Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Onverwachts waren wij ingeloot voor een nieuwbouwproject in onze voorkeursgemeente voor een mooie nieuwbouwwoning met A++++ label.
Op dit moment verwachten wij binnen enkele dagen de hypotheekofferte. Wij zijn starters en kopen voor het eerst. Er komt dus behoorlijk wat op ons af, wij zijn 31 en 33 jaar.

De hypotheekadviseur benoemde de optie c.q. het advies om te kijken naar een woonlastenverzekering voor het geval één van ons (langdurig) arbeidsongeschikt raakt.
Het hypotheekbedrag dat wij gaan lenen als starters is fors (€ 515.000,00) maar niet eens de max, er was zeker nog zo'n € 100.000,00 extra leenruimte op basis van onze inkomen en situatie.

Nu heb ik even zitten zoeken op internet (ook op Tweakers) en het lijkt er op dat het complexe polissen zijn met redelijk wat haken en ogen. Ik kan ook geen aanbieders vinden waar je via een simpele rekentool een kostenindicatie van de premie kan krijgen. Bij elke aanbieder moet je verplicht een adviesgesprek aan gaan.

Zelf neig ik er naar om geen dergelijke verzekering aan te gaan en gewoon een extra buffer op te bouwen, ik ben ook van mening dat het leven vol potentiële risico's zit en dat je niet alles tot uit den treuren kan afdekken.
Mijn partner wilt graag de opties van zo'n verzekering uitzoeken omdat het haar een soort van geruststelling geeft.

Volgens de calculatie van de hypotheekadviseur zouden we, als één van ons met ziekte uitvalt en na 2 jaar een WIA-uitkering moet aanvragen, een dusdanige terugval krijgen in het inkomen, dat we volgens hem maandelijks € 400 te kort komen om aan onze hypotheeklasten te kunnen voldoen. Zijn advies was dus, kijk serieus naar de optie van een woonlastenverzekering.

Nu zit het leven vol risico's en kan je niet elk risico afdekken; we zijn op dit moment gezond en relatief jong. Maar uiteraard kan er zomaar iets gebeuren dat je langdurig arbeidsongeschiktheid raakt.

Heeft iemand ervaring met een woonlastenverzekering of zelf de overweging gemaakt? Ik heb op dit moment ook totaal geen gevoel bij wat zo'n polis moet gaan kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-05 11:45
Wij hebben alleen een overlijdensrisicoverzekering, en die betaalt in 1 x de restschuld af als een van beiden overlijdt (in verband met de overgebleven zorg voor de kinderen op dat moment). Woonlastenverzekering hebben we niet. Die betaalt toch pas uit als je dermate gehandicapt bent dat je toch niet meer thuis kan wonen.

[ Voor 11% gewijzigd door Meester_J op 24-04-2024 21:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nnomiS
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-05 07:58
Mijn overweging is altijd geweest om niet zo'n verzekering af te sluiten. Mijn inschatting is toen ook geweest dat als ik 2 jaar niet kan werken ik waarschijnlijk ook anders moet gaan wonen. Of dat het oké is om dan te moeten verhuizen.

In de praktijk een paar jaar later denk ik dat het probleem nog kleiner is aangezien je meestal nog wel meer gaat verdienen (zeker bij 31 en 33 jaar) terwijl de lasten best een tijdje gelijk blijven (waarschijnlijk minimaal 10 jaar). Dus per saldo voelt de hypotheek over een paar jaar waarschijnlijk goedkoper. Al weet ik natuurlijk niet of de adviseur hier rekening mee gehouden heeft bij het bepalen van de 400 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Nu online
Meester_J schreef op woensdag 24 april 2024 @ 21:02:
Wij hebben alleen een overlijdensrisicoverzekering, en die betaalt in 1 x de restschuld af als een van beiden overlijdt (in verband met de overgebleven zorg voor de kinderen op dat moment). Woonlastenverzekering hebben we niet. Die betaalt toch pas uit als je dermate gehandicapt bent dat je toch niet meer thuis kan wonen.
Die gaan wij ook sowieso afsluiten, inderdaad. De overlijdensrisicoverzekering annuïtair dalend. Alleen twijfelen wij (of vooral ik) nu heel erg over het nut van de woonlastenverzekering (kosten vs baten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barista
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:32
Ik zou wel een adviesgesprek aangaan en een berekening maken. Persoonlijk heb ik alleen een overlijdensrisicoverzekering die na 10j vrij komt.

Maar aan de andere kant... Mijn hypotheek is ongeveer de helft van jouw bedrag.

Maar je kunt toch gewoon een gesprek aangaan en dan een keuze maken? Zon gesprek is vrijblijvend en dan weet je in ieder geval wat het je gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:08
Cheezborger schreef op woensdag 24 april 2024 @ 21:11:
[...]

Die gaan wij ook sowieso afsluiten, inderdaad. De overlijdensrisicoverzekering annuïtair dalend. Alleen twijfelen wij (of vooral ik) nu heel erg over het nut van de woonlastenverzekering (kosten vs baten).
Vergeet niet dat je ook met je partner kan afspreken dat jullie de verzekering nu bijvoorbeeld afsluiten en dan elk jaar kijken of jullie het nog wel nodig vinden. Ik kan mij voorstellen dat dat ook wat rust geeft. En net als bij elke verzekering is het uiteraard zo dat je achteraf blij moet zijn als je wel hebt betaald, maar er geen gebruik van hebt hoeven maken.

Sluit bijvoorbeeld ook een rechtsbijstandverzekering af, want het komende jaar zal je van alles gaan kopen voor je huis en zijn er dus allemaal mogelijkheden op problemen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:08
Verzekeringen voor arbeidsongeschiktheid gaan vaak over grote risico's en de premie is daardoor hoog of de (kans op) uitkering laag. Het afsluiten hiervan is een persoonlijke afweging.

Wat je zelf kunt doen:

- Uitzoeken wanneer de verzekering uitkeert. Hoe arbeidsongeschikt moet je zijn?
- Wat keert de verzekering uit? Is het een geindexeerd bedrag of een vast bedrag? Heb je er echt wat aan of is het een doekje voor het bloeden.
- Ben je toevallig al verzekerd via jouw werkgever? Dat zal de adviseur al wel na gevraagd hebben.

Wat voor relatie heb je met je met jouw partner? Gaat deze voor jou zorgen als jij uitvalt?

Uiteindelijk denk ik dat het lastig is om ook met alle informatie een rationele afweging op te maken. De risico's zijn niet zo makkelijk in te schatten. De meeste mensen laten het risico open. Dat gaat meestal goed, soms niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Een woonlasten verzekering zou ik ook niet doen, er zijn zoveel uitzonderingen dat het gebruik ervan maar zeer beperkt is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Nu online
President schreef op woensdag 24 april 2024 @ 21:19:
[...]
Sluit bijvoorbeeld ook een rechtsbijstandverzekering af, want het komende jaar zal je van alles gaan kopen voor je huis en zijn er dus allemaal mogelijkheden op problemen :-)
Een goede extra en praktische tip, dank! :*)
DeKever schreef op woensdag 24 april 2024 @ 21:20:
- Ben je toevallig al verzekerd via jouw werkgever? Dat zal de adviseur al wel na gevraagd hebben.
Dit heeft de adviseur eigenlijk niet gevraagd. Ik heb zojuist zelf even gekeken in mijn arbeidsovereenkomst, en daar staat dit in:
''Werkgever heeft een collectieve verzekering afgesloten ter dekking van het WGA-gat
(arbeidsongeschiktheidsdeel) en WIA-excedent (voor het salarisniveau boven het wettelijk
maximum dagloon). De premie komt volledig voor rekening van Werkgever. Het deelnemen aan
deze collectieve verzekering is voor Medewerker verplicht en kosteloos.
''

Mijn partner heeft helaas geen dergelijke bepaling in haar contract (startup bedrijf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:28
let op dat je rechtsbijstand zo snel mogelijk afsluit: eerste 6 maanden helpen ze vaak niet.

mbt verzekering: vaak krijg je rentekorting als je die verzekering neemt, waardoor het in praktijk erg goedkoop is.
(in mijn geval: rechtsbijstand + brand + inboedel + aansprakelijkheids + woonlastenverzekering komt neer op iets onder 100 euro voor 2 personen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:04
misschien met de huidige rentes niet fantastisch interessant maar je kunt ook overwegen 1 of 2 ton aflossingsvrij te lenen. Dat kost over de looptijd meer maar dempt voorlopig wel heel. erg je maandlasten. Dit kun je ook zien als extra indekking tegen (tijdelijke) wegvallen van inkomsten. En zo lang het wel gewoon goed gaat kun je dit ook maandelijks aflossen met een bepaald bedrag.

verder dezelfde afweging als anderen al genoemd hebben gemaakt hier: niet alles is te verzekeren, mocht het noodlot toeslaan dan passen we onze levensstijl aan en desnoods moet er uiteindelijk verhuisd worden. De grote dingen (overlijden, huis brand af, grote schade bij iemand anders) die verzeker ik met een zo hoog mogelijk eigen risico en lage premie. Alle aanvullende dingen laat ik gaan.

[ Voor 34% gewijzigd door Fr33z op 24-04-2024 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xavier001
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 06:58
Dus pas na 2 jaar zou je 400 te kort komen? Voorzie gewoon genoeg in je buffer en laat de verzekering voorbij gaan. Laat je niet voor alles bang maken om extra producten aan te smeren. Heb net een baby gekregen en winkels enzo proberen ook vanalles aan te smeren aan onzekere ouders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:08
Wij hebben er overigens ook geen gebruik van gemaakt, maar dat is ook omdat we zelf spaargeld hadden en omdat ik wist dat als er echt een probleem zou ontstaan ik altijd nog ouders heb die in zo'n financieel noodgeval meer dan genoeg zouden kunnen bijspringen zonder daar zelf 'iets van te merken'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
kun je dan niet beter naar een arbeidsongeschiktheidsverzekering kijken? dan mag je zelf bepalen wat je met het uitgekeerde geld doet. En verhuizen op korte termijn tegen lagere maandlasten is ook niet altijd haalbaar met de huidige huizenprijzen en huren. sowieso altijd goed om je zodra je verhuisd bent in te schrijven bij diverse woningbouwvereningingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:43

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Heb je al een overlijdensrisicoverzekering?

Kun je de hypotheek dragen op een enkel inkomen?

Heb je bij je werkgever al een WIA/WGA-hiaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:37
Ik neem aan dat alle vaste lasten (hypotheeklasten, verzekeringen, abonnementen, energiekosten) gebaseerd zijn op 1 van jullie inkomens. Uitgaande van een normale situatie.
Dan hoef je waarschijnlijk geen woonlastenverzekering af te sluiten.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
fisherman schreef op woensdag 24 april 2024 @ 22:31:
Ik neem aan dat alle vaste lasten (hypotheeklasten, verzekeringen, abonnementen, energiekosten) gebaseerd zijn op 1 van jullie inkomens. Uitgaande van een normale situatie.
7(8)7

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Hou nu toch eens op met jouw normen en waarden bij anderen op te leggen. De wereld is veranderd de afgelopen 20 jaar.

Het is of dit, of geen huis. Jouw normale situatie bestaat al lang niet meer, en daar ben je al vaak op aangesproken.

Hier ook geen woonlastenverzekering overigens. Ik vond de voordelen niet opwegen tegen de nadelen. Ik pas me wel aan als het tegen zit.

[ Voor 20% gewijzigd door de Peer op 24-04-2024 22:59 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:11
de Peer schreef op woensdag 24 april 2024 @ 22:52:
[...]
Hier ook geen woonlastenverzekering overigens. Ik vond de voordelen niet opwegen tegen de nadelen. Ik pas me wel aan als het tegen zit.
Precies dit. Jullie zijn allebei jong met een goed inkomen, dus zorg gewoon voor een goed spaarpotje. Mocht het kleine geval zich voordoen, dan pas je je aan op de nieuwe situatie.

Nederlanders zijn het meest oververzekerde volk ter wereld, en door alle hiaten heb je vaak niks aan aanvullende verzekeringen, buiten bepaalde specifieke zorgaanvulligen zoals tandheelkunde, fysio, etc. Werdt voor mij pijnlijk duidelijk na een boom op mijn huis, en een storm clausule op een slecht weer verzekering die blijkbaar maar ging tot windkracht 10.

Of je doet wat Fisherman zegt, en gaat in een studio wonen met 2 personen, en schreeuw tegen je partner als deze zich buiten de keuken begeeft. Ze bestaan blijkbaar nog....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@Cheezborger Ik heb toevallig die krengen vroeger moeten aanbieden. Ja moeten. Adviseurs staan onder druk en hebben targets. Let op: de meeste zijn WIA volgend. En de ellende is heel vaak dat je niet volledig wordt afgekeurd. Dit betekent dat je als je dus maar 50% wordt afgekeurd je ook maar 50% van verzekerd bedrag krijgt. Kijk goed naar de polisvoorwaarden. Vaak zijn het waardeloze polissen. Woonlastenverzekeringen kosten dus ook vaak minder dan echte AO verzekeringen met goede polisvoorwaarden.

@LTwinter Met een spaarpotje ga je het helaas niet redden als je volle mep hypotheek hebt en echt de WIA inrolt, nooit meer hersteld en de helft van je inkomen verliest. Er zit ook een maximum aan WIA inkomen, als je nu ton(nen) per jaar verdient. En dan val je fors terug. Kleine geval? Weet je hoeveel mensen er jaarlijks AO worden?

[ Voor 42% gewijzigd door MotorBeast op 25-04-2024 00:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Gemiddelde woning in Nederland heb je om te kopen nu 90 mille per jaar aan inkomen nodig. Hoeveel mensen denk je dat dit verdienen als alleenverdiener? Kom even uit je bubble aub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
@LTwinter Met een spaarpotje ga je het helaas niet redden als je volle mep hypotheek hebt en echt de WIA inrolt, nooit meer hersteld en de helft van je inkomen verliest. Kleine geval? Weet je hoeveel mensen er jaarlijks AO worden?
Klopt. Maar wel de financiele klap tot je kan downscalen zoals @de Peer zei. En ja er worden jaarlijks heel veel mensen arbeids ongeschikt, maar je moet kijken naar het totaal. En met twee werkende begin dertigers is die kans nou niet bepaald groot. Ik kan mij ook verzekeren tegen Tsunami schade aangezien er een kans is dat er een Atlantisch oceaan breuklijn is die net langs Engeland gaat en ons treft.

Nogmaals, ik begrijp waar je vandaan komt, zeker aangezien je blijkbaar in de sector zat, met ongetwijfeld schrijnende gevallen. Maar je kan je moeilijk tegen alles verzekeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
LTwinter schreef op donderdag 25 april 2024 @ 00:14:
[...]

Klopt. Maar wel de financiele klap tot je kan downscalen zoals @de Peer zei. En ja er worden jaarlijks heel veel mensen arbeids ongeschikt, maar je moet kijken naar het totaal. En met twee werkende begin dertigers is die kans nou niet bepaald groot. Ik kan mij ook verzekeren tegen Tsunami schade aangezien er een kans is dat er een Atlantisch oceaan breuklijn is die net langs Engeland gaat en ons treft.

Nogmaals, ik begrijp waar je vandaan komt, zeker aangezien je blijkbaar in de sector zat, met ongetwijfeld schrijnende gevallen. Maar je kan je moeilijk tegen alles verzekeren.
Ik ben toch ook kritisch op dit produkt?Maar AO in de Wia betekent helaas vaak woning verkopen zonder goede Ao verzekering en die laatste zijn duur. Vraag maar aan ondernemers.

Risico aanvaarding ga ik niet bepalen voor een ander.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 25-04-2024 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
MotorBeast schreef op donderdag 25 april 2024 @ 00:21:
[...]

Ik ben toch ook kritisch op dit produkt?Maar AO in de Wia betekent helaas vaak woning verkopen zonder goede Ao verzekering en die laatste zijn duur. Vraag maar aan ondernemers.
Daar zijn we het zeker over eens. Het is een risico analyse zoals bij elke verzekering. Eigenlijk komt het neer op durf je het risico te nemen, en niet op is het dom of slim. Ik zou gezien het risico het niet doen, maar dat is een persoonlijke afweging op basis van hoe ik het risico inschat.

Ik ben het dan ook zeker niet met jouw mening ''oneens''. En vindt het juist heel goed dat je aangeeft om vooral naar de voorwaarden te kijken _/-\o_ . Zo ben ik zoals eerder aangegeven al zelf op mijn smoel gegaan terwijl ik dacht goed verzekerd te zijn. Had dat geld dan liever in de vijver gegooid, dan kon ik het nog fijn zien drijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
de Peer schreef op woensdag 24 april 2024 @ 22:52:
[...]

Hou nu toch eens op met jouw normen en waarden bij anderen op te leggen. De wereld is veranderd de afgelopen 20 jaar.

Het is of dit, of geen huis. Jouw normale situatie bestaat al lang niet meer, en daar ben je al vaak op aangesproken.

Mensen die zo onverantwoord gaan lenen houden deze situatie in stand. Het is in mijn omgeving heel normaal overigens om gewoon alle vaste lasten op 1 inkomen te baseren. Ik ken in mijn familie en kennissenkring helemaal niemand die dat anders doet dan ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
MotorBeast schreef op donderdag 25 april 2024 @ 00:10:
[...]

Gemiddelde woning in Nederland heb je om te kopen nu 90 mille per jaar aan inkomen nodig. Hoeveel mensen denk je dat dit verdienen als alleenverdiener? Kom even uit je bubble aub.
Zonder eigen vermogen zou dat wel kunnen kloppen, maar mensen zonder eigen vermogen horen eigenlijk helemaal geen hypotheek te kunnen krijgen net zoals in andere landen.
In Duitsland moet je minimaal 30% eigen geld meebrengen en in Belgie minimaal 20%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:26
fisherman schreef op donderdag 25 april 2024 @ 15:06:
[...]

Mensen die zo onverantwoord gaan lenen houden deze situatie in stand. Het is in mijn omgeving heel normaal overigens om gewoon alle vaste lasten op 1 inkomen te baseren. Ik ken in mijn familie en kennissenkring helemaal niemand die dat anders doet dan ik.
Dat is je eigen bubbel. Als starter is dat vrijwel onmogelijk.

Als starter een woning kopen is al vrijwel onmogelijk vanwege de hoge huizenprijzen. Dat zie je al aan de hypotheek van een half miljoen. Voor zo'n hypotheek zijn twee serieuze inkomens nodig.

Ik heb de eerste twee jaar een hypotheekbeschermingsverzekering gehad. Juist omdat ik voor het eerst op mijzelf ging wonen als alleenstaande starter en niet wist wat er op me af ging komen. Om een woning aan te kunnen schaffen moest ik all in gaan (dus maximale hypotheek en al m'n spaargeld) en dan is zo'n verzekering wel prettig. Gelukkig nooit gebruik van hoeven maken. In de huidige tijd met de loonsverhogingen die nu in CAO's worden afgesproken zou ik me er minder druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Nu online
Accretion schreef op woensdag 24 april 2024 @ 22:25:

Gaan we binnenkort afsluiten. De grondoverdracht zal plaats ergens in september 2024 plaats vinden.

We komen volgens de berekeningen dan € 400 per maand te kort. Maar dat is dus op basis van de huidige inkomsten en terugval in worst case scenario (uitval hoogst verdienende partner) bij toetreding WIA. Daarnaast verwachten we beiden een structurele salarisgroei de komende jaren. Dat is niet meegenomen in het scenario van het tekort.
Ik zie het grootste risico voor de eerste 5 jaar, omdat we allebei nog een significante salarisgroei gaan doormaken.

Ik wel, mijn partner niet.
[...]

Andere stellen en mensen die deelnemen aan het nieuwbouwproject lenen allemaal op basis van twee inkomens. Sorry hoor, maar als we met z'n tweeën moeten gaan lenen op basis van één inkomen, dan wens ik je veel succes in Nederland. Dan kan ik een garagebox gaan kopen met een slaapzak. Onrealistisch.

[ Voor 31% gewijzigd door Cheezborger op 25-04-2024 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
fisherman schreef op donderdag 25 april 2024 @ 15:07:
[...]

Zonder eigen vermogen zou dat wel kunnen kloppen, maar mensen zonder eigen vermogen horen eigenlijk helemaal geen hypotheek te kunnen krijgen net zoals in andere landen.
In Duitsland moet je minimaal 30% eigen geld meebrengen en in Belgie minimaal 20%.
Niet mee eens. Ik kocht mijn eerste huis met mijn 23e zonder eigen geld. Deed toen het wel pijn iedere maand met 12,5% rente. Omdat ik dat toen heb gedaan woon ik nu spotgoedkoop en heb een dikke overwaarde zodat ik straks bij pensionering zonder hypotheek een leuk appartementje kan kopen. Enige wat me verbaast is dat de jonkies tegenwoordig niet snel tevreden zijn en gelijk (te) duur kopen. Stap voor stap is mijn devies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

Tuurlijk. Not. Een rijtjeshuis kost tegenwoordig hier in West-Brabant al 3 ton en dan heb je niets bijzonders. Dus de Randstad is helemaal feest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beavbusi
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:18
MotorBeast schreef op donderdag 25 april 2024 @ 16:30:
[...]

Niet mee eens. Ik kocht mijn eerste huis met mijn 23e zonder eigen geld. Deed toen het wel pijn iedere maand met 12,5% rente. Omdat ik dat toen heb gedaan woon ik nu spotgoedkoop en heb een dikke overwaarde zodat ik straks bij pensionering zonder hypotheek een leuk appartementje kan kopen. Enige wat me verbaast is dat de jonkies tegenwoordig niet snel tevreden zijn en gelijk (te) duur kopen. Stap voor stap is mijn devies.
Nou het leuke is dat je nu met 4500 bruto per maand en wat spaargeld alleen maar een studio kan kopen in je eigen stad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Beavbusi schreef op donderdag 25 april 2024 @ 16:43:
[...]

Nou het leuke is dat je nu met 4500 bruto per maand en wat spaargeld alleen maar een studio kan kopen in je eigen stad
Weet ik. Hoef je mij niet uit te leggen (heb in het verleden hypotheekadvies gedaan). En dan is €4500,- bruto al een salaris wat veel twintigers niet eens verdienen. Maar zo hebben alle tijden hun probleem. Ik betaalde me blauw aan rente maar er waren in ieder geval woningen. Nu is het omgekeerd.

Te duur kopen bedoel ik 2 inkomens en dan perse twee onder 1 kap of zelfs vrijstaand als start willen hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door MotorBeast op 25-04-2024 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Cheezborger schreef op donderdag 25 april 2024 @ 15:20:
Ik zie het grootste risico voor de eerste 5 jaar, omdat we allebei nog een significante salarisgroei gaan doormaken.
Niet afsluiten. Houd gewoon een buffer. 400 euro per maand is niet veel als je 600k kan lenen. Dus als je je veilig wil voelen houd je 10.000 extra op je rekening, dan kun je makkelijk 2 jaar overbruggen. En zoals hierboven ook gezegd: als je je gedrag wat aanpast, compenseert dat waarschijnlijk al voldoende. Stel dat een van jullie invalide wordt, ga je dan nog een reis maken? Ook daar bespaar je al je potentiële tekort van 1 jaar.

En jullie inkomen groeit toch nog. Tegen de tijd dat het huis klaar is en je er woont is het gat al geen 400 euro meer.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
TKroon schreef op donderdag 25 april 2024 @ 16:49:
[...]

Niet afsluiten. Houd gewoon een buffer. 400 euro per maand is niet veel als je 600k kan lenen. Dus als je je veilig wil voelen houd je 10.000 extra op je rekening, dan kun je makkelijk 2 jaar overbruggen. En zoals hierboven ook gezegd: als je je gedrag wat aanpast, compenseert dat waarschijnlijk al voldoende. Stel dat een van jullie invalide wordt, ga je dan nog een reis maken? Ook daar bespaar je al je potentiële tekort van 1 jaar.

En jullie inkomen groeit toch nog. Tegen de tijd dat het huis klaar is en je er woont is het gat al geen 400 euro meer.
Als je invalide wordt kan je gewoon je huis verkopen als je hier dik boven zit , Maximummaandloon € 5.969 per maand, met je huidige salaris en daarop je hypotheek baseert. Wia zit een maximum aan . En zie dan maar weer even een andere woning te vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 25-04-2024 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
MotorBeast schreef op donderdag 25 april 2024 @ 16:56:
[...]

Als je invalide wordt kan je gewoon je huis verkopen als je hier dik boven zit met je huidige salaris en daarop je hypotheek baseert. Wia zit een maximum aan . Maximummaandloon € 5.969 per maand
dan hoop ik wel dat tegen die tijd de huizenprijs niet meer zo snel stijgt als nu, anders kun je niks meer terugkopen op 1 salaris. of je moet duur kunnen huren in de vrije sector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
MotorBeast schreef op donderdag 25 april 2024 @ 16:30:
[...]

Is natuurlijk ook wel een andere tijd geweest.
Wij hebben ons huis dik 18 jaar terug gekocht.
Was toen 140k kosten koper.
Nu is er natuurlijk in die tijd wel het één en ander verbouwd aan onze woning(en een sloot geld in gegaan) maar vergelijkbaar gaat hier nu tussen de 500 en 600 k weg die van 600 heeft maar 4 weken te koop gestaan.

Anders gezegd we zouden het nu niet kunnen kopen.
Vriendin en ik werken beide partime maar zelfs met fulltime blijft er niet veel over als we voor die prijs een huis zouden moeten kopen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apiekool
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 10:05
fisherman schreef op donderdag 25 april 2024 @ 15:07:
[...]

En in Nederland werkt het anders.. Wil je graag dat mensen geen hypo krijgen ofzo? Het is toch jouw probleem niet?
[...]

Jonge mensen waarvan de carrière nog helemaal moet beginnen, waar genoeg verdient gaat worden... Een klein beetje risico is geen enkel probleem.

Ik ben benieuwd hoe dat gaat in jouw omgeving. Kan je dat uitleggen? Want in mijn omgeving is het schier onmogelijk om alleen een huis te kopen zonder dat je heftig geholpen wordt door familie. Huren is helemaal drama, want dan ben je meer kwijt dan een hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Ronald.42 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 17:11:
[...]

Is natuurlijk ook wel een andere tijd geweest.
Wij hebben ons huis dik 18 jaar terug gekocht.
Was toen 140k kosten koper.
Nu is er natuurlijk in die tijd wel het één en ander verbouwd aan onze woning(en een sloot geld in gegaan) maar vergelijkbaar gaat hier nu tussen de 500 en 600 k weg die van 600 heeft maar 4 weken te koop gestaan.

Anders gezegd we zouden het nu niet kunnen kopen.
Vriendin en ik werken beide partime maar zelfs met fulltime blijft er niet veel over als we voor die prijs een huis zouden moeten kopen.
Eens. Niet voor niets adviseer ik mijn kinderen (20-ers) te emigreren. Nederland is vind ik ondertussen onleefbaar en onbetaalbaar geworden en het wordt alleen maar erger. De woningnood wordt volgens mij alleen maar met het jaar groter en als je een beetje logisch denkt zal het nooit meer worden opgelost (grondgebrek, regels en wetten, geen bouwpersoneel, investeerders die niet meer rendabel kunnen/willen bouwen etc).

Maar we dwalen af. Woonlastenverzekering = meestal een slecht produkt. Goede echte AOV= duur. Neemt TS het risico en sluit hij wat af = aan hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Frieda schreef op donderdag 25 april 2024 @ 17:01:
[...]

dan hoop ik wel dat tegen die tijd de huizenprijs niet meer zo snel stijgt als nu, anders kun je niks meer terugkopen op 1 salaris. of je moet duur kunnen huren in de vrije sector.
Klopt helaas. Vroeger was niet alles beter, sommige dingen wel. Maar daar hebben de jonkies niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-05 11:45
Fr33z schreef op woensdag 24 april 2024 @ 21:35:
misschien met de huidige rentes niet fantastisch interessant maar je kunt ook overwegen 1 of 2 ton aflossingsvrij te lenen. Dat kost over de looptijd meer maar dempt voorlopig wel heel. erg je maandlasten. Dit kun je ook zien als extra indekking tegen (tijdelijke) wegvallen van inkomsten. En zo lang het wel gewoon goed gaat kun je dit ook maandelijks aflossen met een bepaald bedrag.

verder dezelfde afweging als anderen al genoemd hebben gemaakt hier: niet alles is te verzekeren, mocht het noodlot toeslaan dan passen we onze levensstijl aan en desnoods moet er uiteindelijk verhuisd worden. De grote dingen (overlijden, huis brand af, grote schade bij iemand anders) die verzeker ik met een zo hoog mogelijk eigen risico en lage premie. Alle aanvullende dingen laat ik gaan.
De rente over het deel dat je niet aflost, mag je niet aftrekken. Je kunt je afvragen hoe groot het voordeel dan nog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:04
Meester_J schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:26:
[...]

De rente over het deel dat je niet aflost, mag je niet aftrekken. Je kunt je afvragen hoe groot het voordeel dan nog is.
ja dat klopt. lijkt me dat dit bekende info is. bij 1,4% rente is dat effect volstrekt oninteressant, bij 6% rente mss iets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16-05 13:03

K van k

18x 400 wp oost-west

Hier Alleen overlijdensverzekering had eerst dalend, maar omgezet naar blijvend.
Beste is elk maand iets extra af te lossen als je dat kan missen.
En ondertussen stijgt het huis ook weer in waarde.
Of inderdaad een buffer opbouwen, maar je rente zal hoog liggen bij de 4%dan zou ik aflossen en iets achter de hand houden.
Pagina: 1