Zone vloerverwarming icm Home Assistant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streetwise
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-11-2024
Ik ben opzoek naar een zone systeem voor vloerverwarming, nu nog op CV (2008) en later door WP.

Wensen:
- kan zowel CV als WP aansturen
- te koppelen met Home Assistant om daar temp/schema te beinvloeden
- liefst minimalistische thermostaten of alleen temp sensoren. Hoef niet in zones zelf temp fysiek te regelen, kan allemaal via HA en app
- kan 3 zones aansturen

Mogelijke oplossingen:
- Tado.
Gebruiksvriendelijk, goed te koppelen met HA via cloud, maar eigenlijk meer gericht op radiatoren dan puur vv. Loodgieter geeft aan hardware voor vv nog steeds omslachtig te vinden, ook moeten thermostaten bedraad worden aangebracht. Compatibiliteit warmtepomp onduidelijk?
- Plugwise.
Voldoet aan wensen (icm sensoren Jip), maar bedrijf lijkt klein en al eens failliet gegaan?
- Danfoss ally/icon
Wat ouderwetser systeem lijkt het, lijkt te werken met HA maar weinig over te vinden. Totale Kosten onduidelijk tov tado.
- Honeywell Ecotherm
Ook wat ouderwets, lelijke thermostaten, voldoet vlg mij verder wel aan wensen.
Veel topics zijn alweer enige jaren oud dus ook wat tricky om eerlijk te vergelijken.

Wat zouden jullie nu adviseren voor een te verbouwen huis?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-04 11:17
Ik probeer even hardop mee te denken..

Een thermostaat die je in inkoppelen in HA (Google nest/Tado/etc)
Dan neem je een zigbee dongel met daarop zigbee radiator thermostaatkranen en zigbee ruimte thermostaatjes van Xiaomi Aqara bijvoorbeeld.

Dan kan je bouwen wat je wilt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-04 12:04
Ik heb zelf in het vorige huis Honeywell gehad; dat ging prima in HA. CV ketel.

In het huidige huis hebben we nu Tado, draadloos. Er is een module bij CV die met de Tado thermostaat kan communiceren. Straks als de CV ketel vervangen is door warmtepomp, blijft deze werken (volgens internet).
Integratie in HA is ook prima.

Met de overige geen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Honeywell Evohome?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-04 17:28
@tado doet hier alles wat je stelt, vloerverwarming (klep) kan tegenwoordig ook draadloos. Het grote nadeel is echter dat Tado technisch wel een warmtepomp kan aansturen, maar de huidige configuratie (continue aan en uitschakelen van de warmtepomp, i.p.v. aan/uit zetten afhankelijk van kamerthermostaat) (1) je warmtepomp naar de Filistijnen helpt (2) je heel veel energie kost.

@tado support probeerd dat bij mij nu goed te krijgen, omdat ik alle data via HA kan aanleveren, maar vreemd genoeg lukt ze dat nu nog niet, terwijl we al meerdere weken bezig zijn.

(Heb zelf 3 slimme thermostaten, 2 draadloze temperatuursensoren, extensiekit en 5 radiator knoppen; ken het systeem redelijk goed 😉)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-04 14:30

lampie1979

Hoepla!

Ik heb zelf gekozen voor Homematic. Je kan voor een lokale CCU3 gaan of een Cloud native oplossing (ala TADO). Homematic is extreem flexibel. In ons huis heb ik vloer, radiatoren and convector. Allen gekoppeld en ingedeeld binnen zones. Inclusief het schakelen van 2 vloerpompen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNUF5C68QKXfnm6GJ5gIm1CvU88=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xi6aCfvjOA5Qrz3irBoaCpYb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door lampie1979 op 25-10-2022 02:42 ]

They call her... c*ck juggeling Thunderc*nt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sloty
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-04 00:19
lampie1979 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 02:40:
Ik heb zelf gekozen voor Homematic. Je kan voor een lokale CCU3 gaan of een Cloud native oplossing (ala TADO). Homematic is extreem flexibel. In ons huis heb ik vloer, radiatoren and convector. Allen gekoppeld en ingedeeld binnen zones. Inclusief het schakelen van 2 vloerpompen.

[Afbeelding]
Ik ben zeer ongelukkig geweest met homematic:
1. De modules kunnen maar X keer per uur data versturen, kom je hierovereen dan ben je de pineut en is de communicatie weg.
2. Zomaar zonder enige reden was de verbinding met de vloerverwarmingsmodule weg en is de pomp dus uren?/dagen? blijven draaien.
3. Modules kunnen alleen meer met elkaar "praten" dwz> iedere actuator moet een sensor gekoppeld hebben en je kunt deze dus niet zomaar even open zetten.
4. CCU3 heeft een draak van een software met de logica (icm met node-red is er nog wat te maken, maar dan komt blijkbaar punt 1 in werking en je support vanuit homematic vervalt!!!)

Ik heb nu alles werken met sonoff ruimtesensoren en relaismodules & home-assistant / zigbee2mqqt. Werkt nu al 1,5 jaar stabiel en ben super flexibel met logica in node-red. Dus mocht je wat willen "tweaken" zou ik zeker voor deze optie gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30722

Tado ivm thermostaat per kamer 😇
Wel prijzig, maar je zult radiatorknoppen op je verdeler moeten plaatsen icm een thermostaat per ruimte, anders regelt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-04 14:30

lampie1979

Hoepla!

Sloty schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:00:
[...]

Ik ben zeer ongelukkig geweest met homematic:
1. De modules kunnen maar X keer per uur data versturen, kom je hierovereen dan ben je de pineut en is de communicatie weg.
2. Zomaar zonder enige reden was de verbinding met de vloerverwarmingsmodule weg en is de pomp dus uren?/dagen? blijven draaien.
3. Modules kunnen alleen meer met elkaar "praten" dwz> iedere actuator moet een sensor gekoppeld hebben en je kunt deze dus niet zomaar even open zetten.
4. CCU3 heeft een draak van een software met de logica (icm met node-red is er nog wat te maken, maar dan komt blijkbaar punt 1 in werking en je support vanuit homematic vervalt!!!)

Ik heb nu alles werken met sonoff ruimtesensoren en relaismodules & home-assistant / zigbee2mqqt. Werkt nu al 1,5 jaar stabiel en ben super flexibel met logica in node-red. Dus mocht je wat willen "tweaken" zou ik zeker voor deze optie gaan!
Kan me goed voorstellen dat je ongelukkig bent gezien deze problemen. Wat een ellende.

Punt 1,2 heb ik tot op heden nog niet ervaren en alles draait stabiel. Punt 3 is voor mij niet echt een probleem gezien ik Homematic alleen voor de verwarming gebruik. De warmte vraag is bepalend voor dit systeem, geen additionele eisen om actuatoren los open te zetten. Voor de rest gebruik ik Zigbee, Hue of MQTT. Ik heb alles in huis ook bewust van elkaar ontkoppelt. HA voor de automations, de rest is stand alone functional (e.g. Hue hub voor lampen, Homematic voor verwarming en HA voor automation and logic.
Punt 4 kan ik beamen. Vrij pittige drempel om in te stappen zeker als je HA gewend bent. Als de basis eenmaal draait kun je via HA de rest verder intelligenter maken.

They call her... c*ck juggeling Thunderc*nt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TtheGreat
  • Laatst online: 02-02 20:26
Hoi,

heb je al deze overwogen:
  • Voltlog
  • KC868-A8 (over het merk al een paar goede referenties gevonden)
  • beok (ziet er goodkoop Aliexpress alternatief uit en is met sturingsmodule, maar ik vermoed dat je die gemakkelijk zou kunnen overnemen door een esp ofzo (nog niet bekeken))
De eerste twee zijn ESP32 based en kan je tasmota opzetten, dus ook linken aan HA. Ik vind er niet veel gebruikservaringen over. Je moet er wel nog de circuit-controllers apart bij kopen, maar dat zie ik als een voordeel. Ik wil niet alle circuits aansturen.

Voor mij is dit dringend nodig, want het is weer duidelijk dat de technieken(rs) niets van elkaar kennen. We hebben al 10 jaar vloerverwarming met de in de ene ruimte te warm/andere te koud. Gewoon ff manueel bijdraaien had de loodgieter toen gezegd. Ik lees nu meer en meer dat die circuits wel degelijk individueel moeten gestuurd worden.

Iemand ervaring met deze?

• TtheGreat
  • Laatst online: 02-02 20:26
Hoi,

bijkomende bedenking (heb een beetje meer zitten zoeken):

Die KC868-A8 doet niets meer dan relaitjes aansturen en een paar sensoren binnentrekken.

Die eerste functionaliteit heb ik deze zomer zelf gebouwd voor mijn zwembad: TtheGreat in "Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic"

Die ventielen hebben gewoon stroom aan/uit nodig.

Dat zou ook perfect moeten lukken met een equivalent van mijn zwembad oplossing.

Als ik er als electronica noob vlak naast zit hoor ik het graag.

Ik bestel er een eens paar van amazon en probeer het even uit.

grtz,

T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostTheHost
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:42
@streetwise Ik kom binnenkort in een vergelijkbare situatie, en ben benieuwd hoe jij dit uiteindelijk hebt opgelost. Daarbij ook wat ondertussen je ervaringen zijn en wat je nu anders zou doen (of hebt gedaan)? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaphod_b
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:58
Ook hier iemand met interesse. In m'n huidige woning met een simpele setup heb ik Tado. Klein huis, geen zoneregeling, geen vloerverwarming. Werkt prima.

Maar.. als ik nu in m'n nieuwe huis over drie weken aan de slag ga.. Ik wil geen Tado meer ivm sinds 2018 het achterlijke abonnement van 25 euro per jaar. Bovendien is Tado icm hybride warmtepomp (optie in nieuwe huis, nog niet zeker) niet echt aan te raden begrijp ik.

Helaas zie ik erg weinig alternatieven op deze markt. Het lijkt wel alsof hier nog zoveel ruimte is voor innovatie!

Wat ik graag zou willen is een mooie thermostaat met een schermpje waarik *altijd* de temperatuur op kan lezen (ook zoiets raars bij Tado!). Thermostaatkraan knoppen zodat ik per ruimte de doeltemp kan instellen en kan monitoren. Koppeling mogelijk met Home Assistant. Mogelijkheid later ook vloerverwarming te gebruiken en een hybride warmtepomp... En helemaal tof als het ook nog te combineren is met airco voor koelen/verwarmen in 2 ruimtes.

Ben benieuwd of anderen al verder zijn met deze zoektocht...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-04 15:10
Wij hebben Honeywell Evohome. Duurder dan Tado maar geen geintjes met functies achter een abonnement.

Honeywell werkt prima i.c.m. Home Assistant.

Je hebt bij Evohome een kleurendisplay die je kunt ophangen (los te koop) of op een stander kunt plaatsen (stander zit in de doos).
Als je wilt kun je met Evohome op afstand via internet de zones regelen.
Zones kun je maken met een thermostaatknop of regelunit voor de vloerverwarming.

Evohome werkt ook met warmtepompen, let wel dat je de juiste Evohome koopt. De oudere modellen konden dit nog niet.

Als airco heb ik een Daikin splitunit. Binnenunits zijn Daikin Stylish. Je hebt een app van Daikin maar het werkt ook met Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonverburg
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:41
Leuke discussie hier! Een aantal jaren geleden was ik ook op zoek naar een dergelijk systeem. Ik vond bestaande systemen op dat moment allemaal erg duur. En omdat ik toch graag iets met Home Assitant wilde, besloot ik een eigen stuk elektronica te bouwen. Nu dat een aantal jaren goed werkt, zijn we er aan toe om het ook aan anderen aan te bieden. Je kunt meer informatie vinden op crowdsupply: https://www.crowdsupply.com/domectrl/controlbox. Behalve het aansturen van vloerverwarming, biedt dit systeem je ook de mogelijkheid om de diverse installatie onderdelen in een woning (denk aan warmtepomp, zonneboiler, houtkachel, ect) op een slimme manier te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWnStaR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-04 15:07
Ik zit op het moment met dezelfde vragen als TS. Ik ben benieuwd wat de uiteindelijke keuzes zijn geweest en uiteraard wat de ervaringen en adviezen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-04 11:43
Wat heb je uiteindelijk gekozen. Ik zit hier met hetzelfde. Echter heb ik wel een spotcontact bij elk verdeler. Dus liefst niet eentje die op batterij werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonverburg
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:41
Leuk draad! Wij stonden jaren geleden voor ongeveer dezelfde vragen. We hebben toen een eigen stukje hardware ontwikkeld, werkend op home assistant. Op dit moment staat dat op crowdsupply, als er genoeg animo is gaan we het produceren.

[ Voor 6% gewijzigd door antonverburg op 03-04-2025 11:08 ]

Pagina: 1