TP-Link Deco X60 overwegen na aanbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsony
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16-10 20:23
Beste Tweakers,

Ik ben aan het overwegen om de TP-Link Deco X60 3 pack aan te schaffen.

Momenteel heb ik 2x TP-Link TL-WPA8631P WiFi 1300Mbps (internet via stroomnetwerk) 1x op zolder en 1x in het tuinhuis.

Ik merk dat de TP link extender (geel kruis) in het tuinhuis nog steeds tegenvalt voor ons zitgedeelte in de tuin. Deze werkt prima voor de buitenlampen die via wifi stekker zijn aangesloten, maar voor telefoongebruik matig (laat staan thuiswerken in de tuin).

De originele ziggo modem zit in de kelder en wifi hiervan is uitgeschakeld en staat in verbinding met de TP link router in de meterkast.

Sinds een kleine maand heb ik de aanbouw gerealiseerd en hier ook een UTP kabel laten doortrekken (groen rondje). De TP link router bevindt zicht in de meterkast (M groen rondje).

Ik heb hier een aantal vragen over:

- is het zo dat de hoofd unit X60 direct kan aansluiten op de ethernetkabel in de aanbouw als startpunt? En dit ook dichterbij is voor ons binnenzitgedeelte en thuiswerk kamer ernaast..
- wordt hierdoor de TP link router in de meterkast overbodig? en dus vervangen kan worden voor enkel een switch (heb hier nog eea staan zoals Hue bridge)?
- zou deze X60 wel het bereik weten te overbruggen naar het zitgedeelte? ik heb namelijk geen UTP kabel in het zitgedeelte, enkel 2 stroompunten)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dyZqkJ7v6_EqA6xkE2u9M3QVkZE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Chg1zqtsrNN37vxFfO3tzvyG.jpg?f=user_large

Alvast bedankt voor het meedenken!

[ Voor 4% gewijzigd door bartsony op 29-04-2024 10:28 ]

Beste antwoord (via bartsony op 29-04-2024 13:32)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

bartsony schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:58:
[...]

Ik ben niet helemaal thuis in al het jargon, maar de ziggo modem heeft inderdaad een standaard router functie. De TP link router in de meterkast heb ik alleen gebruikt om het wifi signaal te verbeteren op de BG.

Router functie: 1) wifi verbeteren op BG 2): extra poorten voor Internet apparaten zoals Hue Bridge / Ikea Bridge / TP link extender pack Main unit
Dus je gebruikte het al als switch en AP, niet router...
Dus als ik jou hoor kan deze ertussen uitgehaald worden.
Ja, als je een andere oplossing voor de ethernetaansluitingen hebt.
bartsony schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:01:
[...]

Dank voor jullie feedback.

Makkelijkste oplossing is om naast de UTP aansluiting een gat te boren naar buiten en deze dan op het dak van de aanbouw plaatsen.

Kan deze (TP-Link Deco X50-Outdoor) dan gewoon open en bloot op het dak of wat is jullie advies?
Kan, maar bedenk dat line-of-sight buiten essentieel is: je hebt geen muren om signalen vanaf te spiegelen zoals binnen, dus als jij de AP niet kunt zien, kun je er ook niet goed mee verbinden. Op een dak acht ik de kans groot dat je een flinke blinde vlek onder dat dak gaat hebben. Beter bevestig je het aan een muur ergens met overzicht over de buitenruimte waar je dekking hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsony
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16-10 20:23
saaltink schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:04:
[...]

Ik zou hem met een muurbeugel bevestigen het liefst onder een uitstekende dakrand of dakgoot
en laatste vraag: optimaal wifi resultaat versus zichtbaarheid. Het liefst wil ik deze niet aan de voorkant van de aanbouw willen hangen, ziet er lelijk uit (en zal de vrouw zeker niet goedkeuren ;) ).

Hoe zit het als ik deze op de eerste verdieping muur plaats richting de tuin? dan zal deze op circa 3.5m hoogte geplaatst worden maar dus geen "rechstreekse" wifi straal naar het zitgedeelte of aan de zijkant iets verder weg maar wordt deze beperkt door de muur? Zie opties in de tekening

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fpPHxqwhhjKWU9mdycxDC_UP_6k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wFxMT6PA4RXId8hrjGcca5YJ.jpg?f=user_large
Pagina: 1