Goedkope auto "om te proberen"

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:56

Blokker_1999

Full steam ahead

eLScha schreef op maandag 22 april 2024 @ 03:22:
Het antwoord op je experiment is zeer waarschijnlijk: ja.

Natuurlijk pak je hem makkelijker als hij voor de deur staat dan wanneer je er eentje moet gaan huren.

Nu je het antwoord hebt op de vraag; wat is je volgende stap?
Dat is ook mijn ervaring, ik was 30+ voordat er een eigen wagen voor de deur stond, maar het aantal kilometers dat ik met de wagen reed schoot wel onmiddellijk enorm omhoog.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Een eigen auto geeft vrijheid. Je hoeft geen rekening meer te houden met lastige OV tijden en gaat en staat waar je wil.

Zoek een leuk C1/Aygo model uit, die dingen kosten je bijna niets aan onderhoud en benzine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Hier ook team fiets/OV/Greenwheels/huren/lenen. En de motor bij mooi weer. Heeft echt duizenden euro's gescheeld, waarschijnlijk tienduizenden. Tot er een kleine kwam, wat op zichzelf al al die besparing in euro's en CO2 teniet doet.

Maar nu die auto voor de deur staat, pak ik die toch net iets makkelijker dan de trein, hoewel het naar werk exact even lang duurt.

[ Voor 28% gewijzigd door CodeCaster op 22-04-2024 08:01 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
jongetje schreef op maandag 22 april 2024 @ 07:18:
En weinig mensen pakken de auto om gewoon rond te gaan rijden. En als laatste, als je nu 2 keer per maand de auto gebruikt (en zeker voor kortere ritten) is ook niet goed voor een eigen auto.
Waarom zou eens per 2 weken de auto pakken slecht voor de auto zijn? Eerste keer dat ik dit hoor. (Korte ritten staat natuurlijk nergens in TS, en zeker als hij zegt dat hij het als drempel ziet om de auto te pakken, is het juist onwaarschijnlijk dat dat korte ritten zijn).

Persoonlijk zit ik in team vrijheid: Heb ik een auto nodig? Nah. En ding staat voornamelijk stil. Maar hij is er wel als ik hem nodig heb. Moet ik zeggen dat voor mij een greenwheels oid een paar maanden mogelijk is geweest, en ondertussen zijn ze weer weg. Als die wel in de buurt hadden gestaan zou het mogelijk interessanter zijn.
Overigens wel met relevante punt dat ik mijn auto prima kan veroorloven, het blijft zeker bij weinig kilometers iets wat erg prijzig per kilometer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:32
Rij zelf een Mitsubishi Space Star 1.2 uit 2022 ( de kleine versie van na 2013 ).
1 van de 'grotere' uit het A-segment met 3,85m lengte.
Betaal €22 aan wegenbelasting p/m en amper €30 aan verzekering p/m.
Als je een beetje normaal rijd dan is 1 op 21 geen uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:14
WiLLoW_TieN schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:16:
[..] en amper €30 aan verzekering p/m.
[..]
Maar volgens mij zit hier wel een leeftijdsverschil tussen TS en jou. Dus niet helemaal eerlijk vergelijk lijkt me. Jij hebt al iets meer schadevrije jaren op je naam staan gok ik zo.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:32
DonJunior schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:23:
[...]

Maar volgens mij zit hier wel een leeftijdsverschil tussen TS en jou. Dus niet helemaal eerlijk vergelijk lijkt me. Jij hebt al iets meer schadevrije jaren op je naam staan gok ik zo.
Ja ik heb mijn rijbewijs al ruim 30 jaar :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
WiLLoW_TieN schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:24:
[...]

Ja ik heb mijn rijbewijs al ruim 30 jaar :X
Wel zo fair om dat er dan bij te vermelden niet ;)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogel666
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-08 13:58
Tja, je moet doen wat je wil doen. Wees jezelf bewust van de kosten.

Voor auto's geldt dat de eerste en de laatste eigenaar de hoogste afschrijving hebben.
Ik zou dus een auto kopen waar je (waarschijnlijk) de een-na-laatste eigenaar van bent.

En uiteraard: wat je bespaart op aanschaf van een barrel, ben je voor de helft weer kwijt aan achterstallig onderhoud. Dan heb je natuurlijk nog steeds bespaard, maar minder dan je aanvankelijk misschien ingeschat had. Banden en remmen zijn immers geen punten waarop je wil besparen.

Kies een auto waarvan (2e-hands) onderdelen goed verkrijgbaar zijn, dat scheelt enorm in de kosten.
Een oude auto blijft een gok. Vaak heb je geluk, som heb je pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:42
Sissors schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:12:
[...]

Waarom zou eens per 2 weken de auto pakken slecht voor de auto zijn?
Mijn schoonmoder heeft een wat ouder autootje en moet af en toe een langere rit moet maken (dus gewoon doelloos benzine verbranden) omdat anders de accu na 2 a 3 weken stilstaan echt wel achteruit gaat. En ook weleens leeg is geraakt omdat ze te weinig reed. Het is gewoon slecht voor een auto om er weinig mee te rijden.
het blijft zeker bij weinig kilometers iets wat erg prijzig per kilometer is.
Aangezien het kosten aspect een argument is van de TS blijft daarom mijn advies staan om de kosten goed met elkaar te vergelijken.

Ik heb zelf ook een auto en gebruik deze niet veel, maar wel voor voornamelijk langere ritten (>100km enkele reis). Maar als ik die niet zou hoeven rijden zou echt wel een deelauto overwegen. Geen gedoe meer met beurten, onderhoud etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik zou serieus kijken naar Flex Lease. Lijkt misschien in eerste instantie iets duurder, maar je rijdt wel een nieuwe auto een geen (/minder) sores met enorme tegenvallers zoals onderhoud, pech, etc.

Zoals:
https://www.leaseplan.com/nl-nl/free-auto-abonnement/
etc.

[ Voor 6% gewijzigd door Cheesy op 22-04-2024 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
jongetje schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:28:
[...]

Mijn schoonmoder heeft een wat ouder autootje en moet af en toe een langere rit moet maken (dus gewoon doelloos benzine verbranden) omdat anders de accu na 2 a 3 weken stilstaan echt wel achteruit gaat. En ook weleens leeg is geraakt omdat ze te weinig reed. Het is gewoon slecht voor een auto om er weinig mee te rijden.
Accu is inderdaad wat om rekening mee te houden. 2-3 weken moet nul problemen zijn, maar een keer wordt het te lang ja.
Ik heb zelf ook een auto en gebruik deze niet veel, maar wel voor voornamelijk langere ritten (>100km enkele reis). Maar als ik die niet zou hoeven rijden zou echt wel een deelauto overwegen. Geen gedoe meer met beurten, onderhoud etc.
Ah dus het kan wel ;) . En inderdaad denk dat deelauto echt wel interessant kan zijn als je weinig rijdt en die er toch in de buurt staat. Al snap ik ook dat je je dan wat meer beperkt zal voelen, ook al is het goedkoper onder de streep.

[ Voor 9% gewijzigd door Sissors op 22-04-2024 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cheesy schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:28:
Ik zou serieus kijken naar Flex Lease. Lijkt misschien in eerste instantie iets duurder, maar je rijdt wel een nieuwe auto een geen (/minder) sores met enorme tegenvallers zoals onderhoud, pech, etc.

Zoals:
https://www.leaseplan.com/nl-nl/free-auto-abonnement/
etc.
Wij rijden ook al jaren private lease, alles(*) all-in en willen nooit meer terug naar een 2e/3e/4/e of 5e hands auto.

(*)Wel zelf tanken natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou 3/4 k investeren. Dan heb je een autootje van een jaar of zeven oud waar je nog een keer dat aantal jaren bij kunt rijden zonder veel problemen (ja af en toe zal er wat zijn maar in de steek laten zullen ze je niet doen, je dan ook een kleine suzuki kopen toyota betaal je vaak meer voor). Altijd zo gedaan, mijn laatste auto wel nieuw gekocht en die is nu ook een jaar of zeven oud en ongeveer in de staat van hoe ik mijn vorige auto's kocht ;)

Met een auto van 1000 euro moet je erg veel geluk hebben en ik denk dat het uiteindelijk duurder zal zijn. Een oom deed dat altijd, maar dat waren dan auto's waarmee hij maximaal nog een apk verder mee kwam en omdat je er zo weinig voor betaald hebt is die meteen economisch total loss bij het minste geringste.

[ Voor 25% gewijzigd door Marzman op 22-04-2024 13:00 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 14:17

BertV

Handgemaakt

m0ridin schreef op zondag 21 april 2024 @ 23:49:
Aygo komt er altijd weer uit (en C1/etc... de aygo clones). Misschien dar mn conclusies maar uit trekken ;)
Ik rij er al 16 jaar mee zonder problemen.

Maar kijk uit, "die dingen" beginnen op leeftijd te geraken dus ook hier kun je op leeglopen.
Je staat raar te kijken als je na aanschaf de vaste slijtage onderdelen remschijven, koppeling, uitlaat, maar ook wat APK-afkeur-roest moet repareren.

Onderstaan maakt het wat dramatisch door de opsomming, maar het is geen onzin:

https://autocup.nl/zwakke..._Roest_aan_de_onderdorpel

[ Voor 18% gewijzigd door BertV op 22-04-2024 09:36 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Laatst online: 10:39
@evilution Tja, ik doe alles nu dus op die manier en van OV word ik de laatste tijd absoluut niet vrolijk (en is ook duur). Heb btw ook een hond, ook daar zou een auto soms handig zijn.

@PdeBie Voor een bouwmarkt lijkt een auto me ook wel handig juist (maar ok, niet als je een schroevenset moet halen oid nee). Ik vind fietsen absoluut geen probleem, lekker juist, en neem nu vaak de hond mee op de fiets. Reikwijdte zou met een auto alsnog veel ruimer zijn uiteraard.

@jongetje en @Theo Een greenwheels is met mijn huidige gebruik voordeliger, een weekend/weekje weg is wel duur. Een auto kopen zou, met mijn huidige gebruik, dus duurder zijn maar dan zal ik hem waarschijnlijk ook meer gebruiken (doh). Dus eerder een dagje ergens heen om de hond uit te laten, hard te lopen, weekendje weg, even wat praktisch doen/halen.

Ik vind auto rijden zelf niet leuk, het is puur praktisch (idd ook de vrijheid die al genoemd wordt).

@DonJunior Oh, ik ben ook al wat ouder hoor ;) Heb nu ruim 7 jaar mijn rijbewijs en na in eerste instantie amper gereden te hebben even wat opfrislessen genomen en daarna wat meer onderhouden en dus wat vaker gereden.

Misschien is (private) lease idd ook een optie, kijk ik ook even naar.

Financieel is greenwheels/af en toe huren in ieder geval voordeliger, maar iets emer betalen en iets vrijer zijn heb ik niks op tegen. Wil alleen niet meteen vol aftikken om erachter te komen dat ik toch niet zoveel rij als ik denk te gaan doen (wat alsnog niet VEEL zou zijn, wel meer) dus vandaar even polsen wat handige opties zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor in en stad zou ik zelf echt geen auto willen hebben. Precies wat je aangeeft zo beetje alles zit als op fiets afstand en vaak ben je met de auto nog eens niet sneller.

Scooter, brommer of elektrische fiets heb je meer aan .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 13:44
Theo schreef op maandag 22 april 2024 @ 07:49:

Gezien een Greenwheel iets van 30 euro per dag kost (Plus benzine)
Bij Greenwheels betaal je een bedrag per tijdseenheid plus een bedrag per kilometer. Het bedrag per tijds eenheis is voor uur, uren, dag, dagen, weekend, week wat lager wordt als je vooraf meer dagen of een weekend boekt. Door een betaald abonnement te nemen dalen deze kosten nog verder.

En vergeet niet dat je bij Greenwheels gebruik maakt van een tankpas. Waardoor Greenwheels je benzine kosten betaalt. Dan wordt het sommetje bij weinig kilometers toch al weer anders.

En toyota’s staan inderdaad bekend om de goede onderdelen. Maar dat weet Toyota ook en die onderdelen moeten geïmporteerd worden vanuit Japan. Kortom: moet je iets vervangen, dan is het duur. Nog los van het arbeidsloon en de drukte bij garages met wachttijden voor je geholpen kan worden. Zeker voor de zomervakantie kan je meestal moeilijk terecht.

En de motortjes van het Aygo trio gaan op een gegeven moment olie gebruiken, en al snel veel olie. Dan is het einde oefening. Dus risicoloos kopen met hogere tellerstanden is er niet bij.

Occasions zijn op dit moment op de top van de prijs. Dus denk niet dat je voor 1000,- iets kan kopen wat langer dan een paar maanden tot een jaar mee kan (Komt de APK meestal niet door).
En de voorgaande berijders stoppen meestal als hij oud is geen geld in olie, banden en onderhoud. Chinese banden en een vuil interieur zijn tekenen van verwaarlozing.

Een auto met ruim 200.000 km op de teller heeft al serieus onderhoud nodig gehad. Zitten de bonnen van dit onderhoud er bij dan zijn deze auto’s meestal terecht ook duurder. Want 2 ton op de teller is tegenwoordig nog niet zoveel. Mits er onderhoud is uitgevoerd.

Heb je de auto niet, dan gebruik je hem zeker minder vaak. Dat spaart kosten.

En als je nu dingen niet doet, omdat je dan een Greenwheels moet huren, dan zegt dat misschien al genoeg over hoe graag je dat echt wilt doen. En dat je dat “offer” er niet voor over hebt.

Kijk ook naar alternatieven zoals trein en OV fiets. Doe mee met de Greenwheels prijsvragen, dan verdien je regelmatig gratis rijtegoed.

Kijk ook eens naar kennismakingsacties van concurrenten, zoals landelijk “mywheels” of lokale initiatieven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
m0ridin schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:02:
[..]

@DonJunior Oh, ik ben ook al wat ouder hoor ;) Heb nu ruim 7 jaar mijn rijbewijs en na in eerste instantie amper gereden te hebben even wat opfrislessen genomen en daarna wat meer onderhouden en dus wat vaker gereden.
[..]
Punt is dat jij in al die jaren nog geen schadevrije jaren hebt opgebouwd, dat is waar de verzekering naar kijkt. Jij hebt geen auto in bezit gehad en dus geen jaren opgebouwd volgens de verzekering. Hoe lang je het rijbewijs in bezit hebt is daarmee irrelevant helaas.

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
Ja, eigenlijk fair enough allemaal...

Mocht ik echt meer gaan rijden kan ik ook mijn greenwheels abonnement verhogen waardoor uur en km kosten zelf weer lager zijn. Heb nu een 'regelmatig' abbo.

En ik schatte eigen auto kosten in richitng de 200e / maand (heb wel ruim 7 jaar mijn rijbewijs maar geen eigen auto dus ook geen schadevrije jaren, dus qua verzekering zou ik wat hoger zitten). Dan is het ook fair als ik mijn 'greenwheels gebruik' meer op dat bedrag zou afstemmen.

Denk dat ik in eerste instantie eens niet zo moeilijk moet doen over geld uitgeven aan het huren van een greewheels! De drempel is vooral dat ik het zonde vind om een greenwheels te huren en die 3 of 4 uur te laten staan (wat dus geld kost). Maar tegelijk, een eigen auto kost ook gewoon geld al doe je er niks mee.

Reden van greenwheels, en niet de concurrenten, is dat greenwheels officieel ook honden toestaat. De rest niet (en al zijn er zat die alsnog gewoon hun hond erin proppen, ik in principe niet). En greenwheels zijn hier genoeg in de directe omgeving te vinden.

Drempel zal meer zijn dat ik autorijden weinig aan vind (en dus gevoel van stomme kosten bij stilstaan auto als ik ergens heen wil). Het niet leuk vinden verandert niet bij een eigen auto, eerst uberhaupt maar eens gewoon gaan als ik iets wil en simpelweg over de eventuele drempel heen stappen. (Eerlijk punt ook ja, als ik het echt wil kan ik het gewoon... dus als ik me door die drempel nu laat tegenhouden zegt dat ook genoeg).

@DonJunior Dat punt is inderdaad helemaal juist! Had ik ook in mijn originele reactie kunnen toevoegen idd.

[ Voor 20% gewijzigd door m0ridin op 22-04-2024 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
Als jij een kleine auto gaat nemen en die dus altijd een kleine motor hebben met +-200k op de teller en denken dat je geen onderhoud gaat krijgen of minimale onderhoud ben je naief.

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:13
Ik heb een auto (okay, eigenlijk een zakelijke leaseauto met bijtelling voor privégebruik) omdat ik in een dorp woon en het OV wegbezuinigd is. Zonder auto kom je bijna nergens, behalve op het treinstation met de fiets. Dus ik vind een auto dan niet een luxe maar een must.

Ik heb ook een tijdje in een grote stad gewoond, en ik zou persoonlijk niet voor autobezit kiezen in een grote stad. Het OV is vaak prima geregeld. Met de fiets kom je overal snel. Wil je meer comfort of snelheid kan je misschien kiezen voor een elektrische fiets of elektrische scooter.
Mocht je echt op regelmatige basis transportruimte nodig hebben of je moet regelmatig naar locaties met slecht OV, dan ontkom je niet aan een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ucsdcom schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:08:
[...]
Occasions zijn op dit moment op de top van de prijs. Dus denk niet dat je voor 1000,- iets kan kopen wat langer dan een paar maanden tot een jaar mee kan (Komt de APK meestal niet door).
En de voorgaande berijders stoppen meestal als hij oud is geen geld in olie, banden en onderhoud. Chinese banden en een vuil interieur zijn tekenen van verwaarlozing.
Dit is wel een reden waarom ik, als ik het mij kan veroorloven, nooit in de allergoedkoopste occasion zal gaan rijden. APK is echt het aller minimaalste qua veiligheid. Het is gewoon niet heel erg veilig. En ja het gaat vaak goed maar je zal maar een keertje in een bui rijden, een noodstop moeten maken. En er dan achter komen dat slicks meer tractie hebben dan je Chinese bandjes en de remschijven ook hun beste tijd hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:29
Sissors schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:38:
[...]

Accu is inderdaad wat om rekening mee te houden. 2-3 weken moet nul problemen zijn, maar een keer wordt het te lang ja.
Niet alleen accu maar ook remmen bijvoorbeeld.
Zeker met de wat oudere auto's, gaan de remmen vastzitten als ze niet regelmatig worden gebruikt.
Eens in de 2-3 weken is op zich goed, maar dan wel een paar keer een flinke noodstop maken en de handrem een keer of 50 op en neer en als de motor warm is, flink doortrappen en niet direct uitzetten daarna.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SANDER_DeEchte
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15-09 11:53
m0ridin schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:02:
Misschien is (private) lease idd ook een optie, kijk ik ook even naar.
Let er wel op dat private lease een grote impact heeft op een (nieuwe) hypotheek. Een private lease wordt namelijk geregistreerd in het BKR en de bank houdt (3/4/5 keer) de waarde van je lease-contract in op je hypotheek.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:48

Wuursj

want worst is al bezet

Ik rij een (inmiddels) oud barrel en ondanks dat ik niet echt veel rij, kost me dat ding ~300 euro per maand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/GBn0pujhze44UkO9B8R39MqJ.png
Dit zijn cijfers van de afgelopen 7 jaar van een Ford Focus met gemiddeld 10k per jaar. Wat neer komt op 38ct/km. Een ritje van 10km met een eigen auto kost je dus gewoon ook 4 euro, vaak duurder dan OV.
Kleinere auto is wellicht iets goedkoper
Nieuwere auto is de taartpunt onderhoud hopelijk kleiner maar afschrijving weer hoger
Onderhoud doe ik deels zelf maar blijft veel.
Daarnaast besteed ik nog steeds ~50 euro aan OV.

Als je die 350 euro per maand nu eens als mobilteitsbudget pakt en dat jezelf 'geeft' om aan deelauto en OV uit te geven?
Met 350 euro kun je aardig wat deelauto ritjes maken. Een vriend van me doet dat en zijn uitgebreide berekeningen met zijn gebruik, geeft dat een omslagpunt van rond de 10k kilometers per jaar. Precies waar ik zit.
Met zo'n budget in je achterhoofd, neem je wellicht sneller toch eens een deelauto en wordt je vrijheid vergroot zonder het gedoe, de lasten als je hem niet gebruikt en uiteindelijk kost het dus niet meer geld. Met de gedachte 'als ik een eigen auto had gehad, was ik die 300 euro ook kwijt geweest' pak je toch sneller een deelautootje, ook al lijkt het duur te zijn in het moment.

Mijn voornemen: Als de kinderen iets ouder zijn en de verbouwing klaar is, gaat het brik de deur uit en ga ik volledig over op OV / Bakfiets / deelauto.

Mijn moeder heeft een private lease auto en rijdt nog geen 5k per jaar. Ik heb al eens voor haar uitgerekend dat taxi pakken (toch ook vrijheid in luxe) goedkoper is in haar geval...

[ Voor 30% gewijzigd door Wuursj op 22-04-2024 10:13 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hier staat een auto op de oprit, maar ik pak veel liever de fiets/bus/trein omdat je dan veel meer ziet. Vorig jaar met mijn dochter van 5 met de trein naar een pretpark geweest, fantastisch! De reis duurde 2x zolang als met de auto en de kosten zijn ook hoger (er staat immers al een auto), maar op deze manier was het een mooi dagje uit.

Heb wel de luxe dat we in stedelijk gebied wonen en niet in een dorp in Drenthe of zo waardoor alles goed bereikbaar is met fiets of OV.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 22-04-2024 09:46 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:23
Ik begrijp wel dat een eigen auto voor de deur meer luxe gevoel geeft. Maar is niet de economische keuze.

Bij ons thuis met 3 kids hadden we één auto en het ov + Green wheels om de hoek. Als ik met de auto naar mijn werk was was de drempel voor mijn vrouw om een auto te huren om mijn zoon naar de training te brengen of een vriendin op te zoeken erg groot. Nu rijdt ze 3000 km per jaar met een paar jaar oude C1. Kost per km erg veel ( ik grap wel eens dat ze beter de taxi kan nemen voor al deze ritten), maar levert erg veel rust en comfort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
Jeroenzer schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:28:
Als jij een kleine auto gaat nemen en die dus altijd een kleine motor hebben met +-200k op de teller en denken dat je geen onderhoud gaat krijgen of minimale onderhoud ben je naief.
Waar zeg ik dat dan?

@SANDER_DeEchte |Goed punt! Zeker iets om rekening mee te houden...

@Wuursj Dank voor de uiteenzetting en het overzicht! En dat is ook een beetje mijn idee nu, 'niet moeilijk doen' over het huren van een deelauto... Als ik uit ga van ~200 in de maand die een eigen auto me zou kosten dan ook niet moeilijk doen als ik tot die 200 per maand aan een deelauto kwijt ben als ik hem zou gebruiken zoals de intentie van een eigen auto zou zijn.

Dat is denk ik stap 1, als ik er dan achter kom dat een eigen auto toch wel een toegevoegde waarde is kan ik daar verder mee gaan (en is het duidelijk dat een afdankertje geen optie is).

En ook goed punt dat de echt el cheapo 2e hands autootjes dat niet zonder reden zijn (met de prijzen van occasions zoals die nu zijn).

OV is trouwens echt niet altijd een optie hier... Het zouden voor mij vooral ritjes naar natuur zijn om daar dus hard te lopen of te wandelen, daar (ik spreek uit ervaring) komt LANG niet altijd een bus of een trein en als die al komen sluit het of niet goed aan of je bent erg lang onderweg in verhouding.

Voor mijn bewegingen in de stad zelf zou ik hem zeker niet gebruiken (Tenzij specifieke reden, vervoeren van een groter object ofzo).

K, denk dat de conclusie voor nu nog even doorgaan met greenwheels is maar er vooral niet te moeilijk over doen die auto te pakken (oftewel, mentaal een switch maken ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-09 12:53
Wuursj schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:41:
Ik rij een (inmiddels) oud barrel en ondanks dat ik niet echt veel rij, kost me dat ding ~300 euro per maand.
[Afbeelding]
DIt zijn cijfers van de afgelopen 7 jaar van een Ford Focus met gemiddeld 10k per jaar. Wat neer komt op 38ct/km. Een ritje van 10km met een eigne auto kost je dus gewoon ook 4 euro.
Nieuwere auto is de taartpunt onderhoud kleiner maar afschrijving weer hoger
daarnaast besteed ik nog steeds ~50 euro aan OV.

Als je die 350 euro per maand nu eens als mobilteitsbudget pakt en dat je jezelf geeft om aan deelauto en OV uit te geven?
Met 350 euro kun je aardig wat deelauto ritjes maken. Een vriend van me doet dat en zijn uitgebreide berekeningen met zijn gebruik, geeft dat een omslagpunt van rond de 10k kilometers per jaar. Precies waar ik zit.
Met zo'n budget in je achterhoofd, neem je wellicht sneller toch eens een deelauto en wordt je vrijheid vergroot zonder het gedoe, de lasten als je hem niet gebruikt en uiteindelijk kost het dus niet meer geld. Met de gedachte 'als ik een eigen auto had gehad, was ik die 300 euro ook kwijt geweest' pak je toch sneller een deelautootje, ook al lijkt het duur te zijn in het moment.

Mijn voornemen: Als de kinderen iets ouder zijn en de verbouwing klaar is, gaat het brik de deur uit en ga ik volledig over op OV / Bakfiets / deelauto.

Mijn moeder heeft een private lease auto voor nog geen 5k per jaar. Ik heb al eens voor haar uitrekent dat taxi pakken (toch ook luxe) goedkoper is in haar geval.
Mooie uitwerking. OP doet er goed aan dit serieus te nemen, een auto kost je minimaal wel 300 per maand. Goedkoper zal je echt niet gaan lukken. Als je een auto op het oog hebt, kijk dan op de site van de ANWB wat de kosten worden, en geloof dat ook. Een eigen auto is veel duurder dan mensen denken. Als je met 50cent per km rekent, zit je voor een kleine auto in ieder geval niet te laag. En dan zijn andere opties opeens heel aantrekkelijk.

Zoals anderen hier ook zeggen: als de auto er toch staat, pak je die ook sneller. Ook voor stukjes die ook prima met de fiets of ov kunnen.

En let op de parkeerkosten, die worden nog wel eens vergeten. Maar als je de auto in Utrecht neemt voor een dagje winkelen, tikt dat uiteindelijk ook aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@barbarbar Doe ik zeker (het serieus nemen)... En ik kan mezelf echt niet voorstellen dat ik de auto pak voor dingen die op de fiets kunnen (boodschappen doen oid). Ik vind bewegen heerlijk, in de auto (of OV) zitten frustrerend.

Dat ik de auto ipv OV zou gaan nemen kan ik me wel prima voorstellen, maar zie ik niet als een probleem. Misschien uit milieu oogpunt wel, maar zoals ik al zei... de laatste keren dat ik met het OV heb gereisd is absoluut geen motivatie voor het OV geweest.

Maar denk dat de conclusie al gemaakt is, idd greenwheels aanhouden en niet te moeilijk doen over de kosten (of huren) ervan aangezien die kosten er bij een eigen auto ook standaard inzitten. Een andere manier van denken hanteren dus wat betreft het huren van zo'n autootje.

[ Voor 22% gewijzigd door m0ridin op 22-04-2024 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@m0ridin lijkt me een goed plan, kopen kan altijd nog. Er van af komen is altijd weer hoogdrempeliger, zeker als je aan die auto voor de deur gewend bent aan geraakt.

Bekijk ook de alternatieven van Greenwheels eens. Die vriend van me heeft meerdere accounts lopen, soms is de ene handiger/goedkoper en soms de andere.
Hier in de buurt kan je veel met Snapcar, zowel hun eigen auto's als huren van andere particulieren. En met die laatste optie kun je ook eens voor wat anders gaan als het een keer nodig (of leuk) is: Grotere (station)auto / trekhaak / diesel / electrisch / busje / automaat of andere dingen die je niet eens op je eigen auto zou hebben en voor de gelegendheid fijn kan zijn. Naar de Ikea met een Aygo schiet niet echt op :P

Voor een heel weekend weg of vakantie is soms een 'gewone' verhuurder weer goedkoper.
Ik heb een keer een citroen C3 voor twee weken gehuurd voor omgerekend 6ct / km. Daar kan ik van mijn eigen auto het onderhoud niet eens betalen.

[ Voor 31% gewijzigd door Wuursj op 22-04-2024 10:56 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgeb
  • Laatst online: 18-09 18:49
my 5cents,

Mocht je voor een goedkoop barrel gaan, probeer er dan een te vinden met nog minimaal 6 maanden APK en zie het als een wegwerp auto tot einde apk, of met een beetje geluk nog een extra jaartje (laten keuren bij een onafhankelijk APK keuringsstation, die hebben geen belang bij niet strik noodzakelijke reparaties).
En als de motor ratelt en puft of heet loopt bij de proefrit dan uiteraard direct door naar de volgende :)

Bij de optie voor een auto van rond de 3K (Aygo etc.) zou ik checken of de auto iets van onderhoud gehad heeft in de afgelopen jaren. Veel kleine budget auto's krijgen helemaal geen liefde omdat men enkel goedkoop wil rijden en de eigenaren denken vaak dat als de auto APK gekeurd is hij weer in orde is.
M.a.w. even checken of de auto vrij recent een beurt heeft gehad waarbij bijv. de olie en bougies eens vernieuwd zijn. En of de bandjes nog een beetje fris zijn. Anders lopen de kosten indirect ook weer op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:28

Theo

moederbord

barbarbar schreef op maandag 22 april 2024 @ 10:00:
[...]

Mooie uitwerking. OP doet er goed aan dit serieus te nemen, een auto kost je minimaal wel 300 per maand. Goedkoper zal je echt niet gaan lukken.
Dit hoeft niet altijd het geval te zijn. Afgelopen dertien jaren heb ik ruim 325.000 kilometer afgelegd met mijn eigen auto, 25.000 km per jaar. De totale kosten, inc aanschaf/afschrijving, inc onderhoud, wegenbelasting, brandstof en alles, en zelfs inc de wasstraat zijn net geen 250 euro per maand bij ruim 2.000 km per maand, ook met de brandstoftarieven van vandaag.

Het is dan wel een Fiat Panda rijdend op LPG, en toen als twee jaar oude occasion aangeschaft.

Wanneer je dus goed en vooral kritisch naar de kosten van een auto gaat kijken, en juist op zoek gaat naar de opties die niet al te duur zijn dan kun je makkelijk voor minder dan 300 euro per maand een auto bezitten en deze stevig gebruiken. Het is dan geen standaard en typisch gebruik (LPG en een 'niet gezinsauto' zijn beide niet populair/standaard), maar wel een analytisch gebruik.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:08
Theo schreef op maandag 22 april 2024 @ 12:55:
[...]

Dit hoeft niet altijd het geval te zijn. Afgelopen dertien jaren heb ik ruim 325.000 kilometer afgelegd met mijn eigen auto, 25.000 km per jaar. <..>
Het is dan wel een Fiat Panda rijdend op LPG, en toen als twee jaar oude occasion aangeschaft.
Dat is klokje-rond waardig!

En ook nog ff on-topic: Je zou kunnen overwegen om je motorrijbewijs te halen.
Toegegeven, niet iets voor je hond, maar dan kun je mss met een iets lager auto-abonnement toe
en de tripjes op de motor. En meteen een nieuwe hobby :)

[ Voor 22% gewijzigd door proatjeboksem op 22-04-2024 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Verwijderd schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:08:
Voor in en stad zou ik zelf echt geen auto willen hebben. Precies wat je aangeeft zo beetje alles zit als op fiets afstand en vaak ben je met de auto nog eens niet sneller.

Scooter, brommer of elektrische fiets heb je meer aan .
Dat doe ik ook op de fiets, en thuiswerken en met het ov die ene dag dat ik niet thuis werk :p

Maar een dagje weg met mijn vrouw, of naar familie enzo is een auto toch wel handig. En voor de weekboodschappen (zou in theorie ook met de fiets kunnen met wat aanpassingen maar het zijn toch meestal twee volle choppers).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
Theo schreef op maandag 22 april 2024 @ 12:55:
[...]

Dit hoeft niet altijd het geval te zijn. Afgelopen dertien jaren heb ik ruim 325.000 kilometer afgelegd met mijn eigen auto, 25.000 km per jaar. De totale kosten, inc aanschaf/afschrijving, inc onderhoud, wegenbelasting, brandstof en alles, en zelfs inc de wasstraat zijn net geen 250 euro per maand bij ruim 2.000 km per maand, ook met de brandstoftarieven van vandaag.

Wanneer je dus goed en vooral kritisch naar de kosten van een auto gaat kijken, en juist op zoek gaat naar de opties die niet al te duur zijn dan kun je makkelijk voor minder dan 300 euro per maand een auto bezitten en deze stevig gebruiken. Het is dan geen standaard en typisch gebruik (LPG en een 'niet gezinsauto' zijn beide niet populair/standaard), maar wel een analytisch gebruik.
Dan vermoed ik dat je niet voor inflatie corrigeert, en rentederving niet meerekent. Een Fiat Panda van 2 jaar oud, kost momenteel rond de 14k. Die schrijf je in 13 jaar volledig af, dus ~€ 90,- per maand. Rentederving bij 4% is eerste jaar per maand al ~€ 45,-, Wegenbelasting € 35,- Verzekering bij 0 jaren: ~€ 45,- Onderhoud ~€ 45,-

Dus vaste lasten zijn al: € 260,- per maand. Dan moet je nog tanken. Stel we gaan van jouw auto op gas uit met 2000km per maand en 7ltr (gas) per 100km, dat kost nog eens ~€ 140,- per maand. Op benzine zou dat momenteel rond de € 200,- uitkomen.

Totale kosten in geld van vandaag: € 400,- tot € 460,- per maand. Stel OP rijd ~500km per maand op benzine, is dat € 310,-. Zoals je al aangeeft, goedkoper dan Fiat Panda helemaal afrijden gaat het niet worden.

Zoals gezegd, een auto is duurder dan je denkt.

[ Voor 4% gewijzigd door barbarbar op 22-04-2024 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
barbarbar schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:29:
[...]

Dan vermoed ik dat je niet voor inflatie corrigeert, en rentederving niet meerekent. Een Fiat Panda van 2 jaar oud, kost momenteel rond de 14k. Die schrijf je in 13 jaar volledig af, dus ~€ 90,- per maand. Rentederving bij 4% is eerste jaar per maand al ~€ 45,-, Wegenbelasting € 35,- Verzekering bij 0 jaren: ~€ 45,- Onderhoud ~€ 45,-

Dus vaste lasten zijn al: € 260,- per maand. Dan moet je nog tanken. Stel we gaan van jouw auto op gas uit met 2000km per maand en 7ltr (gas) per 100km, dat kost nog eens ~€ 140,- per maand. Op benzine zou dat momenteel rond de € 200,- uitkomen.

Totale kosten in geld van vandaag: € 400,- tot € 460,- per maand. Stel OP rijd ~500km per maand op benzine, is dat € 310,-. Zoals je al aangeeft, goedkoper dan Fiat Panda helemaal afrijden gaat het niet worden.

Zoals gezegd, een auto is duurder dan je denkt.
Voor een van m'n vorige auto's heb ik het ook uitgerekend. Soms moet je ook een beetje geluk hebben met onderhoud etc. Een jonge gebruikte auto is hier dikwijls voordeliger in.
Dat was een Astra K. Bij 3 jaar zat ik op 290 euro vaste kosten per maand (afschrijving, verzekering, belasting en onderhoud. Er zat echter wat onderhoud / apk (volgens mij o.a. banden) aan te komen, waardoor ik bij 4 jaar op 330 euro per maand zou komen. Overigens zonder rentederving, want dat was toen 0 :P. Goed om dat nu mee te rekenen, maar 4% is wel wat aan de hoge kant.

Wat ik hier even mee wil zeggen: de vaste kosten zijn ook een beetje volatiel en hangt o.a. af van de restwaardestigging en onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Je kan vast ergens wat goedkoper rijden als je ergens concessies doet maar echt goedkoop gaat het niet worden.

Ik heb nog een oude Mini. Die staat nu geschorst maar toen ik hem gebruikte, was ie wel goedkoop in gebruik:
- een na laagste belastingschaal
- geen of zelfs negatieve afsvchrijving omdat ze steeds meer waard worden
- goedkope onderdelen en ik deed echt alles zelf
- er zat geen airco / stuurbekrachtiging / rembekrachtiging / abs / cruise control / airbag / isofix in dus dat kon ook allemaal niet stuk :P
- ondanks de oldtimer status nog best zuinig met 1:15
- stond vaak stil dus veel kilometers maken kon niet :+ (deed zo'n 5000 per jaar)

En zelfs dan nog zit je aardig in de buurt van 40ct per km:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/4R2UF2jFCUG7Hjv2Q50BKfi6.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Vond het zelf interessant om eens te vergelijken met kosten van het OV.
Het vervelende (vind ik) dat je voor trein een los product moet aanschaffen. Dus als het om de kosten gaat, zou je idealiter een keuze moeten maken.

Netabonnement Maand
Bus, tram en metro
€335,45

Maandkaart Altijd Vrij
Trein 2e klas
€ 434,90

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
Cheesy schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:11:
Vond het zelf interessant om eens te vergelijken met kosten van het OV.
Het vervelende (vind ik) dat je voor trein een los product moet aanschaffen. Dus als het om de kosten gaat, zou je idealiter een keuze moeten maken.

Netabonnement Maand
Bus, tram en metro
€335,45

Maandkaart Altijd Vrij
Trein 2e klas
€ 434,90
OV kun je toch gewoon met de ovkaart of pinpas betalen? Waarom zou je dat met een abonnement vergelijken? Met sporadisch gebruik zou je een kortingsabbo overwegen, zeker geen vrij reizen abbo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
barbarbar schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:17:
[...]

OV kun je toch gewoon met de ovkaart of pinpas betalen? Waarom zou je dat met een abonnement vergelijken? Met sporadisch gebruik zou je een kortingsabbo overwegen, zeker geen vrij reizen abbo.
Dan maak jij die vergelijking toch?
Voor mij zou dat niet voordelig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

En als je het dan wel per rit gaat vergelijken, komt OV er stiekem toch best lekker uit:

Ritje van 235km x 0,38 naar mijn moeder (doen we geregeld): 89 euro
Treinkaartje: 32 euro
Treinkaartje met kortingskaart (die je wel hebt als je wel eens treint): 18 euro

Met het hele gezin inc. railrunners etc. voor de kleintjes zouden we nog steeds grofweg de helft kwijt vergeleken met de auto (als we die niet hadden).

Naar werk hetzelfde:
bus: 4,54
auto: 20 * 0,38 = 7,60

Je hoort vaak dat OV zo duur zou zijn. Maar in het vegrelijk worden dan meestal niet alle kosten mee geteld van de auto en alleen naar de benzine gekeken. Auto is vaak pas goedkoper als je hem vol stouwt met volwassenen.

[ Voor 48% gewijzigd door Wuursj op 22-04-2024 14:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:05

de Peer

under peer review

Wuursj schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:23:
En als je het dan wel per rit gaat vergelijken, komt OV er stiekem toch best lekker uit:

Ritje van 235km x 0,38 naar mijn moeder (doen we geregeld): 89 euro
Treinkaartje: 32 euro
Treinkaartje met kortingskaart (die je wel hebt als je wel eens treint): 18 euro

Met het hele gezin inc. railrunners etc. voor de kleintjes zouden we nog steeds grofweg de helft kwijt vergeleken met de auto (als we die niet hadden).

Naar werk hetzelfde:

Je hoort vaak dat OV zo duur zou zijn. Maar in het vegrelijk worden dan meestal niet alle kosten mee geteld van de auto en alleen naar de benzine gekeken. Auto is vaak pas goedkoper als je hem vol stouwt met volwassenen.
OV is duur áls er een auto op de oprit staat met lopende kosten. OV is inderdaad aantrekkelijk als je geen (vaste) auto hebt.

Als je de auto eenmaal hebt, is het goedkoper om hem ook daadwerkelijk te gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 22-04-2024 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
de Peer schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:35:
[...]

OV is duur áls er een auto op de oprit staat met lopende kosten. OV is inderdaad aantrekkelijk als je geen (vaste) auto hebt.

Als je de auto eenmaal hebt, is het goedkoper om hem ook daadwerkelijk te gebruiken.
Ligt er ook maar net aan. Veel plekken waar we heen gaan kun je überhaupt niet komen, en plekken wat wel zou kunnen ben je 1,5 tot 2 uur langer onderweg enkele reis. Bijvoorbeeld dag naar familie, met de auto 1,5 uur heen, 1,5 uur terug. Met de trein? 3,5 uur heen, 3,5 uur terug. En daar mag je nog € 65,- voor betalen in de daluren, en moet je zorgen dat je de laatste trein om 21:00 pakt anders kom je niet terug. Aangezien we dat twee keer in de week doen, zouden we € 520,- per maand betalen. Zou je dat als abbo doen via goedkoopste opties met dal vrij en weekend vrij, kom je alsnog op € 310,- + soms alsnog een ticket in de spits.

Als je zoals OP vrijwel alles in je eigen stad hebt dan wil het misschien wel. Maar ga wat vaker buiten je eigen (rand)stad, dan is een auto al snel aantrekkelijk (waar OP dus ook al achterkomt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
OV hangt ook af van wanneer je het gebruikt. NS Weekend Vrij kost je maar 35 euro per maand. Dan reis je gratis van vrijdagavond 18.30 uur tot maandagochtend 4.00 uur, en op feestdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

de Peer schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:35:
[...]
Klopt. Daarom helpt het al om geen auto te hebben.
Maar de flexibele kosten van een auto zijn ook nog best hoog. Benzine verbruik natuurlijk maar ook onderhoud, afschrijving en zelfs verzekering zijn niet alleen leeftijdsafhankelijk maar ook deels kilometer afhankelijk. Van de 38ct die mijn auto gekost heeft, schat ik zo'n 21ct variabel in. Dan is OV (met name trein met kortingskaart) nog steeds vaak te doen.

Ik hanteer voor me zelf grofweg de regel dat als ik alleen reis (of met 1 van de kinderen) en de reis maximaal 1,5 keer zo lang duurt in tijd, ik OV kies. Met op bestemming betaald parkeren, verruim ik die regel nog een beetje :)

[ Voor 8% gewijzigd door Wuursj op 22-04-2024 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:02
Wuursj schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:23:
Naar werk hetzelfde:
Maar de factor tijd wordt vergeten, hoeveel kan je extra werken omdat je er sneller bent per auto. Of hoeveel extra vrije tijd heb je en hoeveel is dat je waard?

Auto = 60 km & 0,40 uur = €22,80
OV = 60 km & 2 uur = € 9,00 (als het ideaal aansluit op de werktijden, meestal niet).

Ik heb dus 1 uur en 20 minuten over, die kosten mij dan €13,80.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@LordSinclair Ja, dat verschilt per rit/persoon. Bij mij duurt de bus 'maar' een kwartier extra (en die komt elke 6 min). Op filedagen zelfs even lang. Maar dan is de bus ook onaangenaam druk :P Zoals ik eerder gemeld heb, vergeet ik de factor tijd niet maar heb ik er 1,5x zoveel tijd voor over.

Je kunt deze kwestie ook omdraaien: hoeveel nuttig/leuke dingen kun je doen in OV die je achter het stuur van een auto niet kan doen? Dat is een reden voor mij om in het weekend de trein te pakken ivm de auto voor langere stukken. Lekker lezen in de trein, met drie kinderen dus drukte thuis is dat super quality time :) Maar dat geldt minder in bus of drukke spitsritten.

[ Voor 8% gewijzigd door Wuursj op 22-04-2024 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:42

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Auto sta je in de file, die kan je niet voorspellen etc - die discussie auto of OV is leuk maar is vooral een mindset en buiten de vraag van TS (ik werk veel in de trein, dus dat is dan ineens gewonnen tijd ipv verloren tijd. TS vroeg echter: joh, zal ik een barrel kopen of een oude aygo?

Ik denk dat de vraag al beantwoord is, zo niet, mijn duit in het zakje: koop iets wat het vermoedelijk blijft doen (die aygo dus) en gebruik hem voor de dingen die je nu bedacht hebt en wees je bewust van je gedrag; gebruik de fiets net als nu maar als je in Lage Vuursche wil lopen met de hond, neem je de auto.

Ik denk dat je met die Aygo prima je test kan doen, als je hem niet platrijdt of laat stelen hoef je daar niet failliet aan te gaan en valt je afschrijving denk ik wel mee.

[ Voor 8% gewijzigd door pjottum op 22-04-2024 15:41 ]

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 12:45
Heb een Paar goedkope auto's gekocht en gereden
Ford Ka (800 euro)
Fiat Chichento(700 euro)

Waren prima voor een jaar of 2 en tja dan kreeg ik van de sloop nog gem 500 euro voor ze terug.

Had lease wagen ingeleverd en wist niet wat ik wilde.
Nu waardeel ik Luxe in auto's meer.
Maar ach is maar ene vervoersmiddel.

Zijn Tal van auto's op Mp of bij Dealers voor rond de 500 - 1000 euro

Zou zeggen doe je voordeel mee.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:22
Allemaal leuk om op lage kosten, maar blijft het wel veilig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Als je autorijden niet leuk vindt, dan vraag ik me af of je echt wel meer de auto pakt met een auto voor de deur, tenzij het echt niet anders kan. Utrecht is natuurlijk ook wel de hel qua autorijden, alles staat constant vast, je bent al zeker 20min bezig om de stad in of uit te komen, en dan hebben we het nog niet eens over parkeren gehad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
olafmol schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:13:
Als je autorijden niet leuk vindt, dan vraag ik me af of je echt wel meer de auto pakt met een auto voor de deur, tenzij het echt niet anders kan. Utrecht is natuurlijk ook wel de hel qua autorijden, alles staat constant vast, je bent al zeker 20min bezig om de stad in of uit te komen, en dan hebben we het nog niet eens over parkeren gehad.
Dat klopt. Maar ik begrijp wel van @m0ridin bedoeld. Als je zondagochtend wakker wordt en denkt "ik wil wel even naar soesterduinen" dan ben je er met de auto in 25 minuten. Of even trailrunnen het bos bij Nijmegen: binnen een uurtje daar. Met openbaar vervoer is dat zoveel gedoe dat je in praktijk er dan maar vanaf ziet. Het kán wel met ov en ovfiets etc maar maakt het wel hoogdrempelig. En als je ter plekke de afweging maakt om dan wel/geen auto te 'huren' a 30-50 euro dan voelt het als een duur tripje naar het bos, al vallen die kosten weg tegen wat normaal maandlasten zijn.

Zelf heb ik (ook Utrecht) een jaar geen auto gehad, en ik merkte dat ik dan gewoon minder snel naar familie/vrienden buiten stad ging of even spontaan iets leuks ging doen. Dat zat meer in mijn hoofd dan dat het ratio was qua kosten (van deelauto) of tijd (van ov) maar kon het er ook niet zomaar uit krijgen. Nu dus weer een auto, heerlijk die vrijheid om te gaan en staan waar je wilt. Tegen een kostenplaatje, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Valorian schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:23:
[...]

Dat klopt. Maar ik begrijp wel van @m0ridin bedoeld. Als je zondagochtend wakker wordt en denkt "ik wil wel even naar soesterduinen" dan ben je er met de auto in 25 minuten. Of even trailrunnen het bos bij Nijmegen: binnen een uurtje daar. Met openbaar vervoer is dat zoveel gedoe dat je in praktijk er dan maar vanaf ziet. Het kán wel met ov en ovfiets etc maar maakt het wel hoogdrempelig. En als je ter plekke de afweging maakt om dan wel/geen auto te 'huren' a 30-50 euro dan voelt het als een duur tripje naar het bos, al vallen die kosten weg tegen wat normaal maandlasten zijn.

Zelf heb ik (ook Utrecht) een jaar geen auto gehad, en ik merkte dat ik dan gewoon minder snel naar familie/vrienden buiten stad ging of even spontaan iets leuks ging doen. Dat zat meer in mijn hoofd dan dat het ratio was qua kosten (van deelauto) of tijd (van ov) maar kon het er ook niet zomaar uit krijgen. Nu dus weer een auto, heerlijk die vrijheid om te gaan en staan waar je wilt. Tegen een kostenplaatje, dat wel.
Ja ik herken dit ook helemaal hoor :) Ik probeer nu gewoon wat vaker, zoals iemand hierboven ook al aangaf, mijn "mindset te hacken" en er gewoon een "uitje" van te maken. Ja dat duurt dan vaak een stuk langer, maar als het met de kids is dan hebben ze een hele leuke tijd, ff een broodje of snacks op het station halen, spelletjes mee voor in de trein etc. En als het voor werk oid is, dan zie ik het echt als "me-time" om wat te lezen of als werk-tijd. Moet het OV idd wel meewerken, en mijn vrouw die kijkt me altijd aan of ik helemaal gek ben ;P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
zacht schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:50:
OV hangt ook af van wanneer je het gebruikt. NS Weekend Vrij kost je maar 35 euro per maand. Dan reis je gratis van vrijdagavond 18.30 uur tot maandagochtend 4.00 uur, en op feestdagen.
Klopt, die is best leuk. Hebben we met ons gezin een keer gedaan in een maand met veel feestdagen.
Ik vond het leuk om 4 weken te doen, maar daarna was ik wel weer erg blij met de luxe van een eigen auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kofcaf
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:25
Hier ook een fervent deelauto gebruiker, ondanks dat we 10k km per jaar rijden proberen we het nog steeds vol te houden (we nemen dan bijvoorbeeld de stationwagon mee op vakantie). Ik merk dat je met name elke keer een bewuste keuze maakt als je van deelauto's gebruik maakt. Immers de auto staat inderdaad niet op de oprit en de kosten krijg je direct inzichtelijk in de app.

De voordelen wegen voor ons nu nog erg op tegen de nadelen, maar dat is dan wel onder een paar condities:
- Voldoende keuze in de buurt om ons heen van verschillende type auto's (elektrisch wanneer haalbaar, iets luxer en groter als de afstanden wat groter zijn)
- Voor werk geen noodzaak voor een auto (mijn werk heeft locaties nabij stations) en mijn partner op fietsafstand
- Familie en vrienden wonen voldoende in de buurt of zijn met OV te bereiken (en als niet dan nemen we daar dus de deelauto voor)
- Bijkomend voordeel is dat we de kinderen hiermee indirect laten zien dat een auto niet per se nodig is

Qua kosten zitten we denk ik op het break-even punt om zelf een auto te kopen, maar dan koop je dus wel een grote auto die op vakantie mee moet omdat het anders niet echt praktisch is, die flexibiliteit en het feit dat hij niet 90% van de tijd voor de deur stil staat is voor ons vrij belangrijk.

Dat gezegd hebbende, ik zou inderdaad zorgen dat je nu voldoende rijdt en daar niet op bezuinigen, voordeel van een eigen auto is dat je hem kent en weet hoe hij reageert. Voor mij persoonlijk vond ik juist de uitdaging om in verschillende auto's makkelijk te kunnen rijden, gevoelsmatig leer je het daar net iets beter in.

Hopelijk helpt het OP in het vormen van de gedachten over het kopen van een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 14:49
Ik zie vooral heel veel "oh maar auto duur duur slecht", en ja, dat is het ook.

Maar... je gaat dan wel met een goedkope auto vast schadevrije jaren opbouwen voor je auto verzekering. Tenzij je nog <25 bent, dan kost het te veel extra voor dit argument, maar een auto zonder enige SVJ verzekeren kost aanzienlijk meer dan als je al een paar treden hebt opgebouwd.

Dus, liever 1-5 jaar een Aygo, daarna je dikke Mercedes GLE63 AMG S, in plaats van gelijk :)

En je blijft gewoon wat meer gewend aan rijden, ook niet verkeerd. Maar ja, onder de streep kost 't je geld, maar lange termijn kan het helemaal niet zo heel slecht uitpakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:52
Voor de randstedelingen zal OV prima uitpakken voor de rest van Nederland is het bagger. Qua vrijheid ben je met je eigen voertuigen prima onderweg. De discussie over milieu hoor ik vaak van mensen die 2-3x per jaar in het vliegtuig op vakantie stappen, daar geloof ik niet in. Verder zie ik buiten de spitsen vaak veel lege OV zaken bussen en treinen. Of dat nu zo lekker is voor het milieu. Ik kruip graag in mijn koekblikken of op de motor.

als beginner kun je met een goedkope auto prima uit en thuis zijn. die miniblikjes zou ik goed selecteren. we hadden laatst een aygo van de garage als leenauto, normaal de UP. Nu, die aygo mag zo een brandende krant in, wat een stuiterend ongemakkelijk ding is dat. Als kreeg ik hem voor niets dan zou ik hem nog niet willen.

Maar ja, hier in het buitengebied groei je op met eigen vervoer. anders kun tussen 8 uur en 22 uur niets meer doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
olafmol schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:28:
[...]

Ja ik herken dit ook helemaal hoor :) Ik probeer nu gewoon wat vaker, zoals iemand hierboven ook al aangaf, mijn "mindset te hacken" en er gewoon een "uitje" van te maken. Ja dat duurt dan vaak een stuk langer, maar als het met de kids is dan hebben ze een hele leuke tijd, ff een broodje of snacks op het station halen, spelletjes mee voor in de trein etc. En als het voor werk oid is, dan zie ik het echt als "me-time" om wat te lezen of als werk-tijd. Moet het OV idd wel meewerken, en mijn vrouw die kijkt me altijd aan of ik helemaal gek ben ;P
Ik heb sinds vorig jaar geen auto-woon-werk verkeer meer en ik heb ook geen kids. Daardoor is de auto nu veel stil aan het staan terwijl ik alleen al aan wegenbelasting en verzekering 150+ euro per maand betaal (LPG, grote auto). Maar vooralsnog kies ik ervoor de auto aan te houden en omdat de brandstof juist weer heel goedkoop is (LPG, dus +/- 75ct per 10km) ga ik nu in het weekend ook vaak verder weg dan ik anders zou doen. Zo gooi ik soms racefiets in de auto en rij ik een half uurtje richting een mooiere omgeving. Dan start ik dáár een 75km-ronde op de racefiets en dat scheelt dan meteen heel veel in opties, want de "de stad uit en in"-km's vallen dan weg. Het voelt dan meteen ook als een 'tripje' en is qua beleving heel anders dan 75km vanaf Utrecht, waarbij ik onvermijdelijk de helft van de route afleg op een stuk wat ik al veel te vaak heb gereden en de andere helft op een stuk wat ik ook al redelijk goed ken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 01:57
Zebby schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:44:
Ik zie vooral heel veel "oh maar auto duur duur slecht", en ja, dat is het ook.
Ligt natuurlijk ook erg aan je mindset/gevoel omtrent auto's. Enerzijds heb je de personen die niks met auto's hebben en het puur als noodzakelijk kwaad zien. Anderzijds heb je de echte petrolheads. En dan heb je tussen die twee uitersten op de schaal nog veel mensen die daar ergens tussenin vallen.

Als iemand echt niks met auto's heeft en autorijden stom vindt, is het best logisch dat diegene elke euro die aan een auto wordt uitgegeven, teveel vindt.

Ik geef zelf disproportioneel veel uit per maand aan auto's, maar dat heb ik er voor over gezien ik een autoliefhebber ben en autorijden leuk vind. Zo heb ik mijn eerste auto nooit weggedaan en die fungeert nu als hobbyauto. Kost <50 euro (wegenbelasting + oldtimerverzekering) per maand aan vaste lasten en rij er hooguit 3000 km per jaar mee. Puur financieel gezien een slecht bezit, al stijgt de auto zelf (een MX-5) in waarde, maar het is een hobby en heb het er dus voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 01:57
En dan nog concreet advies aan OP: mocht je een auto overwegen, haal dan gewoon een C1/107/Aygo. Voor 2-4k heb je veel keuze en airco. Simpele, kleine en zuinige stadsautootjes zullen in ieder geval de komende 10 jaar nog erg populair blijven verwacht ik dus de afschrijving zal bij jouw beperkte km-gebruik laag zijn. En omdat ze zo gewild zijn, kan je zo'n auto weer makkelijk van de hand doen, mocht het toch niks zijn.

Laag in maandelijkse kosten, erg zuinig, en staan als zeer betrouwbaar bekend. Tuurlijk kan je pech hebben qua reparaties, maar die kans is erg klein. Koop je hem bij een autobedrijf, heb je ook nog 1 jaar recht op 'garantie' (non-conformiteit) bij grote schades.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:20
Jongens, hij vraagt om advies of hij een goedkoop barrel moet nemen of wat meer moet investeren. Het is volkomen onnodig om dan adviezen te geven over kosten, bewustzijn, milieu, parkeerruimte etc. Hij heeft al beslist dat hij een auto wil, de vraag is alleen nog welke.

Het is heel simpel. Een goedkoop oud barrel heeft een grotere kans om kapot te gaan of kosten bij een APK te veroorzaken. Maar hoe ouder en simpeler de auto, hoe goedkoper de reparaties. Van een Aygo kun je nog wel eens de versnellingsbak vervangen door eentje van de sloop, bijvoorbeeld. Een nieuwere auto is betrouwbaarder, maar duurder en ALS er wel iets kapot gaat of versleten is, dan is de reparatie ook duurder. Dus de afweging die je moet maken is, hoe betrouwbaar moet m'n auto zijn? Is het erg als hij het een keertje niet doet of je komt een keer stil te staan? Zo nee -> goedkoop oud barrel. Zo ja -> wat modernere. Overigens zijn auto's van 2k vrij zeldzaam in Nederland (ik heb laatst gekeken naar een extra auto voor m'n kinderen) en ik vond er maar weinig die de moeite van het kopen waard zijn. Blijkbaar is er weinig vraag naar en worden de meesten meteen geexporteerd.

Overigens zou ik NOOIT bezuinigen op banden, remmen, lampen of ophanging, hoe oud en goedkoop mijn barrel ook zou zijn. Het gaat dan namelijk ook om je eigen veiligheid. Dus zelfs als je een oud barrel koopt, doe er wel fatsoenlijke banden onder.

Ik heb overigens lang gereden in een heel oude auto (16 jaar oud). Je krijgt van veel mensen te horen waarom je 'm niet weg doet, als er bijvoorbeeld iets kapot is. Die mensen vergeten, dat zo'n oud barrel niet meer afschrijft. Daardoor kon ik het me veroorloven om meer uit te geven aan reparaties dan mensen normaal doen. En kon ik er heel lang in blijven doorrijden. Maar je moet er dan wel rekening mee houden dat een setje nieuwe banden duurder kan zijn dan je hele auto waard is.

O ja, de suggestie van private lease werd nog gedaan. Een totaal onzinnige suggestie als je het mij vraagt. Bij een leaseovereenkomst leg je jezelf voor een flink aantal jaar vast. Dat leek me niet de bedoeling van de TS als hij alleen maar een auto wil om uit te proberen. Ja, je rijdt dan in een nieuwe auto, dus betrouwbaar en je komt niet voor onverwachte kosten te staan. Dat is prettig, maar het heeft alleen nut voor als je de auto ook echt nodig bent. Als je (zoals TS) dat niet hebt, is het weggegooid geld. Denk er ook aan dat je voor jaren vastligt, dus mochten je wensen veranderen (je moet plots meer kilometers rijden vanwege een andere baan, of je krijgt gezinsuitbreiding, ik noem maar wat) dan heb je bij private lease een probleem.

[ Voor 4% gewijzigd door PhilipsFan op 22-04-2024 18:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steenwijkerland
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
m0ridin schreef op zondag 21 april 2024 @ 23:49:
Aygo komt er altijd weer uit (en C1/etc... de aygo clones). Misschien dar mn conclusies maar uit trekken ;)
Geen clone.
Alle 3 samen ontwikkeld!

C1 is wat goedkoper vanwegen de merknaam Citroen, maar is 99% gelijk aan de aygo.

Let wel op de koppelingsplaat van deze oudere drielingen..deze zijn een zwak punt.
Vernieuwde koppelingsplaat is maatje groter en sterker.

Complete set zelf vervangen rond de 80 euro.
Beungarage 250-350 euro
Dealer hartaanval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik heb ook een relatief goedkope auto gekocht om te proberen, bevalt redelijk goed.

Het is een Lancia Ypsilon met 90K km op de teller en benzine + LPG tank. Ik tank alleen maar LPG. Wegenbelasting is zo'n €115 per kwartaal door het lage gewicht.

Daarnaast bij Ohra een kilometerverzekering gekozen. Door 0 schadevrije jaren kost me dit €80 per 1000km bundel, terwijl een normale verzekering op €45/maand zit.

Ik doe er af en toe wat grote boodschappen mee of korte tripjes, maar ik rijd zeker niet elke week. Bevalt mij prima en de kosten zullen met schadevrije jaren iets zakken :) Maar het blijft natuurlijk prijzig voor sporadisch gebruik.

Dus mijn advies is vrij voorspelbaar: shop een hele lichte, goedkope auto die lang mee kan en zoek een goedkope verzekering uit.

[ Voor 9% gewijzigd door stin00 op 22-04-2024 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrotogel
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21-09 19:38

vrotogel

leest vooral mee

Goedkoop autorijden kan best, maar dan koop je een oud dingetje voor weinig en dan hoop je dat deze mee gaat tot de volgende APK. Daar moet je wel geluk mee hebben en een beetje kijk op auto' s is ook niet verkeerd. Als het mee zit wordt deze nog of 1 of 2 APK's zonder al te veel kosten goedgekeurd. Moet je wel een adresje hebben die dat voor je wil en kan doen. De reguliere garage is niet een goed adres voor zoiets maar iemand die met je meedenkt. Groot onderhoud is total loss. Ik heb jaren in een oude Space Star (1999) gereden, deze was prima. Maar ja, stoelen werden minder, er zat geen ABS op , knopjes en schakelaars werden minder. Toch was dit echt geen dure auto om te rijden. Rustige rijstijl, rustig warm laten worden en af en toe even een stukje verder rijden zodat alles even goed warm werd. De benzine was wel kostbaar, E5.

Maar kosten als verzekering, belasting, brandstof blijf je houden. Het verstandige advies zou volgens mij zijn om geen auto te nemen als je deze maar zeer beperkt gebruikt.

Life 's hard and then you die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 20:42

mjl

Ugh

Ik heb een aantal jaar een (2e hands gekocht) C1 gehad, ik was ca. 2000 per jaar kwijt (2e auto) incl alle kosten. Afschrijving was na 5 jaar ook nog eens 2000.

Nadeel was vooral dat er geen krat boodschappen in de kofferbak past. Een fiat 500 bijv. heeft iets meer ruimte en als je het juiste model kiest is de wegenbelasting net zo laag.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Laatst online: 11:50
Wuursj schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:41:
[Afbeelding]
Dit zijn cijfers van de afgelopen 7 jaar van een Ford Focus met gemiddeld 10k per jaar. Wat neer komt op 38ct/km. Een ritje van 10km met een eigen auto kost je dus gewoon ook 4 euro, vaak duurder dan OV.
Nieuwere auto is de taartpunt onderhoud hopelijk kleiner maar afschrijving weer hoger
Daarnaast besteed ik nog steeds ~50 euro aan OV.

Als je die 350 euro per maand nu eens als mobilteitsbudget pakt en dat jezelf 'geeft' om aan deelauto en OV uit te geven?

Mijn moeder heeft een private lease auto en rijdt nog geen 5k per jaar. Ik heb al eens voor haar uitgerekend dat taxi pakken (toch ook vrijheid in luxe) goedkoper is in haar geval...
Ik zie hier toch wel wat bijzondere getallen. De onderhoudskosten vind ik erg hoog. Mijn moeder heeft toevallig een Ford Focus station uit 2018. Tot heden geen abnormale dingen met onderhoud (110K). Met 25 euro per maand voor onderhoud kom je een heel eind. Verder rijden die dingen zo rond de 5 liter per 100km. Dus dan zit je eerder op 75-85 euro per maand afhankelijk van waar je tankt (Makro meestal goedkoopste).Daarentegen vind ik de afschrijving dan weer erg laag.

Ik heb gegevens van een B klasse Chevrolet Aveo (soort Corsa):
Afschrijving: 6000 euro af in 11 jaar; 45 per maand.
Onderhoud: De eerste 8 jaar was het onderhoud 250 euro per jaar gemiddeld (21 euro per maand). Daarna kwam er incidentele kosten (lekke waterpomp, thermostaathuisding, schokbreker 2x). Waarmee de onderhoudskosten richting de 40 euro per maand ging voor jaar 9 en 10; gemiddeld 25 per maand.
Verzekering: 34 euro all-risk
MRB: 37 euro
Totaal aan vaste kosten exclusief brandstof; 141 per maand, 1692 per jaar.
Het bedrag dat van je bankrekening verdwijn: 96 euro per maand, 1152 per jaar.

Gezien de ts lijkt het mij dat hij hooguit 5K gaat rijden. Dan praat je over 5.7liter per 100km en dus 285 liter brandstof = €572,57 en dat is ongeveer €48 euro per maand met de huidige (hoge) prijzen. Daarmee kom je dan bij 5000 KM op €45 cent per km. Zou je 10K rijden dan is dat €1145 aan brandstof en kom je op €28 cent per km.

Op mij komt zo'n green wheels dienst dan ook niet erg interessant over. Op hun eigen website staat dat een dagje weg 111,60 kost (120km) en een weekend weg 326,60 (340KM). Dus om die 5000 KM te halen kun je rekenen met 42 dagjes weg. Dan krijg je afhankelijk van je abonnement; 4687,20, 3334,80, 2679,60. Dus dan ga je voor optie 3 a 25 euro per maand en dan worden je totale kosten €2979,60. Dit is veel duurder dan de €1724,90 die de B klasse auto blijkbaar kost in eigen beheer. Daarnaast heb je dan het 'gedoe' dat je het ding moet reserveren, ophalen, aftanken, enz.

[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 23-04-2024 01:38 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:49
Huren is erg duur. Ik deed dit vroeger bij Multirent (2005 tot 2014). Weekend steeds €150 en heb dit ruim 10 jaar gedaan. Ik huurde weer niet elke weekend. Maar zonde geld! Ik reed wel in verschillende soorten auto's. Ik was toen lid van Multirent.

Nu heb ik sinds 12 december 2014 mijn eigen auto inbezit, een Toyota Aygo 5-deurs bouwjaar Mei 2010. Ik kocht mijn Aygo met 30.000 KM toen via officieel Toyota dealer en en een zakelijke 1 eigenaar voor mij die de auto goed had onderhouden bij de dealer. Inmiddels rij ik er nog steeds mee en op de teller al bijna op 233.000 KM! Deze heb ik toen nog voor een zeer mooie prijs gekocht €7.000 gelukkig zonder te financieren.

Landen dat ik met de Aygo ben geweest:
• Duitsland
• Polen
• Oostenrijk
• Zwitserland
• Frankrijk
• Luxemburg
• België

Als het gas erop moet haal ik in Duitsland de 160 KM per uur. In Zwitserland bergafwaarts zelfs 170 KM aangetikt terwijl de topsnelheid 160 is. In Zwitserland waren wij volgens mij de enige met een Aygo, geen Aygo gezien daar

Ik zou je zeker een Aygo aanraden, zeer betrouwbaar en zeer economisch voor je portemonnee wegenbelasting laag en ik betaal €430 per jaar voor Allrisk verzekerd inclusief Inzittenden (Ik zit nu op 10 jaar schadevrij jaren). Ik heb mijn auto altijd bij de Toyota dealer onderhouden tot heden. Nog nooit grote repetitie gehad, even afkloppen. Verder heb je ketting I.p.v riem en heb nog nooit hoeven te vervangen.

Benzine makkelijk 1 op 25, gemiddeld 4L per 100 KM. Ik ging afgelopen november naar Parijs zeer Economisch gereden steeds tussen 90 en 100 KM per uur. Soms ook even korte stukjes boven de 100.

Als je auto heb, in mijn eigen ervaring ik rij nu veel kilometers per jaar gemiddeld 22.000 KM per jaar. Komt ook doordat ik met mijn vriendin vaak op stap ga met de Aygo en naar werk is het maar 9 kilometer heen en 9 KM terug 5 dagen.

Heel veel rijplezier!

[ Voor 37% gewijzigd door Van der Berg op 23-04-2024 03:15 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Providentia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-09 11:54
Volgens mij is de vraag van TS helder:

Is het beter om een barrel te kopen, of iets meer te investeren en iets beters te kopen?

De vraag is niet:
  • Wat is beter, huren of kopen?
  • Wat is het beste voor het milieu, fietsen of autorijden?
  • Hoe duur is autorijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:59

Jrz

––––––––––––

Providentia schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 03:16:
Volgens mij is de vraag van TS helder:

Is het beter om een barrel te kopen, of iets meer te investeren en iets beters te kopen?

De vraag is niet:
  • Wat is beter, huren of kopen?
  • Wat is het beste voor het milieu, fietsen of autorijden?
  • Hoe duur is autorijden?
Barrel+
Net ff wat meer plezier van (stuurbekrachtiging, airco, etc). En als je auto niet lekker is, zal je ook niet veel plezier hebben van het rijden

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:26

-tom-562

Oliesjeik

Idd, ik zou eerder gaan voor een Yaris. Iets ruimer en comfortabel, en ik denk nog een stapje betrouwbaarder dan een Aygo (ook qua roest preventie).
Ze zijn waardevast en je bent ze makkelijk kwijt mocht je de auto willen verkopen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

sdk1985 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 01:35:
[...]

Ik zie hier toch wel wat bijzondere getallen. De onderhoudskosten vind ik erg hoog. Mijn moeder heeft toevallig een Ford Focus station uit 2018. Tot heden geen abnormale dingen met onderhoud (110K). Met 25 euro per maand voor onderhoud kom je een heel eind. Verder rijden die dingen zo rond de 5 liter per 100km. Dus dan zit je eerder op 75-85 euro per maand afhankelijk van waar je tankt (Makro meestal goedkoopste).Daarentegen vind ik de afschrijving dan weer erg laag.
Ja jouw moeders Focus is 13 (!) jaar jonger en minder dan de helft aan kilometers. Dan heb je als het goed is minder onderhoudskosten (en meer afschrijving) en dat is zo ongeveer ook de keuze die hebt als aanstaand autobezitter: oud met lage instapkosten maar mogelijk meer onderhoud of nieuwer met hogere instapkosten en (hopelijk) minder onderhoud.

Ik heb met een groot euvel pech gehad: kapotte schuurpomp waardoor er metaaldeeltjes door het hele stuursysteem gekomen was. Dat heeft een hoop gekost. Zonder die pech zagen de getallen er heel anders uit. Maar dat hoort bij autobezit: je kan pech krijgen. Ook met een recentere auto en zelfs met een Toyota, al is de kans wel minder.

1:20 (met de 1.0?) vind ik wel netjes d:)b dat halen de meesten niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Wuursj op 23-04-2024 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-09 21:30

Sebazzz

3dp

CodeCaster schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:00:
Tot er een kleine kwam, wat op zichzelf al al die besparing in euro's en CO2 teniet doet.

Maar nu die auto voor de deur staat, pak ik die toch net iets makkelijker dan de trein, hoewel het naar werk exact even lang duurt.
En afhankelijk hoeveel kleintjes je hebt, is voor niet-zakelijk verkeer het rijden met de auto financieel goedkoper dan het OV.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Thanks allen!

In principe was de vraag idd "goedkoop barrel of iets meer investeren" maar tegelijk was de omschrijving ook "ik denk eraan om"... Sowieso goed en handig alle meningen en overwegingen bij huur vs koop als ook alle kosten bij koop (barrel vs niet barrel) goed te zien en te horen want alleen op die manier kan ik echt een juiste overweging maken.

Teveel reacties om overal persoonlijk op te reageren ;) Maar @Valorian beschrijft hier idd een beetje mijn gevoel:

Valorian in "Goedkope auto "om te proberen""

Dat is de voornaamste reden om de koop van een auto te overwegen...

Qua kosten is het meer een beetje een gevoelsmatig iets dat huur me wat meer tegenhoudt. Je betaalt volle kosten op dat moment waarbij het bij eigendom meer verspreid is over de gehele levensduur. Dat eigendom misschien zelfs wat duurder zou zijn, ach... dat zal. Maar iets meer betalen voor iets wat ook meer vrijheid geeft is me ook wat waard.

Aangezien ik zelf compleet niet handig ben met of verstand heb van autos is een echt oud barrel waarschijnlijk een minder goed plan. En idd, iets meer comfort geeft meer rijplezier (iets wat ik er ook meer mee hoop te krijgen).

Nadeel van een 'luxer' (relatief) model is weer wat meer wegenbelasting ed.

Ik heb in het verleden ook eens eerder een beertje rond geneusd en ook daar kwamen de 107/Aygo/C1 als top kanshebbers naar boven (met evt een i10/i20, swift, yaris, up als andere opties. Een mitsubishi colt was ook nog een optie, allemaal autos onder de 1000kg en redelijk zuinig.

Ik denk dat ik genoeg input heb om voor mezelf wat dingen op een rij te zetten, het kopen an sich is nog geen uitgemaakte zaak hoor. In utrecht zelf, en voor woon/werk, compleet onnodig en overbodig. Vooral af en toe praktisch (maar ja, dan kan ik huren) en dus idd voor de spontane uitstapjes naar plekken waar geen OV (makkelijk) heengaat.

Dus tja... verder wikken en wegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wuursj schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:13:
[...]
Ik heb met een groot euvel pech gehad: kapotte schuurpomp waardoor er metaaldeeltjes door het hele stuursysteem gekomen was. Dat heeft een hoop gekost.
Een stuurpomp kost toch echt niet de hoofdprijs, heb soms het idee dat mensen door hun onwetendheid zich maar van alles laten aanpraten ;)

Ben jaren terug eens beduveld met een Citroën CX GTi Turbo II, lekte LM vloeistof en dan weten de meeste Citroën rijders (toen) wel wat er aan de hand is :+
- Complete hydraulische leiding vervangen van voren naar achteren - Zo stond het op de bon. Ben later zelf maar eens op onderzoek uitgegaan en bleek dat ze de oude bestaande leiding hadden gerepareerd met een knelkoppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Laatst online: 11:34
Zal vast wel genoemd zijn:

1k - Toyota Starlet / Suzuki Swift
4K - Bovenstaande + Honda Civic of kleinste segment 107, Aygo (persoonlijk zou ik daar niet voor kiezen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Verwijderd schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:40:
[...]

Een stuurpomp kost toch echt niet de hoofdprijs, heb soms het idee dat mensen door hun onwetendheid zich maar van alles laten aanpraten ;)
De eerste stuurpomp zelf niet niet nee. Maar door lekkage en drooglopen, is de hele boel in de soep gelopen. Het monteren en doorspoelen van het systeem kostte wel wat uren. Bovendien heeft ford 'single use' leidingen waardoor die ook mee vervangen moeten worden.
Toen de tweede het begaf omdat er toch metaal stukjes in het systeem rondzweefden, hoefde ik uit coulance van de garage alleen materiaalkosten te betalen.
1,5 jaar later moest de derde pomp er in, toch weer kapot door toch nog metaaldeeltjes. Toen toch maar zelf een ander stuurhuis van de sloop gehaald (achteraf had dat natuurlijk bij de eerste keer moeten gebeuren) maar kostte ook weer aardig wat uren. Alles bij elkaar (3 stuurpompen, stuurhuis en de uren) 1800 euro, botte pech :) Maar dat is nog steeds minder dan een vriend met een veel recentere auto voor een ruilmotor heeft moeten betalen. Of een buurman toen er problemen waren met het hybride systeem van zijn (in mijn ogen toch vrij nieuwe) Passat. Dergelijke kosten kunnen helaas optreden.

Ontwetend ben ik niet echt. Ik sleutel al 25 jaar aan auto's en bij mijn andere klassieke Mini doe ik alles zelf. De kapotte pompen heb ik meegekregen. Dat aanpraten valt wel mee.

[ Voor 13% gewijzigd door Wuursj op 23-04-2024 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wuursj schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:48:
[...]

Ontwetend ben ik niet echt. Ik sleutel al 25 jaar aan auto's en bij mijn andere klassieke Mini doe ik alles zelf. De kapotte pompen heb ik meegekregen. Dat aanpraten valt wel mee.
offtopic:
Het was ook niet richting jou opgemerkt, mijn oprechte excuses als je dit zo hebt opgevat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Verwijderd schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:54:
[...]

offtopic:
Het was ook niet richting jou opgemerkt, mijn oprechte excuses als je dit zo hebt opgevat.
Dat valt wel mee :)
Maar voor een toekomstig auto bezitter is het wel goed om te weten dat zelfs als je verstand van zaken hebt en met zorg een auto hebt uitgezocht, je nog steeds met aanzienlijke kosten kunt komen te zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
STIMPPYYY schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:43:
Zal vast wel genoemd zijn:

1k - Toyota Starlet / Suzuki Swift
De starlet is inmiddels wel erg oud, de laatste die van de band gerold is wordt dit jaar 25!
Maar de opvolger ervan, de Yaris, is ook een hele goede auto. Kun je er eentje vinden van +/- 2004-2006 voor 1000-1500 euro met een nieuwe APK erop dan is de kans heel groot dat je er voor weinig geld een jaar mee kan rijden en als je hem daarna verkoopt je maar een paar honderd euro inlevert tov je aankoopprijs (als je er ook weer een nieuwe APK op krijgt). Een gokje blijft het altijd natuurlijk als je zelf geen verstand hebt van auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:22
kofcaf schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:41:
Hier ook een fervent deelauto gebruiker, ondanks dat we 10k km per jaar rijden proberen we het nog steeds vol te houden (we nemen dan bijvoorbeeld de stationwagon mee op vakantie). Ik merk dat je met name elke keer een bewuste keuze maakt als je van deelauto's gebruik maakt. Immers de auto staat inderdaad niet op de oprit en de kosten krijg je direct inzichtelijk in de app.

De voordelen wegen voor ons nu nog erg op tegen de nadelen, maar dat is dan wel onder een paar condities:
- Voldoende keuze in de buurt om ons heen van verschillende type auto's (elektrisch wanneer haalbaar, iets luxer en groter als de afstanden wat groter zijn)
- Voor werk geen noodzaak voor een auto (mijn werk heeft locaties nabij stations) en mijn partner op fietsafstand
- Familie en vrienden wonen voldoende in de buurt of zijn met OV te bereiken (en als niet dan nemen we daar dus de deelauto voor)
- Bijkomend voordeel is dat we de kinderen hiermee indirect laten zien dat een auto niet per se nodig is

Qua kosten zitten we denk ik op het break-even punt om zelf een auto te kopen, maar dan koop je dus wel een grote auto die op vakantie mee moet omdat het anders niet echt praktisch is, die flexibiliteit en het feit dat hij niet 90% van de tijd voor de deur stil staat is voor ons vrij belangrijk.

Dat gezegd hebbende, ik zou inderdaad zorgen dat je nu voldoende rijdt en daar niet op bezuinigen, voordeel van een eigen auto is dat je hem kent en weet hoe hij reageert. Voor mij persoonlijk vond ik juist de uitdaging om in verschillende auto's makkelijk te kunnen rijden, gevoelsmatig leer je het daar net iets beter in.

Hopelijk helpt het OP in het vormen van de gedachten over het kopen van een auto.
Ik vindt dit altijd super boeiend om te lezen. Ik moedig het enorm aan, maar ik zie hierdoor ook altijd dat het voor mij niks is. Afgezien dat de auto voor mij en mijn partner een vrij persoonlijk (bijna onderdeel van het gezin) is is het ook niet haalbaar. We werken niet in de buurt van een station, zijn voor de hobby elk weekend onderweg en hebben de auto daarvoor vrij persoonlijk ingepakt. Kortom: Hij staat altijd voor ons klaar. Daarom vind ik het gaaf te lezen dat er ook mensen zijn waarvoor dit wel echt een top oplossing is. Die mix is lijkt mij erg gezond.

Maar voor OP: kies iets dat makkelijk te onderhouden is en niet onder je vandaan rot. En kies iets dat veilig is. Een fiat Punto met de 1.4 of 1.2 is ook een goede auto. (wel dat laatste model vanaf grande punto). En verder bijna alles wat japans is, al kunnen die wel roestgevoelig zijn. Als het echt klein mag zijn is een C1/107/Aygo ook prima, maar hou wel rekening met dat dit geen kilometervreters zijn. Een UP is ook een fijne auto, maar wellicht wat te duur.

Kijk vooral wat onderhoud kost, wegenbelasting en koop de beste auto die je kan betalen, niet de allergoedkoopste.

[ Voor 10% gewijzigd door twowheeler op 23-04-2024 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 21-09 22:12
Sissors schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:12:
[...]

Waarom zou eens per 2 weken de auto pakken slecht voor de auto zijn? Eerste keer dat ik dit hoor. (Korte ritten staat natuurlijk nergens in TS, en zeker als hij zegt dat hij het als drempel ziet om de auto te pakken, is het juist onwaarschijnlijk dat dat korte ritten zijn).
Omdat een auto die stil staat net zo hard slijt als een dagelijks gebruikte auto, sommige onderdelen zelfs harder. De uitlaat roest sneller bij veel stilstand, rubbers in de ophanging en dergelijke drogen sneller uit. Banden drogen uit voor het profiel op is.

Nog los van dat je een hele maand wegenbelasting, verzekering en afschrijving betaalt voor 1x per 2 weken gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-09 20:39
m0ridin schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:28:
Nadeel van een 'luxer' (relatief) model is weer wat meer wegenbelasting ed.

Ik heb in het verleden ook eens eerder een beertje rond geneusd en ook daar kwamen de 107/Aygo/C1 als top kanshebbers naar boven (met evt een i10/i20, swift, yaris, up als andere opties. Een mitsubishi colt was ook nog een optie, allemaal autos onder de 1000kg en redelijk zuinig.
Daihatsu Cuore is nog niet genoemd tot mijn verbazing. Op en top betrouwbaar en simpele auto. Daihatsu heeft immers het motorblok ontworpen dat vervolgens ook in elke Aygo/C1/107/108 wordt gebruikt, en de Cuore is dan hun eigen 'referentieauto' zegmaar. Voordelen zijn dat ie net een gewichtsklasse lager zit qua wegenbelasting en dat het qua uiterlijk weinig spannend is, dus tuners en sjonnies laten dit model altijd liggen. Ik zit nog altijd probleemloos met 300.000 op de teller 1:21 te rijden, mrb 15 euro per maand _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Laatst online: 11:50
Wuursj schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:13:
[...]

Ja jouw moeders Focus is 13 (!) jaar jonger en minder dan de helft aan kilometers. Dan heb je als het goed is minder onderhoudskosten (en meer afschrijving) en dat is zo ongeveer ook de keuze die hebt als aanstaand autobezitter: oud met lage instapkosten maar mogelijk meer onderhoud of nieuwer met hogere instapkosten en (hopelijk) minder onderhoud.

Ik heb met een groot euvel pech gehad: kapotte schuurpomp waardoor er metaaldeeltjes door het hele stuursysteem gekomen was. Dat heeft een hoop gekost. Zonder die pech zagen de getallen er heel anders uit. Maar dat hoort bij autobezit: je kan pech krijgen. Ook met een recentere auto en zelfs met een Toyota, al is de kans wel minder.

1:20 (met de 1.0?) vind ik wel netjes d:)b dat halen de meesten niet.
Oh ik dacht te lezen dat je auto 7 jaar oud was, vandaar mijn verwarring mbt de afschrijving. Je had het over de laatste 7 jaar.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:06
Een oude Opel Corsa of Ford Ka / Fiesta zijn prima barrels om mee te beginnen. Ja, ze zien er wellicht vrij oud uit maar ze kosten letterlijk geen drol en onderhoud is bij dit soort auto's super simpel (en dus geen grote kostenpost).

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:43
Waarom geen Nissan Leaf of een Zoe?

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xecuter NL
  • Laatst online: 17-09 11:42
Harry Nak schreef op maandag 22 april 2024 @ 06:38:
https://www.lynkco.com/nl-nl/month-to-month-details

Voor het geld van een Aygo kan je een aantal maanden deze proberen.
Dit raad ik ten zeerste en met klem af. Check het Lynkco forum maar. Ik ook heb na 11 maanden geleden de auto ingeleverd te hebben opeens een factuur ontvangen van 1200 euro...

En zo zijn er meerdere! Niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
-tom-562 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 07:55:
Idd, ik zou eerder gaan voor een Yaris. Iets ruimer en comfortabel, en ik denk nog een stapje betrouwbaarder dan een Aygo (ook qua roest preventie).
Ze zijn waardevast en je bent ze makkelijk kwijt mocht je de auto willen verkopen
Ik zit met mijn vriendin heel comfortabel voorin. Mijn neef en vrienden die achterin mee gaan zitten goed zeggen ze.

Ik rij zelf al meer dan 2 ton met mijn Aygo en een Aygo is gewoon heel betrouwbaar, ik heb nog nooit grote repetitie gehad. Toyota dealer heeft mijn auto 2 weken geleden bekeken en hij zegt, ze zijn niet kapot te krijgen! Hij geeft mij €1.600 op mijn auto. Ik denk erover na om een nieuwe Aygo X Premium cabrio te kopen. Hij zegt over mijn auto zijn zeer betrouwbare autootjes, aldus Toyota dealer

[ Voor 4% gewijzigd door Van der Berg op 23-04-2024 14:54 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Xecuter NL schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 14:16:
[...]

Dit raad ik ten zeerste en met klem af. Check het Lynkco forum maar. Ik ook heb na 11 maanden geleden de auto ingeleverd te hebben opeens een factuur ontvangen van 1200 euro...

En zo zijn er meerdere! Niet doen.
Kun je wat meer informatie delen hierover.

want zoals je het brengt factureert Lynkco onterecht. Heb je betaald?

Waar was die 1200 euro op gebaseerd dan? Wat stond erop de factuur?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Harry Nak schreef op maandag 22 april 2024 @ 06:38:
https://www.lynkco.com/nl-nl/month-to-month-details

Voor het geld van een Aygo kan je een aantal maanden deze proberen.
Ik zou nooit aan leasen beginnen erg zonde van je geld en op het eind niet eens jouw eigen auto. Je kan beter een nieuwe auto kopen zoals ik van plan ben en deze in termijnen aflossen. Bijvoorbeeld Aygo X Premium cabrio per maand €418 en na 6 jaar is dat mijn eigen auto. Je mag zelf het termijnbedrag kiezen vanaf €300.

Geloof mij ik rij een Aygo sinds 12 december 2014 gekocht 30.000KM en nu bijna op 233.000KM bouwjaar 2010 en nog nooit grote reparatie of dure onderhoud gehad. Alleen om de paar jaar soms een nieuwe bandje erom heen en klaar. Remmen heb ik in zijn leven dat ik ermee rij 2 keer vervangen. Met leasen betaal je dus veel meer dan nodig is, want de leasemaatschappijen willen erook winst op maken

Het argument dat leasemaatschappijen alles betalen is voor mij niet redelijk en ik ben goedkoper uit nu, want hoe vaak is het bij mij voorgekomen dat er iets is gebeurd en dat er grote reparaties nodig waren, of banden en remmen te vervangen? Ik ben nu zelf veel goedkoper uit dan wat de leasemaatschappijen vragen per maand.

• Wegenbelasting €24,33 per maand
• Allrisk verzekerd inclusief Inzittenden €35,85 per maand
• Brandstofkosten afhankelijk van hoeveel je tankt

Je kan echt heel voordelig rijden en is nog eens goedkoper ook. Mijn huidige Aygo heb ik in een keer betaald zonder financiering €7.000

[ Voor 53% gewijzigd door Van der Berg op 23-04-2024 15:30 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:26

-tom-562

Oliesjeik

Van der Berg schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:01:
[...]

Ik zou nooit aan leasen beginnen erg zonde van je geld en op het eind niet eens jouw eigen auto. Je kan beter een nieuwe auto kopen zoals ik van plan ben en deze in termijnen aflossen. Bijvoorbeeld Aygo X Premium cabrio per maand €418 en na 6 jaar is dat mijn eigen auto. Je mag zelf het termijnbedrag kiezen vanaf €300.

Geloof mij ik rij een Aygo sinds 12 december 2014 gekocht 30.000KM en nu bijna op 233.000KM bouwjaar 2010 en nog nooit grote reparatie of dure onderhoud gehad. Alleen om de paar jaar soms een nieuwe bandje erom heen en klaar. Remmen heb ik in zijn leven dat ik ermee rij 2 keer vervangen. Met leasen betaal je dus veel meer dan nodig is, want de leasemaatschappijen willen erook winst op maken

Het argument dat leasemaatschappijen alles betalen is voor mij niet redelijk en ik ben goedkoper uit nu, want hoe vaak is het bij mij voorgekomen dat er iets is gebeurd en dat er grote reparaties nodig waren, of banden en remmen te vervangen? Ik ben nu zelf veel goedkoper uit dan wat de leasemaatschappijen vragen per maand.

Je kan echt heel voordelig rijden en is nog eens goedkoper ook. Mijn huidige Aygo heb ik in een keer betaald zonder financiering €7.000
Dat is gewoon een rekensommetje wat je moet maken, kan soms goedkoper zijn. Maar volgens mij had jij een financiering afgesloten voor een Aygo met een vrij hoge rente, en "spaar" je ook bij je energieleverancier tegen 0% rente, dus of financieel advies van jou nou zo verstandig is ...

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
-tom-562 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 17:59:
[...]

Dat is gewoon een rekensommetje wat je moet maken, kan soms goedkoper zijn. Maar volgens mij had jij een financiering afgesloten voor een Aygo met een vrij hoge rente, en "spaar" je ook bij je energieleverancier tegen 0% rente, dus of financieel advies van jou nou zo verstandig is ...
Ten eerste dat doe ik allang niet meer sparen bij mijn energieleverancier en dat is mijn eigen keuze gewenst en ik heb alles teruggekregen in de duizenden. In mijn geval was het een voordeel dat ik er ten minste niet bij kon :)

Nu heb ik Raisin Bank! Met rente boven de 3,50%

Leasen weet iedereen hoe slecht het is, op het eind heb je helemaal niks en ben je minimaal €3.600 voor niks kwijt na 3 jaar €10.800 en daarmee kan je een goede tweedehands auto rijden in je eigen bezit op naam en gaan en blijven waar je wilt :)

Met leasen ben je ook heel beperkt

[ Voor 8% gewijzigd door Van der Berg op 23-04-2024 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:05

de Peer

under peer review

Van der Berg schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 18:24:
[...]

Leasen weet iedereen hoe slecht het is
Nee, zo zwart/wit is het niet, je moet altijd het sommetje maken en er zijn situaties zat waarbij leasen de voorkeur kan hebben.
Met leasen ben je ook heel beperkt
Nee je bent juist heel flexibel, en dat kan voor sommige mensen een belangrijke eis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
de Peer schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 18:29:
[...]

Nee, zo zwart/wit is het niet, je moet altijd het sommetje maken en er zijn situaties zat waarbij leasen de voorkeur kan hebben.

[...]

Nee je bent juist heel flexibel, en dat kan voor sommige mensen een belangrijke eis zijn.
Je kan ook met jouw eigen auto in bezit heel flexibel zijn. Mocht er iets zijn kan je dat weer verkopen

Het argument met lease dat ze alles betalen, ik heb zelf erg weinig kosten aan mijn Aygo met onderhoud en onderdelen en reparaties

[ Voor 12% gewijzigd door Van der Berg op 23-04-2024 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:34

franssie

Save the albatross

Lease of niet hangt heel erg van je eigen financiële situatie af, daar zijn dacht ik wel topics over.
Over het algemeen koop je onzekerheid af, maar de afschrijving van de nieuwe auto betaal je toch echt.

Vwb @PhilipsFan zou ik voor inderdaad een Aygo oid gaan met een casco + verzekering en een ANWB pechhulp abbo.

Je zou zelfs met een verkoper een minimale inkoopprijs kunnen afspreken als je 'm na drie maanden weer terugbrengt, heb ik ook eens gedaan omdat ik misschien van baan zou veranderen met lease auto.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:53
Van der Berg schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:01:
[...]

Geld lenen kost ook geld, de bank wil ook winst maken.
30k voor een Aygo gaat de vraag van OP ook ver voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:20
franssie schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:01:
Vwb @PhilipsFan zou ik voor inderdaad een Aygo oid gaan met een casco + verzekering en een ANWB pechhulp abbo.
Die pechhulp is ook nog wel wat over te zeggen. Iedereen denkt meteen aan de ANWB of Route Mobiel. Dat kost iets van 17 euro per maand (Route Mobiel is iets goedkoper) als je ook pechhulp buiten Nederland wil. Maar bij mijn autoverzekering van Centraal Beheer kan ik ook pechhulp nemen, dat kost minder dan 7 euro per maand voor dekking in heel Europa. En ik kan de dekking met knopjes zelf aan- en uitzetten, maandelijks te wijzigen. Veel gunstiger dan de ANWB.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:42
PhilipsFan schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 00:57:
[...]

Die pechhulp is ook nog wel wat over te zeggen. Iedereen denkt meteen aan de ANWB of Route Mobiel. Dat kost iets van 17 euro per maand (Route Mobiel is iets goedkoper)
[..]
Routemobiel bestaat al ruim 3 jaar niet meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:56
Echt waar gaat dit allemaal heen... TS zoekt een eerste ram-bam-botsauto welke goedkoop is en er komt PL voorbij, EV's worden genoemd...

Gewoon lekker een Yaris, Civic of iets in die categorie. Oerdegelijk, wat ruimte (ten opzichte van een Aygo/107/C1) en als ze kapot gaan zijn er nog voldoende (sloop)onderdelen te krijgen. Plus je kan nog een keer zelf de kap open trekken om te leren en eventueel kosten te besparen.
Pagina: 1 2 Laatste