Verkeerde voeding, nu 2 HDD's dood. Help needed

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a_viss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-06 13:45
Goedemiddag mede tweakers. Ik heb serieus jullie hulp nodig.

Ik heb mijn PSU moeten vervangen ( niet gerelateerd aan de oorzaak HDD's ). Echter heb ik (waarschijnlijk) de sata kabel van de voeding aangesloten op de PCIE aansluiting van de PSU. Want sindsdien doen de 2 aangesloten HDD's het niet meer.

Het gaat om:
Seagate 4GB ST4000DM000 PN 1F2168-300 FW: CC54
WD 3TB WD30EZRZ-00Z5HB0

Ze maken geen geluid meer en worden niet gezien meer door de PC. Ook in een externe behuizing werkt het niet. Als ik een "andere" HDD aansluit word deze HDD wel herkend.

Als ik even rondneus hier kom ik er op uit dat de PCB's wellicht defect zijn. Deze zou ik willen vervangen om de data te kunnen redden. En heb 2 nieuwe PCB's gevonden.

Echter! Lees ik ook dat de Bios overgeplaatst dient te worden. Of wellicht diodes?
Klopt mijn diagnose en klopt het wat ik zeg?

Ik kan wel de PCB's vinden en kopen, maar heb geen ervaring met de bios/diodes en solderen.
Het zouden deze PCB's zijn:
PCB 100710248 REV C
PCB 2060-771945-002 REV A

Wie kan mij daar tips over geven of wie weet bedrijven of personen die dit soort dingen doen? Want naar een herstelcenter sturen kost op zijn minst 500e per schijf. En dat is wel erg aan de hoge kant. Het hoeft natuurlijk niet gratis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ofm2YdD1Or1k2NaZeBjtJpTIU0Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IlbvXO7a0CmZuYXGoiTgs5XB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:54

rdejongjr

Gnome

Oude sata power kabel van de vorige voeding gebruikt op de nieuwe die wel de zelfde vorm heeft maar absoluut niet dezelfde pinout.
VERVANG ALLE KABELS VAN DE OUDE VOEDING, anders blaas je de volgende schijven ook op.

bij de dode schijven zijn 9/10 keer de diodes op de power ingang doorgeslagen en zorgen ze voor sluiting.
Redelijk makkelijk na te meten. (zelfde diode waarde tussen gnd en spannings pinnen en andersom gemeten)
Door het loshalen van die diodes werken ze meetal weer maar vervangen van de diode en schijf is wel aan te randen, het heeft tenslotte een opdonder gehad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a_viss
rdejongjr schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 20:33:
Oude sata power kabel van de vorige voeding gebruikt op de nieuwe die wel de zelfde vorm heeft maar absoluut niet dezelfde pinout.
VERVANG ALLE KABELS VAN DE OUDE VOEDING, anders blaas je de volgende schijven ook op.

bij de dode schijven zijn 9/10 keer de diodes op de power ingang doorgeslagen en zorgen ze voor sluiting.
Redelijk makkelijk na te meten. (zelfde diode waarde tussen gnd en spannings pinnen en andersom gemeten)
Door het loshalen van die diodes werken ze meetal weer maar vervangen van de diode en schijf is wel aan te randen, het heeft tenslotte een opdonder gehad.
Alle kabels had ik vervangen dus dat was niet het probleem.
Dus jij zegt ik hoef het board niet te vervangen, maar alleen de diode weg te halen/verbreken?
En als 2e optie als dat niet werkt, dan de PCB vervangen met de EEProm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 06-06 13:53
Je hebt idd wel de oude data van de PCBs nodig want, daarop staat de kalibratie. Die wil je zeker niet kwijt en verschilt voor zover ik weet voor alle schijven, goed bewaren dus als diodes repareren niet lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a_viss
En de volgende vraag. Weet ieman / kan iemand in de omgeving twente zo'n eeprom overzetten ( hoeft niet gratis en wil desnoods wel reizen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a_viss
En iemand een idee welke diodes eraf moeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-06 00:43

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

a_viss schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:47:
En de volgende vraag. Weet ieman / kan iemand in de omgeving twente zo'n eeprom overzetten ( hoeft niet gratis en wil desnoods wel reizen )
Met behulp van een Arduino kun je de EEPROM uitlezen en schrijven.

Maar alternatief is de EEPROM IC in zijn volledigheid los te solderen en op de nieuwe PCB te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ik zou eerst de zekering en diodes bij de powerconnector doormeten. Mocht deze goed zijn dan zal het verderop in de PCB zitten, ik zou dan pas beginnen met de PCB en bios chip overzetten.

Want als het inderdaad een piekspanning is geweest zullen deze er als eerst uitkloppen, en dit is redelijk makkelijk te repareren/vervangen.

[ Voor 27% gewijzigd door rikadoo op 02-10-2023 12:28 ]

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a_viss
rikadoo schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:27:
Ik zou eerst de zekering en diodes bij de powerconnector doormeten. Mocht deze goed zijn dan zal het verderop in de PCB zitten, ik zou dan pas beginnen met de PCB en bios chip overzetten.

Want als het inderdaad een piekspanning is geweest zullen deze er als eerst uitkloppen, en dit is redelijk makkelijk te repareren/vervangen.
Helaas heb ik die apparatuur niet, dus doormeten is geen optie. Of ik moet iets kopen maar dna moet ik precies weten wat en waar ik moet prikken..... Dus mocht je hiermee kunnen ondersteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Pas geleden kwam had iemand hele goede ervaringen met dit bedrijf:
Hardeschijfdokter data recovery Rotterdam Nederland
xx0017xx schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 17:38:
Volgens Data Recovery Nederland (DRN) was printplaat van USB-stick kapot. Was te herstellen voor ca 700 euro (>15 dagen) of ca 2100 euro (binnen 3 dagen.
Daarom stick weer opgehaald in Uden en verder gezocht. Zo kwam ik via een tip terecht bij Hardeschijfdokter.nl in Rotterdam en die heeft deze voor 100 euro !!!! weten te recoveren.
Heb de belangrijkste bestanden reeds via .zip ontvangen en ga binnenkort bij hem langs (met lekkere fles) om restant op te halen.
Allen veel dank voor de hulp en jullie weten nu waar je moet zijn mocht je dit ooit overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Pagina: 1