Multi split airco offerte accepteren of zelf plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:01
Nu er op zolder 2 kamers zijn gemaakt is de volgende stap om deze ook aangenaam te maken in de zomer. En dus een airco plaatsen zodat je niet je bed uit drijft. Het gaat dus alleen om koelen. En als we dan toch bezig zijn, nemen we de eerste verdieping ook mee en hangen we een unit op de overloop. Verder wilde de WAF graag 1 buiten unit.

Op basis hiervan een drietal offertes opgevraagd. Het chinese merk valt af (het merk op de offerte komt niet overeen met het merk op de website) en er blijft eigenlijk 1 partij over:

Mitsubishi Electric
Buitenunit: WTXH-HA50 VF
Binnenunits: 2 x WSH-HR25i, 1 x WSH-HR35i
Dit samen, inclusief installatie voor 5475 euro.

Nu heb ik zitten kijken, maar volgens mij kan ik zo'n zelfde set of vergelijkbaar A merk voor ongeveer 2700 thuis laten bezorgen. Als ik ruim reken kan ik 2000 in mijn zak steken als ik het zelf ophang.

Maar nu heb ik nog wel een paar vragen. Eerst maar de situatieschets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NLhOec6-L_y4yFdeZOmvyo_QBhY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BC7Npt7OuqW9JtdvUm1sN5Nn.png?f=fotoalbum_large

Rechts zitten de buren, boven, links en rechts zit een schuin dak dat begint op ongeveer 1,10 hoogte.Het grijze is de vliering.

De rechterkamer is redelijk simpel. Condensafvoer kan in de cv kast, de koelleidingen kunnen over de vliering naar de andere kamer, naar de andere unit om dan samen naar buiten te gaan. Naar buiten is het rode vierkantje. Maakt het uit welke kant de binnen unit op blaast?

De linkerkamer is wat lastiger. De uitdaging is de condensafvoer. Het liefst zou ik de binnenunit op positie B hangen. De condensafvoer zou ik dan door het dak voeren, dan onder de pannen de goot in. De koelleidingen kunnen dan weer over de vliering, en via het trappengat naar buiten. Op positie A kan ook en is qua leidingwerk makkelijker (alles kan via het trappengat naar buiten), maar de positie op de muur en in de kamer staan mij minder aan.

Dus de vragen:
1) is de offerte de moeite, of kan ik het beter zelf doen? Of is zelf ophangen en in bedrijf laten stellen niet te doen?
2) wat zijn de beste posities voor de binnenunits? Daarbij meenemen dat er misschien een extra gat in het dak gemaakt moet worden.

Overige vragen of tips zijn welkom :)

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:19
Je rekent nu dus ongeveer 800 euro voor alle koelleidingen, afvoeren, elektra werk, gevelboringen en in bedrijf stellen. Dat lijkt me aardig optimistisch.

In bedrijf laten stellen betreft alle F-gas werkzaamheden, want die kan en mag je niet zelf.

Denk je dat een monteur dat voor een paar honderd euro komt doen? Flares maken, vacumeren, afpersen en vullen.

Verder kun je garantie wel ongeveer vergeten als je het op deze manier doet, want bij een mankement gaat iedereen naar elkaar wijzen. Vraag jezelf af of het dat waard is.

[ Voor 19% gewijzigd door hesselbeertje op 16-05-2024 21:31 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Geen gekke prijs, voor de hoop ellende zou ik het lekker laten doen. Kost echt veel meer moeite dan het lijkt.

Ze weten meestal ook beter wat een goeie positie binnen is, scheelt je dat ook weer ;)

Als je dan na twee jaar iets hebt, dan ben je wel blij dat je iemand kan bellen die elke week iemand aan de telefoon krijgt die 'iets met de airco' heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Helemaal niet zo'n gek idee om het grootste deel zelf te doen als je handig bent. Je kan het nog scherper inkopen wellicht door de materialen in het buitenland te bestellen, zijn je al vele Tweakers voorgegaan: Airco bestellen in het buitenland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
hesselbeertje schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:30:
Je rekent nu dus ongeveer 800 euro voor alle koelleidingen, afvoeren, elektra werk, gevelboringen en in bedrijf stellen. Dat lijkt me aardig optimistisch.

In bedrijf laten stellen betreft alle F-gas werkzaamheden, want die kan en mag je niet zelf.

Denk je dat een monteur dat voor een paar honderd euro komt doen? Flares maken, vacumeren, afpersen en vullen.

Verder kun je garantie wel ongeveer vergeten als je het op deze manier doet, want bij een mankement gaat iedereen naar elkaar wijzen. Vraag jezelf af of het dat waard is.
Het plaatsen en aanleggen van alle leidingen wil ik dan zelf doen, alleen het vacumeren, afpersen en vullen wil ik dan laten doen. En misschien reken ik optimistisch, dan vind ik het verschil van 1500 nog steeds best veel.

Garantie is ook een goed punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:27
Vorig jaar heeft een kennis airco laten aanleggen.

Buiten Mitsubishi heavy industries SCM40ZS-W. Binnen SRK35ZS-WF en SRK20ZS-WF
Inclusief montage 4100 euro. Bedrijf uit Soest, was de laagste van 3 offertes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:19
s020506 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:54:
[...]

Het plaatsen en aanleggen van alle leidingen wil ik dan zelf doen, alleen het vacumeren, afpersen en vullen wil ik dan laten doen. En misschien reken ik optimistisch, dan vind ik het verschil van 1500 nog steeds best veel.

1500 euro is ongeveer 20-25 uur werk. Lijkt me niet onrealistisch.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-05 20:43
s020506 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:54:
[...]

Zelf heb ik ook wel vaker klanten die hiermee "zitten".

Laatst nog opgelost op de volgende manier;
-levering grote materialen door mij (installateur).
-plaatsen leidingen, kabels, kokers, idu+odu door klant zelf.
-locatie binnenunits etc. Samen bepaald.
-in bedrijf gesteld door mij op een dag dat ik eerder klaar was met een andere klus (heeft hij een weekje of 3 op moeten wachten).
-afspraak dat garantie op onderdelen via mij gaat maar de uren ervoor wel betaald moeten worden.

Moraal van het verhaal; waarom vraag je niet je installateur wat je zelf kunt doen om de kosten te drukken?

Niemand heeft zin om kabels van de meterkast naar de buitenunit te trekken..
Niemand heeft zin om gaten op onmogelijke plaatsen te gaan boren..

Tuurlijk is dat duurder dan de aller voordeligste geïmporteerde airco maar je hebt iets om op terug te vallen en bespaard alsnog een hoop geld.

Let op; veel installateurs betalen hogere prijzen voor de units zelf dan dat ze via de grijze inportkanelen aan de eindklant worden verkocht.

Ps als je condens pompen kunt voorkomen, doe het... Die dingen maken lawaai en gaan kapot.
Kun je ze niet voorkomen en heb je wel de mogelijkheid een grotere te plaatsen (denk aan een Grundfos conlift) kies daar dan voor.
(Die zijn niet specifiek voor airco's bedoeld, een stuk groter maar maken minder geluid en draaien minder vaak).

Die hele kleine die in de goot of binnenunit kunnen raken verstopt met stof van de binnenunit, brommen en maken slapen lastig...

Pps
Ja, in het verleden heb ik ook wel eens iemand geholpen die alles zelf wilde organiseren/doen maar ook ik ben daarmee gestopt, zulke "klanten" kosten normaliter meer tijd dan de volledige klus uitvoeren maar brengen niets op zonder dat zelf te beseffen.(Behalve hoofdpijn, tig video-calls, appjes etc...)

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:58
BjornHero schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:32:
[...]
Ps als je condens pompen kunt voorkomen, doe het... Die dingen maken lawaai en gaan kapot.
Zelfde ervaring hiervan bij mijn ouders. Het leek wel alsof elk jaar er één verstopt was/kapot ging en je ontdekt dat pas als het water al over je muur stroomt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
[...]

Zelf heb ik ook wel vaker klanten die hiermee "zitten".

Laatst nog opgelost op de volgende manier;
-levering grote materialen door mij (installateur).
-plaatsen leidingen, kabels, kokers, idu+odu door klant zelf.
-locatie binnenunits etc. Samen bepaald.
-in bedrijf gesteld door mij op een dag dat ik eerder klaar was met een andere klus (heeft hij een weekje of 3 op moeten wachten).
-afspraak dat garantie op onderdelen via mij gaat maar de uren ervoor wel betaald moeten worden.

Moraal van het verhaal; waarom vraag je niet je installateur wat je zelf kunt doen om de kosten te drukken?

Niemand heeft zin om kabels van de meterkast naar de buitenunit te trekken..
Niemand heeft zin om gaten op onmogelijke plaatsen te gaan boren..

Tuurlijk is dat duurder dan de aller voordeligste geïmporteerde airco maar je hebt iets om op terug te vallen en bespaard alsnog een hoop geld.

Let op; veel installateurs betalen hogere prijzen voor de units zelf dan dat ze via de grijze inportkanelen aan de eindklant worden verkocht.

Kun je ze niet voorkomen en heb je wel de mogelijkheid een grotere te plaatsen (denk aan een Grundfos conlift) kies daar dan voor.
(Die zijn niet specifiek voor airco's bedoeld, een stuk groter maar maken minder geluid en draaien minder vaak).

Die hele kleine die in de goot of binnenunit kunnen raken verstopt met stof van de binnenunit, brommen en maken slapen lastig...

Pps
Ja, in het verleden heb ik ook wel eens iemand geholpen die alles zelf wilde organiseren/doen maar ook ik ben daarmee gestopt, zulke "klanten" kosten normaliter meer tijd dan de volledige klus uitvoeren maar brengen niets op zonder dat zelf te beseffen.(Behalve hoofdpijn, tig video-calls, appjes etc...)
toon volledige bericht
Bedankt voor je antwoord. Dat ik hier zelf niet aan gedacht heb. Ik zie het meeste op tegen het leggen van de leidingen, als ik de rest zou kunnen doen zou dat al wel wat schelen.

Maaruh, werk je misschien ook in de regio Den Bosch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnupperpuppe
  • Laatst online: 09:44
[...]

Als je hiermee doelt op import vanuit een ander EU-land, dan is daar m.i. niets 'grijs' aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
Schnupperpuppe schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 11:12:
[...]

Als je hiermee doelt op import vanuit een ander EU-land, dan is daar m.i. niets 'grijs' aan.
M.i. ook niet... Totdat je de importeur/fabrikant voor garantie vraagt... Dan wordt je niet geholpen zoals je graag zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnupperpuppe
  • Laatst online: 09:44
BjornHero schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 11:18:
[...]

M.i. ook niet... Totdat je de importeur/fabrikant voor garantie vraagt... Dan wordt je niet geholpen zoals je graag zou willen.
En waarom niet?
Voor de fabrikant is de EU (of eigenlijk EER) één markt.
Fabrieksgarantie zou dus ook voor de gehele EER moeten gelden.
Maar ik snap wat je bedoelt; je eerste aanspreekpunt is de verkoper.
Als die in Italië of Spanje zit, dan maakt dat het niet makkelijker...

[ Voor 15% gewijzigd door Schnupperpuppe op 17-05-2024 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
Schnupperpuppe schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 11:24:
[...]

En waarom niet?
Voor de fabrikant is de EU (of eigenlijk EER) één markt.
Fabrieksgarantie zou dus ook voor de gehele EER moeten gelden.
Maar ik snap wat je bedoelt; je eerste aanspreekpunt is de verkoper.
Als die in Italië of Spanje zit, dan maakt dat het niet makkelijker...
Wellicht mail je even met de Nederlandse vertegenwoordigers / importeurs en vraag je het hen.

Ik deel enkel mijn ervaringen en een klant 5 weken in de kou/warmte laten zitten omdat de spullen via een Italiaanse verkoper moeten komen zorgt niet voor de hoogste klanttevredenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
s020506 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 11:00:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Dat ik hier zelf niet aan gedacht heb. Ik zie het meeste op tegen het leggen van de leidingen, als ik de rest zou kunnen doen zou dat al wel wat schelen.

Maaruh, werk je misschien ook in de regio Den Bosch? ;)
Neen, den Bosch ben ik niet actief... Daarnaast is juist het plaatsen van de leidingen een van de tijdrovende / 2p klus... Die veelal gepland moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-04 11:29
Ik heb het zelf gedaan destijds. Ik heb twee triple split sets dus totaal 6 binnenunits en 2 buitenunits.

Je moet je koelleidingen ff goed uitzoeken. Er zijn complete leidingsets beschikbaar maar je kan koelleiding ook op rol krijgen. In het tweede geval moet de installateur de leidingen solderen of flaren met een wartel.

In jouw geval moet je geloof ik 1/4 - 3/8 leidingen hebben. Dan nog condensafvoer en een 4x1/4x1,5 elektra kabel.

Deze man kan alles voor jou regelen qua inbedrijfstelling: https://vairco.nl/
Hij is heel deskundig en ook meedenkend. Bel hem maar gewoon een keer op :)
Pagina: 1