Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prolix
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-11-2024
hey allemaal, Ik denk eraan om een NAS voor thuis aan te schaffen, voornamelijk voor het maken van back-ups van telefoon- en gegevensbestanden en voor een Plex / Jellyfin met Arr-stack erop. Dit zou mijn eerste NAS zijn.
Ik twijfel momenteel tussen de Synology DS224+ en de Terramaster F2-424.

De Synology heeft een vrij oude CPU en is beperkt (officieel) tot 6 GB RAM, maar DSM schijnt het beste te zijn als consumenten NAS-software. Het voordeel dat ik zie, is de hoeveelheid beschikbare apps en tal van mensen die kunnen helpen bij het oplossen van problemen als er iets misgaat. Specificaties:
  • J4125 CPU
  • 2 GB DDR4 RAM (maximaal 6 GB officieel)
  • 2 Bays
  • 2 x 1GbE LAN
De Terramaster heeft veel betere hardware-specificaties, maar de software is matig, sommige gebruikers vinden het leuk, anderen niet. Het voordeel is echter dat als ik de software niet leuk vind, ik bijvoorbeeld TrueNas kan installeren. Het nadeel zou zijn dat het misschien niet eenvoudig te gebruiken apps heeft op bijvoorbeeld iOS om back-ups te maken. De Terramaster heeft ook 2 M.2-sleuven voor toekomstige uitbreidbaarheid. Specificaties:
  • Intel N95
  • 8 GB DDR5 RAM (Max 32 GB)
  • 2 Bays + 2 M.2 slots
  • 2 x 2.5GbE LAN
Aan de ene kant zou ik kiezen voor de Terramaster vanwege de hardware, maar aan de andere kant voor Synology alleen maar om ervoor te zorgen dat ik iets betrouwbaars heb.

De prijs voor de Synology met 2 x 4TB Ironwolf-schijven is ongeveer 550 euro. De Terramaster is iets duurder, namelijk 600 euro met dezelfde schijven.

Welke lijkt jullie het beste? Kiezen voor de betrouwbaarheid van Synology of voor de hardware van Terramaster met mogelijk TrueNas?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Conclusie:
- De Terramaster is onbekend, iets duurder en heel tweakable
- De Synology heel bekend, ietsje trager, niet zo tweakable

Wil jij serieus tweaken aan je primaire backup oplossing voor 4/8T, boeit het niet als je die kwijt raakt en zoek je graag dingen zelf uit zonder support van miljoenen andere gebruikers, en die van een bekend en goed bedrijf met een grote support afdeling: kies dan de Terramaster.

Wil je je data gewoon veilig hebben staan, iets dat altijd werkt en waarmee je soms ook nog iets anders kunt doen dan alleen fileserver of backup spelen: kies dan voor een rock stable Synology.

FWIW: Ik draai al heel wat jaren mee hier, heb sinds 2013 een Syno DS213 24/7 draaien en dat ding heeft me nog nooit in de steek gelaten . Daarentegen is dit de eerste keer in mijn leven dat ik van Terramaster hoor en dat merk typ. GoT serach levert op Terramaster welgeteld 12 hits. Er bestaat een Het grote TerraMaster NAS topic topic maar dat heeft 4 posts waarvan de laatste uit 2021. Zoveel wordt het dus op GoT gebruikt.

* The Eagle wist het wel, jij nu ook denk ik ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolix
Ja correct ze zijn niet zo'n grote speler, allesinds toch niet voor consumer NAS devices.
Op zich tweaken kan ik me gerust in vinden, zeker als er een trueNas op kan draaien dan is er wel genoeg support te vinden denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

voornamelijk voor het maken van back-ups van telefoon- en gegevensbestanden en voor een Plex / Jellyfin met Arr-stack erop.
Als dat je usecases zijn, is het je voornamelijk te doen om een backup waar je op terug kunt vallen en om media serveren. Dat zijn typisch dingen die je niet "even" opzij zet omdat je NAS wat minder betrouwbaar is, quirks heeft of whatever.

Je probeert jezelf leuk hobbyspul aan te praten, maar feitelijk wil je je dat gewoon niet kwijt of ben je niet meer bereid het risico van dataloss te nemen. Equally: zomaar even 4TB data ergens stallen omdat je NAS ff niet helemaal lekker meer is of gepatch moet worden doe je ook niet zomaar.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-09 10:11
The Eagle schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:20:

FWIW: Ik draai al heel wat jaren mee hier, heb sinds 2013 een Syno DS213 24/7 draaien en dat ding heeft me nog nooit in de steek gelaten . Daarentegen is dit de eerste keer in mijn leven dat ik van Terramaster hoor en dat merk typ. GoT serach levert op Terramaster welgeteld 12 hits. Er bestaat een Het grote TerraMaster NAS topic topic maar dat heeft 4 posts waarvan de laatste uit 2021. Zoveel wordt het dus op GoT gebruikt.
Famous last words :+

Ik ben het overigens wel met je eens. Als je geen 'gezeik' wilt dan zou ik lekker die synology nemen. Inrichten met de synology apps of door docker te gebruiken en klaar ben je.
Als je liever wilt tweaken en een beetje knoeien dan zou ik voor iets anders kiezen dan de Terramaster. Dan zou ik nog eerder kiezen voor een zelfbouw want dan kun je voor dat geld echt wel een aardig apparaatje neerzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08:27
terramaster heeft ook in de software aardige stappen gezet
https://nascompares.com/tag/terramaster-2023/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 13:34
@Prolix
Je uitgangspunt moet zijn of je data heel belangrijk is.
Zoals anderen ook al aangaven is een SYnology super stabiel en je hebt best goede ondersteuning is mijn ervaring. Andere oplossingen daarentegen....
Maar bedenk vooral als je 5Terra aan data hebt en die kan je niet recoveren... wat dan?

Als geld een factor is, kijk dan eens naar een jong gebruikte Synology.
Er zijn er genoeg te koop en ze zijn hartstikke stabiel.

PS: enige bezwaar vind ik wel dat Syno heeft 1Gb of 10Gb, helaas 2.5 ondersteunen ze niet.
Al zijn er USB adapters en wat handwerk om dat wel te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolix
reinier68 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:55:
@Prolix
Je uitgangspunt moet zijn of je data heel belangrijk is.
Zoals anderen ook al aangaven is een SYnology super stabiel en je hebt best goede ondersteuning is mijn ervaring. Andere oplossingen daarentegen....
Maar bedenk vooral als je 5Terra aan data hebt en die kan je niet recoveren... wat dan?

Als geld een factor is, kijk dan eens naar een jong gebruikte Synology.
Er zijn er genoeg te koop en ze zijn hartstikke stabiel.

PS: enige bezwaar vind ik wel dat Syno heeft 1Gb of 10Gb, helaas 2.5 ondersteunen ze niet.
Al zijn er USB adapters en wat handwerk om dat wel te realiseren.
Goh op zich is geld niet echt factor, wil er gewoon geen duizenden aan uitgeven aangezien het voornamelijk een home NAS wordt.
Qua data, momenteel is er veel verspreid op gratis versie van OneDrive, Google Drive van zowel mijn vrouw als mijn data. Foto's zitten in iCloud dus qua foto's zou het voornamelijk gaan voor cold storage als backup.

Recovery: was van plan om 2x 4TB aan schijven te nemen en in een RAID 1 of TRAID (Terramaster) te zetten, zo zou ik nog een goeie 4TB aan effectieve data kunnen wegschrijven. Nu mss ben ik hier verkeerd / niet genoeg kennis in maar als de NAS het opeens zou begeven, dan zijn de schijven toch nog ok denk ik dan?

2.5Gbe is niet persee nodig, heb zoiso nog een 1GBe unify switch dus meer gaat die toch niet aankunnen. Zou vooral voor futureproofing zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Prolix op 30-04-2024 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:59
Zoals hierboven al paar keer aangehaald: Wil je echt experimenteren met administratie en alle herinneringen?

Synology is een beetje zoals Apple, niet de beste hardware, premium price en zeer gebruiksvriendelijk. De rest is meer Android:)

Heb sinds 2012 een diskstation, die op een kapotte fan na, 24/7 heeft gedraaid en het verder altijd heeft gedaan. Heb nu mijn derde NAS gekocht en de twee oude verkocht.

Voor de opslag zou ik 2x10TB nemen, want schijven vervangen is duurder dan een nieuwe NAS. Daarnaast altijd nog je data opslaan op een ander medium en andere locatie.

[ Voor 12% gewijzigd door Mk23 op 30-04-2024 15:08 ]

DS1817+& DS923+ DX513 & DX517

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
Prolix schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:51:
[...]
Recovery: was van plan om 2x 4TB aan schijven te nemen en in een RAID 1 of TRAID (Terramaster) te zetten, zo zou ik nog een goeie 4TB aan effectieve data kunnen wegschrijven. Nu mss ben ik hier verkeerd / niet genoeg kennis in maar als de NAS het opeens zou begeven, dan zijn de schijven toch nog ok denk ik dan?
Bij Synology kan je je disken gewoon in een ander model prikken. Model moet wel gelijk of recenter zijn dan je defecte NAS. Dan start een "migratie" die een paar minuten duurt, en je bent weer online :-)
En je kan ze ook mounten onder Linux maar dat is niet mijn expertise.

Ik zou ook even denken aan de mogelijkheid dat een disk kapot gaat, wat dan?
Bij een NAS kan je dan gewoon een disk vervangen en je array rebuilden, als je SHR of raid hebt ingesteld uiteraard.

Ik heb al vele oplossingen voorbij zien komen, maar Synology en Qnap staan wat dat betreft wel bovenaan de voorkeurslijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolix
Mk23 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 15:07:
Zoals hierboven al paar keer aangehaald: Wil je echt experimenteren met administratie en alle herinneringen?

Synology is een beetje zoals Apple, niet de beste hardware, premium price en zeer gebruiksvriendelijk. De rest is meer Android:)

Heb sinds 2012 een diskstation, die op een kapotte fan na, 24/7 heeft gedraaid en het verder altijd heeft gedaan. Heb nu mijn derde NAS gekocht en de twee oude verkocht.

Voor de opslag zou ik 2x10TB nemen, want schijven vervangen is duurder dan een nieuwe NAS. Daarnaast altijd nog je data opslaan op een ander medium en andere locatie.
Hmm ja misschien toch beter dan voor de veiligheid kiezen om zeker te zijn want op zich ben ik niet vies van wat te tweaken en te onderzoeken maar het moet ook gewoon werken natuurlijk.
Op zich zou 2 x 10TB wel gaan maar ik voorzie niet echt een usecase voor 10TB vol te gaan schrijven de komende jaren? Ja futureproofing zit daar inderdaad wel in maar dan gaan we van 555 euro naar 830 wat opeens wel wat meer is.

Op zich de DS224+ is volgens de reviews goed genoeg voor een home media center dus zal wel goed komen dan

[ Voor 4% gewijzigd door Prolix op 30-04-2024 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolix
reinier68 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 15:31:
[...]

Bij Synology kan je je disken gewoon in een ander model prikken. Model moet wel gelijk of recenter zijn dan je defecte NAS. Dan start een "migratie" die een paar minuten duurt, en je bent weer online :-)
En je kan ze ook mounten onder Linux maar dat is niet mijn expertise.

Ik zou ook even denken aan de mogelijkheid dat een disk kapot gaat, wat dan?
Bij een NAS kan je dan gewoon een disk vervangen en je array rebuilden, als je SHR of raid hebt ingesteld uiteraard.

Ik heb al vele oplossingen voorbij zien komen, maar Synology en Qnap staan wat dat betreft wel bovenaan de voorkeurslijst.
Ja het idee zou zijn voor RAID 1 dus als er een disk kapot zou gaan en buiten garantie is, gewoon nieuwe kopen en vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
Prolix schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:07:
[...]
Ja het idee zou zijn voor RAID 1 dus als er een disk kapot zou gaan en buiten garantie is, gewoon nieuwe kopen en vervangen?
Precies! Disk vervangen door hetzelfde of grotere formaat.
In DSM zie je dan een rebuild optie, volg de wizzard en dan rebuild je RAID1 array vanzelf.
Duurt wel even, maar je data is veilig :-)

Owja, De 224+ heeft ook Active Backup for Business, ideaal om snel backups van je computers te maken.
En dus eigenlijk ook om snel te kunnen recoveren als je PC disk sneuvelt.

[ Voor 16% gewijzigd door reinier68 op 30-04-2024 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-09 10:11
Als je hem helemaal af wilt maken dan zou je nog kunnen (en misschien wel moeten) kijken naar een backup offsite. Bijvoorbeeld bij één van de cloud providers die je al gebruikt. Je kunt de synology 'gewoon' elke dag/week/2 weken een incrementele backup laten maken naar de cloud van de documenten die 'echt' belangrijk vindt.

Ik snap dat een NAS misschien voelt als een backup maar dat is het niet. Dus het is een goed idee als het gaat om data die je niet kwijt wilt raken om iets van een externe backup in te regelen.
Pagina: 1