Advies nodig over een pre build desktop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bhkrebel
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 14:31
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral gamen, met name world of Warcraft

Wat mag het systeem gaan kosten?
900-1100€ (zonder monitor)

Ik wil graag een desktop pc kopen. Aangezien ik die zelf niet bouwen, ben ik op zoek naar een pre build desktop.

Nu kwam ik er 1 tegen op Mediamarkt, namelijk deze :

https://www.mediamarkt.nl...oyRDD9x-FahkaAqbEEALw_wcB

En vroeg me af of dat een goede pc is?

Zo niet, wat zou een goed alternatief zijn voor een game pc rond die prijs?

Ik heb niet zo zeer de behoefte om op 4k te gamen.

Ik wil vooral World of Warcraft spelen, het liefst op max settings, die future proof is voor de volgende uitbreiding.

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop vooral advies te krijgen om een goede aankoop te doen

Alvast heel erg bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:00
Ik heb zelf altijd het idee dat het rare combinaties zijn. 32GB aan ram tegenover een 4060.
Daarnaast is het de vorige generatie en voor dat geld moet het wel mogelijk zijn om bij een goede pc winkel iets leuks in elkaar te laten zetten inclusief de assemblage kosten.
De AMD tegenhanger is goedkoper en volgens mij ook zuiniger. Het moederbord is een Axxx variant, volgens mij ook budget.

En wat heb je aan hardware al in bezit? Resolutie van je beeldscherm enzovoorts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bhkrebel
Ik heb op het moment nog helemaal niets qua hardware en beeldscherm.

Zelf zat ik ook te kijken naar een build met een 5800x3d, omdat ik daar goede verhalen over hoor, maar dat past helaas niet in mijn budget.

Welke (web) winkel raad je aan om een pc in elkaar te laten zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:00
Even een voorbeeld:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 352,99€ 352,99
1MoederbordenASUS Prime A620M-K€ 95,34€ 95,34
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 7800 XT Gaming OC 16G€ 499,-€ 499,-
1BehuizingenMontech SKY TWO Zwart€ 97,90€ 97,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF552C36BBEK2-16€ 69,90€ 69,90
1VoedingenMSI MAG A650GL€ 87,-€ 87,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.202,13

Uiteraard over je budget heen. Maar daar kan wat vanaf gesnoept worden. Op zich voor een AM4 socket pc gaan hoeft niet erg te zijn. Die 5800X3D is erg goed. De 7800X3D is degene die erna is gekomen en is niet veel duurder.
De grafische kaart zou zeker voor WoW geen probleem moeten zijn. Dacht dat die ook meer op de CPU leunt.
uitvoering: Gigabyte GeForce RTX 4060 Windforce OC 8G wellicht.
Qua winkels een Azerty is een goede winkel, maar er zijn er nog meer.

Mijn mening is dat je vaak meerdere generaties GPU doet met een CPU. Dus eigenlijk een goede basis hebben en dan kun je best een tijd doen met die basis tegenover dat je een GPU meerdere keren vervangt.

[ Voor 6% gewijzigd door Arunia op 03-05-2024 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bhkrebel
Deze build ziet er goed uit.

Inderdaad iets over mn budget, maar als ik de gpu met de 4060 vervang, kom ik in de buurt van mijn budget.

Alleen moet ik er dan nog een OS bij hebben. Windows 11 lijkt me.

Heb je mischien ook nog een goede winkel/webshop die de pc in elkaar kan zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-05 14:41
Ik zou geen X3D in combinatie met 16GB RAM doen, ik zou eerder een Ryzen 5 7600 in combinatie met 32GB doen. Kom je ook weer wat goedkoper uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaxxil
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-05 23:48
Zelf zou ik geen 7800X3D aanraden bij een budget van max 1100 euro, dan heb je ongeveer 1/3 van je totale budget in de processor zitten en dat is voor algemeen gaming te veel investering in CPU t.o.v. van GPU. Bovendien heeft bovenstaande build geen opslag.

Als je echt zelf niet wil bouwen (ik raad het altijd wel aan omdat het niet al te moeilijk is, je er veel van leert, en je over de tijd heen veel geld bespaart), Azerty is een goede winkel die doet aan assemblage. Hier is een build met componenten die (als ik het goed gedaan heb) allemaal beschikbaar zijn bij Azerty:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 185,99€ 185,99
1MoederbordenASRock A620M-HDV/M.2€ 89,90€ 89,90
1VideokaartenASRock AMD Radeon RX 7700 XT Challenger 12GB OC€ 430,-€ 430,-
1BehuizingenMontech X3 Mesh Zwart€ 54,90€ 54,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2E6000Z36€ 109,90€ 109,90
1VoedingenCorsair RM650 (2023)€ 84,55€ 84,55
1Solid state drivesLexar NM710 1TB€ 64,90€ 64,90
Totaal€ 1.020,14

Ze vragen 90 euro voor assemblage en als je alles bij Azerty haalt ben je niet helemaal het goedkoopst uit, dus je gaat iets over je budget heen, maar deze zit aardig in de buurt. Deze build doet wat concessies in termen van CPU upgradability, maar als je niet wil bouwen dan neem ik ook aan dat je niet gaat sleutelen. Dit geeft je nu maximale gaming performance in je budget.

[ Voor 3% gewijzigd door jaxxil op 03-05-2024 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bhkrebel
Ziet er volgens mij wel goed uit. Ik heb alleen gelezen dat de 7700 xt moeite heeft met directx12?

Vooral de 7700xt en world of Warcraft schijnen elkaar niet echt te "mogen"

Is dit nogsteeds waar, en heb je eventueel nog een advies voor een andere gpu?

Verder ziet de build er goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:06

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

In de outlet staat ie nog wat goedkoper: https://outlet.mediamarkt...product&product_id=268987

[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 03-05-2024 21:07 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaxxil
Bhkrebel schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 21:05:
Ziet er volgens mij wel goed uit. Ik heb alleen gelezen dat de 7700 xt moeite heeft met directx12?

Vooral de 7700xt en world of Warcraft schijnen elkaar niet echt te "mogen"
Zo werken GPU's niet echt, dat sommige specifieke GPU's niet goed werken met sommige applicaties (als in de 7700XT niet en de 7600XT wel oid). Ik neem aan dat je ergens iets van een forumpost gevonden hebt. Als er een issue was dan is dat waarschijnlijk een driver issue of een issue met WoW zelf, dwz dingen die door softwareupdates opgelost kunnen worden. Als het van meerdere maanden geleden is en er zijn geen recente meldingen dan kan je het hoogstwaarschijnlijk negeren.

Je kan ook een andere GPU nemen, maar als je binnen budget wil blijven dan geef je of een hoop snelheid, of het hebben van 12GB VRAM op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:53
De PC van de Mediamarkt is best duur, deze Lenovo LOQ 17IRB8 (90VH00B0MH) is wat dat betreft wat beter in balans. Maar als je zelf een lijstje samenstelt en dat laat assembleren bij een shop die dat doet kun je wat beter uitkomen, een lijst als die van @jaxxil is een mooi startpunt om eens bij Azerty, SiComputers en dergelijke zaken langs te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bhkrebel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5x8awuRtM0hYVGPBnDqeJ8WLzA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jUvMKQ2cnh42Mp2cHGC08MsE.png?f=fotoalbum_large

Ik kwam zelf hier op.

Is dit een goede optie voor 1080p gaming ?

Ik lees dat de 6700xt ook een goede kaart is?

[ Voor 5% gewijzigd door Bhkrebel op 04-05-2024 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaxxil
Bhkrebel schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 15:58:
[Afbeelding]

Ik kwam zelf hier op.

Is dit een goede optie voor 1080p gaming ?

Ik lees dat de 6700xt ook een goede kaart is?
Als je zelf een build wil maken dat kan dat natuurlijk ook, maar dan mis je natuurlijk wel het advies waar je juist om vraagt in dit forum. Heel veel informatie die gewoon ergens op het internet rondslingert is gedateerd. Niet alle informatie staat in dit overzicht over deze build, maar hier zijn enige verschillen tussen mijn build en die je gepost hebt:

- De 5800X3D en de 7600 zijn ongeveer net zo snel, maar de 5800X3D draait op AM4 en DDR4. Dat betekent geen upgrademogelijkheden (AM4 is end of life), iets oudere technologie (zoals PCIe 4 ipv 5) en ook dat je investeert in last-gen technologie (DDR4 geheugen kan je waarschijnlijk niet meenemen een nieuwe build in mocht je dat willen). Als je toch niet gaat upgraden of sleutelen maakt dit echter misschien niet zo veel uit voor je, en als je blij wordt van de 5800X3D kan je deze gewoon aanhouden. De 5700X3D is ook een goede.

- De 4060 8GB is zo'n 30-40% langzamer (gemiddeld) dan de 7700XT en mist 4GB aan VRAM. De 6700XT is zo'n 15-20% langzamer (gemiddeld) dan de 7700XT, en mist een paar kleine features zoals een AV1 encoder, maar die is waarschijnlijk toch niet heel belangrijk voor je. Van de twee die je genoemd heb zou ik voor de 6700XT gaan, als je geld wil besparen t.o.v. de 7700XT.

- Er is geen informatie over de behuizing en of deze adequaat gekoeld gaat zijn. Je componenten zijn niet heel high-end, maar sommige behuizingen kunnen heel verstikkend zijn afhankelijk van design, en dat kan negatieve invloed hebben op de stilte en mogelijk de performance van het systeem.

- Er is geen informatie beschikbaar over de PSU. Een PSU met problemen kan leiden tot allerlei issues met je systeem die niet makkelijk te traceren zijn, en het is 1 van de enige componenten die andere componenten eventueel kan beschadigen. Een kwalitatief goede PSU is 1 van die dingen die je echt altijd wil binnen je build. 720W vermogen en geen genoemde efficiency rating impliceert dat dit geen kwalitatief goede PSU is (maar te controleren valt het zo niet).

- Kooiker Automatisering is mij een onbekende tent en ik weet dan ook niet of ze kwalitatief werk zullen leveren.

Verder werkt de build waarschijnlijk wel voor 1080p gaming qua performance, maar is ie verder niet super sterk en zul je in de toekomst mogelijk sneller tegen limitaties aanlopen (vooral van de 8GB VRAM). Zonder te kunnen verifieren dat de PSU kwalitatief is zou ik het je echter afraden, dat kan zoals eerder gezegd tot veel problemen leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bhkrebel
jaxxil schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 17:13:
[...]

Als je zelf een build wil maken dat kan dat natuurlijk ook, maar dan mis je natuurlijk wel het advies waar je juist om vraagt in dit forum. Heel veel informatie die gewoon ergens op het internet rondslingert is gedateerd. Niet alle informatie staat in dit overzicht over deze build, maar hier zijn enige verschillen tussen mijn build en die je gepost hebt:

- De 5800X3D en de 7600 zijn ongeveer net zo snel, maar de 5800X3D draait op AM4 en DDR4. Dat betekent geen upgrademogelijkheden (AM4 is end of life), iets oudere technologie (zoals PCIe 4 ipv 5) en ook dat je investeert in last-gen technologie (DDR4 geheugen kan je waarschijnlijk niet meenemen een nieuwe build in mocht je dat willen). Als je toch niet gaat upgraden of sleutelen maakt dit echter misschien niet zo veel uit voor je, en als je blij wordt van de 5800X3D kan je deze gewoon aanhouden. De 5700X3D is ook een goede.

- De 4060 8GB is zo'n 30-40% langzamer (gemiddeld) dan de 7700XT en mist 4GB aan VRAM. De 6700XT is zo'n 15-20% langzamer (gemiddeld) dan de 7700XT, en mist een paar kleine features zoals een AV1 encoder, maar die is waarschijnlijk toch niet heel belangrijk voor je. Van de twee die je genoemd heb zou ik voor de 6700XT gaan, als je geld wil besparen t.o.v. de 7700XT.

- Er is geen informatie over de behuizing en of deze adequaat gekoeld gaat zijn. Je componenten zijn niet heel high-end, maar sommige behuizingen kunnen heel verstikkend zijn afhankelijk van design, en dat kan negatieve invloed hebben op de stilte en mogelijk de performance van het systeem.

- Er is geen informatie beschikbaar over de PSU. Een PSU met problemen kan leiden tot allerlei issues met je systeem die niet makkelijk te traceren zijn, en het is 1 van de enige componenten die andere componenten eventueel kan beschadigen. Een kwalitatief goede PSU is 1 van die dingen die je echt altijd wil binnen je build. 720W vermogen en geen genoemde efficiency rating impliceert dat dit geen kwalitatief goede PSU is (maar te controleren valt het zo niet).

- Kooiker Automatisering is mij een onbekende tent en ik weet dan ook niet of ze kwalitatief werk zullen leveren.

Verder werkt de build waarschijnlijk wel voor 1080p gaming qua performance, maar is ie verder niet super sterk en zul je in de toekomst mogelijk sneller tegen limitaties aanlopen (vooral van de 8GB VRAM). Zonder te kunnen verifieren dat de PSU kwalitatief is zou ik het je echter afraden, dat kan zoals eerder gezegd tot veel problemen leiden.
Ik heb besloten om toch voor de build te gaan die je voor me samenstelde in je eerdere bericht.

Ik heb er alleen nog 1 vraag over, want in jou build heb je geen cooler geselecteerd. Is een cooler niet nodig bij deze cpu?

En als ik wel een extra cooler nodig heb, welke zou je dan aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaxxil
Bhkrebel schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 18:13:
[...]

Ik heb er alleen nog 1 vraag over, want in jou build heb je geen cooler geselecteerd. Is een cooler niet nodig bij deze cpu?

En als ik wel een extra cooler nodig heb, welke zou je dan aanraden?
De 7600 komt standaard met een koeler. Deze is oke en zou prima voor je moeten werken, maar kan je vervangen ten behoeve van stilte of looks als dat belangrijk is voor je. De Hyper 212 is een goedkope optie die bij Azerty te krijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bhkrebel
jaxxil schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 18:49:
[...]

De 7600 komt standaard met een koeler. Deze is oke en zou prima voor je moeten werken, maar kan je vervangen ten behoeve van stilte of looks als dat belangrijk is voor je. De Hyper 212 is een goedkope optie die bij Azerty te krijgen is.
Het is €30 euro meer, maar het leek me wel zo makkelijk om alles bij de zelfde winkel te halen

Super. Dankjewel voor je hulp.

Ik heb nu alles in een winkelkarretje, en wou nog even bij je checken of ik nu alle goede onderdelen heb geselecteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6YKCQWWba57g8dxQjbSCFkq1L9Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ocdJQuWzumLaugMODjeHgxg0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Bhkrebel op 07-05-2024 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaxxil
Dat ziet er uit alsof het klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helldogbe
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14-05 20:30
Bij het geheugen kan ik de timings niet zien. Afgaande op de prijs vermoed ik dat het de CL36 variant is. Moest de 6000MHz CL30 te vinden zijn is dit de betere koop. Maar niet als het meer dan 20€ extra kost.

Verder zag ik geen vermelding van andere games en taken dan WoW. Gezien je liever niet zelf de handen uit de mouwen steekt zou ik geneigd zijn om een 2TB SSD te kopen zodat je binnen enkele jaren geen opslag tekort komt. Je zal dubbel zoveel ruimte krijgen voor 70% opleg. Als je enkel WoW speelt en je harde schijf niet vol laat staan met andere games is het uiteraard weggesmeten geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:01
Wacht even, ga je nu alles bij Megekko bestellen? En dan?
Megekko zet het niet in elkaar voor je, dan moet je bij Azerty bestellen en het daar in elkaar laten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bhkrebel
Ik heb nu alles binnen, en aangesloten maar ik krijg geen signaal op mn tv scherm.

(Heb nog geen monitor)

Onboard en 7700xt beide geven geen signaal Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bnuqMHwvY-GOiLxUcP1e3lqApY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LW15GinskzhD0pHA0aAuRZsF.jpg?f=fotoalbum_large

Cpu en fans draaien, en bij de videokaart brand ook licht, wat moet betekenen dat ie aangesloten is toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1dom5hRVVOlC3WlvbmgSwbGmwfg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YNusYef1plbbpVPZCW1XQtFd.jpg?f=fotoalbum_large

Cpu en fans draaien, en bij de videokaart brand ook licht, wat moet betekenen dat ie aangesloten is toch?

Ik gebruik mn ps5 hdmi kabel. Maakt dat uit?

[ Voor 10% gewijzigd door Bhkrebel op 11-05-2024 15:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:13
Heb je op je televisie ook als ingangssignaal je computer gekozen? Misschien als je de televisie opnieuw aanzet dat hij zelf het juiste ingangssignaal detecteert.

Aan de linker bovenzijde van het moederbord is de 4+4 pins cpu-aansluiting niet aangesloten op je voeding. Heb je de PC laten assembleren?

[ Voor 30% gewijzigd door Woezik op 11-05-2024 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bhkrebel
Woezik schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 16:48:
Heb je op je televisie ook als ingangssignaal je computer gekozen? Misschien als je de televisie opnieuw aanzet dat hij zelf het juiste ingangssignaal detecteert.

Aan de linker bovenzijde van het moederbord is de 4+4 pins cpu-aansluiting niet aangesloten op je voeding. Heb je de PC laten assembleren?
Ik heb hem zelf in elkaar gezet, met wat hulp van een vriend.

Ja, de hdmi kabel zit in poort 1 op de tv, en de tv staat op hmdi 1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
En heb je links bovenaan inmiddels ook de 4+4 pins cpu-kabel aangesloten? Op de foto is dat nog niet gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bhkrebel
Woezik schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 17:16:
En heb je links bovenaan inmiddels ook de 4+4 pins cpu-kabel aangesloten? Op de foto is dat nog niet gebeurd.
Ja die heb ik inmiddels aangesloten op de psu, maar geen verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
Zowel het geheugen als de videokaart hebben aan het uiteinde een clip die je open moet zetten om het memory/de videokaart te plaatsen. Als dat goed lukt, dan kun je daarna de clip ook weer moeiteloos terug duwen. Dat zou ik nog even controleren bij de videokaart en de memorysloten.
Overigens de meest logische positie om de SSD te monteren was het bovenste M2_1 slot geweest, die zit het dichtste bij de cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:55
Ja ik wilde het ook net zeggen van de SSD. Het slot dat je nu gebruikt is PCIe 3.0 X2, daar kan max 2 GB/s door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
Anton.net schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 17:57:
Ja ik wilde het ook net zeggen van de SSD. Het slot dat je nu gebruikt is PCIe 3.0 X2, daar kan max 2 GB/s door.
Het is een gewoon PCIe4.0 x4 slot dat ook Sata en PCIe3.0 x2 ondersteunt. Er zit nog een apart M2 slot op voor een wifi kaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton.net
Woezik schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 18:12:
[...]
Het is een gewoon PCIe4.0 x4 slot dat ook Sata en PCIe3.0 x2 ondersteunt. Er zit nog een apart M2 slot op voor een wifi kaartje.
Enkel M2_1 is PCIe 4.0, M2_2 niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:07
Probeer eens zonder de GPU, en met maar 1 geheugen dimm in de meest rechter slot.

Welke van de 4 ledjes onderaan brandt er rood? Kan het namelijk moeilijk zien op de foto. Dit geeft al aan waar het probleem ligt.

Poosje terug had ik eenzelfde probleem, en de 6+2pins PCIe zaten niet goed genoeg in de videokaart. Zorg er voor dat deze er goed in zitten.

[ Voor 25% gewijzigd door Apart op 11-05-2024 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
Anton.net schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 18:21:
[...]

Enkel M2_1 is PCIe 4.0, M2_2 niet
Volgens de manual is ook M2_2 PCIe4.0 x4. Pag.48 "The Hyper M.2 Socket (M2_2, Key M) supports type 2260/2280 PCIe Gen4x4 (64Gb/s) modes" https://download.asrock.com/Manual/A620M-HDVM.2%2b.pdf Op beide M2 connectors staat ook dezelfde tekst "Hyper M2".

Ik denk overigens niet dat daar het probleem zit, want de lanes voor beide M2 sloten komen rechtstreeks uit de chip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anton.net
Woezik schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 18:34:
[...]
Volgens de manual is ook M2_2 PCIe4.0 x4. Pag.48 "The Hyper M.2 Socket (M2_2, Key M) supports type 2260/2280 PCIe Gen4x4 (64Gb/s) modes" https://download.asrock.com/Manual/A620M-HDVM.2%2b.pdf Op beide M2 connectors staat ook dezelfde tekst "Hyper M2".

Ik denk overigens niet dat daar het probleem zit, want de lanes voor beide M2 sloten komen rechtstreeks uit de chip.
Dat is een ander bordje, A620M-HDV/M.2+.
@Bhkrebel heeft de A620M-HDV/M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online

EiT

Eventueel is dit ook nog een optie: uitvoering: Lenovo Legion T5 26AMR5 (90RC00PUMH) zit in dezelfde prijs range, iets oudere maar naar mijn idee betere hardware.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:06

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

EiT schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 20:15:
Eventueel is dit ook nog een optie:
Beetje laat als ts al hardware heeft.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bhkrebel
PC lijkt het nu eindelijk te doen.

Bij het aanzetten gingen er meerdere rode LEDs branden, maar na 10-20 seconde gingen die uit, en kwam ik in de bios.

Windows is nu geinstalleerd.

Is er nog een goed programma waarmee ik kan testen of alles goed werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:07
Bhkrebel schreef op maandag 13 mei 2024 @ 17:44:
PC lijkt het nu eindelijk te doen.

Bij het aanzetten gingen er meerdere rode LEDs branden, maar na 10-20 seconde gingen die uit, en kwam ik in de bios.

Windows is nu geinstalleerd.

Is er nog een goed programma waarmee ik kan testen of alles goed werkt?
Waarschijnlijk was de CPU nog bezig met een "memory training" sessie. Dan duurt het even.

Cinebench R23 voor CPU, Heaven benchmark of 3dMark voor GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bhkrebel
Alles werkt nu goed. Bedankt allen 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bhkrebel
Nog 1 laatste vraag, vond het een beetje onnodig om een nieuw topic aan te maken, maar ik ben nu opzoek naar een goede 1080p monitor, en kwam deze tegen

https://www.coolblue.nl/product/895572/aoc-27g2sae-bk.html

Zo te zien lijkt die wel goed, vooral ook de 165 hz

Is dit een goede monitor?

Of toch deze:

https://www.coolblue.nl/product/916238/aoc-q27g2e-bk.html

[ Voor 11% gewijzigd door Bhkrebel op 14-05-2024 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
Bij 27" zou ik voor een 1440p monitor kiezen, dan valt de 27g2sae al af, want dat is een full-hd.
De q27g2e is wel een 1440p, maar heeft flinke kleurafwijkingen, een lage helderheid en matige kijkhoeken.
Ik heb zelf ook een voorkeur voor een IPS-panel, wellicht zoiets (incl. de twee eerdere keuzes): https://tweakers.net/pric...;1772524;1942998;2049264/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bhkrebel
Wat is er mis met 27 inch 1080p? Boven een pepaalde inch is 4k gewoon beter dan 1080?

En heeft een 4k monitor enig effect als ik 1080p game?

[ Voor 25% gewijzigd door Bhkrebel op 14-05-2024 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
Een 27" scherm met een resolutie van 1920x1080 heeft 82 pixels per inch. Een 27" scherm met een resolutie van 2560x1440 heeft 109 pixels per inch en dus een scherper beeld.
Bij een 27" scherm met een 4k resolutie (3840x2160) heb je zoveel pixels per inch en worden tekens zou klein, dat je de lettergrootte moet gaan schalen naar 150% om het leesbaar te houden.

De keerzijjde is wel dat je videokaart 70% meer pixels moet berekenen voor 1440p en dus een lager aantal frames per secode (fps) haalt. Voor gamen op een 4k resolutie is een 7700Xt te licht.

[ Voor 20% gewijzigd door Woezik op 14-05-2024 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bhkrebel
Woezik schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:22:
Een 27" scherm met een resolutie van 1920x1080 heeft 82 pixels per inch. Een 27" scherm met een resolutie van 2560x1440 heeft 109 pixels per inch en dus een scherper beeld.
Bij een 27" scherm met een 4k resolutie (3840x2160) heb je zoveel pixels per inch en worden tekens zou klein, dat je de lettergrootte moet gaan schalen naar 150% om het leesbaar te houden.

De keerzijjde is wel dat je videokaart 70% meer pixels moet berekenen voor 1440p en dus een lager aantal frames per secode (fps) haalt. Voor gamen op een 4k resolutie is een 7700Xt te licht.
Ja mijn bedoeling is ook 1080p

Maar dan heeft een 4k monitor geen nut toch? En moet ik een goede 1080p monitor hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
Zie voor de prestaties van een 7700XT bij verschillende resoluties: https://tweakers.net/revi...prestatiescore-games.html
Voor gaming zou ik inderdaad geen 4k monitor kiezen, maar een QHD/1440p monitor kan nog prima.
Op 1440p Ultra settings haal je gemiddeld nog 110,6fps, daar kun je heel lang mee vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helldogbe
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14-05 20:30
Bhkrebel schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 22:10:
[...]

Ja mijn bedoeling is ook 1080p

Maar dan heeft een 4k monitor geen nut toch? En moet ik een goede 1080p monitor hebben
Je spreekt over 4k, maar de andere posters doelen op 1440p of QHD:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gfnZhhFcmGdtGriJsoPh5-MOBVk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v5E1lmniE9wjtWkXrdanxR8J.png?f=fotoalbum_large

Dat is een tussenstap tussen 1080p/FHD en 4K. Het probleem met een groter scherm met een lage resolutie is dat de individuele pixels groter worden. Als je op dezelfde schermafstand blijft zitten ga je dus slechtere kwaliteit zien. Zeker kleine tekst zoals in je browser gaat er dan blokkerig uitzien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yFl8r3e5V34CxE4ecflmp-xHV7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oUKfEHfuQVwACw9NcM2TQ0Xw.jpg?f=fotoalbum_large

Youtube filmpje pixel density

Met een 7700XT kan je prima uit de voeten op 1440p. Maar je zal bij heel zware games dus sneller naar high ipv ultra settings moeten gaan en tevreden zijn met 60-80 fps ipv 100-140fps.
Als je liever meer jaren wil doen en hogere FPS wil halen zou je beter voor een 24 inch 1080p scherm kunnen gaan als die grootte je nu bevalt.
Pagina: 1