Plafondhaken in plafond boren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-05 08:51
Ik ben van plan om een trapeze aan het plafond te hangen, en had daarvoor al twee setje van deze gekocht: https://www.amazon.nl/dp/B0C53KY9SQ

Nu begon ik me toch af te vragen of ik dit zomaar kan boren en ophangen, of dat er meer haken en ogen aan zitten (hier werd het bijv. een lange discussie Haken voor turnringen bevestigen aan dit plafond? ; ) ).

Het betreft een prefab beton woning uit 2002, platdak, en het gaat om een kamer op de tweede (bovenste) verdieping.
Plafond: https://drive.google.com/...-_9Gzv7H/view?usp=sharing

EDIT:
Gebruik is enerzijds voor mijzelf om aan te hangen en m'n rug uit te rekken (en wie weet, kom ik ooit nog eens tot pull-ups), en anderzijds voor mijn dochter (5) om aan te slingeren. Dus er was geen intentie dat er een volwassene volle kracht aan gaat slingeren.

[ Voor 18% gewijzigd door Shadow_Zero op 29-04-2024 19:22 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:59

Illusion

(the art of)

Ik zou aan die meegeleverde karabijnhaakjes nog geen bloempot op willen hangen. Laat staan een trapeze.
In de foto's staat zelfs "suggestion max load" dat is heel wat anders dan een gegarandeerde "Safe Working Load (SWL of WLL)"

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-05 19:39
@Shadow_Zero
Als je 4 duopower fisher pluggen gebruikt met goede schroeven, zou je prima eraan kunnen gaan hangen. Zou wel een andere plaat kopen die de gaten verder uit elkaar heeft zitten:

Zo iets, maar dan groter:
https://foir.nl/plafondpl...aniseerd-industrieel.html

of zo'n soort versie:
https://ijzerwarenwebshop.nl/oogplaat-9-mm-rvs-aisi-304/

Bij een goede ijzerwaren winkel kunnen ze je vast wel helpen.

[ Voor 40% gewijzigd door chrisborst op 29-04-2024 18:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik bewonder jouw optimisme als je denkt dat een setje van € 11 een trapeze kan houden. Houd er rekening mee dat die 450 kg niet een massa betreft die beweegt. En ik neem aan dat jij wel beweegt als je aan die trapeze hangt. Het zal waarschijnlijk een paar weken houden en dan breekt het metaal door de voortdurende wisselende belastingen die eraan hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-05 11:28
downtime schreef op maandag 29 april 2024 @ 17:57:
Ik bewonder jouw optimisme als je denkt dat een setje van € 11 een trapeze kan houden. Houd er rekening mee dat die 450 kg niet een massa betreft die beweegt. En ik neem aan dat jij wel beweegt als je aan die trapeze hangt. Het zal waarschijnlijk een paar weken houden en dan breekt het metaal door de voortdurende wisselende belastingen die eraan hangen.
Natuurlijk moet je niet op de rand van het limiet gaan zitten en dan dagelijks wild eraan gaan slingeren, maar als ik de plaatjes en beschrijving mag geloven is deze set in ieder geval wel bedoeld om meer te doen dan alleen maar stil hangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rF1HKlh0TToXT2LerMA-cXgm6zk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ku3jJ2HcfYqL3BpZaY9PkbGW.png?f=fotoalbum_large

Of ik een setje van €11 dit zou toevertrouwen is een tweede, maar jij liet het klinken alsof deze set alleen voor stilhangende zaken bedoeld zou zijn ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:39
Ik zou toch maar op veilig gaan, net als met turnringen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:45
Je plafond is 99% zeker kanaalplaat of breedplaat. In beide gevallen is het oppassen geblazen, op zijn allerminste waar je boort.

Breedplaat is 5 cm dik en daar bovenop liggen alle buizen, afvoeren enz. van de elektra of de volgende verdieping, ingegoten in beton. Als je daar in boort heb je vervelende reparaties te pakken.

Kanaalplaat is hol van binnen en kun je niet zomaar iets aan ophangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Wilke schreef op maandag 29 april 2024 @ 18:19:
Je plafond is 99% zeker kanaalplaat of breedplaat. In beide gevallen is het oppassen geblazen, op zijn allerminste waar je boort.

Breedplaat is 5 cm dik en daar bovenop liggen alle buizen, afvoeren enz. van de elektra of de volgende verdieping, ingegoten in beton. Als je daar in boort heb je vervelende reparaties te pakken.

Dit.

In aanvulling daarop: alle in dit topic aangehaalde bevestigingsringen zijn random Chinese meuk (Amazon + fantasiemerk) of random ijzerwaren (zonder benoeming van gebruiksdoel of specificaties). Met name bij dynamische belasting wil je iets dat daarvoor ontworpen en getest is en dat de fabrikant en verkoper daar achter staat.

Vergelijk: schommelhaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:13
Hahn schreef op maandag 29 april 2024 @ 18:03:
[...]

Natuurlijk moet je niet op de rand van het limiet gaan zitten en dan dagelijks wild eraan gaan slingeren, maar als ik de plaatjes en beschrijving mag geloven is deze set in ieder geval wel bedoeld om meer te doen dan alleen maar stil hangen:
[Afbeelding]

Nu vraag ik mij af waarom er bij "love swing" een kind op een schommel te zien is.
Ik denk bij love swing aan andere dingen

Of ik een setje van €11 dit zou toevertrouwen is een tweede, maar jij liet het klinken alsof deze set alleen voor stilhangende zaken bedoeld zou zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero

Het gaat dus om de hoogste verdieping, dus volgens mij alleen oppassen voor een elektrabuis?
Is er een manier om er achter te komen om of het kanaalplaat of breedplaat is? Bij een kanaalplaat is het helemaal niet mogelijk om te installeren?

Als het chinese 'prul' is dat gemakkelijk afbreekt, zouden er dan niet meer negatieve recensies zijn?

@Rukapul: ik heb wel zitten rondkijken, maar misschien zoek ik niet goed, kon niet echt iets vinden dat 'euraka' was. Heb het ook nog twee turn leveranciers gevraagd, maar die hadden zoiets niet in het assortiment (een goede trapeze vinden was al een uitdaging...).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Als de breedte van de plafondplaat rond de 1200mm ligt is het hoogstwaarschijnlijk kanaalplaat.

Als dat zo is moet je de dammen/ribben vinden, daar mag je niet boren daar zit wapening.

Dan speciale kanaalplaatankers gebruiken met een plafondplaat met ring, kijk hier even naar:

Hilti kanaalplaatanker

En dan spullen kopen om eraan te hangen.

Denk goed aan de dynamische belasting, het is dus geen statische puntlast.
Zoek mogelijk bij een klimsport winkel naar gekeurd materiaal hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
BlueKeenan schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:49:
Als de breedte van de plafondplaat rond de 1200mm ligt is het hoogstwaarschijnlijk kanaalplaat.

Als dat zo is moet je de dammen/ribben vinden, daar mag je niet boren daar zit wapening.

Dan speciale kanaalplaatankers gebruiken met een plafondplaat met ring, kijk hier even naar:

Hilti kanaalplaatanker

En dan spullen kopen om eraan te hangen.

Denk goed aan de dynamische belasting, het is dus geen statische puntlast.
Zoek mogelijk bij een klimsport winkel naar gekeurd materiaal hiervoor.
Breedte is idd 1200mm!
Waarom mag je niet boren in (de) wapening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Niet online
Shadow_Zero schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 22:59:
[...]

Breedte is idd 1200mm!
Enerzijds omdat de stevigheid van de platen daar zit en iedere beschadiging zorgt voor verminderde stevigheid. Dus dat mag niet.

En anderzijds omdat het niet te doen is, je komt geheid staal tegen en dat is ook vervelend met boren (niet onontkoombaar).

Dus of pak een leidingdetector en begin te meten. Of zoek het type plaat op en begin met meten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
BlueKeenan schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 19:39:
[...]

Enerzijds omdat de stevigheid van de platen daar zit en iedere beschadiging zorgt voor verminderde stevigheid. Dus dat mag niet.

En anderzijds omdat het niet te doen is, je komt geheid staal tegen en dat is ook vervelend met boren (niet onontkoombaar).

Dus of pak een leidingdetector en begin te meten. Of zoek het type plaat op en begin met meten :)
Ah, check.
Zal kijken hoe ver ik met een leidingdetector kom. Hoe zou je het type plaat kunnen achterhalen? En wat zou er gebeuren als je niet gebruik van kanaalplaatankers maakt? Hoe dik is die kanaalplaat bij het holle gedeelte? (of dat verschilt ook?)

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/71eMMKWa7ML._AC_SL1500_.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/r33K3KN.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:09
Shadow_Zero schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 01:06:
[...]

Ah, check.
Zal kijken hoe ver ik met een leidingdetector kom. Hoe zou je het type plaat kunnen achterhalen? En wat zou er gebeuren als je niet gebruik van kanaalplaatankers maakt? Hoe dik is die kanaalplaat bij het holle gedeelte? (of dat verschilt ook?)

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik weet van hoge bokszaken dat er uiteindelijk heel veel kracht op komt en dat je daar flinke haken voor moet hebben. Ik heb ooit een steviger modelschommelhaak er voor gebruikt met chemisch anker, maar dat was geen kanaalplaat. Ik vermoed dat bij de eerder genoemde plaatjes de ogen zijn bevestigd aan de plaat doormiddel van klinken met mogelijk een puntlas. Daar zou ik zelf geen beweeglijke zware objecten aan ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-05 10:01
Wij hebben een schommelhaak in het plafond hangen,
Zoiets :
https://www.hornbach.nl/p...1A4wUDEAQYAyABEgLnyPD_BwE

Zit met een grote plug in het plafond. Zit muurvast.
We hebben hier een schommelstoel aan hangen waar vaak 2 volwassen in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:27
Simply_jeroen schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 07:30:
Wij hebben een schommelhaak in het plafond hangen,
Zoiets :
https://www.hornbach.nl/p...1A4wUDEAQYAyABEgLnyPD_BwE

Zit met een grote plug in het plafond. Zit muurvast.
We hebben hier een schommelstoel aan hangen waar vaak 2 volwassen in zitten.
In het verleden wel eens een bokszak opgehangen in een betonnen plafond (dat was wel echt 100% beton trouwens).

Dan nog vertrouw ik echt niet op pluggen en schroeven bij zo'n last en kracht die er op komt te staan.

Kijk eens naar keilbouten (moet je plafond dat wel toestaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22-05 19:10

Soms zijn bepaalde 'kanaalplaten' niet hol maar massief, vanwege de sterkte van de konstructie.
Heb ik hier bij mijn huis ook; de gehele vloer in de douche is van massieve betonplaten (volgens tekening en de aannemer)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvRijn
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:21
KnoxNL schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 07:41:
[...]

In het verleden wel eens een bokszak opgehangen in een betonnen plafond (dat was wel echt 100% beton trouwens).

Dan nog vertrouw ik echt niet op pluggen en schroeven bij zo'n last en kracht die er op komt te staan.

Kijk eens naar keilbouten (moet je plafond dat wel toestaan).
Als je plafond the toelaat zijn keilbouten fantastisch. Ik heb zelf een pull up bar opgehangen in een betonnen plafond. Deze hangt nu al 5 jaar en kan makkelijk mijn gewicht (~80Kg) ook zwaaiend houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 22:31

Milmoor

Footsteps and pictures.

Bij mij trilde een keilbout er uit en moesten we naar een chemisch anker toe. Was in een muur, en niet in een plafond, maar wel de trekrichting in de lengte van de bout.

[ Voor 37% gewijzigd door Milmoor op 03-05-2024 13:17 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:03
Shadow_Zero schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 22:59:
[...]

Breedte is idd 1200mm!
Sterker, het zijn voorgespannen strengen die je dan tegenkomt... Ze zitten er niet voor niets. Je wilt er langs boren en in de "kanalen" terecht komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-05 04:23
Hier zelf een net in de nok van het huis gehangen en daarbij zat ik met dezelfde vraag. Uiteindelijk voor chemisch anker gegaan en gekeurde haken aangezien er meerdere volwassenen in kunnen liggen. Alleen heeft chemisch anker een massieve verbinding nodig, soms lost een zeefhuls dit op.
Fisher fis-V gebruikt met zeefhuls in geperforeerde steen, kracht dwars op de draadeinden, de kracht die de uiteindelijke verbinding kan hebben kun je vinden in de bijlages .

https://www.fischer-inter...ar/injection-mortar-fis-v

Zie onderaan deze site, voor de bijlages

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Niet online
Shadow_Zero schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 01:06:
[...]

Ah, check.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb je de bouwtekening van de woning? Dikte is inderdaad variërend. Meestal z’n 35mm. Je kunt het beste een beugel nemen waardoor je in aparte holle gedeeltes kunt boren, dan spreid je de last.

Als je de type plaat weet te achterhalen is het ook duidelijk wat je er mee kunt. De last van een kanaalplaat is vaak ook gelimiteerd tot z’n 250kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Ok, wat verschillende informatie, waardoor het lastig wordt een (eerste) keuze te maken. Samenvattend:

@chrisborst: 4 duopower fisher pluggen met goede schroeven, kun je er prima aan hangen (wel een andere plaat)

@Wilke /@Rukapul: plafond is kanaalplaat, kun je niet zomaar wat aan ophangen

@BlueKeenan: kanaalplaatankers in dammen/ribben (niet in wapening boren)

@Simply_jeroen: 'simpele' Hornbach schommelhaak

@KnoxNL/@RvRijn: keilbouten (mits het plafond het toestaat)

@Milmoor/@Dashlane/@boombes: chemisch anker

@boombes + @Simply_jeroen: was het in jullie geval ook in een betonnen/kanaalplaat plafond?

@BlueKeenan: had wel het een en ander aan bouwtekeningen, zal eens zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter243
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:44
Je schrijft bovenste verdieping mogelijk een zolder waar je weinig komt. Dan kun je er ook nog in zijn geheel doorheen gaan en dan aan andere zijde, de vloer, vastmaken met dwarsbalkje van metaal om zo de last te verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 22:31

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ga naar een vakzaak. Bij mij in de buurt heeft de Hubo kundig personeel. Niet het jonge broekie, maar de oude baas vragen. Ik weet meer van computers dan hij, maar…

[ Voor 15% gewijzigd door Milmoor op 06-05-2024 20:58 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
peter243 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:52:
Je schrijft bovenste verdieping mogelijk een zolder waar je weinig komt. Dan kun je er ook nog in zijn geheel doorheen gaan en dan aan andere zijde, de vloer, vastmaken met dwarsbalkje van metaal om zo de last te verdelen.
Ik weet niet of ik deze helemaal snap. Het is een plat dak, de 2e verdieping (3e etage). Als ik er 'helemaal' doorheen zou gaan zou ik op het dak uitkomen, maar dat lijkt me toch ook niet de bedoeling (plus dat je dan wel een heel lange boor moet hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter243
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:44
Klopt ik veronderstelde dat er mogelijk nog een zolder boven zat. Krachten op dit soort constructies worden nog wel eens onderschat. Vriendjes van school op bezoek met 4 man hangen aan die schommel enz. Daarbij boor je met jouw voorbeeld 4 gaten op een relatief klein oppervlak dat komt de verankering niet ten goede.

[ Voor 22% gewijzigd door peter243 op 07-05-2024 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
wat mij opvalt is dat niemand voorstelt om in plaats van hangend het ding staande te plaatsen

of anders gezegd bouw gewoon een constructie met poten en een dwastbalk waaraan je iets kunt hangen

bijvoorbeeld 2 A-frames

[ Voor 6% gewijzigd door i-chat op 08-05-2024 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:04
i-chat schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 10:18:
wat mij opvalt is dat niemand voorstelt om in plaats van hangend het ding staande te plaatsen

of anders gezegd bouw gewoon een constructie met poten en een dwastbalk waaraan je iets kunt hangen

bijvoorbeeld 2 A-frames
Of een balk tegen het dak aan, welke met balkdragers bevestigd zitten aan de muur. Weet de afstand van wand tot wand niet. Maar dan kun je gewoon een stevige maat balk pakken (15/20cm oid) en dan het ding wat bevestigd moet worden, met houtdraadbouten vastzetten.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
i-chat schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 10:18:

bijvoorbeeld 2 A-frames
Geen optie. De kamer is al vol, en het plafond is ook maar 242cm, dus de haken moeten bij voorkeur zo dicht mogelijk tegen het plafond (het zal nog niet hoog genoeg zijn voor mij, maar alle beetjes helpen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
BlueKeenan schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 09:42:
[...]

Heb je de bouwtekening van de woning? Dikte is inderdaad variërend. Meestal z’n 35mm. Je kunt het beste een beugel nemen waardoor je in aparte holle gedeeltes kunt boren, dan spreid je de last.

Als je de type plaat weet te achterhalen is het ook duidelijk wat je er mee kunt. De last van een kanaalplaat is vaak ook gelimiteerd tot z’n 250kg.
Deze tekening geeft zeker geen antwoorden https://drive.google.com/...=0-ZwLYDCc9o3qLTKOJyhQ1gA ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Niet online
Nee helaas, nergens een dwarsdoorsnede of factuur oid dergelijke?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-05 10:41
Het beste advies: Vraag even een plaatselijke aannemer of hij even wil meekijken. Je verzuipt nu in de informatie. Allemaal goed bedoeld maar dat gaat je niet helpen. Daarom vraag iemand met verstand er van om mee te kijken. Eventueel zelfs om het voor je klaar te maken. Je wil later geen problemen hebben dat is een paar honderd euro besparen niet waard als je het zelf gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Niet online
RonnieKo schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:52:
Het beste advies: Vraag even een plaatselijke aannemer of hij even wil meekijken. Je verzuipt nu in de informatie. Allemaal goed bedoeld maar dat gaat je niet helpen. Daarom vraag iemand met verstand er van om mee te kijken. Eventueel zelfs om het voor je klaar te maken. Je wil later geen problemen hebben dat is een paar honderd euro besparen niet waard als je het zelf gaat doen.
Dit is inderdaad wel het beste advies tot nu toe. Allemaal goed bedoelde info hier (inclusief die van mij) maar eigenlijk ben je nog geen meter verder.

Het is ook geen traject waar je risico mee wilt lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
BlueKeenan schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 23:25:
[...]

Nee helaas, nergens een dwarsdoorsnede of factuur oid dergelijke?
We zijn niet de eerste bewoners, maar hebben best nog wat documentatie meegekregen van de originele bewoner. Maar niks van een factuur of een dwarsdoorsnede.

Ik heb nog wel deze, maar die zeggen daar denk ik ook niets over?
https://drive.google.com/...bwaRx47U/view?usp=sharing
https://drive.google.com/...Sde2Blu2/view?usp=sharing
RonnieKo schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:52:
Ha, dat was ook mijn originele idee. Maar de offerte krijgen en plannen schiet niet zo op met de aannemer (ook nog wat andere klussen in huis). Dus ondertussen bedacht ik me dat ik het misschien zelf wel kon doen. Maar misschien toch maar niet ;) (had al wel alles klaargelegd, ugh). Er was wel recent een airco boer over de vloer waar ik het ook even aan vroeg, die was er vrij makkelijk in (als in, kanaalplaten is 1 standaard maat, even opzoeken waar de holle wanden zitten, en hup installeren).
Dashlane schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 07:05:
[...]

Ik weet van hoge bokszaken dat er uiteindelijk heel veel kracht op komt en dat je daar flinke haken voor moet hebben. Ik heb ooit een steviger modelschommelhaak er voor gebruikt met chemisch anker, maar dat was geen kanaalplaat. Ik vermoed dat bij de eerder genoemde plaatjes de ogen zijn bevestigd aan de plaat doormiddel van klinken met mogelijk een puntlas. Daar zou ik zelf geen beweeglijke zware objecten aan ophangen.
Betreft het hier de genoemde klinken met puntlas?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2ImtUhi.jpeg Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nY25ASx.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Rukapul schreef op maandag 29 april 2024 @ 18:47:
[...]

Dit.

In aanvulling daarop: alle in dit topic aangehaalde bevestigingsringen zijn random Chinese meuk (Amazon + fantasiemerk) of random ijzerwaren (zonder benoeming van gebruiksdoel of specificaties). Met name bij dynamische belasting wil je iets dat daarvoor ontworpen en getest is en dat de fabrikant en verkoper daar achter staat.

Vergelijk: schommelhaken
Heb je hier meer vertrouwen in https://www.debruinespeel...lhaak-marathon-beton.html ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Wat betreft de haak zelf: zeker. In plaats van kleine lasverbindingen heb je hier gebogen metaal van grotere dimensie en ontworpen om dynamische krachten in de beweegrichting op te vangen.

De dikte van de 'as' kan ik op de foto niet beoordelen, maar de haken die ik ooit eens voor de buitenschommel bij deze zaak heb besteld waren in elk opzicht prima ontworpen en op het eerste oog overgedimensioneerd :)

Wat betreft de bevestiging aan het plafond: geen mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Ik heb (eindelijk) een klusser over de vloer aankomende dagen, maar hij uit vooral zorgen als hij zo diep in het plafond moet boren dat hij een leiding raakt. Hoor ik nu voor het eerst, maar hij had het over dat alle verdeeldozen met elkaar in verbinding staan. Ik moet even teruglezen hier, maar die zorg werd volgens mij niet eerder geuit. Bij kanaalplaten op de bovenste verdieping is dit wel zo?

Tekening tweede verdieping (derde etage): https://i.imgur.com/FfxeGzl.jpeg (uiteindelijk situatie heeft nog een extra muur).

EDIT:
Ah laat maar, @Wilke uitte die zorg ook al vrij snel. Hmmmz, wordt dan misschien toch een projectje die ik moet opgeven :/ (hoewel, er is misschien nog een verschil tussen kanaalplaat en breedplaat...? @BlueKeenan)

[ Voor 16% gewijzigd door Shadow_Zero op 10-10-2024 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Niet online
Centraaldozen zijn vaak wel onderling verbonden ja, maar door te kijken in de doos en te kijken waar de volgende zich bevindt is het vaak wel duidelijk hoe de leiding lopen.
Je kunt ook gebruik maken van een leidingzoeker, meestal heeft een aannemer deze wel in het assortiment.

Even kijken of er centraaldozen in het betreffende plafond zitten, dan lopen er sowieso leidingen.

Maar dat is geen onontkomelijk euvel hoor :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-05 11:22
BlueKeenan schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:21:

Je kunt ook gebruik maken van een leidingzoeker, meestal heeft een aannemer deze wel in het assortiment.
Een leidingzoeker in gewapend beton? Reageert ie dan niet op de wapening die er in zit?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
BlueKeenan schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:21:
Centraaldozen zijn vaak wel onderling verbonden ja, maar door te kijken in de doos en te kijken waar de volgende zich bevindt is het vaak wel duidelijk hoe de leiding lopen.

Even kijken of er centraaldozen in het betreffende plafond zitten, dan lopen er sowieso leidingen.

Maar dat is geen onontkomelijk euvel hoor :)
We zullen de dialoog nog verder voeren, maar voor nu wilde hij hem nog even parkeren :+
Hier zou die ongeveer moeten komen Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DwXHvCP.jpeg

EDIT:
Deze zegt verder ook niks over of het daadwerkelijk kanaalplaten zijn?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dhJtZ0n.png

[ Voor 8% gewijzigd door Shadow_Zero op 10-10-2024 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Vraag bij de gemeente de bouwtekeningen/-documentatie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Rukapul schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 18:11:
Vraag bij de gemeente de bouwtekeningen/-documentatie op.
Heb je een voorbeeld van een bouwtekening waaruit blijkt wat voor beton er is gebruikt? Heb wel het een en ander aan tekeningen liggen, en heb de gemeente al eens gevraagd naar constructietekeningen (ik weet niet of daar verschil in zit), maar die hadden ze niet meer (vroeg de constructeur destijds toen we een aanbouw gingen plaatsen).

[ Voor 7% gewijzigd door Shadow_Zero op 10-10-2024 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:16
Shadow_Zero schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 18:20:[...]Heb je een voorbeeld van een bouwtekening waaruit blijkt wat voor beton er is gebruikt? Heb wel het een en ander aan tekeningen liggen, en heb de gemeente al eens gevraagd naar constructietekeningen (ik weet niet of daar verschil in zit), maar die hadden ze niet meer (vroeg de constructeur destijds toen we een aanbouw gingen plaatsen).
Dat de gemeente zegt de tekeningen niet te hebben is raar, al helemaal bij een woning uit 2002.
Er zijn voorafgaande het bouwen destijds toch tekeningen bij de gemeente aangeleverd?
Anders krijg je geen bouwvergunning. En de gemeente is verplicht om alle ingebrachte documenten te archiveren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Shadow_Zero schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 18:20:
[...]

Heb je een voorbeeld van een bouwtekening waaruit blijkt wat voor beton er is gebruikt? Heb wel het een en ander aan tekeningen liggen, en heb de gemeente al eens gevraagd naar constructietekeningen (ik weet niet of daar verschil in zit), maar die hadden ze niet meer (vroeg de constructeur destijds toen we een aanbouw gingen plaatsen).
In het pakket wat ik ontving zat bijvoorbeeld een pdf over de verdiepingsvloeren. Dat begint bij algemene informatie dat het breedplaatvloeren zijn. Daarna allerlei berekeningen.

In totaal tientallen bestanden voor het hele project.

Daarnaast had ik van de eerste eigenaar brochure/bestek waar ik het ook uit kon halen.

Bouwjaar 93.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Rukapul schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 18:45:
[...]

In het pakket wat ik ontving zat bijvoorbeeld een pdf over de verdiepingsvloeren. Dat begint bij algemene informatie dat het breedplaatvloeren zijn. Daarna allerlei berekeningen.

In totaal tientallen bestanden voor het hele project.

Daarnaast had ik van de eerste eigenaar brochure/bestek waar ik het ook uit kon halen.

Bouwjaar 93.
Heb je een screenshot van die brochure/bestek waar dat in staat? Kan ik de documenten die ik van de eerste eigenaar heb gekregen ook nog even nalopen. Die had volgens mij niks weggegooid, dus dan zou ik het daar ook ergens verwachten...

@Yaksa het zou ook raar zijn als ze tegen me liegen ; ) Ik weet het ook niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Shadow_Zero schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:47:
[...]

Heb je een screenshot van die brochure/bestek waar dat in staat? Kan ik de documenten die ik van de eerste eigenaar heb gekregen ook nog even nalopen. Die had volgens mij niks weggegooid, dus dan zou ik het daar ook ergens verwachten...

@Yaksa het zou ook raar zijn als ze tegen me liegen ; ) Ik weet het ook niet!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8qNCDuBDzfLLR4kYs7PunIvxq1E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C14JBJpusbG5I6zEZzTbAj4z.jpg?f=fotoalbum_large
Let op: o.g. staat voor of gelijkwaardig.

De brochure noemt alleen systeemvloeren.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 10-10-2024 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Freeaqingme schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 16:16:
[...]

Een leidingzoeker in gewapend beton? Reageert ie dan niet op de wapening die er in zit?
Das toch een plus?
Door die wapening wil je ook niet heen boren :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-05 11:22
YakuzA schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 20:29:
[...]

Das toch een plus?
Klopt. Maar als die continue af gaat dan heb je daar ook niet zo veel aan ;)

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
YakuzA schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 20:29:
[...]

Das toch een plus?
Bij een breedplaatvloer mag je typisch de wapening beperkt doorsnijden, bijvoorbeeld voor een enkele doorvoer. Een paar boorgaten zullen de wapening met een beperkte kans doorsnijden.

De wapening ligt bij een breedplaatvloer wel dicht bij de onderzijde.

Met een leidingzoeker kun je misschien een indicatie krijgen, maar in de basis is het (met mijn leidingmeter) een piepshow :P

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 10-10-2024 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Ik heb dezer dagen een klusser over de vloer, die zegt dat 6cm schroeven met normale pluggen ook wel voldoende is. Dat gevoel kreeg ik toch verre van vanuit dit topic :+

Ik kan wel tekeningen opvragen via de gemeente (geen idee waarom nu wel), maar geen garantie dat deze informatie er in staat, pffff. Levertijd is ook twee weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Ging toch nog vrij snel via de gemeente. Het zijn in ieder geval kanaalplaten: https://drive.google.com/...SfUlA/view?usp=drive_link

"Heembeton vloersystemen.
Verdiepingsvloeren 160mm kanaalplaten
Verdiepingsvloeren 220mm kanaalplaten".

Nog even verder lezen of ik kan achterhalen welk type.

@RvRijn hoe heb jij de elektra in het plafond vermeden? (en eventueel de ribben, igv. kanaalplaten?)

EDIT: Ik lijk verder geen type te kunnen vinden. Ik heb Heembeton een mailtje gestuurd. Dit kwam er nog het dichtste in de buurt:
https://imgur.com/a/boren-9A3FgSL
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9EyBNWw.jpeg

@Wilke @BlueKeenan @htca @RonnieKo @Rukapul volgens mij loop ik vast zolang ik niet weet welke type kanaalplaat ik heb, niet? Ik ben nog met de leidingzoeker heen en weer geweest, maar de ene keer piepte die overal, en de andere keer piepte die niet, dus daar werd ik ook niet wijzer van. Wat wel het geval is, is dat ik dicht bij de naad wil boren, ik begrijp dat daar eigenlijk altijd wel een kanaal zit.

Klusser vindt het vooral een gok mbt. de leidingen. Hij vindt het wel een route waar wat zou kunnen zitten. Ik begreep dat de leidingen niet in de kanalen zitten, zitten die dan in de ribben? Of in onderlaag? (of zelfs bovenlaag?)

Hoe diep zouden de schroeven minimaal moeten zijn jullie inziens?

[ Voor 71% gewijzigd door Shadow_Zero op 15-10-2024 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
Snel lezend hebben:
de 160mm platen een code: 16034 en hebben deze 4 strengen over de breedte liggen (pagina 5/468)
de 220mm platen een code: 22034 en hebben deze 3 strengen over de breedte liggen (pagina 10/468 ik vermoed een type fout op pagina 7/468, daar wordt gesproken over 22934, maar de eerste drie karakters lijken betrekking te hebben op de dikte van de plaat ;) )

Figuur die je laat zien, is waarschijnlijk een begane grond vloer (gezien de 100mm isolatie en aanpeiling van de fundering)

Maar ik kom nergens (op het internet) een typische doorsnede tegen van een Heembouw kanaalplaat. Weet je wel welke dikte de kanaalplaat heeft waarin je gaat boren? (niet gekeken/gezocht, bestand is nogal omvangrijk). Het is geen standaard produc,t maar wel een standaard methode... Elke fabrikant heeft zijn eigen layout van de gaten (en voorspanning).
Plat: je hebt gelijk om het helemaal zeker te weten moet je weten welke kanaalplaat er is toegepast en waar. Je zou nog een mailtje aan heembouw kunnen doen en vragen of ze wat meer informatie in hun dossier hebben of een typische doorsnede van de kanaalplaat uit het werk/die periode. Ze bestaan nog steeds en krijgen wel vaker van dit soort vragen.

Diepte schroeven is vooral afhankelijk wat je er aan op gaat hangen (welke belasting).
Vwb leidingen, pkanaalplaten worden specifiek gemaakt met leiding traces er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
htca schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:49:
Snel lezend hebben:
de 160mm platen een code: 16034 en hebben deze 4 strengen over de breedte liggen (pagina 5/468)
de 220mm platen een code: 22034 en hebben deze 3 strengen over de breedte liggen (pagina 10/468 ik vermoed een type fout op pagina 7/468, daar wordt gesproken over 22934, maar de eerste drie karakters lijken betrekking te hebben op de dikte van de plaat ;) )

Figuur die je laat zien, is waarschijnlijk een begane grond vloer (gezien de 100mm isolatie en aanpeiling van de fundering)

Maar ik kom nergens (op het internet) een typische doorsnede tegen van een Heembouw kanaalplaat. Weet je wel welke dikte de kanaalplaat heeft waarin je gaat boren? (niet gekeken/gezocht, bestand is nogal omvangrijk). Het is geen standaard produc,t maar wel een standaard methode... Elke fabrikant heeft zijn eigen layout van de gaten (en voorspanning).
Plat: je hebt gelijk om het helemaal zeker te weten moet je weten welke kanaalplaat er is toegepast en waar. Je zou nog een mailtje aan heembouw kunnen doen en vragen of ze wat meer informatie in hun dossier hebben of een typische doorsnede van de kanaalplaat uit het werk/die periode. Ze bestaan nog steeds en krijgen wel vaker van dit soort vragen.

Diepte schroeven is vooral afhankelijk wat je er aan op gaat hangen (welke belasting).
Vwb leidingen, pkanaalplaten worden specifiek gemaakt met leiding traces er in.
Ah, zou zomaar kunnen dat dat de begane grond is. Ik probeer het nog even te plaatsen allemaal, welke maat is die 160mm / 220mm nu precies? En wat zijn de strengen?

Ook al een reactie van Heembeton gekregen, maar die bewaren de gegevens maar 10 jaar. Nog wel gevraagd of ze wellicht een estimated guess kunnen maken of adhv. de gemeente documenten meer kunnen zeggen.Of misschien als ik de code doorgeef die jij hier aangeeft, hmmmz..

Ik wil dus die schommelhaken ophangen: Shadow_Zero in "Plafondhaken in plafond boren"
Bij het setje zitten schroeven van 7cm (zijn die ene nou keilbouten?)

Heb je wellicht een foto van een kanaalplaat waar de leidingtraces al in zitten? (is daar wel een standaard voor waar die worden gemaakt? En is het waarschijnlijk dat het een van deze is die er ligt?
Afbeeldingslocatie: https://dycore.nl/wp-content/uploads/2019/07/kanaalplaatvloer-dwarsdoorsnede-e1562853553623.jpg
https://dycore.nl/product...formatie-kanaalplaatvloer

Batterij van de leidingzoeker was bijna leeg, dus die deed een beetje raar. Nu met een verse batterij gaat ie bijna helemaal niet meer af :/ Zelfs een rondje om de lamp gemaakt en niks! (maar op een lichtschakelaar prima piep).

[ Voor 3% gewijzigd door Shadow_Zero op 16-10-2024 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Voor kanaalplaten zijn er speciale ankers, bijvoorbeeld de Fisher FH II 12/55-M8.
Leidingen zul je in een 160-er vloer niet tegenkomen en wapening zit in de onderste velden tussen de gaten.
De electratoevoer voor je centraaldozen gaat over de vloer in de dekvloer, dus die ga je zeker niet treffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Analamoebe schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:38:
Voor kanaalplaten zijn er speciale ankers, bijvoorbeeld de Fisher FH II 12/55-M8.
Leidingen zul je in een 160-er vloer niet tegenkomen en wapening zit in de onderste velden tussen de gaten.
De electratoevoer voor je centraaldozen gaat over de vloer in de dekvloer, dus die ga je zeker niet treffen.
Ook in het geval van een platdak (bovenste) verdieping is er sprake van een dekvloer bovenop, waar de elekra in zit? Dus ik kan veilig 7cm schroeven boren? (buiten dat je de wapening wilt vermijden, en evt. kanaalplaat ankers overwegen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
Shadow_Zero schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:49:
[...]

Ook in het geval van een platdak (bovenste) verdieping is er sprake van een dekvloer bovenop, waar de elekra in zit? Dus ik kan veilig 7cm schroeven boren? (buiten dat je de wapening wilt vermijden, en evt. kanaalplaat ankers overwegen)
Ik zit mobiel te kijken in je betonboekje en volgens mij heb je als eerste verdiepingsvloer een kanaalplaat 220 en als dakvloer een 160-er.
Dat kun je vrij simpel in je trapgat nameten.

Of er op je dak ook een dekvloer zit, ik vermoed van wel als ik de berekeningen zo zie. Maar pin me er niet op vast.

Ik zou het wel aandurven om te boren, met kanaalplaatankers. Al vind ik wel dat de ankers wel heel dicht op elkaar zitten, ik houdt zelf altijd een afstand van 100mm aan bij ankers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Analamoebe schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 17:17:
[...]

Ik zit mobiel te kijken in je betonboekje en volgens mij heb je als eerste verdiepingsvloer een kanaalplaat 220 en als dakvloer een 160-er.
Dat kun je vrij simpel in je trapgat nameten.

Of er op je dak ook een dekvloer zit, ik vermoed van wel als ik de berekeningen zo zie. Maar pin me er niet op vast.

Ik zou het wel aandurven om te boren, met kanaalplaatankers. Al vind ik wel dat de ankers wel heel dicht op elkaar zitten, ik houdt zelf altijd een afstand van 100mm aan bij ankers.
Als we het plaatje nemen,
Afbeeldingslocatie: https://dycore.nl/wp-content/uploads/2019/07/kanaalplaatvloer-dwarsdoorsnede-e1562853553623.jpg

waar zouden dan de elektraleidingen lopen in het plafond van de bovenste verdieping?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
Shadow_Zero schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:46:
[...]

Als we het plaatje nemen,
[Afbeelding]

waar zouden dan de elektraleidingen lopen in het plafond van de bovenste verdieping?
Zoals ik zei boven de vloer, niet in de kanalen. Als dat wel zo is dat ze in de kanalen liggen, is dat hoogst ongebruikelijk.
Ook liggen ze dan los in de kanalen, dus met boren druk je die omhoog, met weinig risico tot schade.
Er zijn ook wel leidingvloeren(kijk maar eens bij VBI), maar die vloeren zijn doorgaans dikker en dan liggen eventuele kanalen/leidingen boven in de vloer. Veel woningen met gebalanceerde mechanischeventilatie hebben die vloeren tegenwoordig.
Die leidingvloeren heb je echter niet, dan had dat wel uit de berekeningen gebleken. Je hebt gewone kanaalplaten van 1200mm breed, 160mm en 220mm dik met een 100mm resp. 50mm dekvloer(zo uit m'n hoofd)
Niets bijzonders.

Nog even terugkomend op de ankerafstand waar ik het in m'n vorige reactie over had...
Als ik dit tegen een kanaalplaat moest bevestigen, maakte ik een grotere stalen voetplaat met de ankers verder uit elkaar.
De originele ankerplaat bout dan je met platverzonken bouten tegen de nieuwe ankerplaat, die je weer met kanaalplaatankers tegen de vloer boort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Analamoebe schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 22:27:
[...]

Zoals ik zei boven de vloer, niet in de kanalen. Als dat wel zo is dat ze in de kanalen liggen, is dat hoogst ongebruikelijk.
Ook liggen ze dan los in de kanalen, dus met boren druk je die omhoog, met weinig risico tot schade.
Er zijn ook wel leidingvloeren(kijk maar eens bij VBI), maar die vloeren zijn doorgaans dikker en dan liggen eventuele kanalen/leidingen boven in de vloer. Veel woningen met gebalanceerde mechanischeventilatie hebben die vloeren tegenwoordig.
Die leidingvloeren heb je echter niet, dan had dat wel uit de berekeningen gebleken. Je hebt gewone kanaalplaten van 1200mm breed, 160mm en 220mm dik met een 100mm resp. 50mm dekvloer(zo uit m'n hoofd)
Niets bijzonders.

Nog even terugkomend op de ankerafstand waar ik het in m'n vorige reactie over had...
Als ik dit tegen een kanaalplaat moest bevestigen, maakte ik een grotere stalen voetplaat met de ankers verder uit elkaar.
De originele ankerplaat bout dan je met platverzonken bouten tegen de nieuwe ankerplaat, die je weer met kanaalplaatankers tegen de vloer boort.
Ok, dit is even een stukje terminologie en begrip aan mijn kant, omdat "boven de vloeren" wat vreemd voor mij klinkt als het het (plat) dak betreft. Maar voor alle verdiepingen, inc. plat dak, bedoel je dan het rood gemarkeerde?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0njoGYT.jpeg

Alleen sommige mensen hadden het over dat je in de centraaldoos kunt zien welke kant hij op gaat, maar die zitten dan ook 160/220mm diep?

Is dit een beetje hoe ik het moet visualiseren?
Afbeeldingslocatie: http://www.kieft-kp.nl/borculo/bouwverslag-2008-2012/pictures/img_2346.jpg
Bron: http://www.kieft-kp.nl/bo...8-2012/inhoud4frames.html
(en daar gaat de dekvloer nog overheen?)

Als dat het geval is, hoef je je om de leidingen toch geen zorgen te maken, als die meer als 160mm diep zitten...?? (zoals Analamoebe aangeeft, maar veel mensen lijken er zich wel zorgen om te maken)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• htca
Shadow_Zero schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 23:17:
[...]

Ok, dit is even een stukje terminologie en begrip aan mijn kant, omdat "boven de vloeren" wat vreemd voor mij klinkt als het het (plat) dak betreft. Maar voor alle verdiepingen, inc. plat dak, bedoel je dan het rood gemarkeerde?
[Afbeelding]
Op de vloerplaat komt een deklaag waar deze electra buizen inliggen . Dit zijn de vloeren van Dycore, niet van Heembouw, je kunt er niet van op aan dat deze ze gelijk zijn aan die van heembouw (sterker je kunt er zeker van zijn dat ze anders zijn, maar het principe is gelijk, kokers met voorspanning onderin). In je document zitten wel wat (ongemaatvoerde) tekeningen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SjtIdfuVDaWHtZ6DEFPOrcMqoRM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lBKepvuirkZ5WiL2xlrwVyfX.png?f=user_large (pagina 324/468, 325/468)
Alleen sommige mensen hadden het over dat je in de centraaldoos kunt zien welke kant hij op gaat, maar die zitten dan ook 160/220mm diep?

Is dit een beetje hoe ik het moet visualiseren?
[Afbeelding]
Bron: http://www.kieft-kp.nl/bo...8-2012/inhoud4frames.html
(en daar gaat de dekvloer nog overheen?)
Ja dat klopt, de dekvloer is overigens "minder sterk" dan het beton van de kanaalplaat trouwens en is volgens de opgave 50mm en 110mm aangehouden voor de belasting, maar ik ben er niet in detail doorheen gegaan. Overigens zie ik dat er wel degelijk ook een 22934 plaat bestaat -> ook drie of vier strengen, het is aannemelijk dat deze gelijkmatig verdeeld over breedte liggen. Maar zonder (product)tekening geen zekerheid.
Als dat het geval is, hoef je je om de leidingen toch geen zorgen te maken, als die meer als 160mm diep zitten...?? (zoals Analamoebe aangeeft, maar veel mensen lijken er zich wel zorgen om te maken)
Je zou aan de bovenkant van je vloer even met je leiding zoeker kunnen checken ;-). Op het dak en de vloeren met 110m dekking is dat misschien wat lastig. Het raken van een leiding is constructief minder erg, maar is wel gedoe, want je moet dat herstellen (er vanuitgaand dat je de stroom wilt behouden in je huis). Je hebt een tekeningen set van je huis, zit daar geen leidingen tekening bij? (zie overigens pg 285/468 288/468, daar staat een standaard detail van een elektrabuis, maar ik zie niet zo goed wat en waar dit zit en of er een centraal doos onderzit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
htca schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:55:
[...]

Op de vloerplaat komt een deklaag waar deze electra buizen inliggen . Dit zijn de vloeren van Dycore, niet van Heembouw, je kunt er niet van op aan dat deze ze gelijk zijn aan die van heembouw (sterker je kunt er zeker van zijn dat ze anders zijn, maar het principe is gelijk, kokers met voorspanning onderin). In je document zitten wel wat (ongemaatvoerde) tekeningen:
[Afbeelding] (pagina 324/468, 325/468)

[...]

Ja dat klopt, de dekvloer is overigens "minder sterk" dan het beton van de kanaalplaat trouwens en is volgens de opgave 50mm en 110mm aangehouden voor de belasting, maar ik ben er niet in detail doorheen gegaan. Overigens zie ik dat er wel degelijk ook een 22934 plaat bestaat -> ook drie of vier strengen, het is aannemelijk dat deze gelijkmatig verdeeld over breedte liggen. Maar zonder (product)tekening geen zekerheid.

[...]

Je zou aan de bovenkant van je vloer even met je leiding zoeker kunnen checken ;-). Op het dak en de vloeren met 110m dekking is dat misschien wat lastig. Het raken van een leiding is constructief minder erg, maar is wel gedoe, want je moet dat herstellen (er vanuitgaand dat je de stroom wilt behouden in je huis). Je hebt een tekeningen set van je huis, zit daar geen leidingen tekening bij? (zie overigens pg 285/468 288/468, daar staat een standaard detail van een elektrabuis, maar ik zie niet zo goed wat en waar dit zit en of er een centraal doos onderzit)
Heb je een voorbeeld van een leidingen tekening? Kan ik nog proberen te zoeken ^^;

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
Shadow_Zero schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:44:
[...]

Heb je een voorbeeld van een leidingen tekening? Kan ik nog proberen te zoeken ^^;
Tekening met deze symbolen, meestal staan daar niet de leidingen op weergegeven, maar wel de centraaldozen. (soms zijn ze ook gecombineerd met de verwarmingsinstallatie/ventilatie)

[ Voor 8% gewijzigd door htca op 17-10-2024 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
htca schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:21:
[...]

Tekening met deze symbolen, meestal staan daar niet de leidingen op weergegeven, maar wel de centraaldozen. (soms zijn ze ook gecombineerd met de verwarmingsinstallatie/ventilatie)
Dat is deze toch neem ik aan Shadow_Zero in "Plafondhaken in plafond boren" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
Dat is niet meer dan een veredelde "verkooptekening", daar staat het leidingverloop niet in.
Grote kans dat je die overigens niet hebt, dat zijn werktekeningen en die "krijgt" een gemeente nagenoeg nooit.

Waarom twijfel je nu nog trouwens? Het wordt tijd dat je gaat boren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Analamoebe schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:31:
[...]

Dat is niet meer dan een veredelde "verkooptekening", daar staat het leidingverloop niet in.
Grote kans dat je die overigens niet hebt, dat zijn werktekeningen en die "krijgt" een gemeente nagenoeg nooit.

Waarom twijfel je nu nog trouwens? Het wordt tijd dat je gaat boren :P
;P
Ik weet nog niet waar de kanalen zitten! Dus ik loop nog wel risico dat ik wapening tegen kom met boren...

@htca ik had trouwens Heembouw gemaild, en kreeg antwoord van Dycore!

[ Voor 6% gewijzigd door Shadow_Zero op 18-10-2024 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Klopt, maar idd je zoekt de werktekening, maar ik had ook al gezocht in je rapport, maar daar zat hij niet in.
Pagina: 1