Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-09 10:19
Ik ben koper van een nieuwbouwwoning. Deze wordt met een standaard warmtepomp, boiler en douche/sanitair opgeleverd. Uiteraard heb ik in deze fase nog de mogelijkheid opties etc, uit kiezen en 1 van de overwegingen die ik heb is te kiezen voor een recycle douche / recycleer douche installatie.

Een snelle google actie geeft mij dat er meerdere merken en keuzes zijn. Eén van de oplossingen is een Upscale shower

Heeft er iemand ervaring met het plaatsen en/of gebruik van een Recycle douche (recycleer douche): een installatie waarbij je het water hergebruikt. Het watergebruik beperkt is (volgens de websites) tot 1 / 2 liter per minuut.

En of zo'n installatie goed werkt icm een warmtepomp en boiler?

Graag reacties :) Denk aan:

1. welk type/merk gebruik je/ heb je ervaring mee?
2. Zelf aangelegd/ laten doen?
3. Achteraf (in bestaande bouw) aangelegd/ of integreert bij nieuwbouw/verbouwing?
4. Gebruikservaring: goed/ valt het tegen? (en wat dan precies)?
5. Verbruiksindicatie (als je daar iets over kunt vertellen): zowel water als gas/stroom verbruik (per minuut douchen?).
6. Overige tips/ aandachtspunten.

Ik hoor graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Reken eens uit wat de kosten zijn van warm water via een warmtepompboiler en wat de kosten van leidingwater zijn per liter. Dan kan je vrij snel uitrekenen wat de terugverdientijd is.

In de praktijk ligt die erg hoog simpelweg omdat water spotgoedkoop is en water verwarmen met een warmtepompboiler doorgaans via deels zelf opgewekte energie verloopt waardoor je een groot deel van de tijd daar eigenlijk geen kosten aan hebt.

Het is doorgaans interessanter te kijken of je de warmtepomp zo kan instellen dat je enkel na zonsopkosten en voor zonsondergang het SWW verwarmt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Reken voor de grap eens uit hoe lang je met een hedendaagse gewone douche kunt douchen voor die prijs van € 4.395,00 die ze op de site hebben staan.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
True schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 13:49:
Reken voor de grap eens uit hoe lang je met een hedendaagse gewone douche kunt douchen voor die prijs van € 4.395,00 die ze op de site hebben staan.
Daar ben ik al mee begonnen inderdaad.

Wat ik tot nu toe bij elkaar heb verzameld/berekend:

aantal liters water per minuut: 7L
waarvan verwarmd water: 4L
doucheminuten per keer: 8
aantal keren douchen per jaar: 365

totaal waterverbruik bij douchen per jaar: 7 * 8 * 365 = 20440L = 20m3
Per per m3 = 1,62 euro.
Geeft totaal kosten per jaar aan waterverbruik bij douchen: 20 x 1,62 = 32 euro (afgerond).

Nu wil ik de verwarmingskosten (4 L per minuut douchen) gaan berekenen, en dat zou ik graag voor gas en electrisch willen berekenen. Maar ik weet niet wat het aan gas/ electriciteit kost om 4 liter/minuut * 8 minuten = 32 liter te verwarmen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

pastafan schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 14:03:
[...]

Nu wil ik de verwarmingskosten (4 L per minuut douchen) gaan berekenen, en dat zou ik graag voor gas en electrisch willen berekenen. Maar ik weet niet wat het aan gas/ electriciteit kost om 4 liter/minuut * 8 minuten = 32 liter te verwarmen...
De soortelijke warmte van water is 4200 J/kgK. Per minuut verwarm je 7 L water van zo'n 10 naar 37 °C, dat kost 7*27*4200 = 800 kJ ofwel 0,2 kWh. Per jaar dus ongeveer 600 kWh.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Ik ben aan het uitrekenen of het interessant is/ de terugverdientijd is van het aanschaffen van een zg. recycle douche / recycleer douche / upscaleshower.

Het doel is in te schatten of een recycle douche zinvolle investering is / wanneer deze is terugverdiend.
Dat hangt van van waterverbruik per doucheminuut, lengte van douchebeurt, aantal douchebeurten/jaar. Maar daarnaast ook verwarmen (ik douche niet koud ;) ), dus ook het gasverbruik/ electriciteits verbruik per douchebeurt. En dan natuurlijk de prijs per m3 gas, en per KwH (die haal ik nog wel van mijn energierekening af).

Om het totaal plaatje te krijgen splits ik het in gas en electrisch kosten.

Wat ik tot nu toe bij elkaar heb verzameld/berekend:

aantal liters water per minuut: 7L
waarvan verwarmd water: 4L
doucheminuten per keer: 8
aantal keren douchen per jaar: 365

totaal waterverbruik bij douchen per jaar: 7 * 8 * 365 = 20440L = 20m3
Per per m3 = 1,62 euro.
Geeft totaal kosten per jaar aan waterverbruik bij douchen: 20 x 1,62 = 32 euro (afgerond).

tarief per m3 gas: 0,886 euro
tarief per KwH: 0,25 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
fopjurist schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 14:10:
[...]

De soortelijke warmte van water is 4200 J/kgK. Per minuut verwarm je 7 L water van zo'n 10 naar 37 °C, dat kost 7*27*4200 = 800 kJ ofwel 0,2 kWh. Per jaar dus ongeveer 600 kWh.
dankje. Vraagje: hoe luidt de formule om 800kJ naar 0,2 kWh te berekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:22
Daarvoor zijn nog wat gegevens nodig. Je wilt per douchebeurt kennelijk 7L per minuut * 8 minuten = 56 liter water verwarmen van een bepaalde temperatuur naar een andere temperatuur. Dus welke temperatuur heeft het water dat jij uit jouw leidingen krijgt? Welke temperatuur wil jij douchen (gok 37 graden.)

Voor een goede berekening lijkt het mij ook praktisch om het rendement van een ketel mee te nemen.

Bij een recycle douche is qua energie de winst dat het gerecyclede water nog veel warmer is dan wanneer het via de leiding jouw huis binnenkwam. Daardoor hoef je het minder te verwarmen tov leidingwater en bespaar je energie. Het eerste beetje zal altijd leidingwater zijn, dus daar krijg je dat voordeeltje niet en daarnaast heb je "gratis" waterdruk van het waterleidingbedrijf. Jouw recycle douche gebruikt daar toch echt een pomp voor, die ook energie kost.

Als je dus kan achterhalen wat de temperatuur is van het water dat je door de doucheputje gaat, dan kun je zal de besparing op zijn best zijn hoeveel energie het kost om het leidingwater te verwarmen tot de temperatuur van het water dat door het doucheputje gaat.

Er gaat best veel warmte gaat "verloren" tussen douchekop een doucheputje!

[ Voor 10% gewijzigd door Groentjuh op 10-05-2024 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Douchen kost in de winter meer energie dan in de zomer (want het kraanwater is dan rustig 10 graden kouder). Het hangt af van je douche temperatuur, verlies/isolatie in je buizen. Allerlei dingen. Ik ben meestal iets van 0,2 - 0,5m3 gas kwijt voor douchen met CV ketel en douche met 9lpm op 37°C. Afgelopen dinsdag was 7 minuten en 0,26m3 gas. Ik schat in dat ik 90 - 120m3 aan douchen kwijt ben (1 persoon).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• praseodymium
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:16
Weet je zeker dat het om het hergebruiken van water gaat, of alleen terugwinnen van warmte? Dat laatste is wat gebruikelijker, je warmt dan het aanvoerwater op met het afvoerwater. Zie https://www.milieucentraa...am-warm-water/douche-wtw/.

De systemen om echt water opnieuw te gebruiken zijn duur, vereisen regelmatig onderhoud en hebben nog meer nadelen. Zie bijv. https://nl.trustpilot.com/review/www.upfallshower.com.
pastafan schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 14:16:
[...]

dankje. Vraagje: hoe luidt de formule om 800kJ naar 0,2 kWh te berekenen?
Delen door 3600.
Uitleg: watt is joule per seconde, dus 1 kW is 1 kJ per seconde. 1 kWh is het verbruik van 1 kW een uur lang, oftewel 1 kJ per seconde voor een heel uur. Een uur heeft 3600 seconden, dus 1 kWh is 3600 kJ. Omrekenen van kWh->kJ is dus ×3600, en kJ->kWh is ÷3600.

[ Voor 35% gewijzigd door praseodymium op 10-05-2024 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik heb er een aantal jaar geleden ook naar gekeken, ook naar de showroom geweest. TVT was niet de reden, ecologische besparing wel. Ik kreeg er geen goed gevoel bij. Je zit denken dat als het werkt, ieder cruiseschip en elk eiland in zout water volledig uitgerust zou zijn met dit soort systemen.

Maar toch, het idee blijft mij aanspreken maar de volgende douche wordt waarschijnlijk alleen WTW en dat is al lastig zonder kruipruimte.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik zou ook vooral bang zijn dat het stuk gaat (want alles gaat stuk) en of het dan een beetje te repareren valt zonder dat de hele badkamer uit elkaar moet

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

bonzz.netninja schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 15:26:
Ik zou ook vooral bang zijn dat het stuk gaat (want alles gaat stuk) en of het dan een beetje te repareren valt zonder dat de hele badkamer uit elkaar moet
Dat was wel mijn onderbuik gevoel bij dit systeem. Kranen kan ik zelf vervangen, de rest van een standaard douche is helemaal kinderspel. Bij dit soort complexe systemen ben je totaal afhankelijk van een leverancier die er over drie jaar misschien niet meer is. Kom dan nog maar eens aan onderdelen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Nu online

bonzz.netninja

Niente baffi

franssie schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 15:48:
[...]

Dat was wel mijn onderbuik gevoel bij dit systeem. Kranen kan ik zelf vervangen, de rest van een standaard douche is helemaal kinderspel. Bij dit soort complexe systemen ben je totaal afhankelijk van een leverancier die er over drie jaar misschien niet meer is. Kom dan nog maar eens aan onderdelen.
Ja of het is lekker ingebouwd, kun je de muur gaan slopen

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 13:33
volgens de video kan je de glazen wand makkelijk afnemen, en zijn alle onderdelen makkelijk en fabrikant onafhankelijk te vinden en te vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Dan kan i het zelf ook bouwen wellicht. Hun marketing doet me wat denken aan de aquacell waterontharders waar gewoon een rebranding is van een Engels merk volgens internet voor drie maal de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Nu online

bonzz.netninja

Niente baffi

thomke schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 16:03:
volgens de video kan je de glazen wand makkelijk afnemen, en zijn alle onderdelen makkelijk en fabrikant onafhankelijk te vinden en te vervangen...
Ja...en toch zou ik dat niet zo snel geloven haha. Alles gaat stuk en standaarden veranderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

pastafan schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 14:11:

tarief per m3 gas: 0,886 euro
tarief per KwH: 0,25 euro
Anderen hebben je al geholpen met het uitrekenen van de energievraag in thermische kWh; wat ontbreekt voor het kostenplaatje:
* een elektrische doorstroomverwarmer heeft voor elke thermische kWh ook een elektrische kWh nodig
* een elektrische boiler heeft voor elke kWh(th) ook een kWh(e) nodig, plus wat stilstandsverlies (1-3 kWh per dag voor een flinke boiler)
* een elektrische warmtepompboiler heeft voor elke kWh(th) ongeveer 0,3 kWh(e) nodig + 0,5 kWh stilstandsverlies
* een gasketel levert per m³ gas ongeveer 7 tot 9 kWh(th). Kijk daarvoor in de datasheet bij het rendement op tapwater.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
True schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 13:49:
Ik heb dat voor mijn huidige situatie (traditionele CV ketel (dus geen boiler), op gas gedaan.
Met de volgende paramters:
doucheduur: 8 minuten
aantal liters per minuut: 7
gasverbruik per douchebeurt (op basis van meterstand gemeten direct voor/en na het douchen): 0,2 m3
gastarief per m3: 0,89 euro
waterprijs per m3: 1,62

kom ik uit op een kostenplaatje voor gebruik gas en water op 0,26 euro (26 euro cent dus).

Klinkt dit een beetje logisch??

(uiteraard ontbreekt het stroomverbruik van de CV ketel nog in de berekening)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
praseodymium schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 14:57:
Weet je zeker dat het om het hergebruiken van water gaat, of alleen terugwinnen van warmte?
ja, zie https://www.upfallshower.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

pastafan schreef op zondag 12 mei 2024 @ 11:47:
[...]

Ik heb dat voor mijn huidige situatie (traditionele CV ketel (dus geen boiler), op gas gedaan.
Met de volgende paramters:
doucheduur: 8 minuten
aantal liters per minuut: 7
gasverbruik per douchebeurt (op basis van meterstand gemeten direct voor/en na het douchen): 0,2 m3
gastarief per m3: 0,89 euro
waterprijs per m3: 1,62

kom ik uit op een kostenplaatje voor gebruik gas en water op 0,26 euro (26 euro cent dus).

Klinkt dit een beetje logisch??

(uiteraard ontbreekt het stroomverbruik van de CV ketel nog in de berekening)
Ik wil je graag wijzen op het belang van correcte significantie als je gasverbruik per douchebeurt niet accurater kan krijgen dan in hectoliters moet je eigenlijk ook wat doen met je gasprijs en waterprijs. Mijn gasmeter geeft m3 in drie decimalen aan. Dan wil je eigenlijk ook meerdere meetpunten en ik zal ook gewoon je watermeter bijhouden voor enkele douchebeurten.
Als je het de komende 5 douchebeurten bij elkaar neemt krijg je een gemiddelde.

Maar met die 27 ct (met jouw gegevens, maar dan wel de juiste afronding :> ) kom je uit op 4395/0,26872=16355 douchebeurten als je na installatie GEEN kosten meer hebt aan water en gas. Als je met een gezin van vier tweemaal per dag doucht is dat 16355/8/365,25=5,6 jaar. En dus 11,2 jaar als je éénmaal per dag doucht met vier. Daarbij komt dat hergebruik logischerwijs niet onbeperkt is én je onderhoud hebt is dit op geen enkele manier een interessante investering vanuit financieel oogpunt.

Dat alles nog even los van het feit dat ik persoonlijk hun website dramatisch vind, ik rechtopstaande nekharen krijg wanneer er (semi) BN'ers reviews schrijven en de reviews van daadwerkelijke gebruikers ook niet bepaald lovend zijn.

Ik zou naar een WTW systeem kijken als je überhaupt al zo'n verbruiksbesparende investering zou willen doen.

edit: oh man als ik dan kijk naar die 'hoeveel bespaar ik': https://www.upfallshower.com/besparen/
krijg ik nog meer kriebels. Ze rekenen met 3,81€/m3 aan gas en 0,87€/kWh (ze snappen ook niet dat stroom wordt betaald per kWh en niet per kW ..).
Besparing van 64% is ook wel lucratief op water. Terwijl de besparing op stroom 44% is en de besparing op gas ook 44% is. Dat lijkt mij een interessante berekening.

[ Voor 9% gewijzigd door True op 12-05-2024 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
True schreef op zondag 12 mei 2024 @ 14:00:
[...]

Ik wil je graag wijzen op het belang van correcte significantie als je gasverbruik per douchebeurt niet accurater kan krijgen dan in hectoliters moet je eigenlijk ook wat doen met je gasprijs en waterprijs. Mijn gasmeter geeft m3 in drie decimalen aan. Dan wil je eigenlijk ook meerdere meetpunten en ik zal ook gewoon je watermeter bijhouden voor enkele douchebeurten.
Als je het de komende 5 douchebeurten bij elkaar neemt krijg je een gemiddelde.

Maar met die 27 ct (met jouw gegevens, maar dan wel de juiste afronding :> ) kom je uit op 4395/0,26872=16355 douchebeurten als je na installatie GEEN kosten meer hebt aan water en gas. Als je met een gezin van vier tweemaal per dag doucht is dat 16355/8/365,25=5,6 jaar. En dus 11,2 jaar als je éénmaal per dag doucht met vier. Daarbij komt dat hergebruik logischerwijs niet onbeperkt is én je onderhoud hebt is dit op geen enkele manier een interessante investering vanuit financieel oogpunt.

Dat alles nog even los van het feit dat ik persoonlijk hun website dramatisch vind, ik rechtopstaande nekharen krijg wanneer er (semi) BN'ers reviews schrijven en de reviews van daadwerkelijke gebruikers ook niet bepaald lovend zijn.

Ik zou naar een WTW systeem kijken als je überhaupt al zo'n verbruiksbesparende investering zou willen doen.

edit: oh man als ik dan kijk naar die 'hoeveel bespaar ik': https://www.upfallshower.com/besparen/
krijg ik nog meer kriebels. Ze rekenen met 3,81€/m3 aan gas en 0,87€/kWh (ze snappen ook niet dat stroom wordt betaald per kWh en niet per kW ..).
Besparing van 64% is ook wel lucratief op water. Terwijl de besparing op stroom 44% is en de besparing op gas ook 44% is. Dat lijkt mij een interessante berekening.
Mijn gasmeter rekent met 4 decimalen. Na 5 dagen bijhouden kom ik op een gemiddeld gasverbruik per douchebeurt op 0,2829 m3. Mijn huidige tarief is 0,86 per m3 gas. Kom ik uit op 0,25 eurocent gaskosten per douchebeurt.
Ik ben douche 1 keer per dag (soms keer 2 keer per dag maar daar staan dan weer vakanties tegenover dat ik niet thuis douche). Kortom grosso moddo 365 keer per jaar douchen, x 0,25 eurocent = 91,25 jaarlijks aan stookkosten.

Daar komt natuurlijk dan nog bij waterkosten en energiekosten van de CV ketel... Dat heb ik nog niet helder in kaart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Is het idee van de recycle douche niet juist dat je met een kleine COP=1 boiler kan verwarmen en toch lang kan douchen op een kleine boiler? Het voordeel is dat je helemaal geen warmtepompboiler nodig hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

No flame intended, maar waarom ben je hier nog steeds mee bezig? Heb je al betaald voor een opdracht? :>
Uit interesse voor dit veel te dure en niet interessante product zag ik in het tweede filmpje dat je elke week moet schoonmaken en enkele onderdelen moet loshalen, schoonmaken, moet reinigen, moet terugplaatsen en met het door de leverancier verkochte reinigingsmiddel moet reinigen voor een reinigingsproces van 15 minuten.
Als ik het druk heb, haast heb en snel douche zijn er weken dat ik nog geen eens 15 minuten onder de douche sta en dan mag dit systeem 15 minuten reinigen. Toppie, dat noemen we nu echt sustainable. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praseodymium
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:16
Grohe heeft hier ook een variant op, maar deze gebruikt drie stappen:
1. First, users start the shower with fresh water, as with any regular shower.

2. Once finished using the shampoo or soap, the user can switch mode: The water collected in the drain after switching is pumped into a circuit, maintaining the desired temperature and hygienically treating the water.

3. After use, cleaning takes place to prepare the shower for the next user.
Klinkt vooral nuttig als je nog lang wilt douchen nadat je klaar bent met shampoo en zeep.

De Upfall shower heeft volgens mij niet twee verschillende modi, wat volgens mij betekent dat je water met shampoo-/zeepresten en alles dat je net hebt afgespoeld (haar- en huidvet bijvoorbeeld) weer uit de regendouche op je hoofd krijgt. De workaround daarvoor is dan om de handdouche te gebruiken..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Zou zelf voor een WTW unit gaan.
Zoals deze
Afbeeldingslocatie: https://cdn.eco-logisch.nl/images/Shower%20HR%20tube.jpg

Deze rond de 500 euro je moet wel en verticale koof hebben van 2 meter onder je douche.

Of deze:
Afbeeldingslocatie: https://static.rorix.nl/image/product/galvano/2000x2000/564200.jpg/easy-drain-sifon-wtw-warmte-terugwin-systeem-kiwa-zonder-multi-goot-mult-aqua-put-2300164.jpg
Deze kan gewoon in de vloer.

Ik heb geen uitgebreide berekeningen maar je kan ze zo vinden op het internet maar deze heb je er in een paar jaar uit. We hebben zelf die lange en het is super fijn voor de douche en erg efficiënt.

Had met mijn FLIR one gekeken naar de buis en alle water van de afvoer was koud en de aanvoer naar de douche was voorverwarmd. Dus prima oplossing.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 13:25

apt

Ik heb een upcycle douche, sinds ongeveer een jaar.

Ik weet niet of ik het anderen zou aanraden... Nog afgezien van de kosten, dat kun je zelf bepalen of het je waard is.

Het apparaat werkt, het is een enorme plons water echt wel een belevenis. Maar technisch en qua onderhoud vind ik hem niet lekker uitontwikkeld. Er zitten wat ontwerpbeslissingen in die ik anders zou hebben gedaan.

Hij moduleert aan/uit met een klep. Die klep is al eens kapot geweest, toen hij nieuw was. De watertemperatuur schommelt een klein beetje daardoor en je hoort steeds een kleine waterslag door de klep die open en dicht gaat met een magneetventiel.

De eerste minuten is je systeem koud en je tegelvloer. Daardoor is het warmteverlies de eerste minuten vrij groot en staat hij de eerste minuten continue warm water te trekken. Tijdens die fase bespaart hij geen water ten opzichte van de handdouche die we eerder hadden. Die gaf natuurlijk maar ca. 7-8 l/m nu zijn het er als het goed is ca. 30. Als je kort doucht met een zuinige douche gebruik je dus niet minder water met deze recycle douche. Als je lang wilt douchen onder veel water dan is dit een oplossing. Ik laat de douche vanzelf na 12 minuten afslaan en voed hem met water uit de zonneboiler/warmtepomp, via een CV-ketel. Dan is het goed te doen qua energieverbruik, als je gewoon een kwartier via de CV-ketel gaat staan douchen gebruik je nog steeds vrij veel gas. Ze vergelijken het in de reclame met de situatie dat je een stortdouche hebt. Dat had ik niet en zou ik ook niet zuinig genoeg vinden.

Ik had eigenlijk graag een modulatie van het warmwater vermogen gezien door het debiet te knijpen in plaats van aan/uit. Zal wel te moeilijk of te duur zijn geweest... De monteur die de kleppen kwam vervangen melde dat ook: het moesten per see deze vrij goedkope kleppen zijn. Ze zijn alleen te vervangen, het was hem nooit gelukt te repareren. Ik heb nog een setje reserve kleppen op voorraad liggen nu.

De douche kop moet je ook elke maand loshalen: daar gaat aanslag in zitten van zeep en huidvetten. Elke week kun je dat proberen weg te spoelen met microx, maar dat is niet voldoende. Je moet hem dus losschroeven om van binnen schoon te maken. Echter: het schroefdraad zit aan de buitenkant van een grote cirkel: dat is een vrij groot oppervlak. Je moet hem losdraaien vlak ernaast, je kunt door de vorm nauwelijks kracht zetten. Het ding heeft een groot risico om vast te gaan zitten. Je moet hem zorgvuldig met vaseline invetten en vervolgens regelmatig los maken en schoonmaken. Bij mij ging het steeds moeilijker en inmiddels is het schroefdraad versleten en krijg ik hem er niet meer op. Hij zit nu toch, maar lekt. Het draad is kapot en de rubber aanslag raakt niet meer het deel waartegen het moet afdichten. Ik vind het ontwerp van de douchekop niet doordacht dat kan op een aantal punten echt beter.

Ze geven me altijd het gevoel dat ik de enige ben met problemen. Maar ik zag dat de handleiding inmiddels is aangepast om te benadrukken dat je goed vaseline moet gebruiken. Ik denk dus dat er mee mensen waren met hetzelfde probleem.

De kop is met lijm en kit op een gestuct plafond gemaakt. Bij het vervangen raakt dat onherroepelijk beschadigd. Ik kan dus betalen voor een nieuwe douchekop en een stucadoor en installateur....

Afgezien daarvan is het een indrukwekkende hoeveelheid water...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt

apt

praseodymium schreef op zondag 26 mei 2024 @ 21:29:
Grohe heeft hier ook een variant op, maar deze gebruikt drie stappen:

[...]

Klinkt vooral nuttig als je nog lang wilt douchen nadat je klaar bent met shampoo en zeep.

De Upfall shower heeft volgens mij niet twee verschillende modi, wat volgens mij betekent dat je water met shampoo-/zeepresten en alles dat je net hebt afgespoeld (haar- en huidvet bijvoorbeeld) weer uit de regendouche op je hoofd krijgt. De workaround daarvoor is dan om de handdouche te gebruiken..
Klopt op zich wat je zegt. Maar dat vet wordt ook bij de upfall wel snel afgevoerd. Het drijft op het water en de skimmer voert het af. Ik heb twee haarfilters, dus er komt eigenlijk geen haar in het systeem. Daarnaast zit er dus nog een UV-filter in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apt

apt

Dre schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 14:18:
Is het idee van de recycle douche niet juist dat je met een kleine COP=1 boiler kan verwarmen en toch lang kan douchen op een kleine boiler? Het voordeel is dat je helemaal geen warmtepompboiler nodig hebt.
Zoiets ga ik doen inderdaad: ik heb een zonneboiler die in de winter door een WP warm wordt gehouden (ca 45C), maar dit is te koud voor de Updall, die wil 50-60 graden hebben. Nu heb ik nog een CV voor naverwarming. Die wordt binnenkort vervangen door een boiler die ik ga verwarmen met terugleverstroom, het overschot na gebruik.

Zie dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

>>DEI

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Electrons
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 27-01 14:01
Ik heb de upfall iets meer dan 2 jaar in gebruik. Tot nu toe zonder echte problemen of haperingen.
Afgezien een enkele keer wat opgelost wordt door de spanning even eraf te halen van het systeem waardoor een soort van reset optreedt.
Hierover is contact geweest en men komt hiervoor nog langs om de software te updaten wat al een indicatie geeft dat er blijkbaar wat bekende hickups nog in kunnen zitten afhankelijk van hoe lang het systeem staat.

Dit brengt ons direct op een aantal plussen en minnen.

Allereerst het besparingselement daar ben ik gemiddeld gezien nog niet zo van overtuigd. Puur vanwege de simpele reden dat dit een stort/regendouche principe is terwijl de meeste douche systemen dit in wezen niet zijn. Dus de besparingsvergelijkingen gaan al snel tussen appels en peren heen en weer.

Dan op het gebied van wellness ervaring , de hoeveelheid wateropbrengst die is top. En op het moment dat het warme water rondpompt hoef je dus niet constant berekeningen te maken over hoeveel gas en water er doorheen gaat. Ben je dus een welness fanaat en komen de echte goede plannen en ideeen pas goed uit de verf als je doelloos onder een douche aan het lummelen bent dan is dit een topproduct.

Als je dan ook nog deze douche in een dichte cabine constructie hebt gebouwd waardoor zeer effectief de warmte wordt vastgehouden dan heb je binnen no-time ook een soort van licht stoomcabine effect. Ik zeg licht omdat er natuurlijk geen echte stoom opwek plaatsvindt. Niettemin maakt dit de douche tot een zeer prettig verblijf ook als de douche uitgaat omdat de restwarmte niet in 1 keer vervliegt.

Dan het het onderhoud. Dat is zeker wel een dingetje om rekening mee te houden. Het wordt eenvoudig voorgesteld dat een dopje specifiek schoonmaakmiddel de klus wel klaart maar dat dekt niet volledig de lading. Er wordt immers een samenstelling van water, zeep, shampoo en huidvetten en haar rondgepompt wat door een filters , een schuimafscheider en een UV slag gezuiverd wordt. Dit geeft wisselende effecten afhankelijk van het type zeep. Vooral als je van die sauna achtige spuitfoam zeep gebruikt. Dit heeft de neiging om zo gigantisch te schuimen dat de schuimafscheider overvoerd wordt.

Natuurlijk kan je later na gebruik met borstels en dergelijk de goot weer ontdoen van aanslag maar daar zitten de meeste mensen ook niet op te wachten.
Ik heb dit op de volgende manier in het ontwerp meegenomen. Ik heb achter een verborgen wandje in de badkamer een spuitkop (kop met handel met kleine spuitmond zodat er een vrij harde drukstraal ontstaat) met een lange slang gemaakt aangesloten op de waterleiding waarmee ik door de gehele badkamer kan komen. Hiermee kan ik in no-time de afvoergoot, de leidingen doorspuiten en alle aanslag wegspuiten. Dit verdwijnt dan gewoon via de afvoergoot. Er is dan geen geklungel met borstels etc nodig. Bijkomende voordeel is dat ook de wc , wastafels en het bad onderhanden genomen kan worden.

Op deze manier is dit gedeelte van het onderhoud redelijk marginaal. Echter dan de douchekop. Die heeft de neiging om het meeste van de vervuiling van het systeem te accumuleren vanwege de kleine douchegaatjes. Als dit te gek wordt dan moet die kop uit elkaar. En daar is die douchekop niet op gebouwd om te vaak uit elkaar te gaan.
Oplossing geen douchekop meer gebruiken.
Uiteindelijk komt het erop neer dat het prima functioneert zonder de originele douchekop maar met alleen een brede uitstroom nozzle die het water in 1 keer eruit laat storten. Het is immers een stortdouche principe en kan dit prima aan met de liters die er doorheen gaan.

Verder lijken er nog wat kleine designzaken te zijn die echt slimmer hadden kunnen worden aangepakt. Er draait wat software in dus ja een koppeling via een smartphone app had al veel kunnen oplossen maar er zit geen bluetooth in. Op die manier had men bepaalde diagnose, reset en bedieningsroutines veel soepeler kunnen laten lopen.

Het technisch geheel van onderdelen tezamen zijn heel veel onderdelen die in de technische handel gewoon als standaard productonderdeel verkrijgbaar zijn. Gecombineerd met een stukje logica wat je ook in de gemiddelde wasmachine aansturing tegenkomt. Dus het tricky gedeelte is de aansturings unit die proprietary is. De rest zijn standaard onderdelen. Alles is bereikbaar achter een grote glasplaat die middels magneten wordt vastgehouden en een clever systeem dat er geen water inkomt.

Dus al met al een wisselend beeld. Ik zou dit dus vooral aanraden vanuit wellness gedachte, klimaat redden gedachte niet echt. Complexiteit gehalte hoe moeilijk kan je een douche maken vrij is bij dit product vrij hoog. Hoe laat het echt meegaat. Geen idee nog.

Everything has Pro's & Con's.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt

apt

@Electrons Leuk je ervaring te lezen. Lekker onconventioneel om het zonder douchekop te doen. Ik krijg het er niet door. Ik moet de kop nog steeds vervangen. Rotklus natuurlijk, omdat hij op een stucplafond gelijmd is.

Ik had hier van de week om de douche weer bruikbaar te maken de service monteur over de vloer. De laatste kleppen zijn nu ook vervangen. Doorgevraagd of het door een gebrek aan schoonmaken kwam dat de kleppen kapot zijn: nee, complimenten voor het schoonhouden. De klepmotoren hebben gewoon brakke elektronica die snel kapot gaat. Hij kon het eigenlijk al voorspellen. De kleppen worden nu naar een bedrijf gestuurd dat de motoren tweakt zodat ze heel blijven. Dit probleem zou nu verholpen moeten zijn.

Service medewerker vond de douchekop ook kwalitatief onvoldoende. Maar toch na een ruim jaar niet onder garantie vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Electrons schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 22:46:
Dus al met al een wisselend beeld. Ik zou dit dus vooral aanraden vanuit wellness gedachte, klimaat redden gedachte niet echt. Complexiteit gehalte hoe moeilijk kan je een douche maken vrij is bij dit product vrij hoog. Hoe laat het echt meegaat. Geen idee nog.
@Electrons dank voor de uiteenzetting.
Wel even een vraag: vanwaar je stelling "klimaat redden niet echt"? Het lijkt mij dat je veel water en energie bespaart. (afhankelijk natuurlijk van hoe vaak je doucht en de levensduur van de douche zelf). Veel besparingspotentieel toch?

Waarom dan "klimaat niet echt"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 22:44
Zo te horen moeten er relatief vaak onderdelen vervangen worden en/of servicemonteurs langs komen. Dit is allemaal uitstoot.
Daarnaast is een normaal douchekopje 8L/min die misschien 30-40L tapwater verbruikt @60c nou echt zoveel onzuiniger dan een recycle douche? Ik lees hier 0,28kuub per douchebeurt namelijk. Mijn doorstromer verbruikt 2-3kWh per douchebeurt wat omgerekend 0,3-0,4kuub zou zijn bij 15min douchen. Dit systeem gaat makkelijk 20 jaar mee. Ik kan mij wel voorstellen dat het een oplossing kan zijn als je lang wilt douchen met extreem veel waterverbruik.

[ Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 05-01-2025 16:03 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:34
Jim423 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:02:

Daarnaast is een normaal douchekopje 8L/min die misschien 30-40L tapwater verbruikt @60c nou echt zoveel onzuiniger dan een recycle douche? Ik lees hier 0,28kuub per douchebeurt namelijk.
Wij hebben nu een jaar de upfall shower en zijn in waterverbruik bijna 25% achteruit gegaan (minder water gaan gebruiken dus)
Pagina: 1