Elektra kabel door kruipruimte

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online
Even gezocht maar niet direct kunnen vinden.

Ik wil 2 stopcontacten op mijn achtergevel plaatsen waar een veranda komt te staan en deze aansluiten op 2 verschillende groepen in de meterkast.

Zijn 2 verschillende YMVK kabels voldoende of moet ik voor een YMVK-as kabel gaan door de kruipruimte wat ik in het zand zal leggen zonder een buis eromheen.

Er ligt geen water in de kruipruimte maar condense zal er wel zijn.
Isolatie van een YMVK is niet heel goed las ik maar is een YMVK-as echt noodzakelijk?
Zal maximaal een tv of een warmtekachel van max 2000 watt op een groep draaien.

Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thmstrrr
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-10 00:31
Deze vraag is vaker voorbij gekomen. Zie onderstaand topic

https://gathering.tweaker...%20niet%20de%20%22weg%22.]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LTwinter
  • Laatst online: 02-10 09:10
hoihoi66 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 23:16:
Even gezocht maar niet direct kunnen vinden.

Ik wil 2 stopcontacten op mijn achtergevel plaatsen waar een veranda komt te staan en deze aansluiten op 2 verschillende groepen in de meterkast.

Zijn 2 verschillende YMVK kabels voldoende of moet ik voor een YMVK-as kabel gaan door de kruipruimte wat ik in het zand zal leggen zonder een buis eromheen.

Er ligt geen water in de kruipruimte maar condense zal er wel zijn.
Isolatie van een YMVK is niet heel goed las ik maar is een YMVK-as echt noodzakelijk?
Zal maximaal een tv of een warmtekachel van max 2000 watt op een groep draaien.

Thnx
Regel nummer 1 bij alles wat je doet. Als je het doet, doe het goed. Ga gewoon voor YMVK-as in deze situatie. Ten eerste gebruik je al geen buis (wat ik altijd zou doen langs de bovenkant i.v.m. ongedierte, en omdat het gewoon beter toegangkelijk is).

En ten tweede kan je kruipruimte de droogste kruipruimte ter wereld zijn......op dit moment. Elke kruipruimte is droog, totdat deze het niet meer is.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Je pakt een YMVK-AS als de kans er is dat je er ooit een spade in zult zetten zonder dat je het door hebt.
In je kruipruimte ga je pas graven als je hele huis plat is (tenminste zo zie ik het) dan is AS dus volledig overbodig.

Maar als die ook maar 10 centimeter buiten je fundering gaat zou ik er een YMVK-AS van maken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
  • Laatst online: 02-10 09:10
True schreef op woensdag 24 april 2024 @ 23:44:
Je pakt een YMVK-AS als de kans er is dat je er ooit een spade in zult zetten zonder dat je het door hebt.
In je kruipruimte ga je pas graven als je hele huis plat is (tenminste zo zie ik het) dan is AS dus volledig overbodig.

Maar als die ook maar 10 centimeter buiten je fundering gaat zou ik er een YMVK-AS van maken.
Maar hij gaat hem in het zand leggen. Ongedierte kan er bij, een kruipruimte kan via lekkage maandenlang lekken zonder dat je het doorhebt, en geen buis dus een nieuwe kabel trekken is ook een drama i.p.v. een trekveertje. Ik zie het niet echt als een goede oplossing als er een veel beter alternatief is.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Toon83
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-10 17:21
AS staat voor aardscherm en YMVK-AS wordt toegepast op plaatsen waar er risico bestaat op penetratie van de kabel (zodat je altijd als eerste het aardscherm raakt).

Zowel YMVK als YMVK-AS kunnen beide prima tegen ongedierte en vocht/(grond)water, daar verandert dat aardscherm niks aan.

Het is niet verplicht om YMVK door een buis te leggen, bij YMVK in het zicht wordt dit vaak wel gedaan omdat het er strakker uit ziet. Maar in een kruipruimte is dit natuurlijk niet relevant.

Niet moeilijk doen en het niet duurder maken dan noodzakelijk, als je binnen de fundering blijft gewoon 2 normale YMVK kabels gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23:40
LTwinter schreef op donderdag 25 april 2024 @ 00:00:
[...]

Maar hij gaat hem in het zand leggen. Ongedierte kan er bij, een kruipruimte kan via lekkage maandenlang lekken zonder dat je het doorhebt, en geen buis dus een nieuwe kabel trekken is ook een drama i.p.v. een trekveertje. Ik zie het niet echt als een goede oplossing als er een veel beter alternatief is.
Als ongedierte de mantel van ymvk as weg knaagt is binnen een jaar je hele aardscherm ook weggeroest zonder dat je het door hebt.
En een nieuwe kabel ligt binnen een half uurtje door de kruipruimte.

Gewoon ymvk nemen dus.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:03

dragonhaertt

@_'.'

Ymvk is net zo waterdicht als ymvk-as

Zo lang je geen xmvk kabel pakt zijn beide opties prima voor een kruipruimte.

De AS (aardscherm) is alleen verplicht als je hem in de grond legt, met risico op graafschade.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:34

Theo

moederbord

Hier lopen ook de YMVK kabels gewoon door de kruipruimte heen om van de voorkant naar de achterkant van het huis te gaan. Zolang het één solide kabel is zonder lasdozen en moffen is dat geen enkel probleem. Wel is het handig de kabels niet in het zand te leggen maar er op te leggen. Of nog beter, om een afdekfolie in je kruipkelder te plaatsen zodat het vocht uit het zand niet je kruipkelder in trekt. (scheelt veel vocht in je kruipkelder, en ook vel muf/schimmel) Je kunt je kabel dan ook op het folie leggen. Voordeel is dat het droog ligt en niet continu in water/vocht ligt.

Je noemt dat het 'maar voor een tv' wordt. Dit moet niet uitmaken. De kabel moet een eigen zekering hebben in de meterkast, en de stopcontacten moeten geen speciaal geval worden. Dus leg het aan als een gewone 16A groep. Gebruik een 3 x 2.5mm kabel, zeker deze af als een gewone groep en plaats ook gewone stopcontacten. Dat jij nu enkel maar een TV aansluit houdt niet in dat jij (of een volgende bewoner) niet in de toekomst een 2kW kacheltje, stofzuiger, föhn, koffiezetter of soortgelijk op het stopcontact aansluit..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Afhankelijk van de situatie kun je die kabel natuurlijk ook in de kruipruimte aan de onderkant van de beganegrondvloer bevestigen. Zo heb ik dat ook gedaan. Meteen minder kans dat ongedierte er bij kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Nu online
sOid schreef op donderdag 25 april 2024 @ 07:56:
Afhankelijk van de situatie kun je die kabel natuurlijk ook in de kruipruimte aan de onderkant van de beganegrondvloer bevestigen. Zo heb ik dat ook gedaan. Meteen minder kans dat ongedierte er bij kan komen.
Wel met een ‘gewone’ YMVK stroomkabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Nu online
Toon83 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 01:32:
AS staat voor aardscherm en YMVK-AS wordt toegepast op plaatsen waar er risico bestaat op penetratie van de kabel (zodat je altijd als eerste het aardscherm raakt).

Zowel YMVK als YMVK-AS kunnen beide prima tegen ongedierte en vocht/(grond)water, daar verandert dat aardscherm niks aan.

Het is niet verplicht om YMVK door een buis te leggen, bij YMVK in het zicht wordt dit vaak wel gedaan omdat het er strakker uit ziet. Maar in een kruipruimte is dit natuurlijk niet relevant.

Niet moeilijk doen en het niet duurder maken dan noodzakelijk, als je binnen de fundering blijft gewoon 2 normale YMVK kabels gebruiken.
YMVK kabel over het zand leggen of met spijkers hoog tegen de fundering aanspijkeren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:59
Ik heb meerdere YMVK kabels gewoon door het zand liggen. onder mijn huis.

Ook hebben we muizen, nu loop ik niet elke week de kabels na maar we hebben nog nooit een kabel met vraatschade gezien.

ik zou het vooral niet te moeilijk maken.

Misschien hangt er al een rioolpijp van voor naar achter (meestal wel) doe je de kabel daar bij door de ophang lussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-10 18:29

BCC

YMVK-as is voornamelijk voor graafschade - dus als je een schop in de grond zet, dan ga je zowieso door de mantel (aarde) en daarna steek je de stroomaders door, dus dan schakelt altijd de aardlek af.

Als jij zorgt dat dat erg onwaarschijnlijk is dat dat gebeurt door bijvoorbeeld buiten een slagvaste buis erom te zetten, lijkt me dat niet een groot probleem.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-10 19:49
Inderdaad niet ingewikkelder maken dan het is en gewoon twee YMvK kabels in de kruipruimte leggen. Die kunnen zelfs zonder problemen permanent in water liggen en de kans dat ongedierte de kabel dusdanig aanvreten dat deze serieus beschadigd is zeer gering.

Bij een vermogen van 2 kW kun je technisch gezien zelfs voor 1,5 mm2 XMvK kiezen maar ik zou het bij 2,5 mm2 YMvK houden. Een aardscherm lijkt mij in deze situatie overbodig. Ik ga er even van uit dat de afstand in de kruipruimte nog geen tien meter is. Is de afstand tussen de 25 - 50 m dan zou je eventueel 4 mm2 kunnen overwegen.

Wanneer je het strak wilt hebben dan monteer je een setje van twee PVC buizen in de kruipruimte en aan de achtergevel ga je met diezelfde slagvaste PVC buis omhoog naar de twee contactdozen. De PVC buis aan de buitenkant zou ik wel aanraden maar in de kruipruimte kun je de kabels gewoon los leggen. Wil je het mooi doen dan kun je ze met tiewraps vastzetten aan een rioleringsbuis of iets dergelijks maar noodzakelijk is het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toon83
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-10 17:21
hoihoi66 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:58:
YMVK kabel over het zand leggen of met spijkers hoog tegen de fundering aanspijkeren?
Doe waar je jezelf prettig bij voelt. Bij mezelf liggen meerdere YMVK's los over de bodem van de kruipruimte, en in die kruipruimte staat tegenwoordig iedere winter meerdere centimeters grondwater zonder dat dit (qua elektra) problemen oplevert. Maar als het niet teveel moeite kost kan je de kabels natuurlijk altijd met een paar tie-wraps ofzo ergens aan vastzetten. Zou het jezelf vooral niet te moeilijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hoihoi66 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:40:
[...]

Wel met een ‘gewone’ YMVK stroomkabel?
Ik heb YMVK-as gebruikt omdat het vanuit de kruipruimte de tuin in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Nu online
FrankHe schreef op donderdag 25 april 2024 @ 15:47:
Inderdaad niet ingewikkelder maken dan het is en gewoon twee YMvK kabels in de kruipruimte leggen. Die kunnen zelfs zonder problemen permanent in water liggen en de kans dat ongedierte de kabel dusdanig aanvreten dat deze serieus beschadigd is zeer gering.

Bij een vermogen van 2 kW kun je technisch gezien zelfs voor 1,5 mm2 XMvK kiezen maar ik zou het bij 2,5 mm2 YMvK houden. Een aardscherm lijkt mij in deze situatie overbodig. Ik ga er even van uit dat de afstand in de kruipruimte nog geen tien meter is. Is de afstand tussen de 25 - 50 m dan zou je eventueel 4 mm2 kunnen overwegen.

Wanneer je het strak wilt hebben dan monteer je een setje van twee PVC buizen in de kruipruimte en aan de achtergevel ga je met diezelfde slagvaste PVC buis omhoog naar de twee contactdozen. De PVC buis aan de buitenkant zou ik wel aanraden maar in de kruipruimte kun je de kabels gewoon los leggen. Wil je het mooi doen dan kun je ze met tiewraps vastzetten aan een rioleringsbuis of iets dergelijks maar noodzakelijk is het niet.
15 meter is het ongeveer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-10 19:49
Dan is 4 mm2 absoluut niet nodig en volstaat 2,5 mm2 meer dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Nu online
Bedankt allemaal, het wordt een YMVK 2,5mm 3 addrig 15 meter en zoveel mogelijk ophangen en gaan! 😎

[ Voor 5% gewijzigd door hoihoi66 op 25-04-2024 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:05

mjl

Ugh

hoihoi66 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:14:
Bedankt allemaal, het wordt een YMVK 2,5mm 3 addrig 15 meter en zoveel mogelijk ophangen en gaan! 😎
Als je meer dan 3 aders neemt kan je er ook nog eens iets meer mee doen, bijv iets met een schakelaar en een lamp mocht je dat nog interessant vinden :)

-------

Pagina: 1