Vraag

• iwasabook
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22-04-2024
Mijn vraag

Ik wil graag mijn rolluik automatiseren. Deze heeft reeds al een motor en is via een schakelaar te bedienen. Ik wil hem ook graag kunnen aansturen via homeassistant. Ik heb echter 0 verstand van elektriciteit en aansturen hiervoor. Ik heb een tijd terug een Sonoff Mini gekocht voor dit doel maar ik heb me vervolgens laten vertellen door mensen met een beetje kennis van bedrading dat deze te weinig aansluitingen heeft.

Kan iemand op basis van onderstaande foto's aangeven met welk apparaat ik dit wel voor elkaar zou krijgen? Mocht je nog iets van een bedradingschema erbij hebben zou dat helemaal top zijn. Dan kan ik die meegeven wanneer ik iemand vraag om dit aan te sluiten (vind het beetje risky om zelf te doen ivm mijn 0 kennis van bedrading en stroom).

Ik weet niet welke informatie nog relevant is, dus mocht er meer nodig zijn dan hoor ik dit graag. Alvast bedankt.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Ik gebruik home assistant en kan Zigbee, Wifi en Zwave ontvangen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de sonoff mini geprobeer, maar deze heeft blijkbaar te weinig aansluitingen?
Ik heb verder ook nog dit topic gevonden, Aansluiten Shelly 2.5 voor rolluik met draaischakelaar, maar ik kan dus niet inschatten of het apparaat dat daar genoemd is, de shelly, voldoet in mijn situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yG6lRH0zJB2MvizoRgrIU_QhZ_I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kXPKUxWrC5F5cUEIIF8h3sxe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q2UYMhhcDiUNXq9cDGqx_B7yvx0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iqeVi9QQ5rDUM5oWqq19h2fO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZtT55NnWz20QqbVL1_9cs5NiOLI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sXJlSU2cZqJPdifGh6rMUYJb.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Lijkt me dat op dat plaatje wel een 'legende' gedrukt staat, waar schakeldraad, fase etc. in moet. Lijken alvast meerdere fasedraden (bruin) in te zitten, en ik zie zeker één schakeldraad. Als er een typenr op je schakelaar staat kan je op zoek naar de specificaties en een schema.

[ Voor 6% gewijzigd door Borromini op 21-04-2024 14:38 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:51
@iwasabook
Volgens mij kan je hier bijna elke zigbee rolluikschakelaar op aansluiten:
https://www.home2link.nl/...k-gordijn-schakelaar.html

Even wat rond zoeken of het goedkoper kan, maar het kan zeker.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Een reguliere rolluikschakelaar heeft drie draden in (fase=bruin, nul=blauw, aarde=geelgroen) en vier draden uit (motor linksom=bruin/zwart/grijs, motor rechtsom=bruin/zwart/grijs, nul en aarde). Dat lijkt bij jou ook zo te zijn, maar ik kan niet zien welke draden input zijn en welke naar je motor gaan. Dat zou je uit moeten zoeken.

Ik heb een shelly 2.5 pm en die werkt met een motor waar een snoer met vier draden aan zit.

When life gives you lemons, start a battery factory

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Kan het niet met 100% zekerheid zeggen, maar volgens mij heb je gewoon 1x nul, 1x aarde, en 2x fase (omhoog en omlaag) naar je rolluik lopen, dan is een Shelly 2PM volgens mij een prima oplossing.

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 27-10 12:24
edit: Laat maar, niet goed gelezen.

Anyway, het andere topic heeft een schema wat ook voor TS werkt.

[ Voor 85% gewijzigd door Groningerkoek op 21-04-2024 19:54 ]

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10-11 21:28
iwasabook schreef op zondag 21 april 2024 @ 14:32:
Mijn vraag

Ik wil graag mijn rolluik automatiseren. Deze heeft reeds al een motor en is via een schakelaar te bedienen. Ik wil hem ook graag kunnen aansturen via homeassistant. Ik heb echter 0 verstand van elektriciteit en aansturen hiervoor. Ik heb een tijd terug een Sonoff Mini gekocht voor dit doel maar ik heb me vervolgens laten vertellen door mensen met een beetje kennis van bedrading dat deze te weinig aansluitingen heeft.

Kan iemand op basis van onderstaande foto's aangeven met welk apparaat ik dit wel voor elkaar zou krijgen? Mocht je nog iets van een bedradingschema erbij hebben zou dat helemaal top zijn. Dan kan ik die meegeven wanneer ik iemand vraag om dit aan te sluiten (vind het beetje risky om zelf te doen ivm mijn 0 kennis van bedrading en stroom).

Ik weet niet welke informatie nog relevant is, dus mocht er meer nodig zijn dan hoor ik dit graag. Alvast bedankt.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Ik gebruik home assistant en kan Zigbee, Wifi en Zwave ontvangen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de sonoff mini geprobeer, maar deze heeft blijkbaar te weinig aansluitingen?
Ik heb verder ook nog dit topic gevonden, Aansluiten Shelly 2.5 voor rolluik met draaischakelaar, maar ik kan dus niet inschatten of het apparaat dat daar genoemd is, de shelly, voldoet in mijn situatie.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Volgens mij voldoet de shelly 2.5 prima. Ik heb zelf de shelly ook en dezelfde bedrading als jij. Bereid je wel voor voor een flink vol inbouwdoosje ;) . Home assistant etc.. slikt deze shelly perfect.
Pagina: 1