Nieuwbouwwoning | Bouwvocht of Lekkage?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brambu
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 01-06 13:31
Hallo allemaal,
Recent hebben wij de sleutel gekregen van onze nieuwe woning (in België, voorheen altijd in Nederland gewoond).
Nu hebben wij de vervelende situatie dat we een natte plek hebben in ons plafond in de keuken en bang zijn dat dit een lekkage is. De aannemer verteld ons dat dit waarschijnlijk bouwvocht is.

Iemand die toevallig net wat meer kan zeggen over deze plek of dit inderdaad bouwvocht kan zijn of dat dit een lekkage is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22oJsJAOIlZ0Rug-GpesujLR8Ss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/baOfotNKeDy2qoOn86sahed2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZFZMnDTxH6lZSZSDzrD68PzwpNY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FsTcaeqO0N3aqx1ukE3dWylO.jpg?f=fotoalbum_large

Mocht dit inderdaad een lekkage zijn en de aannemer blijft volhouden dat het slechts bouwvocht is, hoe kunnen we dan het beste verder gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:23

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als de plek kleiner wordt zal het in de meeste gevallent bouwvocht zijn, als de plek groter wordt zal het meestal lekkage zijn ziet er eerlijk gezegt niet uit als bouwvocht, maar als daar bv een beetje groot gat zat en dit gevuld is met vrij veel gips is bouwvocht niet onmogelijk. hoe lang geleden is het het gestuced?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:56
Nieuwbouw -> heb je toevallig tekeningen? Kun je uitvogelen wat daar in het plafond of in het zandcement in de bovenliggende verdieping zit?

Leidingen? Afzuiging (condens vorming)? Natte cel (Douche, wc?) vloerverwarming?

Als er totaal niets zit, is het misschien bouw vocht, maar het is wel erg "geconcentreerd".
Als er iets zit (leiding bijvoorbeeld) kan er mogelijk iets niet helemaal water dicht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:23

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Kanaalplaten zitten wel eens vol met water ook dat kan nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brambu
Gestuct is ongeveer 2/3 maanden geleden.
Het opstart protocol van de vloerverwarming/warmtepomp is zo'n 3 weken geleden uitgevoerd.

Geen enkele leidingen zitten in het plafond op die plek, met uitzondering van de vloerverwarming.

Aannemer heeft zojuist doorgegeven dat hij een gat in het plafond heeft geboord en dat het aan het druppen was. Volgens hem zou het moeten stoppen op het moment dat het bouwvocht is. Mocht het een lekkage zijn blijft het druppen. (Aldus de aannemer).

[ Voor 0% gewijzigd door Brambu op 13-05-2024 09:55 . Reden: Typo. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brambu
Zonet op twee andere plekken.. een nat plekje in het plafond gevonden. Klein gaatje geboord en water stroomt naar buiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3bD-KOKLdUTbg2mMFZsOnPtbPSU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qdKVTOUuxdTRHRzT4y9qRxww.jpg?f=fotoalbum_large

Beetje lastig te zien op de foto.. ik weet het.

Het gekke is… dit was op de verdieping in het plafond waar helemaal geen leidingen zitten.

Kan dit werkelijkwaar bouwvocht zijn? (Uit de kanaalplaten)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klown
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:41

klown

geek

Wat doet de druk van je vloerverwarming? Staat je watermeter mooi stil nadat je een nacht niks gedaan hebt? (Of gezien de staat er misschien langer niet bent).
Zo zou je ook mogelijk kunnen vaststellen waar het water vandaan komt met zulke grote volumes.

MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:49
Dit lijkt mij typisch water dat nog in het kanaal van je kanaalplaatvloer zit. Weet niet hoe diep je geboord hebt, maar aan de oppervlakte van je plafond liggen normaal geen waterleidingen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-05 20:01
Even afwachten of het na verloop van tijd ophoud, of na regenbuien weer terugkomt. https://www.bouwtotaal.nl/2019/10/help-lekkage/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:22
Stopt het met lekken na zoveel seconden/minuten? En stopt het dan volledig of blijft er nog iets druppen?

Maar eigenlijk zou ik hier helemaal niet zelf gaan boren, maar gewoon de aannemer aanschrijven en hem het laten oplossen.

Dit is natuurlijk wel fout, dus ook al is het bouwvocht moet vgm de aannemer (in nederland in ieder geval) het plafond opnieuw afwerken.

[ Voor 23% gewijzigd door Draakje5 op 14-05-2024 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-05 20:01
Bouwvocht is wel vaker de oorzaak blijkbaar https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2018636/0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-06 13:08
Je kan voorlopig van bouwvocht uitgaan, de eerste 2 jaar ga je ook veel meer moeten verwarmen en ventileren om alle vocht weg te krijgen. De zomer komt er aan, dat zou veel moeten schelen (verdampt sneller).

Zodra het vocht weg is moet dit volledig voorbij zijn, pas als je gaatje blijft lekken zou ik me zorgen maken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1