Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadD1b
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-06-2024
Hi all,

De terugleververgoedingen zijn de laatste tijd een hot topic. Ik voel me, net zoals veel bezitters van zonnepanelen, flink genaaid. Eerst moeten we allemaal massaal aan de panelen, warmtepompen en EVs. En nu zijn WIJ ineens de slechterikken omdat we het land kapot maken (zo voelt het door alle opmerkingen).

Eerst een beetje achtergrondinformatie. Het huis is 280 m2. Er is geen gasaansluiting. Verwarmen van het huis en water doen we met een bodemwarmtepomp. We rijden een EV met een bruikbare accu van 74kwh. We laden ongeveer eens in de twee weken een volledige accu. We nemen op de slechtste dagen in december ongeveer 20kwh per dag af van het net voor het huis.

Het volgende idee trekt mij de laatste tijd enorm:
- We behouden de bestaande 42 panelen die we al hebben.
- Schaffen 20-30 kwh aan accu's aan.
- Leggen er nog zo'n 12 panelen bij.
- We nemen een diesel of bezine aggregaat om alle tekorten op te vangen.

Zou het praktisch mogelijk zijn om hiermee volledig afscheid te nemen van de aansluiting op het stroomnet? We wonen achteraf dus we zijn niemand tot last met een aggregaat.

Wat ik vooral belangrijk zou vinden is dat alles automatisch gaat. Dus indien slecht weer en stroomtekort van de panelen, dan moet de aggregaat vanzelf aanspringen en draaien totdat de accu's genoeg geladen zijn. Zijn er hier misschien mensen met praktijkervaring?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rbnw
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11:13
Ik snap niet zo goed wat die aggregaat dan beter is dan gewoon van het stroomnet gaan afnemen.
De aggregaat kost ook brandstof + onderhoud, is niet perse een schone oplossing en maakt je hele Setup complex.

Wat gebeurd er met je 54 pv panelen als je in de zomer vol aan het produceren bent en je geen aansluiting meer hebt op het stroomnet? Je accu van 30kwh zit binnen een halve dag vol en dan gooi je de energie weg?

Bij dynamische energiecontracten heb je helemaal geen extra terugleververgoeding, ik denk dat het gevoel van de slechterik zijn meer tussen je oren zit en dat het rationeel geen effectieve oplossing is dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadD1b
rbnw schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:05:
Ik snap niet zo goed wat die aggregaat dan beter is dan gewoon van het stroomnet gaan afnemen.
De aggregaat kost ook brandstof + onderhoud, is niet perse een schone oplossing en maakt je hele Setup complex.

Wat gebeurd er met je 54 pv panelen als je in de zomer vol aan het produceren bent en je geen aansluiting meer hebt op het stroomnet? Je accu van 30kwh zit binnen een halve dag vol en dan gooi je de energie weg?

Bij dynamische energiecontracten heb je helemaal geen extra terugleververgoeding, ik denk dat het gevoel van de slechterik zijn meer tussen je oren zit en dat het rationeel geen effectieve oplossing is dit.
Het gaat me niet om de kosten onder de streep. Het gaat me om de onzekerheid en de afhankelijkheid van energiebedrijven. Het idee van zelfstandig draaien spreekt me vooral aan. Of het onder de streep minder schoon is dan de stroom die we nu van het net afnemen weet ik niet. Het verschil zal zeker niet enorm zijn.

Ja, ik gooi die overtollige energie liever weg dan dat ik die teruglever aan het net en daar voor moet gaan betalen.

Ik weet dat er nu nog genoeg leveranciers zijn waar nog geen extra vergoeding is. Maar ik voorspel nu al dat iedereen het gaat doen. Een aantal leveranciers steken nu hun tenen in het water om de weerstand te voelen maar binnen no-time is het de norm.

[ Voor 5% gewijzigd door MuadD1b op 06-05-2024 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:01
Je weet dat iedere energieleverancier verplicht is om een modelcontract aan te bieden:
https://www.consumentenbo...vergelijken/modelcontract

In dit modelcontract is het expliciet verboden om een terugleverboete in te bouwen.
Dit wordt dan doorgaans verrekend in een hoger kWh tarief.
Maar je betaalt dat kWh tarief alleen over stroom wat je van het stroomnet afhaalt.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:28
Je bent niet zelfstandig, je bent afhankelijk van de diesel leverancier.
En dat is duur, op zijn best 3 tot 4 kWh per liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadD1b
We dwalen af in een discussie of het financieel rendabel is of niet. Daar gaat het niet om.
Ik was vooral benieuwd of er mensen zijn die hierover nadenken of er zelfs ervaring mee hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cherdium
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 03-04 13:20
Je zult wel moeten kijken wat de accu's kunnen leveren maximaal (ontlaad snelheid),
mogelijk kun je nog iets extra doen met het aggregaat. Deze hebben vaak maximaal rendement van 30-40% (elektrisch) de rest is rest warmte als je deze zou kunnen opslaan in een buffervat (aggregaat draait voornamelijk in de winter) dan kun je deze gebruiken om je huis te verwarmen (moet je wel een vloeistof gekoeld aggregaat hebben en eentje die dit ondersteund.

wat dit allemaal kost weet ik niet. maar wat extra ideeën

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:21
Hier is er ook al op eea ingegaan:
Helemaal van het gasnet en elektriciteitsnet af?

Waar jij je, denk ik, in verslikt is je winterverbruik overbruggen.
Je verbruikt 20kWh per dag (bovenop wat je nu al rechtstreeks uit je zonnepanelen verbruikt). Dat wil je opvangen met 20/30kWh aan accu's. Maar leveren jouw zonnepanelen wel die 20-30kWh extra (buiten wat je al rechtstreeks verbruikt) dagelijks op, om die accu dan te vullen? Dat denk ik namelijk niet.
En een aggregaat gaat je dan ook niet voldoende helpen.

Als je meer ideeën en ervaringen wilt weten, moet je zoeken op off grid. Vind je hier en op het net meer info.

Financieel rendabel is het zeker niet. En persoonlijk ben ik liever afhankelijk van het stroomnet en de bijbehorende netbeheerder en leveranciers dan van diesel en tankstations en alles wat daar achter zit en speelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:22

de Peer

under peer review

Dit is al talloze malen geopperd de afgelopen jaren.
Nee je kunt niet zomaar van het net.
30 kWh accu kun je een beetje mee bufferen en zul je de zomerdagen aardig mee door komen. Maar in de herfst en winter is het kansloos.

Neem gewoon een contract zonder boete en je kunt weer een paar jaar vooruit. Daarna even verder kijken. Terugleveren blijft lonen. Maar wel Minder dan eerst.

Bedenk ook dat je 600 euro per jaar ontvangt voor het hebben van een stroomaansluiting. Als jij die opzegt loop je dus jaarlijks 600 euro mis.

[ Voor 41% gewijzigd door de Peer op 06-05-2024 23:00 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:22

de Peer

under peer review

MuadD1b schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:18:
[...]

Ja, ik gooi die overtollige energie liever weg dan dat ik die teruglever aan het net en daar voor moet gaan betalen.
Ga je nu eerst een verdiepen in de prijzen. Netto ontvang je nog altijd geld voor teruglevering

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Pagina: 1