SSD en HDD's niet meer zichtbaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WieIsWie
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-08 21:42
Enkele weken geleden startte mijn pc niet meer op. Totale stilte en de stop in de meterkast is doorgeslagen. Mijn hoop was dat een nieuwe voeding voldoende zou zijn, maar er bleek pas weer leven in te komen na een nieuwe processor, moederbord, ram en SSD. Mijn data staat op mijn oude SSD en HDD's. Die hoeven niet mee in de nieuwe set-up, maar de data wil ik wel graag overzetten.

Helaas lijk ik op geen enkele mogelijke manier meer leven te krijgen in deze hardware. Ik heb ze allemaal direct aangesloten op het moederbord en zelfs een externe behuizing gekocht om ze via de usb te proberen. Wat mij opvalt is dat er geen een überhaupt opstart/geluid maakt (hdd's dan), laat staat dat ze zichtbaar zijn in het bios/schijfbeheer/verkenner. Hierdoor kan ik ook geen schijf initialiseren en/of gebruiken.

Jullie zijn de laatste stap voordat ik de hoop definitief opgeef. Mis ik iets of kunnen ze door één kortsluiting allemaal tegelijk de geest hebben gegeven? Alle hulp wordt enorm gewaardeerd!

Asrock B650M-HDV/M.2 moederbord
AMD Ryzen 5 7600 Processor
G.Skill DDR5 Flare X5 2x16GB 6000 geheugenmodule
Lexar NM710 1TB M.2 SSD
Lexar NM790 2TB M.2 SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:30

Detmer

Professioneel prutser

Gezien er al zoveel kapot is gegaan verwacht ik dat ook de schijven een klap hebben gehad. Vroeger heb ik met enige regelmaat HDD's gehad waarbij er een zekering op de printplaat defect was. Deze verwijderen en doorlussen was een mooie oplossing om de data er nog af te krijgen. Of dat tegenwoordig nog steeds kan weet ik eigenlijk niet... Doe het al jaren niet meer. Maar ik denk dat de echte slimmerikken hier op basis van de foto's van de printplaten misschien nog wel wat kunnen.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WieIsWie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y97Dcliz8hnSa0RRcKxaNkqc9g4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ntTHS3zyybiIM3Ryc5sP4xy.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn verzameling van het afgelopen decennium..... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:06

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Nogal opvallend dat ze zelfs geen klik meer geven. SATA power aangesloten? behuizing met externe voeding? Vergeet deze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:51
- Van de SSD's weet ik het niet, maar als iemand met verstand van elektronica je oude harddisks even aan een voedingsconnector hangt en de printsporen volgt en de spanning/massa nameet tot waar die verdwijnen en dat repareert, zouden de harddisks weer vrij eenvoudig gereanimeerd moeten kunnen worden door herstel van de voedingsspanning.

- Heb je geen actuele offline backups? Dan zou je die kunnen gaan inzetten als origineel voor je data.

- Als dat laatste niet zo is, zou ik eerst beslissen wat je data je waard is.
Als dat bedrag onder de 1000 Euro ligt, kun je zelf gaan hobbyen met je SSD's en harddiks.
Als dat bedrag in de buurt komt van de 1000 Euro en de data is je erg veel waard, zou ik meteen professionele datarecovery inschakelen (omdat elke hobby poging de kans vermindert dat je je data nog kunt redden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WieIsWie
Bedankt voor de snelle reacties! Heb een baby rondkruipen, dus ben zelf iets minder snel.

Voor zover ik weet is de SATA power correct aangesloten en de externe voeding van de behuizing ook. Eén HDD leek wel stroom te pakken, maar toen ik geknetter hoorde en vonken zag is de zwarte printplaat ook overleden. Les van de dag voor niet zo snuggere Tweakers als ik: nooit je HDD aangesloten op je (plastic) vloer plaatsen. 8)7

Gelukkig heb ik veel op Onedrive, Google drive en externe HDD staan. Ik controleer mijn back-ups welke data ik eventueel mis, maar verwacht niet dat er 1000 euro aan waarde op staat. Dat hobbyen zal ik voorzichtig mee zijn om brandschade te voorkomen. ;) Bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:51
Succes, ik hoop dat je zoveel mogelijk terugvindt.
Pagina: 1