Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornk
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15-01 18:41
Ik heb al een tijdje de 3d printer Wanhao Duplicator I3 Plus

Nu zoek ik een betaalbare oplossing om deze stiller te krijgen. Zijn er mensen die hier al ervaringen mee hebben?

Ik wil het volgende aanpakken;

1. Zijn er ventilators die niet zoveel herrie maken? Ik heb nu 2 standaard erop zitten, maar die maken veel geluid.

2. Is er een manier oom de stappenmotors stiller te krijgen? Desnoods met andere motortjes?

3. Welke isolatie voor geluid is het beste voor een 3d printer kast. Ik ga zelf een houten kastje maken om de 3d printer en wil aan de binnenkant geluids isolerende folie. Welke betaalbare kan ik het beste aanschaffen?

4. Werkt het om onder de printer iets van trillingsdempers te zetten? Wat werkt hiervoor het beste?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Cornk schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:51:
Ik heb al een tijdje de 3d printer Wanhao Duplicator I3 Plus

Nu zoek ik een betaalbare oplossing om deze stiller te krijgen. Zijn er mensen die hier al ervaringen mee hebben?

Ik wil het volgende aanpakken;

1. Zijn er ventilators die niet zoveel herrie maken? Ik heb nu 2 standaard erop zitten, maar die maken veel geluid.
Noctua maakt nu wel 24v fans voor printers, dus er zijn opties als het om de axiale fans gaat. Je kan daarnaast overwegen om een anderee printjkop te printen waar een andere fan op kan, maar er is altijd de balans tussen luchtstroom en geluid die daardoor wordt veroorzaakt.
2. Is er een manier oom de stappenmotors stiller te krijgen? Desnoods met andere motortjes?
Het geluid wordt veroorzaakt door de manier waarop de motoren worden aangestuurd. De oplossing is andere stappenmotoraansturing te gebruiken. Dat kan het makkelijkst door het moederbord op te waarderen naar iets met TMC2209 stappenmotoraansturing. Denk bijvoorbeeld aan de BTT SKR mini E3 v3.0 o.i.d. Ik zou zelf de Duet3D Duet 3 Mini 5+ WiFi willen aanraden, omdat je dan RepRapFirmware kan draaien op je printer, welke ik zelf erg mooi vind. Echter deze komt dit bord wel met een prijskaartje dat vergelijkbaar is met een 2e-hands Ender 3. Ik weet niet of je daar trek in hebt
3. Welke isolatie voor geluid is het beste voor een 3d printer kast. Ik ga zelf een houten kastje maken om de 3d printer en wil aan de binnenkant geluids isolerende folie. Welke betaalbare kan ik het beste aanschaffen?

4. Werkt het om onder de printer iets van trillingsdempers te zetten? Wat werkt hiervoor het beste?
Ik voeg deze twee even samen, omdat mijn oplossing beide beantwoordt. Maar er zijn ook andere oplossingen mogelijk.
Een betontegel met daarop een rubberen tegel werkt erg goed. De betontegel zorgt voor massa, waardoor de frequentie van het geluid omlaag wordt gehaald en de rubbertegel voor demping van de doorgifte van trillingen.

BTW, dit soort vragen kan je ook prima stellen in Open Source 3D Printing - Deel 3

[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 09-05-2024 12:14 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!