Wat is de meest geschikte Home Assistant thermostaat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcNL
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-03 11:13
Mijn vraag
Ik heb sinds een paar weken een 'echt' huis. Inclusief een echte CV (Vaillant hrPro CW4) waar ik helemaal niets van begrijp :D nou wil ik zoveel mogelijk van mijn huis koppelen aan Home Assistant, maar dit is iets waar ik helemaal niet in thuis ben en eigenlijk kom ik op internet alleen maar "verschillende" ervaringen tegen maar niet echt een helder advies.

Ik zou graag een geschikte thermostaat vinden waarmee ik de huidige kan vervangen om die vervolgens te koppelen aan Home Assistant. Hierbij is het belangrijk om te weten dat ik vloerverwarming heb (laten aanleggen) met een handmatige kraan en op een later moment (als ik gespaard heb) deze graag slim wil maken om per kamer (lus) de temperatuur te regelen.

Ik weet dat dat laatste kan, maar kom er niet zo goed uit wat hiervoor de daadwerkelijke stappen zijn en wat ik dan nu zou moeten kiezen om daarop voor te bereiden. Mijn voornaamste doel is dan ook automatisering ( via Home Assistant)

Hoop dat iemand met wat meer ervaring me van wat advies wilt voorzien O+

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
De vraag is of je dat echt wil met vloerverwarming, het is veel langzamer in het verwarmen van een ruimte dan traditionele radiatoren. Het de hele tijd verlagen en weer ophogen van temperatuur op vloerverwarming heeft bijzonder weinig zin.

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kcNL
DennusB schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:24:
De vraag is of je dat echt wil met vloerverwarming, het is veel langzamer in het verwarmen van een ruimte dan traditionele radiatoren. Het de hele tijd verlagen en weer ophogen van temperatuur op vloerverwarming heeft bijzonder weinig zin.
Het doel is niet om, continu, te verlagen en op te hogen van de temperatuur. Maar simpelweg via HA aan te sturen. Met name wanneer ik langere tijd van huis ben en (uiteindelijk) minder gebruikte kamers uit te zetten. En de meetdata in HA krijgen.

Doel is echt aansturing, niet 's middags uit, 's avonds aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

kcNL schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:31:
[...]

Het doel is niet om, continu, te verlagen en op te hogen van de temperatuur. Maar simpelweg via HA aan te sturen. Met name wanneer ik langere tijd van huis ben en (uiteindelijk) minder gebruikte kamers uit te zetten. En de meetdata in HA krijgen.

Doel is echt aansturing, niet 's middags uit, 's avonds aan.
Wat is langere tijd van huis zijn?
Want de besparing voor het uitschakelen of verlagen van vloerverwarming omdat je er een tijd niet bent gaat pas nut hebben als die tijd ook echt een dikke week is.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kcNL
True schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:33:
[...]

Wat is langere tijd van huis zijn?
Want de besparing voor het uitschakelen of verlagen van vloerverwarming omdat je er een tijd niet bent gaat pas nut hebben als die tijd ook echt een dikke week is.
Dat snap ik zeker. Ik snap alleen niet wat de effectiviteit van het aansturen via HA te maken heeft met de daadwerkelijke aansturing waarover mijn vraag gaat. Mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-06 21:52

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wellicht kun je hier inspiratie opdoen. Ik weet niet wat voor groepenverdeler je nu hebt, maar in dat topic worden o.a. thermostaatknoppen op je verdeler als optie genoemd.

Verder sta ik wat minder principieel in de discussie "regelen van vloerverwarming" (bovendien maakt het daarbij ook nogal uit waar we het over hebben: lage temperatuur vvw werkt anders dan hoge temperatuur). Maar als het gaat om het verkrijgen van meetdata: in mijn gezoneerde (en goed geisoleerde) huis is het overal de hele dag tussen de 20 en 21 graden - weinig spannende data ;)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcNL
Thijsmans schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:43:
Wellicht kun je hier inspiratie opdoen. Ik weet niet wat voor groepenverdeler je nu hebt, maar in dat topic worden o.a. thermostaatknoppen op je verdeler als optie genoemd.

Verder sta ik wat minder principieel in de discussie "regelen van vloerverwarming" (bovendien maakt het daarbij ook nogal uit waar we het over hebben: lage temperatuur vvw werkt anders dan hoge temperatuur). Maar als het gaat om het verkrijgen van meetdata: in mijn gezoneerde (en goed geisoleerde) huis is het overal de hele dag tussen de 20 en 21 graden - weinig spannende data ;)
Thanks, zal even kijken! Ja m'n bovenverdieping is (helaas) wat minder goed geïsoleerd, maar zit vooral ook een kamer tussen die weinig gebruikt gaat worden. Voorlopig zal dat specifiek ook niet geautomatiseerd worden maar ben dus op zoek naar de juiste keuze thermostaat om dat wel voor te bereiden.

Voor zover het uitmaakt heb ik een VTE composietverdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olovv100
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21-05 23:08
Ik zou die nieuwe TADO X pakken die vandaag is aangekondigd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcNL
olovv100 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:47:
Ik zou die nieuwe TADO X pakken die vandaag is aangekondigd
Zag toevallig het artikel net inderdaad, zijn er specifieke redenen dat je die zou aanraden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 15:06
Ik zou voor vloerverwarming echt geen slim systeem aanschaffen.
Ik heb een tijdje de TADO V3+ gehad en dingen zoals open-raam detectie, geolocation etc zijn niet van toepassing bij vloerverwarming. Ook het "slimme voorwarmen" werkte bij tado voor geen meter.

Heb nu een "domme" thermostaat met klokprogramma en die werkt veel beter. Voor energiegebruik heb ik een Homewizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonverburg
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22-05 16:57
DennusB schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:24:
Oneens. Wij hebben hier vloerverwarming, en gebruiken Home Assistant om de temperatuur te verlagen als we ruimten niet gebruiken. En dat helpt echt. Zie ook mijn reactie hier: antonverburg in "Kan iemand vloerverwarming uitleggen?"

Overigens; als je in bent om Home Assitant & installatie apparatuur te combineren, kijk dan eens op mijn crowdfunding page, het plan is om hier specifieke hardware voor uit te brengen:
https://www.crowdsupply.com/domectrl/controlbox
Pagina: 1