Haken voor turnringen bevestigen aan dit plafond?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winston0
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 25-12-2022
Hallo,

Ik wil een plafondbevestiging maken voor mijn turnringen. Ik ga er gymnastiek oefeningen mee doen (m'n lichaamsgewicht is 60kg).

Ik heb 2 plafondhaken gekocht, maar ik weet niet of mijn plafond geschikt is hiervoor? Op welke plek in het plafond kan ik het beste boren? Wat is dit voor een plafond en wat zijn die inkepingen (die lijnen)?

Ik dacht eerst dat mijn plafond volledig van steen was, maar na een paar cm boren schoot mijn boor door, een holle ruimte dus. Achter die holle ruimte zit weer steen. Want als ik met een sateprikker er zo ver mogelijk in prik, dan komt hij (na 10 cm ongeveer) tegen die steen aan. 3 lagen dus: dunne laag van steen, holle ruimte, steen. Die laatste laag van steen is denk ik de vloer van de bovenverdieping.

Info: jaren 80 woning, bejaardenwoning, sociale huurwoning.

Zie foto's voor verduidelijking.

Het gaat om deze plafondhaken: https://www.matchusports....-voor-suspension-trainer/

Er zitten schroeven bij, maar welke pluggen passen hierbij? En kan het ook met keilbouten? Ik heb 4 stuks M8 van 50mm lang liggen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winston0
bericht kan verwijderd worden

[ Voor 99% gewijzigd door Winston0 op 19-11-2022 18:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:29

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
dat is een kanaalplaatvloer, je zou kanaalplaatankers kunnen overwegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winston0
twain4me schreef op woensdag 2 november 2022 @ 23:15:
Oh, super bedankt! Nu weet ik wat voor een plafond dit is. Zijn keilbouten ook geschikt? Of die schroeven die zijn meegeleverd (zie foto).
Weet je waar die kanaalplaatankers te verkrijgen zijn (4 stuks) voor een normale prijs? Ik zie bedragen van €200 voorbij komen?

[ Voor 5% gewijzigd door Winston0 op 02-11-2022 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-05 11:00
Ik zou de keilbouten gebruiken, lijkt me het sterkst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-05 16:41
Als je zoekt op kanaal plaat ankers, let dan goed op hoeveel het er zijn. Je ziet inderdaad hoge prijzen, maar vaak gaat dat om 50 of 25 stuks. Je zou ze voor <10 per stuk moeten kunnen vinden verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-05 11:00

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-04 16:01

Midas.e

Is handig met dinges

Winston0 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 23:23:
[...]

Oh, super bedankt! Nu weet ik wat voor een plafond dit is. Zijn keilbouten ook geschikt? Of die schroeven die zijn meegeleverd (zie foto).
Weet je waar die kanaalplaatankers te verkrijgen zijn (4 stuks) voor een normale prijs? Ik zie bedragen van €200 voorbij komen?
keilbout zou ik niet doen, grote kans dat je alleen maar een groot gat hebt in je plaat. Let wel even op dat als jij ringen gaat hangen en die gebruikt is er een dynamische belasting, die kan veel hoger zijn dan de statische belasting die de ankers aan kunnen.

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winston0
Midas.e schreef op woensdag 2 november 2022 @ 23:39:
[...]

keilbout zou ik niet doen, grote kans dat je alleen maar een groot gat hebt in je plaat. Let wel even op dat als jij ringen gaat hangen en die gebruikt is er een dynamische belasting, die kan veel hoger zijn dan de statische belasting die de ankers aan kunnen.
Dus eigenlijk raad je het af om het plafond hiervoor te gebruiken? Ik kan mijn turnringen anders aan een optrekstang (aan de muur) ophangen. NAdeel is de korte afstand tussen muur en ringen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-04 16:01

Midas.e

Is handig met dinges

Ik heb geen idee hoe je de ringen gaat belasten natuurlijk, je zou ook door de vloer heen kunnen gaan en platen erboven plaatsen. Als je alleen eraan optrekt o.i.d. zal het vast goed gaan?

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Worden de ringen statische oefeningen , of ga je slingeren. In tweede geval trek je gewoon de plaat aan flarden. Statische oefeningen kunnen wel met gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winston0
Ik ben van plan de ringen ook dynamisch te gebruiken dus pull ups, dips, Skin the cat, maar zonder swing. zonder te slingeren dus. en ik maak gecontroleerde bewegingen

[ Voor 12% gewijzigd door Winston0 op 03-11-2022 01:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:19
En als je eerst een grotere plaat onder het plafond maakt en deze gespreid bevestigd? Dan spreid je het gewicht over meerdere plekken aan het plafond en kunnen slingerende bewegingen niet zo veel kwaad..
Afhankelijk van het materiaal wat je daarvoor gebruikt trek je hooguit die plaat kapot, dat is beter dan het plafond :P

[ Voor 40% gewijzigd door MineTurtle op 03-11-2022 08:26 ]

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-04 15:16
Ik had laatst zo een hangstoel aan een soort gelijk plafond opgehangen.
4 spaanplaatschroeven van 6x80 met Fischer duopluggen. Werkte eigenlijk prima maar goed is wel een iets andere belasting denk ik.

Was dit systeem: https://www.lasiesta.com/...-voor-hangstoelen-cmg30-9

[ Voor 24% gewijzigd door matty___ op 03-11-2022 08:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:24

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Winston0 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 23:10:
Info: jaren 80 woning, bejaardenwoning, sociale huurwoning.
Kijk ook even wat er in je huurcontract staat. Aangezien boren in en dingen ophangen aan kanaalplaten nogal wat haken en ogen kent willen huurders het ook nog wel eens expliciet verbieden om in het plafond te boren.

In die platen zit ook wapeningsstaal (tussen de kanalen in) en als je dat doorboort verliest de plaat een boel sterkte.

Mocht je verhuurder geen bezwaar hebben, hier staan ook nog wat tips voor eenzelfde vraagstuk: https://www.klusidee.nl/F...-kanaalplaatvloer.123794/

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zolang je niet gaat slingeren zal het wel meevallen, leer jezelf aan na het oefenen altijd even de bevestiging te bekijken, ze zullen er niet alle vier tegelijk ineens uitgaan.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christ1000
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:05
twain4me schreef op woensdag 2 november 2022 @ 23:15:
edit: never mind, niet goed gelezen. Wel een kanaalplaatvloer.

[ Voor 48% gewijzigd door Christ1000 op 03-11-2022 09:32 . Reden: Te snel conclusie getrokken ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:32
Heb zelf gebruik gemaakt van kanaalplaat ankers van fischer, juist in de holtes (niet in de ribben) om de wapening niet te raken:

https://www.fischer.nl/nl...kanaalplaatanker-fh-ii-nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pleH!
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 23-04 20:57
Ha Winston, weinig verstand van elektronica, wel opgegroeid in de technische groothandel. Idd, kanaalplaatvloer, keilbouten idd niet gebruiken. Makkelijkste is even langs een technische groothandel en je laten adviseren. Je gewicht moet geen probleem zijn, het probleem is de holle ruimte in de vloer. Je wil idealiter een anker dat zichzelf opstroopt in de holle ruimte en niet uitdrukt in het materiaal, die heb jij ook gevonden. Doorgaans is een technische groothandel wel bereid je een paar overgebleven ankers mee te geven/los af te laten rekenen, niet zelf een oplossing bedenken, gebruik de juiste bevestigingsmiddelen.
Info die je even mee moet nemen: Na hoeveel mm je in de holle ruimte terecht komt.

[ Voor 9% gewijzigd door pleH! op 03-11-2022 17:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-04 19:16

Ligone

Moeha!

Kan je niet doorboren naar de verdieping erboven en daar een metalen plaat met draadstangen installeren?

Ik zie zo diverse youtube filmpjes voor me met stukken plafond die naar beneden komen. :F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-05 21:38
Zoals @pleH! zegt, geen keilbouten, die gaan loswerken als er beweging in zit (je aan die ringen gaat slingeren...).
Beter nylon pluggen, bijvoorbeeld Duopower.(schroef langer dan de plug!).
Kanaalplaatankers of misschien zelfs chemische ankers (met zeefhuls).
Laat je informeren bij een technische groothandel, niet een bouwmarkt (met alle respect...).

Doorboren naar de andere verdieping (hallo buurvrouw!) is nergens voor nodig, zo'n kanaalplaat met de juiste bevestig is sterk genoeg.

En afentoe na je oefeningen checken of alles nog goed zit.
Succes!

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-04 08:34

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Ik ken een kozijnenboer die alles vastzet met spaanplaat schroeven, stuk goedkoper. Dat dure spul is dus nergens voor nodig.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:16

Dido

heforshe

Nijl schreef op donderdag 3 november 2022 @ 18:23:
Ik ken een kozijnenboer die alles vastzet met spaanplaat schroeven, stuk goedkoper. Dat dure spul is dus nergens voor nodig.
En die gaat ook lopen slingeren aan de kozijnen die hij plaatst?

Ik ken een jeu-de-bouler, die doet alles met van die kleine ballen. Ik vertel dus ook altijd aan bowlers dat die grote dure ballen met gaten nergens voor nodig zijn :+

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

@Dido
En ik las zijn in de plaats van die _O- ik ben vast niet de enige O-)

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 03-11-2022 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winston0
Dag allemaal, als ik de reacties zo lees dan komt er meer bij kijken dan ik dacht. Ik ben niet goed met dit soort dingen, dus ik kies liever voor een makkelijkere oplossing.

Ik heb de haken retour gestuurd.

Mijn oplossing word: optrekstang bevestigen aan de muur die boven de deur zit. En aan die optrekstang hang ik mijn ringen. Als de deur open doe dan heb ik genoeg ruimte om voorover te leunen, of mijn benen helemaal uit te strekken, zonder dat ik tegen een muur stoot.

[ Voor 28% gewijzigd door Winston0 op 03-11-2022 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
Winston0 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 22:02:
Dag allemaal, als ik de reacties zo lees dan komt er meer bij kijken dan ik dacht. Ik ben niet goed met dit soort dingen, dus ik kies liever voor een makkelijkere oplossing.

Ik heb de haken retour gestuurd.

Mijn oplossing word: optrekstang bevestigen aan de muur die boven de deur zit. En aan die optrekstang hang ik mijn ringen. Als de deur open doe dan heb ik genoeg ruimte om voorover te leunen, of mijn benen helemaal uit te strekken, zonder dat ik tegen een muur stoot.
Wat voor muur zit daar boven de deur? Afhankelijk van of het een betonmuur is of van die ytong blokken moet je ook ander materiaal gebruiken. Gezien het meerdendeel van de kracht haaks op de bouten staat wordt het wel iets makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winston0
Aragnut schreef op donderdag 3 november 2022 @ 22:57:
[...]

Wat voor muur zit daar boven de deur? Afhankelijk van of het een betonmuur is of van die ytong blokken moet je ook ander materiaal gebruiken. Gezien het meerdendeel van de kracht haaks op de bouten staat wordt het wel iets makkelijker.
weet niet, ik denk van steen. Ik ga keilbouten (m8) gebruiken die heb ik toch al liggen.

welke pluggen zijn trouwens geschikt voor houtdraadbouten? is de fisher duopower hiervoor geschikt en tot hoeveel kg kan dit houden? en kan dit in een bakstenen muur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-05 21:38
Winston0 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:23:
[...]

weet niet, ik denk van steen. Ik ga keilbouten (m8) gebruiken die heb ik toch al liggen.

welke pluggen zijn trouwens geschikt voor houtdraadbouten? is de fisher duopower hiervoor geschikt en tot hoeveel kg kan dit houden? en kan dit in een bakstenen muur?
Zoals al 2* gemeld is, gebruik geen keilbouten (maarja, ik hoef er niet aan te hangen...)...!
Check eerst wat voor materiaal die muur is, laat je dan informeren over de bevestiging.

Duopower is te gebruiken met schroeven, houtdraadbouten, ...
Wel de juiste maat gebruiken uiteraard.

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:29

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Winston0 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:23:
[...]

zorg dat je het weet. in kanaalplaat is een stuk sterker dan in gibo of gasbeton. en keilbouten zijn daarin ook niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winston0
twain4me schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 16:15:
[...]

zorg dat je het weet. in kanaalplaat is een stuk sterker dan in gibo of gasbeton. en keilbouten zijn daarin ook niet handig.
ok hoe kom ik erachtter van welk materiaal die muur (bovend e deur) is?
en als het baksteen is, zijn keilbouten dan wel goed? zo niet, wat dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
Winston0 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 02:04:
[...]

ok hoe kom ik erachtter van welk materiaal die muur (bovend e deur) is?
en als het baksteen is, zijn keilbouten dan wel goed? zo niet, wat dan wel?
Voor harde steensoorten (zoal beton baksteen e.d.) werken keilbouten prima. Voor zachtere steensoorten zoals cellenbeton werken nylon pluggen het best (zou zelf voor fisher duopower gaan). Voor kanaalplaat en zo zijn er dus speciale ankers maar moet je ook correct bevestigen (in het kanaal, aangetrokken etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winston0
Aragnut schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 14:44:
[...]

Voor harde steensoorten (zoal beton baksteen e.d.) werken keilbouten prima. Voor zachtere steensoorten zoals cellenbeton werken nylon pluggen het best (zou zelf voor fisher duopower gaan). Voor kanaalplaat en zo zijn er dus speciale ankers maar moet je ook correct bevestigen (in het kanaal, aangetrokken etc.)
bedankt voor je reactie. goed dan, dat ik er niet aan ben begonnen, ik ben een beginner- klusser met weinig kennis en ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winston0
Update:
Ik heb al 1 steun voor de optrekstang vastgemaakt aan de muur met 2 keilbouten M8. Maar, de muur waar deze optrekstang aan hangt is zwak. Het steen is zo zacht dat het leek alsof er zand uit kwam toen ik erin boorde.

Welke bevestiging (met wat) is het sterkst voor een oude, zwakke muur?

De optrekstang weegt zo'n 5kg. Ikzelf weeg nog net geen 60kg.

Heeft iemand ervaring met keilbouten van de karwei ?

Probleem: ik heb vaak met keilbouten, dat ik ze niet lekker in het gat krijg, doordat het gat niet overal breed genoeg is. Dan blijft de keilbout halverwege het gat steken.

En dan probeer ik hem eruit te trekken, en tijdens het eruit trekken trek ik de ring kapot die de boel bij elkaar houd. En valt het ''omhulsel'' van de bout op de grond.
En daardoor word de keilbout onbruikbaar, want dan blijft alleen de draadstang over. Dit is zo frustrerend. En dan kan ik weer een nieuwe kopen.

Iemand tips/ oplossing?

[ Voor 64% gewijzigd door Winston0 op 11-11-2022 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winston0
---

[ Voor 102% gewijzigd door Winston0 op 11-11-2022 22:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Misschien flauw maar ga lekker naar een sportschool.

Dit lijkt steeds meer een (toekomstig) probleem te gaan worden waarbij je schade steeds groter en duurder gaat worden.
Als er meerdere malen geadviseerd wordt geen keilbouten te gebruiken en je doet het toch, dan vraag ik me af of je wel de juiste persoon bent voor deze klus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:10

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik zou nooit ondersteboven gaan hangen aan een constructie die ik niet vertrouw.
Ligone schreef op donderdag 3 november 2022 @ 17:13:
Kan je niet doorboren naar de verdieping erboven en daar een metalen plaat met draadstangen installeren?
Wat zit er boven dit plafond?
Als je d'r doorheen gaat en dan op een metalen plaat/strip bevestigd, weet je zeker dat die niet uit het dak schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Winston0 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 22:28:
Update:
Ik heb al 1 steun voor de optrekstang vastgemaakt aan de muur met 2 keilbouten M8. Maar, de muur waar deze optrekstang aan hangt is zwak. Het steen is zo zacht dat het leek alsof er zand uit kwam toen ik erin boorde.

Welke bevestiging (met wat) is het sterkst voor een oude, zwakke muur?

De optrekstang weegt zo'n 5kg. Ikzelf weeg nog net geen 60kg.

Heeft iemand ervaring met keilbouten van de karwei ?

Probleem: ik heb vaak met keilbouten, dat ik ze niet lekker in het gat krijg, doordat het gat niet overal breed genoeg is. Dan blijft de keilbout halverwege het gat steken.

En dan probeer ik hem eruit te trekken, en tijdens het eruit trekken trek ik de ring kapot die de boel bij elkaar houd. En valt het ''omhulsel'' van de bout op de grond.
En daardoor word de keilbout onbruikbaar, want dan blijft alleen de draadstang over. Dit is zo frustrerend. En dan kan ik weer een nieuwe kopen.

Iemand tips/ oplossing?
toon volledige bericht
een plug.

Sorry maar dit is nu een paar keer gezegd en je blijft volharden. Beetje raar.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winston0
Boudewijn schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 08:39:
[...]
een plug.

Sorry maar dit is nu een paar keer gezegd en je blijft volharden. Beetje raar.

[ Voor 22% gewijzigd door Winston0 op 12-11-2022 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winston0
Sorry dat ik bleef aanhouden, maar ik wil graag dat het lukt en die oefeningen thuis kunnen doen.

Ik heb wat foto's gemaakt van de situatie, zodat jullie een beter beeld hebben vd situatie.

wat zie je in de foto's:
de optrekstang.
deze heb ik 2e hands gekocht, hij is van het merk tunturi, hij kan max 120kg houden, heeft 4 bevestigingspunten. op een foto zie je duidelijk dat een van de bevestigingsplaten niet recht is en dus niet helemaal tegen de muur aankomt. is dit erg? hoe kan ik dit buigen zonder een bankschroef of speciaal daarvoor hulpmiddel te hebben?

de 4 gaten in de muur
de gaten zijn ong. 6 tot 7 cm diep, 2 cm breed/ groot aan de voorzijde. het gat is voorin breder dan achterin, achterin is hij zo'n 1,5cm breed. dit geldt voor ong. alle 4 de gaten.

foto's van de muur op meerdere plekken, zodat je kunt zien in welke staat deze muur verkeerd

foto's van dichtbij van de gaten.

een foto van de hele situatie, waarbij je kunt zien waar ik de optrekstang wil hebben

een foto met mijn vinger met gruis. dit komt eruit als ik met mn wijsvinger in 1 van de gaten ga en een beetje op en neer beweeg

de vraag is: of deze muur geschikt is en zoja welke pluggen en bouten/ schroeven ik het beste kan gebruiken?

De muur is 32cm dik. het is een tussenmuur bij mij op zolder.

[ Voor 6% gewijzigd door Winston0 op 13-11-2022 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winston0
dit bericht kan verwijderd worden.

[ Voor 121% gewijzigd door Winston0 op 19-11-2022 18:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Bij dynamische belasting kan je het beste lijmankers gebruiken.
Of door de muur heen met een draadstang en aan de achterkant een stalen ankerplaat of multiplex met hele grote volgringen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
Kan lastig zeggen wat voor materiaal dat precies is (is inderdaad wel een behoorlijk dikke muur). Mogelijk dat dat dragend onderdeel van het dak is, wat hem zeker sterk genoeg zou moeten maken, maar met de manier waarop de dak balken door lopen heb ik mijn twijfels toch. Er zit wel een flinke laag pleister op die muur als ik zo op de foto's kijk (1-2 cm?). Pleister is nooit sterk genoeg om de trekkracht aan te kunnen, maar zou op zich wel de druk vanaf die voetjes aan kunnen lijkt me. Je grip van pluggen/bouten/whatever moet dus echt van achter die laag moeten komen.

Hoe heb je de gaten geboord (boormachine met/zonder klopstand of boorhamer met SDS kop) en hoe makkelijk kwam er die muur in? Welke diameter is er geboord? Op de foto met lineaal lijkt het toch gauw om 14 mm oid te gaan.

Bij het ophangen van zo'n stang gaat het geheel wel als een soort hefboom werken (wat het niet echt makkelijker maakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winston0
@Aragnut
De gaten heb ik geboord met een boor van 12mm diameter zonder SDS aansluiting. De gaten zijn zo groot geworden, omdat ik de keilbout er maar niet in kreeg (M8) en toen wilde ik het gat iets groter maken, maar nu is die veel te groot. Dit heb ik vaak met keilbouten en dan ga ik iets draaien met de boormachine en dan word het gat zo groot (vooral aan de voorkant).

De hamerstand heb ik maar bij 2 gaten gebruikt. Over het algemeen gingen ze er heel makkelijk in. Er kwam gruis uit de muur, zand- achtig en stof.

Ik klopte net ook ff met de hamer tegen de muur op verschillende plekken, om te horen op welke plekken de muur harder is. En op de plekken waar ik die gaten heb geboord klinkt het wel goed.

@JukeboxBill
Lijmanker een ander woord voor chemisch anker?

[ Voor 87% gewijzigd door Winston0 op 13-11-2022 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
Lijmanker = chemisch anker.

Wat betreft het boorstof:
Als het wit is dan zal het cellenbeton (Ytong) zijn. Kan je ook zien als je het gat goed stofvrij maakt. Dan zie je de cellen zitten. Daar zou ik mijn nek niet aan wagen, tenzij je de ankers flink diep verlijmt of door de muur heen met draadstangen.

Als het grijs is dan zal het kalkzandsteen zijn en daar duiden ook de zandkorrels op. Dat kan veel meer hebben.
Rekening houdend met de hefboom (waar @Aragnut ook al voor waarschuwt) wordt die 60 kg van jou 5x60/2 = 150 kg uittrekkracht. Vijf is de geschatte verhouding tussen de lengte van de arm en de afstand tussen de montagegaten. Doe daar nog eens een factor 2 overheen voor de dynamische effecten dan kom je volgens de belastingtabellen van Fischer op Duopower 10x80 uit voor een enigszins veilige bevestiging.

Blijft over de stabiliteit van de muur zelf. Gezien de dikte kan het wel wat hebben. Je merkt het gauw genoeg. Als het gaat kraken dan afspringen :)

Ik vraag mij echter af of het wel bedoeld is om aan de muur te bevestigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aragnut
Ik zou in deze situatie gaan denken in de richting van multiplex plaat oid. 4 bouten om rek aan plaat te maken en stuk of 12 schroeven in pluggen om het geheel aan de muur te maken
Het verdeeld de druk over de pleisterlaag en geeft met zoveel schroeven ook wat betere verdeling over de muur. Ytong schijnt ook voor dragend gebruikt te kunnen worden (probleem is punt druk want het verpoeiert vrij makkelijk)

Edit: bij wat voor constructie dan ook: eerst voorzichtig testen voor je het vol belast (eerst hangen en dan wat schommelen/wiebelen en kijken of er niets beweegt of zo)

[ Voor 17% gewijzigd door Aragnut op 13-11-2022 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-05 23:04
Iedereen helpt je hier graag hoor.
MAAR, je bent zo maar gaan boren, hebt nu een tig gaten in een sociale huurhuis.
Mag dit?

VOLG de tips die meerdere mensen hebben gegeven.
Je hebt geen opties,

Boor door de muur en bevestig aan de achterkant, meerdere manieren, goedkoopste is dus multiplex hout plaat.

[ Voor 23% gewijzigd door runeazn op 13-11-2022 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winston0
JukeboxBill schreef op zondag 13 november 2022 @ 18:53:
Lijmanker = chemisch anker.

Wat betreft het boorstof:
Als het wit is dan zal het cellenbeton (Ytong) zijn. Kan je ook zien als je het gat goed stofvrij maakt. Dan zie je de cellen zitten. Daar zou ik mijn nek niet aan wagen, tenzij je de ankers flink diep verlijmt of door de muur heen met draadstangen.

Als het grijs is dan zal het kalkzandsteen zijn en daar duiden ook de zandkorrels op. Dat kan veel meer hebben.
Rekening houdend met de hefboom (waar @Aragnut ook al voor waarschuwt) wordt die 60 kg van jou 5x60/2 = 150 kg uittrekkracht. Vijf is de geschatte verhouding tussen de lengte van de arm en de afstand tussen de montagegaten. Doe daar nog eens een factor 2 overheen voor de dynamische effecten dan kom je volgens de belastingtabellen van Fischer op Duopower 10x80 uit voor een enigszins veilige bevestiging.

Blijft over de stabiliteit van de muur zelf. Gezien de dikte kan het wel wat hebben. Je merkt het gauw genoeg. Als het gaat kraken dan afspringen :)

Ik vraag mij echter af of het wel bedoeld is om aan de muur te bevestigen.
Bedankt, het is kalkzandsteen. Het gat is best groot en het materiaal korrelig, blijft de plug dan wel goed zitten?
Wat ik vaak doe als het gat te groot is voor de plug of de bout, het gat dicht plamuren met Alabastine (grote gaten vuller) en dan snel plug erin steken en samen uit laten harden. En dan vast schroeven wat ik wil vastschroeven. En dan zit het altijd vast. Zal dat ook werken met een optrekstang? En ja, hij is voor zowel muur als plafond bevestiging

Ik ga chemisch anker gebruiken van Soudal (bij de Karwei) samen met de Fischer Draadstang FIS GS M8x110 mm. Zeefhuls hoeft niet in dit geval toch? omdat het massief steen is.
En is die 11 cm/ 110mm diep genoeg? Moet ik wel weer een nieuwe, lange boor kopen.
Dit zou stevig genoeg moeten zijn lijkt me, als ik het gat goed schoonmaak van tevoren?

[ Voor 12% gewijzigd door Winston0 op 14-11-2022 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
Volgens documentatie van Fischer is de max. trekbelasting van FIS GS M8x110 maar 100 kg. Dus als mijn aannames van het rek juist zijn, dan is dat te weinig.
De M10 en M12 stangen zijn voor 170 kg geschikt. Dus die moet je hebben.

Ik denk dat het met een multiplex montageplaat, zoals Aragnut voorstelt, een veiliger oplossing is. Je bent dan niet afhankelijk van maar een paar bevestigingspunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winston0
Aragnut schreef op zondag 13 november 2022 @ 19:40:
Ik zou in deze situatie gaan denken in de richting van multiplex plaat oid. 4 bouten om rek aan plaat te maken en stuk of 12 schroeven in pluggen om het geheel aan de muur te maken
Het verdeeld de druk over de pleisterlaag en geeft met zoveel schroeven ook wat betere verdeling over de muur. Ytong schijnt ook voor dragend gebruikt te kunnen worden (probleem is punt druk want het verpoeiert vrij makkelijk)

Edit: bij wat voor constructie dan ook: eerst voorzichtig testen voor je het vol belast (eerst hangen en dan wat schommelen/wiebelen en kijken of er niets beweegt of zo)
multiplex van welke dikte raad jij aan? en hoe groot ongeveer en in 2 losse delen/ platen neem ik aan? of één grote plaat?

en hoe lang / dik moeten die schroeven en pluggen dan zijn? welke schroeven/ pluggen raad jij aan?

en hoe doe ik dat dan met de rek en de houten plaat verbinden met bouten? dan komt die bout tegen de muur aan. of het moet een bout zijn die even dik is als de houten plaat. hoe doe ik dit?

en komt het vanwege deze muur dat dit allemaal moet? met die multiplex plaat enzo. dus als het een stevigere, nieuwe, muur was geweest hoefde dit niet?

[ Voor 4% gewijzigd door Winston0 op 14-11-2022 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
Winston0 schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:30:
[...]

multiplex van welke dikte raad jij aan? en hoe groot ongeveer en in 2 losse delen/ platen neem ik aan? of één grote plaat?

en hoe lang / dik moeten die schroeven en pluggen dan zijn? welke schroeven/ pluggen raad jij aan?

en hoe doe ik dat dan met de rek en de houten plaat verbinden met bouten? dan komt die bout tegen de muur aan. of het moet een bout zijn die even dik is als de houten plaat. hoe doe ik dit?

en komt het vanwege deze muur dat dit allemaal moet? met die multiplex plaat enzo. dus als het een stevigere, nieuwe, muur was geweest hoefde dit niet?
Heb zelf een nieuwbouw woning uit 2019: alle binnenmuren zijn van dat peperkoek waar je zo een gat in boort. De dragende muren zijn kalkzandsteen en zonder SDS een behoorlijke uitdaging (met SDS zo een gat erin).

Voor holle wanden en tussenvloertjes wordt vaak OSB plaat van ik meen 18 mm gebruikt, dus ik zou zelf gaan voor multiplex van 18mm (net wat meer stevigheid en marge). Dan 4 stuks slotbouten, deze drukken dat beetje wat ze uitsteken wel de muur in (wel carrosserie ringen aan de moer kant). (alternatief) je pakt 2x 12MM multiplex (op elkaar gelijmd) en met vlinderboor iets verdiepen. Vervolgens met een hele zwik (stuk of 15-20?) 5mm schroeven met duopower pluggen (mijn go-to plug, gok dat reclame beetje z'n werk doet bij mij).

Denk dat dat overgedimensioneerd genoeg is om aardig goed te blijven zitten, ondanks de dynamische belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tam!r
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Is buiten geen optie?

Buiten heb je tal van mooie mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winston0
Aragnut schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:49:
[...]

Heb zelf een nieuwbouw woning uit 2019: alle binnenmuren zijn van dat peperkoek waar je zo een gat in boort. De dragende muren zijn kalkzandsteen en zonder SDS een behoorlijke uitdaging (met SDS zo een gat erin).

Voor holle wanden en tussenvloertjes wordt vaak OSB plaat van ik meen 18 mm gebruikt, dus ik zou zelf gaan voor multiplex van 18mm (net wat meer stevigheid en marge). Dan 4 stuks slotbouten, deze drukken dat beetje wat ze uitsteken wel de muur in (wel carrosserie ringen aan de moer kant). (alternatief) je pakt 2x 12MM multiplex (op elkaar gelijmd) en met vlinderboor iets verdiepen. Vervolgens met een hele zwik (stuk of 15-20?) 5mm schroeven met duopower pluggen (mijn go-to plug, gok dat reclame beetje z'n werk doet bij mij).

Denk dat dat overgedimensioneerd genoeg is om aardig goed te blijven zitten, ondanks de dynamische belasting.
Is deze plaat goed? Link: https://www.karwei.nl/ass...-cm-dikte-18-mm/p/B307784

En dan in 2 rechthoeken/ platen zagen die groter zijn dan de bevestigingsplaat van de optrekstang, gaten erin boren, en de platen bevestigen aan de muur met duopower pluggen en normale schroeven?

En daarna de optrekstang vastschroeven aan de 2 houten platen.

MAar dan zit ik nog steeds met de vraag: hoe komen die 4 bouten die de optrekstang aan de plaat verbind, door de muur? de bouten zijn langer dan de dikte van de multiplex plaat (18mm).
Dus dan moet ik op die plekken ook gaten boren? of kan ik daarvoor de 4 bestaande gaten gebruiken? snap je wat ik bedoel?

zou het ook stevig zijn met een chemisch anker, zonder een houten plaat en al deze poespas?

dan vul ik die 4 gaten met een chemisch anker en steek ik er lange draadeinden in van M8 of M10 (volgens mij is de M10 net te dik voor de optrekstang). Dus alleen die 4 bevestigingspunten [gaten] gebruiken die al geboord zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Winston0 op 14-11-2022 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-05 20:07

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

In een huurwoning in utrecht hadden we ook zo'n plafond. Heb daar 2 keilbouten ingeknald en een hangmat aan bevestigd. Dat was heerlijk vertoeven in de woonkamer en hield mij prima (nu is dat wel iets meer zijwaardse kracht ipv neerwaards, maar toch)...

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:44
Ligone schreef op donderdag 3 november 2022 @ 17:13:

Ik zie zo diverse youtube filmpjes voor me met stukken plafond die naar beneden komen. :F
Buurman ik kom ff een metalen plaat bevestigen dan kan ik beneden slingeren :+.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winston0
Winston0 schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:21:
[...]

Is deze plaat goed? Link: https://www.karwei.nl/ass...-cm-dikte-18-mm/p/B307784

En dan in 2 rechthoeken/ platen zagen die groter zijn dan de bevestigingsplaat van de optrekstang, gaten erin boren, en de platen bevestigen aan de muur met duopower pluggen en normale schroeven?

En daarna de optrekstang vastschroeven aan de 2 houten platen.

MAar dan zit ik nog steeds met de vraag: hoe komen die 4 bouten die de optrekstang aan de plaat verbind, door de muur? de bouten zijn langer dan de dikte van de multiplex plaat (18mm).
Dus dan moet ik op die plekken ook gaten boren? of kan ik daarvoor de 4 bestaande gaten gebruiken? snap je wat ik bedoel?

zou het ook stevig zijn met een chemisch anker, zonder een houten plaat en al deze poespas?

dan vul ik die 4 gaten met een chemisch anker en steek ik er lange draadeinden in van M8 of M10 (volgens mij is de M10 net te dik voor de optrekstang). Dus alleen die 4 bevestigingspunten [gaten] gebruiken die al geboord zijn.
toon volledige bericht
Iemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Bout en moer Trekstang aan plaat.
Schroef plaat met een schroef en plug of 20 tegen de muur.

Je wil de houten plaat zo groot mogelijk houden. Zodat je hem met zo veel mogelijk schroeven en pluggen in de muur kan schroeven om het gewicht en de kracht over een zo groot mogelijk oppervlakte kan spreiden.

Die bouten die de Trekstang aan de plaat bevestigen hoeven in dit geval helemaal niet door de muur. Je moet misschien wel een beetje ruimte maken waar de slotbouten komen tegen de muur zodat de plaat vlak tegen de muur zit.

Verder kan alleen jij tot de conclusie komen of het ook met chemische ankers kan.
Ik denk van wel, mijn tv beugel zit in een muur van koekiedeeg.
Maar 6 bouten met chemische ankers zorgen ervoor dat ik op de beugel kan staan.
En ik ben anderhalf x jou...

Gewoon doen wat jou gepast lijkt. Dat is beter dan 18 dagen vragen stellen.
Kunnen 2 dingen gebeuren,

1 het blijft hangen wanneer je er aan gaat hangen.
2. Je eindigt met de stang op de grond,

[ Voor 30% gewijzigd door jack zomer op 21-11-2022 00:16 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winston0
Bedankt voor de support.
Ik ga voor het idee: de stang aan een houten plaat en de houten plaat aan de muur. Vastmaken met Fischer duopower en normale schroeven.

Ik denk aan 10 bevestigingspunten per kant, dus 20 in totaal. Het is wel een sociale huurwoning dus weet niet of zoveel gaten mag.

Ik zal foto laten zien van het resultaat als het klaar is.'

Ben wel een heel stuk duurder uit. de stang kostte maar €14,- Al dit erbij denk €50,-

[ Voor 97% gewijzigd door Winston0 op 21-11-2022 01:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:46
Vorige week heb ik een sensory swing (soort hangmat voor kinderen) opgehangen in de woonkamer en in de voorbereiding met interesse dit topic gevolgd. Mijn oplossing:
- gecontroleerd op aanwezige wapening
- 4 gaten geboord
- 2 gaten waren diep genoeg voor een (meegeleverde) keilbout. Bij de 2 overige gaten zat ik op een kanaal, dus een kanaalanker gebruikt

Ik (93kg) kon er met gemak aan hangen. Mag ook wel met 300kg per keilbout. Zolang je niet volle bak gaat schommelen oid zou ik mij niet teveel zorgen maken. En anders zullen ze, zoals hierboven ergens ook al aangegeven, echt niet opeens alle 4 uit het plafond vallen.

Nog wel 1 tipje van mijn kant: als je de keilbouten in het gat slaat, draai dan eerst het moertje er even twee slagen op. Ik gaf een heel klein tikje en sloeg de bout zo uit het omhulsel het kanaal in...

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winston0
dat is het probleem: ik krijg keilbouten bijna nooit lekker in het gat, halverwege of op 3/4 blijft ie steken/ hangen. Dan trek ik hem eruit en dan trek ik heel dat ding kapot...het is dus heel belangrjik dat het gat goed geboord is? M8 keilbout = boor diameter 12 toch? dan heb ik het gewoon goed gedaan, aleen het gat is te groot geworden omdat de muur slecht is.

[ Voor 6% gewijzigd door Winston0 op 21-11-2022 12:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Winston0 schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:35:
dat is het probleem: ik krijg keilbouten bijna nooit lekker in het gat, halverwege of op 3/4 blijft ie steken/ hangen. Dan trek ik hem eruit en dan trek ik heel dat ding kapot...het is dus heel belangrjik dat het gat goed geboord is? M8 keilbout = boor diameter 12 toch? dan heb ik het gewoon goed gedaan, aleen het gat is te groot geworden omdat de muur slecht is.
Als de muur zo slecht is dat deze met boren al te groot wordt is het sowieso ongeschikt om te gebruiken met een keilbout. Dat werkt namelijk alleen in heel stevig materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winston0
conclusie is of de methode met 2 houten platen of een sterke muur gebruiken met keilbouten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Winston0 schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:45:
conclusie is of de methode met 2 houten platen of een sterke muur gebruiken met keilbouten
Óf je vraag met "nee" beantwoorden ;)
Stuur je ons nog een foto als t hangt, met de gekozen oplossing? Dat is misschien nog ooit handig voor een volgende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winston0
kan iemand mij laten zien (tekenen of foto), of een voorbeeld geven van hoe de slotbout aan de houten plank vastgemaakt dient te worden? de bout komt dan tegen de muur aan toch? en in hout gebruik je toch een houtschroef/ hout draad bout?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcw82
  • Laatst online: 20:07
Winston0 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:23:
kan iemand mij laten zien (tekenen of foto), of een voorbeeld geven van hoe de slotbout aan de houten plank vastgemaakt dient te worden? de bout komt dan tegen de muur aan toch? en in hout gebruik je toch een houtschroef/ hout draad bout?
Slotbout
Daar moet je bij kunnen aan de draadkant en afhankelijk van hoe dik het voorwerp dat je wilt monteren is, zal het schroefdraad een bepaalde lengte moeten hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZZ4dontv0QsS13gJpIxoKs5JOo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YghYUy0TxkOzotFEJzkPQJGE.jpg?f=user_large
Dus misschien kan je zo iets maken, anders even aan de persoon die met de slotbout suggestie kwam vragen, volgens mij is dat.... @Aragnut

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-h9jb6Xdd3YYyxbJQfHRJ07gf6g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xLUsjoiLnHdOKAwfxy0MmMZJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door tcw82 op 23-11-2022 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
tcw82 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:15:
[...]

Slotbout
Daar moet je bij kunnen aan de draadkant en afhankelijk van hoe dik het voorwerp dat je wilt monteren is, zal het schroefdraad een bepaalde lengte moeten hebben.

[Afbeelding]
Dus misschien kan je zo iets maken, anders even aan de persoon die met de slotbout suggestie kwam vragen, volgens mij is dat.... @Aragnut

[Afbeelding]
Inderdaad zoals de rode slotbouten getekend zijn. Je zult hiervoor inderdaad of wat "deuken" in de gipslaag moeten maken, of een iets dikkere plaat (of 2 dunne op elkaar gelijmd) en dan wat verzinken (met behulp van een vlinderboor). de brede kraag van de slotbout zorgt ervoor dat het nagenoeg onmogelijk is deze door de plaat te trekken met de optrek stang. De plaat zelf zorgt dan voor de verdeling van de druk over de muur + (wat zwakkere) gaten/pluggen in de muur.

beetje zoals dit plaatje

[ Voor 4% gewijzigd door Aragnut op 23-11-2022 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winston0
Aragnut schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:35:
[...]

Inderdaad zoals de rode slotbouten getekend zijn. Je zult hiervoor inderdaad of wat "deuken" in de gipslaag moeten maken, of een iets dikkere plaat (of 2 dunne op elkaar gelijmd) en dan wat verzinken (met behulp van een vlinderboor). de brede kraag van de slotbout zorgt ervoor dat het nagenoeg onmogelijk is deze door de plaat te trekken met de optrek stang. De plaat zelf zorgt dan voor de verdeling van de druk over de muur + (wat zwakkere) gaten/pluggen in de muur.

beetje zoals dit plaatje
bedankt allemaal. het is nu duidelijk wbt de slotbout.
welke pluggen raden jullie aan? om de houten plank tegen de muur te bevestigen.
is de duopower 6x50 (6 = diameter en 50 is lengte) voldoende? of is dat overkill. En dan 12 schroeven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Winston0 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 18:30:
[...]

bedankt allemaal. het is nu duidelijk wbt de slotbout.
welke pluggen raden jullie aan? om de houten plank tegen de muur te bevestigen.
is de duopower 6x50 (6 = diameter en 50 is lengte) voldoende? of is dat overkill. En dan 12 schroeven gebruiken.
Als je die gaten maakt zoals op een eerder foto maakt de maar van je plug niet uit. Dan werkt het waarschijnlijk gewoon niet.
De plug moet strak in het gat.
De schroef en dan met name de kop van de schroef moet niet te iel zijn. Anders zit je schroef keurig vast in de mooi passende plug, maar trek je de plaat zo over de schroef kop heen. Carrosserie ringen kunnen helpen.

Schroefkoppen van type a, b en d uit deze link liggen mooi op een carrosserie ring.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Schroef_(verbinding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Bij de meeste bouwmarkten kun je pakjes met schroeven en passende pluggen kopen. Dan weet je ook welke dikte schroef past bij die plug. Te dik en hij wil er niet in. Te dun... En hij komt nooit vast te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winston0
tcw82 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:53:
[...]

Als je die gaten maakt zoals op een eerder foto maakt de maar van je plug niet uit. Dan werkt het waarschijnlijk gewoon niet.
De plug moet strak in het gat.
De schroef en dan met name de kop van de schroef moet niet te iel zijn. Anders zit je schroef keurig vast in de mooi passende plug, maar trek je de plaat zo over de schroef kop heen. Carrosserie ringen kunnen helpen.

Schroefkoppen van type a, b en d uit deze link liggen mooi op een carrosserie ring.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Schroef_(verbinding)
ikd enk dat ik die gaten dicht maak en nieuwe gaten ga boren.

maar ik vroeg welke formaat plug ik moet gebruiken? wat is voldoende? ik ga minimaal 10 gaten maken in de houten plaat, dus de plaat komt met 10 schroeven tegen de muur. De plaat zal ong. 40 cm breed en 100 cm (1 meter) lang zijn. 18 mm dik. één houten plaat dus, waar de optrekstang aan komt te hangen.
Is duopower 6 x 50 voldoende? kan het ook met een maat kleiner, bijv. de 5 mm diameter schroeven? en zijn langere schroeven beter in dit geval?

[ Voor 15% gewijzigd door Winston0 op 27-11-2022 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb een soortgelijke situatie; een hangstoel die ik aan het plafond wil hangen in de woonkamer. Zo'n 80-100 kilo moet 'ie wel kunnen dragen. Het betreft een kanaalplaatvloer, in de kanalen heb ik nu 4 gaten zitten.

Daar kan 4x een Fischer FHY M6 kanaalplaatanker in, maar ik die hebben een minimale gatdiepte van 50 mm nodig om stevig te zijn. Het gat is echter slechts ongeveer 35 mm diep, daarboven zit het kanaal al. Die Fischer pluggen zijn niet zomaar te bestellen als particulier in kleine hoeveelheden (4 stuks).

Maar misschien is een chemisch anker + draadeind in deze situatie ook wel iets? Ik ben benieuwd @Winston0 hoe je het opgelost hebt. En misschien hebben @pleH! en @jack zomer nog ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Volgens de plaatjes op deze site moet je juist in de kanalen zijn:
https://www.gyzs.nl/fisch...t-staal-per-50-stuks.html

Afbeeldingslocatie: https://cdn.gyzs.nl/media/catalog/product/cache/3/image/494x494/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/9/t/9tf0194_0.jpg

zijn wel erg dure plugjes die veel lijken op:

https://www.gamma.nl/asso...BEgIT9vD_BwE&gclsrc=aw.ds

[ Voor 27% gewijzigd door tcw82 op 01-08-2023 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
Fischer DuoTec 12 hollewand pluggen zijn ook geschikt voor kanaalplaat. Met een M6 er in kan je er 1,3 kN (ca. 130 kg) aan hangen.
https://fiproductmedia.az...0fischer/LT_DUOTEC_NL.pdf
Gaan per 10 stuks

@tcw82
Die Fischer Hulsanker TA M bij de Gamma zijn bedoeld voor montage in volle beton.

[ Voor 16% gewijzigd door JukeboxBill op 01-08-2023 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aragnut
JukeboxBill schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:48:
Fischer DuoTec 12 hollewand pluggen zijn ook geschikt voor kanaalplaat. Met een M6 er in kan je er 1,3 kN (ca. 130 kg) aan hangen.
https://fiproductmedia.az...0fischer/LT_DUOTEC_NL.pdf
Gaan per 10 stuks
probleem is dat dat 130 Kg statische belasting is, en een hangstoel is dynamische belasting. Vuistregel is dynamische belasting maal 8 gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
Aragnut schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:16:
[...]

probleem is dat dat 130 Kg statische belasting is, en een hangstoel is dynamische belasting. Vuistregel is dynamische belasting maal 8 gebruiken.
Dan gebruik je er toch een paar meer.

Pagina: 1