Bestaande PV opstelling uitbreiden of vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:38
Onze woning heeft momenteel 2400WP op zuid en pakweg 4500Wp op de westkant liggen, met een kleine orientatie naar zuid-west. Hiermee wekken we iets onder de 6.500kWh op en met een EV en warmtepomp verbruiken we hier nog zo'n 3500kWh van het net.

Ik zoek naar mogelijkheden om meer op te wekken en zo ons netto verbruik nul of lager te krijgen. Terugleverboetes zie ik als iets tijdelijks onzinnigs tot er een beter marktmodel komt, dus laat ik even voor wat het is.

Zuid: AEG 2800 inverter en 12 x 200Wp panelen, bouwjaar van de set is 2012
West: Fronius 4.5 met Solar Frontier thin films, 27 x 160 en 170Wp = 4455Wp ongeveer.

Opties:

- (1) & (2) oostdak, ondanks dakramen en dakkappel past hier nog wel eea
- westdak verder volproppen, kan ms nog een randje bij
- (3) garagedek west
- (4) schuurdakje west

op zich kan ik zelf wel bedenken waar ik panelen kan laten parkeren, ik zit alleen met het concept 101 inverters. Ik heb er nu al twee hangen en wil er eigenlijk niet meer. Kan wel kiezen om de AEG na 12 jaar te vervangen voor eentje met genoeg MPPT's en de Fronius wellicht wat onderdimsioneren c.q. meer panelen eraan te bungelen.

Vraag: hoe 3 of 4 dakdelen tegelijk met zo min mogelijk inverter(s)?

Omdat ik in de basis begrijp hoe PV werk, maar de laatste jaren dit niet gevolgd heb ben ik benieuwd wat voor opties jullie zien. Ik kan bijv aan de SF panelen komen en dat uitbreiden, ook al is de WP-per-m2 laag, de opbrengt is redelijk en ik heb er al een zwik liggen. Desinverstering door ze weg te halen schiet ook niet op, ze zijn weinig tot niets meer waard natuurlijk. Zuiddak vervangen kom ik niet uit, dit maatje paneel past precies, ik kan van grotere panelen veel minder kwijt en kom dan tot max 2000Wp bijvoorbeeld. Dus wellicht die maar lekker laten liggen en alleen de inverter wisselen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tj3iLo-MxrFCwYRsRmdZUEF9CbY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JhxvLW2cc2J6jsWByXPraWBg.png?f=fotoalbum_large

Dak met orientatie. Spreiding oostwest natuurlijk prettig/handig. Directe TVT is minder belangrijk dan redelijkheid van de investering.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Beste antwoord (via NiGeLaToR op 03-05-2024 19:41)

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10-11 21:28
Afhankelijk van hoe lang jullie van plan zijn in dit huis te blijven wonen zou ik het volgende doen:

- korte termijn visie, panelen bij leggen op dak 3 en 4 met of een extra omvormer 2x MPPT (Tegen wat jullie willen in) of met Micro omvormers zou dan kiezen voor de APSystems serie.

- lange termijn: alles er vanaf en volledig nieuw systeem erop leggen.

Reden lange termijn: het wordt nogal een zootje als je maar eeuwig extra voedingsbronnen gaat inbrengen, je meterkast wordt er niet knapper. Buiten dat ruimt het ook lekker op. Maar dit is mijn persoonlijke mening.

Ik denk dat het wel handig is om wat meer informatie met ons te delen (Maten van het Dak, Meterkast etc..) en wat uitgebreidere keuzes voor te sorteren. Tips bij openen vragentopic zonnepanelen is hier een goede voor!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10-11 21:28
Afhankelijk van hoe lang jullie van plan zijn in dit huis te blijven wonen zou ik het volgende doen:

- korte termijn visie, panelen bij leggen op dak 3 en 4 met of een extra omvormer 2x MPPT (Tegen wat jullie willen in) of met Micro omvormers zou dan kiezen voor de APSystems serie.

- lange termijn: alles er vanaf en volledig nieuw systeem erop leggen.

Reden lange termijn: het wordt nogal een zootje als je maar eeuwig extra voedingsbronnen gaat inbrengen, je meterkast wordt er niet knapper. Buiten dat ruimt het ook lekker op. Maar dit is mijn persoonlijke mening.

Ik denk dat het wel handig is om wat meer informatie met ons te delen (Maten van het Dak, Meterkast etc..) en wat uitgebreidere keuzes voor te sorteren. Tips bij openen vragentopic zonnepanelen is hier een goede voor!