Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-05 15:27
Hi Tweakers,

En weer gelazer met m'n Nefit TrendLine HRC25/CW4 uit 2020...

Laatst al de flowsensor kapot en nu verliest hij ongeveer 0.6 bar per uur aan druk.

Vanavond het expansievat vervangen maar dat lijkt het dus niet te zijn. De druk daalt als een malle.

Ergens lekkage in het systeem lijkt mij niet plausibel aangezien het een huis uit 2007 betreft.
Alle leidingen zitten in beton en heb nergens sporen van lekkage in huis.

Warmwater en verwarming wordt ook niet gebruikt dus CV staat gewoon in standby.

Het is mij een raadsel waar die druk heen gaat... iemand een tip?

Ik heb overigens geen onderhoudscontract want vind het regelrechte maffia praktijken.
Liet altijd energiewacht komen voor een eenmalige beurt maar die doen het niet meer...

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:34

Onbekend

...

Een huis uit 2007 is gewoon ruim 15 jaar oud, het blijft niet allemaal nieuw meer. :)

Kijk eens je radiatoren en zichtbare koppelingen eens na op oxidatie en roest.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Onbekend schreef op zondag 5 mei 2024 @ 22:58:
Een huis uit 2007 is gewoon ruim 15 jaar oud, het blijft niet allemaal nieuw meer. :)

Kijk eens je radiatoren en zichtbare koppelingen eens na op oxidatie en roest.
Inderdaad al even gedaan maar echt nergens wat te zien...

Ben er bijna zeker van dat het ergens in de ketel zelf zit.
Overstort lijkt het overigens ook niet te zijn. Die is droog.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:34

Onbekend

...

Verlies je ook druk, als de cv-ketel uit staat?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Byorn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-05 23:49
Wat zou kunnen is de wisselaar in de ketel lek en dan loopt het water netjes weg via de condensafvoer vd ketel.

je zou de condens afvoer slang eens in een emmer kunnen hangen en ketel uitzetten. Als je wisselaar lek is zal de emmer vol gaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Onbekend schreef op zondag 5 mei 2024 @ 23:15:
Verlies je ook druk, als de cv-ketel uit staat?
Dat was het plan om te proberen idd met de stekker eruit.
Byorn schreef op zondag 5 mei 2024 @ 23:31:
Wat zou kunnen is de wisselaar in de ketel lek en dan loopt het water netjes weg via de condensafvoer vd ketel.

je zou de condens afvoer slang eens in een emmer kunnen hangen en ketel uitzetten. Als je wisselaar lek is zal de emmer vol gaan lopen.
Dan bedoel je het slangetje van de (doorzichtige) sifon of niet?
Ook die had ik bedacht inderdaad om te proberen...

Feit: Nefit is geen Nefit meer wat mij betreft sinds Bosch het opgekocht heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
De wisselaar is dus in ieder geval niet lek.

Condens afvoer slang vannacht in een emmer gehangen en daar is niks uit gekomen toen ik vanmorgen keek..

Vanavond nog maar weer een keer op druk brengen en de stekker eruit. Zien wat er dan gebeurd.
Ook maar even de automatische ontluchter controleren, die willen ook nog wel eens kapot gaan blijkbaar.

Het gekke is alleen dat ik NERGENS water of sporen van lekkage zie dus waar het blijft?... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byorn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-05 23:49
ook al onder de vloer gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
@Byorn heb niks onder de vloer zitten ;)
Alles zit in het beton verwerkt van het huis en kan ook niet in de kruipruimte komen zover die er al is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-05 12:00
Csotranme schreef op zondag 5 mei 2024 @ 22:50:
En weer gelazer met m'n Nefit TrendLine HRC25/CW4 uit 2020...
Blijkbaar niet dus, als je nergens in/bij de ketel water kan vinden + er geen water uit de syfon komt. ;).

Heb je na vervangen vh expansievat wel alles netjes ontlucht? Of je hebt veel pech dat het nieuwe vat 0-uurs al lek is?

Anders denk ik dat je geen andere keus hebt dan echt elk stukje leiding te gaan nalopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
@WeetIkHetNou ik ben er inmiddels min of meer achter...

Had na werk de boel weer op druk gebracht en hoorde het bij het raam in de woonkamer druppen.
Boven het raam zit een houten/gipsplaat koof.
Deze was aardig doorweekt inmiddels dus heb het ietsje open gesloopt en de CV weer drukloos gemaakt.

Van de week als ik meer tijd heb eens verder open breken en kijken of ik het lek daar kan vinden.
Vrijwel alles zit hier in het beton verwerkt zover ik weet dus hoop niet dat het lek daar zit maar achter de koof dus op een plek die wel toegankelijk is. Anders wordt het breken in beton en daar ga ik niet blij van worden uiteraard...

Pffff had dit toch niet verwacht bij een huis uit 2007.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-1slytLlxtj3V-f5hEmCM7no4vQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/myTb1MoBmsW6Wag07Cd7qWu3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A7J6VBnL8K8lO2TI1SA7FZv3rEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FfDHzwswClBk1lugirs52YYI.jpg?f=fotoalbum_large

Kak... geen leidingen te zien...
Lijkt wel wat schuin achter dit doek naar beneden te lopen.

Morgen opstalverzekering van de VvE maar eens bellen of ze dekken.
Mogen hun het oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:47

Aardedraadje

Met kabelschoen

Lijkt me sterk dat leidingen in het beton zitten. Meestal zit het in de dekvloeren weggewerkt. Dat is meestal (zand-)cement. Dus vandaar hier de eerdere oproep; kijk eens onder je vloer. Waarmee bedoeld wordt, kijk eens onder het laminaat bijvoorbeeld. ;)

Zit dit raam toevallig langs/naast een schacht? Heb je tekeningen van het huis met daarin aangegeven waar dit raam zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:26
Zal wel een koppeling lekken in de dekvloer van de eerste verdieping. Dat loopt dan via een kanaalplaat naar de zijgevels en lekt daar.

Vaak zijn het koppelingen in de buurt van badkamers, als daar een kitrand oid iets zweet wordt het cement wat vochtig. De koppelingen van o.a. Uponor uit die jaren hadden alu pershulsen. En die gaan er dan langzaam aan...

Niet verder slopen, eerst verzekering op de hoogte brengen. En daarna lekdetectie laten doen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
@Aardedraadje Dank! Daar kan ik wat mee.
Op de bovenverdieping zie ik niks aan vocht ook onder het laminaat niet.

@hesselbeertje ook hier kan ik wat mee!
De vloeren bestaan inderdaad uit kanaalplaat.
Zover ik nu kan zien gaat de leiding vermoedelijk inderdaad richting de zijgevel.

Overigens waar het nu lekt zit geen radiator rechtstreeks erboven.
Ik heb 2 grote ramen in de woonkamer.
De kamer erboven heeft 3 kleine over dezelfde breedte verspreid met 2 radiatoren eronder.
Geen idee ook hoe die 2 radiatoren aangesloten zijn.

Het enige wat ik heb is installatie tekeningen maar die zijn heel schematisch en zeggen niks over hoe de leidingen exact lopen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:47

Aardedraadje

Met kabelschoen

Als tijdelijke oplossing. Heb je een verdeler bij je CV staan? En vanuit daar allerlei (rode/blauwe??) slangen de vloer/schacht in? Dan moet het mogelijk zijn om de lekke radiator af te koppelen en af te doppen zonder hak en breekwerk. Zodat je in ieder geval de rest op druk kan houden, desgewenst. Heb je in ieder geval weer warm water. Je zult alleen op een of andere manier moeten achterhalen welke je dan moet hebben, en daarvoor zal toch iemand de boel moeten komen afpersen o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
@Aardedraadje nee helaasch... Ik heb geen mogelijkheid om delen van de installatie af te koppelen.

Verwarming hebben we nu toch niet nodig en douchen kan ik bij mn zus of buren dus red me wel even :) .

Zojuist contact gehad met de opstalverzekering. Als het goed is neemt er een bedrijf contact met me op binnen 2 dagen voor een lekdetectie etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:26
Check ook even heel goed (met een wc papiertje) alle koppelingen onder de radiatoren. Als daar een koppeling lekt zie je dat soms bijna niet, en loopt het water langs de leiding de vloer in.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Pagina: 1