42" Plasma vervangen door 55" Oled

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:23
Ik zoek een?
Nieuwe TV als vervanging voor mijn 42" Panasonic Plasma <13 jaar oud>

Wat is je budget?
2000 Euro maar iets meer is geen echt bezwaar

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om .....

TV kijken (Films en Sport via de antenne ingang en AppleTV, Google ChromeCast), Geen Dolby Surround.
GT7 spelen op mijn PS5.
Apps op de TV zal ik niet gebruiken denk ik: ik doe dat nu op mijn Apple TV en Google ChromeCast, en dat bevalt prima. Ik heb genoeg verhalen gehoord van TVApps die na twee jaar geen updates meer krijgen.
Ik heb een Sonos Playbase die nu via de optical uitgang verbonden is met de TV. Die wil ik graag behouden.
Hij komt te staan op de Sonos Playbase. Dus heel brede voet, of twee poten aan de zijkanten is geen optie.

Wat heb je zelf al gevonden?

Ik wil OLED, omdat er vanuit verschillende posities wordt gekeken, OLED een grotere kijkhoek heeft.
Afhankelijk van het feit of ik een 48 dan wel 55 inch neem heb ik een shortlist van drie types:
LG Oled 48C
LG Oled 55C
SAMSUNG Oled 55s95C

Welke vragen heb je hier nog over?

Verschillen in beeldkwaliteit en geluidskwaliteit.
Stabiliteit van een toch wel groot apparaat. Ik heb geen kinderen maar wel twee katten die er langs lopen. Als hij heel snel voorover kukkelt moet ik toch muur montage gaan overwegen.
Ervaringen met de ConnectBox die die Samsung heeft. Lijkt me een mooi systeem.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:11

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Voorover kukelen is bij de LG's geen punt van zorg: De voet is simpelweg te breed. Als de televisie een stoot krijgt zal de televisie eerst naar voren of achteren veren, pas bij een harde duw zal de voet van het meubel loskomen en omkiepen moet je echt je best voor doen, ik denk dat je de televisie eerder beschadigt dan dat hij omvalt. Een kat zal het niet lukken.

De Samsung heeft een iets kleinere voet, dus wellicht is het risico iets groter, maar ik heb er geen ervaring mee.

Voor de maat is het belangrijkste criterium hoe goed de televisie in je interieur past. Je hoeft niet bang te zijn dat 55" te groot is om naar te kijken.

Ik heb na 6 jaar overigens weinig te klagen over de appondersteuning van mijn C7, vrijwel alle apps doen het nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
Ik bedenk me nog een vraag.
Hoe kan je met de beperkte afstandsbediening van de Samsung kanalen kiezen (bijvoorbeeld Film1, die ergens in de 100 zitten) en teletekst gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Samsung heeft er een filmpje over. Tweakers is geen groot fan van de afstandsbediening.

De Magic Remote van LG zal meer in de smaak vallen als je een traditionele afstandsbediening gewend bent. Toch... als je teletekstliefhebber bent (net als ik overigens), er zit geen teletekstknop op, je moet teletekst via het "meer opties"-knopje oproepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Samsung verkoopt overigens een traditionele afstandsbediening (met teletekstknop), de TM1240A, die je met de S95C kunt gebruiken, dus het hoeft geen argument te zijn om Samsung te mijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
Waar zit de ontvanger voor de AB bij Samsung? In de TV of in de Connect Box?
Maw woorden: werkt die TM1240A ook als de connect box verstopt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:52
In de tv. Het idee van de connectbox is dat je die weg kan stoppen en maar één kabel naar de tv hebt lopen :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
Kijk, dat is dan weer een meevaller.
Dat wegwerken van de connectbox vind ik een fraai iets, en als ik hem dan met een goede AB kan krijgen is het helemaal mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-05 13:50
wjvh schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 17:37:
Waar zit de ontvanger voor de AB bij Samsung? In de TV of in de Connect Box?
Maw woorden: werkt die TM1240A ook als de connect box verstopt is?
Bij de meeste Samsung TVs zit de IR ontvanger in het midden onder het scherm

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
Vandaag even wat TV zaken bezocht, en de Samsung Oled 55s95C gezien.

1) Het lijkt dat mijn vrouw en ik de 55” inch een prima maat vinden.
2) Heb ik het goed gezien dat de stroom voor het scherm via de connectbox loopt?
3) MediaMarkt biedt een Kalibratie Service aan. Lijkt me onzin, zeker gezien de prijs van 99 Euro.
Iemand een andere mening?

Ik ben ook nog even bij HelloTV wezen kijken. Die hebben overal bankjes staan en zo. Dat
is heel prettig als je op je gemak wilt vergelijken. De 55s95C (Samsung) zag ik daar niet.
Verder heb ik niet gesproken met verkopers en zo, dus wat dat dat betreft kan ik MediaMarkt en
HelloTV niet vergelijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:52
wjvh schreef op zondag 21 april 2024 @ 14:44:

2) Heb ik het goed gezien dat de stroom voor het scherm via de connectbox loopt?
Zoals ik al zei: het hele idee van die connector is dat er maar 1 kabel naar je tv gaat. Dus ja, daar gaat óók de stroom doorheen.
3) MediaMarkt biedt een Kalibratie Service aan. Lijkt me onzin, zeker gezien de prijs van 99 Euro.
Iemand een andere mening?
Gewoon zelf instellen en die 99 euro in je zak houden inderdaad.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marshall
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15-05 18:29
Ik weet niet in hoeverre het not done is om in te breken op een andermans topic (if so: sorry) maar mijn vraag lijkt zo erg op deze dat ik het onzinnig vind om een eigen topic te starten.
Enige waarin mijn vraag eigenlijk verschilt is dat wij de 43" plasma van 13 jaar oud eigenlijk prima vinden qua formaat (we kijken tv in een en suite voorkamer en snap eigenlijk de trend naar groot-groter-grootst niet zo) én dat we ook weer niet een haarscherp beeld willen. Ik zie nu soms bij mensen zo'n extreem scherp beeld dat ik er onrustig van wordt.
Wat is in zo'n geval aan te raden qua type tv, oled, qledOf maakt dat in feite niet zoveel uit als het maar geen 8k is?
Wegens het feit dat ik een tv maar een lelijk ding vind keken we naar the Frame als opvolger van de plasma tv. Is dat de moeite waard?
Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Als je plasma gewend bent, zul je LCD als een stap terug ervaren en is OLED de meest logische keus. De typische nadelen van LCD, zoals stoorlicht en beperkte kijkhoeken had je bij plasma niet, en oled heeft ze ook niet.

The Frame lijkt me een bijzonder slecht idee: The Frame zit wat beeldkwaliteit betreft aan de onderkant van de ladder. Je betaalt zo €1200 voor een televisie, die als het gaan om wat erin zit, eigenlijk €650 mag kosten. Je betaalt het geld voor de vormgeving, maar da's is een hoop geld voor een mooie lijst.

Een maatje groter went snel, ik denk dat je je zeker niet moet laten weerhouden en koop dan bijvoorbeeld een 48", ook al vind je je huidige TV prima. Moet het toch persé kleiner, dan kun je ook een 42" OLED krijger en dus grofweg even groot als je huidige plasma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:46

Sandyman538

SandstorM [148839]

Vergeet niet dit topic OLED Televisies aanbiedingen- & kortingscodetopic door te nemen.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
dmantione schreef op maandag 22 april 2024 @ 22:31:
Als je plasma gewend bent, zul je LCD als een stap terug ervaren en is OLED de meest logische keus. De typische nadelen van LCD, zoals stoorlicht en beperkte kijkhoeken had je bij plasma niet, en oled heeft ze ook niet.
Zou dat ook zijn met een meer dan 10 jaar oude plasma, die toch al wat achteruit gegaan zal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Veel mensen hebben lang aan hun plasmatelevisie vastgehouden vanwege de beeldkwaliteit. De televisie is achteruit gegaan, maar de eigenschappen zijn niet veranderd. Je televisie is waarschijnlijk minder licht gaan geven en mogelijk is de ondertiteling ingebrand. Een nieuwe televisie, ongeacht de techniek, zal dus meer licht geven en beeld is weer egaal (maar dat is ook iets waar LCD's slecht in kunnen zijn). Wat betreft kijkhoeken, bewegingsscherpte en zwartwaarden maakt een 10 jaar oude plasma nog altijd gehakt van een moderne LCD. Vanzelfsprekend is er een groot verschil tussen een goedkope LCD-televisie en een topmodel. Moderne LCD's zijn vooral beter dan plasma's op het gebied van resolutie (maar daar zeg je weinig belang aan te hechten) en bij de hogere modellen, lichtopbrengst. Omdat OLED's wel goed scoren op de eigenschappen waar plasma's goed in waren, zijn ze een logischere opvolger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marshall
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15-05 18:29
Dank. Dan ga ik ook naar een Oled kijken. En resolutie is wel fijn, merk nu dat de grote egale vlakken, vooral donkere, ringen gaan vertonen. Dus het beeld is niet meer waarvoor je ooit plasma kocht. Dus beter beeld is absoluut wel de basis maar het haarscherpe beeld wat ik soms elders zie vind ik echt te onrustig.
En de reden dat ik voor the Frame zou gaan is ook juist het design element. Omdat ik een tv gewoon een lelijk ding vind 😀 en een tv kast net weer een stap te ver (en ver terug in de tijd 😉) vind.
Maar zo slecht is ene the Frame toch niet? Dat ie relatief duur is snap ik, dat is altijd met alles dat afwijkend is. Maar de basis moet wel okay zijn. Ik dacht juist dat ie best goed uit de testen kwam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
The Frame is technisch het best te vergelijken met de Q60-serie, het zijn basis-LCD's met randverlichting. Ze hebben wel "QLED", ofwel verlichting op basis van blauwe leds, wat een breed kleurenbereik geeft. De ervaringen hier op het forum zijn dat The Frame een slechte uniformiteit heeft, zie bijvoorbeeld dit draadje met foto's:

Samsung frame 2022 witte vlekken

De klacht van de betreffende gebruiker is op zich volstrekt normaal voor LCD-televisies, maar het kan echt veel beter, een goede LCD heeft hier veel minder last van. Je verwacht voor het geld een hoogwaardige televisie, maar het is het niet. Voor de meerprijs van een The Frame t.o.v. een Q60C kunt je ook langs de timmerman om een lijst voor je televisie te laten maken. Ik kan The Frame alleen adviseren als vormgeving ondergeschikt is aan beeldkwaliteit en om het te relatieveren: Hele volkstammen zijn niet gevoelig voor de kwalen van The Frame en dus tevreden bezitters. De foto's in het gelinkte draadje spreken evenwel voor zich.

[ Voor 4% gewijzigd door dmantione op 23-04-2024 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:29
wjvh schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 07:24:
[...]

Zou dat ook zijn met een meer dan 10 jaar oude plasma, die toch al wat achteruit gegaan zal zijn?
Welnee. Ik ging van een Panasonic plasma (11 jaar oud toen) naar een 55" Sony lcd en het beeld was veel beter. Scherper, helderder, betere kleuren, betere motion handling. Enige waar ik iets op inleverde was zwartweergave, maar dat weegt niet op tegen alle voordelen (stroom is er ook 1 van).

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wjvh
Ik heb de Samsung besteld. Volgende week komt hij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wjvh
Hij is er. Schitterend beeld, en gelijk maar mijn Netfix abonnement naar 4K geupgraded.
Zo blijft het geld rollen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
En na even spelen met die minimalistische afstandsbediening toch maar een andere besteld.
One for all, urc4910
En als ultime relatietest heb ik er twee besteld. Dat ben ik niet gewend.
Pagina: 1