Reizen en toch een "thuis" netwerk hebben

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:57

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Topicstarter
Mijn vraag
We gaan rgelmatig een weekendje weg. Als we de dN reizen gaan er diverse devices mee, waaronder een Eufycam ( voor de hond als we uurtje weg zijn en hij niet mee mag) en een chromecast. Als er een router hangt met open wifi dan lukt het me meestal wel na een reset om die dingen te verbinden.
Echter gaat het mis als er een login splash page is. ( als voorbeeld centerparcs).

Ik heb meestal bij me, een pi met ddwrt software, en een ubiquity AP die onze ssid uitzend.

Ik kan hier ook weinig over vinden verder dan dat het niet werkt en pech gehad.

Ik kan dus zowel via wifi als bekabeld verbinden maar moet op de splashpage akoord klikken.

Kan me iemand op weg helpen voor nu?

Of is er iets wat ik kan kopen voor in de toekomst?

Keep it calm...en lek mig de zuk

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-05 14:34
Wifi router met 4G? Dan heb je een eigen internet aansluiting en zou je er dus altijd wel mee moeten kunnen verbinden en heb je geen last van de login splash page?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

En nog een aanvulling op @Lelletje ook geen last van blokkades. Regelmatig krijg ik een appje. Chromecast werkte hier vorig jaar wel nu niet meer. Dus waarschijnlijk is er een poortje dicht gezet.

Zoiets (scheelt ook weer vrachtwagen aan apparatuur als ik zo lees), simkaart erin, netwerk instellingen erin klaar. Of een ander merk ook prima.

uitvoering: AVM FRITZ!Box 6850 LTE

uitvoering: AVM FRITZ!Box 6850 5G (internationaal model)

Simkaart kan prepaid je hebt weekend of week bundels bij Vodafone of Odido om onbeperkt data aan te zetten. Of je pakt internet sim voor thuis zodat je hem thuis voor Backup lijn kunt gebruiken :p.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme

kromme

Topicstarter
Hier heb ik in het verleden al naar gekeken maar ik vind het redelijk aan de prijs hoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Tip: Marktplaats of Tweakers V&A. Regelmatig staan er zo goed als nieuwe tussen die tijdelijk zijn gebruikt met de bouw ofzo.

Geen idee als je hier voldoende aan hebt: uitvoering: ASUS 4G-N16 die is een stuk goedkoper.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Zolang je afhankelijk bent van anderen zul je hier tegen problemen aanlopen. Eigen router zal eerder uitzondering zijn en resetten daarvan zal de eigenaar niet leuk vinden.

Zelf zou ik eerder de andere kant op denken.

Heb je deze devices echt allemaal nodig als je een weekendje weg bent? En is er geen simpeler alternatief?

Als camera zou je bijvoorbeeld een babycam app kunnen gebruiken op een tablet of telefoon.

Voor de rest zou ik lekker van je weekendje weg genieten.

[ Voor 49% gewijzigd door Sethro op 30-04-2024 12:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:34
Zo iets?
https://www.gl-inet.com/products/gl-axt1800/
[Gl.iNet routers] Ervaringen en discussie

Deze hebben captive portal functie. https://docs.gl-inet.com/...spot_with_captive_portal/

[ Voor 71% gewijzigd door The Fatal op 30-04-2024 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hou er ook rekening mee dat we in Nederland behoorlijk verwend zijn qua internetverbindingen, zowel qua hoge prestaties als lage (en in de regel niet bemeterde) prijzen. Dat is op veel andere plekken wel anders. Als een hele vakantiepark op een DSL-lijntje hangt, moeten ze wel behoorlijk restrictief zijn in wat voor verkeer ze toelaten.

Dat is natuurlijk niet enige reden voor die gare aanmeldpagina's, maar ook als je daar een oplossing voor vindt zul je vaak merken dat zoals aangegeven streaming videotoepassingen (Chromecast...) geblokkeerd worden ivm langdurig hoge bandbreedtebehoefte. Die Eufycam klinkt leuk, maar dat vergt niet alleen bandbreedte in de downstream om het te kijken maar ook bandbreedte in de upstream om het uit te zenden.

Ook in NL in verre buitengebied (uitgerekend de plekken waar je vakantieparken en campings hebt) kom je dat tegen en zelfs waar beter beschikbaar is, hebben veel hospitality aanbieders (vooral campings) de neiging om eenmalig te willen investeren in connectivity en dan jaren of zelfde decennia onveranderd ermee door te willen. Dat geldt niet overal, maar als je flinke eisen hebt qua connectivity is het geen overbodige luxe om daar bij vakantiebestemmingen rekening mee te houden. Degenen die het goed op orde hebben, doen dat omdat ze ermee denken te kunnen scoren (terecht!) en ze adverteren het ook. Let daar dus op, en ga er vanuit dat als een locatie niets zegt, het voor hen alvast geen prio is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme

kromme

Topicstarter
Sethro schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:36:
Zolang je afhankelijk bent van anderen zul je hier tegen problemen aanlopen. Eigen router zal eerder uitzondering zijn en resetten daarvan zal de eigenaar niet leuk vinden.

Zelf zou ik eerder de andere kant op denken.

Heb je deze devices echt allemaal nodig als je een weekendje weg bent? En is er geen simpeler alternatief?

Als camera zou je bijvoorbeeld een babycam app kunnen gebruiken op een tablet of telefoon.

Voor de rest zou ik lekker van je weekendje weg genieten.
Ik zal de beelden ook moeten kunnen bekijken als ik buiten het verblijf ben.
Verder is het fijn als je zoon in zijn bed ligt om een serie te kijken.

Al de andere devices kan ik wel missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
kromme schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:10:
[...]

Ik zal de beelden ook moeten kunnen bekijken als ik buiten het verblijf ben.
Verder is het fijn als je zoon in zijn bed ligt om een serie te kijken.

Al de andere devices kan ik wel missen.
Als voorbeeld; de Babyfoon 3G app werkt op alle devices zolang ze maar internet hebben. Dus dan kun je rustig op pad terwijl je op afstand kunt meekijken / luisteren / gealarmeerd wordt bij bepaalde hoeveelheid geluid.

Serietje kan ook prima op een tablet. Die tablet kun je ook prima voor de Babyfoon app gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Sethro op 30-04-2024 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb ook altijd veel te veel IOT/Smart rommel bij me op reis (zowel zakelijk als prive).

Zelf heb ik het opgelost met een router van gl.inet. Hierop zitten al mijn devices reeds aangesloten (WiFi) en hij maakt ook nog verbinding met mijn VPN server thuis..

Dit ding kan;

- Met UTP aangesloten worden op een bestaande router (als je hem kan vinden, in Airbnbs meestel niet zo'n probleem, in hotels wel
- Met WiFi verbinding maken met een andere WiFi (WISP), maar dit gebruik ik meestal niet
- Met een telefoon verbinding maken (usb tethering)

In de praktijk gebruik ik meestel dat laatste met een ouwe android telefoon icm met een unlimited kaartje van het werk (EU).

Ik moet wel zeggen dat als ik zakelijk reis ik meestal toch gewoon de hotel wifi gebruik.. Maar prive hebben we ook een camera mee (dochter kan nog weleens spoken) en dan is het wel handig dat deze middels de VPN gewoon op mijn eigen BlueIris server (thuis) zit aangesloten ipv dat ik weer de app vd die camera moet gebruiken (wat dan weer niet werkt ofzo)... We zijn in Portugal (toen was dochter niet eens 2 jaar) zelfs uit eten geweest.. Nou moet ik wel zeggen dat we zich op de voordeur van het appartement hadden hoor vanuit het terras. :)

[ Voor 28% gewijzigd door FreakNL op 30-04-2024 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellisVH
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12-05 11:28
En een travel router van TP link?
Dat ding kan overweg met de typische hotel portals.

https://amzn.eu/d/5HpRFFy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:50
kromme schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:54:
Mijn vraag
We gaan rgelmatig een weekendje weg. Als we de dN reizen gaan er diverse devices mee, waaronder een Eufycam ( voor de hond als we uurtje weg zijn en hij niet mee mag) en een chromecast. Als er een router hangt met open wifi dan lukt het me meestal wel na een reset om die dingen te verbinden.
Echter gaat het mis als er een login splash page is. ( als voorbeeld centerparcs).

Ik heb meestal bij me, een pi met ddwrt software, en een ubiquity AP die onze ssid uitzend.

Ik kan hier ook weinig over vinden verder dan dat het niet werkt en pech gehad.

Ik kan dus zowel via wifi als bekabeld verbinden maar moet op de splashpage akoord klikken.

Kan me iemand op weg helpen voor nu?

Of is er iets wat ik kan kopen voor in de toekomst?
volgens mij heb je voldoende voor het volgende:
van camping naar jou:
wifi met splashpage (portal) voor akkoord
ddwrt rpi met wifi laten connecten naar wifi
rpi nat laten doen zodat camping maar 1 client ziet (de rpi)
aan jouw kant de ap (ik neem aan bedraad)
jouw client laten connecten met ap
surfen op jouw client
akkoord geven
alle andere clients liften mee op de verbinding tussen rpi en camping wifi

tenminste zo doe ik dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05:46

rapture

Zelfs daar netwerken?

Mijn oplossing tot nu is elektrische installatie van een camper in een lease-auto van de werkgever proppen.
  • 2 AGM accu's in parallel
  • DC/DC-converter om de maximale laadstroom uit de alternator kunnen halen en de accu's tot 14,7 V kunnen opladen
  • zonnepaneel op dakdragers
  • MPPT-zonnelader
  • DC/DC-converter om propere 12V aan een 4G router (Orange Flybox) kunnen geven
  • omvormer voor laptopladers, gereedschapacculaders, 230V gereedschappen kunnen gebruiken, PC met monitor in de auto kunnen laten draaien om tweedehandse grafische kaarten te kunnen testen,... en kan eender welke 230V hardware van het werk in de auto testen, preppen, configureren,...
Ik heb het Flybox abonnement vervangen door GSM-abonnement naar veel te veel data upgraden en voor 3 euro per maand een extra data simkaart eraan koppelen. Dan heb ik ook 3G en 5G toegang, roaming in het buitenland,...

Wat ik wil veranderen? Een Anker F1500 moet nog voor de Europese markt uitgebracht worden:
  • 1536Wh LFP Battery
  • 1800W Continuous AC Output
  • 600W Solar Input
Moet toch wel de capability hebben om een 400W CPU en 450W GPU in een auto te kunnen testen. Of een Airfryer laten draaien. Het scheelt veel ambachtelijke DIY, auto-elektriciteit, werken met accu's,...

[ Voor 18% gewijzigd door rapture op 02-05-2024 20:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Wow, dat is nogal een oplossing voor WiFi in een hotel. Ik heb mijn SUV meestal niet mee op vliegvakantie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05:46

rapture

Zelfs daar netwerken?

FreakNL schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:40:
Wow, dat is nogal een oplossing voor WiFi in een hotel. Ik heb mijn SUV meestal niet mee op vliegvakantie...
De TS geeft een vakantiepark als voorbeeld en er wordt over campings gesproken.

Ik sta meestal op een festivalcamping (Duits kamperen is je tent aan de auto).

5G Mifi router heb ik ook gekocht voor als ik de auto niet bij mij hebt of om voorrang op de 4G-congestie te krijgen. In de avond kan 4G downstream tot 10 Mbps zakken en op 5G krijg ik voorrang op de rest met honderden Mbps.

[ Voor 14% gewijzigd door rapture op 30-04-2024 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:21
Zelf gebruik ik vaak ik hotels mijn eigen (geflashte) tolink 1043nd router met ddwrt, werkt als de brandweer,

Daarachter een 8 poorts unifi poe switch met een ap, en 2 voip toestellen
Op de tplink draait een openvpn client die met huis verbind

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme

kromme

Topicstarter
Heel veel oplossingen maar veel overkill en niet handzaam als we eens gaan vliegen ipv met de auto naar park of camping.
Wellicht eens kijken of een travelrouter niet zelf te maken is met simkaartje.

Voorop het moment heb ik me er bij neer gelegd dat niet de juiste spullen bij hebben en wat meer aan huisje gekluisterd zitten en film kijken vie laptop. Misschien zijn we ook wel verwend met alles wat we thuis kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:41
Ik sleepte vroeger ook van alles mee maar een unifi ap, incl power injector?, is wel next level!

Een gl inet travel routertje (met of zonder 4g) is ideaal en een splash page hoeft helemaal geen probleem te zijn. Als je de router goed hebt ingesteld staan (dns rebind protection uit! En dns vanaf wifi gebruiken) dan zou dat gewoon goed moeten gaan.

Als dat niet werkt kun je ook ff met een tel op de wifi inloggen. Tel heeft tegenwoordig per ap een uniek mac adres. Die even overschrijven in de wan van de travel router en je bent online.

Maar met je huidige setup zou dat ook moeten lukken :)

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 01-05-2024 14:40 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-05 18:51
Ik heb een tp link routertje met 4g. Bij elkaar 45 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-05 07:36
Travelroutertje idd, ik heb een tplink zonder 4g, splashpagina's etc geen probleem, zelfde ssid als thuis.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

+1 voor travelrouter. Ik heb een Gl-inet. Wireguard er en compleet verbinding met thuisnetwerk.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-05 11:33
Een travelrouter is inderdaad het makkelijkste hiervoor. Afhankelijk van welke verbinding er ligt kan je deze bedraad of draadloos aansluiten en daarmee inderdaad het "captive portal" voorbij komen. Dan heb je een bedraad en draadloos netwerk beschikbaar voor alles wat je nodig hebt.

Aandachtspunt: het captive portal kan er periodiek weer tussen schieten, waar opnieuw bevestiging nodig kan zijn. En kijk even goed dat men vanaf een hotel netwerk je apparatuur niet kan benaderen.
Een 4g dongle in een travelrouter of een Mifi is dan inderdaad de betere oplossing. Bijvoorbeeld met een prepaid sim, waarop je "unlimited data voor 1 dag" aanzet.

NB. wat ik ook gemerkt heb: een Samsung S23 Android telefoon kon ik gewoon ook tussen Wifi van een bungalowpark en een Apple TV in hangen, zonder dat ik 4g/5g aan had. Op het toestel kon ik de captive portal voorbij komen. Daarna werkt het. Maar ik kan mij voorstellen dat je die niet in je kamer/koffer wilt achterlaten.

[ Voor 14% gewijzigd door ucsdcom op 07-05-2024 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark_88
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-05 19:04
@ucsdcom vervelend natuurlijk als de client isolation niet aan staat, maar daarvoor is ook een degelijk wachtwoord op je router interface, toch?

Hier ook een tevreden eigenaar van een gl.inet reisrouter, specifiek de Beryl AX.

Als aanvullende tip: dat ding heeft maar 1 radio, dus in de repeatermodus kan hij nooit de snelheid leveren die de hotel WiFi zelf levert, hij levert altijd in. Ik heb het nooit geprobeerd, maar als je nu een oude smartphone via usb tethering aan je reisrouter hangt, dan is dat de radio om met het hotel te communiceren en is de ingebouwde radio voor jouw clients. Zou sneller moeten/kunnen zijn.

Bovenstaande nog niet zelf geprobeerd maar het lijkt me een werkend idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:33
kromme schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:58:
Heel veel oplossingen maar veel overkill en niet handzaam als we eens gaan vliegen ipv met de auto naar park of camping.
Wellicht eens kijken of een travelrouter niet zelf te maken is met simkaartje.

Voorop het moment heb ik me er bij neer gelegd dat niet de juiste spullen bij hebben en wat meer aan huisje gekluisterd zitten en film kijken vie laptop. Misschien zijn we ook wel verwend met alles wat we thuis kunnen.
wanneer je gaat vliegen gaat de hond al niet mee en scheelt je alweer apparatuur.
ik zou gewoon een "goedkope" Mifi router kopen met Esim of simkaart waar je een Esim op kan zetten.
als je dan een weekje weg ben kan je daar gewoon een lokale unlimited bundel op zetten (holafly-Eskimo bijv) en ben je voor weinig extra bagage en extra geld klaar.
Pagina: 1