Wettelijk afgekeurde meter, dan domme slimme meter?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.181 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-06 13:58

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Liander draait de duimschroeven aan en van de week kregen we dus de brief dat onze bakelieten meter wettelijk is afgekeurd. Het einde is in zicht en het zal moeilijk worden om mijn trouwe vriend draaiende te houden. Nu willen ze dus een slimme meter komen plaatsen, maar die wil ik niet. Ik wil dus een domme slimme meter.

Want eerlijk is eerlijk, met de huidige meter was er niet veel in te zien in Home Assistant terwijl ik wel zonnepanelen heb en er graag inzicht in wil hebben wat en hoe de productie is. Maar ik neem aan dat ik met een domme meter een flinke stap vooruit ga toch?

We laten ook meteen thuisaccu's plaatsen en proberen meer stappen te zetten om ons oud huis uit 1923 wat beter te isoleren. Het zal alleen jammer zijn mijn trouwe vriend niet meer te zien achteruit rennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:51
Als die domme meter geen P1 poort heeft kun je er niks mee in HA.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:40
Als je zo nodig sentimenteel wil zijn...

https://www.sandervunderi...fase-40a-enkeltarief.html
https://www.sandervunderi...fase-40a-enkeltarief.html

NIET MID gekeurd, dus je kunt afwijking verwachten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Zodra een meter is afgekeurd moet deze worden vervangen. Dat hou je niet tegen. Is wettelijk geregeld.

Nieuwe slimme en domme meters zijn dezelfde meters alleen heeft de ene een ‘sim’ module en de ander niet.

Beide hebben een P1 poort die je alle data geeft die je maar kunt bedenken. In geval van een slimme meter kun je via de P1 van de electriciteitsmeter ook je gasmeter uitlezen.

Weet wel dat voor veel van de nieuwe soort energiecontracten (bijv dynamisch) een slimme meter nodig is. Het later vervangen van een domme meter voor een slimme kost een aardige duit die voor eigen rekening komt.

Uit principe kiezen voor een domme meter is je goed recht maar het is denk ik verstandiger om voor de slimme versie te gaan.

Evt kun je direct na plaatsen je toestemming intrekken om de meter uit te lezen. Dan heb je nagenoeg een domme meter die je wel weer aan kunt laten zetten zonder kosten.

[ Voor 56% gewijzigd door Sethro op 21-04-2024 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:44

MsG

Forumzwerver

Er zijn genoeg andere ontsluitingsvormen om de meterstanden in HomeAssistant te krijgen. Ook genoeg opties met een Ferraris meter. Ik zou het home assistant vraagstuk loskoppelen.

Zolang er maar een magnetische of optische puls is, of anders het optisch uitlezen van de getallen, genoeg mogelijkheden.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-06 21:43

Rmg

Wat is de vraag nou?

Sommige 'domme' meters hebben geen p1 poort. Hangt er vanaf dus wat ze installeren een domme digitale of een slimme meter waarbij de communicatie uit staat.

Wil je profiteren van de integratie met de domotica is slimme meter aanvragen en dan het uitlezen uit laten zetten het meest praktisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Sethro schreef op zondag 21 april 2024 @ 11:32:
Beide hebben een P1 poort die je alle data geeft die je maar kunt bedenken. In geval van een slimme meter kun je via de P1 van de electriciteitsmeter ook je gasmeter uitlezen.
Rmg schreef op zondag 21 april 2024 @ 11:37:
Sommige 'domme' meters hebben geen p1 poort.
@Yzord De niet-slimme digitale kWh-meter die we hier tot vorig jaar hadden had geen P1-poort, als in niet zoals die bekend is. Er zat wel een infrarood-datapoort op ( Wikipedia: IEC 62056 ) waar alleen de kWh-telwerken (import en export) mee waren uit te lezen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:59
Met een oude draaischijf meter wordt er direct intern gesaldeerd. Met een nieuwe meter, of deze nu slim is of dom maakt niet uit, heb je dat niet meer omdat beide gescheiden tellers voor levering en teruglevering hebben.

Dus de vraag is eigenlijk waarom wil je, nu dat voordeel weg, is geen slimme meter? Als je bv in de toekomst naar een dynamisch contract wilt gaan dan is een slimme meter een noodzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:15
een domme slimme is gewoon een digitale. Die heb ik pas ook op verzoek gekregen toen ze een slimme wilde plaatsen.
Je kunt daar dan zelf ook niets mee, alleen op het ding zelf zien wat de standen zijn. Ik lees het dus uit met CT klemmen en de omvormer van mijn zonnepanelen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Kan iemand me uitleggen waarom sommige personen zo'n moeite hebben met een slimme meter? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:36

Yucon

*broem*

Danielson schreef op zondag 21 april 2024 @ 13:14:
Kan iemand me uitleggen waarom sommige personen zo'n moeite hebben met een slimme meter? :?
Feitelijk, zonder een discussie te starten: het feit dat hij op afstand uitleesbaar is en dat als een inbreuk op de privacy ervaren wordt. Je zou er bepaalde patronen in leefgedrag uit af kunnen leiden. Daarnaast is een praktisch dingetje dat die oude draaischijfmeters onzichtbaar salderen en digitale (ongeacht slim of niet) de saldering wel zichtbaar maken omdat ze levering en teruglevering los registreren.

[ Voor 5% gewijzigd door Yucon op 21-04-2024 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Yucon schreef op zondag 21 april 2024 @ 13:18:
[...]

Feitelijk, zonder een discussie te starten: het feit dat hij op afstand uitleesbaar is en dat als een inbreuk op de privacy ervaren wordt. Je zou er bepaalde patronen in leefgedrag uit af kunnen leiden. Daarnaast is een praktisch dingetje dat die oude draaischijfmeters onzichtbaar salderen en digitale (ongeacht slim of niet) de saldering wel zichtbaar maken omdat ze levering en teruglevering los registreren.
Ik werk in de GGZ, ik kijk nergens meer van op! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-06 16:49
Danielson schreef op zondag 21 april 2024 @ 13:20:
[...]

Ik werk in de GGZ, ik kijk nergens meer van op! :P
Beetje bij beetje lever je privacy in zonder dat je het door hebt :). Ach het is maar mijn electrameter, ach het is maar mijn OV, ach het zijn maar mijn betalingen bij de lokale boer en ga zo maar door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Heel simpel: Slimme meter laten plaatsen en geen toestemming geven voor uitlezen. Dan heb jij nog het ongemak van het zelf moeten uitlezen en mogelijk iemand die eens in de zoveel jaar fysiek langskomt om het te controleren, maar hou je je wel netjes aan de regels.

Er is ook de theoretische mogelijkheid om een slimme meter zonder simkaart te laten plaatsen, maar daar win je weinig mee, want zonder toestemming mogen ze 'm toch niet uitlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Khayma schreef op zondag 21 april 2024 @ 13:23:
[...]

Beetje bij beetje lever je privacy in zonder dat je het door hebt :). Ach het is maar mijn electrameter, ach het is maar mijn OV, ach het zijn maar mijn betalingen bij de lokale boer en ga zo maar door.
Precies ja, en vervolgens wel Gmail en Instagram gebruiken.

Die slimme meter data is zo beschermd dat zelfs netbeheerders niet bij de data kunnen.

Verder is de maximale resolutie 1 meting per 15min en dat staat alleen aan als je het zelf hebt geactiveerd. Meer gebruikelijk is 1 meting per dag. Daar haal je echt geen patronen of andere privacy gevoelige dingen uit.

Voor een meter die ‘de slimme meter’ heet is het echt een heel dom ding.

[ Voor 5% gewijzigd door Sethro op 21-04-2024 13:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16-06 16:05
Ik denk dat je niet meer onder de slimme meters uit komt. Zeker als je accu's gaat plaatsen is een dynamische tarief veel goedkoper.

Die domme meter gaat je veel geld kosten elk jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:13

Aardedraadje

Met kabelschoen

Zonder in te gaan op de privacydiscussie. Want dat in hier eigenlijk niet relevant. Maar ook ik zou gewoon een slimme meter laten plaatsen en desgewenst het uitlezen niet inschakelen. Je pint je anders vast op een uitgangspositie waarvan ik van mening ben dat je er op middellange termijn spijt van krijgt.

Ik vermoed zelf namelijk dat dynamische tarieven steeds meer een rol gaan spelen en ook het "netstabilisatie als verdienmodel" dwz het handelen op de onbalansmarkt. Dat kan niet zonder slimme meter. Dat is nogmaals mijn mening, maar het kan weinig kwaad om een slimme meter te hebben als die niet uitgelezen wordt. Kun je in de toekomst altijd nog van mening veranderen zonder bijkomende kosten, weer wachttijd, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Yzord schreef op zondag 21 april 2024 @ 11:28:
Liander draait de duimschroeven aan en van de week kregen we dus de brief dat onze bakelieten meter wettelijk is afgekeurd. Het einde is in zicht en het zal moeilijk worden om mijn trouwe vriend draaiende te houden. Nu willen ze dus een slimme meter komen plaatsen, maar die wil ik niet. Ik wil dus een domme slimme meter.

Want eerlijk is eerlijk, met de huidige meter was er niet veel in te zien in Home Assistant terwijl ik wel zonnepanelen heb en er graag inzicht in wil hebben wat en hoe de productie is. Maar ik neem aan dat ik met een domme meter een flinke stap vooruit ga toch?

We laten ook meteen thuisaccu's plaatsen en proberen meer stappen te zetten om ons oud huis uit 1923 wat beter te isoleren. Het zal alleen jammer zijn mijn trouwe vriend niet meer te zien achteruit rennen.
Je zal een meter krijgen met 4 telwerken, of hij slim of dom is maakt veder voor zonnepanelen niet veel uit. of je Ferrarismeter achteruit rent of het teruglever telwerk vooruit maakt opzich niet heel veel uit.

kleine note om rekening mee te houden: Thuis accu's hebben momenteel financieel alleen voordelen met een dynamisch contract en daarvoor moet je een slimme meter hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-06 13:58

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Allereerst iedereen, bedankt voor jullie reacties. Het heeft me wat meer inzicht gegeven in de wereld van de slimme meters. Dat we er niet meer aan ontkomen wordt ons wel duidelijk en dankzij jullie meningen gaan we wel voor een slimme die dan niet uitgelezen 'mag' worden.

Kijk, ik kom zelf uit de IT en ik ben een particulier onderzoeker. Dus mijn aard is om argwanend te zijn en overal 'ja maar' bij te bedenken. Mijn mening is dat alles wat digitaal is gemanipuleerd kan worden, want uiteindelijk zijn het maar nulletjes en eentjes. En daarom wilde ik mijn oude meter zo lang mogelijk houden. Die is gewoon duidelijk en doet hetzelfde. Maar nu ze hem wettelijk afgekeurd hebben sta ik nergens meer en zal mijn oude vriend vaarwel moeten zeggen.

Maar gaandeweg bracht de oude meter ook meer ongemak met zich mee met het vooruitzicht van thuisaccu's etc. dus ik wilde simpelweg weten of een domme slimme meter ook door mij uitgelezen kan worden via een P1 poort zodat ik zelf ook de controle er over heb. Afijn, er breken ook weer positieve punten aan voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Oon schreef op zondag 21 april 2024 @ 13:34:
Heel simpel: Slimme meter laten plaatsen en geen toestemming geven voor uitlezen.
Er zwerven her en der berichten van Tweakers die dit uit hadden gezet, dan voorzorgsmaatregelen hadden getroffen om communicatie onmogelijk te maken (kooi van farraday improviseren), niet lang daarna bezoek omdat de meter niet uitgelezen kon worden.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Modbreak:Dit onderwerp is de afgelopen jaren diverse keren behandeld. Het lijkt mij wat onnodig om de discussie in dit topic voort te zetten.

Ik sluit daarom dit topic.

Zie ook: Slimme energiemeter, weigeren??
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.