Beschadiging retour Klarna

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rani1996
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-06-2024
hallo,

Ik heb 2 weken geledeb een tafel besteld bij een bedrijf in NL en dit vrij snel hierna geannuleerd. Op e-mails en telefoons reageerden ze niet waardoor de tafel toch verzonden is. Na ontvangst had ik reeds contact met Klarna nadat ik heel wat negatieve reviews van dit bedrijf online had gelezen. Ze raadde me toen aan veel foto's te trekken en alles in een Word document bij te houden. Ondertussen heb ik de tafel gertourneerd en krijg ik nu wel antwoord op mijn mails. Zij beweren alsmaar dat de tafel beschadigd is, zonder te vermelden wat de schade inhoudt of mij foto's waar duidelijk schade op te zien is, te bezorgen. De tafel is ook verzekerd verstuurt geweest maar ik krijg geen enkele medewerking van dit bedrijf om een claim in te dienen bij UPS. Ik ben er van overtuigd dat deze verkoper liegt. In hun laatste e-mail geven ze aan dat ze contact gingen maken met Klarna. Ik heb ook schrik dat ze de tafel expres zelf zullen beschadigen zodat ze mijn geld zouden krijgen.

Iemand enig idee hoe Klarna zou oordelen in deze situatie? Uit ervaring weet ik dat ze soms vreemd oordelen...
Dit gaat over een tafel van 650 euro dus ik zit er behoorlijk mee in mijn maag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:44
@Rani1996
Voordeel van betalen via Klarna is dat je een overeenkomst krijgt met Klarna. En jij hebt met hen al contact gehad. Al goede foto's gemaakt en verzekerd verstuurd.
Dus jij hebt alles goed gedaan.
Nu poot stijf houden en blaffende honden laten blaffen.

En anders zijn hier nog wel juristen die je graag willen helpen met een mooi brief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Rani1996 schreef op maandag 29 april 2024 @ 17:30:
Ondertussen heb ik de tafel gertourneerd en krijg ik nu wel antwoord op mijn mails. Zij beweren alsmaar dat de tafel beschadigd is, zonder te vermelden wat de schade inhoudt of mij foto's waar duidelijk schade op te zien is, te bezorgen.
Had je hem geretourneerd? Of aan de deur geweigerd om aan te nemen?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rani1996
YakuzA schreef op maandag 29 april 2024 @ 18:19:
[...]

Had je hem geretourneerd? Of aan de deur geweigerd om aan te nemen?
Ik heb het zelf moeten retourneren. Mijn buur heeft het pakket in ontvangst genomen...
Mits ik dit zelf heb geretourneerd (de verkoper voorzag geen retourlabel ) maakt dat ik zelf verantwoordelijk ben voor de zending... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rani1996
chrisborst schreef op maandag 29 april 2024 @ 17:39:
@Rani1996
Voordeel van betalen via Klarna is dat je een overeenkomst krijgt met Klarna. En jij hebt met hen al contact gehad. Al goede foto's gemaakt en verzekerd verstuurd.
Dus jij hebt alles goed gedaan.
Nu poot stijf houden en blaffende honden laten blaffen.

En anders zijn hier nog wel juristen die je graag willen helpen met een mooi brief.
Alle hulp is welkom! Ik heb reeds een 40 pagina word/pdf document van alle corespondentie tussen mij en het meubelbedrijf. Maar of Klarna de moeite zal doen om dit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Schopje naar SF :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wie eist bewijst. Totdat zij met bewijzen komen dat de tafel beschadigd is, hoef je weinig te vrezen.

Waar je nu niets meer aan hebt: je had de annulering gedaan voordat de tafel verstuurd was.
Dan komt het neer op het ontvangen van een product waar geen overeenkomst voor is. Zij zullen het product dan zelf op moeten halen/voor vervoer zorgen, daar hoef jij geen kosten voor te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door DaWizza op 30-04-2024 09:09 ]

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-06 10:34
Rani1996 schreef op maandag 29 april 2024 @ 23:22:
maakt dat ik zelf verantwoordelijk ben voor de zending...
Waaruit maak je dat op?
Rani1996 schreef op maandag 29 april 2024 @ 23:24:
[...]

Alle hulp is welkom! Ik heb reeds een 40 pagina word/pdf document van alle corespondentie tussen mij en het meubelbedrijf.
Daar moet je dus mee stoppen. Je hebt het item teruggeleverd in zijn oorspronkelijke staat (want je hebt foto's), en je hebt je geld teruggeëist. Daarmee is de kous af. Ga niet mee in hun spelletje, want dan praat je jezelf een strop aan na verloop van tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23:27
Omdat hij zelf voor verzending heeft moeten zorgen. Dan is het lastig de verantwoordelijkheid voor het verzenden te verleggen. Nu ben ik het mee eens dat de eerste zending (naar TS toe) nooit had moeten plaatsvinden. Er was immers geannuleerd. Dat wil echter niet zeggen dat er dan geen verantwoordelijkheid meer ligt bij TS.

Wat ik wel vreemd vind is dat er nul reactie kwam op het annuleren, maar wel volop communicatie is sinds het retour. Dat doet mij vermoeden dat het bedrijf op de hoogte was, maar het niet wilde erkennen. Dat bij ontvangst van de tafel je alsnog zou betalen en het maar zou accepteren. Nu dat niet het geval is, een claim maken dat de tafel beschadigd is en zo alsnog het geld zouden kunnen opeisen.

@Rani1996 Even een concrete vraag voor de duidelijkheid: je hebt momenteel nog niets betaald, correct?

Als dat zo is, dan zit jij in een stuk makkelijkere positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Hoe lang zit er tussen de eerste annulering en hun verzending? Als dat een uurtje was dan is het niet gek dat de tafel toch verstuurd was, want even een uurtje geen mail lezen kan prima. Als dat een week is is het hun aan te rekenen dat de tafel hierdoor heen-en-weer moest.

Dat zijn natuurlijk de twee extreme gevallen, maar afhankelijk van dat tijdsverloop is dit wel iets waar je iets mee zou kunnen. In extreme gevallen zou je zelfs kunnen discussiëren over de kosten van de retourzending, al is het daar nu misschien wat laat voor.

In het algemeen is de terugzending inderdaad de verantwoordelijkheid van de verzender bij een retour zonder reden. Dat betekent overigens niet dat je je geld dan niet terug mag krijgen, ze kunnen daarna wel een schadevergoeding eisen maar de bewijslast (voor de schade en het schadebedrag) liggen dan wel bij hun.

Als het echt een dubieuze partij is kunnen ze bij jou geld eisen en de tafel opnieuw verkopen, en als ze jou geen foto's sturen kan dat zelfs zonder beschadiging. Dan kom je er makkelijk onder vandaan. Als ze zelf hun tafel slopen wordt het een lastiger verhaal, maar daar hebben ze gelukkig minder baat bij.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Sir_Lion schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:27:
[...]

Omdat hij zelf voor verzending heeft moeten zorgen. Dan is het lastig de verantwoordelijkheid voor het verzenden te verleggen.
Verantwoordelijkheid van een retourzending ligt nog steeds bij de verkoper. Zie ook hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rani1996
Sir_Lion schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:27:
[...]

Omdat hij zelf voor verzending heeft moeten zorgen. Dan is het lastig de verantwoordelijkheid voor het verzenden te verleggen. Nu ben ik het mee eens dat de eerste zending (naar TS toe) nooit had moeten plaatsvinden. Er was immers geannuleerd. Dat wil echter niet zeggen dat er dan geen verantwoordelijkheid meer ligt bij TS.

Wat ik wel vreemd vind is dat er nul reactie kwam op het annuleren, maar wel volop communicatie is sinds het retour. Dat doet mij vermoeden dat het bedrijf op de hoogte was, maar het niet wilde erkennen. Dat bij ontvangst van de tafel je alsnog zou betalen en het maar zou accepteren. Nu dat niet het geval is, een claim maken dat de tafel beschadigd is en zo alsnog het geld zouden kunnen opeisen.

@Rani1996 Even een concrete vraag voor de duidelijkheid: je hebt momenteel nog niets betaald, correct?

Als dat zo is, dan zit jij in een stuk makkelijkere positie.
ja inderdaad, dit bedrijf heeft de tafel sowieso verstuurd desondanks ze mijn mail gelezen hadden. Maar dat kan ik niet bewijzen mits ik voor die email geen leesbevestiging heb gevraagd. Ik heb nog niks betaald maar als ik geen gelijk krijg van Klarna wordt het betaalverzoek terug open gezet. Indien ik niet betaal lopen de kosten op en gaan dat over naar een incassobureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rani1996
Opifex schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:00:
[...]

Verantwoordelijkheid van een retourzending ligt nog steeds bij de verkoper. Zie ook hier.
Niet indien de koper dit zelf retour verstuurd. Mits dit bedrijf geen retourlabel voorziet was ik zelf genoodzaakt een verzendlabel (van maar liefst 116 euro te betalen). Het bedrijf doet ook moeilijk dat de tafel op een pallet geleverd was. Ik schat dat dit allemaal samen waarschijnlijk 70-80kg was. Voor mij als particulier praktisch en financieel moeilijk de tafel te versturen. Ik heb de paletten verwijdert en de tafel in zijn originele verpakking met extra bubbelfolie rond met UPS verstuurd. Zij zijn deze komen ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rani1996
bwerg schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:42:
Hoe lang zit er tussen de eerste annulering en hun verzending? Als dat een uurtje was dan is het niet gek dat de tafel toch verstuurd was, want even een uurtje geen mail lezen kan prima. Als dat een week is is het hun aan te rekenen dat de tafel hierdoor heen-en-weer moest.

Dat zijn natuurlijk de twee extreme gevallen, maar afhankelijk van dat tijdsverloop is dit wel iets waar je iets mee zou kunnen. In extreme gevallen zou je zelfs kunnen discussiëren over de kosten van de retourzending, al is het daar nu misschien wat laat voor.

In het algemeen is de terugzending inderdaad de verantwoordelijkheid van de verzender bij een retour zonder reden. Dat betekent overigens niet dat je je geld dan niet terug mag krijgen, ze kunnen daarna wel een schadevergoeding eisen maar de bewijslast (voor de schade en het schadebedrag) liggen dan wel bij hun.

Als het echt een dubieuze partij is kunnen ze bij jou geld eisen en de tafel opnieuw verkopen, en als ze jou geen foto's sturen kan dat zelfs zonder beschadiging. Dan kom je er makkelijk onder vandaan. Als ze zelf hun tafel slopen wordt het een lastiger verhaal, maar daar hebben ze gelukkig minder baat bij.
Ik heb op vrijdag rond 10u geannuleerd. Om 16.30u krijg ik melding dat de tafel voor verzending is aangemeld maar nog niet verzonden was. Op maandag is de tafel dan effectief verstuurd. Die vrijdag om 16.30u heb ik nog opnieuw gemaild + gebeld maar ook geen reactie. Op die mails hebben ze nooit geantwoord. Dus veel tijd zat er inderdaad niet tussen maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze mijn mail niet hebben gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2080528

Rani1996 schreef op maandag 29 april 2024 @ 17:30:
Ze raadde me toen aan veel foto's te trekken en alles in een Word document bij te houden.
Geldt bij jullie hetzelfde consumentenrecht, je schrijft foto's trekken en dat komt toch voornamelijk voor in België?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-06 13:14
Maar hoe dan ook ik zou me vooraf niet te veel zorgen maken, je hebt het verzekerd verstuurd dus als er beschadigingen zijn dan zou dat prima gedekt moeten zijn.

Nu zit je wel in een koek en ei situatie maar je bent ook in gesprek met Klarna, ik zou dat eerst afronden aangezien Klarna ook bewijzen zou willen zien als ze dit goed oppakken. Anders hebben hun ook geen poot om op te staan.

Jij hebt ook nog niet betaald toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Rani1996 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:38:
Niet indien de koper dit zelf retour verstuurd. Mits dit bedrijf geen retourlabel voorziet was ik zelf genoodzaakt een verzendlabel
De link niet gelezen? Wie het retourlabel maakt is niet relevant. Vanaf het moment dat het pakket aan de transporteur bezorgd is, is de koop ongedaan gemaakt.
(van maar liefst 116 euro te betalen).
Ook deze kost had je zelf niet moeten betalen. Volledig de verantwoordelijkheid van de verkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Opifex schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:06:
[...]

De link niet gelezen? Wie het retourlabel maakt is niet relevant. Vanaf het moment dat het pakket aan de transporteur bezorgd is, is de koop ongedaan gemaakt.
Waar doel je precies op? Alles wat in dat topic staat, en alles in het tweede topic waarnaar uit dat eerste topic gelinkt wordt, geeft juist aan dat het juist wél de verantwoordelijkheid is van de opdrachtgever. En in het algemeen van de koper, tenzij de verkoper de retourzending regelt.
Ook deze kost had je zelf niet moeten betalen. Volledig de verantwoordelijkheid van de verkoper.
Ik heb in de tig vergelijkbare topic geen enkele bron gezien die dit onderschrijft. Kosten zijn zeker wel voor de koper, tenzij de verkoper zo lief is om dat op zich te nemen.

Het enige waar de TS iets mee zou kunnen is dat ze überhaupt niks hadden moeten versturen. Anderhalve werkdag en een weekend tussen het annuleren en het verzenden zou genoeg tijd moeten zijn om de verzending te stoppen. Aan de andere kant, soms is dit proces geautomatiseerd en inflexibel ingericht, het is maar de vraag of dat echt juridische gevolgen moet hebben. Er was een tafel besteld dus dat die verzonden wordt is logisch.

[ Voor 38% gewijzigd door bwerg op 30-04-2024 19:35 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

@Rani1996 mekd bij klarna dat het product retour is gestuurd en is ontvangen door de leverancier, lever evt het trqck en trace aan. Daarmee vervalt de vordering van klarna. Zolang klarna niet bevestigd dat de vordering is vervallen, moet je wel steeds betaling uitstel aanvragen, conform van de voorwaarden van klarna, om de betaling aan klarna uit te stellen.vergeet dit niet.

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Opifex schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:00:
[...]

Dat hangt af van de reden van de retour, en is in sommige situaties juridisch nog niet duidelijk.
Rani1996 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:38:
[...]

Niet indien de koper dit zelf retour verstuurd. Mits dit bedrijf geen retourlabel voorziet was ik zelf genoodzaakt een verzendlabel (van maar liefst 116 euro te betalen). Het bedrijf doet ook moeilijk dat de tafel op een pallet geleverd was. Ik schat dat dit allemaal samen waarschijnlijk 70-80kg was. Voor mij als particulier praktisch en financieel moeilijk de tafel te versturen. Ik heb de paletten verwijdert en de tafel in zijn originele verpakking met extra bubbelfolie rond met UPS verstuurd. Zij zijn deze komen ophalen.
Bedoel je 'omdat' in plaats van 'mits'? Woon je in Nederland?
Rani1996 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:41:
[...]

Ik heb op vrijdag rond 10u geannuleerd. Om 16.30u krijg ik melding dat de tafel voor verzending is aangemeld maar nog niet verzonden was. Op maandag is de tafel dan effectief verstuurd. Die vrijdag om 16.30u heb ik nog opnieuw gemaild + gebeld maar ook geen reactie. Op die mails hebben ze nooit geantwoord. Dus veel tijd zat er inderdaad niet tussen maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze mijn mail niet hebben gelezen.
Was de winkel op een andere manier bereikbaar, bijvoorbeeld telefonisch?

Ben je geïnformeerd over je herroepingsrecht? Hoe ben je daarover geïnformeerd?

Ben je geïnformeerd over de kosten van het retoursturen? Hoe ben je daarover geïnformeerd?

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rani1996
fopjurist schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:49:
[...]

Dat hangt af van de reden van de retour, en is in sommige situaties juridisch nog niet duidelijk.

[...]

Bedoel je 'omdat' in plaats van 'mits'? Woon je in Nederland?

[...]

Was de winkel op een andere manier bereikbaar, bijvoorbeeld telefonisch?

Ben je geïnformeerd over je herroepingsrecht? Hoe ben je daarover geïnformeerd?

Ben je geïnformeerd over de kosten van het retoursturen? Hoe ben je daarover geïnformeerd?
Alle informatie staat op hun website. Ik heb gewoon de retourprocedure gevolgd.Tot het pakket geretourneerd is, hebben ze op geen enkele e-mail geantwoord. Ik woon in Belgie - de tafel is van een Nederlandse webshop. Ondertussen heeft Klarna blijkbaar foto's ontvangen van de schade en staat het betaalverzoek terug op...
Pagina: 1