Zonnepanelen met Enphase micro omvormers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 05-06 21:36
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om zonnepanelen te nemen omdat wij ook een nieuwe CV ketel van Remeha krijgen met een Remeha hybride warmtepomp. Dus ik dacht laten we alles maar gelijk goed doen, omdat de zolder ook verbouwd gaat worden.

Ik heb maandenlang ontzettend veel topics gelezen over dit onderwerp, maar toch kom ik er niet uit. Dit komt ook dat bij iedere tweaker aparte wensen, mogelijkheden, budget, configuraties etc. zijn.

Mijn wensen zijn:

- 8 panelen (kan niet meer vanwege dakkapel) op het volle zuiden en geen schaduw
- Enphase micro omvormers (ik wil ze apart kunnen bedienen, uitlezen etc.) en omdat ik misschien later een accu wil hebben, moet er volgens mij minstens een IQ8 zijn.
- Panelen zo zwart en egaal mogelijk (zo min mogelijk lijntjes in het zicht), merk maakt niet uit als de garantie maar goed is.
- Zo laag mogelijke prijs per WP uiteraard :D

Ik heb een 3-tal offertes opgevraagd en de eerste is al binnen:

- 8x AEG 410WP Mono Full Black (AS-M1082B-H(M10) / Half cut cells 108
- 8x Enphase IQ7+ micro omvormers
- Q-Relay (1 fase)
- Enphase Gateway standaard
- 8x Valk Potrait hellend pannendak
- Aansluiten meterkast 1 fase
- 8 montage zonnepanelen

3865,- euro

In mijn ogen lijkt dit een fors bedrag en gelijk heb ik ook een aantal vragen (omdat ik al zoveel over gelezen heb, maar toch door de bomen het bos niet meer zie)

1. Dit zijn 108 cells panelen. Ik dacht dat dat de IQ7 niet voor bedoelt was. Maar richting de IQ8 moet gaan.
2. IQ7 lijkt mij te zwak voor een 410WP paneel en dat er teveel afgetopt moet worden. Mij lijkt een IQ8MC beter.
3. Ik krijg een 3 fase meterkast, dan kan toch beter een 3 fase aansluiting nemen (3 fase pv systeem) of is dat niet nodig?
4. Ik wil alles kunnen monitoren op 1 plek met liefst 1 soort systeem. Dan is een Gateway S-Metered voldoende of moet er ook CT-spoelen erbij?
5. Zijn AEG panelen nog een topmerk in deze tijd. QUA garantie zit het wel goed, maar lees wel dat er veel kleurverschillen zijn onderling. Welk merk zouden jullie aanbevelen?

Toch veel vragen. Ik snap als ik te horen krijg dat er al veel over gezegd is in diverse topics. Alleen ik vind niet het juiste antwoord op mijn configuratie. En heb nog geen installateurs gevonden waarbij jezelf omvormers en panelen kan kiezen.

En met de antwoorden, kan ik weer kritischer naar andere offertes kijken.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:27

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

(jarig!)
2. IQ8+ is prima voor 410Wp panelen. Ik heb 405Wp panelen met IQ8+ en die topt zelden af. Van die 410Wp hou je in praktijk wellicht 340Wp over op optimale dagen. Of het prijsverschil met de IQ8MC het waard is moet je even zelf uitrekenen.
3. 8 panelen kunnen op groep, maar verdelen is natuurlijk handiger
4. Gateway metered heeft altijd spoelen
5. Kies gewoon wat je mooi vind en wat past. Echt slechte panelen zijn er eigenlijk niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Microkid op 06-05-2024 20:28 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
Als ik een offerte opvraag en ik geef aan dat ik een 3-fase aansluiting heb, dan wordt de berekening altijd gemaakt op een 1-fase aansluiting.

Maakt het eigenlijk niet uit of het op 1 of 3 fase is aangesloten of kan je sowieso beter als 3 fase aansluiten. Wat is jullie mening hierin?

Heb nu een 2e offerte binnen en die is wel netjes volgens mij:

- 8x Jinko solar Tiger Neo N-type 54HL4R-B 430WP
- 8x Enphase IQ8mc micro omvormers
- Q-Relais (1 fase)
- Enphase Gateway standaard (envoy)
- onderconstructie Clickfit Evo
- Aansluiten meterkast 1 fase
- 8 montage zonnepanelen

3169,40 euro

Moet nog wel even de prijs vraag voor een gateway meterbed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:23
De 1e offerte is echt niet goed, de IQ7+ topt VEEL te veel af met deze panelen. buiten dat lekker naar de nieuwe serie gaan zoals offerte 2 de IQ8 serie.

De 2de offerte is wel echt spot goedkoop, bijna TE goedkoop. deze partij wel legitiem? meestal enphase IQ8MC (Dat is wel de juiste micro topt iets minder af) voor onder de 1 euro / WP zie ik zelden voorbij komen.
Met de onderconstructie wordt er bedoelt clickfit EVO? slordigheid foutje?

En je vraag met betrekking tot 1 fase versus 3 fase is wel degelijk een verschil in met Enphase aangezien je een ander relay nodig hebt + een andere doorkoppel kabel voor op het dak. of je echt 3 fase zonnepanelen nodig hebt daar hebben wij meer informatie voor nodig.

Vul anders je post even aan conform Tips bij openen vragentopic zonnepanelen dan kunnen wij je ECHT goed helpen. het is namelijk de vraag of je überhaupt MIcro omvormers nodig hebt, dit doe je namelijk vooral op daken met schaduw / deels schaduw en verschillende orientatie's van het dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:06
3-fase is pas zinvol boven de 3kVA. Daar heb je meer dan 10 micro omvormers voor nodig.

Er komt significante meerprijs bij 3-fase door duurdere kabel, groter q-relay, grotere automaat, dat het economisch niet zinvol is als je slechts 8 panelen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bnqKHtG0Qjix8T-Lj06tGLY4vks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/21z9wZQWxdyC8QGgtHY4suzp.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
8 zonnepanelen (5 staand en 3 liggend)
Schaduw
Nee
Jaarverbruik
2930 kWh stroom
925 m3 gas
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase, vanaf 16 mei 3 fase aansluiting
Budget en doel
Maximaal10.000 euro energiebesparende budget.
Bijhouden van data
Liefst zoveel mogelijk op 1 vaste plek/manier
Regio
Utrecht
Extra
Offerte voor Remeha Tzerra Ace Matic CW4 CV ketel en de Remeha Elga Ace 4kW hybride warmtepomp
6838,- euro exclusief vuilafscheider en automatische ontluchten.

Wil vuilafscheider en automatische ontluchten er wel bijhebben en wil een CW5 ketel i.p.v. CW4 i.v.m. groot bad en stortdouche

[ Voor 17% gewijzigd door aVo0m. op 08-05-2024 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
Officieel heb ik geen micro omvormers nodig, omdat het dak op het volle zuiden zit en geen last van schaduw heb.

Ik heb voor micro omvormers gekozen, omdat ik elk paneel wil monitoren en het scheelt weer een omvormer op zolder, want wij gaan er namelijk slapen.

Morgen krijg ik een 4e offerte. 3e leverancier heeft helaas aangegeven niet in zee te gaan met ons, omdat er geen steiger geplaatst kan worden bij ons en er een carport voorzit. I.v.m. veiligheid hebben zij de offerte gecanceld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Enig idee van de netspanning op een zonnige dag in de middag?
Homewizard p1 meter icm home assistant kan dat registreren.

Zorg voor een dikkere AC kabel naar de micro omvormers toe.
Wat dat betreft is verdelen over 3-fasen beter, anders vallen ze allemaal een voor een uit op dezelfde fase.

Slapen op zolder. Al gedacht aan een airco of warmtepomp die kan koelen?

Ik zou hier een stringomvormer toepassen met zuid EN noord vol panelen. Kosten stringomvormer blijft dan hetzelfde. Met micro kost het 2x zoveel, omdat er onder ieder paneel een omvormer moet.
Een SMA geeft wat doffe klikjes in de ochtend bij het starten.

Bedienen van de panelen ben ik nog niet tegengekomen met enphase.
SMA kan je de output wel regelen via modbus.
Bijvoorbeeld bij dynamisch kontrakt of terugleverboete. Of te hoge netspanning.

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-05-2024 07:28 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
AUijtdehaag schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 07:06:
Enig idee van de netspanning op een zonnige dag in de middag?
Homewizard p1 meter icm home assistant kan dat registreren.

Zorg voor een dikkere AC kabel naar de micro omvormers toe.
Wat dat betreft is verdelen over 3-fasen beter, anders vallen ze allemaal een voor een uit op dezelfde fase.

Slapen op zolder. Al gedacht aan een airco of warmtepomp die kan koelen?

Ik zou hier een stringomvormer toepassen met zuid EN noord vol panelen. Kosten stringomvormer blijft dan hetzelfde. Met micro kost het 2x zoveel, omdat er onder ieder paneel een omvormer moet.
Een SMA geeft wat doffe klikjes in de ochtend bij het starten.

Bedienen van de panelen ben ik nog niet tegengekomen met enphase.
SMA kan je de output wel regelen via modbus.
Bijvoorbeeld bij dynamisch kontrakt of terugleverboete. Of te hoge netspanning.
Ik durf niet te zeggen wat mijn netspanning is. Ik heb zojuist een Homewizard P1 meter besteld, nu of even uitvogelen hoe je dat dan kan zien. Is daar iets over te vinden op het forum?

Ik hoorde vanmiddag van een installateur dat als het het verdeeld over 3 fases dat de kans kleiner is dat ze inderdaad uitvallen, maar dat het vrijwel nooit voorkomt bij 1 fase. Volgens hem hoef ik mij daar niet druk over te maken.

Heb wel nagedacht om de warmtepomp ook te laten koelen, maar dan praat je over een paar graden, dus op een zolder gaat dat niet hard. Airco misschien een optie in de toekomst, maar liever niet weer een unit tegen het huis, vind één al genoeg. Maar we moeten het even ervaren op zolder.

Stringomvormer wilde ik juist niet. Op het noorden komt in juni ook een dakkapel over de hele breedte van het huis.

Ik heb wel in gedachte om in de toekomst panelen te plaatsen op de carport.

Vandaag ook offerte gehad van coolblue

8 zonnepanelen, iq8ac en phase Gateway metered, maar dan voor 4800 euro. Dus die sla ik sowieso over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Voor de home wizard (naast de app) is wel een windows programma
Daveth in "P1 Toolkit (slimme meter informatie)"

Wil je op de lange termijn loggen, dan via homeassistant / influxdb / grafana
De netspanning entities (Voltage (V):) dien je apart aan te zetten in home assistant bij de homewizard integratie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n4iJORUIBvj2MCPckGt3pEtWLAw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UM5RruLvLuNbqZm4ah2X9sWd.jpg?f=fotoalbum_large

Splunder solar viel de afgelopen dagen continu omvomers uit. (er zijn netspanning problemen op 1 fase daar)
Laten ze nou net met alle micro omvormers op die ene fase zitten.
Weet niet of de link werkt zonder pvoutput accountje
https://pvoutput.org/comp...35&sid1=91170&dt=20240507

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eEeSC34vdNpNZpaS1UX1Rot1U4Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uj26CF2orXZs5cbsCYP0godV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-05-2024 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06-06 21:26
Microkid schreef op maandag 6 mei 2024 @ 20:27:
2. IQ8+ is prima voor 410Wp panelen. Ik heb 405Wp panelen met IQ8+ en die topt zelden af. Van die 410Wp hou je in praktijk wellicht 340Wp over op optimale dagen.
290 Wp bedoel je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:27

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

(jarig!)
Nee. In Nederland gemiddeld 0,85 x Wp, dus 410 x 0,85 = 348.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:53
Microkid schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 23:29:
[...]

Gemiddeld... maar deze dingen liggen vol op zuid. Weet niet wat de dakhelling is?

Ik heb hier 6x435Wp Jinko liggen aan een Goodwe 3000XS. Zuid, 30 graden. Die dingen zitten op zonnige dagen 2 uur lang boven specificatie te leveren. Er ligt 2610Wp, de omvormer registreert regelmatig 2830. Strak blauwe lucht na een regenbui rond 13:00 topt de omvormer zelfs af.

Zou zelf voor een stringomvormer kiezen zonder schaduw, maar ik snap de zorgen over het slapen op zolder. Het is niet alleen het geklik bij inschakelen 's morgens wat je hoort, ik hoor bij mijn Goodwe omvormer ook de coilwhine.
Overigens hebben ze hier de omvormer in de berging op het noorden op zolder opgehangen, ding hangt daar koeler en zit achter de badkamer ipv boven de slaapkamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 03-06 09:02
aVo0m. schreef op maandag 6 mei 2024 @ 20:23:

- Enphase micro omvormers (ik wil ze apart kunnen bedienen, uitlezen etc.) en omdat ik misschien later een accu wil hebben, moet er volgens mij minstens een IQ8 zijn.
Volgens mij is Enphase niet per se een voordeel bij accu voorbereiding. Er komt AC van het dak en daar moet eerst weer DC van gemaakt worden om de accu te kunnen laden. Dus dubbel verlies.
Ze hebben hun marketing blijkbaar wel goed voor elkaar waardoor iedereen denkt dat Enphase daar een voordeel biedt, terwijl dat technisch niet zo is.

En al eerder genoemd: mijns inziens zonde om grote panelen vol op zuid te laten aftoppen omdat je per paneel een grafiek wilt kunnen maken. Na een maand is het nieuwtje eraf en heb je vooral een dure installatie op je dak.
Met de string omvormer leg je direct je carport vol voor iets meer geld. Kan de omvormer trouwens niet buiten onder je carport hangen in plaats van in huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06-06 21:26
Microkid schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 23:29:
[...]

Wij hebben het niet over gemiddelden hier, als installateur scheren we niet alles over één kam, maar kijken we naar elk specifiek systeem en hun opbrengst. Gemiddeld bestaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
jeroen3 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 20:45:
3-fase is pas zinvol boven de 3kVA. Daar heb je meer dan 10 micro omvormers voor nodig.

Er komt significante meerprijs bij 3-fase door duurdere kabel, groter q-relay, grotere automaat, dat het economisch niet zinvol is als je slechts 8 panelen hebt.
Wat het zo lastig maakt is dat je zoveel verschillende verhalen hoort. Hier wordt gezegd van economisch niet zinvol. Tenzij ik op een later moment ook wat ga leggen op de carport.

Maar lees nu ook dat dd hoge netspanning beter wordt opgepakt bij 3 fase, dus minder kans op uitval dan bij 1 fase.

Daarnaast lees ik ook dat je goed naar de dikte moet kijken van de kabel naar de omvormers (neem aan van de meterkast naar de omvormers). Welke dikte is dan belangrijk? 4mm, 6mm>? Lees daar ook veel verschillende verhalen over.

De offerte van 3200 (offerte 2 van leverancier Totaalstroom) is voor nu het aantrekkelijkst. Moet nog wel overleggen voor mettered Gateway.

Bedankt ook voor jullie input, heb ook wel weer wat geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Enphase heeft als nadeel dat je de omvormer(s) op het dak gaat leggen.
De langste AC weg levert het grootste risico op netcongestie op. (als er sprake van is, want dat weten we nog niet)
Maar je wilt perse enphase vanwege de uitlezing per paneel? En de stilte op zolder?
Houdt je ook wel rekening mee met de extra apparatuur in de meterkast ipv een simpel automaatje bij een stringomvormer?

Zoals @schumacher ook al opmerkte, je kan waarschijnlijk de omvormer NAAST de meterkast hangen onder je carport. (aannames)
En de uitbreiding op de carport is dan gratis en kost geen extra investering meer. Alleen maar panelen en geen omvormers
Een stringomvormer heeft 2 onafhankelijke ingangen waar je er nu maar 1 van gebruikt met 8 panelen.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-05-2024 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:06
Op een later moment meer enphase is geen enkel probleem.

Let er wel op dat de begrenzende factor van de grootte van een enphase string de afzekering is, het gaat niet hoger dan 16A per fase per string vanwege de beveiliging van de q-cable op het dak. In de databladen staan de maximums, gemiddeld 10 per fase.

Wil je meer? Dat kan. Gewoon nog een 1-fase automaat en q-relay erbij. Of je maakt het 3-fase, dan kun je tot bijv. 30 omvormers per string. Ik denk niet dat je de grens van de gateway kan halen.

Laat je vooral niet bang maken met spannings-ophitserij. Als je daar last van hebt kun je daar heel weinig tegen doen behalve klagen. Alleen als je absurde kabellengte gaat gebruiken, zoals een uitpandige schuur op grote afstand, is het zinvol om hier vooraf goed naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-06 09:01
AUijtdehaag schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 21:36:
Enphase heeft als nadeel dat je de omvormer(s) op het dak gaat leggen.
De langste AC weg levert het grootste risico op netcongestie op. (als er sprake van is, want dat weten we nog niet)
Maar je wilt perse enphase vanwege de uitlezing per paneel? En de stilte op zolder?
Houdt je ook wel rekening mee met de extra apparatuur in de meterkast ipv een simpel automaatje bij een stringomvormer?

Zoals @schumacher ook al opmerkte, je kan waarschijnlijk de omvormer NAAST de meterkast hangen onder je carport. (aannames)
En de uitbreiding op de carport is dan gratis en kost geen extra investering meer. Alleen maar panelen en geen omvormers
Een stringomvormer heeft 2 onafhankelijke ingangen waar je er nu maar 1 van gebruikt met 8 panelen.
De opmerking over netcongestie en dat je met Enphase daar meer problemen mee hebt, is te kort door de bocht. Bij gebruik van de juist ac kabel dikte heeft dit geen of nauwelijks impact. Niet meer of minder dan bij een korter traject. Als bonus de YMVK en lasdoos in het 'midden' van de Q cable aansluiten (2 takken van ieders 4) en spanningsopdrijving in het ac traject is geen issue meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
Bedankt voor jullie input allemaal!

Ik heb gister ook een goed gesprek gehad met een adviseur van een zonnepanelen leverancier uit mijn woonplaats.

Mijn verbruik is nu 3000kwh
gas is 1000m3

Als de hybride warmtepomp komt verwacht hij dat m3 richting 400m3 gaat (ruwe schatting) en verbruik elektriciteit 4000kwh

Tegenwoordig zijn de zonnepanelen standaard groter dan vroeger, dus er kunnen er nu maar 7 op het dak ipv 8.

Hij gaf aan dat de beste optie in zijn ogen een springomvormer, waarom "simpele oplossing en kosten zo laag mogelijk"

Ik heb mijn wensen aangegeven, dat ik alles wil monitoren, uitbreiding in toekomst naar carport en en eventueel op tuinhuis in achtertuin (ligt al een 5 aderige grondkabel van 4mm2) en een batterij.

Dan adviseerde hij mij de Enphase, maar is wel luxe oplossing en accepteren dat dat 800 euro duurder is. of ik moet kiezen voor een string omvormer met optimizers als tussenoplossing. 300 euro goedkoper dan Enphase en 500 euro duurder dan een gewone stringomvormer.

Er zijn zoveel meningen, ideeën etc. Ik heb daarom besloten om gewoon te kiezen waar ik mij juist in verdiept had en in eerste instantie wilde aanschaffen.

En dat is toch Enphase. Ja is duurder (maar als ik binnen mijn budget blijf, geen probleem) en als er eentje kapot is, moeilijker te vervangen (dan is er maar eentje kapot, dus kan het zo laten en anders zie ik dan wel weer. 10 tot 15 jaar installatie garantie, dus dat is nog zoveel jaar en dan zijn er wel weer andere technieken oplossingen etc.).

Maar nu....

Saldering stopt per 1 januari 2027, help, moet ik nu wel gaan investeren in zonnepanelen en een warmtepomp?

Of moet ik het nu juist niet doen en gaan de prijzen misschien wel lager worden? Want investeren in warmtepomp wordt geen verplichting meer, maar een stimulering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:23
Gewoon doen de zonnepanelen, tegen de tijd dat saldering eraf gaat (als het door de 1e kamer heenkomt!) Zijn Je panelen al bijna terugverdient. Buiten dat zal er tegen die tijd vast weer wat andere regelingen / stimuleringen zijn.

Vergeet niet dat je ongeveer 30% van je zonnepaneel verbruik (zonder enige moeite) zelf overdag al verbruikt. Als je wat meer je best gaat doen, denk aan wasmachine, vaatwasser, aircos etc.. overdag aan kun je de 30% nog flink opkrikken.

Voor de warmtepomp zul je een sommetje moeten maken persoonlijk voor mij is het net niet net wel op het moment. Ik moet wel zeggen dat de energie schatting van jou adviseer iets ambitieus is. Meestal is het sommetje gas verbruik ×9.8 en dan delen door de cop van de warmtepomp zal voor jou bij 600m3 minder gas ongeveer 1500kwh zijn.
Pagina: 1