Welke wasmachine icm HomeAssistant?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:52
Mijn vraag

Het is tijd voor een nieuwe wasmachine. Normaal probeer ik mijn ‘everything-connected’ interesse te beperken tot erg nuttige of goedkope zaken, maar met de aankondiging van het afschaffen van de saldering wordt dit ook een erg nuttige optie; vooral wassen bij hoge opwek zonnepanelen c.q. lage energieprijzen.
Ik zie verschillende merken (Samsung/LG) met wifi/app ondersteuning maar zie daar vaak terug dat dat vooral nuttig is voor basic berichtjes als ‘wasmachine is klaar’ en niet voor volledige bediening incl starten van het apparaat.

Is er iemand met ervaring in deze richting?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:38
ga je het zelf programmeren ? dan maakt het niet zoveel uit.
wil je het kant en klaar in homewizard? dan is bosch erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
99ruud99 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:37:
ga je het zelf programmeren ? dan maakt het niet zoveel uit.
wil je het kant en klaar in homewizard? dan is bosch erg handig.
Dat Home Connect klinkt idd interessant.
Ik ben een enthousiaste onkundige gebruiker, dus een redelijk kant en klare oplossing past me vaak beter.
Bosch en Siemens lijken beide gebruik te maken van Home Connect, die merken pak ik iig mee in de zoektocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

The_Zohan schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:42:
[...]

Dat Home Connect klinkt idd interessant.
Ik ben een enthousiaste onkundige gebruiker, dus een redelijk kant en klare oplossing past me vaak beter.
Bosch en Siemens lijken beide gebruik te maken van Home Connect, die merken pak ik iig mee in de zoektocht
Het is dan ook hetzelfde merk met een iets andere buitenkant ;)

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-08 20:55
Ik heb een vaatwasser van BSH (Siemens) en een wasmachine van Haier (Hoover). Beide werken prima in Home Assistant. De laatste wel met een custom integratie. Ik kan o.a. de voortgang en programma zien, maar ook het programma starten of pauzeren. Aan- (of uit)zetten kan niet op afstand, want om de bediening op afstand te gebruiken moet je de wasmachine in de daarvoor bestemde modus zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
als je ook de p1 meter hebt van homewizard kan ik de integratievan harte aanraden - let wel, dit kost 1 euro per maand... (daar gaat je winst :P )

alternatief is dat je home connect gewoon gebruikt, en dan de HA instelt dat bij melding volgende apparaat aan. (API werkt makkelijk).

[ Voor 32% gewijzigd door 99ruud99 op 16-05-2024 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:08
@alex3305

De toestemming voor remote start kun je met mijn machine via de app ook permanent maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-08 20:55
RudolfR schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 00:05:
@alex3305

De toestemming voor remote start kun je met mijn machine via de app ook permanent maken.
Jij hebt het, neem ik aan, over Home Connect? Daar kan ik dat ook inderdaad.

Maar met onze Hoover (Haier) gaat dat niet. Daarvoor moet je de knop op het apparaat fysiek op toegang op afstand zetten. Dat is zeg maar een apart programma op de machine, naast Eco, Katoen, etc. Niet dat dat heel erg is, want je wasmachine moet toch vol zitten en het deurtje dicht zijn. Dus dan is die extra keuze een kleine handeling.

Overigens voor TS, misschien niet iets waar je als eerste aan denkt, maar een ander voordeel van de smart machines is ook de nuttigere informatie vanuit de machine. Onze vaatwasser had een tijdje terug een storing omdat er een chipje van een bord in de pomp was beland. Daar kreeg ik een klikbare notificatie van. Daardoor werd ik direct naar de juiste hulppagina geleid inclusief filmpje hoe ik dit probleem eenvoudig kon verhelpen. Dat was wel even andere koek dan een cryptische foutcode die je vervolgens moet opzoeken in het boekje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:08
Ik kan alleszins geen LG wasmachine aanraden. Ik heb die speciaal gekocht omdat ze connected was en een app had (LG ThinQ) die ook te koppelen was in HA. Echter gaat het toestel na twee uur automatisch in een slaapmodus die ook de wifi uitschakelt. Dus als je 's morgens vertrekt, moet HA binnen de twee uur de wasmachine aanzetten of het is niet meer mogelijk ... :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:08
alex3305 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:49:
[...]

Jij hebt het, neem ik aan, over Home Connect? Daar kan ik dat ook inderdaad.
Ah, jij niet inderdaad, my bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:20
Siemens/Bosch heeft dit mbv Home Connect.

Indien het je alleen gaat om de was te doen als de stroomprijs laag is, dit kunnen de recente wasmachines van hun standaard uit zichzelf al sinds een paar maanden.

Gewoon via de app het wassen starten en hij doet uit zichzelf startuitstel tot stroom het goedkoopst is.

Oja, je moet wel eerst zelf op de wasmachine per keer een knop indrukken om remote starten aan te zetten...na wat zoekwerk blijtk dit te zijn door europese regelgeving...je mag bvb ook niet op afstand je oven starten of je kookplaat door dezelfde regelgeving.

[ Voor 29% gewijzigd door Devian op 17-05-2024 10:42 ]

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Misschien handig, dit zijn de standaard sensoren met een Samsung wasmachine. Op afstand aanzetten kan ik geloof ik ook. Maar je bent afhankelijk van hun cloud (en veel communicatie daartussen) en soms gaat dat nog wel eens mis. Droger heeft dezelfde sensoren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S08vUpzFGMxQPFCRn7nkP1eFByw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EbQcRcCYQCO1ELWYZPzZvuWn.png?f=fotoalbum_large

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
Dus als ik het goed begrijp zijn er de volgende mogelijkheden (combinatie van bovenstaande info en Google):

Home Connect platform: merken Bosch en Siemens.
Goede implementatie in HA. Op afstand starten alleen mogelijk na indrukken knop.
Prijsklasse wasmachines bovenkant markt.

SmartThings platform: merk Samsung.
Redelijk veel mogelijkheden voor smarthome controle van de machine, maar verbinding hapert nog weleens ivm noodzakelijke cloudverbinding.
Prijsklasse wasmachines laag tot midden markt.

Alljoyn platform: merken AEG en Electrolux.
In ontwikkeling, platform is open source. https://github.com/Woyken/py-electrolux-ocp/
Prijsklasse wasmachines midden markt.

ThinQ platform. merk LG
Goed integreerbaar in HA, maar wasmachine gaat na 2 uur in slaapstand waardoor op afstand starten niet lukt.

hOn (?): merk: Haier
Werkt met een custom integratie in HA.

Ik begin langzamerhand wel te beseffen dat het effect van met slimme timing wassen vrij beperkt is, zeker in vergelijking met het verbruik van de elektrische auto :9

Ik denk dat we de aanbiedingen voor een Samsung of AEG wasmachine maar in de gaten gaan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:49
Ik gebruik de AEG/Electrolux intergratie, maar als je kunt zou ik naar een ander merk kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
The_Zohan schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:24:
Dus als ik het goed begrijp zijn er de volgende mogelijkheden (combinatie van bovenstaande info en Google):

Goede implementatie in HA. Op afstand starten alleen mogelijk na indrukken knop.
Ik weet weinig van de andere merken.
Maar Home connect kan ik ook starten terwijl vaatwasser uit staat - hij moet wel dicht zitten, en vaatwastablet moet erin zitten.

Kan zelfs ze na elkaar laten starten (apparaat 1 klaar -> apparaat 2 start , (icm homewizard ook nog eens enkel als panelen voldoende opwekken (heb ik ingesteld op 2 kW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:01

ja3

Ik heb zelf een Bosch maar deze verliest elke keer alle netwerk instellingen nadat de stroom eraf is geweest. Is dit al verbeterd met de 2024 modellen? (wat mij betreft een groot nadeel wat betreft smart home integratie).

Ook auto start een probleempje zoals hierboven vermeld want je moet dit eerst handmatig toestaan bij iedere wasbeurt (wat een normaal mens nogal eens vergeet).

[ Voor 7% gewijzigd door ja3 op 21-05-2024 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:26

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik kan mijn AEG vaatwasser en wasmachine en droogkast uitzetten via een slimme schakelaar als je een programma start. Als de stroom er dan weer op komt, gaat die verder met het programma.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERMAWG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-08 21:00
Mijn Miele wasmachine heeft ook een HA integratie en uitgestelde start etc. Maar ook deze heeft al een paar keer de connectie verloren waarna ik e.e.a. opnieuw moest instellen.
Ook lijkt het erop dat als je de machine uitzet, je geen enkele connectie meer hebt via HA. Kan ook aan mij liggen ik heb me er niet heel erg in verdiept.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UOc0Le3kgSmL6lZosQvdt9FYfrs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/EnLCiYY9qu846ZuNLLGfzx1U.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yDrcs5CPn_rntX4vHUNNiWkQ8jg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/s5zgGPMDf4GRUu6trXrRdTbM.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 60% gewijzigd door ERMAWG op 21-05-2024 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:46
Ik heb ook een Bosch vaatwasser met Home connect, maar ik het het verbinden met mijn netwerk opgegeven, het kost telkens veel pogingen en het werkt toch nooit langer dan een paar dagen.

Mijn Miele wasmachine, oven en magnetron zijn probleemloos verbonden. Op basis daarvan zou ik het toch eerder bij Miele zoeken, al heb ik de remote start via HA nog niet getest.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Probydoby
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:44
Even een out of the box/KISS opmerking, wat ik zelf gedaan heb is een dashboardje gemaakt in HA met daarop, gebaseerd op de forecast.solar integratie, de verwachtte vermogenspiek voor vandaag en morgen (die van morgen verandert naar x aantal uren wanneer <24).

Aangezien je je wasmachine/vaatwasser toch moet inladen, vind ik het een kleine extra moeite om op basis van dit dashboard de standaard timer functie te gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ggA0UGwGY2_uxHvUrzFI1IjYtFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9CuVm3yLH5mWyYuXEoCd3GKD.jpg?f=fotoalbum_small

Zelfs mijn vriendin gebruikt het.

M.i. op dit moment de meest kost-effectieve oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chuk
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-07 14:26
The_Zohan schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:24:

SmartThings platform: merk Samsung.
Redelijk veel mogelijkheden voor smarthome controle van de machine, maar verbinding hapert nog weleens ivm noodzakelijke cloudverbinding.

Alljoyn platform: merken AEG en Electrolux.
In ontwikkeling, platform is open source. https://github.com/Woyken/py-electrolux-ocp/

ThinQ platform. merk LG
Goed integreerbaar in HA, maar wasmachine gaat na 2 uur in slaapstand waardoor op afstand starten niet lukt.

hOn (?): merk: Haier
Werkt met een custom integratie in HA.

Ik begin langzamerhand wel te beseffen dat het effect van met slimme timing wassen vrij beperkt is, zeker in vergelijking met het verbruik van de elektrische auto :9

Ik denk dat we de aanbiedingen voor een Samsung of AEG wasmachine maar in de gaten gaan houden.
Hey, uit curiositeit, heb je uiteindelijk een wasmachine gevonden die aan je home assistant eisen voldeed? Zit in een gelijkaardige situatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
Chuk schreef op maandag 23 september 2024 @ 19:54:
[...]

Hey, uit curiositeit, heb je uiteindelijk een wasmachine gevonden die aan je home assistant eisen voldeed? Zit in een gelijkaardige situatie!
Uiteindelijk de keuze nog even uitgesteld en wat langer met onze behoorlijk versleten wasmachine doen :)
Eerst maar eens afwachten hoe de smarthome functionaliteit zich ontwikkelt, maar als ik nu moest kopen zou ik een 'domme' wasmachine kopen, veel meer wasmachine voor je geld.

[ Voor 32% gewijzigd door The_Zohan op 23-09-2024 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niekoesj
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-06 14:57
Kleine tip;

Ik heb mijn 14 jaar oude wasmachine (Bosch) voorzien van een Switchbot (button) die ik via bluetooth kan aansturen vanuit HA. Tevens een slimme stekker eraan en je kan het start- en pauzeren (zelfde fysieke knop op de wasmachine) bedienen.

Voordel is dat je geen extra handelingen hoeft te doen (laden, wasmiddel, deurdicht, programma kiezen) en dan NIET op start drukken. Ik heb een simpele zigbee-button op de wasmachine geplakt, wanneer je die indrukt wacht HA op: 1) laag uur tarief, 2) genoeg opwekking PV of 3) een uiterlijk tijdstip.

Let wel op dat de switchbot niet lekker werkt met een tiptoets die op basis van inductie werkt. :P
Om het bereik van bluetooth the vergroten heb ik een bluetooth proxy op esp-home ingericht.

[ Voor 25% gewijzigd door Niekoesj op 23-09-2024 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-08 13:52
Niekoesj schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:45:
...Let wel op dat de switchbot niet lekker werkt met een tiptoets die op basis van inductie werkt. :P
....
Een stukje kopertape wat je aan de aarding hangt zou moeten werken toch?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-08 15:48
ik heb een aeg wasmachine en gebruik de electrolux integratie. echter ligt de verbinding er nog wel eens uit en startuitstel via de machine instellen is net zo makkelijk.
vaak genoeg moet ik nog terugvallen op de powerplug die tussen de wasmachine en het stroomnet om te zien of de was klaar is. als ik het zo lees is het bij de andere merken niet veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:35

Agent47

I always close my contracts.

Horla schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:30:
Ik kan alleszins geen LG wasmachine aanraden. Ik heb die speciaal gekocht omdat ze connected was en een app had (LG ThinQ) die ook te koppelen was in HA. Echter gaat het toestel na twee uur automatisch in een slaapmodus die ook de wifi uitschakelt. Dus als je 's morgens vertrekt, moet HA binnen de twee uur de wasmachine aanzetten of het is niet meer mogelijk ... :F
Heb ik hier dus ook. Qua dat een miskoop..

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:59
Agent47 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:43:
[...]

Heb ik hier dus ook. Qua dat een miskoop..
Verliest ie dan dus ook de connectie met HA? Want ik heb ook een LG Thinq, maar die blijft gewoon continu beschikbaar in HA, dus ik zou dan denken dat ook WiFi gewoon werkt.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:48
Chuk schreef op maandag 23 september 2024 @ 19:54:
[...]

Ik heb bosch maar het belangrijkste wat ik wilde hebben zit domweg niet in Home connect: verbruikscijfers. HA krijgt alles binnen maar voor het energieverbruik moet ik alsnog een plug ertussen steken. Dat vond ik echt een zware tegenvaller. Eindtijd van de was wordt door mijn vrouw bepaald; zodra ze tijd heeft om de boel aan de lijn op te hangen ;)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-08 13:07
TheFes schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:58:
[...]

Verliest ie dan dus ook de connectie met HA? Want ik heb ook een LG Thinq, maar die blijft gewoon continu beschikbaar in HA, dus ik zou dan denken dat ook WiFi gewoon werkt.
Welk model is dit? Ik heb ook een Thinq en die gaat gewoon uit en is dan ook niet beschikbaar in HA.
WIfi staat alleen aan als hij draait, uitgestelde start doet of remote start aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
ERMAWG schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:43:
Mijn Miele wasmachine heeft ook een HA integratie en uitgestelde start etc. Maar ook deze heeft al een paar keer de connectie verloren waarna ik e.e.a. opnieuw moest instellen.
Ook lijkt het erop dat als je de machine uitzet, je geen enkele connectie meer hebt via HA. Kan ook aan mij liggen ik heb me er niet heel erg in verdiept.
[Afbeelding][Afbeelding]
Hier hetzelfde, elke reboot van HomeAssistant moet ik opnieuw een API-key aanvragen. Is 3x klikken op desktop, op mobiel werkt die popup niet lekker.

Ook meldingen voor wasmiddel op/storingen/etc komen niet (zo goed) door als wel via de normale Miele app.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:59
com2,1ghz schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:13:
[...]

Welk model is dit? Ik heb ook een Thinq en die gaat gewoon uit en is dan ook niet beschikbaar in HA.
WIfi staat alleen aan als hij draait, uitgestelde start doet of remote start aanzet.
LG F4WV708P1 TurboWash
Is gekocht in 2020, dus wellicht al een ouder model wat die sleep nog niet in de firmware ingebakken had?

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-08 13:07
TheFes schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:29:
[...]

LG F4WV708P1 TurboWash
Is gekocht in 2020, dus wellicht al een ouder model wat die sleep nog niet in de firmware ingebakken had?
Die van mij is ietsje nieuwer. De LG F4WV909P2E heb ik. Die gaat inderdaad op sleep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johanvh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-01 11:55
Enige update ondertussen. Nog mensen een toestel gekocht waarbij ze hun ervaring kunnen delen?
Dien een nieuwe vaatwasser en droogkast te kopen wegens scheiding...
Zou eens zo fijn zijn goed te kunnen integreren in Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:13

thaMini

Tool !!

Wij hebben thuis een Miele droger en wasmachine, allebei slim en gekoppeld aa Home Assistant. De problemen met de API key zoals hierboven beschreven heb ik niet.

Wat ik vervelend vind is dat Miele sinds juli dit jaar het niet meer nodig vind om het opgenomen vermogen (kWh) van de wasmachine te laten zien. Dit blijft altijd 0. Ook in hun eigen app.
Ik heb het idee dat ze dit hebben uitgezet in de firmware, misschien omdat het niet accuraat was o.i.d.

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bananasplit
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-01 15:39
Los je op met een smart plug, kosten niet veel meer.

Zoiets:
https://nl.aliexpress.com/item/1005007116126515.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:13

thaMini

Tool !!

Dat begrijp ik. Ik vind het echter vervelend dat functionaliteit wordt uitgeschakeld.

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:38
Ik heb miele droger en wasmachine. Wat eigenlijk het mooiste is, is als de machine dom is, maar wel door gaat nadat je de stroom eraf heb gehaald.
Bij zowel mijn wasmachine en droger kan dat, dan kan je met een aan/uit schakelaar simpel en betrouwbaar de machine schakelen. Aan de hand van opgenomen vermogen kan je ook zien of de machine klaar is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cezus
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:45
Moet je die nog calibreren dat ie het juiste aantal verbruik laat zien? Of moet er nog custom firmware op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:40

de Peer

under peer review

Cezus schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:29:
[...]

Moet je die nog calibreren dat ie het juiste aantal verbruik laat zien? Of moet er nog custom firmware op?
nee dat werkt out of the box.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0m0r3
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-08 16:27
Kecin schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:51:
Misschien handig, dit zijn de standaard sensoren met een Samsung wasmachine. Op afstand aanzetten kan ik geloof ik ook. Maar je bent afhankelijk van hun cloud (en veel communicatie daartussen) en soms gaat dat nog wel eens mis. Droger heeft dezelfde sensoren.
[Afbeelding]
Ik gebruik ook een Samsung icm HA.
Het enige wat ik gebruik vanuit HA is een TTS over de speakers wanneer de wasmachine klaar is. Starten via HA kan, maar dan moet je dit, per wasbeurt, activeren op de Samsung wasmachine zelf, wat mij betreft niet handig. Wat ik mis is een melding in de app (en dus in HA) dat de deur open of dicht is gegaan. Verdere bediening icm HA..... ik heb nog geen nuttige opties kunnen vinden / bedenken. Alles wat ik nu heb had ook met een smartplug gekunt.
En.. met Samsung ben je Cloud dependant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:38
Ik heb zelf in mijn hoofd een simpele automation voor mijn Miele Wasmachine / Droger:

- Zodra wasmachine meer vermogen opneemt dan XX watt (= Signaal dat wasmachine is aangezet met was)
- Check: goedkoop tijdslot stroom of spoed was
- Zo ja: wasmachine mag door.

Anders:

- Schakel wasmachine uit
- Wacht op aan signaal uit Home assistant (op basis van automation x, y, z).
- Zodra opgenomen vermogen <20watt voor 5 minuten = Wasmachine is gereed (stuur notificatie).

Simpel, doeltreffend, geen rare cloud integraties of truukjes nodig of interactie met home assistant alleen zigbee of wifi smartplug. Het belangerijkste is dat de wasmachine / droger vanzelf doorgaat na een stroom stop.
Pagina: 1