TP-Link Deco X60 overwegen na aanbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsony
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16:52
Beste Tweakers,

Ik ben aan het overwegen om de TP-Link Deco X60 3 pack aan te schaffen.

Momenteel heb ik 2x TP-Link TL-WPA8631P WiFi 1300Mbps (internet via stroomnetwerk) 1x op zolder en 1x in het tuinhuis.

Ik merk dat de TP link extender (geel kruis) in het tuinhuis nog steeds tegenvalt voor ons zitgedeelte in de tuin. Deze werkt prima voor de buitenlampen die via wifi stekker zijn aangesloten, maar voor telefoongebruik matig (laat staan thuiswerken in de tuin).

De originele ziggo modem zit in de kelder en wifi hiervan is uitgeschakeld en staat in verbinding met de TP link router in de meterkast.

Sinds een kleine maand heb ik de aanbouw gerealiseerd en hier ook een UTP kabel laten doortrekken (groen rondje). De TP link router bevindt zicht in de meterkast (M groen rondje).

Ik heb hier een aantal vragen over:

- is het zo dat de hoofd unit X60 direct kan aansluiten op de ethernetkabel in de aanbouw als startpunt? En dit ook dichterbij is voor ons binnenzitgedeelte en thuiswerk kamer ernaast..
- wordt hierdoor de TP link router in de meterkast overbodig? en dus vervangen kan worden voor enkel een switch (heb hier nog eea staan zoals Hue bridge)?
- zou deze X60 wel het bereik weten te overbruggen naar het zitgedeelte? ik heb namelijk geen UTP kabel in het zitgedeelte, enkel 2 stroompunten)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dyZqkJ7v6_EqA6xkE2u9M3QVkZE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Chg1zqtsrNN37vxFfO3tzvyG.jpg?f=user_large

Alvast bedankt voor het meedenken!

[ Voor 4% gewijzigd door bartsony op 29-04-2024 10:28 ]

Beste antwoord (via bartsony op 29-04-2024 13:32)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

bartsony schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:58:
[...]

Ik ben niet helemaal thuis in al het jargon, maar de ziggo modem heeft inderdaad een standaard router functie. De TP link router in de meterkast heb ik alleen gebruikt om het wifi signaal te verbeteren op de BG.

Router functie: 1) wifi verbeteren op BG 2): extra poorten voor Internet apparaten zoals Hue Bridge / Ikea Bridge / TP link extender pack Main unit
Dus je gebruikte het al als switch en AP, niet router...
Dus als ik jou hoor kan deze ertussen uitgehaald worden.
Ja, als je een andere oplossing voor de ethernetaansluitingen hebt.
bartsony schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:01:
[...]

Dank voor jullie feedback.

Makkelijkste oplossing is om naast de UTP aansluiting een gat te boren naar buiten en deze dan op het dak van de aanbouw plaatsen.

Kan deze (TP-Link Deco X50-Outdoor) dan gewoon open en bloot op het dak of wat is jullie advies?
Kan, maar bedenk dat line-of-sight buiten essentieel is: je hebt geen muren om signalen vanaf te spiegelen zoals binnen, dus als jij de AP niet kunt zien, kun je er ook niet goed mee verbinden. Op een dak acht ik de kans groot dat je een flinke blinde vlek onder dat dak gaat hebben. Beter bevestig je het aan een muur ergens met overzicht over de buitenruimte waar je dekking hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:38
- is het zo dat de hoofd unit X60 direct kan aansluiten op de ethernetkabel in de aanbouw als startpunt? En dit ook dichterbij is voor ons binnenzitgedeelte en thuiswerk kamer ernaast..
- wordt hierdoor de TP link router in de meterkast overbodig? en dus vervangen kan worden voor enkel een switch (heb hier nog eea staan zoals Hue bridge)?
- zou deze X60 wel het bereik weten te overbruggen naar het zitgedeelte? ik heb namelijk geen UTP kabel in het zitgedeelte, enkel 2 stroompunten)
-Als je aanbouw goed geïsoleerd is en het glas hr++ is denk ik niet dat je goed bereik hebt in je zit gedeelte.
-als je maar 1 van je deco’s bedraad aansluit maakt het niet uit waar je dit doet in het netwerk.
-of de tp-link router in de meterkast weg kan ligt aan je de rest van je apparatuur. Als je een modem van de provider hebt met router functie kun je de tp-link weg halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsony
saaltink schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:33:
[...]

-Als je aanbouw goed geïsoleerd is en het glas hr++ is denk ik niet dat je goed bereik hebt in je zit gedeelte.
-als je maar 1 van je deco’s bedraad aansluit maakt het niet uit waar je dit doet in het netwerk.
-of de tp-link router in de meterkast weg kan ligt aan je de rest van je apparatuur. Als je een modem van de provider hebt met router functie kun je de tp-link weg halen.
dank voor je snelle reactie

- ja bouwbesluit anno2024 en triple glas als pui. een outdoor TP link heeft ook geen zin aangezien deze ook niet bedraadt kan.
- OK dank
- is het zo dat de TP link X60 een ander netwerk gebruikt of copy/paste van het TP link router netwerk? Of zitten die elkaar in de weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
- is het zo dat de TP link X60 een ander netwerk gebruikt of copy/paste van het TP link router netwerk? Of zitten die elkaar in de weg?
Dat ligt er aan hoe je ze instelt, je moet voorkomen dat je twee netwerk creëert met verschillende dhcp servers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

bartsony schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:37:
[...]

dank voor je snelle reactie

- ja bouwbesluit anno2024 en triple glas als pui. een outdoor TP link heeft ook geen zin aangezien deze ook niet bedraadt kan.
Waar een wil is, is een weg. In deze situatie is een gaatje door de muur en bijvoorbeeld de X50 Outdoor wat je nodig hebt.

Linksom of rechtsom, met dat niveau van isolatie ga je voor goede dekking buiten iets aan de buitenkant moeten hebben. Dat kan in de tuinhuis, maar ook daar zul je een verbinding met binnen moeten realiseren op andere manier dan over WiFi - en zoals je merkt is powerline in veel gevallen - waaronder die van jou - niet zaligmakend.
Definieer "netwerk"...

Bedoel je IP netwerk, dus router+DHCP server? Je kunt de Deco's prima in AP-modus gebruiken, dus zonder dat ze zelf voor router en DHCP server spelen.
Of bedoel je WiFi netwerk? In dat geval: niet doen. Deco is een managed WiFi-oplossing, alle andere APs binnen zelfde IP-netwerk zijn dan rogue AP's die de werking van Deco alleen in de weg zitten en vragen om sticky clients e.d.

Ik denk dat je gelijk hebt dat de router geen toegevoegde waarde heeft in deze setup boven een switch als je ook nog de routerfunctie van de kabelmodem aan hebt staan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Met triple glas pui ga je buiten nooit een werkbaar signaal hebben. Je moet echt een kabel trekken als powerline niet werkt.

[ Voor 62% gewijzigd door MarcoC op 29-04-2024 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsony
dion_b schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:49:
Definieer "netwerk"...

Bedoel je IP netwerk, dus router+DHCP server? Je kunt de Deco's prima in AP-modus gebruiken, dus zonder dat ze zelf voor router en DHCP server spelen.
Of bedoel je WiFi netwerk? In dat geval: niet doen. Deco is een managed WiFi-oplossing, alle andere APs binnen zelfde IP-netwerk zijn dan rogue AP's die de werking van Deco alleen in de weg zitten en vragen om sticky clients e.d.

Ik denk dat je gelijk hebt dat de router geen toegevoegde waarde heeft in deze setup boven een switch als je ook nog de routerfunctie van de kabelmodem aan hebt staan.
Ik ben niet helemaal thuis in al het jargon, maar de ziggo modem heeft inderdaad een standaard router functie. De TP link router in de meterkast heb ik alleen gebruikt om het wifi signaal te verbeteren op de BG.

Router functie: 1) wifi verbeteren op BG 2): extra poorten voor Internet apparaten zoals Hue Bridge / Ikea Bridge / TP link extender pack Main unit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsony
MarcoC schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:53:
Met triple glas pui ga je buiten nooit een werkbaar signaal hebben. Je moet echt een kabel trekken als powerline niet werkt.

Makkelijkste oplossing is om naast de UTP aansluiting een gat te boren naar buiten en deze dan op het dak van de aanbouw plaatsen.

Kan deze (TP-Link Deco X50-Outdoor) dan gewoon open en bloot op het dak of wat is jullie advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
Ik zou hem met een muurbeugel bevestigen het liefst onder een uitstekende dakrand of dakgoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsony
saaltink schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:04:
[...]

Ik zou hem met een muurbeugel bevestigen het liefst onder een uitstekende dakrand of dakgoot
en laatste vraag: optimaal wifi resultaat versus zichtbaarheid. Het liefst wil ik deze niet aan de voorkant van de aanbouw willen hangen, ziet er lelijk uit (en zal de vrouw zeker niet goedkeuren ;) ).

Hoe zit het als ik deze op de eerste verdieping muur plaats richting de tuin? dan zal deze op circa 3.5m hoogte geplaatst worden maar dus geen "rechstreekse" wifi straal naar het zitgedeelte of aan de zijkant iets verder weg maar wordt deze beperkt door de muur? Zie opties in de tekening

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fpPHxqwhhjKWU9mdycxDC_UP_6k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wFxMT6PA4RXId8hrjGcca5YJ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
bartsony schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:18:
[...]

en laatste vraag: optimaal wifi resultaat versus zichtbaarheid. Het liefst wil ik deze niet aan de voorkant van de aanbouw willen hangen, ziet er lelijk uit (en zal de vrouw zeker niet goedkeuren ;) ).

Hoe zit het als ik deze op de eerste verdieping muur plaats richting de tuin? dan zal deze op circa 3.5m hoogte geplaatst worden maar dus geen "rechstreekse" wifi straal naar het zitgedeelte of aan de zijkant iets verder weg maar wordt deze beperkt door de muur? Zie opties in de tekening

[Afbeelding]
Elke situatie zonder LOS gaat je een kwalitatieve mindere verbinding geven.
Vanaf mijn bank kan ik moeilijk in schatten hoe goed of slecht het signaal uiteindelijk is.

Als je de utp kabel toch al buiten hebt zou ik hem langs de schutting naar het zitgedeelte hangen en daar de buiten unit ophangen

[ Voor 6% gewijzigd door saaltink op 29-04-2024 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartsony
dank voor alle antwoorden.

Ik ga de TP link router ertussen uithalen en 3pack puur voor binnengebruik en een grondkabel via de aanbouw naar het zitgedeelte leggen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

bartsony schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:58:
[...]

bartsony schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:01:
[...]

Kan, maar bedenk dat line-of-sight buiten essentieel is: je hebt geen muren om signalen vanaf te spiegelen zoals binnen, dus als jij de AP niet kunt zien, kun je er ook niet goed mee verbinden. Op een dak acht ik de kans groot dat je een flinke blinde vlek onder dat dak gaat hebben. Beter bevestig je het aan een muur ergens met overzicht over de buitenruimte waar je dekking hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsony
dion_b schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:50:
[...]

[...]

[...]

Ja dat besef ik me nu en dus inderdaad via de grondkabel de beste oplossing.

Wat betreft Router of AP? De TP Link wordt wel gebruikt als router alszijnde Wifi netwerk en wachtwoord is anders dan mijn Ziggo modem en alle apparaten zijn dus verbonden via de huidige TP link router? Zoals gezegd ben niet thuis in al het IT jargon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

bartsony schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:34:
[...]

Ja dat besef ik me nu en dus inderdaad via de grondkabel de beste oplossing.

Wat betreft Router of AP? De TP Link wordt wel gebruikt als router alszijnde Wifi netwerk en wachtwoord is anders dan mijn Ziggo modem en alle apparaten zijn dus verbonden via de huidige TP link router? Zoals gezegd ben niet thuis in al het IT jargon.
Een router koppelt twee IP-netwerken aan elkaar. In een thuissituatie het internet (met publieke IP) aan je thuisnetwerk (met private IP, meestal eentje die begint met 192.168.x.y).. Meestal zit er ook een DHCP server in die die private IP-adressen uitdeelt.

Dat heeft dus niets met WiFi te maken. Veel consumentenrouters hebben wel een WiFi-AP ingebouwd, maar dat staat los van de routerfunctie. Het zit ook op een ander niveau in het netwerk (WiFi is layer 1+2, routeren is layer 3)

Je wilt - tenzij je een heel goede reden hebt en weet wat je doet - vermijden dat je twee routers achter elkaar hangt in een woning. Heb je al een router maar wil je een tweede kastje erachter hangen voor de WiFi, dan wil je een evt in dat kastje aanwezige router uitschakelen cq dat ding in AP-modus gebruiken. Alternatief is om de router ervoor in bridge mode te zetten.

Dus huidige router-achter-router situatie zou je kunnen oplossen door:
- modem in bridge mode te laten zetten (via contact met klantenservice, iirc kan het zelfs geautomatiseerd in keuzemenu) en router erachter laten routeren.
- modem als router houden en tweede router in AP-modus zetten, zie o.a. hier [HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point

Nu, belangrijke regel is dat alle apparaten binnenhuis achter je router moeten hangen. Als je dus meerdere apparaten (bedraad) op de modemrouter aangesloten hebt, kun je het niet in bridge mode zetten zonder die apparaten te verplaatsen naar de tweede router.

Enfin, dat is huidige situatie. Dan de Deco's.

Deco is feitelijk ook een router en AP combinatie. Bij een default installatie draaien ze als router, maar je kunt ze in AP modus zetten. Exact zelfde afweging als hierboven geldt daarbij. Let vooral op de regel over alle apparaten in huis moeten achter de router, niet ervoor. Met Deco's die op een switch waar ook andere apparaten op zitten aangesloten worden gaat Deco in routermodus niet werken. Je gaat het dus vrijwel zeker in AP-modus moeten draaien.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1