Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

mijosa2 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:06:
[...]
Al deze fondsen zijn in ieder geval bij IBKR aan te schaffen, bij de NL'se grootbanken vaak maar 1tje.
Bij IBKR is er wel een minimum van €10k per order voor geldmarktfondsen. Wat de kosten voor een order zijn weet ik niet (pas net een account geopend en nog niet genoeg funds/margin available :+).

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mijosa2
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-09 20:00
Aanvullend hier van 3 aanbieders de verschillen in tracking van de benchmark tijdens COVID 3-feb-2020 t/m 31-dec-2020. En is duidelijk een verschil tussen de fondsen onderling, en bij Amundi Funds Cash lijkt er zelfs permanente schade te zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I3M67zDtYMXgzXzY1iTUhcvxSfg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WvepuUte6c9iLObChD8i1lSr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
mijosa2 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 21:55:
Aanvullend hier van 3 aanbieders de verschillen in tracking van de benchmark tijdens COVID 3-feb-2020 t/m 31-dec-2020.
Over gereguleerde geldmarktfondsen in de EMU tijdens COVID is veel gepubliceerd zoals:

https://www.ecb.europa.eu...2104_2~a205b46756.en.html

Google zoekterm: ‘mmf esma COVID’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

fsfikke schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:39:
[...]

Bij IBKR is er wel een minimum van €10k per order voor geldmarktfondsen. Wat de kosten voor een order zijn weet ik niet (pas net een account geopend en nog niet genoeg funds/margin available :+).
De transactiekosten bij IBKR vallen erg mee, grotendeels rentekosten voor de marge:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/31gkOtCOrkYcVrm2oie5a2UZJlg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/minF41E5xYiwztbbOVFqVDLe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door fsfikke op 31-08-2024 14:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:26

The Third Man

The Third Jellyfish

*Schop*: kwam op Reddit tegen dat iShares met een fysiek replicerende MMF is gekomen: https://www.ishares.com/u...shares-eur-cash-ucits-etf IE000JJPY166

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Globalcitizen
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14-09 10:25
The Third Man schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 15:34:
*Schop*: kwam op Reddit tegen dat iShares met een fysiek replicerende MMF is gekomen: https://www.ishares.com/u...shares-eur-cash-ucits-etf IE000JJPY166
Interessant. Volgens de Overview zou dit een "echt geldmarktfonds-ETF" zijn (en als er geen hoge minimuminleg is, is dat nogal zeldzaam).
Ik zie de ETF nog niet in het assortiment van Saxo, ABNAMRO of Degiro.
Ben benieuwd welk netto-rendement ze gaan halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Globalcitizen schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 23:20:
[...]

Interessant. Volgens de Overview zou dit een "echt geldmarktfonds-ETF" zijn (en als er geen hoge minimuminleg is, is dat nogal zeldzaam).
Ik zie de ETF nog niet in het assortiment van Saxo, ABNAMRO of Degiro.
Ben benieuwd welk netto-rendement ze gaan halen.
IBKR heeft hem en is ook in kleine bedragen aan te kopen.

Ik zie nog niet direct reden om over te stappen vanaf XEON.
The fund aims to provide a return in line with money market rates.
vind ik nog een beetje vaag, bij XEON is de (€STR) index gedefineerd en krijg je een kleine premium daarop. Dat weegt imo op tegen het zoals al eerder besproken verwaarloosbare counterparty risk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Globalcitizen
fsfikke schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 23:48:
[...]

IBKR heeft hem en is ook in kleine bedragen aan te kopen.

Ik zie nog niet direct reden om over te stappen vanaf XEON.

[...]
vind ik nog een beetje vaag, bij XEON is de (€STR) index gedefineerd en krijg je een kleine premium daarop. Dat weegt imo op tegen het zoals al eerder besproken verwaarloosbare counterparty risk.
Dat is een persoonlijke afweging, maar ik zou zelf ook eerder XEON of ERNX/ERNE kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Waneer gaan we een daling zien van de rendementen van geldmarktfondsen? De rente is een tijd over het maximum heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

mrmrmr schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 06:12:
Waneer gaan we een daling zien van de rendementen van geldmarktfondsen? De rente is een tijd over het maximum heen.
Constant? Of denk je dat geldmarktfondsen er geld bij leggen :p
2.92% op het moment:
https://ycharts.com/indicators/euro_short_term_rate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Deze daalt vanaf 27 december:
XET | ERNX | IE000RHYOR0 iShares EUR Ultrashort Bond UCITS ETF EUR (Acc)
Referentie is de Markit iBoxx EUR Liquid Investment Grade Ultrashort Index

Deze daalt niet of nauwelijks:
EPA | CSH2 | LU1190417599 Lyxor Smart Overnight Return - UCITS ETF C-EUR
Referentie is de Euro Short Term Rate

De niet-cumulerende ("dist") fondsen hebben een ander effect door de dividend uitkering, waardoor het niveau zakt. Bijvoorbeeld
XET | EUED | IE00BJP26D89 iShares Ultrashort Bond UCITS EUR Dis ETF

Het verlagen van rente is op korte termijn moeilijk waar te nemen door de tamelijk grote dagelijkse variatie. Over de periode van 6 maanden zoals bij dist fondsen is de toename (helling) wel te zien in een grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:28

CIM

mrmrmr schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:05:

Deze daalt niet of nauwelijks:
EPA | CSH2 | LU1190417599 Lyxor Smart Overnight Return - UCITS ETF C-EUR
Referentie is de Euro Short Term Rate
Hoezo zou deze moeten dalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Het gaat om een daling van het rendement zoals ik schreef. Bij de eerste daalt ook nog eens de koers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mijosa2
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-09 20:00
Alle rendementen van geldmarktfondsen zijn aan het dalen, alleen zie je dat niet (makkelijk) in de cumulatieve koersgrafiek.

Je kan van elk MMF de net asset value (NAV) tabel downloaden van de website, bijv. LU1190417599 Lyxor Smart Overnight Return is hier.

Je berekent dan de return tussen 2 dagen aan de hand van de NAV waardes, en rekent dat om naar jaarpercentages. Zo krijg je de effectieve rente of yield. Voor Lyxor heb ik dat gedaan en zie je duidelijke dalingen, nu ongeveer op 3.0%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/go-Daz7oH1lq2aXVpr-HEU9O-Pw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SmaeiAB6VLtHxchiGL4yPv6p.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Globalcitizen schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 19:09:
ERNX bij DeGiro leek me in eerste instantie prima qua TER en performance, maar b.v. bij DeGiro zijn er jaarlijkse aansluitkosten bij een extra beurs (XETRA); daarom zou ERNE (aan de Euronext) net wat goedkoper zijn.
Echter: deze ETF keert dividend uit en omdat ik een Custody account heb bij Degiro is dat daar niet voordelig.
Ook zijn er (omdat het niet in de kernselectie zit) transactiekosten van 3€ per keer.
Geblokkeerde pensioenrekening custody Degiro:
Aankoop en verkoop kosten beide € 3 (instapkosten en uitstapkosten). Daarnaast komen er "spreadkosten" bij (0,20%?). En jaarlijkse provisie van 0,10%.

Bij € 400 kost het dan volgens het overzicht 4,20 bij aankoop, € 0,40 per jaar (0,10%) aan "produktkosten", en opnieuw € 4,20 bij verkoop. Een paar 100 euro even opzij zetten maakt dus het rendement fors negatief. Er zijn ook nog productkosten. Je moet er een studie van maken om te ontdekken waar ze die getallen allemaal vandaan halen.

Bij € 400 wordt het rendement na 3 jaar -2,40% (€ 9,60 kosten) volgens het overzicht.

Dit is dus geen oplossing om even uit aandelen te stappen of tijdelijk geld om te zetten naar geldmarktfondsen. Weet iemand een wel redelijk alternatief bij Degiro?

Degiro maakt overigens een fout door die kosten pas te noemen als je al op de knop "Plaats order" hebt gedrukt. Je kan dus alleen buiten beursuren (of met lage limit) proberen uit te zoeken wat dit allemaal kost en alleen als je voor het totaalbedrag cash hebt. Verwijzen naar een wazige tarievenlijst lijkt me onvoldoende. Ik kan me niet voorstellen dat deze werkwijze volgens de regels is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Globalcitizen
mrmrmr schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:11:
[...]

Geblokkeerde pensioenrekening custody Degiro:
Aankoop en verkoop kosten beide € 3 (instapkosten en uitstapkosten). Daarnaast komen er "spreadkosten" bij (0,20%?). En jaarlijkse provisie van 0,10%.

Bij € 400 kost het dan volgens het overzicht 4,20 bij aankoop, € 0,40 per jaar (0,10%) aan "produktkosten", en opnieuw € 4,20 bij verkoop. Een paar 100 euro even opzij zetten maakt dus het rendement fors negatief. Er zijn ook nog productkosten. Je moet er een studie van maken om te ontdekken waar ze die getallen allemaal vandaan halen.

Bij € 400 wordt het rendement na 3 jaar -2,40% (€ 9,60 kosten) volgens het overzicht.

Dit is dus geen oplossing om even uit aandelen te stappen of tijdelijk geld om te zetten naar geldmarktfondsen. Weet iemand een wel redelijk alternatief bij Degiro?

Degiro maakt overigens een fout door die kosten pas te noemen als je al op de knop "Plaats order" hebt gedrukt. Je kan dus alleen buiten beursuren (of met lage limit) proberen uit te zoeken wat dit allemaal kost en alleen als je voor het totaalbedrag cash hebt. Verwijzen naar een wazige tarievenlijst lijkt me onvoldoende. Ik kan me niet voorstellen dat deze werkwijze volgens de regels is.
Ik heb ENRX gekocht bij Trade Republic i.p.v. DeGiro; 1€ per transactie.

Geld uit aandelen tijdelijk omzetten doe ik bij Saxo. Omdat transactiekosten vergoed worden uit de betaalde service fee, is dit in de praktijk voor mij kosteloos (als ik dat niet te vaak doe per maand). Voor dit doel neem ik dan XEON I.p.v. ENRX vanwege de lagere volatiliteit (dus beter geschikt voor korte periodes, maar wel iets lagere opbrengst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Overzetten naar een ander account is voor mij niet mogelijk want het is een geblokkeerde pensioenrekening.

Degiro heeft XEON, MIL LU0290358497, Xtrackers II EUR Overnight Rate Swap UCITS ETF. Die is opbouwend, De kosten zijn relatief lager: 1,88% over 3 jaar, binnen een jaar: 1,68%.

Swap associeer ik met risico, mensen die hun geld kwijt raakten bij de kredietcrisis en de Vestia-affaire. Misschien kan iemand mij vertellen wat voor deze ETF specifiek de risico's zijn? Dat je je geld volledig kan kwijtraken is evident uit de brochure, maar dat zegt niets specifiek over wanneer en hoe precies. De prospectus is te lang (494 pagina's) en te algemeen.

Er is in de grafieken soms een dip te zien, in dit geval op 6 oktober 2023. Wat zou daar de oorzaak van zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jtqa4fSv9wgKg8WMn9XAyCE7ISw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4n5uV3HvZZBY5XeXTjHMntIj.png?f=user_large

Ik vond een tekst over swaps in geldmarktfondsen: fsfikke in "Goedkoopste manier voor geldmarktfonds"

Versus VEB over swaparbitrage obligaties: pijnpunten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Globalcitizen
Ik wil niet in een discussie over het risico van swap-based ETFs terechtkomen, maar ter info mijn eigen standpunt:
- in het begin dacht ik ook dat swap-based riskant was, maar toen ik me er eens in verdiepte, is mijn mening helemaal veranderd. Het is niet zo dat je je inleg kwijt bent als 1 tegenpartij (of zelfs alle tegenpartijen) niet betaalt. Er is altijd ook een onderpand (dus het is dan hooguit het negatieve verschil tussen opbrengst van dit onderpand en de swap-betaling; het verschil kan ook positief zijn, dan merk je er helemaal niets van). Er zouden heel wat (onwaarschijnlijke) dingen tegelijk moeten gebeuren om je inleg vrijwel helemaal kwijt te raken. Dat is ook de boodschap van je eerste link. Als je ook in aandelen belegt, kun je dit waarschijnlijk op waarde schatten: dat durf je ook (weliswaar voor een ander doel), terwijl daar in principe ook een (veel grotere) kans is om alles kwijt te raken.
(Voor de fijnproevers is er m.b.t. swap-based ETFs onderscheid te maken tussen wat dit onderpand is (b.v. staatsobligaties of aandelen) en wie de tegenpartij(en) is/zijn. Uit mijn hoofd is dat bij XEON Deutsche Bank, geloof ik).
- het onderwerp van je tweede link heeft eigenlijk niets met swap-based ETFs te maken; "swap" staat slechts in de door de uitgever verzonnen naam van een niet vergelijkbaar, heel veel riskanter product
- XEON wordt door velen als de goudstandaard van geldmarkt-ETFs gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Globalcitizen
mrmrmr schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:27:
Overzetten naar een ander account is voor mij niet mogelijk want het is een geblokkeerde pensioenrekening.

Degiro heeft XEON, MIL LU0290358497, Xtrackers II EUR Overnight Rate Swap UCITS ETF. Die is opbouwend, De kosten zijn relatief lager: 1,88% over 3 jaar, binnen een jaar: 1,68%.
De kosten die je vermeldt zijn veel hoger dan gebruikelijk voor deze ETFs bij brokers. Ik neem aan dat dit komt doordat het een geblokkeerde pensioenrekening betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcadius
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-08 14:57
mrmrmr schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:27:

Swap associeer ik met risico, mensen die hun geld kwijt raakten bij de kredietcrisis en de Vestia-affaire. Misschien kan iemand mij vertellen wat voor deze ETF specifiek de risico's zijn? Dat je je geld volledig kan kwijtraken is evident uit de brochure, maar dat zegt niets specifiek over wanneer en hoe precies. De prospectus is te lang (494 pagina's) en te algemeen.

Er is in de grafieken soms een dip te zien, in dit geval op 6 oktober 2023. Wat zou daar de oorzaak van zijn?

[Afbeelding]

Ik vond een tekst over swaps in geldmarktfondsen: fsfikke in "Goedkoopste manier voor geldmarktfonds"

Versus VEB over swaparbitrage obligaties: pijnpunten.
Het geldmarktfonds volgt de ECB rente. Als die rente negatief is, daalt het geldmarktfonds ook. Dat is de dip die je ziet, vanaf dat moment begon de rente van de ECB te stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Arcadius

Heb je daar een bron voor? De key interest rates van de ECB bleven langdurig gelijk in die periode.

Er zijn wel wat documenten over de ECB en de datum 6 oktober 2023, maar het moeilijk te achterhalen wanneer iets is aangekondigd. Er was een Supervisory Board ECB meeting in Frankfurt op die dag. Er is een jaarlijks rapport d.d. 10 oktober op de week die eindigd op 6 oktober. Daarin staat o.a. een volumeverlaging van de deposit facility met 4,5%. De deposit facility is de mogelijkheid van banken om gedurende de nacht hun geld te stallen bij de nationale bank tegen een rente (aka DFR).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Globalcitizen
Ter info: sinds gisteren zijn de transactiekosten vervallen (ook voor ETFs als XEON) bij N26.

Maar...vanaf april lijkt er een maintenance fee te gaan worden gerekend (afhankelijk van je plan, 0,5% voor Standaard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Globalcitizen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftc63a5-pXYYbBGd5LkFKF3RPpM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YLn0Jk5qEWrKMlsPNk0BQV31.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Globalcitizen
Er zijn (na 1 April) dus goedkopere opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:20
Iemand een idee wat ik kan kopen als geldmarktfonds voor USD bij IBKR Ierland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Globalcitizen
Vanaf vandaag is de Vivid Fixed Interest Pocket
(met gegarandeerd 3%) vanaf een bepaald saldo weer voordeliger dan spaarrekeningen en pure geldmarktfondsen, ondanks de Prime-kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Globalcitizen
FYI: Veel geldmarktfondsen zijn qua opbrengst nu iets minder interessant (tenzij je extra opbrengsten hebt door uitlenen van de fondsen of als het in te leggen bedrag hoger is dan de DGS-limiet of als je voor het gemak gaat van niet hoeven hoppen) omdat sommige spaarrekeningen ook nog de ECB-rente geven.

De performance van ERNX c.s. ligt b.v. volgens justETF echter significant wat hoger.

Verder biedt Naga Trade 2,4% op niet-belegd saldo (via MMFs).
(En Trading212 2,2%)

Kent iemand nog andere geldmarkt-achtige opties met opbrengst boven de ECB-rente (nu 2%)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shalin
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10-09 12:20
Vraagje: is het nog interssant als je bij IBKR zit om nu in een geldmarktfonds (etf) te stappen?
Situatie : heb een bedrag boven het beschermde bedrag in eur staan bij IBKR. Daar krijg je boven 10K 1.483% voor op dit moment.
De rente van IBKR is ok, maar als er meer rendement mogelijk is waarom niet
Het hoeft niet dagelijks beschikbaar te zijn immers als je geld van je rekening naar IBKR stort duurt het ook een dag minimaal.
De twee beweegredenen zijn dus : veiligheid en rendement.
Na wat gelezen te hebben kom ik bij Xeon(2,7%?)uit, maar daar lees ik weer dingen over een swap.
Dus hopelijk hebben jullie wat info voor mij welk geldmarktfonds/ etf zou goed passen:
-Groot genoeg
-Goed rendement, lage kosten
-Veiligheid van (las bij Xeon dat bij DB zit, bij omvallen kan het langer vastzitten in afwikkeling)
-Transactiekostenvrij, mogelijk bij IBKR?
-Inleg boven de 10K

Heb chatgtp gevraagd en die komt met volgende, waarbij ik neig naar Amundi en Xeon:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugqKi86ALhMY_h63-VRbfJMH-Do=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CXBjnr8glVpoH3NT6hFpQyjX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Shalin op 29-08-2025 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Globalcitizen
Shalin schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:10:
Vraagje: is het nog interssant als je bij IBKR zit om nu in een geldmarktfonds (etf) te stappen?
Situatie : heb een bedrag boven het beschermde bedrag in eur staan bij IBKR. Daar krijg je boven 10K 1.483% voor op dit moment.
De rente van IBKR is ok, maar als er meer rendement mogelijk is waarom niet
Het hoeft niet dagelijks beschikbaar te zijn immers als je geld van je rekening naar IBKR stort duurt het ook een dag minimaal.
De twee beweegredenen zijn dus : veiligheid en rendement.
Na wat gelezen te hebben kom ik bij Xeon(2,7%?)uit, maar daar lees ik weer dingen over een swap.
Dus hopelijk hebben jullie wat info voor mij welk geldmarktfonds/ etf zou goed passen:
-Groot genoeg
-Goed rendement, lage kosten
-Veiligheid van (las bij Xeon dat bij DB zit, bij omvallen kan het langer vastzitten in afwikkeling)
-Transactiekostenvrij, mogelijk bij IBKR?
-Inleg boven de 10K

Heb chatgtp gevraagd en die komt met volgende, waarbij ik neig naar Amundi en Xeon:
[Afbeelding]
Voor Saxo doe ik iets soortgelijks om toch rendement te hebben op (tijdelijk) niet-geinvesteerd geld. Extra leuk is dat het regelmatig uitgeleend wordt, waardoor ik enkele tienden procent extra krijg.
Voor korte termijn (soms dagen) gebruik ik XEON vanwege minimale volatiliteit (en transactiekosten krijg ik terug uit transactiekostentegoed).
Voor langere termijn levert ERNX wat meer op (maar grotere volatiliteit).

De swap vind ik geen enkel probleem (aangezien er altijd een onderliggende waarde als garantie ligt, die waarschijnlijk vaak zelfs meer oplevert; dus zelfs bij onverhoopte niet-betaling door tegenpartij is schade beperkt), maar dit moet je zelf afwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Globalcitizen
Kijk voor box3 wel uit of banktegoed inclusief belasting niet voordeliger is. Eventueel alles verkopen voor 1 oktober.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shalin
@Globalcitizen ik denk dat ik voor een gedeelte Xeon pak, omdat je die snel kan verhandelen als je iets wil kopen die dag en voor een groter gedeelte Amundi (FR0011630557). Geeft iets meer zekerheid als je naar AUM en structuur kijkt. En ook nog eens transactievrij bij IBKR.

Ernx is toch meer een ultra short term obligatie? Hmm is toch weer een andere risico categorie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Globalcitizen
Ter info een review van ERNX: https://fiscalert.nl/spar...t-bond-ucits-etf-ishares/
NB. De "box3 complexiteit" geldt natuurlijk voor alle ETFs/fondsen.

[ Voor 28% gewijzigd door Globalcitizen op 29-08-2025 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shalin
Top, bedankt voor de info.
Zou je dit misschien als volgt kunnen zien?:
-MMF etf or fund(2% yield , redelijk cash vergelijkbaar direct aan rente gekoppeld. Voor korte termijn wegzetten en weinig onderhevig aan schommelingen.
-Deze ultrashort bond ERNX(2,3% yield), ook afhankelijk van rente maar ook meer risico vanwege meerder ratings in de 600 gehouden obligaties. Misschien wat handiger voor een 1-2 jaar periode waarin de rente waarschijnlijk nog iets gaan dalen. Dan kan de koers iets omhooggaan initieel, maar later weer dalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Globalcitizen schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:53:
Ter info een review van ERNX: https://fiscalert.nl/spar...t-bond-ucits-etf-ishares/
NB. De "box3 complexiteit" geldt natuurlijk voor alle ETFs/fondsen.
Niet op die manier.
Geldmarktfondsen hebben een fixed rendement, wat na de box3 heffing dus minder rendeert dan het gewoon op een spaar rekening/deposito mikken.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Globalcitizen
YakuzA schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:12:
[...]

Niet op die manier.
Geldmarktfondsen hebben een fixed rendement, wat na de box3 heffing dus minder rendeert dan het gewoon op een spaar rekening/deposito mikken.
Waarom quote je mij?
Je hebt overigens de recente berichten niet goed gelezen.

[ Voor 48% gewijzigd door Globalcitizen op 30-08-2025 22:12 ]

Pagina: 1 2 Laatste