• DragonWave
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-11 03:00
Hey iedereen,

Wij zijn zojuist begonnen met een nieuwbouw en nu ben ik daardoor aan het kijken wat het slimste is van zonnepanelen.

Ons huidige huis heeft 3400wp met een 2500w omvormer met op het zuiden gerichte panelen, het is een plat dak, dit huis doen we weg en zijn een nieuw aan het bouwen. ( Ons verbruik is nog 1500kwh uur op een jaar na eigen verbruik ).

Het nieuwe huis heeft een piramidedak omdat we dit mooier vinden en een zolder wensen.

Nu hebben we dus 4 dakoppervlakken onder een hoek van 30° graden.

In het nieuwe huis zal sowieso een warmtepomp aanwezig zijn met vloerverwarming alsook airco's.

Nu is mijn vraag volgende, hoeveel zonnepanelen zou ik best overwegen en waar leg is ze.

De oriëntatie is volgende ZO, ZW, NO, NW van de dakvlakken. Ik heb reeds zitten zoeken en denk om ZO en ZW te gebruiken voor zonnepanelen. ( NW is er schaduw van de buur zijn huis, NO weet ik niet of dit nuttig is. ).

Kunnen jullie mij op weg helpen. Op dit moment zit er standaard een 1 fase aansluiting in ons huis dus 5000W maximale omvormer hier in Vlaanderen.

Ik kan naar 3 fase, maar weet niet of dit nuttig is?

[ Voor 3% gewijzigd door DragonWave op 13-05-2024 13:14 ]

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05:32

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

Los daarvan, wat verwacht je dat je limitatie is:
Hoeveel panelen passen er ongeveer op ZO/ZW en wat is je budget?

Wat voor een energiecontract heb je?
Geen idee hoe het in Belgie zit, maar in Nederland kun je het beste de opwek van de zonnepanelen limiteren tot het jaargebruik van je huis. Hier kun je namelijk salderen en opwek/verbruik 1:1 wegstrepen.

Alles wat je hier meer opwekt is namelijk maar een paar cent waard.
Maar het kan alsnog gunstig zijn om meer panelen te leggen om in de lente/herfst meer op te wekken, het hangt echter van de specifieke getallen af, of de terugverdientijd daarvan niet te hoog wordt.