grondkabel elektra bij kabel door kruipruimte?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DW2005
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-06 12:26
Ik ben van plan een kabel door mn kruipruimte te leggen voor mn versterker, dac en streamer) en deze op een aparte groep in mn meterkast aan te sluiten. Moet ik hiervoor een grondkabel zoals deze gebruiken? https://www.elektramat.nl/ymvk-as-grondkabel-2x4-per-meter/
of is een normale kabel ook voldoende zoals deze: https://www.elektramat.nl/ymvk-kabel-3x4-per-meter/

is de dikte van de kabels misschien een overkill (4mm2?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Laat je niet gek maken door snake-oil e.d.
2,5mm2 is voldoende en een grondkabel is niet nodig. Waarom gebruik je geen buizen en normaal VD?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:50

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Als je hem niet ingraaft mag 'bovengrond' YMvK/XMvK kabel ook.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DW2005
timovd schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:29:
2,5mm2 is voldoende en een grondkabel is niet nodig. Waarom gebruik je geen buizen en normaal VD?
ah dank je!
Lijkt me duurder op die manier. Dan moet ik buizen en 3 verschillende draden kopen en speciale haakjes om ze vast te zetten. Dit draad kan ik over de grond laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DW2005
DukeBox schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:29:
Als je hem niet ingraaft mag 'bovengrond' YMvK/XMvK kabel ook.
dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DW2005
Ow bedoelde je dit? https://www.elektramat.nl...rol-25-meter-sf3g25-15zk/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

In de link zit ook nog een schakeldraad bij. Flexbuis zou ik niet zo snel doen. Daar trek je later niet gemakkelijk nog wat doorheen. Als een kabel goedkoper voor je is, zou ik dat doen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:19
Ik zou voor een grondkabel met het idee dat knaagdieren daar wat minder mee kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:50

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Spherix schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:16:
Ik zou voor een grondkabel met het idee dat knaagdieren daar wat minder mee kunnen.
Dan zou ik eerder er een slagvaste buis omheen doen als je daar bang voor bent.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-06 10:14
DW2005 schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:25:
Ik ben van plan een kabel door mn kruipruimte te leggen voor mn versterker, dac en streamer) en deze op een aparte groep in mn meterkast aan te sluiten
Een standaard YMvK kabel 2,5mm2 is meer dan voldoende. Eventueel op de grond laten lopen is geen probleem. Wil je het netjes doen dan kan je de kabel met klemmen en/of door een PVC-buis aan de muur door de kruipruimte laten lopen. Dan ligt de kabel niet de "weg". Mogelijk nu wat meer werk maar het is wel netter.

[ Voor 4% gewijzigd door RonnieKo op 11-12-2023 18:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-06 11:33
RonnieKo schreef op maandag 11 december 2023 @ 18:45:
[...]

Een standaard YMvK kabel 2,5mm2 is meer dan voldoende. Eventueel op de grond laten lopen is geen probleem. Wil je het netjes doen dan kan je de kabel met klemmen en/of door een PVC-buis aan de muur door de kruipruimte laten lopen. Dan ligt de kabel niet de "weg". Mogelijk nu wat meer werk maar het is wel netter.
Dit! Ymvk gaat wel wat lastig door een langere buis. Zou dan zeker 19mm (3/4) gebruiken. Zeker als je weinig werkruimte hebt. Kabelklemmen werkt perfect. Is wel beetje boorwerk. Evt kan je natuurlijk ook tiewraps gebruiken om het op te hangen aan riolering oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Pak dan gelijk een mooie betaalbare audiofiele proof kabel, dat zijn de kosten ook niet als je al een nieuwe groep aanlegt.
Dan krijg je later tenminste geen spijt

https://www.installatiepr...classic-110-cy-4g2,5-mtr/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
MWDKing schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:37:
[...]

Dit! Ymvk gaat wel wat lastig door een langere buis. Zou dan zeker 19mm (3/4) gebruiken. Zeker als je weinig werkruimte hebt.
19mm gaat inderdaad goed. Hier door 10 meter buis geduwd. Het is rustig aan duwen en dan gaat het heel goed. Niet te veel haast hebben. 3x CAT5e / CAT6 gaat ook net. Dat is ook rustig duwen.
MWDKing schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:37:
Kabelklemmen werkt perfect. Is wel beetje boorwerk. Evt kan je natuurlijk ook tiewraps gebruiken om het op te hangen aan riolering oid
Met PVC buizen is het ook een beetje boorwerk :) Het is allemaal wat netter. Ook voor al je een keer wat moet doen in de kruipruimte is het wel handig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-06 11:25
RonnieKo schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:48:
[...]

19mm gaat inderdaad goed. Hier door 10 meter buis geduwd. Het is rustig aan duwen en dan gaat het heel goed. Niet te veel haast hebben. 3x CAT5e / CAT6 gaat ook net. Dat is ook rustig duwen.

[...]

Met PVC buizen is het ook een beetje boorwerk :) Het is allemaal wat netter. Ook voor al je een keer wat moet doen in de kruipruimte is het wel handig.
Ik: alles netjes in slagvaste buizen, tegen piepschuim aan gemaakt, zodat het zo netjes mogelijk en droog hangt.

Laadpaal installateur: gat in fundering, kabel erdoor, over de grond, over de rioolbuis, over de gasleiding, hup de meterkast in.

Ik word soms zo leip van 'vakmensen' :+

Maargoed, zou het dus ook in een slagvaste buis leggen en evt als je toch die kant op gaat meteen UTP overwegen mee te leggen :)

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
NicoHF schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:47:
Pak dan gelijk een mooie betaalbare audiofiele proof kabel, dat zijn de kosten ook niet als je al een nieuwe groep aanlegt.

Zijn er serieus 'audiofiele' 230V voedingskabels :o ?!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-06 18:16

Dit is standaard flexibele shielded stuurstroomkabel.
Dit gebruik je in machines en je wilt dit absoluut niet gebruiken voor voedingskabels in huizen. Dit heeft ook totaal niets te maken met "audiofiel". Gewoon XMVK/YMVK gebruiken....

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
MWDKing schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:41:
[...]

Zijn er serieus 'audiofiele' 230V voedingskabels :o ?!
Jazeker en dit is de goedkoopste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
FireWood schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:50:
[...]

Dit is standaard flexibele shielded stuurstroomkabel.
Dit gebruik je in machines en je wilt dit absoluut niet gebruiken voor voedingskabels in huizen. Dit heeft ook totaal niets te maken met "audiofiel". Gewoon XMVK/YMVK gebruiken....
Dan niet.....
https://www.audioenzo.nl/netsnoeren/
https://www.jouwhifi.com/...assic-cy-110/#description
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=46166.0
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=101903.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
NicoHF schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:14:
[...]

Jazeker en dit is de goedkoopste.
Beetje off-topic, maar dit lijkt me echt waanzin. Is dat ergens serieus onderzocht of de voedingskabel (dus vóór de trafo) invloed heeft op je geluidskwaliteit. Lijkt me erg sterk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
MWDKing schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:20:
[...]

Beetje off-topic, maar dit lijkt me echt waanzin. Is dat ergens serieus onderzocht of de voedingskabel (dus vóór de trafo) invloed heeft op je geluidskwaliteit. Lijkt me erg sterk...
Er zijn hele audiofiele website/topics hierover met mensen die verschil beweren te horen of dat echt zo is geen idee.
Maar aangezien ts een aparte audiogroep neemt is hij misschien ook wel een audio(liefhebber) fiel en dan kan die het beter maar meteen goed doen lijkt mij.

Edit
Mooie power kabel😅
https://www.hifistudio79....st-nrg-x3-v2-stroomkabel/

https://artsexcellence.co...rricane-high-current.html

[ Voor 12% gewijzigd door NicoHF op 11-12-2023 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:38
NicoHF schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:24:
[...]

Er zijn hele audiofiele website/topics hierover met mensen die verschil beweren te horen of dat echt zo is geen idee.
Maar aangezien ts een aparte audiogroep neemt is hij misschien ook wel een audio(liefhebber) fiel en dan kan die het beter maar meteen goed doen lijkt mij.

Edit
Mooie power kabel😅
https://www.hifistudio79....st-nrg-x3-v2-stroomkabel/

https://artsexcellence.co...rricane-high-current.html
Er zijn ook mensen die een HDMI kabel kopen voor duizenden Euros en die dan beweren dat ze beter beeld hebben... 8)7

Het enige wat iets uit kan maken is als je de voedingskabel dicht langs andere dingen met een sterk veld laat lopen, dan kun je vreemde stoorsignalen voorkomen door de geaarde mantel maar daar is in een normaal huis geen sprake van want zulke bronnen zijn er normaal gesproken niet en als ze er al zijn wie laat daar dan zijn installatie vlak langs lopen? Wel goed voor in de fabriek als er een stel stevige motoren en frequentieregelaars dicht op elkaar staan en je het onderdeel van EMC laat zijn. (iets je als echte audiofiel dan ook met je apparatuur zou moeten doen en natuurlijk filters in je kast om je signaal te zuiveren maar dat doet dan wee niemand.. :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-06 18:16
Ik reageer er nog op al is het behoorlijk off-topic:
Hier staat het één en ander over kabels en hier en daar ook met links naar echt wetenschappelijke onderzoeken:
Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6

Flexibele bekabeling kan levensgevaarlijk zijn als je die verkeerd toepast. Zeker in vaste installaties (huisinstallatie) wil je dit daarom absoluut niet. Flexibel mag nooit gebruikt worden in insteeksystemen die bijna altijd worden gebruikt in WCD(stopcontacten) en lichtschakelaars. De aders aan het einde moeten altijd samen geperst worden. Hiervoor moet je adereindehulzen gebruiken aan het einde of het desbetreffende onderdeel moet echt melden dat het losse aders ondersteund.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-06 08:49
"Grompie-modus:" Zulke vragen horen hier niet thuis denk ik...
Kijk eens bij de collega's: https://www.circuitsonlin...user=&topic_type=0&sort=0

Bekabeling in huisinstallaties dient comform en deugdelijk geplaatst te worden.
Soepele kabel is verboden voor vaste installatie, evenals losliggende kabels.

Bezint eer ge begint ;)

Er is niks mis mee met een aparte groep aan te leggen. Maar er komt meer bij kijken dan dat he.
Is er nog een zekering vrij? Ja? Dan minder werk.
Geen zekering meer vrij? Dan moet er 1 bij, en ben je dan op de hoogte hoe je correct een zekering bij plaats? Sectie? Adereindhulzen?... Schema aanpassen...

Laat je niet zot maken door de audiofielnclub, tenzij zij alles willen sponsoren voor je...
Zoek je een electricien dat je vertrouwt!

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Hier ligt gewoon een grondkabel op het zand onder mde woning.
Ligt er al 45 jaar. Gat omlaag in meterkast en komt omhoog op lokatie waar hij moet zijn. Geen klemmen of niks.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03

Beter stop je je geld ergens anders in. Hoe denk je dat de kabel is van het lokale transformatorhuisje naar je woning is? Zeker geen klasse audiofiel. En wat is er audiofiele kwaliteit aan deze kabel? Massief koper geleid perfect voor 230V 50 Hz. Eventuele verstoringen (ruis, harmonischen, hoogfrequente verstoring) op het net worden door deze kabel of een standaard YMVK kabel net zo goed doorgegeven. Mocht je hier wat aan willen doen kan je je geld beter steken in een fatsoenlijke netfilter/scheidingstrafo. Pickup van verstoringen door voedingskabels is echt nihil in vergelijking met wat er al op de geleider zelf zit door netvervuiling (als je dat al kan horen).

Ik heb mijn kruipruimte ook flink bekabeld met YMVK kabels. In vond het teveel werk om het allemaal in buis te doen, maar heb de hele bundel met tiewraps netjes langs de fundering laten lopen en opgehangen aan montagepunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

...
De zin en (vooral) onzin van dit soort kabels kunnen we beter hier bespreken:
FireWood schreef op maandag 11 december 2023 @ 23:49:
...
Hier staat het één en ander over kabels en hier en daar ook met links naar echt wetenschappelijke onderzoeken:
Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6
...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
timovd schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:33:
[...]

[...]

De zin en (vooral) onzin van dit soort kabels kunnen we beter hier bespreken:

[...]
Er valt niks te discuseren hierover, heb ik helemaal geen zin in.

Het was gericht aan ts niet aan jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DW2005
Misschien toch even de reden uitleggen... :P
Het huis dat ik net heb gekocht heeft geen aarde-aansluitingen in de woonkamer en ik voel aan mn versterker een lichte spanning op de front. En omdat ik ook de kabels netjes wil wegwerken leek het me een goed idee om een stekkerblok in het vakje waar nu de houtblokken in liggen aan te sluiten en daar ook de versterker (en dac en streamer) te plaatsen en de tv dan aan de muur. Ik heb nog een lege groep in mn meterkast dus leek me simpel en netjes om dit op die manier te doen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yu1h0FopFb6wyueRl0_LIJQqiZw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PDo8reZmqyK6OBw2oQlGGv8d.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-06 18:52
Je kan ook een aardepen voor de versterker de grond in slaan, geen apparte groep voor nodig.
Het "statisch" van de behuizing herken ik van mijn versterker.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 12-12-2023 13:26 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:31

mjl

Ugh

Je kan ook een losse aarde draad in een flexbuisje stoppen en die onder je vloer door leggen naar je woonkamer. Dat is het goedkoopste als het je alleen om randaarde te doen is. Een aardepen de grond in rammen onder de vloer is ook nog een optie maar vast duurder.

Anders gewoon 3 aderige kabel of kant en klare mantelbuis met draden. Speciaal voor je stereo maar een eigen groep is overkill (of je moet er in de meterkast meteen een aardlek en blikseminslag beveiliging op willen zetten).

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DW2005

Ow daar had ik nog niet over nagedacht. Vind ik stiekem wel een goeie. Scheelt niet eens zo veel. Het gaat om ongeveer 10 meter in totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-06 08:49
DW2005 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:08:
[...]

Ow daar had ik nog niet over nagedacht. Vind ik stiekem wel een goeie. Scheelt niet eens zo veel. Het gaat om ongeveer 10 meter in totaal.
Nee zeker niet doen.
Gewoon simpel XVB 3G2,5

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
[...]

Daarom beter gelijk goed doen.
Vergeet de aarde eindhulzen niet die zijn wel nodig.

De shield moet ook aan de aarde in het geval je ook losse powerkabels gaat maken aan de stekkerzijde.
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=98327.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
[...]

Pak dan gewoon grondkabel met mantel en sluit de mantel op de ground aan. Kabel met flexibele kern gebruiken in vaste huisinstallaties is niet volgens de regels. Bovendien is het echt pure onzin, investeer in een AC regenerator of een scheidingstrafo als je bezorgd bent om verstoringen van het net die doorlekken in je apparatuur, een geshielde kabel van je meterkast naar je audio installatie staat absoluut helemaal achteraan in het rijtje van nuttige verbeteringen. Zoals ik al zei, de pick-up van noise van een unshielded stroomkabel is echt zeer minimaal en valt echt in het niets bij de verstoringen die al aanwezig zijn op het stroomnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
DW2005 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:18:
Het huis dat ik net heb gekocht heeft geen aarde-aansluitingen in de woonkamer en ik voel aan mn versterker een lichte spanning op de front.
Wij hadden in een slaapkamer boven ook aarde nodig (een geaarde wandcontactdoos). Deze zat er niet. We hebben toen een installateur laten komen. Deze heeft een extra aarde draad vanuit een centraaldoos naar de wandcontactdoos getrokken. Wandcontactdoos vervangen door een geaarde versie. Dat was nog geen 100 euro destijds. Dat is mogelijk nog een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04:24
RedPas schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:11:
Soepele kabel is verboden voor vaste installatie
Nietes:
521.9 NEN 1010, "Het gebruik van buigzame leidingen of snoeren":
521.9.1 Een buigzame leiding mag worden gebruikt voor vaste aanleg indien wordt voldaan aan het bepaalde in deze norm.
In sommige gevallen moet het zelfs.

Overigens zie ik geen overeenkomst tussen de gelinkte "audiofiele" kabels en de typen die worden genoemd in de NEN 1010. Of je nou stugge of soepele draden/kabels gebruikt, ze moeten wel aan allerhande eisen voldoen - geluidskwaliteit is daarin geen overweging.

[ Voor 23% gewijzigd door Juerd op 19-12-2023 00:00 ]

Pagina: 1