Een paar maanden terug had ik een DIY NAS in elkaar gezet op basis van een N3050 met 8gb ram op een bordje met een DC voeding. Dit om mijn thuisserver te vervangen met een energie zuinigere oplossing. Leuk projectje, maar softwarematig (Ubuntu) was ik niet te vreden. Ik heb nog even Xpenology overwogen of een andere NAS distro, maar vanwege gezinsverplichtingen/drukte/werk wilde ik gewoon weer een retail NAS proberen. Ik heb afgelopen jaar nog een QNAP TS-251D gehad, opgevolgd door een QNAP TS-253D, maar ik vond de 2 BAY's toch wel een beperking. De instap Synology modellen heb ik ook gehad daarvoor, dus de J-series, maar ik merkte dat het te traag was en ik dan toch weer overstapte naar een thuisserver met Xpenology.
Nu was ik aan het kijken voor Black Friday en had ik een QNAP TS-230 in mijn mandje gestopt, over QTS was ik best tevreden, maar ben toch nog even door gaan zoeken. Op Amazon vond ik TerraMaster NAS'en in de aanbieding en had ze weleens gezien. Ik besloot na wat video's te hebben bekeken op het YouTube kanaal van NASCompares het een kans te geven, want het had alles aan boord wat ik wilde en qua prijs wilde ik het wel proberen.
Gisteren heb ik dan ook mijn TerraMaster F5-221 ontvangen met eendagslevering via Amazon Prime (NL).
Via Prime (eerste maand gratis) Black Friday kreeg ik 76,- korting wat het totaal maakte op 303,99 en volgens mij geen verkeerde prijs is voor een NAS met 5 sata bays, HDMI, 2 x GB LAN, dualcore Intel J3355 en 2GB RAM.
https://tweakers.net/pric...erramaster-f5-221-0b.html
Er staan overigens meer TerraMaster NAS'en op Amazon, varierend van 2 - 8 bays, Intel Dualcore, Intel Quadcore, ARM Quadcore, 1 GB en 2 GB RAM. Voor ieders budget wel wat wils.
De NAS zit goed met schuim verpakt in een stevige omdoos, leuk detail is dat er een schroevendraaier bij wordt geleverd voor de installatie van schijven. Ik had nog 2 nieuwe Toshiba P600 2TB schijven liggen, deze heb ik dan ook meteen in de caddies geschroefd. Ook had ik nog een Hynix 8GB DDR3L SODIMM liggen uit een oude laptop die ik wilde plaatsen. Na het losschroeven van de backplate (de plaat met ventilatoren) middels 6 lange schroeven en het loshalen van de twee fan connectors van het moederbord is de backplate los en kun je het aluminimum omhulsel van de nas schuiven. Aan de zijkant (achterkant moederbord) zie je een SODIMM slot zitten met instructies. Helaas zorgden de plastic 'pikkies' waarmee de voorkap op het frame zit ervoor dat ik de SODIMM niet plat kon drukken en kon verzekeren in het slot, deze 'pikkies' zitten zo'n 2mm in de weg. Ik heb het moederbordje los geschroefd en omhoog getilt van de drivebay aansluitingen en vervolgens kon ik de SODIMM vastklikken, daarna heb ik alles weer in elkaar gezet en de schijven geplaatst in slot 1 en 2.
De NAS heb ik toen aangesloten op m'n experiabox en van stroom voorzien, vervolgens het powerknopje indrukken. Na een paar seconden hoorde ik de schijven opspinnen en weer een paar seconde later een post beep. De ledjes op het voorpaneel gaven keurig aan dat er stroom was, netwerk en twee schijven.
Omdat ik even wilde roken en het geheugen plaatsen best een werkje was heb ik buiten de TerraMaster android app geinstalleerd. Deze gaf keurig aan een NAS te hebben gevonden en ik kon deze vanaf mijn telefoon in een paar simpele stappen configureren voor eerste gebruik en het aanmaken van een pool (ik heb gekozen voor 2 x 2TB in RAID 1). Op mijn laptop ben ik vervolgens ingelogged in de TOS omgeving en was best onder de indruk. De weergave van zowel de Android App als de TOS omgeving doen eigenlijk niet onder voor dat van QNAP of Synology. Je krijg een overzichtelijke desktop met dezelfde informatie panels, iconen en app icoontjes.Het informatiepanel toont 10240 MB RAM dus de geheugenupgrade is ook gelukt.
Ik wilde graag de bestanden van mijn huidige DIY NAS overzetten naar de TerraMaster en besloot om dit via CIFS te doen om te kijken hoe en/of dat werkt. Het verbinden wilde wel lukken, maar het tonen van bestanden niet. Uiteindelijk heb ik een Shared Folder gemaakt en daar de CIFS op gemount via het controle paneel en toen zag ik de mappen van mijn DIY NAS. Vervolgens heb ik mijn mappen geselecteerd om te kopieren en in het doel venster (de 2TB RAID 1 pool) geplakt, rechtsboven kwam er een icoontje van een achtergrond taak, maar de beschrijving was leeg. Het was mij niet duidelijk of er nou een taak bezig was of niet, dat was wel jammer. Ik zag niks verschijnen in de doelmap en besloot vervolgens om het via RSYNC te doen, dat ging wel, ik zag bestanden binnenkomen en het CPU gebruik van de J3355 steeg naar rond de 50%. De pool was nog aan het syncen m.b.t de RAID opstelling, dus ik weet niet of dit ook effect heeft gehad op de CPU.
Vanmorgen zag ik in het waarschuwingen venster dat de CPU twee keer was gestegen naar 90% en dat de vrije ruimte bijna op was. Vreemd, ik zag mijn mappen ook dubbel genummerd in de vorm van Map(1). Kennelijk had de CIFS kopieer actie toch gedraaid, maar kun je dit proces dus niet monitoren. Nu moet ik wel zeggen dat ik dit probleem ook bij Synology heb bij grote groepen bestanden via CIFS/SAMBA, dan loopt de taak vast en verdwijnt, onder QNAP zie ik wel keurig de status. Met bijna geen vrije ruimte meer was het niet mogelijk om mappen te verwijderen, er verschijnt een waarschuwingsvenster over definitief verwijderen, maar vervolgens kun je deze niet bevestigen want is deze alweer verdwenen. Mooie tijd om even via SSH te kijken, inloggen gaat middels je TOS gebruiker/wachtwoord op poort 9222, de pool kon ik vinden onder /mnt/md0 (eerst even gekeken met df -h) en zag daar mijn mappen. Met wat rm-rf commando's kon ik de dubbele mappen gewoon weghalen, maar niet erg gebruiksvriendelijk. Nu heb ik opnieuw de rsync gestart vanaf mijn DIY NAS en is hij de resterende data aan het overzetten met veelal 40MB/s en een CPU load van 46%
Zojuist heb ik de 3 x 6TB uit mijn DIY NAS overgezet naar de TerraMaster en ingesteld als RAID 5 opslagpool. Ook kwam ik op het TerraMaster forum nog aanvullende community packages tegen, zo heb ik eenvoudig een nieuwere Python versie en SabNZBD geinstalleerd. Het handmatig installeren is eenvoudig. Je download een .TPK bestand en kiest in het appcenter voor handmatig installeren. Mooier was geweest dat je zoals bij community packages voor Synology een repro in kunt stellen en de packages geintegreerd zijn in het app installatie programma. De optie om dit toe te voegen is er niet dus zal het nog niet centraal gedistribueerd kunnen worden. Download snelheid van SabNZBD piekt op 59.2 MB/S, dat komt neer op 473 mbit en is zo goed als de max van mijn internet verbinding van 500 mbit. Wel verscheen er een melding in TOS dat het CPU gebruik boven de 90% is geweest als waarschuwing, na het tonen van de processen blijkt het unrarren tijdens het downloaden wel wat CPU intensief te zijn voor de J3355 met slechts 2 cores.
Voor nu wacht ik tot de RAID 5 array is gesynced tot ik daar media op plaats en standaard pakketten installeer, maar ben positief verrast.
[
Voor 8% gewijzigd door
mooieboot op 23-11-2021 22:02
. Reden: wijzigen amazon link naar pricewatch link ]