Vraag: Is dit interessant voor mijn mede-Tweakers? Zo ja dan maak ik deze post met liefde verder compleet
De afgelopen maanden heb ik vrienden geholpen aan een tweedehands laadpaal voor hun nieuwe (lease)auto, die zijn er voldoende te koop en het loont, een tweedehands laadpaal heb je al vanaf € 150 en leasemaatschappijen vragen er rustig € 2.500 voor (da's wel inclusief installatie). Als je weet waar je op moet letten is dit echter prima zelf te doen voor de gemiddelde tweaker.
Als eerste: Wat is voor jou van toepassing?
Recente laadpalen (jonger dan 5 jaar) ondersteunen OCPP 1.6 maar de implementatie verschilt van fabrikant tot fabrikant en in de praktijk ondersteunt een eMobility provider slechts enkele merken/versies:
ToDo: Plaatje van een Eve vs Plaatje van een Eve Single Proline NG
Andere merken TBD
To check: Moet MID wel? Was vroeger niet
- 1 of 3 fase
- Wel of geen ingebouwde DC beveiliging
- Soms toch abbo nodig (Newmotion)
TBD Hoe aansluiten
Hoe load balancing?
Hoe zonnepanelen?
Andere notities
- Eichrecht voor onze Duitse buren
De afgelopen maanden heb ik vrienden geholpen aan een tweedehands laadpaal voor hun nieuwe (lease)auto, die zijn er voldoende te koop en het loont, een tweedehands laadpaal heb je al vanaf € 150 en leasemaatschappijen vragen er rustig € 2.500 voor (da's wel inclusief installatie). Als je weet waar je op moet letten is dit echter prima zelf te doen voor de gemiddelde tweaker.
Als eerste: Wat is voor jou van toepassing?
- Ik ben een zakelijke (lease)rijder en ik moet mijn laadsessies kunnen verrekenen via een derde partij
- Ik ben een zakelijke (lease)rijder en ik mag het aantal geladen kilowattuur (kWh) zelf bijhouden en doorgeven/verrekenen
- Ik heb een eigen EV (of private lease) en betaal zelf voor mijn stroom
Ik ben een zakelijke (lease)rijder en ik moet mijn laadsessies kunnen verrekenen
Je werkgever (of de leasemaatschappij) sluit een abonnement af bij een eMobility provider (ook wel Charge Point Operator, CPO of gewoon "backoffice" genoemd) zoals Eneco of Road.io (vroeger E-Flux). Zij beheren dan de laadpaal voor jou en houden alle laadsessies bij die je start met de laadpas. Ze keren dan maandelijks een vooraf afgesproken vergoeding aan je uit en brengen de sessies in rekening bij je werkgever. Deze koppeling is doorgaans gebaseerd op het Open Charge Point Protocol oftewel OCPP. Versie 1.6 is de meestgebruikte maar het protocol in actief in ontwikkeling en inmiddels bij versie 2.0.1 beland. Lees er hier meer over.Recente laadpalen (jonger dan 5 jaar) ondersteunen OCPP 1.6 maar de implementatie verschilt van fabrikant tot fabrikant en in de praktijk ondersteunt een eMobility provider slechts enkele merken/versies:
- Road.io ondersteunt zeer veel laadpalen en heeft voor veel merken een handleiding geschreven
- Shell Recharge ondersteunt alleen hun eigen laadpaal, de Advanced (ze hebben Newmotion overgenomen)
- Eneco ondersteunde vroeger verschillende merken zoals Vestel (zie persbericht) maar ondersteunen vandaag alleen nog maar Alfen
- Vraag bij je werkgever of leasemaatschappij op welke eMobility provider ze gebruiken (staat soms ook op je offerte)
- Zoek op hun website (of bel ze) welk mark palen ze nieuw verkopen
- Ga op zoek naar een vergelijkbare laadpaal op MP
- Vertel je leasemaatschappij dat je al (van de vorige bewoner/vorig leasecontract/andere smoes) een laadpaal hebt van hetzelfde merk als dat zij aanbieden en dat je die graag wil blijven gebruiken. Ze vinden het niet handig maar ze gaan wel akkoord (getest bij Eneco)
- RFID: Je kunt een laadpas gebruiken (wel zo handig
)
- Communicatie: Hoe maakt de laadpaal verbinding met de eMobility provider? 4G? Ethernet? Wifi?
- Eigen logo: Je moet bij Alfen extra betalen om je eigen logo in het scherm weer te geven
De laadpalen van 50five hebben deze optie niet
- 32 ampère in plaats van 16: Lekker snel laden als je auto (dus > 11 kW AC lader) en thuisaansluiting dit ondersteunt
- Active Load balancing, je kunt dan de laadpaal aansluiten op de P1 poort van je (DSMR4 of hoger) slimme meter en sneller laden
- Zorg ervoor dat je het wachtwoord erbij krijgt. Alle Alfen palen met firmwareversie 5 en hoger hebben een wachtwoord meegeleverd gekregen op een velletje papier. Dat heb je nodig om 'm zelf opnieuw in te stellen. Als de vorige eigenaar het wachtwoord niet meer heeft dan kan het opgevraagd worden bij de vorige CPO. Heb je het wachtwoord niet dan heb je pech en kun je er niets mee!
- Laat de oudere ICU Eve palen links liggen, deze ondersteunen alleen OCPP 1.5 en werken daarom niet met de meeste CPO's
ToDo: Plaatje van een Eve vs Plaatje van een Eve Single Proline NG
Andere merken TBD
Ik ben een zakelijke (lease)rijder en ik mag het aantal geladen kilowattuur (kWh) zelf bijhouden en doorgeven/verrekenen
TL;dr Koop wat je wil maar hang er een MID-gecertificeerde meter voor, of koop een laadpaal met ingebouwde MID meter. Je kunt ook zelf een abonnement nemen bij Road.io en dit voor je werkgever automatiserenTo check: Moet MID wel? Was vroeger niet
Ik heb een eigen EV (of private lease) en betaal zelf voor mijn stroom
TL;dr Je kunt eigenlijk elke laadpaal kopen die je wil maar let op:- 1 of 3 fase
- Wel of geen ingebouwde DC beveiliging
- Soms toch abbo nodig (Newmotion)
Je hebt een laadpaal, en nu?
Aardlek (wel of geen DC)TBD Hoe aansluiten
Hoe load balancing?
Hoe zonnepanelen?
Andere notities
- Eichrecht voor onze Duitse buren