Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mooieboot
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-08-2023
Inleiding
TerraMaster is in 2010 opgericht in Shenzhen, China en is een professioneel merk dat zich richt op opslagproducten, waaronder netwerkopslag en direct aangesloten opslag.

Dit topic dient om Tweakers met een TerraMaster NAS ervaringen te laten uitwisselen, of die met het idee spelen om een TerraMaster NAS te kopen de ervaringen van anderen tot zich te nemen en specifieke vragen te stellen over ervaringen en specificaties.
Producten
TerraMaster heeft verschillende 2-8 bay NAS systemen in haar assortiment. Deze zijn voorzien van een ARM chip of een Intel chip met standaard 1GB of 2GB geheugen, dit geheugen is in sommige uitvoeringen te upgraden middels een voor de gebruiker te benaderen SO-DIMM slot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2R3oXgAdspsMUT-jntietDnoRx4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MTkbfxZ3pEAbIHPtI2dSVTse.webp?f=user_large

ModelCpuMemNICBaysGeheugen upgraden
F2-210ARM Quad-Core 1.4Ghz1GB1 x 1 Gigabit2Nee
F2-221Intel J3355 Dual-Core 2.0Ghz2GB2 x 1 Gigabit2Ja
F2-442Intel J3455 Quad-Core 1.5Ghz4GB1 x 10 Gigabit, 2 x 1 Gigabit2Ja
F4-210 1GBARM Quad-Core 1.4Ghz1GB1 x 1 Gigabit4Nee
F4-210 2GBARM Quad-Core 1.4Ghz2GB1 x 1 Gigabit4Nee
F4-421Intel J3455 Quad-Core 1.5Ghz4GB2 x 1 Gigabit4Ja
F4-422Intel J3455 Quad-Core 1.5Ghz4GB1 x 10 Gigabit, 2 x 1 Gigabit4Ja
F5-221Intel J3355 Dual-Core 2.0Ghz2GB2 x 1 Gigabit5Ja
F5-442Intel J3455 Quad-Core 1.5Ghz4GB1 x 10 Gigabit, 2 x 1 Gigabit5Ja
F8-442Intel J3455 Quad-Core 1.5Ghz8GB1 x 10 Gigabit, 2 x 1 Gigabit8Nee
Functies, specialiteiten en firmware

TerraMaster NAS draait op TOS, TerraMaster Operating System, dat qua weergave herkenbare elementen toont van Synology en QNAP. Het aanbod van software packages is beduidend minder t.o.v Synology & QNAP, maar de basis is aanwezig om de functionaliteiten naar een acceptabele omgeving in te richten. De Nederlandse taal is echter (nog) niet beschikbaar dus zal men TOS in het Engels moeten gebruiken.

Zo is er ondersteuning voor het delen van bestanden via SMB/NFS/AFP/FTP, het maken van (cloud)backups, het koppelen van cloud services, VPN verbindingen via bekende protocollen, een app voor Plex & Emby naast reguliere DLNA, Docker en tevens virtualisatie middels een VirtualBox package. Daarnaast zijn er third party apps beschikbaar vanuit de community welke je handmatig kunt installeren middels een TPK bestand, momenteel zijn dit:

https://forum.terra-maste...viewtopic.php?f=37&t=1482
Airdcpp
AirsonicAdvanced
Ampache
Ampache5
apache24
BedRock
Cron_okm
CrushFTP
Dashy
DokuWiki
Duplicati
Gibbon
ffmpeg
FileBrowser
FileRun
Jackett
jDownloader
Jellyfin

LEGo
MariaDB
Midnight Commander
MineCraftServer
ModBase1
Moodle
mono
NexoPOS
Nextcloud_okm
NodeJS
OkmSSHD
Omada
OpenJDK17
OracleJRE8
OracleJRE11
PHP80
Python2

Python38
Radarr
rClonePlexDrive
ResilioSync
sabnzbd
SickChill
Sonarr
SurveillanceMotion
SyncThing
Tautulli
Traccar
Ubiquiti UniFi
UrBackup
xTeVe
WINGFTP

TerraMaster heeft vrij te downloaden toolchains voor zowel x86 als ARM en een app packaging tool op hun website, zo is het ook mogelijk om eigen apps te maken voor de TNAS:

https://www.terra-master.com/fr/press/index/view/id/406/
https://www.terra-master.com/global/developer/

Sommige modellen met een Intel CPU booten van een interne USB stick en kunnen gemakkelijk (d.m.v HDMI is er output en interactie mogelijk) worden voorzien van reguliere operating systems (Linux, Windows 10, FreeNAS). Kortom een erg tweakbaar apparaat.
Links

[ Voor 45% gewijzigd door mooieboot op 24-11-2021 23:21 . Reden: info over toolchain ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooieboot
Een paar maanden terug had ik een DIY NAS in elkaar gezet op basis van een N3050 met 8gb ram op een bordje met een DC voeding. Dit om mijn thuisserver te vervangen met een energie zuinigere oplossing. Leuk projectje, maar softwarematig (Ubuntu) was ik niet te vreden. Ik heb nog even Xpenology overwogen of een andere NAS distro, maar vanwege gezinsverplichtingen/drukte/werk wilde ik gewoon weer een retail NAS proberen. Ik heb afgelopen jaar nog een QNAP TS-251D gehad, opgevolgd door een QNAP TS-253D, maar ik vond de 2 BAY's toch wel een beperking. De instap Synology modellen heb ik ook gehad daarvoor, dus de J-series, maar ik merkte dat het te traag was en ik dan toch weer overstapte naar een thuisserver met Xpenology.

Nu was ik aan het kijken voor Black Friday en had ik een QNAP TS-230 in mijn mandje gestopt, over QTS was ik best tevreden, maar ben toch nog even door gaan zoeken. Op Amazon vond ik TerraMaster NAS'en in de aanbieding en had ze weleens gezien. Ik besloot na wat video's te hebben bekeken op het YouTube kanaal van NASCompares het een kans te geven, want het had alles aan boord wat ik wilde en qua prijs wilde ik het wel proberen.

Gisteren heb ik dan ook mijn TerraMaster F5-221 ontvangen met eendagslevering via Amazon Prime (NL).
Via Prime (eerste maand gratis) Black Friday kreeg ik 76,- korting wat het totaal maakte op 303,99 en volgens mij geen verkeerde prijs is voor een NAS met 5 sata bays, HDMI, 2 x GB LAN, dualcore Intel J3355 en 2GB RAM.

https://tweakers.net/pric...erramaster-f5-221-0b.html

Er staan overigens meer TerraMaster NAS'en op Amazon, varierend van 2 - 8 bays, Intel Dualcore, Intel Quadcore, ARM Quadcore, 1 GB en 2 GB RAM. Voor ieders budget wel wat wils.

De NAS zit goed met schuim verpakt in een stevige omdoos, leuk detail is dat er een schroevendraaier bij wordt geleverd voor de installatie van schijven. Ik had nog 2 nieuwe Toshiba P600 2TB schijven liggen, deze heb ik dan ook meteen in de caddies geschroefd. Ook had ik nog een Hynix 8GB DDR3L SODIMM liggen uit een oude laptop die ik wilde plaatsen. Na het losschroeven van de backplate (de plaat met ventilatoren) middels 6 lange schroeven en het loshalen van de twee fan connectors van het moederbord is de backplate los en kun je het aluminimum omhulsel van de nas schuiven. Aan de zijkant (achterkant moederbord) zie je een SODIMM slot zitten met instructies. Helaas zorgden de plastic 'pikkies' waarmee de voorkap op het frame zit ervoor dat ik de SODIMM niet plat kon drukken en kon verzekeren in het slot, deze 'pikkies' zitten zo'n 2mm in de weg. Ik heb het moederbordje los geschroefd en omhoog getilt van de drivebay aansluitingen en vervolgens kon ik de SODIMM vastklikken, daarna heb ik alles weer in elkaar gezet en de schijven geplaatst in slot 1 en 2.

De NAS heb ik toen aangesloten op m'n experiabox en van stroom voorzien, vervolgens het powerknopje indrukken. Na een paar seconden hoorde ik de schijven opspinnen en weer een paar seconde later een post beep. De ledjes op het voorpaneel gaven keurig aan dat er stroom was, netwerk en twee schijven.

Omdat ik even wilde roken en het geheugen plaatsen best een werkje was heb ik buiten de TerraMaster android app geinstalleerd. Deze gaf keurig aan een NAS te hebben gevonden en ik kon deze vanaf mijn telefoon in een paar simpele stappen configureren voor eerste gebruik en het aanmaken van een pool (ik heb gekozen voor 2 x 2TB in RAID 1). Op mijn laptop ben ik vervolgens ingelogged in de TOS omgeving en was best onder de indruk. De weergave van zowel de Android App als de TOS omgeving doen eigenlijk niet onder voor dat van QNAP of Synology. Je krijg een overzichtelijke desktop met dezelfde informatie panels, iconen en app icoontjes.Het informatiepanel toont 10240 MB RAM dus de geheugenupgrade is ook gelukt.

Ik wilde graag de bestanden van mijn huidige DIY NAS overzetten naar de TerraMaster en besloot om dit via CIFS te doen om te kijken hoe en/of dat werkt. Het verbinden wilde wel lukken, maar het tonen van bestanden niet. Uiteindelijk heb ik een Shared Folder gemaakt en daar de CIFS op gemount via het controle paneel en toen zag ik de mappen van mijn DIY NAS. Vervolgens heb ik mijn mappen geselecteerd om te kopieren en in het doel venster (de 2TB RAID 1 pool) geplakt, rechtsboven kwam er een icoontje van een achtergrond taak, maar de beschrijving was leeg. Het was mij niet duidelijk of er nou een taak bezig was of niet, dat was wel jammer. Ik zag niks verschijnen in de doelmap en besloot vervolgens om het via RSYNC te doen, dat ging wel, ik zag bestanden binnenkomen en het CPU gebruik van de J3355 steeg naar rond de 50%. De pool was nog aan het syncen m.b.t de RAID opstelling, dus ik weet niet of dit ook effect heeft gehad op de CPU.

Vanmorgen zag ik in het waarschuwingen venster dat de CPU twee keer was gestegen naar 90% en dat de vrije ruimte bijna op was. Vreemd, ik zag mijn mappen ook dubbel genummerd in de vorm van Map(1). Kennelijk had de CIFS kopieer actie toch gedraaid, maar kun je dit proces dus niet monitoren. Nu moet ik wel zeggen dat ik dit probleem ook bij Synology heb bij grote groepen bestanden via CIFS/SAMBA, dan loopt de taak vast en verdwijnt, onder QNAP zie ik wel keurig de status. Met bijna geen vrije ruimte meer was het niet mogelijk om mappen te verwijderen, er verschijnt een waarschuwingsvenster over definitief verwijderen, maar vervolgens kun je deze niet bevestigen want is deze alweer verdwenen. Mooie tijd om even via SSH te kijken, inloggen gaat middels je TOS gebruiker/wachtwoord op poort 9222, de pool kon ik vinden onder /mnt/md0 (eerst even gekeken met df -h) en zag daar mijn mappen. Met wat rm-rf commando's kon ik de dubbele mappen gewoon weghalen, maar niet erg gebruiksvriendelijk. Nu heb ik opnieuw de rsync gestart vanaf mijn DIY NAS en is hij de resterende data aan het overzetten met veelal 40MB/s en een CPU load van 46%

Zojuist heb ik de 3 x 6TB uit mijn DIY NAS overgezet naar de TerraMaster en ingesteld als RAID 5 opslagpool. Ook kwam ik op het TerraMaster forum nog aanvullende community packages tegen, zo heb ik eenvoudig een nieuwere Python versie en SabNZBD geinstalleerd. Het handmatig installeren is eenvoudig. Je download een .TPK bestand en kiest in het appcenter voor handmatig installeren. Mooier was geweest dat je zoals bij community packages voor Synology een repro in kunt stellen en de packages geintegreerd zijn in het app installatie programma. De optie om dit toe te voegen is er niet dus zal het nog niet centraal gedistribueerd kunnen worden. Download snelheid van SabNZBD piekt op 59.2 MB/S, dat komt neer op 473 mbit en is zo goed als de max van mijn internet verbinding van 500 mbit. Wel verscheen er een melding in TOS dat het CPU gebruik boven de 90% is geweest als waarschuwing, na het tonen van de processen blijkt het unrarren tijdens het downloaden wel wat CPU intensief te zijn voor de J3355 met slechts 2 cores.

Voor nu wacht ik tot de RAID 5 array is gesynced tot ik daar media op plaats en standaard pakketten installeer, maar ben positief verrast.

[ Voor 8% gewijzigd door mooieboot op 23-11-2021 22:02 . Reden: wijzigen amazon link naar pricewatch link ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:22
Interessant en goed bezig!

Ziet eruit dat zowel Terramaster als Qnap flink meer bang for buck zijn dan Synology - op hardwaregebied dan zowieso.

Ben benieuwd naar je verdere bevindingen met dit type en dan vooral op softwaregebied. Heb zelf een oude Synology en kijk ook weleens naar Qnap bijvoorbeeld voor een mogelijke opvolger, maar de berichten over de software schrikken mij toch steeds weer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooieboot
m.eddy schreef op woensdag 24 november 2021 @ 01:14:
Heb zelf een oude Synology en kijk ook weleens naar Qnap bijvoorbeeld voor een mogelijke opvolger, maar de berichten over de software schrikken mij toch steeds weer af.
Bedoel je de berichten over QNAP? Dit m.b.t hacks door het gebruik van zo'n 'cloudproxy' vanuit de fabrikant en standaard accounts? Deze feature zit ook in Synology (QuickConnect) en is daar ook vaker misbruikt. TerraMaster heeft ook eenzelfde soort functie, maar daar heet het T.NAS ID. Op zowel Synology, QNAP en TerraMaster is dit natuurlijk allemaal optioneel te gebruiken en raad ik aan niet te gebruiken, hetzelfde voor uPnP en het automatisch openzetten van poorten op de router.

M.b.t ervaringen met de TerraMaster weer een update. Het kopieren/verplaatsen van bestanden is ook bij lokale acties niet goed te monitoren, dus het probleem is niet alleen bij CIFS. Ik zie dat er een achtergrond taak bezig is door het icoontje, maar hij toont de taak pas nadat deze compleet is uitgevoerd. Al staat er uitgevoerd, maar is de taak soms toch nog bezig (dit zie ik aan het schijfgebruik op de raid array's) en resterende mappen in de folders. Een probleem dat ik bij Synology ook ken/heb bij het uitvoeren van grote taken als eerder vermeld. Hopelijk is de monitoring transparanter in TOS 5, welke zich momenteel nog in beta bevind. Nu ik het achtergrond taken venstertje open heb staan, zie ik toch een mooie progressbar tijdens het verplaatsen van bestanden via de web gui.

Het kopieren/verplaatsen van bestanden wat leidt tot dubbele bestanden met de (1) toevoeging via de web gui is een bekend 'probleem' qua standaard gedrag en men gaat mogelijk een keuze optie integreren om te kiezen voor overschrijven:
https://forum.terra-maste...2cf8fc0f941351c8723#p8889

Wat daarnaast niet heel intuitief werkt is het kopieren/plakken tussen folders, je kan ze tussen de vensters niet kopieren/plakken, maar je moet ze ctrl-c en ctrl-v doen tussen de vensters in de web gui en dat voelt 'onnatuurlijk' aan. Mogelijk wordt deze functionaliteit nog geintergreerd:
https://forum.terra-maste...65&hilit=drag+drop#p12465.

Via de standaard Backup applicatie heb ik succesvol een backup gemaakt en meteen incrementeel gescheduled naar Strato HiDrive (momenteel een actie, 1 euro voor een heel jaar 1TB https://www.strato.nl/hcc/)) via WebDAV. Rsync wordt ondersteund in de basisvorm, maar niet over SSH, wat in principe de standaard is in de praktijk, maar kan dus niet gebruikt worden. Via de beta package "Duple" van TerraMaster zelf,ook beschikbaar in de app store, liep ik tegen hetzelfde probleem aan m.b.t Rsync over SSH. Ik heb hiervoor een topic aangemaakt op het support forum, ben benieuwd of daar een reactie op komt:

https://forum.terra-maste...=14654&hilit=rsync#p14654

Ik heb de spindown functie aangezet bij powermanagement, ik zal met m'n oor moeten gaan luisteren of dit
ook echt werkt, maar sowieso is de NAS gewoon lekker bezig met kpieren en de RAID syncen dus zullen ze nu nog niet downspinnen. Tevens heb ik e-mail notificaties aangezet en kreeg ik zojuist keurig een mailtje dat de RAID sync compleet was op de RAID 5 array.Ik krijg vaker de waarschuwing dat het CPU gebruik boven de 90% komt, dit zijn echter pieken, maar helaas kan ik deze meldingen niet uitzetten binnen TOS zelf.

De temperaturen van de TNAS zijn trouwens:
CPU 35 graden
Apparaat 49 graden
Disk 37 graden

Ik ben nu m'n bestanden aan het inrichten op shared folders en backup taken aan het maken naar Strato HiDrive, volgende stap is dan Emby installeren en het afspelen testen op verschillende apparaten en om de shared folders te kunnen benaderen vanaf m'n laptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Het "grote" topic is nog vrij klein, dus even wat nieuw leven inblazen.
Nu Synology de deur dichtsmijt door eigen hdd's niet toe te staan, wil ik na heel erg veel jaren verder kijken naar een ander merk. De N95 cpu in de F4-424 (non-pro) lijkt mij voldoende voor het draaien van containers, surveillance en veel data opslaan. Momenteel heb ik 2x1Gbs link aggregation.
Het OS versie <6 schijnt nogal slecht te zijn, maar zou inmiddels verbeterd zijn. Hoe zijn de ervaringen inmiddels? Ik zoek vooral iets dat 24/7 kan draaien, dus ook niet veel energie verbruikt.
Ik ben ook niet vies van een ander OS installeren, zoals FreeNAS, waar veel meer ontwikkeling achter zit.

Momenteel gebruik ik wel SHR (die qua storage lijkt op RAID5). TerraMaster heeft een gelijk iets, maar met een alternatief OS ben je dat kwijt.

[ Voor 9% gewijzigd door timovd op 14-08-2025 14:47 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)