Wat kan er mis zijn met mijn remsysteem?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De situatie van mijn auto:
Geregeld loopt er iets aan in mijn auto, zonder gepiep of gekraak. Er is geen peil op te trekken wat de oorzaak is. Hinderlijk is het wel want het zorgt bij het schakelen dat de auto meer vertraagt dan wanneer die vrij zou lopen, dus moet je die vertraging ook weer compenseren na schakelen. Dit issue komt geregeld voor, wat wil zeggen dat het komt en gaat wanneer het er zin in heeft. Zowel met een warm als koud systeem, begin van de rit als wanneer je al een poosje op weg bent.

Het verbruik van de auto, eerder ergens in de 5-6 l/100km, ligt nu boven de 7 l/100km.

Wat opvallend is: wanneer de auto zwaarder loopt kun je het rempedaal maar een stukje indrukken. Wanneer de auto soepel loopt kun je het rempedaal helemaal naar beneden stampen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Hyundai i20, 1.4 benzine, 2009 model. (er wordt hard gespaard voor wat recenters...)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
* Flink op het rempedaal stampen om te kijken of dat wat helpt
* Tegen het rempedaal aanschoppen (voor zover mogelijk) om te kijken of er dan misschien iets los schiet
* De garage gevraagd om bij de APK de remmen te controleren omdat ze aanlopen. In de remmerij (trommelrem) geen bijzonderheden te vinden, monteur heeft ze alle 4 bekeken.
* De auto op een 2 koloms brug gehad om te kijken of wielen ook stroef lopen. Eén voorwiel vond ik flink zwaarder lopen dan de andere 3 wielen. Toch trekt de auto niet een kant op wanneer dit euvel zich voordoet.

Ik ben benieuwd in welke hoek ik het moet zoeken. Ik heb bij mij op school de mogelijkheid om de auto op de brug te zetten om eens wat te bekijken of meten.

Beste antwoord (via sypie op 29-05-2024 11:13)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:23
Remmen voor uitelkaar, alles schoonmaken, glijpinnen opnieuw invetten en ook de remslangen vervangen. Laatste keer dat ik een vastgelopen remklauw had was de remslang verstopt. Remdruk opbouwen prima, maar het kon daarna niet meer terug.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:45
Hoe lang houdt dit probleem aan als je er last van hebt? Aanlopende remmen worden snel heel warm, dat moet je kunnen voelen of meten met een IR-thermometer.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@Xander Dit probleem kan zo weer weg zijn maar ook langere tijd blijven, geen peil op te trekken.

Een thermometer organiseren is nog wel een idee. Wrijving levert best wat warmte, wat te meten zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:53
4 trommelremmen? Kan bijna niet. Voor zullen het schijfremmen zijn.

Een betere monteur zoeken, blijkbaar komt er een of meerdere remcilinder niet altijd volledig terug na het remmen.

Als er 1 niet 100% soepel werkt moet en monteur dit toch echt kunnen vinden.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@guido66 Ik weet niet of ik 4 trommelremmen heb, mogelijk maar 2 (ben geen autokenner maar ben wel handig genoeg om dingen te kunnen bekijken). In ieder geval liep van 1 van de voorwielen niet lekker soepel, de andere wel. De achterwielen draaiden ook soepel.

Volgens de monteur was er geen verkleuring of gekke slijtage te zien die er op zou wijzen dat de remschoenen aanliepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
Tja, dit kan alleen met enkele uurtjes sleutelen opgelost worden. Alle rem onderdelen moeten vrij en goed gangbaar gemaakt worden, mogelijk is er ook het een en ander aan vervanging toe, niet raar bij een 15 jaar oude auto.

Op zijn minst bij het wiel dat niet soepel draait, maar beide wielen op 1 as moet je eigenlijk altijd tegelijk doen.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

sypie schreef op zondag 12 mei 2024 @ 15:54:
@guido66 Ik weet niet of ik 4 trommelremmen heb, mogelijk maar 2 (ben geen autokenner maar ben wel handig genoeg om dingen te kunnen bekijken). In ieder geval liep van 1 van de voorwielen niet lekker soepel, de andere wel. De achterwielen draaiden ook soepel.

Volgens de monteur was er geen verkleuring of gekke slijtage te zien die er op zou wijzen dat de remschoenen aanliepen.
Dat verschil met de voor- en achterzijde v.w.b. welk remsysteem is toegepast kan iedere leek wel zien. Misschien niet benoemen wat het is, maar wel dat ze er totaal verschillend uitzien.

En ja, je zult beslist remschijven aan de voorzijde hebben, en als een wiel niet soepel ronddraait, duidelijk minder soepel dan de rest, dan loopt er toch iets aan. Misschien niet een rem maar een lager wat niet lekker meer zijn werk doet misschien?

Laat er een andere techneut nog eens een blik op werpen?

Testing, one, two ...

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Remmen voor uitelkaar, alles schoonmaken, glijpinnen opnieuw invetten en ook de remslangen vervangen. Laatste keer dat ik een vastgelopen remklauw had was de remslang verstopt. Remdruk opbouwen prima, maar het kon daarna niet meer terug.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ga een stuk rijden, als hij een poosje gereden heeft en je hebt het zwaar lopen waar genomen zet hem aan de kant en voel aan alle vier de wielen ter hoogte van de wielmoeren.
Als er een rem goed aan loopt zou je verschil moeten voelen in temperatuur.
Warmste wiel is dan de boosdoener.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:16

Herman

FP ProMod
Wellicht de auto even bij de dealer brengen voor een onderhoudsbeurt?

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:04
Wat al eerder geroepen is, remsysteem gangbaar maken.
Waarschijnlijk een remcilinder die z'n beste tijd heeft gehad, en soms wel, soms niet blijft hangen.
Herken het probleem, ooit met een Alto gehad.

Geen hele moeilijke klus om zelf te doen,en anders even bij een garage langs (ander dan waar je voor je apk bent geweest...).

Live from Denmark

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Goed, tijd voor een update.

Gisteren met een collega van autotechniek de auto op de brug gehad. Naar aanleiding hiervan moet ik meteen een rectificatie doen: ik heb geen trommelremmen maar remklauwen.

Collega had met mijn omschrijving al een idee wat het waarschijnlijk was. Daarom de beide voorwielen gedemonteerd en de remblokken bekeken. De probleemkant (bijrijderskant) was aardig heen. Daar was het vaste blok zover versleten dat er nog 1-1,5mm over was. Het beweegbare blok was prima. De bestuurderskant was nog netjes in orde. De geleidepennen kwamen gewoon niet weer terug na het indrukken…(dat was het grootste euvel)

Nu als eerste de geleidepennen schoongemaakt en ingevet. Dat heeft gistermiddag al voor een prima rit gezorgd (5L op 100km, zoals het hoort).

Nieuwe remblokken zijn gehaald en worden na het weekend gemonteerd. Dan worden ook meteen de delen waar de remblokken over heen en weer moeten schuiven ontdaan van roestvorming zodat de remblokken netjes kunnen bewegen. Uiteraard met wat keramisch vet zodat het “smooth” gaat.

Voor mij een nieuwe ervaring om er zelf (onder begeleiding) mee aan het sleutelen te gaan. Handig om dit ook eens op te pakken. Ik denk dat ik me een volgende keer wel zou redden met het vervangen van de remblokken, uiteraard met een eindcontrole van een ervaren persoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:40
Als je toch bezig bent met een ervaren persoon erbij kan je misschien ook gelijk de remvloeistof vervangen, tenzij dat recent nog is gedaan. Geen idee wat de interval daarvoor is bij Hyundai, maar bij mijn auto is dat om het jaar. Vervangen zijn de kosten niet. Moet wel even gedaan worden met iemand die het snapt, ivm ontluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Overigens is het schoonmaken/gangbaar maken van remmen onderdeel van een grote onderhoudsbeurt en zou bij regulier onderhoud niet vast moeten komen te zitten.
Weet niet wat je aan onderhoud aan die auto doet, sommige mensen rijden van APK naar APK en laten nooit onderhoud doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@_JGC_ De de APK doe ik ook een grote en kleine beurt, afgewisseld. Vorig jaar was het een grote beurt, dit jaar een kleine beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
sypie schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:42:
@_JGC_ De de APK doe ik ook een grote en kleine beurt, afgewisseld. Vorig jaar was het een grote beurt, dit jaar een kleine beurt.
Dan mag je de garage wel eens vragen of ze de remmen wel nakijken bij een grote beurt. Heb het zelf eerder gehad op de achterremmen, dikke rekening voor een grote beurt en bij de APK 2 weken later afgekeurd omdat de remklauw vast zat, vervolgens nog een dikke rekening voor remmenservice... (APK en beurt kon niet tegelijk: na de beurt liep de LPG auto nog steeds als een banaan, moest nog naar de gasboer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:39

FreakNL

Well do ya punk?

Sterker nog, hij heeft deze specifieke klacht bij een/zijn/de garage aangegeven volgens de TS.

Wat een knoeiers dat die het niet vinden een zijn collega wel

[ Voor 10% gewijzigd door FreakNL op 29-05-2024 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
sypie schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:12:
Goed, tijd voor een update.

Gisteren met een collega van autotechniek de auto op de brug gehad. Naar aanleiding hiervan moet ik meteen een rectificatie doen: ik heb geen trommelremmen maar remklauwen.

Collega had met mijn omschrijving al een idee wat het waarschijnlijk was. Daarom de beide voorwielen gedemonteerd en de remblokken bekeken. De probleemkant (bijrijderskant) was aardig heen. Daar was het vaste blok zover versleten dat er nog 1-1,5mm over was. Het beweegbare blok was prima. De bestuurderskant was nog netjes in orde. De geleidepennen kwamen gewoon niet weer terug na het indrukken…(dat was het grootste euvel)

Nu als eerste de geleidepennen schoongemaakt en ingevet. Dat heeft gistermiddag al voor een prima rit gezorgd (5L op 100km, zoals het hoort).

Nieuwe remblokken zijn gehaald en worden na het weekend gemonteerd. Dan worden ook meteen de delen waar de remblokken over heen en weer moeten schuiven ontdaan van roestvorming zodat de remblokken netjes kunnen bewegen. Uiteraard met wat keramisch vet zodat het “smooth” gaat.

Voor mij een nieuwe ervaring om er zelf (onder begeleiding) mee aan het sleutelen te gaan. Handig om dit ook eens op te pakken. Ik denk dat ik me een volgende keer wel zou redden met het vervangen van de remblokken, uiteraard met een eindcontrole van een ervaren persoon.
Je hebt voor schijfremmen, en ja die hebben remklauwen, maar noem ze toch maar gewoon schijfremmen anders snapt niemand het nog

Ook achter gekeken? Daar heb je 90% kans op trommelremmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:06
TheBrut3 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:37:
Als je toch bezig bent met een ervaren persoon erbij kan je misschien ook gelijk de remvloeistof vervangen, tenzij dat recent nog is gedaan. Geen idee wat de interval daarvoor is bij Hyundai, maar bij mijn auto is dat om het jaar. Vervangen zijn de kosten niet. Moet wel even gedaan worden met iemand die het snapt, ivm ontluchten.
Mij is op school (autotechniek) geleerd dat remvloeistof iedere 2 jaar vervangen dient te worden. Maar met mijn huidige auto is in 9 jaar nog nooit de remvloeistof echt vervangen. Hooguit wat bijgevuld en ontlucht bij werkzaamheden aan de remmen. "het was nog niet nodig om geheel te vervangen" aldus de merkdealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-09 07:53
Totdat je een keer in de bergen rijdt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:29
Hou er rekening mee dat er ook nog vuil/roest in je remleidingen kan zitten. Daar heb ik ook wel eens last van gehad met een oudere auto. Daar moesten helaas de hoofdremcilinder en alle leidingen vervangen worden (roest kwam vanuit de hoofdremcilinder). Het is natuurlijk goed dat het nu weer gangbaar is, maar mocht het weer vast komen te zitten kan het ook nog liggen aan het feit dat het remsysteem z'n druk niet kwijt kan na het loslaten van de rem (door vervuiling in de leidingen).

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Marcel Br schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:47:
Totdat je een keer in de bergen rijdt...
Circuit bedoel je.
In de bergen rem je vnml op de motor. Als je veel moet remmen in de bergen zit je in een te hoge versnelling.

Maargoed, beetje frisse remvloeistof is wel beter voor zowel de remprestaties als de levensduur van je remklauw of remcilinder. Remolie trekt vocht aan en dat geeft na verloop van tijd corrosie. Meeste moderne auto's hebben een hydraulische koppeling die de vloeistof deelt met de remmen, ook het koppelen en schakelen gaat een stuk beter met schone remolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:17
FastFred schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 12:38:
[...]

Mij is op school (autotechniek) geleerd dat remvloeistof iedere 2 jaar vervangen dient te worden. Maar met mijn huidige auto is in 9 jaar nog nooit de remvloeistof echt vervangen. Hooguit wat bijgevuld en ontlucht bij werkzaamheden aan de remmen. "het was nog niet nodig om geheel te vervangen" aldus de merkdealer.
Ontluchten is het probleem niet, wat @Marcel Br aangeeft, ooit in de bergen gehad dat mijn remmen zompig werden en de auto heel erg moeilijk nog af te remmen was. Bleek dus bij navraag bij de garage dat vochtgehalte in de vloeistof te hoog was, gaat koken en daardoor krijg je luchtbellen in de remvloeistof waardoor je niet meer goed kan remmen. Ook keertje gehad op een motorscooter op Bali, dat was nog enger....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-09 07:53
_JGC_ schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:00:
[...]

Circuit bedoel je.
In de bergen rem je vnml op de motor. Als je veel moet remmen in de bergen zit je in een te hoge versnelling.

Maargoed, beetje frisse remvloeistof is wel beter voor zowel de remprestaties als de levensduur van je remklauw of remcilinder. Remolie trekt vocht aan en dat geeft na verloop van tijd corrosie. Meeste moderne auto's hebben een hydraulische koppeling die de vloeistof deelt met de remmen, ook het koppelen en schakelen gaat een stuk beter met schone remolie.
Op een beetje steile helling ga ik zelfs in de 1 naar maximale toeren, zal dan toch moeten remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Marcel Br schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:00:
[...]

Op een beetje steile helling ga ik zelfs in de 1 naar maximale toeren, zal dan toch moeten remmen.
Grootste hellingen die ik tot nu toe gehad heb is 15% in Noorwegen, wel met een diesel, maar die drijft 'm niet in het rood.
Met de LPG auto later in Zuid Limburg een helling van 15% af dreef de toeren wel verder, maar niet zorgelijk dat ik moest bijremmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:33
Wel eens gehad dat er teveel remvloeistof in was gekomen met dergelijke problemen als gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:42
_JGC_ schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:12:
[...]

Grootste hellingen die ik tot nu toe gehad heb is 15% in Noorwegen, wel met een diesel, maar die drijft 'm niet in het rood.
Met de LPG auto later in Zuid Limburg een helling van 15% af dreef de toeren wel verder, maar niet zorgelijk dat ik moest bijremmen.
Dan heb je geluk gehad met de auto's, de meesten remmen niet voldoende af om continue 15% naar beneden te kunnen rijden zonder te remmen (alhoewel je met bergen in Limburg al beneden bent voordat de motor tijd heeft gehad om toeren te maken ;) ) . Niet dat dat een probleem voor je remmen is, je moet alleen niet continue de rem er op houden. Korte stukjes wat harder remmen en hem dan weer via de motor laten gaan werkt prima.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Vervolg op de eerste korte reparatie: de remblokken vervangen. Om je een indruk te geven of ze wel of niet aan vervanging toe waren... Links de nieuwe, in het midden het buitenste remblok en rechts het binnenste remblok van de probleemkant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0EKYbwm5JhI0wMc9CqzPeeCgpHw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XrXkuM0rFY3TA0s81GeKdbyW.jpg?f=fotoalbum_large

We zijn wel tot de conclusie gekomen dat het mogelijk de remcilinder/remvloeistof is die vervangen moet worden. De remcilinder aan de probleemkant gaat redelijk stroef terug, met een grote waterpomptang moest er redelijk wat kracht op worden gezet. Op de andere kant ging het met diezelfde tang een stuk soepeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:38

-tom-562

Oliesjeik

Zo terug duwen is vragen om problemen om de korte/lange termijn.. Mooiste was om de remklauw even uit elkaar te halen, de zuiger schoon te maken en het geheel terug te plaatsen ( al dan niet met nieuwe stofhoezen). Remvloeistof moet toch vervangen worden, dus dat kan dan mooi (en beste is ook om ook de andere kant meteen te doen).

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Controleer ook de slang. Je zult niet de eerste zijn met een remslang die vanbinnen half is vergaan waardoor de cilinder geen vloeistof terug kan drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Ja, is me bekend. Het was inderdaad beter om dat te gaan doen... Ding is wel dat er op school beperkte middelen aanwezig zijn waar je in een echte garage meer middelen hebt.

Mocht het probleem aanblijven dan wordt er een afspraak gemaakt bij de garage om deze werkzaamheden te gaan doen. Dus beide remcilinders reviseren, remvloeistof vervangen en ontluchten.
Pagina: 1