Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:38
T-Mobile/Odido stopte vorig jaar al: nieuws: T-Mobile schakelt op 1 juni 2G-netwerk definitief uit voor resterende...

Nu stopt KPN ook: nieuws: KPN gaat 2G-simkaarten van klanten vervangen omdat het 2G-netwerk stopt
KPN wil op 1 december 2025 stoppen met het 2G-netwerk, zodat de 2G-frequenties ingezet kunnen worden voor 4G en 5G.
De KPN site roept helaas vragen op:
Het uitzetten van 2G betekent dat je toestel niet meer werkt vanaf 1 december 2025. Het is belangrijk dat je op tijd de stap naar 4G of 5G maakt. Vervang voor 1 juli 2024 je toestel en simkaart.
Eerst zeggen ze dat je 2G toestel na 1 december 2025 niet meer werkt, vervolgens dat je je toestel voor juli 2024 moet vervangen. :?

3G is al eerder uitgezet, dus nieuwe toestellen moeten 4G/5G ondersteunen. VoLTE werkt helaas niet out-of-the-box op alle telefoons, zelfs als ze 4G ondersteunen is dat geen garantie dat VoLTE ook werkt: KPN gaat 2G-simkaarten van klanten vervangen omdat het 2G-n.

En weet iemand wanneer Simyo (KPN netwerk) 2G uitzet? Ook 1 december 2025? In de mail over het vervangen van de simkaart staat "..stoppen we volgend jaar met het 2G-netwerk".

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:14
1) reden dat kpn vanaf juli aanraadt apparaten die van 2g afhangen te vervangen is zodat mensen de tijd hebben. Veel apparaten die nu nog enkel 2g aan kunnen zijn OF niet heel simpel te vervangen, en hebben dus uitzoekwerk nodig. OF zijn in bezit van een groep mensen die liever niet dingen vervangt, en dus voorbereidingstijd nodig heeft.

2) uiterlijk 1 december, ze kunnen het niet later doen dan kpn. Mogelijk stoppen ze al eerder met ondersteuning, dat zouden ze dan op hun website kunnen zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:55
@Mentalist Zodra iemand die eigenaar is van het netwerk dit uitzet, geld dat voor iedereen die er gebruik van maakt. Dus zet KPN het uit, geld dat ook voor Simyo, Youfone, etc.

Wat betreft SIM kaart en toestel vervangen, KPN 2G wordt veel gebruikt in alarm systemen, slimme meters, laadpalen en andere IoT toepassingen, plus door mensen die ervoor kiezen alleen een telefoon te hebben voor bellen. Die groepen moeten in beweging komen om hun apparatuur te vervangen. En bij 100.000 slimme meters bijvoorbeeld ben je wel even bezig om een mannetje langs de deuren te sturen.

Daar komt bij dat de techniek van SIM kaarten veranderd is inhoudelijk, dus bij een nieuw toestel kan je oude SIM kaart niet meer werken.

Ook zul je zien dat in de loop van de tijd de capaciteit op het 2G netwerk al afgeschaald wordt en alvast toegekent naar het 4G/5G netwerk. Dat kan invloed hebben op je bereikbaarheid, dus ik zou niet wachten tot het laatste moment, maar alvast om je heen kijken.

Heb je een specifiek probleem waarmee we je kunnen helpen? Wil je eigen gebouwde IoT apparatuur omzetten met een nieuw 4G modenm? Of heb je nog een oude Nokia en wil je een nieuwe kopen die wel 4G ondersteunt en moet je je contactpersonen overzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
swhnld schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:47:
@Mentalist Zodra iemand die eigenaar is van het netwerk dit uitzet, geld dat voor iedereen die er gebruik van maakt. Dus zet KPN het uit, geld dat ook voor Simyo, Youfone, etc.
Snap ik, later kan niet, maar eerder zou kunnen. Simyo reageert helaas niet op Twitter.
Wat betreft SIM kaart en toestel vervangen, KPN 2G wordt veel gebruikt in alarm systemen, slimme meters, laadpalen en andere IoT toepassingen, plus door mensen die ervoor kiezen alleen een telefoon te hebben voor bellen. Die groepen moeten in beweging komen om hun apparatuur te vervangen. En bij 100.000 slimme meters bijvoorbeeld ben je wel even bezig om een mannetje langs de deuren te sturen.

Daar komt bij dat de techniek van SIM kaarten veranderd is inhoudelijk, dus bij een nieuw toestel kan je oude SIM kaart niet meer werken.

Ook zul je zien dat in de loop van de tijd de capaciteit op het 2G netwerk al afgeschaald wordt en alvast toegekent naar het 4G/5G netwerk. Dat kan invloed hebben op je bereikbaarheid, dus ik zou niet wachten tot het laatste moment, maar alvast om je heen kijken.

Heb je een specifiek probleem waarmee we je kunnen helpen? Wil je eigen gebouwde IoT apparatuur omzetten met een nieuw 4G modenm? Of heb je nog een oude Nokia en wil je een nieuwe kopen die wel 4G ondersteunt en moet je je contactpersonen overzetten?
Mijn vader heeft een seniorentelefoon (Doro 2424) en wil geen smartphone, en hij wil bij voorkeur een clamshell tegen broekzakbellen.

Hij blijft dit ding gebruiken zolang het werkt, maar helaas is onduidelijk hoe lang dat precies is. Januari of December 2025 scheelt nogal.

Voor wie het boeit: in zijn Simyo account staat simkaarttype "USIM" (die dus vervangen gaat worden binnenkort), bij mij (recentere simkaart) staat type "NFC".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:12
Mentalist schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 02:24:
[...]

Snap ik, later kan niet, maar eerder zou kunnen. Simyo reageert helaas niet op Twitter.

[...]

Mijn vader heeft een seniorentelefoon (Doro 2424) en wil geen smartphone, en hij wil bij voorkeur een clamshell tegen broekzakbellen.

Hij blijft dit ding gebruiken zolang het werkt, maar helaas is onduidelijk hoe lang dat precies is. Januari of December 2025 scheelt nogal.

Voor wie het boeit: in zijn Simyo account staat simkaarttype "USIM" (die dus vervangen gaat worden binnenkort), bij mij (recentere simkaart) staat type "NFC".
Er zijn genoeg gelijkwaardige toestellen die ook op 3 of 4g kunnen maar qua functionaliteit vergelijkbaar zijn met de DORO 2424.

Ook kan je overstappen naar bijv. 50plusmobiel dan kan je tot 2027 nog met je huidig toestel door want die maken geen gebruik van het KPN 2g netwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:55
boyette schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 06:13:
[...]

Er zijn genoeg gelijkwaardige toestellen die ook op 3 of 4g kunnen maar qua functionaliteit vergelijkbaar zijn met de DORO 2424.

Ook kan je overstappen naar bijv. 50plusmobiel dan kan je tot 2027 nog met je huidig toestel door want die maken geen gebruik van het KPN 2g netwerk.
Klopt 50plusmobiel werkt op Vodafone entwerk, en in nederland blijft het tot die tijd werken, maar als je de grens over gaat mogelijk niet waarschuwt Vodafone voor:
https://community.vodafon...-bij-Vodafone/ba-p/204895

@Mentalist Doro heeft nu ook 4G clamshells, op het plaatje rechtsboven staat het aangegeven of het 2G of 4G is: https://www.doro.com/nl-nl/producten/mobiele-telefoons/
En dan kom je bijvoorbeeld bij de 6880 terecht:
uitvoering: Doro 6880 Zwart
Dus mijn mening, wacht niet af en blijf er tegenaan hikken, maar bestel een nieuwe telefoon en als die binnen is ook een nieuwe sim kaart, en dan kan hij er weer jaren tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
swhnld schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:09:
[...]

Klopt 50plusmobiel werkt op Vodafone entwerk, en in nederland blijft het tot die tijd werken, maar als je de grens over gaat mogelijk niet waarschuwt Vodafone voor:

@Mentalist Doro heeft nu ook 4G clamshells, op het plaatje rechtsboven staat het aangegeven of het 2G of 4G is: https://www.doro.com/nl-nl/producten/mobiele-telefoons/
Dus mijn mening, wacht niet af en blijf er tegenaan hikken, maar bestel een nieuwe telefoon en als die binnen is ook een nieuwe sim kaart, en dan kan hij er weer jaren tegen.
nou ja de grens over..

in België en Duitsland blijf je misschien nog wel langer zonder problemen

zeker in Duitsland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mentalist
boyette schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 06:13:
[...]

3G is al afgeschakeld. ;)

De accu van zijn huidige telefoon is al wat minder geworden met de jaren, dus een nieuwe telefoon moet er toch komen. Door de switch naar 4G is zijn huidige telefoon alleen iets eerder afgeschreven.
swhnld schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:09:
[...]

Nieuwe simkaart doet Simyo uit zichzelf al eind deze maand.

Bedankt voor de suggesties, ik heb deze doorgespeeld en hij gaat waarschijnlijk een Doro 6820 halen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Mentalist schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 00:13:
[...]

De accu van zijn huidige telefoon is al wat minder geworden met de jaren, dus een nieuwe telefoon moet er toch komen. Door de switch naar 4G is zijn huidige telefoon alleen iets eerder afgeschreven.

[...]

Nieuwe simkaart doet Simyo uit zichzelf al eind deze maand.

Bedankt voor de suggesties, ik heb deze doorgespeeld en hij gaat waarschijnlijk een Doro 6820 halen. :)
Nokia heeft ook interessante toestellen evt

https://www.belsimpel.nl/...its=10120236496117&cntd=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Wireless_Guy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:35

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

Mentalist schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 00:13:
[...]