LG Therma V MonoBloc HM091MR.U44 hybride | Bosch Compress 3000i (split) 5kW hybride | Home Assistant met WAF
Vraag
Alle reacties
Is de buis ergens te demonteren bij een bestaande koppeling? Of kan je ergens bij de muur de buis doorzagen en uit het zicht een rechte koppeling terug plaatsen?
Hij zit ongeveer 80cm van de radiator in een perskoppeling (T-stuk), met de onderkant van de T direct de vloer in.marcop23 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 19:02:
Het handigst is als je de buis ergens kan demonteren. Dan kan je er omheen maneauvreren met je buigtang, en dan kan je hem makkelijk op 2 plekken buigen.
Is de buis ergens te demonteren bij een bestaande koppeling? Of kan je ergens bij de muur de buis doorzagen en uit het zicht een rechte koppeling terug plaatsen?
Zou een optie kunnen zijn, mits er een trucje is om die perskoppeling er af te krijgen zonder schade aan de leidingen?!
LG Therma V MonoBloc HM091MR.U44 hybride | Bosch Compress 3000i (split) 5kW hybride | Home Assistant met WAF
Het zit nu toch al niet handig, normaal sluit je hem kruislings aan ipv beide aan dezelfde kant.bvw schreef op maandag 6 mei 2024 @ 19:11:
[...]
Hij zit ongeveer 80cm van de radiator in een perskoppeling (T-stuk), met de onderkant van de T direct de vloer in.
Zou een optie kunnen zijn, mits er een trucje is om die perskoppeling er af te krijgen zonder schade aan de leidingen?!
De radiator van de muur halen lijkt me het handigst omdat je dan de leidingen uit de fitting kan trekken.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Is het echt een perskoppeling? Die krijg je niet los zonder schade. Als je heel voorzichtig met een haakse slijper bent, krijg je de koppeling om de buis weg zonder schade aan de buis, maar goed, dan is de koppeling wel door middenbvw schreef op maandag 6 mei 2024 @ 19:11:
[...]
Hij zit ongeveer 80cm van de radiator in een perskoppeling (T-stuk), met de onderkant van de T direct de vloer in.
Een knelkoppeling kan je gewoon los schroeven.
Als 't echt een perskoppeling is, zou ik toch kijken of je de buis op een verborgen plek door kan slijpen en weer aan elkaar kan maken met een simpele rechte knelkoppeling.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Ja, is nog van de originele installatie. Als ik het onzichtbaar wil wegwerken met knelkoppelingen, moet het stuk via de begane grond tot aan de kruipruimte eruit. Dan denk ik dan beter een installateur kan bellen om me te helpen
Bedoel je de s-bocht? Heb je dan deze of die van mijn eerdere post? https://www.warmteservice...wSwFHdGS5aNoaAhTIEALw_wcBSpeedy-Andre schreef op maandag 6 mei 2024 @ 19:55:
Ik heb die koppelingen ook, er zit een knelring achter de moer.
De oude muurbeugel zit al in het stucwerk, als ik nog dichter naar de muur ga (30mm) dan zit de achterste plaat van de nieuwe radiator tegen de muur aan.BCC schreef op maandag 6 mei 2024 @ 19:56:
Als je de muur beugel eraf haalt, ben je dan niet genoeg ruimte? Moet je uiteraard wel weer een andere plaatsen
[ Voor 17% gewijzigd door bvw op 06-05-2024 20:42 ]
Sorry voor mijn twijfels, maar ik heb het idee dat het misschien geen perskoppeling isbvw schreef op maandag 6 mei 2024 @ 20:40:
[...]
Ja, is nog van de originele installatie. Als ik het onzichtbaar wil wegwerken met knelkoppelingen, moet het stuk via de begane grond tot aan de kruipruimte eruit. Dan denk ik dan beter een installateur kan bellen om me te helpen![]()
[...]
Kan je eens een foto maken van die koppeling? Misschien heb ik het helemaal fout hoor, ik ben ook maar een amateur, maar ik ben wel benieuwd.
Edit: Hah, ik was fout. Helaas
Nee, zie je daar iets dat op een moer lijkt?bvw schreef op maandag 6 mei 2024 @ 20:40:
[...]
Bedoel je de s-bocht? Heb je dan deze of die van mijn eerdere post? https://www.warmteservice...wSwFHdGS5aNoaAhTIEALw_wcB
Ik doel op de radiatorkraan en het voetventiel.
De s-bochten hebben geen knelkoppeling en een net iets andere draad dan 15mm knel.
Volgens mij is dat bedoeld om direct in een radiator te monteren vanwege de 1/2" maat.
Dit is t t-stuk even verderop:marcop23 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 20:57:
[...]
Sorry voor mijn twijfels, maar ik heb het idee dat het misschien geen perskoppeling isZo lang bestaan perskoppelingen voor cv buis volgens mij nog niet. Het beeld dat ik heb met de foto, plus de opmerking "nog de originele installatie", doen mij denken dat het systeem niet uit deze eeuw komt.
Kan je eens een foto maken van die koppeling? Misschien heb ik het helemaal fout hoor, ik ben ook maar een amateur, maar ik ben wel benieuwd.
:strip_exif()/f/image/jPQZ400o8EedEUZNmboMITpI.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik dacht ook die s-bocht die ik noemde in de radiator te schroeven (1/2"), en dan de andere kant (ook een 1/2") aan t voetventiel en de 90 graden radiatorbocht te draaien die er nu zitten, of kan dat niet?Speedy-Andre schreef op maandag 6 mei 2024 @ 20:57:
[...]
Nee, zie je daar iets dat op een moer lijkt?
Ik doel op de radiatorkraan en het voetventiel.
De s-bochten hebben geen knelkoppeling en een net iets andere draad dan 15mm knel.
Volgens mij is dat bedoeld om direct in een radiator te monteren vanwege de 1/2" maat.
edit: oh wacht, je bedoeld de aansluiting op de 15mm buis en t voetventiel/thermostaatkraan. Dat zijn inderdaad knelkoppelingen.
[ Voor 4% gewijzigd door bvw op 06-05-2024 21:08 ]
Dat t-stuk krijg je niet zomaar los, het lijkt gesoldeerd te zijn tenzij je daar spullen voor hebt.bvw schreef op maandag 6 mei 2024 @ 21:05:
[...]
Dit is t t-stuk even verderop:
[Afbeelding]
[...]
Ik dacht ook die s-bocht die ik noemde in de radiator te schroeven (1/2"), en dan de andere kant (ook een 1/2") aan t voetventiel en de 90 graden radiatorbocht te draaien die er nu zitten, of kan dat niet?
De s-bocht kan denk ik wel al vind ik het wel een raar gezicht
Die dingen lekdicht krijgen is een kunst.
Kijk eerst eens hoe de nieuwe radiator komt te zitten wat de maat en de aansluitingen betreft, je lijkt een beetje zonder een plan dit klusje te willen uitvoeren.
Je hebt helemaal gelijk, excuus voor mijn twijfel. Dit is inderdaad niet niet-destructief los te maken.