Bespaartip: Koop een tweedehands laadpaal voor je (lease) EV

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Vraag: Is dit interessant voor mijn mede-Tweakers? Zo ja dan maak ik deze post met liefde verder compleet

De afgelopen maanden heb ik vrienden geholpen aan een tweedehands laadpaal voor hun nieuwe (lease)auto, die zijn er voldoende te koop en het loont, een tweedehands laadpaal heb je al vanaf € 150 en leasemaatschappijen vragen er rustig € 2.500 voor (da's wel inclusief installatie). Als je weet waar je op moet letten is dit echter prima zelf te doen voor de gemiddelde tweaker.

Als eerste: Wat is voor jou van toepassing?
  • Ik ben een zakelijke (lease)rijder en ik moet mijn laadsessies kunnen verrekenen via een derde partij
  • Ik ben een zakelijke (lease)rijder en ik mag het aantal geladen kilowattuur (kWh) zelf bijhouden en doorgeven/verrekenen
  • Ik heb een eigen EV (of private lease) en betaal zelf voor mijn stroom

Ik ben een zakelijke (lease)rijder en ik moet mijn laadsessies kunnen verrekenen

Je werkgever (of de leasemaatschappij) sluit een abonnement af bij een eMobility provider (ook wel Charge Point Operator, CPO of gewoon "backoffice" genoemd) zoals Eneco of Road.io (vroeger E-Flux). Zij beheren dan de laadpaal voor jou en houden alle laadsessies bij die je start met de laadpas. Ze keren dan maandelijks een vooraf afgesproken vergoeding aan je uit en brengen de sessies in rekening bij je werkgever. Deze koppeling is doorgaans gebaseerd op het Open Charge Point Protocol oftewel OCPP. Versie 1.6 is de meestgebruikte maar het protocol in actief in ontwikkeling en inmiddels bij versie 2.0.1 beland. Lees er hier meer over.

Recente laadpalen (jonger dan 5 jaar) ondersteunen OCPP 1.6 maar de implementatie verschilt van fabrikant tot fabrikant en in de praktijk ondersteunt een eMobility provider slechts enkele merken/versies:
  • Road.io ondersteunt zeer veel laadpalen en heeft voor veel merken een handleiding geschreven _/-\o_
  • Shell Recharge ondersteunt alleen hun eigen laadpaal, de Advanced (ze hebben Newmotion overgenomen)
  • Eneco ondersteunde vroeger verschillende merken zoals Vestel (zie persbericht) maar ondersteunen vandaag alleen nog maar Alfen
Om ervoor te zorgen dat je geen laadpaal koopt die je niet kunt gebruiken kun je het volgende stappenplan volgen:
  1. Vraag bij je werkgever of leasemaatschappij op welke eMobility provider ze gebruiken (staat soms ook op je offerte)
  2. Zoek op hun website (of bel ze) welk mark palen ze nieuw verkopen
  3. Ga op zoek naar een vergelijkbare laadpaal op MP
  4. Vertel je leasemaatschappij dat je al (van de vorige bewoner/vorig leasecontract/andere smoes) een laadpaal hebt van hetzelfde merk als dat zij aanbieden en dat je die graag wil blijven gebruiken. Ze vinden het niet handig maar ze gaan wel akkoord (getest bij Eneco)
Let erop dat laadpalen er van buiten allemaal hetzelfde uitzien maar dat ze in verschillende versies zijn geleverd. Als voorbeeld de Alfen Eve Single Proline (link) omdat deze het meeste verkocht wordt in Nederland. Volgens de datasheet zijn de volgende opties leverbaar:
  1. RFID: Je kunt een laadpas gebruiken (wel zo handig :))
  2. Communicatie: Hoe maakt de laadpaal verbinding met de eMobility provider? 4G? Ethernet? Wifi?
  3. Eigen logo: Je moet bij Alfen extra betalen om je eigen logo in het scherm weer te geven 8)7 De laadpalen van 50five hebben deze optie niet
  4. 32 ampère in plaats van 16: Lekker snel laden als je auto (dus > 11 kW AC lader) en thuisaansluiting dit ondersteunt
  5. Active Load balancing, je kunt dan de laadpaal aansluiten op de P1 poort van je (DSMR4 of hoger) slimme meter en sneller laden
Als je dus een Alfen laadpaal zoekt om zakelijk te kunnen verrekenen dan moet deze tenminste de eerste 2 opties hebben (RFID en 4G) omdat alle CPO's bij voorkeur via 4G gekoppeld worden. Dit is meestal ook het geval maar vraag dit na als het niet in de advertentie staat. Verder zijn er voor Alfen nog 2 zaken om op te letten:
  • Zorg ervoor dat je het wachtwoord erbij krijgt. Alle Alfen palen met firmwareversie 5 en hoger hebben een wachtwoord meegeleverd gekregen op een velletje papier. Dat heb je nodig om 'm zelf opnieuw in te stellen. Als de vorige eigenaar het wachtwoord niet meer heeft dan kan het opgevraagd worden bij de vorige CPO. Heb je het wachtwoord niet dan heb je pech en kun je er niets mee! |:(
  • Laat de oudere ICU Eve palen links liggen, deze ondersteunen alleen OCPP 1.5 en werken daarom niet met de meeste CPO's
Voor een bovengenoemde Alfen laadpaal betaal je op dit moment ergens tussen de € 350~550 op MP afhankelijk van de staat, wel/geen laadkabel (sommige palen hebben alleen een socket) en afhaallocatie.

ToDo: Plaatje van een Eve vs Plaatje van een Eve Single Proline NG

Andere merken TBD

Ik ben een zakelijke (lease)rijder en ik mag het aantal geladen kilowattuur (kWh) zelf bijhouden en doorgeven/verrekenen

TL;dr Koop wat je wil maar hang er een MID-gecertificeerde meter voor, of koop een laadpaal met ingebouwde MID meter. Je kunt ook zelf een abonnement nemen bij Road.io en dit voor je werkgever automatiseren

To check: Moet MID wel? Was vroeger niet

Ik heb een eigen EV (of private lease) en betaal zelf voor mijn stroom

TL;dr Je kunt eigenlijk elke laadpaal kopen die je wil maar let op:

- 1 of 3 fase
- Wel of geen ingebouwde DC beveiliging
- Soms toch abbo nodig (Newmotion)

Je hebt een laadpaal, en nu?

Aardlek (wel of geen DC)
TBD Hoe aansluiten
Hoe load balancing?
Hoe zonnepanelen?

Andere notities
- Eichrecht voor onze Duitse buren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-05 15:55

V-8

Tip als leaserijder met kosten verrekenen:

Tweedehands laadpaal zelf regelen, betalen en aansluiten en eigen backofficeprovider regelen. Dan kun je ook je eigen vergoeding instellen!

Heb zelf ongeveer dezelfde prijs ingesteld als de dichtsbijzijnde openbare laadpaal. (0,53 per kWh).

Voor mij dus leuk extra verdienen elke maand, en voor de werkgever niet perse duurder!

Tesla MY 2025 (Verwacht Mei '25) | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
V-8 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 19:49:

Tweedehands laadpaal zelf regelen, betalen en aansluiten en eigen backofficeprovider regelen. Dan kun je ook je eigen vergoeding instellen!

Heb zelf ongeveer dezelfde prijs ingesteld als de dichtsbijzijnde openbare laadpaal. (0,53 per kWh).

Voor mij dus leuk extra verdienen elke maand, en voor de werkgever niet perse duurder!
Als je thuis een lager tarief hebt en die 0,53 instelt noem ik dat eerder fraude dan leuk extra verdienen :?

[ Voor 10% gewijzigd door XeNeRgY op 16-05-2024 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:42
XeNeRgY schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 19:52:
[...]

Je pleegt fraude (ik neem aan dat je thuis een lager tarief hebt) en noemt het leuk extra verdienen :?
Fraude is wat overdreven. Je kunt je afvragen of het netjes is. Zelf stel ik een kostendekkend tarief in.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

opnemen in Thuisladen van je EV deel 2 ?

[ Voor 9% gewijzigd door teacher op 16-05-2024 19:58 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Inspired schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 19:55:
[...]

Fraude is wat overdreven. Je kunt je afvragen of het netjes is. Zelf stel ik een kostendekkend tarief in.
Je werkgever vergoedt de kosten die je betaalt voor laden op de plek waar je laadt. Als je thuis goedkoper kWh tarief hebt dan je opgeeft (om bewust extra te verdienen) is dat gewoon fraude. Mijn werkgever doet het niet maar ik kan me voorstellen dat er af en toe een steekproef wordt gedaan of dat je, beter nog, kopie energie contract moet overleggen. Ik zou overwegen iemand hiervoor ontslaan (waar ben je nog meer niet mee te vertrouwen?) en zelf dit risico niet willen lopen om een paar tientjes per maand te verdienen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
XeNeRgY schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 19:58:
[...]

Je werkgever vergoedt de kosten die je betaalt voor laden op de plek waar je laadt. Als je thuis goedkoper kWh tarief hebt dan je opgeeft (om bewust extra te verdienen) is dat gewoon fraude. Mijn werkgever doet het niet maar ik kan me voorstellen dat er af en toe een steekproef wordt gedaan of dat je, beter nog, kopie energie contract moet overleggen. Ik zou overwegen iemand hiervoor ontslaan (waar ben je nog meer niet mee te vertrouwen?) en zelf dit risico niet willen lopen om een paar tientjes per maand te verdienen.
Dat is meer in de situatie waar een WG de paal betaald. Als ik zelf een paal installeer + backend dan is het gewoon een laadsessie net als bij een paal op de hoek of onderweg. Nogmaals, ik verdien er zelf niet aan maar op zich is er niet veel tegenin te brengen als iemand een markconform tarief hanteerd als hij zelf de investering doet. Wat maakt het uit of de 53c per kWh bij Shell/Allego terecht komt of bij de TS? Ontslaan is zeker niet aan de orde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Inspired schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:01:
[...]

Dat is meer in de situatie waar een WG de paal betaald. Als ik zelf een paal installeer + backend dan is het gewoon een laadsessie net als bij een paal op de hoek of onderweg. Nogmaals, ik verdien er zelf niet aan maar op zich is er niet veel tegenin te brengen als iemand een markconform tarief hanteerd als hij zelf de investering doet. Wat maakt het uit of de 53c per kWh bij Shell/Allego terecht komt of bij de TS? Ontslaan is zeker niet aan de orde.
Je declareert in mijn ogen dan tarief kosten die je niet maakt? Ik kan me voorstellen dat de zelf gedane investering op een bepaalde manier terugverdiend moet/mag worden al lijkt me dat al discutabel vast te stellen om welk bedrag per geladen kWh het dan zou gaan. Maar in dit voorbeeld verdient iemand er blijkbaar bewust extra aan. Ik vind dat persoonlijk niet heel zuiver.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
XeNeRgY schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:14:
[...]

Je declareert in mijn ogen dan tarief kosten die je niet maakt? Ik kan me voorstellen dat de zelf gedane investering op een bepaalde manier terugverdiend moet/mag worden al lijkt me dat al discutabel vast te stellen om welk bedrag per geladen kWh het dan zou gaan. Maar in dit voorbeeld verdient iemand er blijkbaar bewust extra aan. Ik vind dat persoonlijk niet heel zuiver.
Zeker, netjes/chic/zuiver is het misschien niet. Fraude en reden tot ontslag gaat wat ver. Er zijn bij ons ook genoeg die tegenwoordig zelf een auto leasen/kopen en 23c per kilometer krijgen. Is ook best lucratief met een BEV en eigen PV. Die mensen storten de "winst" ook niet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:07
En als je veel zonnepanelen hebt met redelijk wat overschot maar geen eigen oprit?

Ik zou zakelijk een EV kunnen kopen, maar zonder eigen oprit heb ik er vrij weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

Inspired schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:01:
[...]

Exact! Ik bekostig de paal helemaal zelf evenals kosten voor backoffice etc.
Dus het is in feite een openbare paal waar ik toevallig zelf eigenaar van ben. Werkgever gaat er niet op achteruit want anders laad ik bij een andere openbare paal tegen hetzelfde tarief.
c-nan schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:28:
En als je veel zonnepanelen hebt met redelijk wat overschot maar geen eigen oprit?

Ik zou zakelijk een EV kunnen kopen, maar zonder eigen oprit heb ik er vrij weinig aan.
Ik heb ook geen eigen oprit! Maar wel een (door de gemeente aangelegde) kabelgoot in de stoep, waardoor ik in >95% van de gevallen toch op de plek voor mijn deur kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:01
V-8 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 19:49:

Moet je het verschil tussen wat je als prijs instelt en hrt elektriciteitstarief van de leverancier natuurlijk aangeven bij de belastingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Nu online
XeNeRgY schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:14:
[...]

Nee hij/zij declareert niets maar heeft zelf een paal geïnstalleerd en die aangemeld voor publiek laden. Voor de werkgever is dat hetzelfde als publiek laden. Gezien de kosten van de backoffice (+- € 5 pm) en uitgaande van € 0,20 opslag moet je dan wel minimaal 50 kW per maand laden maar dat lijkt me geen probleem. Goeie tip zou ik zeggen B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

mukky schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 22:39:
[...]

Nee hij/zij declareert niets maar heeft zelf een paal geïnstalleerd en die aangemeld voor publiek laden. Voor de werkgever is dat hetzelfde als publiek laden. Gezien de kosten van de backoffice (+- € 5 pm) en uitgaande van € 0,20 opslag moet je dan wel minimaal 50 kW per maand laden maar dat lijkt me geen probleem. Goeie tip zou ik zeggen B)
Exact! Dat is hoe het is. Sterker nog, het is geen geheim, maar in principe weet mijn werkgever dit niet eens.

Het is volledig gelijk aan een openbare en publieke paal (een willekeurige voorbijganger kan en mag ook gebruik maken van de paal).

Ik laad ca. 800kWh per maand dus dat is zeker geen probleem! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Nu online
V-8 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:04:
[...]

Exact! Dat is hoe het is. Sterker nog, het is geen geheim, maar in principe weet mijn werkgever dit niet eens.

Het is volledig gelijk aan een openbare en publieke paal (een willekeurige voorbijganger kan en mag ook gebruik maken van de paal).

Ik laad ca. 800kWh per maand dus dat is zeker geen probleem! 8)
Ik vind het een leuke pro tip, zal 'm toevoegen aan de TS ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

mukky schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:42:
[...]

Ik vind het een leuke pro tip, zal 'm toevoegen aan de TS ;)
Haha, bedankt, leuk om te lezen 8)

Ik vond het zelf ook best een leuk en interessant idee, doe het nu een aantal maanden en het werkt echt top.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mukky
  • Nu online
V-8 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:48:
[...]

Haha, bedankt, leuk om te lezen 8)

Ik vond het zelf ook best een leuk en interessant idee, doe het nu een aantal maanden en het werkt echt top.
Het is wachten op de mogelijkheid voor bedrijven om prijsregels op te leggen voor EV changing (het bekende "niet-op-de-snelweg-tanken"), tot die tijd veel plezier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

mukky schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 15:21:
[...]

Het is wachten op de mogelijkheid voor bedrijven om prijsregels op te leggen voor EV changing (het bekende "niet-op-de-snelweg-tanken"), tot die tijd veel plezier :)
Inderdaad! Er wordt bij ons alleen iets over snelladen genoemd, niet specifiek over hoog- danwel laaggeprijsde AC-laadpalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21-05 15:37
Ik heb met veel liefde je post gelezen, en dankzij jou heb ik een alfen eve S-line laadstation gekocht met oa de 4G en RFID integratie. Deze is nu gelinkt aan het e-flux backoffice. Een paar dingen die me opvielen:

- Eneco vraagt iets van 320 euro voor het linken aan hun backoffice.
- EVBox staat het niet toe dat je kunt factureren met willekeurige laadpassen zonder dat je een KvK inschrijving hebt.
- E-Flux moest nog een kleine configuratie doen. 5 minuten werk en dat was voldoende. Hun handleiding werkt uitstekend voor het toevoegen van Alfen laadpalen.

Donderdag komt de vriendin weer langs om met haar Eneco Emobility laadpas te testen. Als dat goed werkt, dan kunnen we na een jaar een weekje weg van de opbrengsten. :+

Overigens snap ik de moraalridders hier niet zo goed; als de prijzen niet hoger zijn dan de laadpaal die je anders zou gebruiken, dan ondervind niemand er nadeel aan. Behalve natuurlijk die arme, arme uitbater van de andere laadpaal. Maar dat is kapitalisme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flumer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-05 10:14
Top dat hier een topic voor is. Ik wist niet dat er laadpalen te koop zijn, waarvan de backoffice niet meer te regelen is. Ik ben ook voornemens om dit te doen en ben in mijn zoektocht uitgekomen op de Easee lite.
Pagina: 1