Zonneboiler of warmtepompboiler voor sanitair minicamping

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sietseweg
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 04-06-2024
Hoi!

Onze situatie is als volgt:

We hebben een minicamping met 5 kamers (16 bedden) en een aantal camperplaatsen. Deze kamers en campers gebruiken het gezamenlijke sanitairgebouw. In dit sanitairgebouw hebben we een electrische boiler (120 liter) die aan vervanging toe is.

De keuze is nu een zonneboiler of een warmtepompboiler. We willen ook het warme water van de kamers hierop aan gaan sluiten. Van de locale installateur heb ik een offerte gehad voor een zonneboiler (8000 euro, gaat 1900 euro subsidie af). Nu lees ik op internet dat er veel adviezen zijn voor een warmtepompboiler en ben ik benieuwd of dit in onze situatie ook zo zou zijn.

We hebben 63 zonnepanelen waar we ongeveer 18000 kWh mee opbrengen, het verbruik jaarlijks is ongeveer 25000 kWh. Nog niet voldoende dus.

Wat zou jullie advies zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:21
In welke seizoenen ben je open en heb je water nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09:06
Kan op de plaats van de oude boiler -die denk ik aan de muur gemonteerd is- een warmte pompboiler van 200/ 270 liter op de vloer staan? dan is het een warmtepomp boiler + een dag montage werk.
Dan is het nog de vraag wáár de wpb zijn aanvoerlucht vandaan kan halen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:55
Ik zou eerst eens de aansluitwaarde van de huidige boiler opzoeken. Met 16 of meer mensen gebruik maken van 120 liter kan alleen als deze heel snel weer opwarmt (krachtstroom boiler?)

Vervang je die voor een 300 liter warmtepomp boiler dan is het warme water heel snel op...

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Eens met @hesselbeertje.
Onze warmtepompboiler heeft een inhoud van 270 liter, standaard op 52 graden. Die is na drie personen douchen op een avond afgekoeld naar zo'n 25-30 graden, dus een vierde douche is al niet meer comfortabel. En ze warmen relatief langzaam op, prima voor thuis maar niet voor jouw scenario lijkt. Ze hebben wel een boost-modus, maar die is zo ongeveer 1 op 1 qua COP, dan kun je net zo goed je elektrische boiler houden.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-06 21:28
Ik zou kiezen voor 2x 270L WPB in serie. Dan heb je 7kW vermogen totaal.
Grote kans dat je jaarverbruik zomaar 7000kWh daalt dan :)
De zonneboiler zit een e-element in voor als er niet genoeg zon is neem ik aan?

@Bra-Jo De boost modus is zeker geen COP1.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:09
Jim423 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 09:28:

Je bedoelt cascade en aangesloten volgens Tichelmann principe.

Mijn advies: 2 wpb's met extra spiraal in cascade aangesloten volgens Tichelmann en dan een zonnecollector aansluiten op de spiraal. Maximaal gebruik van duurzame energie, alleen wel ff de ingaande temperatuur vanaf de zonnecollector via een thermostatisch mengventiel op 70 graden begrenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sietseweg
Jeetje wat zijn jullie snel zeg! Geweldig bedankt alvast. Hierbij een reactie 😊
alwind schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 08:53:
In welke seizoenen ben je open en heb je water nodig?
We zijn van april tot oktober geopend :)
natural colour schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 08:57:
Kan op de plaats van de oude boiler -die denk ik aan de muur gemonteerd is- een warmte pompboiler van 200/ 270 liter op de vloer staan? dan is het een warmtepomp boiler + een dag montage werk.
Dan is het nog de vraag wáár de wpb zijn aanvoerlucht vandaan kan halen.
Er kan op de oude plaats een boiler komen te staan, maar we zouden hem ook op een andere plek kunnen zetten. De kamers moeten immers ook aangesloten worden. De lucht is gemakkelijk te regelen op beide plaatsen.
hesselbeertje schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 09:07:
Ik zou eerst eens de aansluitwaarde van de huidige boiler opzoeken. Met 16 of meer mensen gebruik maken van 120 liter kan alleen als deze heel snel weer opwarmt (krachtstroom boiler?)

Vervang je die voor een 300 liter warmtepomp boiler dan is het warme water heel snel op...
Is de aansluitwaarde de wattage? Dat is 2500w maar hier gaat ie overheen omdat mijn meter die tot 2500 gaat een storing aangeeft zodra de boiler aan gaat.

Het zou voor ons ook prima zijn een grotere boiler te plaatsen, de offerte van de zonneboiler was 500 liter maar we hebben genoeg plek dus 1000 liter zou ook prima kunnen.
Bra-Jo schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 09:14:
Eens met @hesselbeertje.
Onze warmtepompboiler heeft een inhoud van 270 liter, standaard op 52 graden. Die is na drie personen douchen op een avond afgekoeld naar zo'n 25-30 graden, dus een vierde douche is al niet meer comfortabel. En ze warmen relatief langzaam op, prima voor thuis maar niet voor jouw scenario lijkt. Ze hebben wel een boost-modus, maar die is zo ongeveer 1 op 1 qua COP, dan kun je net zo goed je elektrische boiler houden.
Dan moet er wel een veel groter vat komen inderdaad! Het moet niet gebeuren dat het water op is, daar krijgen we slechte reviews van 😜
Jim423 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 09:28:

De zonneboiler heeft inderdaad een backup voor het geval dat er niet genoeg zon is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
De huidige boiler heeft dus een normale stekker?
Dan is hij waarschijnlijk 2500 of 3500 Watt.
Met 2 WPB's en een eventuele extra zonnecollector moet het dan wel lukken om ook de kamers aan te sluiten.
Persoonlijk zou ik nooit aan zonneboilers beginnen vanwege de complexiteit (pompgroepen, ventielen, glycol etc) maar extra zonnepanelen leggen omdat deze ook nog opwekken als de boiler op temperatuur is. Daarnaast, als je nu naar buiten kijkt, hoeveel warmte zal hij vandaag en morgen geven? Dan ben je weer elektrisch aan het opwarmen met een COP van 1.
Zorg wel dat je een betrouwbare bewezen boiler neemt, een aantal modellen doen het hier niet zo goed zo blijkt uit de ervaring hier op het forum.

[ Voor 11% gewijzigd door Jim423 op 20-04-2024 10:55 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:07

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een splitboiler heeft dan ongeveer hetzelfde of meer thermisch vermogen als de oude boiler.
Je kunt daarnaast een opbouw-dwtw overwegen, dat geeft ook 20-30% extra douchetijd.

[ Voor 15% gewijzigd door Proton_ op 20-04-2024 19:07 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sietseweg
Jim423 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 10:52:
De huidige boiler heeft dus een normale stekker?
Dan is hij waarschijnlijk 2500 of 3500 Watt.
Met 2 WPB's en een eventuele extra zonnecollector moet het dan wel lukken om ook de kamers aan te sluiten.
Persoonlijk zou ik nooit aan zonneboilers beginnen vanwege de complexiteit (pompgroepen, ventielen, glycol etc) maar extra zonnepanelen leggen omdat deze ook nog opwekken als de boiler op temperatuur is. Daarnaast, als je nu naar buiten kijkt, hoeveel warmte zal hij vandaag en morgen geven? Dan ben je weer elektrisch aan het opwarmen met een COP van 1.
Zorg wel dat je een betrouwbare bewezen boiler neemt, een aantal modellen doen het hier niet zo goed zo blijkt uit de ervaring hier op het forum.
Ja klopt, een gewone stekker. Zijn de WPB alleen per 270 liter te koop? Of is het ook groter te verkrijgen? Of is het handiger om twee te kopen in plaats van één?

Is er een lijst met goede (of slechte) boilers? Of hoe zou ik dit het beste kunnen vinden?
Proton_ schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 18:34:
Een splitboiler heeft dan ongeveer hetzelfde of meer thermisch vermogen als de oude boiler.
Je kunt daarnaast een opbouw-dwtw overwegen, dat geeft ook 20-30% extra douchetijd.
Een splitboiler is beter dan een boiler met een unit ingebouwd? Ik las al over een invoer en uitvoer slang. We hebben de mogelijkheid om een split unit buiten neer te zetten, maar een toe en afvoer is mooier, ook voor het geluid lijkt het me handiger. Wat is jullie ervaring hiermee?

Het is me duidelijk dat jullie allen er niet voor zijn om zonneboilers te kopen maar eerder voor warmtepompboilers. Ik zal met de installateur in overleg! Bedankt tot dusver allen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:07

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een splitboiler heeft vooral meer vermogen en iets hoger rendement, maar komt natuurlijk ook met nadelen: F-gassen handelingen, buitenunit die je kwijt moet. Omdat de fan groter is en dus rustiger draait is er vaak juist minder geluid, en minder lang.
Een (geïntegreerde) warmtepompboiler heeft andere nadelen (bv niet de split voordelen, meer geluid binnen).

Als derde optie:
Je kunt een indirecte boiler zo groot kopen als je wil, en er dan een monoblock (wederom zo groot als je wil) aan knopen. Een 1000 liter boiler met 12 kW warmtepomp die 60 graden kan maken is dan een mogelijkheid.

Dat geeft je ook meer mogelijkheden voor DHZ, al is subsidie dan lastiger. Je kan dan voor €6300 een 7 kW Pana halen, een 500 liter boiler voor €2000 en dan gaat er circa €3225 subsidie vanaf, dus is er vergeleken met de zonneboiler iets van €1000 over voor arbeid/pijpwerk/klein materiaal. Met wat aandacht voor plaatsing moet dat misschien lukken.

Zonthermisch heeft (ook) altijd een backup nodig, ik weet niet hoe compleet de offerte was?
Nadeel daarvan is dat de glycol door de hogere temperaturen (stagnatie 200 graden) sneller veroudert, de backupverwarming waarschijnlijk meer uren nodig is, er geen nuttige opbrengst is als de boiler eenmaal warm is en een m² collector minder warmte opbrengt dan een m² zonnepaneel + warmtepomp.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Sietseweg schreef op maandag 22 april 2024 @ 10:07:
[...]Of is het handiger om twee te kopen in plaats van één?
Ik zat meer te denken voor het geval er eentje defect raakt.
Dan gaat alles gewoon door op de andere. Met zoveel douches erachter wil je natuurlijk niet dat dat er een week geen warm water beschikbaar is.

Pagina: 1