Vraag

• GraFX
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-08 12:11

GraFX

The Bartender

Topicstarter
Hi allen,

Wij kunnen zonnepanelen laten plaatsen op het dak van ons nieuwe huis. Graag zou ik jullie mening willen of de combinatie (en kwaliteit) van onderdelen in orde is.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lD6UcE9l2PekMVn-hMGgjp5XeOw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hvOkLsEt93KZ87sJ5t7L2Odj.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Dak bestaat uit een schuin en plat dak. Schuine dak heeft hoek van 36,8°, gericht op het zuidoosten en noordwesten. Oppervlakte is plusminus 35m2. Platte dak aan de noordwestzijde. Voor nu willen we alleen panelen op het schuine dak, mogelijk in de toekomst uitbreiden naar het platte dak.
Schaduw
Geen, volledig vrij van schaduw. Geen bomen, geen schoorstenen, geen gebouwen die schaduw afgeven.
Jaarverbruik
Verbruik schat ik op 2800 kWh per jaar, we zijn net verhuisd. In ons oude appartement hadden we 1500 kWh. We zijn met z'n tweeën, zonder elektrische auto, maar met één airco voor de slaapkamer in dit nieuwe huis.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase
Budget en doel
Doel is om ons jaarverbruik te dekken met panelen en voorbereid te zijn op de toekomst met de aanschaf van een elektrische auto (over 5-10 jaar).
Wie gaat het project uitvoeren
Volledig uitbesteed.
Bijhouden van data
Idealiter wil ik de opbrengst per paneel kunnen inzien. Ik hoef niet zelf alle details uit te lezen, als de app van de fabrikant enig duidelijk inzicht geeft in de opbrengst per paneel, totale opbrengst/teruglevering per dag en stroomverbruik per dag is dat prima.
Reeds verkregen offertes
We hebben namelijk een actie gewonnen, waardoor we gratis installatie incl. 4 panelen krijgen. We willen graag meer panelen dus we hebben 2 offertes ontvangen voor een totaal van 8 en van 11 panelen (maximaal haalbare op ons schuine dak).

Ik ben bewust dat we sowieso een goede deal krijgen, maar wil toch even checken of alles in orde is.

Offerte 1
8x Longi 430Wp full black Hi-Mo6 Explorer LR5-54HTB-430M, met 8x Enphase IQ8MC en 2x Epcos Ferrietring. Incl. 8 Q-Cable, 2 Q-Term (1 fase), 1x Q-Relay (1 fase) en 1 Enphase Envoy-S Standaard.
Opstelling: 4 panelen per dakzijde.
Totaal vermogen: 3440 Wp
Verwachte opbrengst: 2686 kWh
Kosten 2.122 euro

Offerte 2 (identiek, maar voor 11 panelen)
11x Longi 430Wp full black Hi-Mo6 Explorer LR5-54HTB-430M, met 11x Enphase IQ8MC en 2x Epcos Ferrietring. Incl. 11 Q-Cable, 2 Q-Term (1 fase), 1x Q-Relay (1 fase) en 1 Enphase Envoy-S Standaard.
Opstelling: 6 panelen zuidoost, 5 panelen noordwest (ivm dakraam)
Totaal vermogen: 4730 Wp
Verwachte opbrengst: 3728 kWh
Kosten 3.100 euro

Tot slot, we kunnen ook slechts 4 panelen (gratis) laten plaatsen, dit is incl. Goodwe omvormer. En later uitbreiden. Al lijkt mij dat geen optie.
Regio
Utrecht

Gezien ik een leek ben, ben ik benieuwd of dit een goede combinatie is van panelen en omvormers. En of dit in de toekomst goed is uit te breiden naar extra panelen. Hoor graag jullie inzichten :)

[ Voor 41% gewijzigd door GraFX op 02-05-2024 19:51 ]

Comfort is the enemy of achievement.

Alle reacties

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:40
Graag je topicstart even aanpassen conform de sjabloon, dan kunnen we je beter helpen :)
Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

• GraFX

GraFX

The Bartender

Topicstarter
ThinkPad schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:24:
[mbr]Graag je topicstart even aanpassen conform de sjabloon, dan kunnen we je beter helpen :)
Tips bij openen vragentopic zonnepanelen[/mbr]
Done :)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:43
Dat eerste aanbod is erg scherp, zeker met Enphase.

Ik zou wel zo veel mogelijk panelen plaatsen, kunnen zij er niet meer kwijt?

Geschatte opbrengst getallen kun je negeren, deze zijn niet onderling vergelijkbaar. Meer panelen is beter, in een keer installeren het goedkoopst.

Edit: beide scherp geprijst eigenlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Wilke op 02-05-2024 19:57 ]

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De prijzen zijn...zeer scherp.
€0,62 tot €0,66/Wp met Enphase heb ik nog niet gezien.

Normaal zou ik adviseren een string omvormer te nemen als je geen schaduw hebt, in dit geval denk ik niet dat dat veel met de prijs doet.

De volgende mag iets roepen over de combinatie van de micro omvormers en de panelen. B)

[ Voor 3% gewijzigd door DaWizza op 02-05-2024 19:57 ]

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:43
Nu ja, 430W panelen met 330W omvormer, 30% overdimensionering, op zich is dat geen probleem IMO.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

DaWizza schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 19:56:
De prijzen zijn...zeer scherp.
€0,62 tot €0,66/Wp met Enphase heb ik nog niet gezien.

Normaal zou ik adviseren een string omvormer te nemen als je geen schaduw hebt, in dit geval denk ik niet dat dat veel met de prijs doet.

De volgende mag iets roepen over de combinatie van de micro omvormers en de panelen. B)
Met 4 panelen gratis krijg je dat wel voor elkaar ;)
Neem aan dat TS dat als korting krijgt.
We hebben namelijk een actie gewonnen, waardoor we gratis installatie incl. 4 panelen krijgen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@GraFX Is de offerte incl de gratis panelen?

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• GraFX

GraFX

The Bartender

Topicstarter
DaWizza schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 20:10:
@GraFX Is de offerte incl de gratis panelen?
Dat is correct. In feite wordt dat verrekend als korting, doordat we meer panelen afnemen. Hoe dan ook een mooie deal begrijp ik uit de reacties.

Nog iets aan te merken op de combi van omvormers en panelen? Of andere zaken?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zit toch nog wel met wat aannames:
win actie of middel om over de streep getrokken te worden? Geen aanbetaling doen in ieder geval op zo een kleine installatie.
Is dit een installateur die een keurmerk heeft en al langer in het vak zit?

Als je een defecte micro omvormer hebt moet er weer iemand op je dak.
Bij stringomvormer heb je dat probleem niet en kan je vervanging eventueel ook zelf met twee rechterhanden.

Is de uitlezing per paneel inmiddels realtime?
Data naar pvoutput zie ik bij enphase systemen nog steeds per kwartier verschijnen.
Mijn panelen met sma omvormer lees ik elke 10 sec uit.

Ligt je schuindak vol met 6 en 5?
Dezelfde panelen ga je niet meer vinden na een a twee jaar. (Kleur verschil en andere grootte waarschijnlijk)

Utrecht, informeer eens bij patrick van zonnekompas (bellen)

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-05-2024 09:35 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
het is een goede deal, maar hoeveel garantie krijg je ?
en is dit fabrieksgarantie of installatiegarantie ?

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:18
Verbruik grofweg 3000-3500 kWh (hou rekening met extra apparatuur in de komende 25 jaar), dan is 8 stuks aan de lage kant.

Heb zelf 15 iets mindere panelen en dat deed vorig (slechte) jaar 4300 kWh. Voor deze prijs zou ik minimaal 11 laten leggen, zeker met oost-west interessant. Wat past er maximaal op ?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• hoevenpe
Die extra panelen verdien je terug door nu zonder panelen een driejarig contract zonder terugleverboete af te sluiten. Je kunt zo'n contract bijna niet meer krijgen als je eenmaal panelen hebt.

• Taartvarken
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-09 10:17
hoevenpe schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:04:
Die extra panelen verdien je terug door nu zonder panelen een driejarig contract zonder terugleverboete af te sluiten. Je kunt zo'n contract bijna niet meer krijgen als je eenmaal panelen hebt.
Kan dit echt, gaan ze dan niet het contract openbreken? Want dan is dit voor ons wel interessant...

• hoevenpe
Taartvarken schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:01:
Kan dit echt, gaan ze dan niet het contract openbreken? Want dan is dit voor ons wel interessant...
Contract is contract, zolang je echt nog geen panelen hebt zit je goed.

• GraFX

GraFX

The Bartender

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 09:31:
Ik zit toch nog wel met wat aannames:
win actie of middel om over de streep getrokken te worden? Geen aanbetaling doen in ieder geval op zo een kleine installatie.
Is dit een installateur die een keurmerk heeft en al langer in het vak zit?
Erkende en bekende organisatie. Aangesloten bij Stichting Garantiefonds ZonneEnergie. Vanwege de actie wil ik ze hier niet online noemen. Sinds 2012 in de markt en komt in andere posts over offertes op Tweakers af en toe voor.
99ruud99 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 09:46:
het is een goede deal, maar hoeveel garantie krijg je ?
en is dit fabrieksgarantie of installatiegarantie ?
Installatiegarantie op montage, panelen en omvormers is 10 jaar, op bevestigingsmateriaal 20 jaar, panelen hebben verder 25 jaar fabrieksgarantie van Longi.

Iedereen in ieder geval dank, ik ben wat wijzer geworden!

Pagina: 1