Vraag

• troncki
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 05-11 19:43
We hebben onlangs dakkapellen laten plaatsen en vinden het nu een mooi moment om zonnepanelen te nemen.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AdHUGcxC_mQ90qhNhGpTEaX2lPg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KjBw1OrS2H2aIqt8YtttzmS7.png?f=user_large

Dak achter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uzbqa7GbUbBCXhGA5kWArC_OQD8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bkMcrjtCPjiNFKhrBTViVk8P.jpg?f=fotoalbum_large

Dak voor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hppo1RnrIDco6QdyH2wajE7HFqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k2tXZZsvkVOj40VTlZ2Bs7Fb.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
De panelen kunnen aan beide kanten van het dak geplaatst worden en op de dakkapel.
Schuine dak heeft een hoek van 38 graden.
Aan de achterkant (zuid oost) hebben we een dakkapel over de hele breedte. Op deze dakkapel zit een afvoer cv ketel en staat er aan de zijkant een airco unit.
Aan de voorkant(noord west) een kleinere dakkapel waar ook een airco unit op staat.

Beschikbare ruimte in mijn ogen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RkH4pqeVi-kYXMWFEmILlc1UIU0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QwBO5fqQ93WOV1DFyyROFQVI.png?f=user_large
Schaduw
Schaduw van de afvoer cv ketel, schaduw van eigen dakkapel wanneer de zon of voor of achter is en mogelijk schaduw van dakkapel buren bij lage zon.
Jaarverbruik
2700 kwh exclusief airco's die onlangs zijn geplaatst. Airco's hangen op zolder op een kinderkamer die we gaan gebruiken voor koelen en verwarmen.
Andere kamer is een werkkamer.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase aansluiting.
Extra groepenkast op zolder. 3 fase kabel naar zolder laten trekken.
Budget en doel
Energie kosten drukken door zelf stroom op te wekken en zelf te gebruiken. Geen specifiek budget.
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur
Bijhouden van data
Standaard app is prima
Reeds verkregen offertes
Leverancier A
Merk Zonnepaneel: Aiko N-Type
Glas/Glas-Glas/Folie: Glas/Glas
WP: 440
Aantal: 10
Totaal WP: 4400
Verwachte opbrengst: 3787

Type omvormer: Micro
Merk omvormer: Enphase IQ8MC

Totaal Prijs: € 6777,40
€ / WP: 1,54

Leverancier B
Merk Zonnepaneel: Hyundai HeteroMax HiT-H440MF-FB
Verwachte opbrengst: 3883

Merk omvormer: Hoymiles micro-omvormers

Totaal Prijs: € 5120,00
€ / WP: 1,16

Leverancier C
Merk Zonnepaneel: DMEGC DM450M10RT-B54HBB
WP: 450
Aantal: 9
Totaal WP: 4050
Verwachte opbrengst: 3329

Type omvormer: Optimizers
Merk omvormer: SolarEdge SE 3500H 1-fase HD-Wave

Totaal Prijs: € 4295
€ / WP: 1,06

Leverancier D
Merk Zonnepaneel: Aiko 455 Full Black (AIKO-A-MAH54Db)
WP: 455
Totaal WP: 4095
Verwachte opbrengst: 3489

Merk omvormer: TM L800M (5 stuks)

Totaal Prijs: € 4180
€ / WP: 1,02
Regio
Zuid Holland

Ik neig naar de offerte van Leverancier D. Uiteraard de prijs, het gevoel en verhaal van de verkoper. Het lijkt me technisch wel een prima oplossing voor een mooie opbrengst. Maar dat is gebaseerd op weinig kennis.
Ik lees wel weinig over de gebruikte omvormer (astro energy).
Leverancier B zou volgens mijn berekening (verwachte opbrengst / aantal panelen) de beste opbrengst hebben. Of je dit zo kan bereken, betwijfel ik wel :)

Graag jullie advies.

Alle reacties

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:00
Advies voor je panelen heb ik even niet voor je. Wel een punt van aandacht voor je.
Als het een prefab dakkapel is die niet uitgerust is voor zonnepanelen/airco dan vervalt je garantie op je dakkapel. Bij een traditionele bouw weet ik het niet. Op termijn loop je het risico op lekkage omdat het niet berekend is voor deze gewichten. Geen idee of het zo'n vaart loopt maar wel een risico wat je investering teniet doet bij lekkage o.i.d.

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09:05
Wat is het mooie verhaal bij D dan ?

• troncki
@HugoStiglitz
De leverancier van de dakkapellen heeft ons bevestigd dat er zonnepanelen op kunnen. Hebben we ook vooraf aangegeven bij de leverancier van de dakkapellen
Overigens gaat het om vermoedelijk 2 achter en 1 voor.

@alwind
Vooral zijn systeem tegen dat van Enphase. Was niet op een vervelende manier overigens, maar eerder dat de micro omvormers sneller aftoppen en zijn geadviseerde omvormer zou dat minder doen.

[ Voor 5% gewijzigd door troncki op 06-05-2024 22:40 ]

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:08

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Brrrrrr, Astro omvormers. Als je toch met Micro’s wil werken dan is mijn persoonlijke mening ga voor Enphase. Die hebben zich wel bewezen met de IQ7 en IQ8 serie.

Er is een reden waarom je er weinig over vind denk ik, veel Chinezer dan dit ga je het niet vinden. Meteen ook de reden waarom het goedkoper is. Hoe heeft die beste man het onderbouwd dan, dat Astro beter is? Of geloof je hem op zijn blauwe ogen? Ik zie ook dat die Astro’s maar 10 jaar garantie hebben tegen de 25 van Enphase.

Tevens is over aftoppen al genoeg geschreven en gezegd. Dit valt in de praktijk echt wel mee en is vaak verwaarloosbaar.

[ Voor 7% gewijzigd door TTommie op 06-05-2024 23:50 ]

Mr. T.

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:40
Ik zou ook voor enphase gaan.. DE IQ7 en IQ8 kan je nog goedkoper te krijgen ook
en hebben een geweldig systeem erachter met een mooie app die door veel energieleveranciers ook met hun systeem gekoppeld kan worden..

en waarom chinese panelen..

heb je al eens gedacht aan glas glas panelen van het Nederlandse Denim?

https://denimsolar.nl/nl/zonnepanelen/

Dan heb je een fatsoenlijk nederlands merk erachter staan.. met 35 jaar garantie

Er zijn verschillende installateurs die je deze panelen icm de amerikaanse enphase micros nog goedkoper kunnen aanbieden ook..

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:12
A te duur
B okay, maar wel Chinese micro’s van redelijk bekend merk… twijfel
C gaat niet, echt niet goed werken. Daar heb ik een klein topicje over.
D onbekende zooi zou ik niet doen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09:05
Wil b of d geen ds3-l omvormer gebruiken ?

• troncki
@TTommie De omvormer is precies de reden waarom ik twijfel. De verkoper vertelde dat deze omvormer meer aankon en dus minder verlies.
Hij liet zien dat er twee panelen aangesloten waren en dat 1 paneel veel meer opbracht dan de ander. 1 paneel 500w tov de ander 300w als ik het me goed kan herinneren.

Chinees en garantie waren een onderwerp in het gesprek. Volgens de verkoper is veel Chinees en daarmee de vraag of dat per definitie slecht is.
Ook garantie, maar wat stelt 35 jaar voor? Als de panelen er na 10 jaar mee ophouden zou het me niets verbazen dat het me alsnog geld gaat kosten.

Lastige kwesties en om die reden ook mijn vraag op dit forum. Alleen maar blij dat jullie meekijken!

@alwind
Dit zou ik kunnen navragen.
Leverancier D kon wel andere componenten leveren, maar adviseerde voor nu dit.

@Ronald Micro omvormers is in mijn situatie dus wel echt een must?

Ik ben in contact met een zzp-er (die we via via kennen) die alle panelen kan leggen, maar vooral Jinko panelen legt.
Wat zou een goede setup zijn?

• Ronald
Ik zie geen oplossing anders dan micro’s.

Enphase, APSystems, hoymiles in deze volgorde van zowel prijs als kwaliteit… waarbij Enphase wel erg laag in piekvermogen zit.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• troncki
@Ronald
En qua zonnepanelen?
Zo zie ik maar weinig offertes met Hyundai panelen bijvoorbeeld.

• Ronald
Hyundai zijn wat duurder. Ook mooi gebouwd. Eigenschappen net wat anders overigens.

Prima spul wel

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10-11 21:28
Voor de zonnepanelen Hyundai is prima spul! wel iets duurder dan de andere A kwaliteit gangbare merken zoals Longi, Ja solar, AEG etc..

Persoonlijk zie ik geen andere optie hier dan MIcro's Enphase en/of APsystems. blijf zoals eerder gemeld weg bij de onbekende / C kwaliteit omvormers. je wilt simpelweg geen gezeik hebben op je dak met je zonnepanelen.

Als het niet werkt levert het ook niets op!

Al over de meterkast nagedacht, Kabel trekken naar zolder, PV verdeler?

• Quasimodo
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 04-08 13:26
Je kunt indruk van kostprijs krijgen op https://www.solarpricewatch.nl. Voor optie A zie ik:

IQ8MC 10*109=1100 euro
https://www.solarpricewatch.nl/zonnepanelen/aiko/aiko_440/ 10*77=770 euro

Dat is samen pakweg 1800 euro voor de basis. Lijkt wel forse marge.

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:08

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Ik zou zeggen duik even in het verhaal van de piekwaardes van zonnepanelen. Daar is meer dan genoeg over gezegd en geschreven. Als je een paneel van 450wp ( dit zijn puur theoretische waardes in ideale omstandigheden, die we niet hebben in Nederland) dus algemeen genomen mag je in Nederland dit getal x 0,85 doen wat je max gaat halen.

En ook hier weer onder ideale omstandigheden. Dus onbewolkt en niet te warm en als de zon in de ideale hoek staat op je paneel. Zo vaak is dat niet en ook niet zolang. Maar goed, als je dit combineert met IQ7a of IQ8a gaat het wel goedkomen. Mocht je echt angstig zijn koop je de IQ8HC, dit heeft een piekvermogen van 385watt. Al betwijfel ik of dit financieel ooit verantwoord is ten opzichte van de A serie.

Tevens als die man je zo hard de kant uitduwt van die Astro zal die daar wel de meeste marge op pakken. Maar dat is de achterdochtige persoon in mij die dat zegt.

En over de garantie kan ik natuurlijk alleen zeggen doe waar je je prettig bij voelt, maar ik heb er liever 25 dan 10. En een omvormer vervangen is geen hogere wiskunde. Moet je er wel een beetje bij kunnen natuurlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door TTommie op 07-05-2024 22:16 ]

Mr. T.

• troncki
@TTommie
De prijzen lijken volgens de site die @Quasimodo deelde niet bijzonder groot op de IQ8+ na.
https://www.solarpricewatch.nl/optimizer/enphase/

Afhankelijk van de hoeveelheid panelen loopt dit natuurlijk wel op.

Even voor de zekerheid IQ8a = IQ8AC?
Is de IQ8MC dan ietwat te licht zoals leverancier A voorstelt?

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:08

FreakNL

Well do ya punk?

Het is koffiedik kijken (niemand weet het!!) maar bedenk je ook goed of je NU wel PV wilt, met alle onzekerheden. En dat zeg ik als PV eigenaar.

Ik heb het wel gedaan maar bij mij ging het om 1) geld wat ik niet nodig heb (bij lange na niet, zit boven de VRH grens dus kostte alleen maar geld) en 2) om veel minder geld in totaal dus ik durfde wel een gokje aan.

Ik zou persoonlijk wel echt die afweging maken. Kijk of je het geld echt kunt missen en doe wat onderzoek. Kijk ook of je een eventuele TVT van 12 tot 15 jaar acceptabel vind.

De zonnepanelen-boete

Daarna is er nog steeds geen slechte keuze want niemand weet het. Maar dan heb je in ieder geval erover nagedacht.

[ Voor 28% gewijzigd door FreakNL op 08-05-2024 00:02 ]

• troncki
Een update.

Leverancier A gesproken en kon helaas niets aan de prijs doen. Hij is ervan overtuigd dat dit een marktconform prijs is.

Leverancier B kan wel Enphase leveren maar adviseren dit niet ivm het aftoppen en problemen op zonnige dagen. Ook is de keuze tot een externe batterij beperkt bij Enphase.
Volgens de verkoper is de 85 en 90% regel (om daadwerkelijke opbrengst te meten) niet meer van deze tijd. Zelf geven ze in de offerte met zowel Enphase omvormers als Hoymiles omvormers een productie van 3883 kwh aan. (88%).

Zoals gezegd kunnen ze het wel leveren en daarbij twee nieuwe offertes gekregen. Beide met de Enphase IQ8AC omvormer. Enig verschil is zonnepaneel.

1.
Merk Zonnepaneel: Hyundai HeteroMax HiT-H440MF-FB
Verwachte opbrengst: 3883

Merk omvormer: Enphase IQ8AC

Totaal Prijs: € 5930,00
€ / WP: 1,35

2.
Merk Zonnepaneel: Tenka Solar Ultra black Bifacial Glas Glas 455 WP
Totaal WP: 4550
Verwachte opbrengst: 4024

Merk omvormer: Enphase IQ8AC

Totaal Prijs: € 5630,00
€ / WP: 1,24

Ik lees overigens niet zo veel over Tenka zonnepanelen?

Eind deze week een zzp-er op bezoek die in principe vrij is in de keuze van materiaal.

• troncki
Wat een keuze.

Een tweetal offertes erbij dus.

1.
Merk Jinko Solar N-Type Tiger 435 WP Full Black
WP: 435
Totaal WP: 3915

Merk omvormer: Enphase IQ8HC

Totaal Prijs: € 5771,65
€ / WP: 1,47

2.
Merk Jinko Solar N-Type Tiger 435 WP Full Black
WP: 435
Totaal WP: 3915

Type omvormer: Optimizer
Merk omvormer: Solar Edge 3KW 3F

Totaal Prijs: € 4881,95
€ / WP: 1,25

Zoals eerder genoemd lijkt Solar Edge uitgesloten in mijn situatie en heeft dan ook niet mijn voorkeur obv eerdere adviezen in dit topic.

Ik neig nu naar onderstaande offerte, maar ben toch eigenlijk ook nog wel van mening dat er een betere prijs moet zijn gezien andere offertes op dit forum.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dYSFtuMKrMb_UlWm0fm124odNj8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GVGTf1lVbaQ3Bz8WkBtfZOi6.png?f=fotoalbum_large

• troncki
Leverancier D met een voorstel voor Enphase IQ8HC

Merk Zonnepaneel: Aiko 455 Full Black (AIKO-A-MAH54Db)
Totaal WP: 4095
Verwachte opbrengst: 3489

Merk omvormer: Enphase IQ8HC

Totaal Prijs: € 5281,18
€ / WP: 1,29

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vWuVoAJxsg9HeLxJdDN0Dv6BNqQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zWVz39ingBoSFIZ0qXpKGdxv.png?f=fotoalbum_large\

Volgens mij echt een prima prijs en qua omvormer wel de beste?

• troncki
Iemand nog laatste tips / advies?

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-11 15:02
Bij solar bouwmarkt kan je de onderdelen zelf bij elkaar zoekenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hNmcXt0WEIo-rNrYz-EzXL9_5M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kRq4XeshxOf6BUuxnYefZIxB.jpg?f=fotoalbum_large

Volledige Installatie van 9 Zonnepanelen €1010

Kan je voor rond de 4400 klaar zijn. Ze geven nog 5% cashback maar mogelijk nog even de emphase eindkapjes e.d. langslopen

[ Voor 37% gewijzigd door lothar op 23-05-2024 23:17 ]

• troncki
@lothar dank voor je tip.

Ik heb dit eerder al gedaan en kwam toen uit op zon 4000 euro.
In jou lijstje mis ik nog 3 x plat dak opstelling voor 1 paneel. Ook gaan ze uit van een metered gateway.

• Ronald
Daar komt nog een paar 100 voor meerdere dakvlakken en installatie van de Gateway - rekenen ze ook extra voor.

Een metered gateway zou ik gezien de markt ontwikkeling echt wel willen.

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-11 15:02
troncki schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 23:44:
@lothar dank voor je tip.

Ik heb dit eerder al gedaan en kwam toen uit op zon 4000 euro.
In jou lijstje mis ik nog 3 x plat dak opstelling voor 1 paneel. Ook gaan ze uit van een metered gateway.
Aha ik dacht zelf 9 op het dak, incl de optionele.

• troncki
@lothar
2 keer een rij van 3 panelen
En dan 3 losse op de dakkapellen. 1 voor en 2 achter. Die achter kunnen vermoedelijk niet aan elkaar vanwege een afvoer

• troncki
We gaan voor de laatste offerte van leverancier D.

Toch nog even advies nodig wat betreft de aansluiting.

We hebben onlangs een 5 x 2.5mm2 ymvk kabel van de meterkast beneden naar zolder getrokken en daar een nieuwe groepenkast laten plaatsen. Deze bevat nu 3 x een 1 fase automaat.
1 daarvan is nog over tbv de zonnepanelen. Het lijkt me dat dit aangepast moet worden zodat de zonnepanelen aangesloten kunnen worden op 3 fase?

• troncki
Klopt mijn aanname?
Pagina: 1