Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-05 14:34
Waarschijnlijk het zoveelste topic met deze vraag, maar toch.. :)
Kort samengevat: Nu nog 'snel' een 20 jaar oude CV (preventief) vervangen of toch over naar warmtepomp?

De lange versie:
We wonen nu drie jaar in ons huis (bouwjaar midden jaren '70, 180m2 woon oppervlak). Bij aankoop zijn er naast algehele verbouwing al wel wat dingen gedaan:
- vloerverwarming op begane grond (op 1 na alle radiatoren weg, de laatste verdwijnt als het kozijn/raam wordt vernieuwd, zie hieronder)
- vloerisolatie begane grond. (6 cm PIF ivm stahoogte kelder onder gehele huis)
- 1e verdieping volledig voorzien van kunststof kozijnen / HR++ glas.
- 14 zonnepanelen (oriëntatie: west-zuidwest, gemiddeld 4.750 kWh per jaar)
- koken op inductie ipv gas.

De begane grond heeft voor en achter (oost en west) nog twee grote raampartijen met 'ouderwets' dubbelglas. Die staan voor de komende jaren op de planning om te vervangen door (minimaal) kunststof/ HR++. Verder zijn de spouwmuren 10+ jaar geleden (na)geïsoleerd, onbekend waarmee.

Momenteel stoken we met een normale CV ketel (gasverbruik +/- 1.350 m3 per jaar), deze is echter ongeveer 20 jaar oud en met de aangekondigde wets-wijzigingen komt dan de keuze/ vraag:
a) nu nog weer een nieuwe normale CV plaatsen, de 'restpunten' van het huis aanpakken en pas over 10-15 jaar een warmtepomp?
b) Lekker laten hangen en binnen enkele jaren 'verplicht' aan de warmtepomp als de CV de geest geeft?
c) Of toch nu al over direct overstappen?

Persoonlijk neig ik naar optie A, voornamelijk vanwege het risico bij optie B, geen idee wanneer deze CV de geest geeft en dan is €5k toch een boel geld om ineens op te hoesten.
Voor optie C denk ik dat ik liever eerst isolatie (ramen) goed op orde wil hebben... Maar misschien is dat gebaseerd op verkeerde aannames over de capaciteiten van een (hybride) warmtepomp en ook vooral mijn gevoel dat de ontwikkelingen in die business nog lang niet klaar zijn. CV-ketels zijn ook over een periode van 40+ jaar ontwikkeld, warmtepompen staan voor mijn gevoel nog aan het begin van die ontwikkelingscurve.

Bijkomend bij A zou ik dan ook gelijk de verwarming beneden en boven willen scheiden, zodat begane grond (vloerverwarming) en bovenverdiepingen (radiatoren) apart aangestuurd worden.
Maar dat vereist dan wel een CV die daar mee om kan gaan. (mijn gedachte is twee thermostaten te gebruiken)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Je hebt een paar onderbuikgevoelens opgesomd, daarvoor dit:

1) Warmtepompen zijn al decennia in gebruik, in NL alleen n.v.t. geweest i.v.m. goedkoop gas. De ontwikkeling is niet aan het begin, die is misschien al aan het eind.
2) CV ketels zijn wel uitontwikkeld. Meer dan 100% efficientie kan daar niet mee, 97% is nu (uit mijn hoofd) het hoogst haalbare terwijl de WP 400/500% efficientie kan bereiken.
3) Zoneregeling voor beneden en boven kan. Als je boven de radiatoren dicht kan zetten wanneer je daar geen warmte nodig hebt is dat ook prima (doe ik ook).

Wij hebben met 1300m3 verbruik ook de ramen vervangen van dubbel naar HR++ en tegelijkertijd de WP aangeschaft. Daar hebben we geen nadelen in ondervonden. Het stroomverbuik van de WP is op ongeveer 2400kWh uitgekomen en houd de hut warm.

Optie A is prima, het ligt aan je beweegredenen waarom je wel/niet de WP wilt.
Optie B is prima, je weet alleen niet wat de wet gaat doen en of het uitvoerbaar is.
Optie C is prima als je een installateur kunt vinden en het geld hebt liggen.

Je zou voor alle opties een berekening kunnen maken met de verwachte uitgaven over 15 jaar, dan weet je een beetje waar je aan toe bent.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-05 12:03
Ik neig zelf naar eerst nog een ronde CV (wel WP-geschikt) zodat ik onbeperkt warm water heb, zonder een extra was/droogtoren in mijn bijkeuken te plaatsen. Ook is een CV+WP een dubbel systeem, waarbij je eigenlijk ook dubbele installatiekosten hebt. CV en WP hebben dezelfde levensduur van ca 15 jaar. Dan ben je echt wel even onderweg eer je de extra WP terug hebt verdient, maar daar valt aan te rekenen. Hou er ook rekening mee dat salderen verdwijnt en je eventueel PV-boetes hebt als je meer capaciteit neerlegt voor je WP.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Een warmtepomp kost na subsidie 74 euro. Een CV-ketel is snel 15 keer zo duur.

Daarbij mis ik in de topicstart wat je de komende 20 jaar verwacht aan kosten gas te betalen. Hoeveel euro hebben we het over? Het gaat om tienduizenden euro's. En wat zijn de kosten voor elektra van een WP met COP=4 op je vloerverwarming.

Los van de financiële drijfveer om een warmtepomp te nemen is een warmtepomp ook nog een stuk minder milieuvervuilend. Maar doe eerst eens de geschatte feiten met een rekensom van de kosten de komende 20 jaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 23-04-2024 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Het gaat dus om onderstaande berekening, ben benieuwd waar je op uitkomt:

20 jaar lang:
  1. Kosten gas 1350m3 / jaar = 27.000m3 gas over 20 jaar
  2. Vaste kosten aansluiting gas (zoek op bij je netbeheerder)
  3. Aanschaf en installatie CV-ketel + rookgasafvoer etc
  4. Onderhoud CV-ketel
  5. Prijsveranderingen (lastig te schatten, voor gemak op stabiel 0% houden)

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 23-04-2024 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:21
Persoonlijk heb ik recent besloten om geen nieuwe CV meer te nemen, maar mijn situatie is wel iets anders. Er hangen al 3 airco's in mijn huis die voor verwarming zorgen, afgelopen (wel zachte) winter ermee verwarmd en dat bevalt prima. De CV ketel gaat eruit en er komt een warmtepompboiler voor in de plaats. Per jaar bespaar je daar toch wel aardig wat mee nog door het wegvallen van de gas kosten, het vastrecht en de onderhoudskosten van je CV ketel. Daarnaast worden de gas kosten toch alleen maar duurder omdat de overheid dit wil ontmoedigen. Vooral dit laatste (het alleen maar duurder worden van gas) was voor mij de doorslag om geen nieuwe CV ketel meer te nemen.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:21
Wat betreft:
b) Lekker laten hangen en binnen enkele jaren 'verplicht' aan de warmtepomp als de CV de geest geeft?
Heb je op dit moment al een onderhoudscontract? Een tijdje terug is mij overkomen dat het bedrijf wat bij ons het onderhoud deed dit contract eenzijdig heeft verbroken omdat ze er simpelweg geen tijd meer voor hadden of in wilde steken. Daarnaast hebben ook steeds meer bedrijven in de kleine lettertjes staan dat ze oude CV ketels niet meer in onderhoud nemen of onderhoud aan gaan doen. Er was/is een tekort aan monteurs, dus in feite kunnen ze bijna doen wat ze willen.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
Dre schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 16:56:
Een warmtepomp kost na subsidie 74 euro. Een CV-ketel is snel 15 keer zo duur.
Kun je deze berekening toelichten?
Ik geef eerlijk toe dat ik niet tot in de details de huidige subsidies ken, maar 74 euro klinkt wel erg goedkoop. (dan zou volgens mij niemand meer voor CV kiezen)
Dre schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 17:02:

20 jaar lang:
  1. Kosten gas 1350m3 / jaar = 27.000m3 gas over 20 jaar * €1,16 = €31.320
  2. Vaste kosten aansluiting gas (zoek op bij je netbeheerder) = €200 p/jaar
  3. Aanschaf en installatie CV-ketel + rookgasafvoer etc = met de gewenste aanpassingen zal dat rond €2.500 zitten verwacht ik (nog geen offertes opgevraagd, 4 jaar geleden in vorige huis was 1-op-1 vervangen van de CV + 3 jaar onderhoud €1.800 all in)
  4. Onderhoud CV-ketel = Voor het gemak €100 per jaar
Over 20 jaar gerekend zit ik dan op net geen €40k voor een CV.
Welke investering voor WP staat daar dan tegenover in 20 jaar? ..en dan er vanuit gaan dat er ook geen CV meer naast hoeft voor WW voorziening, anders blijf je kosten voor gas houden.
- Aanschaf (minus subsidie)
- Verbruik van de WP?

Eerlijk is eerlijk: ik ben nog verre van thuis in de termen die bij een WP je om de oren vliegen. COP?? Ik weet dat het iets met rendement/efficiency te maken heeft, maar het gebrek aan vergelijkingsmateriaal (met bijvoorbeeld CV) zorgt ervoor dat ik geen idee heb wanneer het goed of fout is.
Soepstengel schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 17:15:[/b]
Wat betreft:

[...]

Heb je op dit moment al een onderhoudscontract?
Geen contract, gewoon bellen en er komt iemand langs.
Momenteel geen airco's in huis, al hebben we dat wel overwogen, om de zolder te kunnen koelen (en eventueel verwarmen). De huidige radiatoren op zolder krijgen het in de winter amper boven de 15 graden, vooral omdat de woonkamer, met de thermostaat, dan al lang en breed op temperatuur is.

[ Voor 6% gewijzigd door Merijn. op 24-04-2024 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:15

P_Tingen

omdat het KAN

Ik zit met een vergelijkbaar dilemma, dus lees even mee. Ik heb al een keer een WP-boer over de vloer gehad voor een offerte en een van de dingen die hij zei was dat je er rekening mee moet houden dat de subsidie die er nu zit op WP na 2026 wel eens kan verdwijnen omdat het dan verplicht is. Of dat zo is weet ik niet, want de overheid wil meer en meer mensen van het gas af hebben, maar ik ben zelf van plan om voor 1-1-2026 een WP aan te schaffen. Zelf zou ik dus voor scenario C kiezen.

Om de kosten te spreiden zou je nu een wp voor je vloerverwarming kunnen nemen en de cv voor je sww blijven gebruiken. Als je cv dan de geest geeft of als je het geld er voor hebt, zou je bv all-electric kunnen gaan, als je wp daar geschikt voor is.

Bedenk je trouwens ook dat Murphy dicteert dat een cv ketel natuurlijk nooit in de zomer kapot gaat, maar altijd net in de week voor kerst, als er geen hond bereikbaar, alle ketels het moeilijk hebben en een nieuwe ketel 6 weken levertijd heeft. Wachten tot hij kapot gaat zonder onderhoudscontract heeft zo zijn risico's

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Merijn. schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:40:
[...]

Kun je deze berekening toelichten?
Ik geef eerlijk toe dat ik niet tot in de details de huidige subsidies ken, maar 74 euro klinkt wel erg goedkoop. (dan zou volgens mij niemand meer voor CV kiezen)

[...]

Welke investering voor WP staat daar dan tegenover in 20 jaar? ..en dan er vanuit gaan dat er ook geen CV meer naast hoeft voor WW voorziening, anders blijf je kosten voor gas houden.
- Aanschaf (minus subsidie)
- Verbruik van de WP?

Eerlijk is eerlijk: ik ben nog verre van thuis in de termen die bij een WP je om de oren vliegen. COP?? Ik weet dat het iets met rendement/efficiency te maken heeft, maar het gebrek aan vergelijkingsmateriaal (met bijvoorbeeld CV) zorgt ervoor dat ik geen idee heb wanneer het goed of fout is.

[...]

Momenteel geen airco's in huis, al hebben we dat wel overwogen, om de zolder te kunnen koelen (en eventueel verwarmen). De huidige radiatoren op zolder krijgen het in de winter amper boven de 15 graden, vooral omdat de woonkamer, met de thermostaat, dan al lang en breed op temperatuur is.
Ik kom op ruim 40k, om precies te zijn € 41.820. Jij ook?

---
Warmtepomp kost 2999 euro in aanschaf:
https://www.marktplaats.n...omp-5kw-2999-eur-incl-btw

De subsidie is 2925 euro (bron RVO)

Onderaan de streep 74 euro.
---

27.000m3 gas is 216.000 kWh aan warmte. Met COP 4 zit je op 54.000 kWh elektrische energie. 54.000 kWh inkopen kost bij € 0,26 per kWh = € 14.040. Heb je zonnestroom over? Dan wordt het goedkoper.

Gas kost dus € 41.820. Het extra elektra verbruik kost € 14.040. Een warmtepomp kost jou in aanschaf 74 euro. De installatie en onderhoud en instandhouding van een warmtepomp over 20 jaar mag dus kosten: 41820 - 14040 - 74 = 27.706 euro

Voor dat bedrag kom ik de door jou aangeschafte warmtepomp wel installeren hoor ;)

---
Ik begrijp niet waarom mensen dan zo'n dure gas installatie nemen. Of zou het onbekendheid/gemak/luiheid zijn :+

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:59
Dat is wel heel creatief gerekend :)

Je gaat uit dat TS dit zelf kan/wil installeren en laat achterwege hoe je zonder installateur dan subsidie wilt krijgen.

In de praktijk kom je al snel op 10k omdat het niet een kwestie van de WP aankoppelen aan je CV is. Denk aan graafwerk voor een opstelplaats en de route ernaartoe, eventuele boring naar binnen, vervangen van radiatoren voor Jaga’s, pomploze verdelers bij vvw, dat gaat snel in de papieren lopen. Als je all electric wilt kun je dan nog een boilervat a 2k bijplussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Kiwi_Kevin schreef op donderdag 25 april 2024 @ 07:57:
Dat is wel heel creatief gerekend :)

Je gaat uit dat TS dit zelf kan/wil installeren en laat achterwege hoe je zonder installateur dan subsidie wilt krijgen.

In de praktijk kom je al snel op 10k omdat het niet een kwestie van de WP aankoppelen aan je CV is. Denk aan graafwerk voor een opstelplaats en de route ernaartoe, eventuele boring naar binnen, vervangen van radiatoren voor Jaga’s, pomploze verdelers bij vvw, dat gaat snel in de papieren lopen. Als je all electric wilt kun je dan nog een boilervat a 2k bijplussen.
Dat zeg ik niet. TS heeft een budget van 27.706 euro om een installateur te vinden en een boilervat erbij te zoeken. Voor € 27.706 zijn voldoende installateurs te vinden die het met alle liefde komen installeren denk ik zo. Laat ik het zo zeggen, ik zou het voor minder ook wel installeren bij hem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

En bovenverdieping zou ik gewoon met COP=1 infrarood verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
Gevoelsmatig blijft het ook voor mij creatief, al kan ik de redenering wel grotendeels volgen en geeft het een vrij zwart/wit perspectief. Maar je aanname is dan ook dat die (max) 27k 'gewoon' vrij beschikbaar is...

De opmerking van
Kiwi_Kevin schreef op donderdag 25 april 2024 @ 07:57:
In de praktijk kom je al snel op 10k omdat het niet een kwestie van de WP aankoppelen aan je CV is.
is waar ik vooral tegenaan loop: kosten voor vervangen van CV-ketel zijn vrij makkelijk en inzichtelijk omdat het grotendeels 1-op-1 uitwisselbaar is. Voor een WP geldt dat niet, maar als leek is het lastig om te bepalen wat er dan allemaal extra bij komt kijken. En ja, een (paar) offerte(s) opvragen zal vast iets meer duidelijkheid geven, maar dan is de ervaring van P_Tingen en de rest van Kiwi zijn opmerking weer relevant: een WP boer preekt voor eigen parochie. Dus wat is noodzaak, wat is extra en wanneer is het 'goed'?
Vervangen van radiatoren of verdeler van vvw had ik zelf nog niet eens bij stil gestaan...

(Dat "de subsidie wel eens kan verdwijnen" gaat bij mij op dezelfde stapel als de afschaffing van het salderen. Ja, is een mogelijkheid, maar met de besluitvaardigheid van onze overheid loopt dat niet zo'n vaart denk ik..)

Er is hier in de gemeente een "Energiecafé" waarin volgens mij ook dit soort onderwerpen voorbij komen en zelfs een inkoopactie voor WP loopt. Toch daar maar eens een kijkje gaan nemen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
Wat je ook kunt doen: open een topic in Duurzame energie en installaties geef aan wat voor huis je hebt met welke afgiften en stel daar de vragen die je hebt.

Geen gewouwel van verkopers maar van mensen die het hebben, gebruiken en misschien zelfs zelf geïnstalleerd hebben.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Merijn.
Geld lenen? Heb ik ook gedaan toen ik mijn woning kocht, ik had die tonnen niet op de bank staan.

Als je zelf mentaal nog niet toe bent aan een warmtepomp prima, ik geef alleen aan dat gas een heel dure optie is. Wel is gas de makkelijkste want 1 op 1 vervanging, dus hoef je weinig na te denken. Makkelijk is duur?

Je kan ook veel dingen huren tegenwoordig (woningen, zonnepanelen, CV-ketels en wellicht ook warmtepompen). Huren is wel duurder dan kopen + lening. Waar een wil is is een weg.

[ Voor 15% gewijzigd door Dre op 25-04-2024 19:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Merijn. schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 12:14:
Momenteel stoken we met een normale CV ketel (gasverbruik +/- 1.350 m3 per jaar), deze is echter ongeveer 20 jaar oud en met de aangekondigde wets-wijzigingen komt dan de keuze/ vraag:
a) nu nog weer een nieuwe normale CV plaatsen, de 'restpunten' van het huis aanpakken en pas over 10-15 jaar een warmtepomp?
c) Of toch nu al over direct overstappen?
Ik heb gekozen voor optie d:
d) 2 airco's laten installeren, zodat ik in de zomer kan koelen. Daarna er 2 jaar mee verwarmt in de winter doordat mijn cv kapot ging tijdens de verbouwing en de wp nog niet aan kon.

Daardoor heb ik nu een hoop 'reserve' capaciteit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Merijn. schreef op donderdag 25 april 2024 @ 15:16:
[...]

Gevoelsmatig blijft het ook voor mij creatief, al kan ik de redenering wel grotendeels volgen en geeft het een vrij zwart/wit perspectief. Maar je aanname is dan ook dat die (max) 27k 'gewoon' vrij beschikbaar is...

De opmerking van
[...]

is waar ik vooral tegenaan loop: kosten voor vervangen van CV-ketel zijn vrij makkelijk en inzichtelijk omdat het grotendeels 1-op-1 uitwisselbaar is. Voor een WP geldt dat niet, maar als leek is het lastig om te bepalen wat er dan allemaal extra bij komt kijken. En ja, een (paar) offerte(s) opvragen zal vast iets meer duidelijkheid geven, maar dan is de ervaring van P_Tingen en de rest van Kiwi zijn opmerking weer relevant: een WP boer preekt voor eigen parochie. Dus wat is noodzaak, wat is extra en wanneer is het 'goed'?
Vervangen van radiatoren of verdeler van vvw had ik zelf nog niet eens bij stil gestaan...

(Dat "de subsidie wel eens kan verdwijnen" gaat bij mij op dezelfde stapel als de afschaffing van het salderen. Ja, is een mogelijkheid, maar met de besluitvaardigheid van onze overheid loopt dat niet zo'n vaart denk ik..)

Er is hier in de gemeente een "Energiecafé" waarin volgens mij ook dit soort onderwerpen voorbij komen en zelfs een inkoopactie voor WP loopt. Toch daar maar eens een kijkje gaan nemen...
Ik snap de twijfel wel en mijn onderbuik zegt, met de huidige gasprijzen is een wp installatie gewoon niet altijd een no-brainer.

Wat de gasprijs over 5 jaar doet, geen idee. Maar datzelfde kun je ook over de stroomprijs zeggen als salderen is afgeschaft en je in de winter 40kwh per dag verstookt wanneer er geen zonnestroom is. Tegen welk tarief is dat dan?

Het hangt dus van best wat factoren af en de vraag is ook hoeveel tijd wil je steken in het uitzoekwerk? Als je dit leuk vindt (zoals ik en velen hier), dan lekker alles uitpluizen en gaan rekenen.

Zo niet, cv vervangen en dan kun je later beslissen. Worst case hang je een nieuwe op a 2500 euro die je eerder moet afschrijven. Dus echt haast/druk op een investering van 10-15k is er niet.

Dingen waar je niet zo lang over hoeft na te denken: heb ik plek voor een wp, op het dak of rond het huis - zonder dat deze overlast geeft.

Krijg ik het warm met 35 graden cv temp? Zo niet dan gaat de rooskleurige berekening van 1 m3 gas vervangen met 2kwh stroom niet meer op. Dit is overigens wel mijn ervaring bij mijn installatie (haalbaar).

Heb ik plek voor een boilervat? Denk aan een wasmachine en droger op elkaar qua formaat, maar dan cilinder vormig.

Dan nog twee opmerkingen over de berekening van dre, ik snap hem en het klopt, maar het gaat ook uit van het meest gunstige scenario. Namelijk dat je met een lage temperatuur kan werken en dus een hoge efficiëntie haalt, dat stroom zo goedkoop blijft in de wintermaanden, dat je wp 20 jaar meegaat ipv 15 gemiddeld of zelfs 10 jaar economisch.

Als het gaat om de cv ketel echt achterwege te laten (dat is je vraag toch?) dan is er geen rekening gehouden met het boilervat. En dus eerder aangegeven de nodige aanpassingen om op lage temp te kunnen werken.

IR panelen kan, maar dat doet weer een hoop met de berekening, dan is het 1m3 gas met 8kwh stroom vervangen.

Oftewel, ook in de berekening van dre heb je een oplossing nodig voor het douchen en warm kraanwater, ca 2k euro bij een losse wp boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Nabrander, je bent nog niet klaar met isoleren waardoor het gasverbruik nog verder omlaag gaat en het verschil tussen beide opties kleiner wordt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mighty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Mighty

Brains & Steel

Ik woon in een jaren 30 rijtjeshuis en laat dit jaar preventief de 15 jaar oude CV ketel vervangen door een nieuwe CV ketel. De flexibileit om eerst aan te kijken wat de buren doen is mij dit waard. De huizen hebben geen spouwmuren, vragen veel isolatie en hebben houten vloeren.

Ook wordt het lastig om een buitenunit op 2m van de erfgrens te krijgen. Dan moet hij midden in de gevel staan (waar ramen zitten). Ik zie de eerste buren die dit doen al problemen krijgen met de geluidswaarden en overlast.

Hopelijk zijn er over 10 jaar onhoorbare warmtepompen die water op 60 graden krijgen. 😅

|| The harder you fall the more it hurts - be awesome ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Mighty schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:19:
Ik woon in een jaren 30 rijtjeshuis en laat dit jaar preventief de 15 jaar oude CV ketel vervangen door een nieuwe CV ketel. De flexibileit om eerst aan te kijken wat de buren doen is mij dit waard. De huizen hebben geen spouwmuren, vragen veel isolatie en hebben houten vloeren.

Ook wordt het lastig om een buitenunit op 2m van de erfgrens te krijgen. Dan moet hij midden in de gevel staan (waar ramen zitten). Ik zie de eerste buren die dit doen al problemen krijgen met de geluidswaarden en overlast.

Hopelijk zijn er over 10 jaar onhoorbare warmtepompen die water op 60 graden krijgen. 😅
Vanwaar de 2 meter? Dat is geen eis in NL toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:38
Kiwi_Kevin schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:27:
[...]

Vanwaar de 2 meter? Dat is geen eis in NL toch?
Je zit met geluid op de erfgrens, dat moet onder een bepaalde waarde zitten en de meeste warmtepompen kunnen dat niet op minder dan 2 meter afstand.

Je wilt niet investeren in een warmtepomp om daarna overhoop te liggen met de buren vanwege geluidsoverlast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Als de ramen/kozijnen het enige restpunt zijn, zou ik die proberen naar voren te halen en aansluitend een all electric warmptepomp nemen.

Begrijp overigens de twijfel, zit zelf in een vergelijkbare situatie met een ketel uit 2004 en wil graag van het gas af. Maar bij mij is het afgifte systeem nog niet geschikt en daarnaast moet ik ook nog aan de slag met ramen/kozijnen, isolatie en ventilatie om het plaatje kloppend te maken. Over een paar weken wordt hier dan ook een nieuwe Intergas Xtreme ketel geplaatst. Dit geeft me iets meer tijd en sluit het risico uit dat ik straks verplicht aan de hybride warmtepomp moet, terwijl ik die stap wil overslaan en in 1 keer naar all electric wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
_JGC_ schreef op donderdag 25 april 2024 @ 23:00:
[...]
Je wilt niet investeren in een warmtepomp om daarna overhoop te liggen met de buren vanwege geluidsoverlast.
Daarom vraag ik mij ook af of het advies wat hier altijd is, een zo klein mogelijke warmtepomp die 24/7 draait, echt handiger is dan een maatje groter wat 's nachts uit kan, zodat hij nul geluidsoverlast geeft in de nacht iig, en met een beetje geluk ook nog eens meer van het verwarmen doet wanneer het buiten warmer is, en dus betere COP haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
DaWizza schreef op donderdag 25 april 2024 @ 15:25:
Wat je ook kunt doen: open een topic in Duurzame energie en installaties geef aan wat voor huis je hebt met welke afgiften en stel daar de vragen die je hebt.
De muis twijfelde waar te klikken toen ik het topic ging aanmaken, is het themaforum geworden. B) Maar als ik de benodigde info denk te hebben, goede optie om daar de vraag specifieker te maken. Voor nu vind ik lezen wat de verschillende afwegingen voor mensen zijn ook wel interessant en verhelderend voor mijn eigen situatie.
Dre schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:18:
@Merijn.
Geld lenen? Heb ik ook gedaan toen ik mijn woning kocht. ...
Als je zelf mentaal nog niet toe bent aan een warmtepomp prima, ... Wel is gas de makkelijkste want 1 op 1 vervanging, dus hoef je weinig na te denken. Makkelijk is duur?
Je inbreng wordt ook zeker gewaardeerd. En hoe zwart/wit je berekening ook is, het geeft mij wel inzichten die ik zelf eerst niet direct had bedacht. Want inderdaad: er zit/zat een psychische barrière tegen WP in mijn hoofd.
"Helaas" ben ik een beetje van de oude stempel: geld lenen voor het huis ok, maar (bijna) al het andere moet bij voorkeur gewoon uit de spaarpot komen. Juist een reden voor mij om er wel goed over na te denken.

@TheGhostInc Dat klinkt dan eerlijk gezegd weer als een minder efficiënte (duurdere) oplossing.
Kiwi_Kevin schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:03:
[...]
Ik snap de twijfel wel en mijn onderbuik zegt, met de huidige gasprijzen is een wp installatie gewoon niet altijd een no-brainer.
...
Het hangt dus van best wat factoren af en de vraag is ook hoeveel tijd wil je steken in het uitzoekwerk? Als je dit leuk vindt (zoals ik en velen hier), dan lekker alles uitpluizen en gaan rekenen.
...
Dingen waar je niet zo lang over hoeft na te denken: heb ik plek voor een wp, op het dak of rond het huis - zonder dat deze overlast geeft.
Krijg ik het warm met 35 graden cv temp? Zo niet dan gaat de rooskleurige berekening van 1 m3 gas vervangen met 2kwh stroom niet meer op. Dit is overigens wel mijn ervaring bij mijn installatie (haalbaar).
Heb ik plek voor een boilervat? Denk aan een wasmachine en droger op elkaar qua formaat, maar dan cilinder vormig.
...
Oftewel, ook in de berekening van dre heb je een oplossing nodig voor het douchen en warm kraanwater, ca 2k euro bij een losse wp boiler.
Precies de reden voor dit topic: mijn onderbuik was/is ook nog niet overtuigd, maar tegelijk weet ik dat ik nog onvoldoende kennis heb om het totale plaatje goed te overzien. De discussie hier helpt me om de (voor mij) onbekende factoren redelijk onpartijdig in beeld te krijgen, voordat ik een stel verkopers over de vloer krijg die me al dan niet van alles aanpraten. Dus ja: uitzoeken vind ik (niet altijd) leuk, maar is bij mij wel onderdeel van het proces.
Plek voor de WP (en buitenunit) en eventueel boilervat is er voldoende. CV hangt nu in een hok in de kelder en dat wordt (als het aan mij ligt) een soort van 'technische ruimte' van 8 m2. Op de (hele) lange termijn wil ik daar ook nog iets met opvang van regenwater voor o.a. het toilet en misschien iets van thuisaccu)
En wat prijzen van gas en elektra betreft: goedkoper zal t wel niet worden... :+
storm-biker schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 08:27:
Als de ramen/kozijnen het enige restpunt zijn, zou ik die proberen naar voren te halen en aansluitend een all electric warmptepomp nemen.
Begrijp overigens de twijfel, zit zelf in een vergelijkbare situatie met een ketel uit 2004 en wil graag van het gas af. ...
Ja, dat is, naast regulier onderhoud, het enige, maar ook gelijk weer een kostenplaatje van tegen de 20k. (grote raampartijen/ veel bewegende delen... )
En Murphy werd hier al even aangehaald: je zult altijd zien dat net op het moment dat je voor het één kiest, iets anders de geest geeft. Vandaar dat mijn rationele, risicomijdende onderbuik de CV optie naar voren schuift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:15

P_Tingen

omdat het KAN

Zoals gezegd zit ik een beetje in een vergelijkbaar schuitje. Ik heb alleen minder ruimte voor een boilervat, dus ik zit nog te dubben over een tweesporenbeleid; vloerverwarming aan laten leggen op de benedenetage en een wp die de vloer warm houdt. Radiatoren eruit. Op de bovenetage hebben we ook radiatoren maar die gaan alleen open als het meer dan 10 graden vriest en dan nog alleen om te voorkomen dat ze bevriezen. Eigenlijk kunnen ze er wat mij betreft wel uit, maar dat lijkt me niet zo handig voor de waarde van de woning.

Idee waar ik mee speel is om de cv in ieder geval eerst aan te houden en die het sww en de bovenradiatoren aan te laten sturen. Ben ik ook van een ander probleem af en dat is geluid van stromend water door de leidingen in de winter. Dan slaat de thermostaat in de kamer aan (want < 15C) en dan horen we het water door de leidingen stromen en de leidingen 'klikken'. Al een paar keer geprobeerd te ontluchten maar dat lukt nog niet zo best.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik lees hier een aantal mensen waaronder @Merijn. zeggen dat er nog meer geïsoleerd kan worden. Maar wat is de financiële terugverdientijd van isolatie dan?

En wat is de terugverdientijd van de isolatie als je warmte bijna gratis is. Overschot aan zonneenergie (8 eurocent per kWh stroom) en daar met een COP=4 warmtepomp 2 eurocent per kWh warmte van maakt. Gas kost 16 eurocent per kWh warmte.

Uitgangspunt lage temperatuur vloerverwarming en een technische ruimte op de beganegrond lijkt me ideaal voor een warmtepomp. Ik moest starten vanuit CV-ketel op zolder en HTV radiatoren :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Dre schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 17:02:

20 jaar lang:
  1. Kosten gas 1350m3 / jaar = 27.000m3 gas over 20 jaar
  2. Vaste kosten aansluiting gas (zoek op bij je netbeheerder)
  3. Aanschaf en installatie CV-ketel + rookgasafvoer etc
  4. Onderhoud CV-ketel
https://www.berekenhet.nl...erdientijd-berekenen.html

Ik ben na bijna 2 jaar zoeken naar een fatsoenlijke installateur en de prijzen voor full electric (14 mille ex subsidie) bijna zover met 1200m3 per jaar toch maar een Intergas Extreme te gaan halen. De businesscase is kiele kiele (11 a 12 jaar TVT) en ik word moe van alle installateurs die de meest vreemde constructies aanbieden vanuit hun ketel achtergrond. Triest maar waar.

@Merijn. Mocht je alleen je woonkamer willen verwarmen is L/L fors goedkoper. Ik stook daar reeds 4 jaar mee. 1 maar.....minder comfortabel vind ik dan stoken met HR Ketel, zeker met VV.

[ Voor 30% gewijzigd door MotorBeast op 26-04-2024 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Sissors schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 08:57:
[...]

Daarom vraag ik mij ook af of het advies wat hier altijd is, een zo klein mogelijke warmtepomp die 24/7 draait, echt handiger is dan een maatje groter wat 's nachts uit kan, zodat hij nul geluidsoverlast geeft in de nacht iig, en met een beetje geluk ook nog eens meer van het verwarmen doet wanneer het buiten warmer is, en dus betere COP haalt.
Het probleem met maatje groter is dat dat ding continu aan en uit gaat omdat het minimale vermogen te hoog is. Bij CV ketels is het steeds uitschakelen en inschakelen al niet super voor je rendement, maar bij warmtepompen gaat dat nog een stap verder en verkort het de levensduur van je warmtepomp.

Te klein is ook weer niet goed, dat zie je met nieuwbouw met zo'n Itho ventilatiewarmtepomp met backup heater: de 1,5KW die het pompje uit ventilatielucht vist is onvoldoende om de woning na afkoelen weer op te warmen, dus gaat de backup heater aan en is het verbruik enorm.

Een warmtepomp die gewoon op laagste vermogen continu draait geeft geen tot weinig overlast. Een warmtepomp die 's morgens om 5:00 inschakelt omdat je thermostaat wil dat het om 7:00 uur als je opstaat weer warm in huis is staat gewoon te loeien op volle toeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:16

Sport_Life

Solvitur ambulando

_JGC_ schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 21:14:
[...]

Het probleem met maatje groter is dat dat ding continu aan en uit gaat omdat het minimale vermogen te hoog is. Bij CV ketels is het steeds uitschakelen en inschakelen al niet super voor je rendement, maar bij warmtepompen gaat dat nog een stap verder en verkort het de levensduur van je warmtepomp.

Te klein is ook weer niet goed, dat zie je met nieuwbouw met zo'n Itho ventilatiewarmtepomp met backup heater: de 1,5KW die het pompje uit ventilatielucht vist is onvoldoende om de woning na afkoelen weer op te warmen, dus gaat de backup heater aan en is het verbruik enorm.

Een warmtepomp die gewoon op laagste vermogen continu draait geeft geen tot weinig overlast. Een warmtepomp die 's morgens om 5:00 inschakelt omdat je thermostaat wil dat het om 7:00 uur als je opstaat weer warm in huis is staat gewoon te loeien op volle toeren.
Dat is allang achterhaald, hier staat een 11kw warmtepomp uit 2022 en die moduleert moeiteloos terug tot 10%. Nu in het voorjaar pruttelt ie een paar uur op 800-1000watt = 4-5kw warmtepomp :)
Het voordeel van een wat zwaardere pomp is dat de boiler binnen no time opgewarmd is.

Het terug moduleren gaat wel ten koste van de cop (ietsje).

Ik heb alleen de fout gemaakt om hem naast de pijp van de MV te plaatsen, daar komt geluid naar binnen.. Zou m eigenlijk moeten opschuiven of een plank ertussen.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 26-04-2024 21:29 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik kom uit op 6,5 jaar volgens die website. Maar dat is zonder salderen, alle verbruik wordt opgewekt.

Dat is wel zonder aanpassingen aan de verbouwing ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Sport_Life schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 21:23:
[...]

Dat is allang achterhaald, hier staat een 11kw warmtepomp uit 2022 en die moduleert moeiteloos terug tot 10%. Nu in het voorjaar pruttelt ie een paar uur op 800-1000watt = 4-5kw warmtepomp :)
Het voordeel van een wat zwaardere pomp is dat de boiler binnen no time opgewarmd is.

Het terug moduleren gaat wel ten koste van de cop (ietsje).

Ik heb alleen de fout gemaakt om hem naast de pijp van de MV te plaatsen, daar komt geluid naar binnen.. Zou m eigenlijk moeten opschuiven of een plank ertussen.
Is wel iets waar je zo'n ding op moet uitzoeken. Maar dat is met CV ketels niet anders, hangen genoeg CW5 gedrochten in nieuwbouwhuizen met een minimaal vermogen van 8-9KW. Dat terwijl er ketels op de markt zijn die tot 3,5KW terug kunnen.

In mijn geval ga ik voor een losse WPB, ik wil die systemen onafhankelijk van elkaar hebben. Dan is de behoefte voor een groot ding dat je tapwatervat in een uur weer warm heeft er ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:35

bert pit

asdasd

Ik zou eerst even testen op een koude dag of je vloerverwarming geschikt is voor LT verwarming. Bij oude systemen liggen de buizen vaak te ver uit elkaar, zijn deze te dun en moet de verdeler vervangen worden.

Als je dat VV systeem moet vervangen kijk je bij een WP tegen een behoorlijke kostenverhoging aan.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Gezien je beperkte gasverbruik en de al aanwezige vloerverwarming kun je prima met een warmtepomp uit de voeten. En ja, als je die grotendeels zelf installeert is de business case een no brainer. Zie het Panasonic monobloc topic voor alle info...

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-05 16:48
Dre schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 20:19:
Ik lees hier een aantal mensen waaronder @Merijn. zeggen dat er nog meer geïsoleerd kan worden. Maar wat is de financiële terugverdientijd van isolatie dan?

En wat is de terugverdientijd van de isolatie als je warmte bijna gratis is. Overschot aan zonneenergie (8 eurocent per kWh stroom) en daar met een COP=4 warmtepomp 2 eurocent per kWh warmte van maakt. Gas kost 16 eurocent per kWh warmte.
Comfort, sommige dingen zijn onbetaalbaar en voor de rest ;)

CV ketel doet het nog, dus de TS heeft geen mes op de keel staan. Gewoon die kozijnen beneden vervangen en alvast verder orienteren op een LW warmtepomp. Het hoeft niet morgen beslist te worden, komende maanden gaat er toch niet veel gas verstookt worden. En ja ook zonder die kozijnen te vervangen gaat het prima om het huis te verwarmen met een warmtepomp, maar minder kouval is ook wat waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merijn.
Dre schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 20:19:
Waarschijnlijk dan achterhaald, maar dat is wat ik in ieder geval altijd had meegekregen: eerst de basis (isolatie) op orde, voordat je aan een WP begint...
MotorBeast schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 20:29:
[...]

...

@Merijn. Mocht je alleen je woonkamer willen verwarmen is L/L fors goedkoper. Ik stook daar reeds 4 jaar mee. 1 maar.....minder comfortabel vind ik dan stoken met HR Ketel, zeker met VV.
Handig linkje, de site kende ik maar deze berekening nog niet.
Onze woonkamer leent zich niet echt voor L/L verwarmen denk ik. Hoefijzer vorm en slechts in 1 van de uiteindes eventueel ruimte om een airco-unit op te hangen. Daarnaast vind ik het persoonlijk nog altijd lelijk om zo'n unit in je kamer te hebben hangen. :X
lbreman schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 21:53:
Gezien je beperkte gasverbruik en de al aanwezige vloerverwarming kun je prima met een warmtepomp uit de voeten. En ja, als je die grotendeels zelf installeert is de business case een no brainer. Zie het Panasonic monobloc topic voor alle info...
Is dat als reactie op mijn situatie? 1350 m3 vind ik nog wel vrij fors, voor alleen verwarmen. Al is het in verhouding misschien al wel netjes, want inhoud van de woning is ruim 800m3. (koken doen we op inductie)

Mijn conclusie is in ieder geval dat ik me de komende tijd verder ga verdiepen in de wondere wereld van WP. Vrijdag het eerste adviesgesprek met een installatie-partij, ik wacht nog op een reactie/afspraak met een 'energie coach' hier uit de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@Merijn. Vorm kamer is niet echt belangrijk. Wel de manier van stoken, lees niet adhoc. Ik heb een kamer in T vorm met daaraan nog een serre. En niet te vergeten, in de zomer zalig koel. Alleen je kamer ben voor max 3 mille klaar. Alles heeft zijn voor- en nadelen.

Full electric 12 mille (incl subsidie). Hybride 6 mille.

NB: 1350m3 om 800m3 te verwarmen is heel netjes. Dus isoleren???? Lijkt me geen prio.

[ Voor 21% gewijzigd door MotorBeast op 30-04-2024 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgeb
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-05 17:05
MotorBeast schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 20:29:
[...]

Ik ben na bijna 2 jaar zoeken naar een fatsoenlijke installateur en de prijzen voor full electric (14 mille ex subsidie) bijna zover met 1200m3 per jaar toch maar een Intergas Extreme te gaan halen. De businesscase is kiele kiele (11 a 12 jaar TVT) en ik word moe van alle installateurs die de meest vreemde constructies aanbieden vanuit hun ketel achtergrond. Triest maar waar.

Ik kwam zo ook steeds niet verder in mijn afweging. Zeker omdat ik in een vrij oud huis woon met medium isolatie wilde ik geen enorme investering doen in een WP omdat ik het ook een beetje als een experiment zag.

Tot ik hier op tweakers geïnspireerd raakte door een topic van iemand die een monoblock besteld had en hem zelf op zijn huidige CV leidingen systeem aangesloten had, waardoor de kosten lager bleven dan de prijs van een een nieuwe gas CV ketel en de TVT geen issue meer is.

Vorig jaar September de stoute schoenen aangetrokken en er een besteld (9kW model).
Heb enkel hem waterzijdig aan de CV aan hoeven sluiten (komt binnen via een dakdoorvoer bij de vloerverwarming verdeler) en de oude CV ketel parallel d.m.v. kogel kranen aangesloten gelaten als backup, maar heb de gas CV helemaal niet meer nodig gehad. De warmtepomp heeft ons de winter lang warm gehouden (20.5gr) voor ongeveer 2700kWh stroom en kon het qua capaciteit makkelijk aan. Terwijl we voorheen zo'n 1300 kuub gas verstookten. Nu hebben we geen strenge vorst gehad.. Maar zover ben ik er erg blij mee! Weet niet of je een beetje handig bent maar dan zou je het voor relatief weinig zelf kunnen realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
Jorgeb schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:59:
[...]
...
Tot ik hier op tweakers geïnspireerd raakte door een topic van iemand die een monoblock besteld had en hem zelf op zijn huidige CV leidingen systeem aangesloten had, waardoor de kosten lager bleven dan de prijs van een een nieuwe gas CV ketel en de TVT geen issue meer is.
...
Welk topic is dat?

Vandaag de eerste installateur / verkoper over de vloer gehad voor wat uitleg en verschillende offertes. Voor mezelf er wel over uit dat als we overgaan op een WP, het dan ook gelijk een full-electric gaat worden en geen half werk met een hybride versie. Nadeel is dan wel het kostenplaatje (in dit geval €13,5k na aftrek subsidie met een Itho Daalderop Amber 95 systeem, dus @MotorBeast je zat aardig in de goede richting.
Op basis van het verhaal en het bedrijf verwacht ik dat dit ook wel goedkoper kan, zeker als er iets meer zelf gedaan wordt of via andere installateur en dergelijke. Maar wel prettig om dit als eerste referentiekader te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Merijn.
Toch wel een behoorlijk verschil tussen € 13.500 en de € 74 die ik berekende. Ik schrikt wel van bijna € 13.426 euro in arbeid, boilervat en klein materiaal. Aan de andere kant hebben ze werk zat lijkt me. Heb je een gespecificeerde offerte dat je kan zien waar de kosten heen gaan?

[ Voor 20% gewijzigd door Dre op 04-05-2024 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Merijn. schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 21:30:
[...]

Welk topic is dat?

Vandaag de eerste installateur / verkoper over de vloer gehad voor wat uitleg en verschillende offertes. Voor mezelf er wel over uit dat als we overgaan op een WP, het dan ook gelijk een full-electric gaat worden en geen half werk met een hybride versie. Nadeel is dan wel het kostenplaatje (in dit geval €13,5k na aftrek subsidie met een Itho Daalderop Amber 95 systeem, dus @MotorBeast je zat aardig in de goede richting.
Op basis van het verhaal en het bedrijf verwacht ik dat dit ook wel goedkoper kan, zeker als er iets meer zelf gedaan wordt of via andere installateur en dergelijke. Maar wel prettig om dit als eerste referentiekader te hebben.
13,5k netto vind ik nog aan de hoge kant, mijn wp kostte netto 10k incl 300l boiler vat. En dat was toen de vraag enorm hoog was (2022).
Ik zou nog even verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 22:13
Ik gebruik 300m³ gas per jaar daar ga je niet voor investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Dre schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 09:59:
@Merijn.
Toch wel een behoorlijk verschil tussen € 13.500 en de € 74 die ik berekende. Ik schrikt wel van bijna € 13.426 euro in arbeid, boilervat en klein materiaal. Aan de andere kant hebben ze werk zat lijkt me. Heb je een gespecificeerde offerte dat je kan zien waar de kosten heen gaan?
Bijna altijd dezelfde kosten/winst post.....arbeid.

Werk zat? :N https://www.ad.nl/binnenl...n-het-niet-meer~ab6ed652/

Ik ga bewust wachten op een prijsdaling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merijn.
MotorBeast schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 13:06:
[...]
Deze installateur deed dat af als 'trollen/ lobbyisten van de energiemaatschappijen' die dit soort berichten de media in helpen. Volgens hem werk genoeg en moest ik ook zeker niet rekenen op een situatie als bij de zonnepanelen... Tja, wat zal ik er van zeggen.. :X

@Dre Nee, niet gespecificeerd in kosten per post. Alleen een opsomming van wat er in die prijs zit.
  • Itho Daalderop Amber 95 monoblock
  • Itho Daalderop muurdoorvoer zonder betonboring
  • Itho Daalderop I-WPV 200L 3G
  • Itho Daalderop Amber arbeid
  • Itho Daalderop Amber vloersteun
  • Bellyse Buffervat 80L RVS
  • Korting
De snelheid waarmee ik na het gesprek deze (en nog 2 offertes voor andere modellen) ontving, doet mij vermoeden dat het een standaard uitdraai/ calculatie/ prijs is en maar weinig 'maatwerk' v.w.b. de offerte en onze situatie.

@Sport_Life is ook zeker de bedoeling. 'Onze offertes zijn 3 weken geldig.' kreeg ik nog te horen, maar ik had allang aangegeven dat het wat mij betreft eerst oriënterend is, dus dat soort opmerkingen trek ik me niet zoveel van aan. :) Zoals al gezegd is het voor mij slechts een eerste referentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@Merijn. Ik vind het sowieso voor een merk als Itho al veel te duur. En buffervat? Met een VV? Of is het een boilervat? Dan is 80 liter wel erg weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
@MotorBeast Nee, echt specifiek buffervat, de beste man gaf aan dat ze die altijd standaard monteren. En dat ze daarin ook weer redelijk uniek waren, want meestal kwam dat dan achteraf er weer bij als meerkosten/ extra werk. Bla bla.. Ik ben alweer vergeten wat de bijbehorende uitleg voor dat ding was... :$ De "I-WPV" is het boilervat (200 liter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
Merijn. schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 14:56:
@MotorBeast Nee, echt specifiek buffervat, de beste man gaf aan dat ze die altijd standaard monteren. En dat ze daarin ook weer redelijk uniek waren, want meestal kwam dat dan achteraf er weer bij als meerkosten/ extra werk. Bla bla.. Ik ben alweer vergeten wat de bijbehorende uitleg voor dat ding was... :$ De "I-WPV" is het boilervat (200 liter)
Grappige vent, de buffervat word veel te vaak geïnstalleerd zonder dat daar een noodzaak voor is, daar is ie zeker niet uniek in. Je hebt zo te lezen idd een generieke offerte ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Uniek? _O- Probleem is juist dat ze die dingen er standaard ingooien. Als je dan meeleest in L/W topic en alle merktopics is het eerste advies bij een niet fijn draaiende installatie met VV dat ding eruit te gooien en niet te vergeten een pomploze verdeler te nemen. Ik heb zelfs met mijn radiatoren geen buffervat nodig. Voldoende waterinhoud hier. Mijn advies.....ga je eerst inlezen. Probleem is alleen dan dat je meer gaat weten dan veel installateurs. Heb er hier reeds 7 weggestuurd met de meest grote onzin verhalen. Heb ondertussen besloten nog maar even te wachten met L/W totdat de markt volwassen is en er meer concurrentie is. Stook nog maar even door met de L/L hier.

Zijn uitleg zal wel zijn geweest dat je dat buffervat nodig hebt voor defrosts en dat het dan minder pendelt bij stoken. Klopt bij te weinig waterinhoud. Met VV heb je die waarschijnlijk ruim voldoende.

[ Voor 15% gewijzigd door MotorBeast op 04-05-2024 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:52
MotorBeast schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 13:06:
[...]

Zo zit ik er ook in: afwachten tot de prijs en het product normaler is geworden. Warmtepompen zijn er al jaren, maar de installatiebranche lijkt nog grotendeels op gasketels te zijn georiënteerd.

Dit is het persbericht van Vereniging Warmtepompen dat het AD en anderen hebben overgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
MotorBeast schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 15:51:
[...]
Zijn uitleg zal wel zijn geweest dat je dat buffervat nodig hebt voor defrosts en dat het dan minder pendelt bij stoken.
Dat was het inderdaad.
Er ligt hier +/- 80 m2 aan vloerverwarming. En dan nog een stuk of 6 radiatoren. Pomploze verdeler bij de VVW bedoel je dan? Daar hebben we nu een 'standaard' pomp die continu draait opzitten van Wilo. Enige opmerking die hij daarover maakte was 'oh, dat is dan allemaal prima'.

En wat dat inlezen betreft: volop mee bezig, antwoorden hier helpen mij ook weer met de juiste richting qua info.. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Merijn. schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 20:33:
[...]

Dat was het inderdaad.
Er ligt hier +/- 80 m2 aan vloerverwarming. En dan nog een stuk of 6 radiatoren. Pomploze verdeler bij de VVW bedoel je dan? Daar hebben we nu een 'standaard' pomp die continu draait opzitten van Wilo. Enige opmerking die hij daarover maakte was 'oh, dat is dan allemaal prima'.

En wat dat inlezen betreft: volop mee bezig, antwoorden hier helpen mij ook weer met de juiste richting qua info.. (y)
Zoek maar een andere installateur. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
MotorBeast schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 15:51:
[...]

Uniek? _O- Probleem is juist dat ze die dingen er standaard ingooien. Als je dan meeleest in L/W topic en alle merktopics is het eerste advies bij een niet fijn draaiende installatie met VV dat ding eruit te gooien en niet te vergeten een pomploze verdeler te nemen. Ik heb zelfs met mijn radiatoren geen buffervat nodig. Voldoende waterinhoud hier. Mijn advies.....ga je eerst inlezen. Probleem is alleen dan dat je meer gaat weten dan veel installateurs. Heb er hier reeds 7 weggestuurd met de meest grote onzin verhalen. Heb ondertussen besloten nog maar even te wachten met L/W totdat de markt volwassen is en er meer concurrentie is. Stook nog maar even door met de L/L hier.

Zijn uitleg zal wel zijn geweest dat je dat buffervat nodig hebt voor defrosts en dat het dan minder pendelt bij stoken. Klopt bij te weinig waterinhoud. Met VV heb je die waarschijnlijk ruim voldoende.
die discussie is een leuke maar de installateurs hebben ook te maken met voorschriften vanuit de fabrikanten en gezeik met garantie/ondersteuning. En laten de meeste wp-fabrikanten nou gewoon snoeiharf voorschrijven dat er een buffervat moet komen in de installatie. Dus ja, dan kun je als installateur wel weten wat je doet maar krijg je langs die route gezeik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hier ook geen buffervat, die was in eerste instantie wel geoffreerd maar op basis van tweakers tips heb ik die uit de offerte gehaald. Scheelde ook weer wat geld.

Dat leveranciers dat voorschrijven zou te maken kunnen hebben dat als alle verdelers volledig zijn dichtgedraaid de warmtepomp stuk gaat.. Kan me geen andere reden bedenken.

Verder gedurende de hele verbouwing heb ik alles zelf moeten aanwijzen, aannemers, vvw installateurs, warmtepomp installateurs etc gingen op basis van HTV installeren.. leverde weleens heftige discussies op als ik per se een 32/3 Uponor wil of pomploze verdelers.. (die had ie niet bij zich, kon ie weer terug 8)7)

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 04-05-2024 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Fr33z schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 21:05:
[...]

die discussie is een leuke maar de installateurs hebben ook te maken met voorschriften vanuit de fabrikanten en gezeik met garantie/ondersteuning. En laten de meeste wp-fabrikanten nou gewoon snoeiharf voorschrijven dat er een buffervat moet komen in de installatie. Dus ja, dan kun je als installateur wel weten wat je doet maar krijg je langs die route gezeik.
Behalve toevallig......Itho. Zie topic. Die zeggen gewoon afhankelijk van waterinhoud systeem. Zoals het hoort.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 05-05-2024 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merijn.
Paar updates van deze kant:

1)
"energie coach" op bezoek gehad. (een club vrijwilligers hier in de gemeente die naast advies rond verduurzaming en energieverbruik ook verschillende acties hebben lopen)
Hij had een berekening bij zich wat als leidraad kan worden gebruikt om te bekijken of je huis geschikt is voor een warmtepomp. Score kwam uit op een 5,4 terwijl de norm voor WP 5 zou zijn. Kanttekening is dat de gegevens die hij heeft gebruikt niet klopten. Volgens het kadaster (waar hij z'n gegevens vandaan had) is ons huis 250m2 i.p.v. 180m2, en als je dat afzet tegen het gasverbruik, dan maakt dat nogal verschil. Daar krijg ik nog een herziene berekening van, maar dat zal dan iets minder gunstig uitpakken.
Wat hij nog als alternatief meegaf, was de overweging om nog een paar jaar een nieuwe CV te leasen (als de huidige onverwachts stopt en dat ergens mogelijk is), dat geeft meer tijd om tot een keuze te komen en haalt de 'druk van de ketel' :+ voor wat betreft een stukje betrouwbaarheid in de warmtevoorziening. Geen voorkeursscenario wat mij betreft, maar wel iets om te onthouden/uit te zoeken.

2) telefonisch gesprek gehad met een tweede aanbieder van WPs. Op basis van de door mij gegeven info en situatieschets dacht hij dat we wel voldoende zouden hebben aan een WP van 6-7 kW, terwijl de eerste aanbieder nog een offerte heeft uitgebracht voor een 9,5 kW WP. (zonder dat ik daar een onderliggende berekening van heb gezien) Vind ik nogal een verschil... Van aanbieder twee moet ik de offerte nog ontvangen, maar hij gaf aan dat het rond de €9k zou zitten met een WP van LG. Ik heb hem ook gevraagd de berekeningen mee te sturen, dus ben benieuwd waar hij mee komt. Waar aanbieder 1 ver weg bleef van technische termen en getallen, strooide aanbieder 2 daar mee rond aan de telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik plug even Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic, ik denk dat je daar wel wat aan hebt.

Voor €9k all electric is in jouw geval waarschijnlijk een goed idee.
Wellicht een duurzaamheidslening overwegen, let ook op de geluidseisen (WPAC). LG is niet bijzonder stil en check ook dat de aangeboden unit nog 7 kW overhoudt bij vorst. De Amber 95 is in ieder geval een 6 kW warmtepomp (is nog net OK).
markietjuh in "Itho Daalderop Amber"

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-05 12:03
Vaak is de minimale waarde belangrijker dan de maximale i.v.m. pendelen van het systeem.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merijn.
Merijn. schreef op donderdag 25 april 2024 @ 15:16:
[...]

De opmerking "
(Dat "de subsidie wel eens kan verdwijnen" gaat bij mij op dezelfde stapel als de afschaffing van het salderen. Ja, is een mogelijkheid, maar met de besluitvaardigheid van onze overheid loopt dat niet zo'n vaart denk ik..)"
Blijkbaar moet ik toch op mijn eigen eerdere uitspraken terugkomen... :X Ik ga nog wel de definitieve stukken (regeerakkoord e.d.) afwachten, maar geloof dat dit plan voorlopig op pauze kan. Geen verplichte (hybride) WP per 2026 en salderingsregeling per 2027 stop, dat heeft nogal wat effect op de hele aanleiding/ afweging van mijn oorspronkelijke vraag.

Mijn eerste gevoel is in ieder geval dat de kostenbesparing door van het gas af te gaan een stuk kleiner wordt, omdat de in de zomer opgewekte zonne-energie straks niet meer kan worden weggestreept tegen het verbruik van de WP in de winter.
Keerzijde is dat hiermee een scenario als bij de zonnepanelen toch wel wat realistischer wordt: vrije val van de (installatie) prijzen van een WP, omdat de markt compleet instort...

Conclusie: ik wacht het even af en kijk welke kant het op beweegt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TMSzNwVeG87mQ9NeNUNJBlphuFg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/owuvpODh6GUFPIYTT1RLzB7U.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:35

de Peer

under peer review

Merijn. schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:56:
[...]

Blijkbaar moet ik toch op mijn eigen eerdere uitspraken terugkomen... :X Ik ga nog wel de definitieve stukken (regeerakkoord e.d.) afwachten, maar geloof dat dit plan voorlopig op pauze kan. Geen verplichte (hybride) WP per 2026 en salderingsregeling per 2027 stop, dat heeft nogal wat effect op de hele aanleiding/ afweging van mijn oorspronkelijke vraag.

Mijn eerste gevoel is in ieder geval dat de kostenbesparing door van het gas af te gaan een stuk kleiner wordt, omdat de in de zomer opgewekte zonne-energie straks niet meer kan worden weggestreept tegen het verbruik van de WP in de winter.
Keerzijde is dat hiermee een scenario als bij de zonnepanelen toch wel wat realistischer wordt: vrije val van de (installatie) prijzen van een WP, omdat de markt compleet instort...

Conclusie: ik wacht het even af en kijk welke kant het op beweegt.
[Afbeelding]
Op de politiek wachten is meestal niet verstandig, dan was er de afgelopen 8 jaar nooit een goed moment geweest om zonnepanelen te kopen en een warmtepomp te installeren, het afschaffen van salderen wordt al 8 jaar telkens aangekondigd en weer uitgesteld.

Juist daarom is het belangrijk om je eigen koers te varen. Zelf beslissingen nemen op basis van een visie.

Ik heb mijn warmtepompboiler nog gratis gekregen, en 2000 euro subsidie op de elektrische auto. Al 6 jaar gasloos en 7 jaar lang een zeer negatieve energierekening. In 2021 kreeg ik 2000 euro van de energieleverancier. In 2022 was dat 6000 euro en in 2023 de kers op de taart : 16000 euro ontvangen.

Maar als ik op de politiek had moeten wachten zat ik nu nog met een gasketel en een benzineauto en moest ik jaarlijks flinke rekeningen betalen.

Het grappige is ook dat veel consumenten precies de verkeerde keuze maken. Wel panelen leggen op de momenten dat de prijzen enorm hoog zijn en nu de panelen nog nooit zo goedkoop geweest zijn en je nog een mooi 3 jaar zonder teruglever boete contract kunt afsluiten zegt men : hmm nee ik stel het wel weer een jaartje uit. Om er later natuurlijk spijt van te krijgen.

En ondertussen worden de subsidies verder afgebouwd, en zal benzine (en gas) straks steeds duurder worden. Kun je straks met zijn allen weer in de rij gaan staan bij de peperdure installateur die in zijn vuistje lacht.

En nu benoem ik alleen nog maar het financiële aspect. Ga voor duurzaam en durf te investeren in verstandige oplossingen, op de toekomst.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 17-05-2024 14:21 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Mijn ervaring is dat uitstellen van verduurzaming inderdaad geld kost. Maar wel lekker makkelijk voor de makkelijke mens die niet wil/kan/mag veranderen.

* Dre gooit weer een blokje turf in de warmtepompboiler kachel :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Overigens zit naar mijn mening voor de verduurzaming van Nederland het grootste obstakel bij de mensen tussen de oren. Gezien de gunstige uitgangssituatie voor TS naar een WP zie ik dit topic als een voorbeeld daarvan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
Salderen weg: je wekt op tegen terugleverfooi can 5 cent. Verbruik in de zomer nagenoeg 0.
In het voorjaar en najaar heb je dan wel opwek, maar niet voldoende om je verbruik af te dekken. Ja het gaat duurder worden, maar zonnepanelen drukken nog steeds je verbruik en leveren nog steeds geld op.

Maar dan nog, stel je hebt geen zonnepanelen. Even heel conservatief gerekend vervang je 1 kuub gas van 1,20 euro door 3KWh stroom van 0,25 euro. Dat is 45 cent besparing per kuub. Dan komt het vastrecht en de netbeheerkosten er nog bij. Dat is nog even 350 euro extra wat je dan niet aftikt, en die kosten gaan de komende jaren alleen maar stijgen. Op mijn verbruik van 900 kuub per jaar zou dat gaan om 755 euro per jaar.

Ook met de terugleverkosten die energieleveranciers rekenen kunnen zonnepanelen nog steeds uit: je betaalt 10ct/KWh voor het terugleveren, je streept het weg tegen KWh's die 25-30 cent kosten. Heb je nog steeds 15-20 cent gewonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

_JGC_ schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 15:15:
Salderen weg: je wekt op tegen terugleverfooi can 5 cent.
Nou. Je levert terug tegen enkele centen per kWh. 5 cent is wel erg hoog.

En door voor jezelf op te wekken bespaar je 22-30 cent aan inkooptarief.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
de Peer schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 15:23:
[...]

Nou. Je levert terug tegen enkele centen per kWh. 5 cent is wel erg hoog.

En door voor jezelf op te wekken bespaar je 22-30 cent aan inkooptarief.
Meeste leveranciers zitten op 4,5-5ct/KWh op dit moment.

Als ik kijk hoe mijn 2610Wp het op dit moment doet is het 75% terugleveren en 25% zelf gebruiken in de zomermaanden. Kan wel veel stroom gaan gebruiken, maar dan is het of te veel of te weinig en meestal niet tegelijk met de opwek waardoor ik in het verbruiksoverzicht per kwartier alsnog twee staven boven en onder de streep heb staan... Wasmachine heeft nou eenmaal niet het hele programma het element ingeschakeld... wat dat betreft zie ik in de toekomst wel nut in opslag om dat af te vlakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

_JGC_ schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 15:29:
[...]

Meeste leveranciers zitten op 4,5-5ct/KWh op dit moment.
Precies, dus tegen de tijd dat salderen wordt afgeschaft gaat dat veel lager zijn en mag je blij zijn als het überhaupt nog positief is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-05 16:35
de Peer schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 16:17:
[...]

Precies, dus tegen de tijd dat salderen wordt afgeschaft gaat dat veel lager zijn en mag je blij zijn als het überhaupt nog positief is.
Of omhoog. Weinig over te zeggen.
Dynamisch wordt dan daardoor (door een lage TLV) wel aantrekkelijker. (En daar willen ze ons toch het liefst naartoe bewegen.)
Maar misschien blijven er toch leveranciers over die zelf ook wat zekerheid willen en contracten met een aardige TLV aanbieden om toch zonnepaneelhouders binnen te halen.
Maar wie weet, tegen die tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Dre schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 14:24:
Mijn ervaring is dat uitstellen van verduurzaming inderdaad geld kost. Maar wel lekker makkelijk voor de makkelijke mens die niet wil/kan/mag veranderen.

* Dre gooit weer een blokje turf in de warmtepompboiler kachel :P
Ik ben het wel eens met TS @Merijn. . De installateurs markt is ook al jaren voor de gemiddelde consument niet lollig. Er is simpelweg te weinig concurrentie (afgezien van die :X hybride markt met ketelboeren) voor FE. Ze trekken je gewoon het vel over je oren met minimaal 14 mille tot en met, echt waar, 24 mille (zelfde opzet) ex subsidie. Ik ben te duur ?, zoek ik wel een andere gek die het wel betaald. Een L/L is wel voor een leuke prijs te krijgen (heb je het weer, veel meer concurrentie in) maar dan ben je nog hybride (zoals ik. FE zou me met de huidige gasprijzen zo'n €400 a €500,- extra per jaar besparen).

Ik verwacht dat de markt behoorlijk gaat teruglopen voor FE WP en wellicht dat het dan eens leuk wordt om in te gaan kopen. Ben toevallig bezig met de aankoop van een keuken. Jarenlang ook daar vraag zat. Mee gewacht en goh nu kunnen we ineens voor dezelfde keuken wel duizenden euro's naar beneden (en nee, het ligt niet aan mijn onderhandelingstechniek). Lang leven de rentestijgingen die zorgt dat de vraag afneemt.

Het is simpelweg de wet van vraag en aanbod. Les 1 Algemene Economie.

En ja ik weet, als je het zelf doet is het veeeeeeeeeeeeeel goedkoper maar niet iedereen heeft die vaardigheden en/of heeft daar lol in. Met zonnepanelen hebben we overigens hetzelfde gezien. 11 jaar geleden stervensduur om te kopen laten plaatsen. Dat heeft een vriend toen voor me gedaan. Nu krijg je ze ze voor €0,70 a €0,75 Wp op je dak.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 18-05-2024 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
Dre schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 14:30:
Overigens zit naar mijn mening voor de verduurzaming van Nederland het grootste obstakel bij de mensen tussen de oren. Gezien de gunstige uitgangssituatie voor TS naar een WP zie ik dit topic als een voorbeeld daarvan.
Verklaar u nader..?
de Peer schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 14:16:
[...]
Op de politiek wachten is meestal niet verstandig,
Juist daarom is het belangrijk om je eigen koers te varen. Zelf beslissingen nemen op basis van een visie.

Ik heb mijn warmtepompboiler nog gratis gekregen, en 2000 euro subsidie op de elektrische auto. Al 6 jaar gasloos en 7 jaar lang een zeer negatieve energierekening. In 2021 kreeg ik 2000 euro van de energieleverancier. In 2022 was dat 6000 euro en in 2023 de kers op de taart : 16000 euro ontvangen.
Klinkt niet als een gemiddeld huishouden met een dak waar je met hangen en wurgen 20 panelen op kwijt kunt.
En daarbij is in mijn geval uitstel geen afstel. Dat de stap gezet moet worden is mij duidelijk. Maar om midden in een politieke aardverschuiving een dergelijke keuze te maken vind ik wat onhandig. Laat de markt eerst maar even reageren op dit nieuws. (En sowieso vraag ik me af hoe realistisch de gestelde plannen zijn en wat er in definitieve versie overblijft.)
_JGC_ schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 15:15:
...
Maar dan nog, stel je hebt geen zonnepanelen. Even heel conservatief gerekend vervang je 1 kuub gas van 1,20 euro door 3KWh stroom van 0,25 euro. Dat is 45 cent besparing per kuub. Dan komt het vastrecht en de netbeheerkosten er nog bij. Dat is nog even 350 euro extra wat je dan niet aftikt, en die kosten gaan de komende jaren alleen maar stijgen. Op mijn verbruik van 900 kuub per jaar zou dat gaan om 755 euro per jaar.
...
Dit soort berekeningen zouden er wat mij betreft veel meer moeten zijn. En zouden aanbieders van WP ook gewoon prominent in de documentatie en reclame moeten verwerken.
Ik als leek vind sommige van die technische termen wel leuk, maar onder aan de streep zie ik meestal niet in 1 oogopslag wat het financiële verschil is. En dat is wel waar het uiteindelijk (bij mij en veel anderen schat ik) om draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Merijn. schreef op zondag 19 mei 2024 @ 14:02:
[...]

. Maar om midden in een politieke aardverschuiving een dergelijke keuze te maken vind ik wat onhandig. Laat de markt eerst maar even reageren op dit nieuws. (En sowieso vraag ik me af hoe realistisch de gestelde plannen zijn en wat er in definitieve versie overblijft.)
Tsja dan kun je oneindig lang gaan zitten wachten, daar gaan vele jaren over heen.

Zoals al eerder gezegd sinds 2016 (ofzo) is telkens gezegd dat de saldering binnen 2 jaar zou ophouden te bestaan (of afbouw). We zijn nu 8 jaar verder.

En inderdaad mijn huis heeft relatief veel dakoppervlak. Maar is wel gewoon een 2 onder 1 kap woning. Ik heb de garage en overkapping ook benut.

Hoe langer je nu wacht, des te minder je kunt salderen dus lastiger qua terugverdientijd.
Je kunt nu nog een 3 jaar boetevrij contract afsluiten. Straks niet meer.

Nooit gaan zitten wachten op de politiek met dit soort zaken.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 19-05-2024 14:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Merijn. Ik denk dat @Dre doelt op veel voorkomende (irrationele) principes als Wikipedia: Verliesaversie en Voorkeur voor de status quo.
De toekomst is inherent onzeker, maar er zijn wel wat fundamentele trends te ontdekken.
Zo zal een gascentrale+warmtepomp-combinatie doorgaans twee keer meer warmte uit een kuub gas kunnen halen dan de best denkbare gasketel. Bij een zinvolle belastingverdeling volgt hier uit dat een warmtepomp altijd goedkoper in gebruik zal zijn.

Je kunt ook je voordeel doen met de huidige onzekerheid en anticyclisch investeren.
Valkuil blijft dan wel wat @MotorBeast schetst; de techniek is dan wel aardig volwassen, de ervaren installateurs zijn heel wat zeldzamer en moeilijk te herkennen. Een offerte met flinke risico-opslag en overengineered hardware is eerder regel dan uitzondering.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast

[...]

Dit soort berekeningen zouden er wat mij betreft veel meer moeten zijn. En zouden aanbieders van WP ook gewoon prominent in de documentatie en reclame moeten verwerken.
Ik als leek vind sommige van die technische termen wel leuk, maar onder aan de streep zie ik meestal niet in 1 oogopslag wat het financiële verschil is. En dat is wel waar het uiteindelijk (bij mij en veel anderen schat ik) om draait.
Simpel tooltje https://www.berekenhet.nl...erdientijd-berekenen.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

[...]

Verklaar u nader..?

[...]
De uitgangspunten van je woning zijn veel beter dan van mijn woning:
  • Vloerverwarming
  • Tapwatertoestel op begane grond
  • Veel gasverbruik (hoe meer gasverbruik hoe gunstiger een WP)
Ik merk bij best veel mensen koudwatervrees c.q. dat men liever blijft bij de status quo. Op verjaardagen (in de energiecrisis) altijd leuk om te vertellen dat mijn energierekening -200 euro per maand is en bij andere +400 euro per maand >:)

Het volledig uit handen geven van ontwerp & installatie resulteert naar mijn mening in een systeem wat ik zelf niet zou kiezen. Als consument kan je dus (helaas) zelf het beste verdiepen en vragen op een forum zoals Tweakers. Niet iedereen heeft daar zin/tijd/deskundigheid in.

Waar een wil is is een weg.

-------

In het kader van omdenken:
Stel je woning had een warmtepomp + boiler en geen gasaansluiting meer. Zou je willen overstappen naar je huidige gasinstallatie als je xxxxx euro zou ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:39
Merijn. schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:40:
[...]
Systeem beter waterzijdig inregelen, en de te kleine radiator vervangen op zolder.

Tijdens installatie van CV wordt doorgaans deze berekeningen aangehouden, om die reden wordt het daar niet warm.

Zolder 18 graden
Woonkamer 22 graden

Ruimte met thermostaat heeft daar weinig mee te maken.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Pagina: 1