Helemaal van het gasnet en elektriciteitsnet af?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:03
Zijn hier mensen die helemaal van het gasnet en elektriciteitsnet af zijn en toch een enigszins 'moderne' woonsituatie hebben? Zo ja dan ben ik heel erg benieuwd naar jullie ervaringen en hoe jullie dit voor elkaar hebben gekregen.

Wij verwarmen ons huis inmiddels bijna alleen op hout (van eigen bos) en gebruiken gas alleen nog om op te koken en voor warm water. Ik zie wel mogelijkheden om helemaal van het gas af te komen.

Elektra is een groter probleem denk ik. In de winter leveren zonnepanelen en een zonneboiler lang niet altijd voldoende 'dekking' voor warm water en koken.

Als er hier mensen zijn die dit voor elkaar hebben gekregen dan hoor ik graag hun ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slapstick
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-05 21:58

Slapstick

Me, myself or I

Een off-grid elektrasysteem is erg lastig:

-Je moet ontzettend veel PV capaciteit hebben om te zorgen dat je in de donkere wintermaanden ook nog stroom hebt.
-Je moet sowieso een batterij systeem hebben dat geschikt is voor je stroomgebruik van meerdere dagen. Je omvormer doet niets als die geen stroom krijgt vanuit een andere bron

Ik neem aan dat je hutje in het bos ook normale apparatuur heeft? Die apparatuur en de verlichting hebben ook stroom nodig als de zon niet schijnt. Heb je enig idee hoeveel kWh je nu verbruikt per jaar?

Nederland heeft een van de meest betrouwbare electriciteitssystemen. Wat is de reden waarom je hier vanaf wilt stappen? Met zonnepanelen die meer terugleveren dan ze verbruiken is je elektraverbinding al gratis door het salderen? Het kan dus niet geld zijn, het kan niet de betrouwbaarheid zijn?

:TweakBlog:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:32

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Zie je LPG ook als van 'het gas' af? Want dat is een situatie die wel vaker voorkomt.
Dat i.c.m. genoeg pv overcapaciteit en accu's en een bewuste manier van gebruik maakt het wel mogelijk om zonder al teveel comfort verlies off-grid te gaan.

Uiteraard moet je ook een energie zuinig huis hebben. Een EV ernaast kan in voordeel en nadeel werken (voordeel als in extra accu bij tekorten, nadeel als in grote energie gebruiker).

[ Voor 74% gewijzigd door DukeBox op 23-04-2024 16:52 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
@Slapstick Stroomverbruikers zoveel mogelijk minimaliseren denk ik. Wij verbruiken nu 'nog' maar zo'n 2300 kWh op jaarbasis. Dit verbruik compenseren we nu volledig met zonnepanelen.

De omvormers die nu veel gebruikt worden in Nederland zijn niet geschikt voor of-grid. Volgens mij als je of-grid gaat heb je ook geen omvormer meer nodig. Je panelen wekken DC op en je gaat dan ook alleen DC opslaan en gebruiken neem ik aan.

Kosten zijn mijn voornaamste reden waarom ik of-grid zou willen. Ik verwacht dat de komende jaren de kosten voor gas en elektra aansluitingen en stroomverbruik/teruglevering gaan exploderen. Ik ben het ook meer dan zat om als melkkoe gebruikt te worden. Of-grid zie ik als enige weg om hier definitief van verlost te zijn.

@DukeBox Een EV is denk ik niet realistisch in een of-grid situatie. Hoe ga je die opladen?
Bij LPG zou ik nog steeds afhankelijk van anderen (overheid, prijsprikkels etc.) zijn. Dit heeft denk ik niet mijn voorkeur. Dan kan ik net zo goed de gasaansluiting behouden.

[ Voor 15% gewijzigd door marktweakt op 23-04-2024 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Als je de rest van je gas naar stroom verhuisd ben je er eigenlijk al, wel meer stroom verbruik dan nu maar zal ook minimaal zijn gezien de rest van je verbruik.
Zoals in het andere topic, een boiler en warm water maken, omvormer met optie dat hij boven xxx wattage een boiler aan stuurt.
En/of een batterij, van het net hoeft dan niet.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:54

dragonhaertt

@_'.'

Als je dc stroom wil gebruiken, en geld wil besparen, dan kan je het beter nu al opgeven.

Ga maar eens apparatuur zoeken die op DC werkt.

Een accu systeem, zonnepanelen en regelsysteem om dit alles aan te sluiten kost tienduizenden euros. Om geld te besparen hoef je het niet te doen (anders zouden veel meer mensen het doen).

Overigens vind ik 2300kwh niet heel weinig verbruik. Dat betekent dat je in de wintermaanden zon 200kwh per maand gebruikt, en misschien max 50 kWh terug levert (met je huidige hoeveelheid panelen)
Om ook in de wintermaanden quitte te kunnen spelen zal je ongeveer 4-5x zo veel moeten (kunnen) opwekken dan je gemiddelde verbruik.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
dragonhaertt schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 17:26:
Als je dc stroom wil gebruiken, en geld wil besparen, dan kan je het beter nu al opgeven.

Ga maar eens apparatuur zoeken die op DC werkt.
Ja goed punt. Maar eigenlijk ook wel raar. Bijna alle elektrische apparaten werken intern met DC. Er zit dus in alle apparaten een ac/dc converter die dan in principe niet meer nodig zou zijn.
Een accu systeem, zonnepanelen en regelsysteem om dit alles aan te sluiten kost tienduizenden euros. Om geld te besparen hoef je het niet te doen (anders zouden veel meer mensen het doen).
Ik denk dat er inderdaad veel meer mensen wel of-grid willen. Raar dat er geen ontwikkeling op dit gebied plaatsvind. Het zou misschien wel een lucratieve markt kunnen worden...
Overigens vind ik 2300kwh niet heel weinig verbruik. Dat betekent dat je in de wintermaanden zon 200kwh per maand gebruikt, en misschien max 50 kWh terug levert (met je huidige hoeveelheid panelen)
Om ook in de wintermaanden quitte te kunnen spelen zal je ongeveer 4-5x zo veel moeten (kunnen) opwekken dan je gemiddelde verbruik.
Ons verbruik zou nog wel een flink stuk naar beneden kunnen als dat nodig zou zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

marktweakt schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 17:41:
[...]

Ja goed punt. Maar eigenlijk ook wel raar. Bijna alle elektrische apparaten werken intern met DC. Er zit dus in alle apparaten een ac/dc converter die dan in principe niet meer nodig zou zijn.
Bijna alle apparaten werken op een andere DC spanning.
Als je geen ac/dc nodig hebt, heb je wel een DC/DC nodig. Dat zou betekenen dat elk apparaat anders ontworpen moet worden. Ze zijn ontworpen voor massa productie, dus voor wat de meeste mensen nodig hebben/willen.

Dc/dc omzetten is(was) een stuk lastiger (en duurder) dan ac/ac is. Daarom is ons lichtnet AC.
Als je nu alles opnieuw zou kunnen ontwerpen met moderne halfgeleider technologie dan zou een DC net en DC apparatuur logisch zijn, maar zo is het nou eenmaal niet.

Daarom is apparatuur ac. Daarom is het duur om DC apparatuur te maken (losse DC converter moeten toevoegen)
Daarom is een heel huis op DC duur. Daarom is een off-grid systeem duur.

Daarom ga je geen geld besparen door off grid te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

[...]

Ik denk dat er inderdaad veel meer mensen wel of-grid willen. Raar dat er geen ontwikkeling op dit gebied plaatsvind. Het zou misschien wel een lucratieve markt kunnen worden...
Tja, je hebt gewoon een gigantische overcapaciteit nodig (waar je in de zomer niks mee kan) en een gigantische opslagcapaciteit.

Dat kost nou eenmaal veel geld. Ik heb het niet berekend maar het lijkt me voor de meeste huishoudens (vooral in een drukke stad) totaal niet realistisch om zo veel panelen én accus aan te schaffen, en dan netto winst te halen t.o.v. het lichtnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Blijkbaar zijn er dus niet veel mensen die dit willen anders waren er wel ontwikkelingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Laatst online: 18-05 18:57
marktweakt schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 17:11:
Of-grid zie ik als enige weg om hier definitief van verlost te zijn.
Emigreren kan ook nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Dan zal je al in de trend komen van enorme berg accu capaciteit...
of water gaan elektrocuteren in de zomer met PV overschot.... en het waterstof ergens zien te op te slaan :+

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 31-05 11:11
[...]

Zeker niet in alle apparaten, wel in veel. Succes met je wasmachine, koffiezetapparaat, inductieplaat en koelkast op DC aansluiten. In theorie zou DC binnenshuis een aantal adapters kunnen besparen, maar het levert je in praktijk een onwerkbare bende op.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Geen ervaring mee, maar ik kijk wel eens filmjes op Youtube over off-grid leven, vnl. in USA. Er zal ook een hoop nep bij zitten, maar in rural USA is veel meer mogelijk dan hier in NL/BE. Al was het maar om de pietluttige regelgeving w.b. woningbouw.

Het begint naar mijn mening bij een woning bouwen die zo min mogelijk energie nodig heeft voor verwarmen. Daarna een levensstijl aanmeten die ver af ligt van het gebruikelijke patroon en je dus niet omringen met energie-slurpende apparaten.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:29
Ik verwacht dat de komende jaren de kosten voor gas en elektra aansluitingen en stroomverbruik/teruglevering gaan exploderen.
ik heb geen idee wat de toekomst brengt, heb wel een kristallen bol, maar een partij wazig hij is. ;)

huidig systeem: elke Nederlander mag een x hoeveelheid energie kopen zonder belasting. (rechten van de mens.)
dit bedrag is nu vast gesteld op € 521,81
omdat niet elk huishouden gas heeft, soms is dat stads verwarming en in jouw geval hout, trekt men dit bedrag af van je elektra rekening.
en ja dit gaat van je ex BTW bedrag af, dus eigenlijk krijg je ook nog 21% BTW er over dus een korting van € 631,39.
bron: https://www.belastingdien...arieven_milieubelastingen

aangezien een elektra aansluiting hebben dus een grofweg +/-250€ (netbeheerder) + 100€ (leverancier) kost.
als je dan 0kWh uit je elektra verbinding trekt per jaar, dan levert die dus gewoon geld op.
dus ja, wil je geld niet hebben of weggooien, dan wil je off-grid gaan in Nederland. ;)
wil je echt verlost worden van dat geld (dan sta ik vrijwillig mij ter beschikking om te doneren) . :?

hell, verder geen probleem als je van de gasleiding af wil. ;)
en misschien wel voor een hybride zonnepanelen omvormer wil gaan. ;)
etc etc.....

ik heb wel vrienden die "off-grid" zijn. (dit is vaak meer een noodzaak als een keuze.)
maar off-grid kun je veel manieren uitleggen, de haakjes zijn niet voor niks.
veel verschillende oplossingen.

een populaire voor koken is butagas flessen.
met speciale vulnippels vulbaar met LPG (nog goedkoper als butagas).
een fles of 2 met een speciale regel stuk, maakt zelfs mogenlijk om een "gewone/omgebouwde" gasketel te laten draaien en zo warm tap water voor de douche te hebben.
(zelf zou ik eerder voor een elektrische warmtepomp boiler gaan, is een stuk simpeler en goedkoper.)

off-grid elektra kan ook goed, maar denk dan meer aan caravan verlichting en meer van dat soort dingen.
denk dan aan ledlampen, met simpele radio's een laptop etc etc..
(wasmachine/oven word een stuk moeilijker, dus alles is heel moeilijk.
ijskast is lastig, maar kan wel als je aardig centen uit geeft.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:09
Koken en warm water zou ook op hout kunnen.
Maar hoe je aan genoeg stroom komt om echt van het elektriciteitsnet af te kunnen, zou ik niet weten.
Generator op brandstof? Houtgasgenerator?
En zo weinig mogelijk stroom nodig hebben. Geen licht in het donker (of ook middels vuur).
De was niet doen met een wasmachine, maar op de hand en drogen aan de droogmolen of droogrek.
Afwas niet in de vaatwasser maar met de hand.
Beter geen koelkast en diepvries. En daar zijn ook wel wat stroomvrije oplossingen voor, al zal het echt hartje zomer lastig worden. Of al je eten vers en dus geen diepvries en koelkast nodig.
Dan blijven denk ik computer en modem en dat soort zaken over. Dat redt je misschien wel met PV en accu.
Kosten zijn mijn voornaamste reden waarom ik of-grid zou willen. Ik verwacht dat de komende jaren de kosten voor gas en elektra aansluitingen en stroomverbruik/teruglevering gaan exploderen. Ik ben het ook meer dan zat om als melkkoe gebruikt te worden. Of-grid zie ik als enige weg om hier definitief van verlost te zijn.
Maar eea zal behoorlijk wat kosten. Als je het echt doet om kosten te besparen, zal dit niet werken.
Hout is bv ook duur. Ook al heb je een eigen bos en doe je het meeste op hout. Ik denk dat je zo door je bos heen bent...
En ik denk dat de prijsstijging van elektriciteit wel mee zal vallen.
Ik denk zelfs dat elektriciteit ooit gratis zal worden. Als er maar genoeg duurzame energie is. Dan hoeven we alleen nog te betalen voor transport en opslag. En een toeslag voor administratie, in- en verkoop, etc.
Gas zou ik wel zsm vanaf gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:09
Toevoeging.

Koken (en tegelijk verwarmen) op hout met een Zweedse 'vedspis'.
Hebben ze ook mooie moderne versie van:
https://www.combiheat.se/vedspisar/vedspis-eco-e90p/
https://www.combiheat.se/vedspisar/vedspis-clasic-sg-50/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 30-05 20:41
Leuk project.
Maar genoeg zonnepanelen hebben om je verbruik ook in de winter aan te kunnen gaat wel een dingetje zijn gok ik.
Alsmede de opslag van opgewekte energie om ook power te hebben als het gewoon donker is buiten en je zonnepanelen helemaal niks doen.

Als kostenbesparing moet er wel echt wat serieus escaleren voordat dingen als thuisbatterijen goedkoper worden.
Ik heb dynamische energie.
Ik heb even in Home Assistant gekeken, vorig jaar fluctueerde mijn stroomprijs breed genomen tussen de 15 en 25 cent (de uitersten zijn veel extremer, maar even op de natte vinger...), met een licht dalende trend over het hele jaar genomen. Waarbij ik zwaar verbruikers uiteraard zo veel mogelijk op goedkope momenten aan zet.

[ Voor 17% gewijzigd door Polderviking op 23-04-2024 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-05 07:12
Hoi,
Ik heb toevallig zo`n zelfde onderwerp met een aantal bekende over zitten discussiëren.
Het is vrijwel onmogelijk om in/rond nederland dit te realiseren omdat de wintermaanden onvoldoende zon schijnt.
Om de warmte/elektra toch te kunnen krijgen die maanden heb je echt een generator of kachel nodig.
Opties zoals warmte pomp (all electric) en berg zonnepanelen (denk aan circa 40/50 stuks) kom je heel ver.
De combinatie naar thuis accu, zeg 60 Kwh (icm jou verbruik) maakt het allemaal goed mogelijk.
Buitenom de investering, zou je vanaf feb/maart t/m oktober/november vrijwel energie neutraal kunnen draaien.
Allicht ben je met generator of andere energiebronnen net onafhankelijk / off grid ready.

Ik lees trouwens ook dat je de 2300kwh wil compenseren met zonnepanelen.
Bedoel je dan niet dat je gewoon "saldeert" en probeert op 0kwh te komen eind van het jaar?
Een reeks zonnepanelen is "way much cheaper" als een off grid systeem.

DPC Chef-kok :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
Apparatuur zoals koelkasten in caravans en campers werken toch ook op DC?

Wat ik mij ook nog afvraag is of je gangbare huisinstallatie voor elektra ook voor DC zou kunnen gebruiken. Iemand?

Het is buiten Nederland inderdaad veel gangbaarder om off-grid te leven. Of omdat er geen betrouwbaar stroomnet is of een aansluiting veel te duur is.

Zo hebben wij een keer in Zuid-Afrika een week in een moderne bungalow doorgebracht die niet was aangesloten op het stroomnet. Er was een accusysteem met zonnepanelen en alle apparatuur was elektrisch. Was echt niet primitief of zo. Toegegeven ze hebben daar veel meer zonuren dan hier in Nederland, ook in de winter.

@Truus01 Gangbare wijsheid is dat je ongeveer 1 hectare bos nodig hebt om duurzaam te kunnen verwarmen op eigen hout.

Warm water op hout zijn inderdaad ook goede (combinatie) oplossingen voor. Koken op hout kan eventueel ook maar is wel wat meer iets voor het 'alternatieve' huishouden. Kost veel meer tijd.

@Xanquezer Wij hebben nu 3200wp zonnepanelen waarmee we ongeveer ons hele jaarverbruik salderen.

[ Voor 4% gewijzigd door marktweakt op 23-04-2024 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
marktweakt schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:30:
Het is buiten Nederland inderdaad veel gangbaarder om off-grid te leven. Of omdat er geen betrouwbaar stroomnet is of een aansluiting veel te duur is.

@Xanquezer Wij hebben nu 3200wp zonnepanelen waarmee we ongeveer ons hele jaarverbruik salderen.
Klopt, je ziet veel in zonnigere landen off grid systemen. (als referentie wil ik je wijzen op Victron World)
Idem op schepen zie je het veel (zonnepanelen en de generator van het schip)

Ah zo, en dan wil je de restjes die je over houd opvangen en hergebruiken in de avond uren (o.a.)?
Of hoe moet ik dit precies zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
Xanquezer schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:39:
[...]

Klopt, je ziet veel in zonnigere landen off grid systemen. (als referentie wil ik je wijzen op Victron World)
Idem op schepen zie je het veel (zonnepanelen en de generator van het schip)

Ah zo, en dan wil je de restjes die je over houd opvangen en hergebruiken in de avond uren (o.a.)?
Of hoe moet ik dit precies zien?
Ik zou best wel flink willen investeren in bijvoorbeeld meer zonnepanelen en accuopslag etc. als ik een goede off-grid casus zou kunnen maken zonder dat ik extreem veel aan comfort zou moeten inleveren. En ik denk velen met mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Laatst online: 11:39

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
2300kWh, dat is exclusief koken, WP en EV neem ik aan?

Zelfs als het dat blijft is dat nog steeds 6kWh per dag gemiddeld. In december en januari zijn er dagen aan een dat ik maar 0,06Wh/Wp doe. Voor 6kWh moet je dan 100kWp hebben liggen. Toegegeven, het gemiddelde lag op 0,29Wh/Wp, dat is nog steeds 20,7kWp. Dus het zal daar ergens tussen moeten liggen en dan moet je ook nog accu's hebben die de matige dagen op rij kunnen afvangen.

Dus in Nederland gaat het heel lastig zijn om er echt vanaf te komen en dat uit groenen bronnen op te vangen. Nu kan je dat natuurlijk ook op vervuilendere manieren doen maar dat zie ik ook niet snel goedkopere zijn. Zeker niet als de overheid daar op stuurt. En hopelijk dus tot een regeling gaan komen om salderen af te schaffen. Want hoe fijn ik het nu als huiseigenaar ook vind, het is voor de toekomst niet vol te houden.

Dus naar mijn idee win je al een heeeel stuk meer als je al je eigen verbruik kunt spreiden over een dag of paar dagen. Het net zou het al rustiger hebben als je die 6kWh als constante 250W eruit zou trekken. Of nog beter, mee zou schommelen met het aanbod.

En voor AC vs DC is tegenwoordig wel weer meer naar DC gegaan ja. Maar dat is eigenlijk vooral omdat wel met elektronica tegenwoordig zo goed AC kunnen maken. Dus ja, dan kan je prima een synchrone motor gebruiken in een koelkast, duurdere doen dat ook wel. Maar in het geheel blijven er (in ieder geval) drie nadelen aan DC.
- Het is een stuk lastiger te onderbreken, schakelaars, zekeringen en automaten hebben daar dus meer moeite mee.
- Distributie via een 3-fase systeem is 3x zo effectief als 1-fase (incl DC)
- Een DC lek werkt ook gelijk corrosie in de hand

Dus ja, samen met het feit dat het AC net er al ligt en omzetting naar DC tegenwoordig ook effectief en goedkoop is snap ik wel dat we dat primair blijven gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Een mobiele accu op 4 wielen zou hierin wel kunnen helpen. Kan je opladen op kantoor, en thuis weer ontladen.

Financieel en qua milieu kan je beter de bestaande netaansluiting gebruiken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 31-05 19:55

de Peer

under peer review

Ons mooie elektranet en je gasleiding inruilen voor houtstook vind ik persoonlijk geen vooruitgang. Voelt als terug in de tijd gaan.
Maar de gedachte zelf is wel interessant

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
Dre schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:46:
Een mobiele accu op 4 wielen zou hierin wel kunnen helpen. Kan je opladen op kantoor, en thuis weer ontladen.

Financieel en qua milieu kan je beter de bestaande netaansluiting gebruiken.
250 kilo accu op en neer rijden 8)7
marktweakt schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:43:
[...]

Ik zou best wel flink willen investeren in bijvoorbeeld meer zonnepanelen en accuopslag etc. als ik een goede off-grid casus zou kunnen maken zonder dat ik extreem veel aan comfort zou moeten inleveren. En ik denk velen met mij.
De theorie blijft dat de wintermaanden verdomde moeilijk zijn in NL... (mits je n generator of WKK wilt...)
De overige 10 maanden zijn er goeie oplossingen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:18
Je verbruik is nog niet heel erg hoog, heb je ruimte voor 50 panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Xanquezer schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:49:
[...]

250 kilo accu op en neer rijden 8)7
250kg lijkt me meer een accupakket op 2 wielen, maar dan moet je een helm op. De elektrische auto's op 4 wielen gaan snel richting de 2000kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Septillion schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:44:
2300kWh, dat is exclusief koken, WP en EV neem ik aan?

Zelfs als het dat blijft is dat nog steeds 6kWh per dag gemiddeld. In december en januari zijn er dagen aan een dat ik maar 0,06Wh/Wp doe. Voor 6kWh moet je dan 100kWp hebben liggen. Toegegeven, het gemiddelde lag op 0,29Wh/Wp, dat is nog steeds 20,7kWp. Dus het zal daar ergens tussen moeten liggen en dan moet je ook nog accu's hebben die de matige dagen op rij kunnen afvangen.
Klopt, geen elektrisch fornuis, WP en EV hier.
Goede berekening, dank. We zouden het elektra verbruik nog wel flink wat kunnen verlagen, maar dan nog zouden we flink wat panelen moeten bijleggen en investeren in opslag. En dat is duur.
En voor AC vs DC is tegenwoordig wel weer meer naar DC gegaan ja. Maar dat is eigenlijk vooral omdat wel met elektronica tegenwoordig zo goed AC kunnen maken. Dus ja, dan kan je prima een synchrone motor gebruiken in een koelkast, duurdere doen dat ook wel. Maar in het geheel blijven er (in ieder geval) drie nadelen aan DC.
- Het is een stuk lastiger te onderbreken, schakelaars, zekeringen en automaten hebben daar dus meer moeite mee.
- Distributie via een 3-fase systeem is 3x zo effectief als 1-fase (incl DC)
- Een DC lek werkt ook gelijk corrosie in de hand

Dus ja, samen met het feit dat het AC net er al ligt en omzetting naar DC tegenwoordig ook effectief en goedkoop is snap ik wel dat we dat primair blijven gebruiken.
Ik heb ook eens ergens gelezen dat er voor AC is gekozen omdat dit aanzienlijk minder verliezen bij transport over lange afstanden oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
jadjong schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:51:
Je verbruik is nog niet heel erg hoog, heb je ruimte voor 50 panelen?
Als het moet dan zouden we dat wel kwijt kunnen op Zuid, West en Oost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

@DukeBox Een EV is denk ik niet realistisch in een of-grid situatie. Hoe ga je die opladen?
Bij LPG zou ik nog steeds afhankelijk van anderen (overheid, prijsprikkels etc.) zijn. Dit heeft denk ik niet mijn voorkeur. Dan kan ik net zo goed de gasaansluiting behouden.
Dat is verschillend per situatie, hoe dan ook is een van de vereisten dat je genoeg PV hebt om in de donkere periodes genoeg accu capaciteit te vullen om de nacht door te komen.

Met betrekking tot de EV, veelal is doordeweeks thuis overdag opladen niet een optie gezien je deze vaak gebruikt om naar werk te gaan maar als je daar de optie hebt om te laden valt dat probleem al af.

Als je een auto hebt die PV to 'grid' ondersteund, kan je die ook als accu gebruiken, als je maar een paar dagen per jaar thuis energie tekort komt kan je je auto ergens aan een snel-laad paal hangen en vervolgens weer thuis gebruiken.

Het is ook belangrijk om een auto met ruime capaciteit te nemen, volledig leegrijden en thuis opladen is dan 's avonds opladen uiteraard ook geen optie meer. Als woon/werk verkeer niet veel is kan je ook nog denken aan een plug-in.

Vergeet niet dat met de komende prijsdalingen van LiFePO4 accu's het ook iets kan zijn om op naar toe te bewegen en op moment dat saldering komt te vervallen die omslag te maken.

Kortom, of het wel/niet haalbaar is is van heel veel dingen afhankelijk.

Zelf heb ik voor ogen om naar een 10A aansluiting te gaan. Dat is genoeg om die paar nachten zonder accu capaciteit door te komen. Een plug-in EV staat bij ons 4 van de 7 dagen stil voor de deur en woon/werk verkeer is allemaal < 40km per dag. Tanken (lees: bijvullen) doen we zo'n 6 keer per jaar voornamelijk voor vakanties en de uitzonderlijke lange ritten. Alles met accu's is nog spielerei in NL zolang salderen nog kan of je moet het zo groot aanpakken dat je met je accu's kan inspelen op de energie markt. Maar ook dan heb ik nog geen overtuigende berekeningen gezien en off-grid is dan uiteraard helemaal geen optie.

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 23-04-2024 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-05 08:45

Metro2002

Memento mori

dragonhaertt schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 18:16:
[...]

Bijna alle apparaten werken op een andere DC spanning.
Als je geen ac/dc nodig hebt, heb je wel een DC/DC nodig. Dat zou betekenen dat elk apparaat anders ontworpen moet worden. Ze zijn ontworpen voor massa productie, dus voor wat de meeste mensen nodig hebben/willen.

Dc/dc omzetten is(was) een stuk lastiger (en duurder) dan ac/ac is. Daarom is ons lichtnet AC.
Als je nu alles opnieuw zou kunnen ontwerpen met moderne halfgeleider technologie dan zou een DC net en DC apparatuur logisch zijn, maar zo is het nou eenmaal niet.

Daarom is apparatuur ac. Daarom is het duur om DC apparatuur te maken (losse DC converter moeten toevoegen)
Daarom is een heel huis op DC duur. Daarom is een off-grid systeem duur.

Daarom ga je geen geld besparen door off grid te gaan.
Er bestaat al even een vrij universele DC standaard: USB
Bijna alles wat je in huis wilt gebruiken is er ook in USB vorm met uitzondering wellicht van koelkast en vriezer, daarvoor zal je nog een AC omvormer moeten hebben maar een moderne zuinige vriezer en koelkast vragen ook niet veel energie (die van ons doen zo'n 25w per uur)

Laptops, verlichting, televisies, losse schermen, mobieltjes, speakers en zelfs scheerapparaten, alles is USB te krijgen tegenwoordig. Als wij op vakantie gaan doen we ook alles 'offgrid' met een grote powerbank met PD en een 60w zonnepaneel. Voldoende voor verlichting, tablets, laptops en telefoons opladen.

Om qua stroom zelfvoorzienend te zijn is dan ook op zich niet zo heel moeilijk als je eenmalig investeert in USB (of dc) apparaten.

Het lastige zijn de gigantische stroomverbruikers om te verwarmen zoals kookplaten en warmtepompen. Als je die kunt vervangen door hout of lpg dan ben je eigenlijk al snel klaar.

Qua vervoer is een EV of elektrische motorfiets wel een hele grote energieslurper maar met voldoende panelen of gewoon altijd naar de snellader is dat ook niet direct een issue maar een ebike of gewone fiets is natuurlijk een heel stuk simpeler en goedkoper op te laden. (denk gemiddeld 400Wh voor een fiets tov maar liefst 30-60Kwh voor een auto of motorfiets. Aan de andere kant als je een Vehicle to grid auto koopt kun je daar natuurlijk ook weer gebruik van maken.

Moet je compromissen sluiten als je volledig offgrid gaat? Ja , kan je comfortabel leven op deze manier? ook ja.

Kampeerwinkels en prepwinkels zijn je vriend denk ik zo.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• t14wo
  • Laatst online: 07:32
marktweakt schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:43:
[...]

Je spreekt jezelf nogal tegen. Eerst vind je elektra te duur en ben je bang dat je aansluiting in de toekomst (ooit) duur wordt. Aan de andere kant wil je onrealistisch veel investeren om off grid te gaan.

Je begrijpt dat als je off grid wil, je ZELF verantwoordelijk ben voor je complete netwerk. Dus nu mag je, in plaats van een paar honderd per jaar, alles zelf bekostigen. En vergeet onderhoud, schade en slijtage niet. je batterij die je nodig gaat hebben mag je na 10 (of 15?) jaar vervangen. Je zonnepanelen schrijven af. De omvormers, sinusvormers en weet ik veel slijten.

Je bent gaat van een extreem betrouwbaar elektriciteitsnetwerk naar een houtje touwtje omdat je denkt het wel even goedkoper te kunnen doen. Dat gaat natuurlijk nooit lukken. Zelfs de grootste hobbyist doet dit niet. Er is een reden dat off grid installaties in Nederland op 2 handen te tellen zijn. Want je kent Hollanders; als er écht geld te besparen valt, zou het al lang gedaan worden.

Enne, elektra wordt duurder in Nederland? https://www.nu.nl/economi...g-als-voor-de-crisis.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 31-05 12:50
heb je plek voor een windmolen?
zoiets: https://www.ad.nl/wonen/j...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
dus niet zo”n 200 watt ding van ali maar gewoon een 12 meter paal en wat echt vermogen. meer wil je ook niet want je kunt ook niet meer terugleveren.
Ik schat een 12-20k euro?
als je verder hout moet stoken om het warm te houden en op benzine moet blijven rijden omdat je niet kunt laden is jouw bijdrage aan een duurzamere wereld natuurlijk disputabel.

Mijn buurvrouw kookt en verwarmt verder op hout met zo”n groot gietijzeren fornuis en dat bevalt haar prima dus dat is misschien een easy oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanquezer
t14wo schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 20:05:
[...]

Je spreekt jezelf nogal tegen. Eerst vind je elektra te duur en ben je bang dat je aansluiting in de toekomst (ooit) duur wordt. Aan de andere kant wil je onrealistisch veel investeren om off grid te gaan.

Je begrijpt dat als je off grid wil, je ZELF verantwoordelijk ben voor je complete netwerk. Dus nu mag je, in plaats van een paar honderd per jaar, alles zelf bekostigen. En vergeet onderhoud, schade en slijtage niet. je batterij die je nodig gaat hebben mag je na 10 (of 15?) jaar vervangen. Je zonnepanelen schrijven af. De omvormers, sinusvormers en weet ik veel slijten.

Je bent gaat van een extreem betrouwbaar elektriciteitsnetwerk naar een houtje touwtje omdat je denkt het wel even goedkoper te kunnen doen. Dat gaat natuurlijk nooit lukken. Zelfs de grootste hobbyist doet dit niet. Er is een reden dat off grid installaties in Nederland op 2 handen te tellen zijn. Want je kent Hollanders; als er écht geld te besparen valt, zou het al lang gedaan worden.

Enne, elektra wordt duurder in Nederland? https://www.nu.nl/economi...g-als-voor-de-crisis.html
Recht voor z`n raap, heerlijk.
Ik sluit me erbij aan ondanks dat ik zelf met een thuisaccu speel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
marktweakt schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 20:00:
[...]

Als het moet dan zouden we dat wel kwijt kunnen op Zuid, West en Oost.
Als je dan ook nog ergens twee vierkante meter aan stevige wandruimte hebt met daarnaast plek voor een halve kubieke meter aan accu's dan moet je een heel eind komen. Die panelen zo verdeeld scheelt je een beetje in accu-capaciteit.

Het is wel duur in vergelijking met een netaansluiting + drie maanden afname.

[ Voor 8% gewijzigd door jadjong op 23-04-2024 20:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Het valt en staat met wat je eisen zijn.
In Alaska redden ze het ook met hout en olie lampen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Sterker nog, als ik de inflatie meereken betalen we nu al minder dan voor de crisis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 31-05 12:50
ik heb em, gewoon de cv en het gasfornuis laten staan, wat extra zonnepanelen en deze aanschaffen: https://nl.aliexpress.com...08b3a5c&afSmartRedirect=y

elektrolyzer voor thuis. tankje eraan en je kunt je eigen gas opslaan, ombouwsetje voor de cv en je formuis en je kunt zo aan de gang.

Iemand moet dit toch gewoon gaan proberen om te kijken of het werkt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Lochnes schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 20:08:
heb je plek voor een windmolen?
zoiets: https://www.ad.nl/wonen/j...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
dus niet zo”n 200 watt ding van ali maar gewoon een 12 meter paal en wat echt vermogen. meer wil je ook niet want je kunt ook niet meer terugleveren.
Ik schat een 12-20k euro?
als je verder hout moet stoken om het warm te houden en op benzine moet blijven rijden omdat je niet kunt laden is jouw bijdrage aan een duurzamere wereld natuurlijk disputabel.

Mijn buurvrouw kookt en verwarmt verder op hout met zo”n groot gietijzeren fornuis en dat bevalt haar prima dus dat is misschien een easy oplossing.
Tja die kleine windmolens zie ik hier ook steeds meer verschijnen. Ook steeds meer aanvragen voor vergunningen zie ik voorbij komen.
Zou misschien wel een oplossing voor een (groot) deel van de winter zijn. Maar ja, het prijskaartje :o

Dat koken op hout is misschien toch iets waar je gewoon aan zou moeten wennen.

Ik volg trouwens Martijn Doolaard op Youtube. Die woont nu in de Italiaanse Alpen en heeft een prachtige massakachel met een oven daarboven gebouwd. Hij combineert verwarmen van het huis dus met koken op een hele slimme manier. Vergt wel aanpassing van je dagelijkse routine als je zoiets zou gaan doen. Is wel iets anders als een 4-pits gasstel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Metro2002 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 20:02:
[...]

Er bestaat al even een vrij universele DC standaard: USB
Bijna alles wat je in huis wilt gebruiken is er ook in USB vorm met uitzondering wellicht van koelkast en vriezer, daarvoor zal je nog een AC omvormer moeten hebben maar een moderne zuinige vriezer en koelkast vragen ook niet veel energie (die van ons doen zo'n 25w per uur)

Laptops, verlichting, televisies, losse schermen, mobieltjes, speakers en zelfs scheerapparaten, alles is USB te krijgen tegenwoordig. Als wij op vakantie gaan doen we ook alles 'offgrid' met een grote powerbank met PD en een 60w zonnepaneel. Voldoende voor verlichting, tablets, laptops en telefoons opladen.

Om qua stroom zelfvoorzienend te zijn is dan ook op zich niet zo heel moeilijk als je eenmalig investeert in USB (of dc) apparaten.

Het lastige zijn de gigantische stroomverbruikers om te verwarmen zoals kookplaten en warmtepompen. Als je die kunt vervangen door hout of lpg dan ben je eigenlijk al snel klaar.

Qua vervoer is een EV of elektrische motorfiets wel een hele grote energieslurper maar met voldoende panelen of gewoon altijd naar de snellader is dat ook niet direct een issue maar een ebike of gewone fiets is natuurlijk een heel stuk simpeler en goedkoper op te laden. (denk gemiddeld 400Wh voor een fiets tov maar liefst 30-60Kwh voor een auto of motorfiets. Aan de andere kant als je een Vehicle to grid auto koopt kun je daar natuurlijk ook weer gebruik van maken.

Moet je compromissen sluiten als je volledig offgrid gaat? Ja , kan je comfortabel leven op deze manier? ook ja.

Kampeerwinkels en prepwinkels zijn je vriend denk ik zo.
USB is qua spanning alles behalve universeel.
5V, 6V, 21.5V, 50.9V
Als je een DC net aanlegt zal je dus alsnog een DC->USB converter nodig moeten hebben voor elk apparaat (die kan handshaken).

USB lampen?
USB PC?

Wasmachines, vaatwasser, koelkast, vriezer, desktop, autolader, warmtepomp, afzuigkap, kookplaat, TV, noem maar op.

Die vlieger gaat dus niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Overigens vind ik het best een interessante casus om over te brainstormen, maar (elektrische) verwarming en koken vervangen voor houtstook lijkt me een bijzonder slecht advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-05 08:45

Metro2002

Memento mori

dragonhaertt schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 20:47:
[...]

USB is qua spanning alles behalve universeel.
5V, 6V, 21.5V, 50.9V
Als je een DC net aanlegt zal je dus alsnog een DC->USB converter nodig moeten hebben voor elk apparaat (die kan handshaken).

USB lampen?
USB PC?

Wasmachines, vaatwasser, koelkast, vriezer, desktop, autolader, warmtepomp, afzuigkap, kookplaat, TV, noem maar op.

Die vlieger gaat dus niet op.
Alle USB is backwards compatible dus een 5v usb apparaat doet het ook prima in een USB-C outlet die ook 21v PD ondersteund ;) Enkel een kwestie van rekening houden met aanleggen van outlets, de apparaten zijn dan het probleem in elk geval niet meer.

Wasmachine en vaatwasser was ik inderdaad vergeten maar ook dat is prima op te lossen met een inverter natuurlijk. Desktop kun je prima vervangen door laptops, tv kun je ook kijken op een laptop of grote monitor die op usb-c draait.

Grote stroomverbruikers zoals warmtepompen en kookplaten zijn de echte uitdaging maar als je die kunt vervangen door lpg of hout heb je de grooste problemen ondervangen. Auto is natuurlijk optioneel en kun je ook elders opladen (openbare laadpaal of snelladers).

Je zult consessies moeten doen maarja hoeveel dat je comfort beinvloedt is aan jezelf. Wij doen bv al jaren alles op laptops (ook gamen) en kijken eigenlijk nooit tv, zou het ding niet eens missen als ie er niet meer stond. En zelfs een koelkast of vriezer is natuurlijk optioneel als de supermarkt om de hoek zit. Vaat kun je ook met de hand wassen en een handwas is ook een optie als je écht lowtech wilt gaan. We hebben eeuwenlang niet anders gedaan. Als je gaat kamperen heb je ook geen wasmachine of vaatwasser. Meer werk? Jep, krijg je er wat voor terug: Een extreem laag energievebruik waardoor je zelfvoorzienend kan zijn.

Is dat goedkoper dan gewoon op het lichtnet aangesloten blijven? Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid: Absoluut niet.
Is het leuk? Jep :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Laatst online: 07:32
marktweakt schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 20:22:
[...]

Tja die kleine windmolens zie ik hier ook steeds meer verschijnen. Ook steeds meer aanvragen voor vergunningen zie ik voorbij komen.
Zou misschien wel een oplossing voor een (groot) deel van de winter zijn. Maar ja, het prijskaartje :o

Ik volg trouwens Martijn Doolaard op Youtube. Die woont nu in de Italiaanse Alpen en heeft een prachtige massakachel met een oven daarboven gebouwd. Hij combineert verwarmen van het huis dus met koken op een hele slimme manier. Vergt wel aanpassing van je dagelijkse routine als je zoiets zou gaan doen. Is wel iets anders als een 4-pits gasstel :)
Nog steeds laat je geen enkele kennis van elektriciteitsnetwerken zien en wil je wel je eigen privé netwerk gaan opzetten. Hoe denk je dat je dat gaat lukken?

Je gaat toch ook niet je eigen autogarage beginnen? Of zelf al je eten produceren? Of je eigen houtwerkplaats voor meubels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
marktweakt schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 20:22:
[...]

ach zodra je off-grid wil, dan moet je niet meer denken aan een prijs kaartje.
dingen gezamenlijk doen is altijd goedkoper als iets in je 1tje doen.
off-grid kost gewoon geld veel geld.

hout koken ken ik nog van vroeger(toen je dat nog met een lange OE schreef.).
houtkool maken en dat gebruiken is als een stuk makkelijker, maar knotwilgen hebben helpt ook goed.
dat hout is lichter en brand beter voor koken.

nog een trukje waar je naar kunt kijken.
peltier elementen werken ook anders om.
door 1 kant te verwarmen en de andere kant te koelen kun je stroom opwekken.
dus de hout stook kan ook een kleine stroom opwekken als je wil.
maar ook hier hoge temperatuur elementen goedkoop, nop.
(maar kleine hoeveelheid W in de winter maanden kunnen goud waard zijn voor off-grid.)

handige tip: begin eerst met een kleine caravan set als bij setje.
een paar zonnepanelen + laadregelaar + accu, het kost maar een 1 a 2k€ en geeft je naast wat je hebt al wat experimenteer ruimte om kennis op te doen.

(100% off-grid gaan is gewoon duur en onverstandig en voor veel mensen te veel inleveren in luxe.
maar experimenteer ik houd je niet tegen. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Metro2002 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 08:58:
[...]

Alle USB is backwards compatible dus een 5v usb apparaat doet het ook prima in een USB-C outlet die ook 21v PD ondersteund ;) Enkel een kwestie van rekening houden met aanleggen van outlets, de apparaten zijn dan het probleem in elk geval niet meer.
Ja, natuurlijk kan dat, maar zoals ik zei is dat niet goedkoop.
Dan zal je voor elk 'stopcontact' een 100W USB adapter moeten hebben.

Dan heb je dus alsnog op elk 'stopcontact' een DC-DC converter. Ik weet niet eens of die USB adapters DC->USB wel bestaan. In ieder geval is dat niet goedkoper dan een AC->USB adapter, dus dan zit je alsnog met een converter voor elk apparaat.
Het hele argument "elk apparaat werkt op DC" gaat dus niet op, omdat je ook bij een DC bus een adapter per apparaat nodig hebt (50e de stuk).
Dat, omdat niet elk apparaat op dezelfde DC spanning werkt.

Stel dat élk apparaat op 48V zou werken, dan zou je daar misschien iets mee kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2080528

Voor mij zullen de pek, veren en hooivorken wel klaarstaan, maar ik zou voorlopig niet meedoen aan deze massahysterie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
migjes schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 18:59:
[...]

ik heb geen idee wat de toekomst brengt, heb wel een kristallen bol, maar een partij wazig hij is. ;)
PWC heeft hier wat onderzoek naar gedaan, zie
https://www.pwc.nl/nl/per...ening-van-de-toekomst.pdf

Ik kijk zelf graag naar homestead rescue (oa op Discovery channel). Bottom line: off-grid en zelfvoorzienend zijn is geweldig, maar een voltijdsbaan met veel tegenslagen (hoewel we hier weinig last hebben van overstromingen, vulkanen of 30 graden vorst).

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 31-05 19:55

de Peer

under peer review

Anoniem: 2080528 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:31:
Voor mij zullen de pek, veren en hooivorken wel klaarstaan, maar ik zou voorlopig niet meedoen aan deze massahysterie.
welke massahysterie?

Pek en veren zijn wat mij betreft voor mensen die hout stoken verkiezen boven het elektranet.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 24-04-2024 11:36 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
dragonhaertt schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:25:

Stel dat élk apparaat op 48V zou werken, dan zou je daar misschien iets mee kunnen doen.
Er zijn genoeg buck/boost convertors die van een wijd bereik aan DC ingangsspanning netjes 5V of 12V maken. Soms is de uitgangsspanning vast, soms instelbaar. Om de brei aan adapters in de netwerkkast uit te roeien heb ik een 20V voeding genomen en die samen met twee buck convertors in een doosje ingebouwd. Daar komt 20V, 12V en 9V uit.
Dit door heel het huis uitvoeren met een 48V accu als bron is kabeltechnisch iets meer dan een middagje werk :+, een vaste plek is echter prima te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

jadjong schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:45:
[...]

Er zijn genoeg buck/boost convertors die van een wijd bereik aan DC ingangsspanning netjes 5V of 12V maken. Soms is de uitgangsspanning vast, soms instelbaar. Om de brei aan adapters in de netwerkkast uit te roeien heb ik een 20V voeding genomen en die samen met twee buck convertors in een doosje ingebouwd. Daar komt 20V, 12V en 9V uit.
Dit door heel het huis uitvoeren met een 48V accu als bron is kabeltechnisch iets meer dan een middagje werk :+, een vaste plek is echter prima te doen.
Het originele argument was: "Als je alles op DC laat werken heb je geen AC-DC converters nodig"

Deze AC-DC converters vervangen door DC-DC converters maakt het hele argument ongedaan.
Dat is mijn punt.

Dat het technisch gezien kan betwist niemand. Dat het niet goedkoper is ontkracht de originele redenatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
lol, pagina 2: Het document is niet opgesteld met het oog op, of bedoeld te dienen als basis voor, enige (investerings-)beslissing.
etc etc.....
dus ook hun kristallen bol is wat wazig. ;)
Ik kijk zelf graag naar homestead rescue (oa op Discovery channel). Bottom line: off-grid en zelfvoorzienend zijn is geweldig, maar een voltijdsbaan met veel tegenslagen (hoewel we hier weinig last hebben van overstromingen, vulkanen of 30 graden vorst).
vind dat geen goed voorbeeld, is meer entertainment als iets wat ik zou doen.
ik houd het lekker op mijn volkstuintje, met wat groenten en kruiden.
(wat zelfs eigenlijk ook niet kosten effectief is, zodra ik tuin asperges/tuinbonen/courgettes heb, dan zijn ze spot goedkoop op de markt.
de kruiden daar in tegen, jep dat is zeer kosten effectief, dingen zoals djeroekperoet/kerriebladboom/szechuan peper etc etc zijn duur en wel kosten effectief, maar dat is luxe en niet perse nodig.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-05 23:14
off grid is makkelijk, maar niet met een gewoon huis/levensstijl en bijbehorend energieverbruik. Als je max 2 kwh per dag nodig hebt ofzo wordt het haalbaarder, maar dan ga je naar een kleine camper of tiny house met paar ledjes, minikoelkast misschien en dan ben je er.

de premisse uit de TS kan in elk geval van tafel. er is geeb universum waarin je in NL eeb caaus gemaakt krijgt voor besparen tov gewoon een stroomkabel en offgrid gaan. Alleen al voor het hebben can die stroomaansluiting krijg je nota bene geld toe. @marktweakt kijk nou eerst eens goed naar je jaarafrekening en probeer die te doorgronden ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
jadjong schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:45:
[...]

Zou je hier niet gewoon de bestaande AC bekabeling voor kunnen gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
marktweakt schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:10:
[...]

Zou je hier niet gewoon de bestaande AC bekabeling voor kunnen gebruiken?
Bij een 48V accu en 16A bekabeling haal je nog maar 750W uit een stopcontact. Prima voor de wekker maar de waterkoker wordt een uitdaging. :+ Als je thuis DC wilt ontkom je niet aan een periode parallel draaien met AC.

[ Voor 10% gewijzigd door jadjong op 24-04-2024 15:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:08

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Met die 750W smelt de boel inderdaad niet en is het 'veilig'.
De bekabeling is ook uitgedacht op max 10% verlies onder vollast op 230V, dat komt op 23V verlies. Met 48V houd je dus bij kabel hergebruik worst case 25V en <400W over. Succes daarmee :)

Je kunt je energie beter inzetten om een energiecollectief op te zetten dat je wél vertrouwt dan jezelf buiten de samenleving te proberen te plaatsen.

[ Voor 20% gewijzigd door Proton_ op 24-04-2024 15:19 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:55
Als je het melkkoe argument gebruikt om off grid te willen dan ga ik ervan uit dat kosten belangrijk zijn?
Dan is de enige optie emigreren, in NL is er namelijk geen manier om volledig offgrid te gaan op een manier die goedkoper is dan je stroom gewoon afnemen. Of je moet in de wintermaanden je verbruik drastisch omlaag brengen.

De goedkoopste volgende optie is waarschijnlijk veel zonnepanelen leggen en een aggregraat erbij voor de wintermaanden.

Het kleine windmolen idee is al zo vaak gedebunkt dat het om te huilen is. Die dingen leveren nauwelijks stroom, dat zit in de natuurkundewetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Als in huis alles in orde is je toch 23 volt kwijt raakt dan maak je je niet druk over de energierekening.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Ons verbruik zou nog wel een flink stuk naar beneden kunnen als dat nodig zou zijn denk ik.
Ik zou zeggen: begin daar vandaag al mee! Ga niet wachten op oplossingen maar als je wilt besparen kan je morgen al beginnen met het halveren van je stroomverbruik. Tv er uit, computer weg, oven weg, etc. Of zijn dit allemaal loze woorden? Want flink verminderen betekent ook flink inleveren op een stuk luxe of inleveren op de moderne tijd...
marktweakt schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:57:
. We zouden het elektra verbruik nog wel flink wat kunnen verlagen
Nou, doen! Wat houdt je tegen dat je het nog niet flink hebt verlaagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
jadjong schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:11:
[...]

Bij een 48V accu en 16A bekabeling haal je nog maar 750W uit een stopcontact. Prima voor de wekker maar de waterkoker wordt een uitdaging. :+ Als je thuis DC wilt ontkom je niet aan een periode parallel draaien met AC.
Is die 16A beperking niet alleen van toepassing bij een voltage van 230VAC?

De kern-diameter van mijn solarbekabeling is ongeveer gelijk aan de kern-diameter van de AC bekabeling en daar kan zo'n 18A bij 450VDC doorheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
marktweakt schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:10:
[...]

Is die 16A beperking niet alleen van toepassing bij een voltage van 230VAC?

De kern-diameter van mijn solarbekabeling is ongeveer gelijk aan de kern-diameter van de AC bekabeling en daar kan zo'n 18A bij 450VDC doorheen?
Solar is 4mm2 of 6mm2, AC in huis 2.5mm2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
jadjong schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:16:
[...]

Solar is 4mm2 of 6mm2, AC in huis 2.5mm2.
Als ik hier bijvoorbeeld kijk: https://www.elektramat.nl/kennisbank/aderdikte/ dan zie ik dat een kabel met een 2,5mm3 aderdikte tot maximaal 9kW vermogen belast mag worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je stroomverbruik kunt beperken dan kan veel. Op campings zitten mensen met kleine setjes (van een paar duizend euro) en die kijken tv (ook overwinteraars dus die wonen daar practisch gezien een half jaar), zetten koffie. Alleen kun je natuurlijk niet alles doen daarop. Je moet een beetje kijken welke apparaten je echt nodig hebt en of daar zuinige versies van zijn.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
marktweakt schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:34:
[...]

Als ik hier bijvoorbeeld kijk: https://www.elektramat.nl/kennisbank/aderdikte/ dan zie ik dat een kabel met een 2,5mm3 aderdikte tot maximaal 9kW vermogen belast mag worden?
230x16 en 230x23 zijn in beide gevallen geen 9kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
jadjong schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:01:
[...]

230x16 en 230x23 zijn in beide gevallen geen 9kW.
Jouw berekening was:
Bij een 48V accu en 16A bekabeling haal je nog maar 750W uit een stopcontact.
Je haalt volgens die link echter maximaal 9000W uit het stopcontact en niet 750W als je alleen naar de kabeldiameter van 2.5mm3 kijkt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
marktweakt schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:20:
[...]

Jouw berekening was:

[...]

Je haalt volgens die link echter maximaal 9000W uit het stopcontact en niet 750W als je alleen naar de kabeldiameter van 2.5mm3 kijkt...
9000 Watt gedeelt door 48Volt... bijna 188 Ampere door een 2,5mm2 gaat vast een mooie lichtslang worden...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

marktweakt schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:20:
[...]

Jouw berekening was:

[...]

Je haalt nu volgens mij vanalles door elkaar.

Stel je hebt een 48V DC bus in huis, dan kan je (met 2.5mm2) maar 750 uit de muur halen.
Bij 230V AC krijg je zo'n 4000W uit een 'normaal' stopcontact (16A groep)

Maximaal zou je theoretisch gezien een 2.5mm2 draad tot 25A kunnen belasten. Leg je hem naast een andere draad (L+N) dan wordt dat al minder. Doe je hem in een buis en in de muur dan wordt dat ook minder. Daarom is in huizen een 'standaard' groep afgezekerd op 16A.

Stel je gebruikt dus je bestaande bekabeling voor een DC net van 48V, dan kan je maximaal 750 watt aansluiten per bestaande groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
@dragonhaertt
Wattage = Voltage x Ampèrage

Volgens de link die ik stuurde mag een kabelkern van 2.5mm3 tot maximaal 9000W belast worden.

9000W/48V=187.5A bij 48V

Waar ben je het hier niet mee eens?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

marktweakt schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:46:
@dragonhaertt

Volgens de link die ik stuurde mag een kabelkern van 2.5mm3 tot maximaal 9000W belast worden.

9000W/48V=187.5A bij 48V

"Volgens de link die ik stuurde mag een kabelkern van 2.5mm3 tot maximaal 9000W belast worden."
ALS er 230V AC op die kabel staat.

Je mag een kabel van 2.5mm2 belasten tot een bepaalde stroom, niet tot een bepaald wattage.
Dat wattage is berekend met aanname van 230V

Als jij 180 ampère door die kabel gaat jagen heb je binnen 2 minuten brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
marktweakt schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:46:
@dragonhaertt

9000W/48V=187.5A bij 48V

In die link die je stuurt staat ook 16 en 23 ampère voor 2.5mm2. Die zijn leidend.

Je haalt dan ook geen 9000W uit een stopcontact. Je haalt maximaal 16 ampère uit een stopcontact en afhankelijk van de spanning is dat 16W bij 1volt of 3680W bij 230 volt.

[ Voor 17% gewijzigd door jadjong op 25-04-2024 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
Interessant artikeltje vandaag op Tweakers: https://tweakers.net/revi...onder-netaansluiting.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Laatst online: 23-05 07:24
jadjong schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:17:
[...]

In die link die je stuurt staat ook 16 en 23 ampère voor 2.5mm2. Die zijn leidend.

Je haalt dan ook geen 9000W uit een stopcontact. Je haalt maximaal 16 ampère uit een stopcontact en afhankelijk van de spanning is dat 16W bij 1volt of 3680W bij 230 volt.
Exact, die 9kW is bij de 2 maxima van de kabel:400 V en 23 A. Beide waarden mag je niet overschrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Ok helder. Bedankt voor de nadere uitleg iedereen over de belastbaarheid van bekabeling.

Hergebruik van reguliere AC bekabeling thuis als DC bekabeling gaat dus (grotendeels) niet lukken.

Dat betekent dus een flinke klus erbij voor een bestaande woning als je alles wilt omzetten naar DC.

[ Voor 4% gewijzigd door marktweakt op 03-08-2024 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mielus
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 03-03 12:10
Mijn ervaring is dat je met genoeg zonnepanelen en een thuisaccu 7 a 8 maanden helemaal los van het gas/elektriciteit net kan in Nederland. Wil je die andere maanden overbruggen dan zou een WWK op PPO een optie kunnen zijn, commercieel zijn ze duur (40k) als je handig bent kan je zelf bouwen: zelfbouw mini wkk op ppo
Verder heb ik dit nog gevonden https://www.tamatgreen.nl/warmtekrachtkoppeling-wkk-op-ppo/
PPO is makkelijker op te slaan dan aardgas/propaan. Schoon te verbranden en CO2 circulair.
Pagina: 1