nodri2000 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:26:
Wat ik zo kan zien uit de grafieken is dat de airco gewoon zijn werk doet maar......
Zo te zien gebruik je de airco alleen in de nacht. Wat er dus gebeurt is dat de airco bij aanslaan (weet niet hoe laat dat is dat kan ik uit de grafiek niet echt halen maar +/- 22:00) als een gek gaat lopen koelen. De airco moet zijn setpoint halen, en dat gebeurt dan ook.
Vervelende van dit gedrag is dat de kamer eigenlijk nog genoeg warmte bevat welke eruit gekoeld moet worden, dit verklaart dan het gedrag van de airco. Kamer warmt meer op dan de temperatuur die aangegeven wordt (meubels, wanden etc zijn nog warm) airco gaat meer koelen.
Probeer bij warm weer het volgende, zet de airco gewoon aan en laat deze minimaal 48 uur draaien op dezelfde temperatuur. Je zult zien dat in het begin het verbruik behoorlijk is maar in de loop van de tijd gaat afnemen omdat de kamer op temperatuur is. Een verblijf op temperatuur houden kost aanzienlijk minder energie dan een warm verblijf afkoelen.
Deze twee verschillen kun je dan tegenover elkaar zetten en kijken wat voor jou het goedkoopst en comfortabelst is.
Let wel, een airco koop je niet om je verbuik naar beneden te halen. Je koopt ze voor comfort en daar zit een prijskaartje aan.
Hier hadden we nachtverlaging op de WP (Vloerverwarming) en in de ochtend moest het huis warm gestookt worden. Na 1 week 24h lang te draaien scheelde het 40% bij ons (resultaten uit het verleden......) ipv met nachtverlanging (overdag 20 en in de nacht 18 graden) aan enrgieverbruik. Resultaat is dat de WP nu 24h op dezelfe temperatuur staat.
Voor de warme dagen en nachten zou ik adviseren om de airco gewoon eens op dezelfde temperatuur te laten draaien 24/7, dan eens kijken een weekje met alleen in de nacht.
Het is een slaapkamer ongeveer 3 bij 4. 2.5 hoog
Slaapkamer onder schuin dak, gemiddelde isolatie.
Draait van 23.45 tot 07.00
Het ligt misschien aan mij maar van een inverter airco verwacht ik een regelmatiger verloop in stroom/temperatuur verloop. Ruimte is relatief klein.
Stroomverbruik/kosten hoor je mij niet klagen (zie afbeelding) Zoals je aangeeft comfort is het belangrijkst.
Neem bijv 21/08. Eerste uur zie je hoog stroom verbruik, uren daarna mooi gelijk. Vergelijk dat bijv met 16/08
Wat te denken van temperatuur verloop 12/08?
Ik snap wel wat je bedoelt met " vervelende van gedrag". Daar zit wel wat in. Misschien moet ik mijn beeld/verwachtingen bijstellen?
Maar ja, temp verloop 12/08 vind ik wel bizar.
Vraag mij af wat anderen voor een stroom/temperatuur verloop hebben op een slaapkamer met een inverter.
Edit: Tijdens zomer/ hittegolf kan temperatuur op slaapkamer 30+ graden bereiken. Tot 12.00 uur zon op slaapkamer appartementencomplex bovenste verdieping.
Dank je wel Nodri2000 voor je tijd en moeite om je licht hierover te laten schijnen. Je hebt mij in ieder geval een ander perspectief gegeven op, wat ik een chaotisch, stroom/temp verloop vind.