Mijn vraag
Het zal je niet ontgaan zijn, maar vandaag was de 2e dag (6 april eerste) dat de prijzen op de energiemarkt dusdanig negatief waren, dat je geld kreeg om te verbruiken.
Dus, zonnepanelen uitzetten!
Echter als de energieprijs om 17u weer positief wordt, ben je niet thuis en loop je een paar cent inkomsten mis, maar belast je ook het netwerk meer dan nodig, want het sluipverbruik had je ook zelf kunnen opwekken.
Mijn doel is dus als volgt: Een schakelaar in de meterkast op de DIN-rail die automatisch, afhankelijk van de energieprijs, de zonnepanelen aan-/uitschakelt.
Mijn 2e doel is om een mobiele airco unit automatisch aan/uit te zetten zodat de slaapkamer alvast gekoeld kan worden voor het slapen gaan. Gezien dit niet permanent is, ben ik op zoek naar iets wat in het stopcontact gestoken kan worden (dus niet erachter) en via wifi of zigbee(?) aangestuurd kan worden. De manual van de airco zegt dat die ingesteld kan worden om door te gaan met het laatste programma, indien de stroom is onderbroken.
Relevante software en hardware die ik gebruik
- Computer voor eeh… Home Assistant?
- Ikea TRÅDFRI
- LAN kabel in de meterkast beschikbaar
- WiFi in meterkast
- 1 fase aansluiting met 4 groepen in de meterkast (4x 16A)
- 1 x https://www.elektramat.nl...ul-16a-b-kar-30ma-236633/ (maar dan met product nummer 153436 ipv 236633)
- Airco: Tectro TP3020 (koelcapaciteit van 2kW met verbruik van 800W/h)
- Zonnepanelen 12*300 piekwatt (in praktijk ligt de max op 3.3KW, dus 16A is voldoende)
- Tibber (energie leverancier, iemand nog een invite code nodig? Heeft Home Assistant ondersteuning)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Shelly Pro 4PM V2
Voordelen:
- Lan kabel
- Verbruik meten
- 4 groepen erop aansluiten schakelbaar
- Integratie met Home Assistant
- 4x 16A (gecombineerd max 40A, wat meer dan voldoende is voor mijn max verbruik)
Nadeel:
- Geen ingebouwde aardlek beveiliging
- Onbekend wat het uitschakelkarakteristiek is (kan ik niet vinden)
- Ik hoef maar één groep te schakelen
- Kan 4 groepen aan, maar ik heb er eigenlijk 5 (4 groepen + zonnepanelen)
Andere suggesties hoor ik graag! Ook als het puur voor het meten van de hele groep is, of meten + beveiliging om huidige zekeringen te vervangen
Schakelaar voor airco
Eerst maar een vraag, kan de Ikea TRÅDFRI met alle zigbee apparaten communiceren? En wat kan zigbee aan; hemelsbreed is het misschien 3 meter van de TRÅDFRI tot het stopcontact waar de airco in gaat. Maar er zit wel een betonnen vloer tussen.
Wifi is wel uitstekend op de 1e verdieping, dus mogelijk beter?
Wensen:
- Moet als een stekker in het stopcontact gestoken worden, dus niet erachter.
- Moet kunnen schakelen
- Eigen energie verbruik bijhouden zij leuk zijn
- 10A+ aankunnen zou leuk zijn
- Aansturing via Home Assistant (dit is het beste op dit moment, toch?)
Suggesties voor bovenstaande, maar dan niet schakelbaar, zijn ook welkom; misschien leuk om achter de koelkast, wasmachine, etc. te hangen.
Note: Ik ben geen elektricien, dus het werk in de meterkast laat ik aan iemand anders over. Mijn terminologie kan dus ook enigszins incorrect zijn. Programmeren is geen probleem!
Het zal je niet ontgaan zijn, maar vandaag was de 2e dag (6 april eerste) dat de prijzen op de energiemarkt dusdanig negatief waren, dat je geld kreeg om te verbruiken.
Dus, zonnepanelen uitzetten!
Echter als de energieprijs om 17u weer positief wordt, ben je niet thuis en loop je een paar cent inkomsten mis, maar belast je ook het netwerk meer dan nodig, want het sluipverbruik had je ook zelf kunnen opwekken.
Mijn doel is dus als volgt: Een schakelaar in de meterkast op de DIN-rail die automatisch, afhankelijk van de energieprijs, de zonnepanelen aan-/uitschakelt.
Mijn 2e doel is om een mobiele airco unit automatisch aan/uit te zetten zodat de slaapkamer alvast gekoeld kan worden voor het slapen gaan. Gezien dit niet permanent is, ben ik op zoek naar iets wat in het stopcontact gestoken kan worden (dus niet erachter) en via wifi of zigbee(?) aangestuurd kan worden. De manual van de airco zegt dat die ingesteld kan worden om door te gaan met het laatste programma, indien de stroom is onderbroken.
Relevante software en hardware die ik gebruik
- Computer voor eeh… Home Assistant?
- Ikea TRÅDFRI
- LAN kabel in de meterkast beschikbaar
- WiFi in meterkast
- 1 fase aansluiting met 4 groepen in de meterkast (4x 16A)
- 1 x https://www.elektramat.nl...ul-16a-b-kar-30ma-236633/ (maar dan met product nummer 153436 ipv 236633)
- Airco: Tectro TP3020 (koelcapaciteit van 2kW met verbruik van 800W/h)
- Zonnepanelen 12*300 piekwatt (in praktijk ligt de max op 3.3KW, dus 16A is voldoende)
- Tibber (energie leverancier, iemand nog een invite code nodig? Heeft Home Assistant ondersteuning)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Shelly Pro 4PM V2
Voordelen:
- Lan kabel
- Verbruik meten
- 4 groepen erop aansluiten schakelbaar
- Integratie met Home Assistant
- 4x 16A (gecombineerd max 40A, wat meer dan voldoende is voor mijn max verbruik)
Nadeel:
- Geen ingebouwde aardlek beveiliging
- Onbekend wat het uitschakelkarakteristiek is (kan ik niet vinden)
- Ik hoef maar één groep te schakelen
- Kan 4 groepen aan, maar ik heb er eigenlijk 5 (4 groepen + zonnepanelen)
Andere suggesties hoor ik graag! Ook als het puur voor het meten van de hele groep is, of meten + beveiliging om huidige zekeringen te vervangen
Schakelaar voor airco
Eerst maar een vraag, kan de Ikea TRÅDFRI met alle zigbee apparaten communiceren? En wat kan zigbee aan; hemelsbreed is het misschien 3 meter van de TRÅDFRI tot het stopcontact waar de airco in gaat. Maar er zit wel een betonnen vloer tussen.
Wifi is wel uitstekend op de 1e verdieping, dus mogelijk beter?
Wensen:
- Moet als een stekker in het stopcontact gestoken worden, dus niet erachter.
- Moet kunnen schakelen
- Eigen energie verbruik bijhouden zij leuk zijn
- 10A+ aankunnen zou leuk zijn
- Aansturing via Home Assistant (dit is het beste op dit moment, toch?)
Suggesties voor bovenstaande, maar dan niet schakelbaar, zijn ook welkom; misschien leuk om achter de koelkast, wasmachine, etc. te hangen.
Note: Ik ben geen elektricien, dus het werk in de meterkast laat ik aan iemand anders over. Mijn terminologie kan dus ook enigszins incorrect zijn. Programmeren is geen probleem!