Hoe schutting steviger krijgen?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.612 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svz75
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 01-05-2024
Goedendag,

Ik heb een vraag over mijn schutting en misschien is er iemand die mij tips kan geven.
Bijgaande foto's is een recent geplaatste tweedehands schutting.
De palen zijn geplaatst in paalhouders met punt en in het zand geslagen.
Nu loopt onze tuin schuin af en daardoor wordt de ruimte onder de schutting steeds groter (aan het einde meer dan 20 cm)

De schutting pakt veel wind en beweegt meer dan ik had verwacht. Er komt nog een half paneel haaks erop te staan vlak voor de containers zodat die uit het zicht zijn.Die word aan de bestaande schutting vastgemaakt.
Mijn vraag is of dat paneel voldoende zou zijn om extra stevigheid te bieden of moeten er misschien nog andere aanpassingen gedaan worden? Ik hoop dat iemand mij kan helpen met tips.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FCizyhS_4FeloYkpEmZMO-PRmS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QU1DhaxdW8PLA1ixUsDt71ku.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gsGhFatXjYjjzmLeljlibOqmQ_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2IAi1LQqUu57hhG2StD6EiVb.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:18

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

svz75 schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:02:
De palen zijn geplaatst in paalhouders met punt en in het zand geslagen.
Hoe diep? Ik denk dat je al snel meer dan een meter diep moet in zand anders gaat het loswrikken bij een beetje wind. Meestal veranker je een schutting in een kuil met snel cement voor tegenwicht.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:20
Die paalhouders zijn verschrikkelijke dingen voor schuttingen. Ze kunnen meestal niet diep genoeg en ook de bevestiging van de paal aan de paalhouder geeft veel kans op beweging. Wil je het goed doen moeten er palen in (hardhout of beton) die voor 1/3 van de lengte van de paal zijn ingegraven. Dus als je schutting 2 meter hoog is, heb je palen van 3 meter nodig(1m de grond in). Aanstorten met beton is niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:26
Exact wat @Appelpie3000 hier boven zegt.

Als je een schutting wind proof wil maken moeten je palen 1/3 de grond in. Ik woon zelf aan de kust en heb beton palen van 3 meter lang. Die zitten 1 meter in de klei en nog in de beton. Alsnog met hevige wind flext het paneel wat, maar dat mag ook wel met windkracht 9. Tevens heb ik de panelen met meer houders vastgezet dan normaal. Ik heb 8 houders per paneel waarmee ze aan de palen vast zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:22

Yucon

*broem*

Inderdaad, ik snap niet dat die krengen verkocht worden. Los ervan dat die spies niet stevig genoeg is wiebelt de paal vaak ook nog in de houder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16-05 21:22
Stelregel is doorgaans 2/3e boven- en 1/3e onder de grond.

Dit zijn paalhouders, geen schuttinghouders. Die paalhouders zijn niet geschikt voor een dergelijke schutting. Tenzij deze een meter de grond in gaan (verwacht ik niet).

Als je de palen niet opnieuw wilt zetten kun je overwegen aan jouw kant en aan de kant van de buren een half scherm op halve hoogte haaks op de schutting te zetten. Dan geef je de schutting wat stevigheid.

Dus van:

|
|
|
|

Naar

|
|-
-|
|

Beste oplossing is nieuwe deugdelijke palen diep genoeg de grond in.

[ Voor 4% gewijzigd door Mr. Stom op 29-04-2024 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:13
Of een schuine schoor ertegenaan, eventueel wat verstopt in een struikje.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:11
Ik heb zulke paalhouders voor de pergola (balken van 10x10) maar ook die staan in snelcement. Ik denk dat je de schutting het makkelijkst kunt verstevigen door die palen alsnog in snelcement te zetten. Al dan niet door eerst de schuttingdelen te verwijderen, maar mogelijk helpt uitgraven ook al voldoende.
Wat anderen zeggen over de paalhouder zelf klopt ook: ze moeten er eigenlijk superstrak in passen om goed stabiel te kunnen staan. Maar zelfs al zijn de houders net zo groot als de balken, er is altijd wat speling. Ik heb er hier wiggen bij moeten zetten. Volgende keer voor mij niet meer van zulke paalhouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13:13
Hier het zelfde: met een Hedera begroeide schutting stond in windkracht 9 heen en weer te waaien.
Ik heb rechte hh palen genomen en tegen de bestaande palen gezet, met RVS M8 draadeind met elkaar verbonden, Tegen de hh paal heb ik in de grond elke keer een oude grindtegel gezet -je raakt ze anders niet kwijt- het geheel is nu bestand tegen windkracht 16 :9

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:38

Onbekend

...

Onder de schuttingpanelen gewoon stoepbanden of opsluitbanden gebruiken zodat de kier wordt verkleint. (Niet tegen de panelen zelf zetten, vanwege het water wat er op blijft staat waardoor de schutting gaat rotten.)

Om de beweging van de schuttingdelen te verlagen is de enige mogelijkheid om de palen met een schoor op 45 graden vast te zetten. Misschien is het zelfs beter om 2 schoren te gebruiken. De eerste op ongeveer een halve meter hoogte en de ander op ongeveer 1,5 meter hoogte op de paal vast zetten.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svz75
@DukeBox
De paalhouders zitten 73 cm in de grond. Dat is de lengte van de punt tot aan het bakje waar de paal inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svz75
@natural colour
Heb je hier misschien een foto van:
"Tegen de hh paal heb ik in de grond elke keer een oude grindtegel gezet"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:25

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik heb ook twee van deze schuttingen staan, en tsja... Het is niet veel meer dan waaibomenhout. Dunne paaltjes met een puntige paalhouder die je nog dieper de grond in moet steken om een beetje weerbaar te zijn. Maar dit soort schuttingen zullen altijd 'wiebelen', of je moet met schuine steunpalen aan de slag gaan. Maar dat is geen gezicht...
Zelf gaan mijn schuttingen er hopelijk dit jaar nog uit, en komt er iets stevigers met palen van beton.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-05 20:17

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Paalhouders werken prima in tussenschuttingen van achtertuinen of dichtbevolkte huizenwijkjes. Maar vol op de wind.. daar wil je wat steviger hebben staan. Meest praktisch is per paal een nieuwe te gaan plaatsen, simpele handboor en wat extra zand erbij, cement of consorten gaat neigen naar overkill.

1 paal volledig losmaken, de schutting beide kanten tikje opzij schuiven en tegels eronder, nieuwe paal er in en op naar de volgende.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:18

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

svz75 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:29:
@DukeBox
De paalhouders zitten 73 cm in de grond. Dat is de lengte van de punt tot aan het bakje waar de paal inzit.
Dat is dus echt veel te weinig (zoals de rest ook al aangeeft), helemaal als het zand is. Zelfs een laag tuinhekje krijg je zo niet stabiel.

[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 30-04-2024 13:30 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16-05 22:30
Prutswerk die paalhouders. Als hovenier zet ik een paar honderd meter schutting per jaar. Altijd met hardhouten palen van 7x7x300cm. Die gaan 100-120cm de grond in. Tegen optrekkend vocht in het Douglas is de onderste plank altijd horizontaal hardhout met een kopmaat van 2x15cm. Schuttingen staan als een huis en gaan minimaal 20 jaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:04
Uszka schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 18:11:
Prutswerk die paalhouders. Als hovenier zet ik een paar honderd meter schutting per jaar. Altijd met hardhouten palen van 7x7x300cm. Die gaan 100-120cm de grond in. Tegen optrekkend vocht in het Douglas is de onderste plank altijd horizontaal hardhout met een kopmaat van 2x15cm. Schuttingen staan als een huis en gaan minimaal 20 jaar mee.
Zomaar benieuwd: behandel jij Douglas nog voor het de grond in gaat (teer, beits, et cetera?), of is dat hout sterk genoeg? Edit, ik las het verkeerd, de palen zijn wellicht hardhout (geen douglas). ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Valorian op 30-04-2024 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13:13
svz75 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:27:
@natural colour
Heb je hier misschien een foto van:
"Tegen de hh paal heb ik in de grond elke keer een oude grindtegel gezet"
Een foto zegt wat meer, ik had die grindtegels toch over:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wo7rq1KmpQD1Q6uK4hAqQIQerYM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s9xdMjmwEr7ghBwL2bcbQxKr.jpg?f=fotoalbum_large

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:13
Paar stukken paal zagen , deze dan ter hoogte van de palen op een 50 cm naar binnen in de grond graven . 10 cm bovengronds houden . Stuk paal of dikke lat als schoor naar de bovenkant van de paal van je schutting leiden . dat zal als je dit regelmatig op de rij van je schutting doet een hoop stevigheid extra geven

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-03 12:27
Goededag ik hoop dat ik even mag aanhaken. Ik heb ook een vraag over een schutting.
Ik ga binnenkort zelf mijn schutting zetten. Ik zit alleen me 1 probleem. Mijn buren hebben een aanbouw geplaatst. En vanzelfsprekend op de erfgrens. De begin paal zal dan op de erfgrens moeten komen. En die moet stevig zijn.

Probleem:
  • Er zit een fundering dus kan de paal niet diep genoeg in de grond krijgen.
  • Ik zou niet weten hoe je de paal op de muur bevestigen moet. Normaal schroef je hem op de muur door het midden. Maar dat kan niet.
Zie ook situatieschets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rJHcNJlnEvpyFVcFwHSw2190yec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bj1z8bkOGYbn4QQf5Dp2jr12.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:21

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Je eigen topic is voldoende, andere topics kapen is dan niet de bedoeling.
Probleem plaatsen schuttingpaal op erfgrens

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.