Welke laadstation voor VW e-Up!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 15:27
Hallo medetweakers,

De kogel is door de kerk, de diesel komt niet meer door de APK en wordt volgende week al vervangen door een elektrische auto; een Volkswagen e-Up! uit 2020 om precies te zijn. Ik was eigenlijk van plan om nog één of twee jaar door te dieselen dus ben me nu redelijk halsoverkop aan het verdiepen in een laadstation voor thuis (een wallbox die tegen de muur van onze hoekwoning moet komen, gelukkig direct achter de meterkast).

Nu ben ik al behoorlijk aan het zoeken geweest maar merk dat ik sommige details vrij lastig kan vinden, dus hoop een beroep te mogen doen op jullie ervaringen. Mijn eisen/wensenlijstje is als volgt:

- Minimaal 11kW
(ik weet dat de e-Up! maar op 2 fasen kan laden en dus gelimiteerd is tot 7,4kW, maar er komt later nog een elektrische auto als de benzineauto eruit gaat. Ik heb overigens een 3x25A aansluiting)

- Moet in Home Assistant geïntegreerd kunnen worden
(Momenteel nog niet actief maar HA gaat mijn projectje voor deze zomer worden)

- Moet Dynamic Load Balancing ondersteunen
(zowel dat de stoppen er niet niet uitklappen als dat ik wil kunnen laden op basis van wat de zonnepanelen op dat moment opwekken, heb er namelijk 20 op het dak liggen)

- Moet cloudonafhankelijk kunnen werken
(dus ook niet dat de helft van de functies ineens niet meer werken als het bedrijf onderuit gaat. Ik merk dat het erg moeilijk is om hier details over te vinden bij sommige laadstations)

- Ik zou het fijn vinden als ik in de toekomst de mogelijkheid heb om automatisch op goedkope momenten te kunnen laden op basis van dynamische tarieven
(heb nu nog een vast contract maar weet niet of dat zo gaat blijven gezien alle terugleverboetes. Ik heb me al verdiept in het aanbod van Zonneplan, maar ik wil niet in hun ecosysteem vast komen zitten dus ik zou willen dat dit werkt ongeacht de energieleverancier die ik kies. Ook was Zonneplan trouwens cloudafhankelijk)

Een aantal laadstations waar mijn oog al op is gevallen:
- Easee Charge Lite (i.c.m. Tibber Pulse)
- Zaptec Go (i.c.m. Tibber Pulse)
- Zappi V2.1

Ben benieuwd of deze laadstations aan mijn wensen / eisen zouden voldoen en/of dat jullie misschien nog andere suggesties hebben. Zie dat er best wel wat prijsverschillen zijn en hoewel ik niet specifiek gelimiteerd ben tot een bepaald budget is goedkoper natuurlijk altijd beter.

Hoop dat jullie me een beetje opweg kunnen helpen (en dat ik niet naar een unicorn opzoek ben :+).

/MiBe

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-09 22:29

V-8

Alfen Eve Single Pro Line? (Heb ik zelf ook)

Koop er een op Marktplaats met alle gewenste licenties er al op en gaan!

Die kan alles wat je wil, en laden op dynamische tarieven kun je perfect instellen via HA.

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
V-8 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 19:35:
Alfen Eve Single Pro Line? (Heb ik zelf ook)

Koop er een op Marktplaats met alle gewenste licenties er al op en gaan!

Die kan alles wat je wil, en laden op dynamische tarieven kun je perfect instellen via HA.
Bedankt voor je input! Weet je toevallig of hij aan mijn volledige lijstje voldoet? (bijvoorbeeld ook qua cloudonafhankelijkheid) Ik zie ook dat er voor HA geen first party integratie is, welke integratie gebruik jij er precies voor?

Zit ook even met een schuin oog naar zijn kleine broertje (de S-line) te kijken. Een scherm heb ik niet echt nodig en ook 22kW is voor mij niet noodzakelijk, maar weet niet of hij daarnaast nog ergens onder doet.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:03

de Peer

under peer review

Kijk even in de laadpaal topics. Een eigen topic per type auto lijkt me een beetje overbodig.

Wat je vraagt is vrij standaard. Kom je meestal op Alfen of zappy uit.

Thuisladen van je EV deel 2

[ Voor 41% gewijzigd door de Peer op 17-05-2024 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
de Peer schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 16:47:
Kijk even in de laadpaal topics. Een eigen topic per type auto lijkt me een beetje overbodig.

Wat je vraagt is vrij standaard. Kom je meestal op Alfen of zappy uit.

Thuisladen van je EV deel 2
Ik heb al tientallen pagina's door zitten bladeren, maar nog steeds heel moeilijk om overal antwoord op te vinden. Vooral het cloudafhankelijksverhaal blijft vaak onduidelijk, vandaar het topic. Ben zelf ook niet zo'n voorstander van snel topics openen, maar zelfs met urenlang zoeken bleef er een hoop onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wil je ook kunnen gaan laden op enkel zon?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:03

de Peer

under peer review

MiBe schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 20:11:
[...]

Ik heb al tientallen pagina's door zitten bladeren, maar nog steeds heel moeilijk om overal antwoord op te vinden. Vooral het cloudafhankelijksverhaal blijft vaak onduidelijk, vandaar het topic. Ben zelf ook niet zo'n voorstander van snel topics openen, maar zelfs met urenlang zoeken bleef er een hoop onduidelijk.
Alfen heb je in ieder geval niets met de cloud te maken. Heb hem zelf ook en bevalt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-09 22:29

V-8

MiBe schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 16:46:
[...]

Bedankt voor je input! Weet je toevallig of hij aan mijn volledige lijstje voldoet? (bijvoorbeeld ook qua cloudonafhankelijkheid) Ik zie ook dat er voor HA geen first party integratie is, welke integratie gebruik jij er precies voor?

Zit ook even met een schuin oog naar zijn kleine broertje (de S-line) te kijken. Een scherm heb ik niet echt nodig en ook 22kW is voor mij niet noodzakelijk, maar weet niet of hij daarnaast nog ergens onder doet.
Cloud niet van toepassing idd!

Ik gebruik deze integratie: https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox

Werkt perfect.

Ik weet dat ik ook naar de S-Line heb gekeken, maar volgens mij kan die geen 1-fase 32A (7.4kW) laden, wat in mijn situatie wel wenselijk is.

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon99
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-09 15:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-EH6MtRNn6GQeinrbqS5LAS6WY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tDdXWLqS9OdR9rqpTJ5bDCBx.jpg?f=fotoalbum_large

Voor het laden van onze E-UP hebben wij een Alfen gekocht. De laadpaal kan 11kw leveren maar bij de UP doet ie 7.4 kw. De Alfen leek mij wel toekomst bestendig voor als er iets anders electrisch komt :)
Pagina: 1