Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-03 22:16
Binnenkort wordt er een zonnepaneelinstallatie op het platte dak van mijn appartement geïnstalleerd.

De jaarlijkse opbrengst zal ongeveer rond de 2100-2200 kwh zijn wat ook ongeveer mijn jaarlijks verbruik is.

Nu heb ik momenteel nog een oude elektriciteitsmeter in mijn kast zitten (enkel) dus geen slimme meter.

Is het slim om voor een slimme meter te gaan als je zonnepanelen hebt? Wat zijn er de voordelen en nadelen van?

Ik neem aan dat het vooral bedoeld is om onderscheid te kunnen maken tussen dal- en reguliere tarieven, maar maakt dat veel uit als je gebruik maakt van de salderingsregeling? Of heeft het alleen zin bij een dynamisch contract?

Ik hoor graag jullie advies hierin, alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:24
Voordeel slimme meter: je kan makkelijk een p1 meter aansluiten en je verbruik / opwek bijhouden.
Nadeel: je gaat veel meer moeten betalen zodra salderen wegvalt, of als je contract afsluit bij verkeerde energieleverancier

Ben je van plan je apparaten slim te maken? Dan KAN je een slimme meter pakken.
Een alternatief is dat je de output van de omvormer hiervoor gebruikt - werkt net zo goed.

Dan is er nog het stukje kwaliteit van de teller: ik heb persoonlijk nog geen afwijking waargenomen. Dus nee, slimme meter is enkel nadelig voor jou als consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:36
Bedoel je met oude elektriciteitsmeter zo'n draaischijf (Ferraris, heb ik ook). Als je dan zeker weet dat er geen teruglooprem op zit, lekker laten zitten.
Met alle terugleverkosten, en later wellicht het einde van saldering, kun je die beter hebben dan een nieuwe (slimme) meter.

Nog een tip, sluit nu (voordat je zonnepanelen hebt) nog ergens een goed, langdurig, contract af, zonder terugleverkosten. Nu hoef jij nog niet aan te vinken dat je zonnepanelen hebt en heb je veel meer mogelijkheden, dan wanneer je dat wel aanvinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AQ8_80tqPnba7P5_YfoHCIwleLA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wmo426DN1JTJUo7iIQwPfBOF.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de meter die ik heb, ik zie overigens nu ik nog eens goed kijk dat er wel een eentje en een tweetje staat, maar enkel bij het tweetje loopt de teller.

Wat betreft een nieuw contract, ik heb ernaar gekeken, ik heb momenteel een vast contract tot september bij Vattenfall. Dus ik kan weinig kanten op voordat ik mijn zonnepanelen krijg helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
Truus01 schreef op maandag 29 april 2024 @ 18:43:
Bedoel je met oude elektriciteitsmeter zo'n draaischijf (Ferraris, heb ik ook). Als je dan zeker weet dat er geen teruglooprem op zit, lekker laten zitten.
Met alle terugleverkosten, en later wellicht het einde van saldering, kun je die beter hebben dan een nieuwe (slimme) meter.

Nog een tip, sluit nu (voordat je zonnepanelen hebt) nog ergens een goed, langdurig, contract af, zonder terugleverkosten. Nu hoef jij nog niet aan te vinken dat je zonnepanelen hebt en heb je veel meer mogelijkheden, dan wanneer je dat wel aanvinkt.
Hoe kan je er achter komen overigens of je een teruglooprem hebt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-05 10:12
Rixos schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:05:
[...]

Hoe kan je er achter komen overigens of je een teruglooprem hebt?
Effe Googlen: Meters met een teruglooprem hebben vaak een speciaal symbooltje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uLhTdSSUlmroWO0HUPkzA2HXW04=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aGjVxoNtVlALr8MY6AtNR6OK.jpg?f=user_large

Jouw meter lijkt die niet te hebben :9
Maar dat is nog geen garantie!
Je zal erachter komen zodra de zonnepanelen geinstalleerd zijn, als de zon schijnt en je
meer opwekt dan je verbruikt, loopt de schijf achteruit en het aantal kWh loopt terug. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
Ik heb even gezocht in het rapport dat hier wordt genoemd.

https://zonnepaneelkiezen...t%20hier%20rechts%20staat.

Ik zie inderdaad het symbool voor een teruglooprem niet staan, en ook in de meetlijst staat in het opmerkingen veld niks over een teruglooprem, dus volgens mij zit het wel goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZDEu6bvQDVZNrOXuzfwisJ_PA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jLc19hSR5WETBQvq2NwGHVkw.jpg?f=fotoalbum_large

Kan iemand mij uitleggen waarom sommigen van jullie zeggen dat je bij een slimme meter veel meer moet gaan betalen als salderen er af gaat maar bij deze meter niet? Komt dat omdat ze bij deze meter het salderen niet tegen kunnen houden?

Ik kan me dan wel voorstellen dat ze op een gegeven moment mensen gaan verplichten om deze meter te laten vervangen.

Maar goed, als ik het zo hoor is jullie advies: lekker houden deze meter als je niet perse digitaal je verbruik wil kunnen checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Rixos schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:52:
Wat betreft een nieuw contract, ik heb ernaar gekeken, ik heb momenteel een vast contract tot september bij Vattenfall. Dus ik kan weinig kanten op voordat ik mijn zonnepanelen krijg helaas
Toch wel. Er zijn ook bedrijven waar je tot een half jaar van te voren al een nieuwe contract kunt afsluiten.
Oa GreenChoice, en omdat je nog geen zonnepanelen hebt, kun je daar het 3-jarig contract afsluiten met nog de lagere vaste leverkosten (€10,47 uit mijn hoofd).
Maar wellicht dat er nog meer zijn.

Ergens is een lijst te vinden met welke maatschappijen je hoe ver van tevoren kunt afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
Truus01 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:19:
[...]

Toch wel. Er zijn ook bedrijven waar je tot een half jaar van te voren al een nieuwe contract kunt afsluiten.
Oa GreenChoice, en omdat je nog geen zonnepanelen hebt, kun je daar het 3-jarig contract afsluiten met nog de lagere vaste leverkosten (€10,47 uit mijn hoofd).
Maar wellicht dat er nog meer zijn.

Ergens is een lijst te vinden met welke maatschappijen je hoe ver van tevoren kunt afsluiten.
Maar ik heb nu een contract met Vattenfall tot september, dus ik heb toch met hun te maken tenzij ik voor september mijn contract zou openbreken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Rixos schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:18:
Kan iemand mij uitleggen waarom sommigen van jullie zeggen dat je bij een slimme meter veel meer moet gaan betalen als salderen er af gaat maar bij deze meter niet? Komt dat omdat ze bij deze meter het salderen niet tegen kunnen houden?

Ik kan me dan wel voorstellen dat ze op een gegeven moment mensen gaan verplichten om deze meter te laten vervangen.

Maar goed, als ik het zo hoor is jullie advies: lekker houden deze meter als je niet perse digitaal je verbruik wil kunnen checken?
Ja, inderdaad. Met deze meter saldeer je mechanisch, omdat bij het opwekken van energie de draaischijf en de teller terugloopt (als het goed is!). Dat is anders dan wanneer een energiemaatschappij van jou de meterstanden krijgt, van de verbruikstelwerken en de opwek(teruglever)telwerken en dit dus administratief saldeert.
Met deze oude meter is na een tijdje niet te zien wat je daadwerkelijk hebt verbruikt en/of hebt opgewekt.

Overigens, de 1 en 2 waren telwerken voor normaal en dal, maar dat is een tijdje geleden gestopt.
Ook dat zou nog een reden kunnen zijn om wel een slimme meter te willen, dat je dan weer normaal en dal hebt, maar tegenwoordig verschillen die levertarieven niet zo heel veel en met zonnepanelen is het makkelijker om het enkeltarief te hebben.

En ja, ooit zal of deze meter afgekeurd worden en dan vervangen worden door een slimme meter, of er komt wetgeving dat al deze meters vervangen moeten worden door slimme meters.

Nog een klein detail, ik zeg slimme meter, maar bedoel een meter met een apart verbruikstelwerk en apart teruglevertelwerk. Dit kunnen namelijk ook meters zijn die niet 'slim' zijn, of waarbij je het op afstand lezen uit hebt gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Rixos schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:21:
Maar ik heb nu een contract met Vattenfall tot september, dus ik heb toch met hun te maken tenzij ik voor september mijn contract zou openbreken?
Je vult nu je gegevens in op pricewise of gaslicht of op een andere vergelijkingssite, of op de website van een specifieke leverancier. Nu geef je aan dat je geen panelen hebt.
En daar waar gevraagd wordt per welke datum je wilt overstappen, geef je aan september. Dus zodra je Vattenfall contract is afgelopen.
Dan lieg je niks en gaat alles goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rixos
Truus01 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:27:
[...]

Je vult nu je gegevens in op pricewise of gaslicht of op een andere vergelijkingssite, of op de website van een specifieke leverancier. Nu geef je aan dat je geen panelen hebt.
En daar waar gevraagd wordt per welke datum je wilt overstappen, geef je aan september. Dus zodra je Vattenfall contract is afgelopen.
Dan lieg je niks en gaat alles goed.
Dank voor de extra uitleg over de meter!

Oké dus ze kijken dan naar de datum waarop je het contract afsluit en niet naar de datum wanneer je contract ingaat? Om te bepalen welke leveringskosten je moet betalen tijdens je contractduur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z8nBZ_SGsiyE6Z9FtL-4fazg7MI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GSqxvKfxr9u90rpk9LBr0ery.jpg?f=user_large

Dit zijn de leverkosten die ik zie bij een nieuw contract bij GreenChoice, zijn dat nog de lagere leverkosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Rixos schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:35:
[...]

Dank voor de extra uitleg over de meter!

Oké dus ze kijken dan naar de datum waarop je het contract afsluit en niet naar de datum wanneer je contract ingaat? Om te bepalen welke leveringskosten je moet betalen tijdens je contractduur.

[Afbeelding]

Dit zijn de leverkosten die ik zie bij een nieuw contract bij GreenChoice, zijn dat nog de lagere leverkosten?
Nee, volgens mij is dit nog lager dan ik dacht. Is dit wel het 3-jarig contract?

(Ik weet zo even niet welke leverancier dit is, want let wel op dat er niet in het contract al terugleverkosten vermeld staan.*

Dus wellicht ook even invullen alsof je wel al zonnepanelen hebt, om te zien of er niet in de tarieven al iets zit.)

Bij mijn weten hebben Greenchoice, Delta en Essent nog contracten zonder terugleverkosten, maar zeker weten doe ik dat niet.

Heel veel info hier: De zonnepanelen-boete

*Vreemd dat hier wel terugleverkosten vermeld staat. Dat moet dus niet in je contract staan, want dan ga je alsnog betalen.

[ Voor 7% gewijzigd door Truus01 op 01-05-2024 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
Truus01 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:38:
[...]

Nee, volgens mij is dit nog lager dan ik dacht. Is dit wel het 3-jarig contract?

(Ik weet zo even niet welke leverancier dit is, want let wel op dat er niet in het contract al terugleverkosten vermeld staan.

Dus wellicht ook even invullen alsof je wel al zonnepanelen hebt, om te zien of er niet in de tarieven al iets zit.)

Bij mijn weten hebben Greenchoice, Delta en Essent nog contracten zonder terugleverkosten, maar zeker weten doe ik dat niet.

Heel veel info hier: De zonnepanelen-boete
Dank ik zal de vraag ook even in dat topic stellen, dit gaat inderdaad om het 3 jarig contract van GreenChoice.
Pagina: 1