin warm, bovenin koud

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22-09 14:00
Beste lezers,

Afgelopen 2 weken, sinds het weer wat warmer is buiten, heb ik een opmerkelijk probleem met mijn Nibe F130 met VPD 150-R boilervat. Nu heb ik er zelf ook wat aan geknutseld, maar dat leverde tot voor kort geen problemen op.

De aanvoertemperatuur richting WP loopt snel op, bovenin het vat warmt het ook snel op, maar halverwege of 'onderin' blijft de temperatuur laag.

Logisch toch? "Zo werkt een boiler", zal je denken. Koud onderin, warm bovenin.
Maar: de WP haalt zijn water juist onderuit het vat. Hoe kan dit?

Dit is hoe de standaard aansluiting is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0cZOoWJrF7Tq7KZHajozBHNAlwk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qoZPt1XYyy2lpy3pQMnLBGf5.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn de benamingen van alle aansluitingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FzEdXk-d5IlPcHRIYNiJYKm3Fyc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BPFFDk4Om4xWX4s4UIZ8LLOF.jpg?f=fotoalbum_large

Een random moment na bijvoorbeeld 2x een kwartier douchen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S_fMi6ykRiQg9LebzMJBWBGRGpg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pXrs50AKTV8QfHRPI2alm8HQ.jpg?f=fotoalbum_large
(WP schakelt hier straks uit, omdat BT12 richting de bovengrens gaat, terwijl het vat nog lang niet warm is)

Sensoren locaties:
Verw. (BT6), onderin (UA2)
Boven (BT7), bovenin (UA1)
Condensor uit (BT12), naar boilervat (op XL36)
Condensor retour (BT13), warmtepomp aanzuiging (op XL3)

Zodra 'condensor in' oploopt naar 54*C of als 'condensor uit' oploopt naar 63*C, dan schakelt de WP veiligheidshalve uit.
De WP stuurt op de gemeten temperatuur van 'verwarmen'. Ik heb inmiddels verschillende inschakel- en uitschakeltemperaturen geprobeerd om pendelen te voorkomen. Ook heb ik al een fabrieksreset uitgevoerd: het probleem blijft.

Eigen aanpassing (donkergekleurde lijnen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ohKoWIV5WjU03HRBEz9iZ2JHN5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tqCDgORw6a3vRnrBlU010u8H.jpg?f=fotoalbum_large

Tussen de veiligheidsklep koud water en de retourleiding naar WP heb ik een externe pomp en warmtewisselaar met Cv-systeem gemaakt. Ik heb ik de winter dus ongeveer de helft van het boilervat beschikbaar voor verwarming cv-systeem.

De externe pomp schakelt 's winters in als de watertemperatuur onderin minstens 50*c is, en schakelt uit als het te ver daalt.
De WP draait continu door eigenlijk.

Edit juni2024: inmiddels is het 'geknutselde' er af en doet het probleem zich nog steeds voor.

Wat is er dus veranderd:
De leiding naar het cv-systeem heb ik in de zomer (2 weken terug) gesloten. Het is immers warm genoeg buiten.
Mijn idee dat het 50*C-water nu niet meer wordt 'gekoeld' door de afgifte aan het cv-systeem naar 35*C ongeveer, de warmtepomp heeft dus in de winter geen probleem gehad met het plotseling ontstane probleem in het boilervat.

Ik hoop dat ik voldoende duidelijk heb gemaakt wat ik heb gedaan, geprobeerd enzovoort.
Uiteraard kan ik hier nog wel meer tekst kwijt wat ik nóg meer geprobeerd heb, maar liever reageer ik op vragen die er gaan ontstaan..

Dank alvast!

Edit sept2025: hier lees je de uiteindelijke oorzaak https://gathering.tweaker...message/83345484#83345484

[ Voor 30% gewijzigd door Chewmonkey op 05-09-2025 13:52 ]

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

Beste antwoord (via Chewmonkey op 05-09-2025 13:49)

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 07:02
@Chewmonkey
Meeste boilers hebben op de invoer van warm water (en de toevoer van koud water) een soort hoedje zitten.
Deze zorgt ervoor dat warmte lagen niet mixen en het volledig potentiaal van een boiler gebruikt kan worden.
Vond dit plaatje online wat een beetje het beeld geeft:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QY5u64zivqmukgIvAvF1HiIlqaU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KoHaK7eFRWO5y3ZQxzce1LKo.png?f=fotoalbum_large

Of dit bij je aan de hand is durf ik niet te zeggen, vaak hebben boilers wel een inspectie luikje en of kan je het pijpwerk uitnemen om te controleren etc. Maar je zult je handen vies moeten maken om het te testen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Wat heb je eraan lopen knutselen?

Meten de tempsensoren wel juist, anders even omwisselen en kijken of het probleem zich verplaatst.

[ Voor 60% gewijzigd door DutchWing op 16-05-2024 22:53 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
Sensoren werken naar behoren. Ik heb ze onderling verwisseld en ook de sensor van de externe pomp meet de 'lage' achterblijvende temperatuur.

Ook heb ik mijn 'geknutsel' grotendeels uitgesloten: ook met deze pomp uit, doet dit probleem zich voor.
Vorige zomer deed dit probleem zich niet voor.

Na een kwartier douchen wordt het water merkbaar kouder, waar ik in de winter makkelijk een halfuur kon douchen en vorige zomer wel langer dan dat, ivm de uitgeschakelde warmtewisselaar.

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:53
Om “het probleem” op te lossen is stap 1 goed te definiëren wat “het probleem” is.
Als dit juist is geanalyseerd is “de oplossing” vaak al snel gevonden.
Dus stap 1, ga meten en analyseren wat het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
Stap 1 heb ik meerdere malen genomen.
Chewmonkey schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 22:46:
De aanvoertemperatuur richting WP loopt snel op, bovenin het vat warmt het ook snel op, maar halverwege of 'onderin' blijft de temperatuur laag.
Concreet: "Het probleem" is, dat het water dat de WP produceert, injecteert via XL36, te snel de uitlaat van XL3 bereikt.

[ Voor 45% gewijzigd door Chewmonkey op 17-05-2024 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21-09 19:25
Zou het te maken kunnen hebben met dat je nu de terugslagklep als het ware omzeilt?

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-09 22:30
De delta t is behoorlijk hoog. Is er wel genoeg flow?
Hoe warm is het water echt water terug komt uit de boiler naar de warmtepomp toe?
Platenwisselaar tussen cv en tapwater mogelijk vervuild?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Chewmonkey schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 00:56:
Stap 1 heb ik meerdere malen genomen.

[...]

Concreet: "Het probleem" is, dat het water dat de WP produceert, injecteert via XL36, te snel de uitlaat van XL3 bereikt.
Is de “boiler” een open vat en gaat drinkwater door de WP? Wat een vreemd toestel is dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Met die TSA kan koudwater in de retour worden geïnjecteerd.
Waarom zit het onderste pootje niet boven de keerklep?

Nou denk ik zelf ook aan verkalking van een van de TSA’s

Water in een gelaagde boiler wat ineens een snellere weg kiest kan natuurlijk niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
@Djvdb ik hoop de terugslagklep uitgesloten te hebben, omdat het probleem nog steeds bestaat als ik de externe pomp handmatig aanzet, met de klep naar het 'uitgewisselde' cv-water sluit.

Het water uit aansluiting XL3 wordt dan geforceerd aangezogen en naar/door de WP gestuurd. Door de druk sluit de terugslagklep sowieso (in theorie!).

@ingmar89 er is naar mijn idee wel genoeg flow. Kort na het tappen van warmwater, zuigt de WP wel het water op van ongeveer 25*C en het uitgaande water is dan 45*C. Dit zijn de gemeten temperaturen op de condensor (BT13 en BT12).
Hij zuigt naar verloop van tijd steeds warmer water opz terwijl de sensor in UA2 nog een lage temperatuur aangeeft. Ook als ik direct op aansluiting XL3 meet, dan meet ik een hogere temperatuur dan bij UA2.
"Platenwisselaar tussen cv en tapwater vervuild" bedoel je daar mijn 'geknutselde' warmtewisselaar? Die heb ik in ieder geval niet gespoeld.

@Technician- in principe gaat het koude water onderin het vat. Pas als het koude water de sensor in UA2 bereikt, zal de WP aanslaan en het koude water onderuit het vat zuigen en tegelijkertijd het koude leidingwater als er nog tapwatervraag is.

TSA, is dat de warmtewisselaar? De platenwisselaar van de WP heb ik al doorgespoeld met water, tegen de stromingsrichting (alsof ik een filter teruggespoeld heb). Hierna merkte ik geen verschil.
De warmtewisselaar met het cv-water heb ik niet gespoeld, maar als daardoor te weinig flow zou zijn, dan zou de WP toch ook gewoon via de 'normale' leiding zijn benodigde water moeten pakken?

Ik ben benieuwd naar de reacties. Bedankt allemaal voor het meedenken!

[ Voor 12% gewijzigd door Chewmonkey op 17-05-2024 09:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:34
Offtopic en ik ben geen techneut, maar vind het wel opmerkelijk schema dat de koudwater aangesloten is op de retour WP met een klepje? Als de klep defect raakt en hogere druk op de retour heb je smurrie in je drinkwater, of zien jullie dat niet als risico?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12:45
Kun je de tekening nog eens beter maken met de aparte aansluitingen van de spiraal in en uit waar de warmtepomp op is aangesloten en de aparte in en uitgangen van het drinkwater. Ik ga er toch maar echt even vanuit dat je geen systeemwater met drinkwater mengt toch? De wisselaar is normaal de spiraal in de boiler, maar wellicht heb jij een ander systeem? Eventueel een paar foto's? En waarom moet er kleppen dicht richting cv systeem? dat doet de 3weg klep normaal zelf wel toch? Ik vind het een beetje onduidelijk zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
Ik heb een Hydraulisch principetekening opgevraagd bij NIBE van de VPD, maar zij noemden daarbij: "De VPD heeft verder geen principetekeningen. Het is een leeg vat."

Ik heb vanmorgen wel een tekening gekregen van de werking F130 met 'een vat'. Hopelijk geeft het jullie (ook) wat duidelijkheid: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ohKoWIV5WjU03HRBEz9iZ2JHN5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tqCDgORw6a3vRnrBlU010u8H.jpg?f=fotoalbum_large

Het spreekt voor zich dat ik de donkergekleurde leidingen met warmtewisselaar etc. zelf heb toegevoegd in de tekening.
Dat klepje met die 't' erboven, tussen de warmtewisslaar en cv-systeem is een thermostatisch regelventiel. (ik ben geen tekenaar en weet niet de symbolen hiervoor, excuses). Deze kraan sluit bij overschrijden van de temperatuur en in de zomer heb ik deze helemaal dicht.

Edit: tekening aangepast, stromingsrichting tapwater toegevoegd en opmerking dat leiding alleen warm is als boilervat minstens 50*C is.

[ Voor 41% gewijzigd door Chewmonkey op 17-05-2024 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolmint
Ik heb het idee dat het inderdaad zo niet helemaal optimaal is. Als de combiketel draait, dan gaat het hete water nu dus eerst ook nog door je warmtepomp? Die zal daar wellicht niet blij van worden en het is ook niet nodig. De temperaturen kunnen hoog zijn en dat kan foutmeldingen geven. Het is de vraag of de pomp in de warmtepomp dan ook wel draait en voor voldoende flow zorgt? Als de combiketel heet water maakt, dan moet dat gewoon meteen de boiler in. Als de warmtepomp de boiler aan het opwarmen is, dan moet het water alleen via de warmptepomp. Ook de aansluiting van de wisselaar voor de ketel is misschien niet ok: het koude water van de boiler (secundair in) moet eerst het koudste water van de boiler tegenkomen (primair uit). Het heetste water van de boiler (primair in) is namelijk in staat om het deels opgewarmde water nog warmer te maken tot het op het heetst is (secundair uit), maar andersom gaat dat niet en verlies je de mogelijkheid om heet water t maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
@Coolmint ik heb de tekening iets aangepast. Ik heb pijlen toegevoegd voor de stromingsrichtingen. De combiketel stuurt géén tapwater richting WP of boilervat. Nooit.

Zomer:
De combiketel doet helemaal niets op dit moment. In de winter werkt het als navewarming voor zowel tapwater als cv water.

Winter:
Ja, als de combiketel cv-water maakt, dan gaat dat warme cv-water dus óók langs de wisselaar. Dit is echter geen probleem, ik stook het huis op 40*C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
Ik zie boven de BT7 sensor toch echt het warme tapwater van de warmtewisselaar van de cv ketel eerst richting de wp gaan en dan naar de boiler? Dat is dan toch niet de bedoeling? Ik zie het warme tapwater echt op maar 1 plek de boiler ingaan en dat is vanaf de warmtepomp. In dat geval moet de pomp van de warmtepomp altijd draaien als de cv ketel draait voor tapwater. Als dat tapwater dan flink heet is, kan dat boven de max waarden van wat de wp fijn vindt komen.

Voor het schakelen tussen cv bedrijf en tapwaterbedrijf heb je een 3 wegklep nodig. Deze klep stuurt het water of richting de wisselaar of richting de vloer. Ik zou dat er echt niet zonder doen. Je kunt anders veel te warm water voor tapwaterbereiding richting je vloer sturen. De maximaalthermostaatl kan dat wel opvangen, maar dat is niet echt de bedoeling op die manier. Andersom blijf je het tapwatercircuit steeds voeren met vrij koud cv water. Een thermostatisch regelventiel heb je er nu inzitten, maar wat is daar de functie van dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
Huh? Het tapwater van de combiketel bereikt nooit de warmtepomp. Op geen enkele manier.

Enkel het cv-water kan de warmte overdragen aan het tapwater richting de warmtepomp.

Misschien veroorzaakt de tekening verwarring: de warmtewisselaar en die pomp staan EXTERN! Dit is dus níet de warmtewisselaar van de combiketel!

Dus:
Warmtepompboiler+vat
Warmtewisselaar tussen boiler en cv-systeem
Combiketel (met driewegklep etc en wat ook maar nodig is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
Maar los daarvan, werkte het gehele systeem 2 jaar lang probleemloos. Mijn part dus even terug naar het probleem: hoe kan (na 'overgang' van winter naar zomer) het water bij XL3 nou plotseling warmer zijn dan de sensor bij UA2 aangeeft?

[ Voor 34% gewijzigd door Chewmonkey op 17-05-2024 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
prima, maar dan is je tekening niet helemaal ok: als je het water volgt vanaf de wisselaar, dan zal het toch een keer in de boiler terecht moeten komen toch? Zodra de aanvoerleiding 3 hobbels genomen heeft, zie ik een T-stuk. Het water kan niet naar beneden, dus gaat het omhoog, via de warmtepomp en dan via XL36 de boiler in toch? Hoe moet het water anders in de boiler komen? Maar goed, dat zal wellicht een tekenfoutje zijn?

Als de cv ketel echt niks doet, is de enige warmtebron dus de warmtepomp. Deze zal alleen hoge temperatuurmeldingen doen als hij z'n warmte niet kwijt kan. Er is dus een probleem met de flow. Je zult het moeten zoeken in een klep die toch dicht staat, een regelventiel of in het ergste geval een verstopping alsgevolg van vuil in de leidingen. (heb je er filters tussen zitten?). (Kijk eventueel ook even de luchtfilters van de wp na als je toch bezig bent: is er voldoende luchtstroom mogelijk?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
Dankjewel voor je volhardendheid om mij te willen helpen. Ik waardeer het echt!

Ik heb de warmtepomp van de muur getrokken en op de werkbank 'verkeerd' aangesloten op een waterleiding: dat het koude water tegen de stroming in, door de condensor en dan aan de andere kant van de warmtepomp het water weer opgevangen: hier zat geen vervuiling in.

Zou onderin het vat heel veel verstopping kunnen zijn? Op de principetekening gaat het pijpje naar het laagste punt namelijk.

Verder zijn naar mijn weten geen filters in het tapwatersysteem voor of na de WP. Zelfs met de doorstroombegrenzer, die stiekem nog wel in de tekening staat, er tussenuit blijft het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:05
Ik begrijp werkelijk helemaal niets van de aansluitingen van het eerste plaatje. Zoals het is weergegeven, zijn de retour WP en sanitair koud water dezelfde leiding. Zo is het alsof het water "gemengd" wordt.

Hoe kan dit überhaupt werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
Kun je in de tekening de kleuren blauw en rood in ieder geval omdraaien van de door jou getekende lijnen voor het tapwatergedeelte? En kun je eens kijken of jij het echt zo hebt aangesloten? Want het is zo m.i. in ieder geval niet ok. Verder zou ik beginnen met alle door jou geknutselde zaken er vanaf te halen en dan te kijken of de wpboiler nog wel goed werkt zoals Nibe dat bedacht heeft? Er kunnen zat redenen zijn waarom het niet meer werkt, maar back to basics lijkt me nodig hier. Heb je evt foto’s van hoe je het gebouwd hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
Op dit moment heb ik het boilervat letterlijk op de kop staan: er lijken geen problemen te zijn, maar het is ook niet zomaar een vat zoals Nibe zelf zegt.

Enfin, ik ga in ieder geval de terugslagklep vervangen want die was ook niet helemaal ok..

Mocht het probleem zich daarna nog steeds voordoen, dan onderzoek ik verder en zal ik ook wat foto's plaatsen.

@Zwartoog die snap ik niet. Het is toch logisch dat het warme water dat je van bovenaf tapt, onderaan weer wordt aangevuld? En als de WP toevallig draait, dan zuigt hij direct dit koude water op om te verwarmen voor in het vat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chewmonkey
Even een korte update:

Vanmiddag het boilervat weer aangesloten, mijn geknutsel afgedopt.

Ook heb ik de terugslagklep gangbaar gemaakt, die ging niet helemaal lekker.

Temperaturen lijken vooralsnog weer normaal, maar het boilervat is nog nergens warm natuurlijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8teitzYwgyhy054MMQKnTjjH58=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ke17j4YSxLSoeHBzXKprsizz.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga vanavond de deur uit, ik ben benieuwd of het hele boilervat dan opgewarmd is, van onder (tot midden) en tot boven.

Ik laat nog van mij horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Heb nog nooit zo’n vaag omschreven geheel meegemaakt haha.
Wat is het nou voor een warmtepomp, lijkt wel een ventilatielucht tapwater warmtepomp.
Dan begin je toch daarmee, om het systeem wat je hebt te verduidelijken? :D

Ps een TSA verkalkt net als een koffie apparaat.
Daar kun je water doorspoelen maar je merkt niks, komt er gewoon schoon uit, maar toch kan er een laag mineralen inzitten die keihard is en de overdracht beperkt.
Je zou deze een nacht in een zure oplossing kunnen ontkalken.

[ Voor 38% gewijzigd door Technician- op 17-05-2024 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
@Technician- Nou, toevallig is het dus inderdaad een ventilatielucht tapwater warmtepomp haha. De 'vuile' (ook warme) lucht uit huis wordt gaat door de WP heen om zijn warmte aan het tapwater af te geven en gaat met luchttemperatuur rond het vriespunt door de schoorsteen naar buiten. Prachtig systeem.

Omdat ik het zonde vond dat dit systeem de hele dag niks stond te doen in de winter, heb ik vanuit onderaan het vat een pomp richting een warmtewisselaar met het cv-systeem: de vloerverwarming is de hele winter 30* (met uitzondering van echt koude dagen) en bovenin het vat blijft het warme tapwater over voor douchen etc.
Zodra de sensor van de externe pomp 'ziet' dat het vat koud wordt, gaat-ie uit en wordt het boilervat weer verder opgewarmd tot het weer warm genoeg is: het tapwater is dus altijd minstens 50*C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
Dan de update:

Na een paar uur zuigt de WP weer warm water op, middenin het vat blijft het koud..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MoAL1PmNDENLl0I9AMTkbMO7G0M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wwpx2HESSehaxlaxnEEh0g7l.jpg?f=fotoalbum_large

Dit met oorspronkelijke configuratie volgens handleidingen..

Ik weet het even niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HanM
Je zou natuurlijk ook nog een kapotte diffuser kunnen hebben. Deze zorgt ervoor dat de warme top instroom zijdelings weg vloeit en zo een warmte schijdingslaag maakt. Of eventueel staat de flow van het water nu te hard en krijg je turbulentie in de boiler en mixt ie daardoor teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
Kijk dat is iets waar ik nog geen rekening mee heb gehouden! En het verklaart waarom het probleem zich in de boiler zou kunnen voordoen.

Begrijp ik dat het boilervat ergens in de winter nou gewoon kapot gegaan is, en dat ik dat pas opmerkte toen ik terug naar de 'zomerstand'* ging?

Hoe is dit te verhelpen?

*zomer stand: eigen benaming voor het handmatig sluiten van de thermische kraan bij warmtewisselaar met cv-water. Het koude cv water 'koelt' de warmtewisselaar en de WP warmt het weer op (WP kreeg dus hele winter 35*C water aangevoerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
Om ook even terug te komen op @Technician- over de verkalkte TSA (tsa is warmtewisselaar in de WP?)

Hoe kan dit verklaren dat de WP probleemloos het water van pak-em-beet 35*C naar 55*C brengt, maar dat na een uur het water dat de WP opzuigt al oploopt naar 54*C+ waardoor de WP veiligheidshalve stopt.

Ik meet dan een uur na een douchebeurt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZhGf28CqPqPkA3TCmLvVGTf1JIo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PVG7jQ1K58Q9PWbIT0ONKp6l.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Chewmonkey schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 10:45:
Om ook even terug te komen op @Technician- over de verkalkte TSA (tsa is warmtewisselaar in de WP?)

Hoe kan dit verklaren dat de WP probleemloos het water van pak-em-beet 35*C naar 55*C brengt, maar dat na een uur het water dat de WP opzuigt al oploopt naar 54*C+ waardoor de WP veiligheidshalve stopt.

Ik meet dan een uur na een douchebeurt:
[Afbeelding]
Hoge delta T is te lage flow

Ps kun je in schema zetten waar de sensoren zitten?
BT6,7,13 enz

[ Voor 4% gewijzigd door Technician- op 18-05-2024 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
Chewmonkey schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 22:46:
Sensoren locaties:
Verw. (BT6), onderin (UA2)
Boven (BT7), bovenin (UA1)
Condensor uit (BT12), naar boilervat (op XL36)
Condensor retour (BT13), warmtepomp aanzuiging (op XL3)
Dit alvast vanuit mijn OP. Ik zal vanavond even de tekeningen in de OP aanpassen enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Chewmonkey schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 15:33:
@Zwartoog die snap ik niet. Het is toch logisch dat het warme water dat je van bovenaf tapt, onderaan weer wordt aangevuld? En als de WP toevallig draait, dan zuigt hij direct dit koude water op om te verwarmen voor in het vat.
Een traditioneel boilervat heeft 2 gescheiden waterdelen: sanitair water in het vat (koud aanvoer onder, warm boven), en een CV-leiding doorheen spiraliserend (warm aanvoer boven, retour onder). De CV-spiraal is de warmtewisselaar om het water in het vat op te warmen. CV en sanitair water zijn strikt gescheiden.

Het lijkt erop dat dit vat alleen sanitaire wateraansluitingen heeft, en de warmtewisselaar in je WP zelf zit. Daar heb ik geen ervaring mee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:43
Ik zou eens nameten (of voelen) of die sensorwaardes wel kloppen.
Volgens mij is het onmogelijk dat de wand van het vat onderin 32,1C is maar het water via recirculatie 54,3C. Ik heb ongeveer hetzelfde systeem maar zie dit dus niet.
Als deze BT13 in de VWP zelf zit is het enige wat ik kan bedenken dat het recirculeren om een of andere reden stopt waardoor deze waarde enorm oploopt en de VWP in beveiliging schiet.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
@Zwartoog Het is dus inderdaad echt zo: het tapwater gaat rechtstreeks het boilervat in en rechtstreeks de WP in. In ieder geval bedankt voor het meedenken en geef gerust jouw hersenspinsels nog, mocht je iets te binnen schieten!

@Jim423 Dit is de reden voor dit topic: natuurkundig kan het vat onderin niet warmer zijn (waar WP water vandaan zuigt) dan iets daarboven (waar sensor zit).
Alle sensoren zijn nagemeten en geven logische waarden aan. Het systeem heeft wel degelijk goed gewerkt 2 jaar lang.

@HanM die diffuser, of verstoorde stroming in het boilervat. Dat klinkt tot nu toe logisch.
Hoe is dit te verhelpen? Het boilervat kan toch niet kapot gegaan zijn?

Zou iemand aanraden om 50 liter natuurazijn voor een dag mee te mengen in dit systeem? Of ontkalk tabletten?
Lijkt mij niet dat dit in het warme tapwater thuishoort toch (ook al wordt het water nooit geconsumeerd)?

[ Voor 5% gewijzigd door Chewmonkey op 19-05-2024 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:43
Dus de sensoren zitten in het vat zelf? Zitten deze in een dompelbuis of op de wand gemonteerd? Je bent erg summier met informatie, misschien kun je een foto hiervan posten.
1 van de 2 waardes (32,1C of 54,3C) klopt niet. Als je aan de leidingen en het vat voelt kom je er snel achter welke waarde correct is. Als 2 sensoren dus 32,1C aangeven is vermoedelijk dus de 54,3C incorrect en gaat de VWP onterecht hierdoor in beveiliging. Maar dit moet je dus checken met bijv. een IR thermometer. Dat er een stroming in een leeg vat is waardoor de wand 32 graden is en er 54 graden uit de onderkant komt daar geloof ik niet zo in.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
Nou, summier aan informatie... Het is misschien niet de gevraagde informatie. Maar het klopt: een foto van de installatie is al eens gevraagd en dat heb ik nog niet gepost.

Bij dezen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IN2GYnWpRAjTtrzUfL31Q9ckZmg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mNC0HdD0WUbI4JxITh3nLWat.jpg?f=fotoalbum_large

Routing:
Rechtsonder komt na de inlaatcombinatie het koude water aan. Bij XL3 gaat deze het boilervat in.
Tegelijkertijd kan het water hier ook omhoog, en niet weer terug via de terugslagklep naar de WP.
De WP doet zijn ding, stopt het water bovenin het vat (XL36) en via de andere opening in het vat gaat het warme water rechtsboven richting de combiketel voor eventuele naverwarming.

Detailfoto van aansluiting met boilervat (en losgekoppelde externe pomp+warmtewisselaar):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mCS6TB7Xd2MT5LHBaszSbevZNVg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ViY8EpFYehRGkoJBQ5mt98hL.jpg?f=fotoalbum_large

Detailfoto van aansluiting met WP:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jr5yzsneg2myl4F94OOgvlJquZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/StO2pYScFTVioQRl5dL7XjJT.jpg?f=fotoalbum_large

Hier vooraan komt de leiding dus vanaf onderaan het boilervat en gaat de WP in (sensor BT13, condensor retour).
Daar wordt de warmte met de ventilatielucht uitgewisseld en verlaat de WP weer rechts (sensor BT12) om het boilervat in te gaan.
Als je goed kijkt zie je ook de uitgaande leiding weer richting de combiketel.

De WP wordt aangestuurd door onderste sensor (sensor BT6) in het boilervat, die in een dompelbuis zo'n 10cm in het vat zit gestoken
De weergave op het display wordt door de bovenste sensor (sensor BT7) gedaan.

Nogmaals: alle sensoren zijn getest, verwisseld, met een externe meter gemeten. De sensor werken juist.
Ook wanneer ik direct op de leiding XL3 meet, meet ik de hoge waarde van ongeveer 54*C.

[ Voor 10% gewijzigd door Chewmonkey op 19-05-2024 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
Even een kleine (laatste?) update:

Na alle reacties nog eens gelezen te hebben, sensoren getest, WP van de muur, boiler op de kop en eigen 'geknutsel' moeten uitsluiten is er eigenlijk maar 1 ding mogelijk naar mijn idee:

Er mankeert iets aan het boilervat.

Ik heb daarom een antwoord als 'beste antwoord' gemarkeerd, terwijl ik het nog niet heb kunnen testen. Misschien kan ik nog een reactie krijgen van @HanM?

Enfin, heb ik nu de instellingen van het aanslaan en uitschakelen van de WP verlaagd om het pendelen tegen te gaan.
Om legionella(kolonies) te voorkomen gaat de WP in de ochtend elke dag in 1 run proberen het water toch richting 62*C op te warmen, om gemiddeld in het vat boven de 50*C te blijven.

Allemaal heel veel dank voor het meedenken en meelezen op de achtergrond.

Mocht iemand (van Nibe) toch inzicht kunnen geven over het ontwerp* van de VPD 10 150-R boilervat, dan lees ik dat graag. Dat het een 'simpel' vat met een paar openingen is geloof ik niet namelijk ;)

*locatie van een diffuser? Een membraan ergens? Een (gebroken) zwanenhals/sifon-achtige leiding op onderste opening XL3 binnenin...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• HanM
@Chewmonkey
Meeste boilers hebben op de invoer van warm water (en de toevoer van koud water) een soort hoedje zitten.
Deze zorgt ervoor dat warmte lagen niet mixen en het volledig potentiaal van een boiler gebruikt kan worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QY5u64zivqmukgIvAvF1HiIlqaU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KoHaK7eFRWO5y3ZQxzce1LKo.png?f=fotoalbum_large

Of dit bij je aan de hand is durf ik niet te zeggen, vaak hebben boilers wel een inspectie luikje en of kan je het pijpwerk uitnemen om te controleren etc. Maar je zult je handen vies moeten maken om het te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
HanM schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 16:10:
@Chewmonkey
[Afbeelding]

Zou je dit effect kunnen beperken door de aanvoer te knijpen? Dan zou TS dat kunnen toetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
@HanM en @Zwartoog, fijn dat er nog even over nagedacht is.

Het boilervat blijft deze zomer mooi op zn plek. Ik heb mijn hersenen er al voldoende over gebroken. Hoe het natuurkundig niet kan dat de temperatuur rond het onderste dompelbuisje kouder is dan de opgezogen temperatuur na verloop van tijd.

Hoe ik de flow ook heb: de temperatuur loopt in het begin mooi op (bovenin heet, onderin koud en aanzuiging naar WP ook koud).
Maar na een halfuur ofzo dan loopt de aanvoer naar WP echt op, de leiding is heet en de WP slaat af.

Die externe pomp heb ik nu maar 24/7 draaien voor maximale flow en dus 'verstoring' in het boilervat (wat je normaliter absoluut niet zou willen).
Want anders krijg ik het onderin never-nooit boven de 43-45*C. En legionella is het laatste dat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:40

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Chewmonkey Hoe heb je je eigen geknutsel uitgesloten? Want tenzij je fysiek je warmtewisselaar hebt afgekoppeld van het vat, zit daar je probleem.

Je warmtewisselaar vormt namelijk een kortsluiting als je water tapt: Naast de normale stroming vanuit onderin het vat zal je ook koud water krijgen bovenin het vat door de warmtewisselaar en warmtepomp, als die uit staan.

Een stilstaande pomp (bij de warmtewisselaar en wp) is geen obstakel voor het water om in (tegengestelde) richting te stromen.

Daarnaast zal er ook chaos ontstaan als je de externe pomp aanzet terwijl de warmtepomp niet draait, want je gaat koud water bovenin het vat stoppen en de gelaagdheid om zeep helpen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
Lees te post gerust eens door. Mijn eigen geknutsel is inderdaad al uitgesloten.
Deze heb ik nu weer aangesloten omdat ik anders het vat niet overal warm krijg.
Daarnaast zal er ook chaos ontstaan als je de externe pomp aanzet terwijl de warmtepomp niet draait, want je gaat koud water bovenin het vat stoppen en de gelaagdheid om zeep helpen.
Dat is het hele euvel hè: het water is bij de aanzuiging dus warm...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:40

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Chewmonkey Ik zie dat ik wat detailfoto's over het hoofd heb gezien. Dan zie ik nog 2 mogelijke euvels:
1. Iets is in het terugslagventiel gekomen en deze werkt niet meer correct.
2. Er zit ergens lucht vast in je systeem na de werkzaamheden.

Verder kan ik er even niets van maken :)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
Dankjewel @Rimco! Die terugslagklep, die heeft toch alleen invloed op de temperatuur bij uitgeschakelde WP? Dat er geen waterstroom is en ongewenst de warmte wegvloeit?

Ik heb de terugslagklep nagekeken en die was niet lekker gangbaar, maar zou vervangen beter zijn? Het is gewoon een terugslagklep met zo'n klepje dat op en neer gaat (https://www.wildkamp.nl/p..._VP1fqwHRvQEaAvBtEALw_wcB).

En lucht.. dat heb ik al uitgesloten met verschillende waterkrachten, kranen open, kranen dicht, ontluchtingsnippel open met pompen aan of met pompen uit... Ik hoor ook niets.

En het probleem is in beginsel ontstaan uit het niets, toen het buiten warmer werd en ik het 'hybride-genutsel' met een kraan heb dichtgezet (warmtewisselaar tussen boiler en cv-leiding).

[ Voor 15% gewijzigd door Chewmonkey op 27-05-2024 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwaalboy
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-06 07:57
<knip> We houden het op één plek, crossposten wordt niet gewaardeerd

[ Voor 96% gewijzigd door Septillion op 16-02-2025 21:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chewmonkey
Ik dacht dat een 'topickick' niet zo gewaardeerd wordt, waarvoor alvast excuses en begrip voor de moderator om in te grijpen, maar voor de toekomstige lezer met een vergelijkbaar probleem is dit misschien een mooie oplossing.

Het probleem is definitief opgelost (na een jaar lang een 'tijdelijke' oplossing)!

Onderin zit de aanvoer van koud water en tegelijkertijd de aanzuiging van de warmtepomp, zoals terug te lezen in de TS, maar ín die buis zit een plastic stratificatiebuis, die de stroomrichting naar beneden in het vat laat gaan. Dat was voor mij nieuwe informatie.

Ik heb met een camera onderzoek gedaan en zag dat deze naar boven was gericht: koud water wordt dus naar boven geschoten en het opgewarmde water dat bovenin wordt toegevoegd, zal eerder deze opening bereiken zodat de warmtepomp eerder warm water opzuigt ipv het koude water onderin op te zuigen.

Waarschijnlijk heb ik tijdens een van mijn knutsel werkzaamheden dit buisje verdraaid.
In een klus van nog geen 10 minuten kon ik dit herstellen.

Verstoorde situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwIqJEE5-meoGUbGvtVwvQCKGus=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tr4vwPfPF5oa2hyLuxiFvoUp.jpg?f=fotoalbum_large

Herstelde situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a6ksaPAN7dTEyw5Blbsvl4Q9RSA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RWLSKATkC04RjYFoBUOqoODw.jpg?f=fotoalbum_large

Reparatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J52teAtRCzUh6dptzTGn_5te6_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zLyBtYdoXwKxqx434Fb7Izx9.jpg?f=fotoalbum_large
(Druk er af, kranen daarna dicht laten. Tijdens het vacuüm dat in het vat onstaat kun je met 2 vingers dit plastic buisje draaien)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HanM
Dat is even geleden, maar we zaten er dus niet ver vanaf met een "kapotte difuser". Top dat je nog even de oplossing hier neer zet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22-09 16:59
Reken maar dat dit buisje bij een nieuwe installatie door een bedrijf wel vaker wordt verdraait, en dan weet de klant niet dat het zó niet behoort te werken..

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Pagina: 1