Microsoft office vs gratis open source alternatieven

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackUpVraag
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 16-06-2024
Goedendag allemaal. Ik heb een vraag over het gebruikt van Microsoft Office of alternatieve opensource alternatieven voor privedoeleinden (niet zakelijk dus).

Wat gebruiken jullie? Hebben jullie een pakket van Microsoft aangeschaft. Ik zie zoveel verschillende pakketen, Office 2021, Office 365, beiden weer in verschillende versies en tarieven. Daarnaast zijn er ook nog meerdere open source alternatieven zoals OpenOffice, Libre Office, ...

Er zijn dus best wat verschillende keuzes. Ik ben daarom benieuwd wat jullie zelf gekozen hebben, waarom jullie dat gekozen hebben, en of jullie nog steeds bij jullie keuze zouden blijven als je nu opnieuw zou moeten kiezen?

Op dit moment maak ik gebruik van een open source alternatief, maar ik wil misschien overwegen om toch gewoon een microsoft office pakket aan te schaffen. Ik ben alleen zelf niet echt fan van die maandelijkse subscription modellen die tegenwoordig hip zijn. Als ik iets aanschaf, dan betaal ik liever gewoon in 1x het bedrag en dan ben ik er daarna vanaf. Dat is een beetje de context waarom ik deze discussie wil opstarten. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met zowel het Microsoft Office pakket als open office.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:48

sus

is druk :+

Gebruik eens een paar maanden LibreOffice. Mis je in die tijd geen functies? Dan heb je Microsoft Office niet nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14:41
Open Office wordt niet echt onderhouden en Libre office is het pakket wat je moet hebben als je open source wil gebruiken. Er zijn ook andere opties maar open office is een slechte speler in open source.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Afhankelijk van of en welke MS365-licenties de werkgever heeft, heb je misschien het recht om die licentie te gebruiken.

Ik gebruik op de thuis-PC een eenmalig gekochte Office, en koop tegen de tijd dat die niet meer ondersteund wordt een nieuwe. Tenzij ik tegen die tijd de 'extra's' zoals Onedrive nodig zou hebben. Ben teveel gewend aan de MS Office functies om over te stappen op LibreOffice. Al voldoet dat (m.u.v. Outlook) heel prima voor veel schrijven-/ rekenen-wensen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb 5 licenties via mijn werk, en er zitten 5 licenties bij mijn abo die ik heb voor mijn domein-email (€12/maand). Die heb ik voor de Exchange omgeving, maar de extra's zijn fijn (ook 1 TB onedrive).

En ik vermoed dat ik nog meer licenties heb via andere organisaties.

Kijk dus eens naar dat soort combinaties.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:04

Cyphax

Moderator LNX
maar ik wil misschien overwegen om toch gewoon een microsoft office pakket aan te schaffen
Waarom zou je dat eigenlijk willen? :)

Ik gebruik zelf LibreOffice maar dan niet op de klassieke manier, maar geintegreerd in m'n Nextcloud-instantie via Collabora, en die bevalt tot dusverre zo goed dat ik de moeite om een officepakket te installeren niet meer neem tegenwoordig. :)
Mijn ervaring met de webversie van Word zijn heel slecht. Die bleef steeds net getypte alineas weghalen en was voor mij eigenlijk gewoonweg onbruikbaar, behalve om documenten te lezen.
(Als Linuxgebruiker is de keuze tussen Office en LibreOffice (of misschien zelfs OnlyOffice) sowieso beperkter omdat MS geen Linuxversie van Office maakt)

[ Voor 11% gewijzigd door Cyphax op 12-05-2024 13:09 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:35

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

F_J_K schreef op zondag 12 mei 2024 @ 12:51:
Afhankelijk van of en welke MS365-licenties de werkgever heeft, heb je misschien het recht om die licentie te gebruiken.

Ik gebruik op de thuis-PC een eenmalig gekochte Office, en koop tegen de tijd dat die niet meer ondersteund wordt een nieuwe. Tenzij ik tegen die tijd de 'extra's' zoals Onedrive nodig zou hebben. Ben teveel gewend aan de MS Office functies om over te stappen op LibreOffice. Al voldoet dat (m.u.v. Outlook) heel prima voor veel schrijven-/ rekenen-wensen.
Voor thuisgebruik heb je Outlook totaal niet nodig, Thunderbird volstaat uitstekend. En in antwoord op de vraag van TS: Ik gebruik LibreOffice en dat staat ook op de andere computers, die ik onderhoud (kinderen, partner, mijn moeder en haar echtgenoot).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:43
gambieter schreef op zondag 12 mei 2024 @ 12:56:
Ik heb 5 licenties via mijn werk, en er zitten 5 licenties bij mijn abo die ik heb voor mijn domein-email (€12/maand). Die heb ik voor de Exchange omgeving, maar de extra's zijn fijn (ook 1 TB onedrive).

En ik vermoed dat ik nog meer licenties heb via andere organisaties.

Kijk dus eens naar dat soort combinaties.
Serieuze vraag? Hoe gaat je werkgever om met data security als jij met je werkmail een prive pc met office activeert? Kan je dan ook bij je werk OneDrive?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Voor privégebruik (een keertje een spreekbeurt of een uitnodiging typen) kun je prima af met LibreOffice.

Voor serieus gebruik is er eigenlijk geen gratis/open source optie, Word is gewoon de standaard en werkt veruit het beste. Suggereren dat LibreOffice voldoende is voor meer dan incidenteel gebruik is een beetje als suggereren dat GIMP een serieus alternatief is voor Photoshop.

Het ligt er helemaal aan wat je ermee wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

HKLM_ schreef op zondag 12 mei 2024 @ 17:22:
Serieuze vraag? Hoe gaat je werkgever om met data security als jij met je werkmail een prive pc met office activeert? Kan je dan ook bij je werk OneDrive?
Mijn werkgever is een universiteit, en ja, je kunt bij OneDrive. Heel regelmatige 2FA prompts, belangrikke data niet op OneDrive maar op Sharepoint etc.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Oon schreef op zondag 12 mei 2024 @ 17:33:
Voor privégebruik (een keertje een spreekbeurt of een uitnodiging typen) kun je prima af met LibreOffice.

Voor serieus gebruik is er eigenlijk geen gratis/open source optie, Word is gewoon de standaard en werkt veruit het beste. Suggereren dat LibreOffice voldoende is voor meer dan incidenteel gebruik is een beetje als suggereren dat GIMP een serieus alternatief is voor Photoshop.

Studenten doen veel met Google Docs/Sheets etc. Maar veel formules werken niet of niet goed in Google Sheets, om maar een voorbeeld te geven, Excel is gewoon veel krachtiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:48

sus

is druk :+

Freee!! schreef op zondag 12 mei 2024 @ 15:59:
[...]

Voor thuisgebruik heb je Outlook totaal niet nodig, Thunderbird volstaat uitstekend. En in antwoord op de vraag van TS: Ik gebruik LibreOffice en dat staat ook op de andere computers, die ik onderhoud (kinderen, partner, mijn moeder en haar echtgenoot).
EM Client is ook een heel leuk mailpakket :)
Oon schreef op zondag 12 mei 2024 @ 17:33:

2 studies met Open- en later LibreOffice gedaan, geen centje pijn. Zolang je geen zaken hoeft te doen waarbij automatische datakoppelingen om de hoek komen kijken, is LO voor dagelijks consumenten gebruik een heel goed alternatief. Voor zakelijk gebruik is er geen alternatief voor MS Office inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Via werk 5 O365 licenties voor 50 euro/ jaar. Hele gezin voorzien van Office en Onedrive
Pagina: 1