Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:10

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Topicstarter
De werkgever van mijn schoonzus biedt aan om een deel van het vakantiegeld in de vrije ruimte van de werkkostenregeling.

Behalve dat 'een deel' nogal vaag is vraag ik (en zij ook) af of dit wel ok is en handig is.

De werkgever geeft aan max 2400 in de wkr onder te brengen. Netto iets meer geld, maar bruto minder inkomen en geen pensioenopbouw.

De belasting op vakantiegeld krijg je volgens mij grotendeels terug, helemaal in lagere inkomens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:42
Lijkt me niet de bedoeling van de wetgever, ik zou verwachten dat de belastingdienst dan twijfelt of.voldaan wordt aan de gebruikelijkheidstoets.Tenzij de werkgever probeert om je gehele bruto salaris te verlagen, dus minder maandloon en dus ook lagere vakantiegeld uitkering, maar dat netto probeert te compenseren met een 'deel vakantiegeld uit de wkr', maar dan krijg je dus minder loon, minder pensioenopbouw, minder ww etc. ik zou overigens wel twijfelen aan de financiële gezondheid van werkgever als ze zoiets voorstellen.

Belasting op vakantiegeld bestaat niet. Je betaalt inkomsten belasting over je gehele loon, inclusief alles. Als je inclusief alles in de laagste schaal valt, is het aannemelijk dat je geld terugkrijgt bij de belastingaangifte, maar dat staat los van of het vakantiegeld is of niet (buiten de wkr dan dus).

[ Voor 22% gewijzigd door jurjen_g op 07-05-2024 18:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:39
als het via de wkr gaat is het geen vakantiegeld betaling maar een andere uitkering en heb je (wettelijk) nog steeds recht op minimaal 8% vakantiegeld.

ik snap niet goed wat die werkgever hiermee probeert te bereiken

netto een hogere uitkering bestaat niet, je betaalt dan bij een belastingaanslag over het hele jaar toch het verschil

[ Voor 39% gewijzigd door peter-rm op 07-05-2024 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Topicstarter
Ik dacht dat er, bij de uitbetaling, geen loonheffingskorting wordt toegepast op vakantiegeld. Misschien klopt dat niet.

Ik kan niet heel veel vinden over deze methode.

Hier wordt het aangeraden (maar wel een klein deel) https://www.salariscomple...uitbetalen-denk-hier-aan/

Terwijl hier staat dat het niet aan de gebruikelijkheidstoets voldoet https://www.florys.nl/actueel/uitbetalen-vakantiegeld

Verder lees ik hier https://www.jonglaan.nl/b...ring-reiskostenvergoeding in terug dat het vooral voor de werkgever een besparing is.

Ik probeer in te schatten of het voor mijn schoonzus nadelig kan zijn om dit te accepteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
niet accepteren, er is alleen voordeel voor de werkgever, en het gaat ten laste van andere mogelijkheden om vergoedingen onder de wkr uit te betalen.

vakantiegeld is loon en er zal belasting over betaald moeten worden, dit komt dan bij de aangifte/aanslag aan de orde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:42
Mijn werkgever doet dat ook met de niet uitgekeerde reiskostenvergoeding, die wordt van het vakantiegeld afgetrokken en netto uitgekeerd. Je betaald daardoor minder belasting. Ik vind dat acceptabel, maar het was helder dat het zo ging toen ik tekende. Het scheelt simpelweg (een beetje) belasting.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Beekforel schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 18:29:
Verder lees ik hier https://www.jonglaan.nl/b...ring-reiskostenvergoeding in terug dat het vooral voor de werkgever een besparing is.
Dat is als reclame praatje voor hun dienst aan werkgevers, niet vreemd dat die vooral de voordelen voor de werkgever wil benadrukken ;)
peter-rm schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 18:27:
ik snap niet goed wat die werkgever hiermee probeert te bereiken
Meer inkomen voor werknemer, zonder dat het werkgever iets kost, sterker nog, het scheelt hem geld want minder premies. Vanaf iets van €25k inkomen scheelt het een werknemer gewoon een hoop geld, als je een voldoende creatief verhaal opgeeft om door de gebruikelijkheidstoets te komen. Maar dat is niet direct je probleem als werknemer.

Als werknemer is het iig redelijk snel een no-brainer. Ja het heeft wat nadelen, maar die vallen in het niet tov het voordeel van geen belasting erover betalen, als je dus genoeg verdient om in een hoog tarief te komen (wat je redelijk snel doet, bij een €25k zeker al bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Topicstarter
Sissors schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 18:37:
[...]

Dat is als reclame praatje voor hun dienst aan werkgevers, niet vreemd dat die vooral de voordelen voor de werkgever wil benadrukken ;)

[...]

Meer inkomen voor werknemer, zonder dat het werkgever iets kost, sterker nog, het scheelt hem geld want minder premies. Vanaf iets van €25k inkomen scheelt het een werknemer gewoon een hoop geld, als je een voldoende creatief verhaal opgeeft om door de gebruikelijkheidstoets te komen. Maar dat is niet direct je probleem als werknemer.

Als werknemer is het iig redelijk snel een no-brainer. Ja het heeft wat nadelen, maar die vallen in het niet tov het voordeel van geen belasting erover betalen, als je dus genoeg verdient om in een hoog tarief te komen (wat je redelijk snel doet, bij een €25k zeker al bijvoorbeeld).
Ja, daar neig ik nu ook naar. Beetje meer geld en ze zal er geen eeuwigheid blijven werken. Ze werkt maar 28 uur oid, dus die 25k komt ze denk ik niet aan. Het is in de toeristische sector.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klompendans
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 23:27
Voor werknemers met Toeslagen is dit een extra interessante keuze (die 2.400 is geen onderdeel van je verzamelinkomen)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:14
Een van de voorwaarden van de WKR is dat een vergoeding die onbelast wordt uitgekeerd "gebruikelijk" moet zijn. Dat betekent dat een vergoeding voor een werknemer niet meer dan 30% mag afwijken van wat gebruikelijk is (bijvoorbeeld vergeleken met de gemiddelde vergoedingen bij andere bedrijven in dezelfde sector). Echter als de vergoeding onder die 2.400 euro per werknemer per jaar blijft is er per definitie voldaan aan die gebruikelijkheidstoets. Voor alle vergoedingen meer dan die 2.400 euro geldt dus die 30% afwijking als norm, wat betekent dat afwijkingen van meer dan 30% gezien worden als loon en dus belast worden.

Dat gezegd hebbende, er is ook een verplicht werknemersloon dat je niet mag aanwijzen in de vrije ruimte en ik weet niet beter dan dat vakantiegeld onder dat kopje valt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:17
Ik vind 2.400 euro een héél erg hoog bedrag wat beschikbaar zou zijn per werknemer - of is zij de enige? WKR is 1,92% tot 400K en 1,18% boven de 400K totale loonsom van het bedrijf.

Aan de andere kant is dit allemaal voor risico van de werkgever als zij hier een fout maken. Dan mogen ze 80% eindheffing afrekenen. Je schoonzus ziet dit niet terug op haar jaaropgave en speelt ook geen rol in de aangifte.

@MrAngry is dat niet uitruil ipv de WKR? Heeft mijn vriendin ook. Dit krijgt een maximale woon-werk vergoeding vanuit de CAO, maar extra kilometers worden bruto>netto verrekend met de 13e maand.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:42
Ja dat heet uitruil maar dat valt vziw allemaal onder de wkr. Uiteindelijk is dat voor de fiscus 1 bedrag, hoe je het ook indeelt als werkgever.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Topicstarter
VidaR-9 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 22:16:
Ik vind 2.400 euro een héél erg hoog bedrag wat beschikbaar zou zijn per werknemer - of is zij de enige? WKR is 1,92% tot 400K en 1,18% boven de 400K totale loonsom van het bedrijf.

Aan de andere kant is dit allemaal voor risico van de werkgever als zij hier een fout maken. Dan mogen ze 80% eindheffing afrekenen. Je schoonzus ziet dit niet terug op haar jaaropgave en speelt ook geen rol in de aangifte.

@MrAngry is dat niet uitruil ipv de WKR? Heeft mijn vriendin ook. Dit krijgt een maximale woon-werk vergoeding vanuit de CAO, maar extra kilometers worden bruto>netto verrekend met de 13e maand.
Die 2400 is de max die de fiscus stelt volgens mij, daar zal dat vandaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
Beekforel schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 07:57:
[...]

Het is op zich geen max, maar alles onder die grens voldoet per definitie aan de gebruikelijkheidstoets. Daarboven alleen 30% afwijking. Concreet voorbeeld met getallen:

Als de gemiddelde netto-vergoeding voor je internetaansluiting thuis in jouw sector 500 euro per jaar is, maar je krijgt 2400 euro per jaar dan is dat - ondanks dat je bijna 500% van het gebruikelijke krijgt - alsnog prima want je zit onder die 2400 euro. Als het gemiddelde in jouw sector 3000 euro per jaar is en je krijgt 3500 euro is dat ook prima, want dat is minder dan 130% van wat gebruikelijk is. Als het gemiddelde 3000 euro per jaar is en je krijgt 5000 euro wordt maximaal 3900 euro (130% van 3000) als acceptabel gezien en wordt de overige 1100 belast alsof het "normaal" loon is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vld1989
Nu ik er over nadenk denk ik dat @VidaR-9 bedoelt dat er wel een enorme totale loonsom moet zijn, want je mag ook maar een bepaald percentage van de totale loonsom gebruiken voor de WKR. Over alles daarboven moet 80% belasting betaald worden, dus dat zal een werkgever koste wat kost willen voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cosmo_roel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-04 15:29
peter-rm schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 18:27:
als het via de wkr gaat is het geen vakantiegeld betaling maar een andere uitkering en heb je (wettelijk) nog steeds recht op minimaal 8% vakantiegeld.
[...]
Beekforel schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 19:11:
[...]
... ze zal er geen eeuwigheid blijven werken.
[...]
Lijkt me een goed idee. En dan wanneer ze vertrekt nog lekker een bonus cashen door het te weinig betaald vakantiegeld op te eisen. Werkgever kan er niks tegenin brengen, want dan zou hij door de mand vallen met dat de wkr eigenlijk geen wkr is. >:) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
MrAngry schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 23:08:
Ja dat heet uitruil maar dat valt vziw allemaal onder de wkr. Uiteindelijk is dat voor de fiscus 1 bedrag, hoe je het ook indeelt als werkgever.
Nee want reiskosten zijn voor 0,23ct per km onbelast en gericht vrijgesteld voor de WKR. En komt dus niet ten laste van de WKR ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Beekforel schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 07:57:
[...]

Het blijft bijzonder dat ze dus blijkbaar in 1 jaar 0 euro uitgeven aan bedrijfsuitjes, personeelsvereniging, bedrijfslunches, thuiswerkvergoeding etc etc wat allemaal van de wkr ruimte af gaat als het geen ‘zakelijk’ karakter heeft.

Waardoor ze blijkbaar de complete jaar ruimte over hebben voor dit soort truken.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-05 21:29

Herman

FP ProMod
Volgens deze site mag je geen vakantiegeld via de WKR verstrekken:
Vakantiegeld vanuit vrije ruimte WKR?
Voor de volledigheid vermelden we dat het niet mogelijk is om vakantiegeld vanuit de vrije ruimte van de werkkostenregeling aan werknemers uit te keren. De staatssecretaris van Financiën heeft aangegeven dat in dat geval niet voldaan wordt aan de gebruikelijkheidstoets.

Bron: DOUWE DE HAAN, Arbeidsjurist
Een snelle google leidt me niet zo 1-2-3 naar de staatscourant waarin dit besluit staat vermeld. Maar deze bron lijkt me allermeest aannemelijk.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreadramon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-05 21:48
Dat besluit staat hier: https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2022-18970.html

Zou me als werknemer hier overigens niet al te druk om maken, weet ook niet precies hoe de werkgever dit wil inkleden.

In het algemeen in zo'n uitruil wel interessant, want geen belasting over het uitgekeerde bedrag. Lager fiscaal loon (wat vaker gunstig dan ongunstig is). De enige reden waarom ik zou zeggen doe het niet is:
- Wanneer je waarde hecht aan een maximale pensioenopbouw via je WG. Maar als alternatief zou je het bespaarde belastingbedrag ook in een pensioenpotje kunnen stoppen.
- Je die laatste euro's fiscaal loon nodig hebt om een maximale hypotheek af te sluiten (of elders een inkomenstoets verwacht). Maar dat zal zeer zelden voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
Dreadramon schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:33:
Dat besluit staat hier: https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2022-18970.html

Zou me als werknemer hier overigens niet al te druk om maken, weet ook niet precies hoe de werkgever dit wil inkleden.

I
ik zou mij er wel druk om maken: de werknemer krijgt hier dus wel de te weinig betaalde loonheffing op zijn/haar bordje bij de aangifte.

een vergelijkbare truc wordt uitgehaald door een nettoloon af te spreken en daar een te laag bruto loon (met te weinig inhoudingen) bij te gebruiken. de werknemer maag naderhand het verschil zelf betalen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
peter-rm schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:23:
[...]

ik zou mij er wel druk om maken: de werknemer krijgt hier dus wel de te weinig betaalde loonheffing op zijn/haar bordje bij de aangifte.
Daarvan is toch helemaal geen sprake? Onbelaste vergoedingen via de WKR komen toch helemaal niet voor op je jaaropgave??
een vergelijkbare truc wordt uitgehaald door een nettoloon af te spreken en daar een te laag bruto loon (met te weinig inhoudingen) bij te gebruiken. de werknemer maag naderhand het verschil zelf betalen
Is niet vergelijkbaar.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-05 23:43
Ik zou het zeker aanpakken. Je krijgt 2400 netto ipv bruto ( = zo ongeveer de helft )

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Herman schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:57:
[...]

Daarvan is toch helemaal geen sprake? Onbelaste vergoedingen via de WKR komen toch helemaal niet voor op je jaaropgave??
Klopt. Iets onder de WKR brengen is voor rekening en risico van de werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Mavi86 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 15:34:
Ik zou het zeker aanpakken. Je krijgt 2400 netto ipv bruto ( = zo ongeveer de helft )
De werknemer heeft helemaal geen €2400 wkr budget omdat diegene te weinig verdient.
Dus hoe kan dit dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
NicoHF schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 16:10:
[...]

De werknemer heeft helemaal geen €2400 wkr budget omdat diegene te weinig verdient.
Dus hoe kan dit dan?
WKR wordt niet op basis van jouw inkomen, maar die van de hele onderneming en zelfs eventueel het hele concern berekend. Er is geen regel dat de WKR over alle werknemers gelijkmatig moet worden benut. Ofwel, je kunt een werknemer via de WKR extra belonen en een ander niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Topicstarter
NicoHF schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 16:10:
[...]

Dus hoe kan dit dan?
Er is ook nergens gezegd dat het om 2400 gaat, alleen dat het maximaal 2400 is wat de werkgever onder de wkr wil onderbrengen.

Ben erg blij met alle reacties en invalshoeken in dit topic. Schoonzus heeft gekozen om het aanbod te accepteren.

[ Voor 14% gewijzigd door Beekforel op 08-05-2024 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadramon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-05 21:48
peter-rm schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:23:
[...]

Dit is helemaal geen vergelijkbare truc en heeft hele andere consequenties. Sowieso zouden afspraken altijd bruto gemaakt moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Herman schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 19:11:
[...]

WKR wordt niet op basis van jouw inkomen, maar die van de hele onderneming en zelfs eventueel het hele concern berekend. Er is geen regel dat de WKR over alle werknemers gelijkmatig moet worden benut. Ofwel, je kunt een werknemer via de WKR extra belonen en een ander niet.
Dan had ik dat verkeerd begrepen, ik dacht dat het een percentage van het brutoloon was.
Pagina: 1