Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finn080604
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 11-09-2024
Mijn vraag
Ik ben zit nu in mijn examen jaar als software developer MBO. Ik was benieuwd wat van pad ik zou moeten nemen om uiteindelijk een ethical hacker te kunnen worden? Ik moet een studie keuze gaan maken over 3 dagen en ik heb aardig wat keuzes. het is nogal lastig om een keuze te maken en daar weer 4 jaar aan vast te zitten op het HBO. Het is en blijft spannend.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:42

CyBeRSPiN

sinds 2001

Je keuze is sowieso niet allesbepalend. Werken in de IT betekent je hele carrière lang leren. Zeker in de securitywereld veranderen de systemen en tools continu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steamwitz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-10 21:08
Welke opleidingen heb je al gevonden? (Als je HBO-niveau wil gaan doen, neem ik aan dat je al één en ander opgezocht hebt, of geprobeerd hebt op te zoeken.)

Als ik google/duckduckgo, kom ik best veel informatie tegen.

Bijvoorbeeld dit: https://www.hu.nl/samenwe...ertraject-ethical-hacking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finn080604
@Steamwitz Nadat ik mijn opleiding afgerond heb ik een kijkje genomen naar de opleidingen Technische informatica, Elektrotechniek en Mechatronica. Er waren een paar open dagen op Saxion. Verder zou ik ook verder kunnen gaan met wat ik nu doe en dan gewoon de opleiding HBO ICT kunnen pakken. Alleen ik kan er niet zo goed een keuze maken wat een mooie richting is om te nemen. Een mechanical design engineer worden klikt wel leuk. Alleen een ethical hacker klinkt ook wel cool met uitdagingen. Alleen ik weet niet wat een handige pad is om dat te gaan volgen voor mijn gevoel. Moet ik dan wel HBO ICT pakken en dan deeltijd gaan of juist voltijd studeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finn080604
Ook heb ik totaal GEEN ervaring er mee en is het nogal spannend om het gewoon te doen en maar zien hoe het gaat als je snapt wat ik bedoel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:50
finn080604 schreef op zondag 28 april 2024 @ 12:09:
Alleen een ethical hacker klinkt ook wel cool met uitdagingen.
Weet je ook wat het daadwerkelijk inhoud? "klinkt wel cool" is niet echt een goede motivatie in mijn ogen. Piloot zijn klinkt veel mensen ook "wel cool" in de oren. Maar dan zit je ook 99 procent van de tijd op een stoel naar metertjes te kijken hoog in de lucht.

Van de opleidingen die je noemt is technische informatica het meest relevant. Ik heb dat ook meer dan 20 jaar geleden gedaan en mijn oud klasgenoten doen nu van alles. Van Ethical hacker, programmeur, piloot (daar is ie ;) ), Projectmanager, Implementatiemanager, Functioneel en Applicatiebeheerder tot iemand in de Technische Sales. Uiteindelijk is het een basis die je leert en op een bepaald niveau.

Zeker als ethical hacker zul je echt zelf bepaalde skills moeten kunnen en leren. Maar zoek op relevante vacatures, dan zie je wat het inhoud en welke opleidingen ze vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finn080604
@jongetje Hahahah dat is ook zo inderdaad. Dus wat je aangeeft uit ervaring is dat je met een opleiding zoals technische informatica. Heel veel mooie kanten op kan en totaal niet vast zit aan iets. Je krijgt een basis en daar uit kies je zelf wat van flow je op wilt gaan en wat jij interessant en leuk vindt om te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Vorig jaar was het lucht- en ruimtevaarttechniek: Studeren voor lucht- en ruimtevaarttechniek is het mogelijk?. Is het probleem niet meer dat je niet weet wat je wilt, en je erg op impulsen/lijkt me leuk kijkt? Dat is korte-termijn denken.
Alleen een ethical hacker klinkt ook wel cool met uitdagingen.
Ga eens met carriere-adviseurs praten :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finn080604
@gambieter Nee niet perse impulsief. Ben gewoon erg nieuwsgierig. Praat graag met mensen over onderwerpen en mogelijkheden. Door die topic kan ik ook mijn keuzes afstrepen en heb ik nu wel de keuze gemaakt om mooi in de ICT wereld te blijven verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even voor de beeldvorming, maar hoe jong ben je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

finn080604 schreef op zondag 28 april 2024 @ 12:10:
Ook heb ik totaal GEEN ervaring er mee en is het nogal spannend om het gewoon te doen en maar zien hoe het gaat als je snapt wat ik bedoel.
Beste manier om te kijken of het iets voor je is, is om mee te doen aan bug bounty programs zoals HackerOne en andere platforms ze aanbieden.

Qua opleiding; ik weet niet of ze er specifiek opleidingen voor hebben. Er zijn wel verschillende opleidingen in it/cyber security. Die geven je waarschijnlijk een goede achtergrond om te beveiligen tegen hackers, dus kan je daarmee waarschijnlijk ook relatief makkelijk overstappen naar ethical hacker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou eens met hack the box en dergelijke gaan spelen. Dat kan ook gratis.

Is het wat? Dan is hacker worden wellicht wat voor je. Er is meer in de infosec te doen dan alleen hacken/pentesten maar dit is wel een belangrijk werkvlak. Is het een worsteling? Dat is dan ook waardevolle informatie :)

offtopic:
ik werk in de infosec en ben er op die manier ingerold

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:31
Bij sommige HBO's (in ieder geval Utrecht) is het 1e semester nog vrij algemeen, in feite ga je met alle afstudeerrichtingen aan de slag en kan je dan nog switchen als iets anders toch meer je ding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-10 19:36
Verwijderd schreef op zondag 28 april 2024 @ 12:35:
Even voor de beeldvorming, maar hoe jong ben je?
Kijkend naar z'n username, gok ik (of is dat al hacken? :+) dat 'ie bijna 20 is :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

De Saxion HBO ICT variant is wel breed, kun je in het eerste jaar verder gaan kiezen voor (ik meen) Software Development, IT Service Management en Business IT en Management.

Is het niet zo dat je je sowieso nu kunt inschrijven en met een paar maand uitschrijft voor de opleiding(en) die je het minst lijken?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stronk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 25-10 00:37
Na je MBO kan je door met je HBO ICT. Hier heb je meestal keuze uit de volgende richtingen:
1. Embedded Systems
2. Software Engineering
3. Network infrastructure and security
4. Business IT and management

Je kiest dan voor 3, network infrastructure and security (naam van deze opleiding verschilt per hogeschool). Daar leer je hoe een netwerk bouwt en systemen configureert. Ook krijg je te maken met cyber security concepten zoals cryptografie, hardening, etc.

Met deze basis kan je je certificeren op het gebied van ethical hacking (Certified Ethical Hacker, Pentest+, etc). Begin hier tijdens je opleiding eventueel al mee, of doe het op kosten van je baas na de opleiding. Ik raad je aan om eerst aan de slag te gaan met een instap certificaat zoals Network+ en Security+, want CEH is best wel pittig van wat ik hoor.

Ik merk dat mijn collega's in de red team er allemaal hun hobby van hebben gemaakt en er van kindsaf aan bij zijn. Die doen voor de lol dingen zoals "Hack the box". Adviseer je dan ook er in je vrije tijd mee aan de slag te gaan. Studie raakt enkel de oppervlakte aan!

Na je opleiding een traineeship voor Ethical Hacking volgen helpt om het allemaal minder overweldigend te maken: dan werk je fulltime onder begeleiding van ervaren collega's, en kan je die certificaten halen :9

[ Voor 30% gewijzigd door Stronk op 28-04-2024 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno_R
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 19-10 22:22
Ik doe zelf ISM bij de Haagse Hogeschool. Dit geeft je opzich de basis voor cybersecurity maar diepgaand is de opleiding niet op technisch aspect. Daarvoor kan je beter naar Fontys of Hva gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nadinarama
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-10 04:42
Type 'ethical hacker' in het zoekveld van LinkedIn en filter op 'people'. Dan zie je welke opleidingen ze hebben gedaan en welke certificaten ze hebben behaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-10 19:19
finn080604 schreef op zondag 28 april 2024 @ 11:51:
Ik moet een studie keuze gaan maken over 3 dagen
Ben je niet rijkelijk laat als je nog 3 2 dagen hebt en gezien dit topic niet héél concreet hebt wat je nu eigenlijk wilt?
Pagina: 1